Jump to content

Agenda Fagkomitékonferansen - 29.-31. oktober


Bromark

Recommended Posts

Det at man setter egne løyper for Fin/grov også skyter man revolver/militær dagen etter det funker nok heller dårlig her på Østlandet eller I landet generelt hvor det kommer fler enn 20 skyttere! En annen ting er at hvis kravene om aktivitet skal holdes må man ha flere stevner hvor skytteren selv velger å skyte de våpen han/hun selv har lyst til å bruke. Det er jo opptil skytteren om han/hun vil prøve seg på en fin/grov løype med spesialpistol eller spesialrevolver......

 

Det jeg mener er viktig er å lage en løype slik at den har alle faktorer, dvs alt fra korte og lange hold til små og store figurer. For jeg tror at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste hvis man skal sette løypene så lett at alle skyter umulig kan bomme, det hever ihvertfall ikke nivået til skytterne.

 

Det er altfor mange sutrehuer pr i dag, som klager over alt for vanskelige løyper kun for at de mistet 2 skiver på en standplass eller at de bommer hele tiden.

 

Hvis man bruker reglen om skivestørrelse vs avstand i meter kan man enkelt sette en grei og utfordrende løype uten store problemer.

 

Men å gjøre løypene for lette det er feil vei å gå, vi må ha noe å strekke seg etter og derfor må vi ha litt avstand og små figurer til tider, men det bør være slik at man har en mulighet til å treffe skiven hvis man disponerer tiden riktig....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Første oppdatering fra konferansen:

 

Internasjonalt vil en nå prøve at i finaler silhuett starter alle finalistene på null (akkurat som i 100m finale i friidrett).

I tillegg vil det i finalen bli treff/ikketreff. Treff er større eller lik 9,7.

 

Dette er et steg i riktig retning for å gjøre sporten vår mer TV-vennlig.

Link to comment
Share on other sites

Har derimot mer tro på å endre konkurransereglene slik at det ikke blir så stor fordel med spesialtilpassede våpen, dvs. opp med skivestørrelse og ned med avstand og tid.

Sendte inn forslag om dette, samt en god del annet for et halvt års tid siden eller så, men har ikke akkurat fått mye respons.

Link to comment
Share on other sites

Morradagen blir noks¨spennende med mange forskjellige sake. Silhuett finale virket ok, Forutsettningen var vel å kjøre det under OL 2012. Hørtes beslektet med en del action pistol øvelser, men enda mer publikumsvenlig ville vel fall figurer vært. Der har vi imidlertid heller liten innflydelse herifra Stjørdal :D

Link to comment
Share on other sites

Her er noe av de nye reglene som kommer.....

 

* Spesialfelt får klasser som vanlig felt

* Hvert spesialvåpen får sin egen klasse

* Alle veteraner får sin egen klasse slik at alle kan være vinnere

* Nye klassekrav i felt - alle opp 3%

* Faktor på magnum endres til 180

* Liggende skyting blir borte på felt

* Motsatt hånd blir tatt inn som en mulighet for arrangørene

* Vanlig poeng rangering går bort på felt, man bruker kun total poengsum og innertreff total for å skille

* Uttaks regler til Nordisk endres, de som har klippekort blir tatt ut direkte

 

:-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Spesialfelt får klasser som vanlig felt .
Fan. Enda mer å holde rede på for stakkarne som driver med klassesetting og enda mer styr for arrangørene. Tror nepper det øker interessen for å arrangere.

 

Hvert spesialvåpen får sin egen klasse .
Hve menes ?

 

Alle veteraner får sin egen klasse slik at alle kan være vinnere .
Hva menes ?

 

Motsatt hånd blir tatt inn som en mulighet for arrangørene .
Betyr dette dårligste hand inn igjen ?
Link to comment
Share on other sites

1. Felt NM: Alle skivegrupper skal merkes med tall. Ikke som i Sandnes der kun oddetall ble merket.

 

2. Det blir egne JR-klasser i alle fire øvelser i felt + SP og SR. (Felles klasse JR for begge kjønn). Det samme i VM-grov og Hurtig grov.

 

3. Det blir ungdomsklasser i NM (fra U14) i kal .22 i finfelt, revolverfelt, Spesialpistol og Spesialrevolver. Disse SKAL skyte tohånds (ikke stående fri).

 

4. Rangering på innertreff i felt. Det blir følende rangering: Poengsum, antall innertreff, standplass fra 10 til 1. Minst 50% av skivene skal ha innersone. Det bør være mulig å skyte minst 40 innertreff.

 

5. I Magnumfelt SKAL en skyte tohånds (ikke stående fri).

 

6. Liggende i felt. I mesterskap SKAL det være minst en standplass med liggende. I andre stevner skal det være mulig å fravike liggende ved feks å omgjøre til stående fri ved ekstreme værforhold.

 

7. Opprykkskrav i felt. Kravet for A vil økes. Det er diskusjon om hvor mye det skal økes: 96, 97 eller 98%. Skal kravene for B og C endres eller bestå?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser greit ut ellers, vil jeg si.

Skulle imidlerid ønske at konkurransereglementet ble revidert på en skikkelig måte.

Slik det er nå, er det en smule mangelfullt og ikke tydelig på en del punkter.

Når det gjelder opprykkskravet, bør det ikke legges så høyt at klasse A blir for de ensomme.

Hev det 1 prosent i første omgang, så får vi se over tid.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder opprykkskrav på felt kommer det opp igjen i morgen. Vi må ha litt mer kjøtt på beinet ang hvordan klassene vil se ut ved forskjellige satser.

Reidar fra Sandnes vil forsøke og gjøre en test i sitt program for å se hvordan det ser ut hvis man øker kravene.

 

Hvis det er noen som har ett stevne som har blitt arrangert og bruker samme program kan de evnt simulere på sitt eget stevne og rapportere hva som gir en jevnt fordeling av skyttere....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at det kommer til å bli myyye mere tolking i feltløypa, med dertil mere krangling, klaging og det kommer til å ta lengre til å gjennomføre/arrangere.

 

Men det er min mening. Det kan selvsagt gå smertefritt, men jeg kjenner altfor godt dem som jeg konkurrerer med i mitt distrikt:):)

Link to comment
Share on other sites

Ikke mange i A i min klubb, men desto flere i B og C.

Man må heller ikke se bort fra det faktum at her nordpå er det såpass få stevner i løpet av en sesong at en skytter ikke har så altfor mange sjansene til å skyte seg opp.

Tipper det er enklere å havne opp en klasse sørpå grunnet haugevis med stevner og like mange sjanser.

Om prosenten blir satt vesentlig opp tipper jeg A blir en ensom opplevelse på endel stevner her oppe.

Link to comment
Share on other sites

Typisk....

 

Nu skal representantene for skytternorge ta den beslutningen som påvirker alle feltskyttere - klassesetting - og så skal man kjøre en simulering dagen i forveien.

 

Hvorfor er ikke dette forberedt? Man har hatt en evighet til det.

 

Hvor er dokumentasjonen? Bare synsing det jeg har fått med meg.

 

Og så presterer man i tillegg å foreslå innskjerping av A-kravet - til 96, 97 eller 98 pct - fremdeles med utgangspunkt i å sette klassen ut fra en eneste skyting. Hvorfor ikke bruke 2-4 skytinger? Klarer man A-kravet da så er man A-skytter. Flaks kan alle ha en gang. kanskje man til og med skyter fullt. Man er ikke mer A-skytter for det.

 

Nei godtfolk, det kan gjøres betraktelig bedre enn dette...

Link to comment
Share on other sites

Klasseføring er en stor jobb, det tar mye tid og blir veldig komplisert hvis man skal ha flere resultater som tellende. Hvis du hadde gjort denne jobben for 10-15 aktive skyttere som skyter 50-100 starteri året hadde du også forstått dette.

 

Men klart vi burde hatt ett bedre system, gjerne snittet i løpet avåret. Men da må vi ha ett elektronisk system som automatisk gjør dette for oss.

 

Når det kommer til % og hvor grensene går ser jeg at vi bør øke A kravet med 2-3 % pga altfor lette løyper mens vi kanskje burde justert B og C kravet så klassene blir mer like. Kanskje hvis A klassen dekker 2% bør kanskje B og C klassen dekke mer eller kanskje mindre enn 10% slik som i dag.

 

En mulig løsning kan være følgende

 

A = 97 %

B = 89 - 96 %

C = 75 - 88 %

D = <-75 %

 

Har gjort en sjekk på flere stevner samt sett over vår egen klasseføring de siste år og dette ville gitt den beste fordelingen i klassene

 

K.

Link to comment
Share on other sites

@hipshot: Jeg fikk saken utsatt i fjor da forslaget var 98%. Min begrunnelse var at dette var "tenk på et tall". Fagkomiteen fikk i oppdrag å gå inn i tallene. Det har de ikke gjort. De møter totalt uforberedt i år også ( i denne saken). Dessverre tror jeg ikke konferansen er moden for nok en utsettelse.

 

PPC: Ved votering var det ingen som stemte mot at PPC tas opp i NSF som en del av gruppe (fagretning) pistol.

Link to comment
Share on other sites

97% er etter min mening for høyt, spesielt av de grunner jeg nevnte i forrige innlegg.

Grunnet få muligheter til så veldig mange starter i visse distrikt, kan man risikere at en god skytter i grisgrente strøk ikke får samme muligheten til å skyte seg opp som i et område med mange muligheter.

Det kan da umulig være ønskelig at A-klassen et sted ikke skal ha (ihvertfall i teorien) like dyktige skyttere som et annet sted.

Ser heller ikke det store problemet med mange A-skyttere.

Det eneste jeg ser som hinder for skjevfordeling er en paragraf i reglementet som forlanger lik fordeling av skyttere innenfor de fire klassene.

Fjerner man den bastante paragrafen, er det etter min mening ikke et reelt problem.

Hva er bakdelen med mange A-skyttere ?

Jeg ser det isteden som en god motivasjon for mange skyttere og som gjør det mer attraktivt å delta.

Legger vi lista for høyt, er jeg redd for at vi heller mister skyttere.

En vinner klarer vi uansett å kåre.

Hver gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke, for det eneste man vil se er at det er forskjell mellom klasse A og de andre hvis man setter opp med 3%. Dette vil ikke bli korrekt før man vekter vanskelighetsgraden på en feltløype, først når man gjør det vil man kunne gjøre en korrekt vurdering, alt annet blir synsing og ikke noe mer.

 

Jeg sjekket på ett par stevner og så at hvis vi økte med 3% i alle klasser ville B klassen blitt desidert størt etterfulgt av klasse D og C. A klassen derimot vill kun ha noen få skyttere utifra dette stevnet.

 

Men når det er sagt er det jo det enkleste stevnet som vil fortelle hvor klassekravene bør være og der kom det ett godt forslag om at vi kunne legge inn ett krav som sier at hvis feks 20% av skytterne skyter A kravet skal ikke stevnet telle for klasseføring, da vil man enkelt styre unna hvis løypene settes for lett :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hisse seg opp er nå kanskje en aldri så liten overdrivelse.

 

Men jeg merker meg at NFPS har resultatlistene for NM praktisk rifle klare dagen etter at stevnet var avholdt. Så et referat fra en aldri så liten fagkomitekonferanse bør jo NSF også være istand til å legge frem etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Resultater dagen etter er normalt lettere, enn referat. Det kommer garantert i medlemsbladet. Hjemmesiden er plaget med noen feil, så om det i det hele har noen hensikt å legge et referat der, for at det skal bli borte i løpet av en dag, eller to, stiller jeg spørsmål ved. Nå har vel også ganske mye av det som ble diskutert og vedtatt, blitt referert på et par tråder her. Det er faktisk ikke slik at konferansen er vedtaks bindende, kun rådende til fagkomiteen. Og enkelte saker kan måtte videre fra fagkomite til styret, før endelig vedtak. I de siste åra, synes jeg at konferansen har gitt mer uttelling på vedtak, som gjøres, enn hva jeg (subjektivt?) opplevde tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...