Jump to content

Jakt med NATO-ammunisjon?


Vendetta

Recommended Posts

Hvordan ekspanderer NATO-ammunisjon?

.

 

Kanskje greit og titte litt i jegerkurs boka før du poster? :oops:

Greit å titte mener du?

Jegerprøveboka mener du vel?

 

Og hadde det vært "jegerkursboka", ville det vært i ett ord.

 

På samme måte som ikke alle er like flinke til å skrive, kan ikke alle så mye om ammunisjon.

Jeg spør her fordi jeg ikke har jegerprøveboka tilgjengelig :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

NATO ammo er ikke ekspanderende ammunisjo (Helmantel), og kan derfor ikke brukes til storviltjakt. Dette er grunnlegende jeger kunnskap :oops:

 

Hvis du har NATO som samler på 10mm på 100 m :shock: må du ha en kjempegod Lott.

I bladet Jeger Hund og Våpen var det for noen år siden en artikkel om balant annet bruk av NATO på storfugl, der de testskjøt på tinte kyllinger/høns, og mener at den skulle være brukbar til det.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

NATO ammo er ikke ekspanderende ammunisjo (Helmantel), og kan derfor ikke brukes til storviltjakt. Dette er grunnlegende jeger kunnskap :oops:

 

Skarv er småvilt. Det er grunnleggende jegerkunnskap.

Vet selvfølgelig at storvilt krever ekspanderende kuler..

 

Vil kula kunne "hoppe" langt på vannet etter gjennomskyting av en skarv? :?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :) Har alltid sikker bakgrunn, men lurte av ren nysgjerrighet. Tenkte at den endret litt form eller at den begynte å vingle og deretter ville stoppe i vannet.

 

Men vi som er erfarne "fiskesprett steinkastere" vet jo at de fleste steinene kan hoppe om de kastes riktig.

Link to comment
Share on other sites

Den "spretter" desverre mer enn godt er (i likhet med all annen helmantlet amo). Og den kan lett sprette videre med betydelig kraft ved minst 30grader fra nedslagsstedet (har sett kuler rikosjere i de mest usansynlige vinkler, men etter 90 grader er som regel værste futten ute).

 

Men går den inn i en båre (eller vinkelen er stor nok til at kula går ned i sjøen), blir kula knust på stedet.

 

Dette gjelder også det meste av normalt ekspanderende ammunisjon.

 

 

 

Etter mitt syn er det kun rene varmintkuler (i de fleste kaliber), og finkaliber i høy hastighet med lette kuler (22-250r- 223r o.l). Som egner seg til jakt ved sjø, der man sliter med mindre god bakgrunn.

Faktisk er mine erfaringer, at 22lr spretter mye lenger enn alt annet jeg har sett av finkalibrede kuler ved treff i sjø (eller rettere sagt, har potensiale til å fly lenger etter treff i vann).

P.s. Min "ved sjø" favoritt rifle, er i 17hmr (ca150m er det lengste jeg har klart å få kule bitene til "sprette" så langt).

 

Har man god bakgrunn, kan man fint bruke storviltkalibre og helmantel til sjøfugljakt. Det er nå engang ikke slik at en kule fra en rifle i 308w, flyr 6km etter treff i sjø. Hvor langt den kan sprette vet jeg ikke, men jeg selv har brukt min 3km som sikker grense etter treff i sjø (kontra 22-250, der 350m som oftest er plenty. Obs! men jeg legger inn ett par km med sikker bakgrunn uansett, det er mer enn kjipt å ta feil).

Link to comment
Share on other sites

Shooter: Det finnes veldig mange produsenter av "NATO", og selv om vi begrenser oss til norskprodusert så snakker vi fremdeles om uhorvelig mange forskjellige lot'er. Du har ingen anelse om hva de forskjellige lot'ene er ladet med eller hvordan kruttet oppfører seg, å komme med slike råd er ikke spesielt smart. Slett det du, så slipper vi at noen skader seg med et uheldig valg av lot og en 180grs homogen kule.

Link to comment
Share on other sites

Uten at du trenger og måle hylse før og etter avfyring kan du bare se på hetta hvor flat den er og noen har opplevd antydning til tregt hevarmsløft i noen mekanismer . Med eks. en M98 kasse som spiser berdanhetter best av de fleste har jeg aldri hørt om det.

 

Helt enig 'Fulmen' at homogene kuler ikke må brukes så jeg sletter mine innlegg utnom dette . :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt den kula på noe jeg skulle spise.

 

Mener¨å huska at den var ganske så baktung og at den ved treff setter igang en rotasjon som ikke ligner grisen.

Du får med andre ord litt voldsomme slakt med den. Har ikke erfart det selv, men en jeg jobber sammen med har brukt den på toppjakt, uten hell.

 

 

Har også hørt fra andre at den kula er baktung og lager slik rotasjon for og kunne oppnå tilnærmet resultat som ved bruk av HP-kuler, men HP-kuler var vist ikke godkjent til bruk på mennesker i krig.

Link to comment
Share on other sites

Fint at du tok sitatet ' tailgunner ' :D Vet jo Nato'n blir produsert i mange land som jeg ikke tenkte på og i de kan innholde forskjellig . Min notis i første innlegg stammer fra lotter fra vårt forsvar og for og legge det på riktig nivå så jobber en venn på Kongsberg så den erfaringen er testet i lab. Da avsluttes dette .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...