Jump to content

Agenda Fagkomitékonferansen - 29.-31. oktober


Bromark

Recommended Posts

Saker som vil bli tatt opp på Fagkomitékonferansen på Rica Hell hotell 29.-31. oktober.

 

Forslag om å innføre PPC i NSF (egen skytterorganisasjon i dag - (forslag fra Hordaland skytterkrets).

Faktorkrav magnum 1 (forslag om å endre fra 190 til 180 eller lavere)

Norgesrekorder i Veteranklasser og generelt om rekorder i alle klasser.

Premieringsregler i NM

Regionsatsing (forslag om endring av struktur fra 6 regioner til 20 kretser)

Toppidrettsplan for 2011

Klasser i spesialfelt

Våpen og ammunisjon på reiser

Aktuell informasjon fra rep. fra Våpenlovutvalget

Dommerautorisasjonsutvalg i kretser (hva er det?)

Instruks Teknisk Delegert (TD) under NM.

Innertreff som første rangering i feltøvelsene og endring av prosentandel for opprykk

45 graders regelen (hvordan gjøre den enklere å kontrollere?)

Terminlister (samarbeid mellom kretsene om KM og DM)

NM-arrangementer i 2011 til 2013?

Skoleprosjektet (Meråker)!

 

Tanker eller kommentarer ??

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tro på at det innsendte forslaget går på vanlige klasser men på NM klasser. Ser ingen grunn til at vi skal ha flere klasser, vi har på ett stort stevne kanskje 30 starter og det vil si at vi kanskje får 3-5 pr klasse i snitt og det er ingen tjent med.

 

At det finnes Veteraner som sutrer for at de vil ha egne klasser for det så være, tror ikke det vil gå igjennom ei heller for kvinner. Tror de først bør bevise at de har behov for det (25+ deltagere) før vi setter opp egne klasser. Det kan kanskje innføre en nedre grense også for å sette opp en klasse, da feks ved 25 deltakere.

 

Vi kan ikke ha det slik at det blir 10-15 mann som skal "kjempe" om 3 medajer kun for at de har blitt voksne....

 

Referat kommer nok sikkert til slutt, det beste er nok å være tilstede selv eller ha andre som er der :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Selvfoelgelig har jeg arbeidshelg da. Kan derfor ikke melde meg paa foer bytte er ordnet. Jeg haaper da at det ikke blir flere klasser. Ser hvordan det er i MS med nesten ingen starter i de fleste klassene, kun kategoriene, som har noen. Var NM nasjonale greiner der i helga og tror ikke det var for mange deltagere :oops: Om jeg kommer meg til FKP komferansen, regner jeg med at det blir litt argumentasjon rundt mag 1 faktor :D , selvfoelgelig mange som vil ha noe aa si om det :D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder spesialfelt var det jo diskusjon i fjor om å få flere klasser, men gudskjelov var det stort flertall i salen for å beholde dagens ordning.. Kommer sikkert opp flere ganger dette, men får bare håpe vi får beholde spesialfelten som den er..... Nesten....

 

For en ny klasse syns jeg er på sin plass, og det er en ungdomsklasse i spesialpistol og spesialrevolver. Dette er klasser som kan skytes med kaliber .22 og kan jo skytes av våre yngste skyttere.

Link to comment
Share on other sites

@lærlingen: Det sies at en av grunnene til at fotball er så populært, er at de er særdeles konservative hva gjelder regelendringer.

På den ene side kan en se detaljer som muligens blir bedre om en endrer regler. På den annen side er jeg tilhenger av en konservativ linje i regelendringsspørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig at klasse D burde vært kun for nybegynnere, spørsmålet er hvordan man skal gjøre dette i praksis. Skal man skyte her første sesongen for så bli flyttet opp til klasse C eller til den klassen man er vurdert til....for det er faktisk noen skyttere som aldri kommer seg ut av klasse D eller med årene faller under 75% grensen på felt eller under kravet på bane...hva da? pr i dag kan disse havne i klasse D, jeg mener det er feil og at man burde stoppe på klasse C i slike tilfeller. For uansett hvor dårlig man skyter har man alltid mer rutine etter noen år enn det man har som nybegynner.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Noen burde fremme forslag om å gjøre klasse D til klasse forbeholdt nybegynnere.

Dette kan etter mitt syn, kun gjøres ved at man infører regel som sier at man ikke kan rykke ned til D. Samt at man innfører opprykkskrav om minimum 2 resultater over klasse krav til C, v/mer enn 1 start i året i programmet (slik at man favner både de som skyter ett stevne i året, og de andre).

 

I tillegg burde man vurdere noen begrensninger for å kunne rykke opp mer enn en klasse i året, men ikke umuligjøre dette. La oss si at man krever 4 starter over klassekrav for å rykke direkte opp mer enn en klasse i året, t.d. 4 A resultater for å gå rett opp fra D eller C til A eller 4 starter med B resultat eller bedre for å rykke fra D til B. o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

@vingemutteren: Kan jeg formode at du ikke er ansvarlig for klasseføringen i din klubb?

 

Jeg er ansvarlig i min klubb, og jeg kommer til å stemme mot ethvert forslag som avviker fra beste resultat per år. Tenk deg det arbeidet en får om en skal ta med alle dine "krumspring" om dersom, hvis, og ikke mer en X, men minst y starter hvorav z må være over kravet til C, men ikke .....osv osv

Link to comment
Share on other sites

Så lenge klubbene klassefører selv er det ingen som ønsker å endre dagens regelverk. Men så raskt vi får en elektronisk klasseføring hvos det eneste klubbene gjør er å sende inn resultatene snakker vi om noe helt annet. Meg bekjent ligger en slik løsning i det nye sentrale medlemsregisteret som snart blir tilgjengelig.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest sist skytternytt (kom i går), så ser det ut som forslaget vedr. spesialfelt er innføring av "veteranklasse". Og etter å ha lest innlegget lengre bak kan det se ut som med det menes alder på våpen, og ikke skytteren. Er vist en del som vil tilbake til slik spesialfelt orginalt var, med krigsvåpen og centerfire.

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

Tja. Sånn som jeg leste Klette sitt innlegg, så ville han bare ha bort Rimfirepatroner fra Spesialfelt, alternativt lage egne klasser for det.

 

Og jeg må vel si meg ganske enig med han...... Det var ett langt mere fornuftig innlegg, enn det tidligere at politiet burde kjøpt nye revolvere istedet for pistoler :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja. Sånn som jeg leste Klette sitt innlegg, så ville han bare ha bort Rimfirepatroner fra Spesialfelt, alternativt lage egne klasser for det.

 

Og jeg må vel si meg ganske enig med han...

 

Ja, .22rl burde flyttes over i en egen småpikeklasse, slik at voksne herrer og damer som skyter med ordenlige lommevåpen ikke behøver å belemres med disse :lol:

Link to comment
Share on other sites

Spesialfelt blir mer og mer populært og kanskje grunnen er at reglene er som de er. Om vi begynner å lage flere klasser både for våpen og skyttere kan det kanskje virke mot sin hensikt. Og det å ha egen klasse for "store gutter" med sentertenning, vel vet ikke om jeg syns en minimumslada .32 er noe mer å skryte av enn en .22.......

Link to comment
Share on other sites

Det må ikke bli flere nesten identiske grener i pistolskyting NSF.

En kan dog diskutere om spesialfelt har blitt det en så for seg. Opprinnelig var det vel tenkt at folk skulle kunne lufte sine gamle "lommepistoler". Nå har det jo blitt customklassen fremfor noen.

Link to comment
Share on other sites

Spesialfelt blir mer og mer populært og kanskje grunnen er at reglene er som de er. Om vi begynner å lage flere klasser både for våpen og skyttere kan det kanskje virke mot sin hensikt. Og det å ha egen klasse for "store gutter" med sentertenning, vel vet ikke om jeg syns en minimumslada .32 er noe mer å skryte av enn en .22.......

 

Eller kanskje hadde det blitt enda mere populært hvis man hadde endret reglene.....

Link to comment
Share on other sites

Enig med Klette, med de reglene som er i dag, og tolkingen av dem har sklidd helt ut til det paroidske.

En skytter jeg snakket med i sommer(med gammel kriger) mente at "spesialpistol var noe fobanna tull" (greier ikke å få frem dialekten skriftlig)

Men så er det det at ikke alle har tilgang på gamle krigere.

Link to comment
Share on other sites

.....Opprinnelig var det vel tenkt at folk skulle kunne lufte sine gamle "lommepistoler". Nå har det jo blitt customklassen fremfor noen.

 

Det er et godt poeng.

 

Derfor så kan man innføre klassene standard og custom dersom det skal enda flere klasser.

 

(Apropos forslag fra Rogaland så blir det kanskje etterhvert V80?)

Link to comment
Share on other sites

Klette får seg til å skrive mye rart.

Å skulle begynne å endre på reglene for spesialfelt slik at man må ha det eller det kaliberet er bull....

Til det har for mange skaffet seg våpen forlengst, og da står man plutselig der med våpen som samler støv i skapet, og det var jo nettopp det spesialfelten skulle forhindre.

Flere våpengrupper trenger vi neppe.

Veien å gå er derimot å sørge for at en ikke skyte med et bestemt våpen eller kaliber for å hevde seg, og da må selve konkurransereglene endres slik at de krympede matchvåpnene ikke gir en så stor fordel.

Slik det er nå, skytes det på relativt små figurer på romslige tider og relativt lange avstander, noe som favoriserer krympede matchvåpen.

Romslige figurer på korte avstander og korte tider vil krympe forskjellen slik at det er den som handterer våpenet best som står som vinner, og det er jo slik skyting slike våpen er tiltenkt.

Reglene tillater nå avstander opp til 70m i spesialpistol/revolver og minimum skytetid på 6 sek.

Her kan man sette max. 30 meter og minimum 5 (eller 4) sekunder skytetid, samt kreve minimum størrelse på figur i forhold til avstand.

Kortvåpen skal være fort og gæli, ikke vanlig felt med mindre våpen.

Vanskeligere behøver det ikke være.

Link to comment
Share on other sites

I de gamle reglene sto det vel at ”prototyper ikke var tillat”. De fleste som hevder seg i dag, bruker vel det som må betegnes som prototyper?

 

Slik jeg har forstått det er dette en gammel diskusjon, rundt et ganske reelt problem.

Jeg fant disse tankene om dette på nettet, uten at jeg fant ut hvem som har skrevet det: http://spesialfelt.tripod.com/, og jeg syntes forslag nr 2. til klasseløs spesialpistol og revolver, hvor det sitat ” Absolutt alle typer (spesial)pistol er tillatt, resultat justeres v.hj.a. av en FAKTOR, SFF, før rangering”: http://spesialfelt.tripod.com/klassefrispesialfelt.htm

 

Veldig interessant den utregningen som er gjort for å vise hvilke fortrinn det er å skyte med minst mulig tillatt kaliber.

 

Nå vet ikke jeg om dette er ville fungere, men i mine øyne så måtte det vært mye mer artig om alle kunne stille med et våpen de syntes det er artig både å eier og å skyte med istedenfor å måtte følge opp det siste nye spesialtilpassede påfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge klubbene klassefører selv er det ingen som ønsker å endre dagens regelverk. Men så raskt vi får en elektronisk klasseføring hvos det eneste klubbene gjør er å sende inn resultatene snakker vi om noe helt annet. Meg bekjent ligger en slik løsning i det nye sentrale medlemsregisteret som snart blir tilgjengelig.

 

K.

:shock: Trodde dette var på plass jeg.

Link to comment
Share on other sites

.....Kortvåpen skal være fort og gæli, ikke vanlig felt med mindre våpen.....

 

Til det er å fortelle at verden er ikke som den burde være, men som den er.

 

Spesialrevolver og -pistol er idag program for sterkt ombygde våpen, faktisk så er de sikkert mer ombygd enn vanlige feltvåpen. Programmene inneholder kanskje kortere hold og kortere skytetider, men det er underordnet.

 

Det viktige er våpnene, som er en total avsporing fra den opprinnelige intensjonen. Du har vel en slik selv El Gringo, hvis jeg har forstått det riktig ut fra andre tråder? Det har grodd opp en industri rundt tilpassing og modifikasjon av slike våpen, en standard snubb kommer man ikke langt med idag.

 

Pr nå så er disse programmene akkurat vanlig felt med mindre og veltilpassede (ødelagte etter min mening, og på mange løp kan man lese noe slikt som &Wesson) våpen.

Link to comment
Share on other sites

Noe helt annet: Er det fler enn meg som hadde hilst "Gammel militær" velkommen som approbert grein? En sjelden gang er det jo egen klasse for dette, men da er det uapprobert. Det hadde vært moro å få lufta gamle klassikere produsert før -45 litt oftere. Ja, er klar over at en kan det i "militær", men mange av oss har andre våpen vi "bruker opp" den starten på.

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant den utregningen som er gjort for å vise hvilke fortrinn det er å skyte med minst mulig tillatt kaliber.

Ja, det blir interessant for arrangøren å finne ut av dette før en får skyte.

Minst mulig kaliber er heller ikke noen målestokk på fordeler, særlig ikke i spesialrevolver.

Her ser jeg det som en fordel å skyte sentertent, for mitt vedkommende kaliber 38 spl.

Link to comment
Share on other sites

Du har vel en slik selv El Gringo, hvis jeg har forstått det riktig ut fra andre tråder? Det har grodd opp en industri rundt tilpassing og modifikasjon av slike våpen, en standard snubb kommer man ikke langt med idag. Pr nå så er disse programmene akkurat vanlig felt med mindre og veltilpassede (ødelagte etter min mening, og på mange løp kan man lese noe slikt som &Wesson) våpen.

Spesialpistolen min er ikke modifisert på noen andre måter enn bedre siktemidler, og er vel et par hundre gram under vektgrensa, så dine antakelser er ikke helt korrekte.

Nå klarer jeg forøvrig fint å uttale meg på generelt grunnlag uavhengig av hva jeg selv har liggende.

Den grunnleggende tanken bak spesialfelten var å få støvsamlerne ut av skapet, men en må samtidig se det innlysende i at siden grenen ble populær, ble det et behov for anskaffelse av nye våpen.

En kan ikke regne med at utviklingen skal stå på stedet hvil, så moderne våpen med sine fordeler er og blir en realitet, så også tilpasninger innenfor regelverket.

Å skulle ha og handheve et rigid regelverk der sånn og slik er tillatt, men ikke ditt eller datt er tungvint og dødfødt.

Feilen, om man skal kunne kalle det feil, er at selve konkurransereglementet ikke gjenspeiler våpnenes egenart, men lar arrangørene sette løype som er omtrent lik finløypa.

FKP forutså neppe hva som måtte komme til å skje innenfor spesialfelten da den ble populær i løpet av kort tid, og lagde heller ikke reglement deretter.

Jeg mener at modifikasjoner og tilpasninger må være tillatt så lenge våpenet går i kassa.

Noe annet er håpløst å handheve, og er heller ikke retterdig, da vi ikke er likt skapt.

For en skytter kan våpenet være ideelt ut av eska, mens en annen må endre litt eller mye på våpenet for at det skal være ideelt for nettopp en selv.

Det er konkurranseidrett vi driver, og da må det være tillatt for utøveren å ha utstyr som passer.

Du tvinger ikke Petter Northug til å gå med hoppsko eller bruke samme skiene som Pølsa Pettersen.

Hvorfor skulle det ikke være sånn også hos oss ?

Som jeg skrev tidligere; om regelverket tilpasses våpentypen, vil det ikke være tvingende nødvendig med modifikasjoner for å hevde seg.

Da vil eventuelle modifikasjoner for det meste tjene til å tilpasse våpenet til skytteren for at han/hun skal kunne stille med det utstyret som passer best for en selv.

Ja til korte skytetider, korte avstander og romslige figurer med minstemål.

Link to comment
Share on other sites

Å skulle ha og handheve et rigid regelverk der sånn og slik er tillatt, men ikke ditt eller datt er tungvint og dødfødt.

 

Hvorfor det? Vi har reglementer i all skyting.

 

Feilen, om man skal kunne kalle det feil, er at selve konkurransereglementet ikke gjenspeiler våpnenes egenart, men lar arrangørene sette løype som er omtrent lik finløypa.

 

Det er nettopp saken i et nøtteskall.

 

FKP forutså neppe hva som måtte komme til å skje innenfor spesialfelten da den ble populær i løpet av kort tid, og lagde heller ikke reglement deretter.

 

Og her er en nøtt til. Det burde vært grepet inn med en gang man så utviklingen - som ikke var som påtenkt. Nå er alt tillatt så lenge våpenet passer i en kasse med noen mål som en eller annet har funnet på - hvorfor er målene som de er?

Link to comment
Share on other sites

Å skulle ha og handheve et rigid regelverk der sånn og slik er tillatt, men ikke ditt eller datt er tungvint og dødfødt.

 

Hvorfor det? Vi har reglementer i all skyting. ?

Hvilket er en del av poenget mitt.

Vi har plenty regler, men regler ned på detaljnivå á la "hva er en modifikasjon og hva er tuning ?" eller "hva er en prototyp ?" trenger vi ikke. Det blir for mye synsing og et helsike for skyttere og arrangører å forholde seg til.

 

[
FKP forutså neppe hva som måtte komme til å skje innenfor spesialfelten da den ble populær i løpet av kort tid' date=' og lagde heller ikke reglement deretter.[/quote]

 

Og her er en nøtt til. Det burde vært grepet inn med en gang man så utviklingen - som ikke var som påtenkt. Nå er alt tillatt så lenge våpenet passer i en kasse med noen mål som en eller annet har funnet på - hvorfor er målene som de er?

Som nevnt over har jeg ikke stor tro på snodige regler og begrensinger utover de vi allerede har. Verden har (heldigvis) gått videre siden Walther PP og Klettes gamle Browning ble oppfunnet. Våpenreglene er greie nok å forholde seg til som de er, også med moderne våpen, men vi bør heller sørge for at reglene som gjelder løypesettingen blir som våpnene tilsier. Dette har av en eller annen merkelig grunn aldri vært på plass, verken i den spede begynnelse eller nå. Det er merkelig at føringene for SP/SR er like de for F/G...

Når det gjelder målekassa, har jeg hørt snakk om at Walther PP og S&W mod. 19 med 2,5" løp var med i betraktningene. Så ble det lagt til noen millimeter i tillegg.

Men, dette har jeg ikke sett skriftlig, kun på folkemunne.

Link to comment
Share on other sites

....Våpenreglene er greie nok å forholde seg til som de er, også med moderne våpen....

 

Jeg forstår at du er tilhenger mer enn motstander av å lage raceguns for spesialfelt.

 

Jeg for min del liker ikke den utviklingen. Men greit nok, nå er det kommet så langt at det nok ikke er noen vei tilbake. Bl.a. derfor luftet jeg tanken lenger oppe om en inndeling av standard våpen og de ødelagte.

 

Hvoromaltinger så kommer iallefall jeg til å bruke min stock-standard Colt Detective Special i spesialfelt, så kan dere andre bare..... (ho-ho !).

 

Men nok off-topic for min del nå - får heller lage en egen krangletråd om dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart at vi bør ha korte skytetider, korte avstander og romslige figurer med minstemål i spesialfelt. Men vi må ikke glemme at hvis vi setter en max avstand på feks 30m kan vi ikke lengre skyte spesialpistol og spesialrevolver i vanlige approberte stevner der avstanden er over 30m....derfor er reglene slik de er pr i dag.

 

Uansett er det arrangøren som styrer dette....så det er jo bare å sette morsomme og krevende løyper der skytterne får kjørt seg litt :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart at vi bør ha korte skytetider, korte avstander og romslige figurer med minstemål i spesialfelt. Men vi må ikke glemme at hvis vi setter en max avstand på feks 30m kan vi ikke lengre skyte spesialpistol og spesialrevolver i vanlige approberte stevner der avstanden er over 30m....derfor er reglene slik de er pr i dag.

 

Uansett er det arrangøren som styrer dette....så det er jo bare å sette morsomme og krevende løyper der skytterne får kjørt seg litt :-)

 

K.

På de forholdsvis få standplassene der det er mål på over 30 meter er det jo bare å si at "spesialpistol og -revolver skyter ikke på langholdet!"

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er mer å krangle om dersom vi gjør det vanskelig :twisted:

 

Nå er det vel de færreste finløypene som egner seg til spesialpistol/revolver, og da er vi i så fall tilbake til frimerkeskyting i skauen, noe vi ikke syns er noe særlig stas, eller…?

Selv her oppe i nord klarer vi fint å ”stikke om” løypa etter at fin/grov er unnagjort, så det skulle neppe være noe uoverkommelig problem for andre heller.

Setter vi krav til minimum skivestørrelse, tvinger vi arrangørene til å endre på løypa slik at den egner seg for kortvåpen.

Gidder de ikke det, får de heller la være å arrangere.

Bedre det enn at de fleste løyper for kortvåpen ikke egner seg for kortvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Støtter den, Domino.

 

Ser også at våpen og ammo på reiser skal diskuteres på konferansen.

Skulle ønske man kom frem til en ordning der man kan ha med seg mer enn 5 kilo ammunisjon.

Da jeg reiste på NM spesial for noen år siden, var ammovekta godt over 5 kilo, men det ble heldigvis ikke veid.

Den gang brukte jeg kal. 22 i spesialrevolver, noe som holdt vekta nede, mens jeg nå må regne med rundt 7 kilo ammo inkludert reserveammo.

Man reiser ikke på et NM uten å ta høyde for omskytinger, faktortest o.l.

 

Ellers mener jeg feltreglementet er overmodent for oppdateringer og korrigeringer.

Her står det for mye som ikke er klart nok og som ikke har hengt med i tiden.

 

Støtter ellers denne:

For en ny klasse syns jeg er på sin plass, og det er en ungdomsklasse i spesialpistol og spesialrevolver. Dette er klasser som kan skytes med kaliber .22 og kan jo skytes av våre yngste skyttere.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...