Jump to content

Hvordan døde kronografen din?


Lars_o

Recommended Posts

De som har kronograf, har vel alle vært i nærheten å avlive denne med et (vel)plassert skudd av og til. Jeg er helt sikker på at noen avlivninger har vært vellykkede også. Fortell hvordan kronografen din døde, gjerne med noen bilder av offeret.

 

Har ikke kronograf selv ennå, så har heldigvis ennå ikke klart å teste skuddsikkerheten på de jeg har lånt heller. Men kjøper meg en egen om kort tid.

Link to comment
Share on other sites

min kronorgaf har hatt en nære døden opplevelse for ett godt år siden, jeg lå og testet sub patroner i 308win, og da står kornografen ca 5cm forran demperen. etter endt test av 308 sub skulle 240wby testes, men kronorgafen ble ikke flyttet og hardt ladd 240wbymag ble avfyrt uten demper, noe som medførte at kronografen rullet en god meter bortover.. men den overlevde..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har greid å ta livet av 2 Chronyer. Nappa et revolverskudd i kaliber 44mag en gang - fulltreffer midt i displayet. Andre gang skulle jeg måle noen riflepatroner med en kombi. Lysforholdene var dårlige, så jeg måtte skyte lavt over sensorene for å få målinger. Normalt ville dette gått bra med boltrifle. Jeg hadde derimot litt dårlig tid. Småstressa som jeg var, glemte jeg å ta hensyn til at riflepipa på kombien ligger en del lavere enn siktelinja. Skudd nr. 3 pløyde ei fin fure gjennom øvre del av kronografen. Heldigvis var dette billige kronografer, så jeg ler av det i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle teste noen ladninger vinterstid og satte ut blinken på et jorde og kronoen på et fotostativ.

I det jeg begynte testinga kom det et jævla snyvær. Irritert som fy fortsatte jeg en to-tre skudd før jeg skiftet stilling.. Da lavet det ned og jeg siktet meg inn på blinken og ofret ikke kronoen en tanke. :(

Plutselig snurret kronoen noen runder og da jeg kom frem hadde jeg skutt av den ene pinnen og skadet neste :roll:

 

 

Noen som har noen pinner til overs :?: Ser det er endel som har gjort det skikkelig og ikke bare skadeskutt slik som jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har selv chrono men den er ikke kommet i trassalderen enda så den får leve litt til håper jeg.

Men når den tid kommer så er det altså kaliber 6,5 og oppover som er anbefalt på rifle? Og hva med håndvåpen, blir 9mm for liten, isåfall må man helt opp i 44mag eller er det humant med en 357mag? (Hardt ladet selvsagt!) :mrgreen::lol:

Flotte bilder, bra at dere gjør det beste utav situasjonen og foreviger det med bilder. -Lover å gjøre det samme når det blir min tur :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, vi har vel vært inne på dette før, men la gå. Cheap Charlie skulle skyteforme noen 338 WM, for originale 358 Norma Magnumhylser er altfor dyre. For å få skutt litt ble det ladet med 158 grs revolverhullspisser av billig brasiliansk type foran noen klyper med N-140. En liten klype viste seg å være for lite, og hastigheten var oppe i ca 3150 fps for å få fasong på hylsene. Etter en del skudd manglet det noen hull i skiven, og kronografen hadde falt i koma. Det viste seg at revolverkulene ikke likte det dobbelte av normal hastighet. Noen av dem delte seg mellom munningen og kronografen, som ble fikk en fotocelle drept av splinter.

Link to comment
Share on other sites

Et skifte fra skudd mot øverste skive på blinken til nederste kombinert med en litt lavt plassert kronograf var effektiv. 150 gr Barnes TSX i .308 plassert i bakkant av toppdekselet ble nådeskuddet. Dette skjedde da vi skulle prøveskyte ammoen vi hadde kreert på ladekurs, og kronografen var nyinnkjøpt av den lokale jeger og fiskeforeninga. (Unnskyld igjen Åsmund)

Men en av de andre skytterne hadde litt før skutt skeiv den ene stanga, så den stakkars kronografen hadde sikkert lidd stygt allerede. Like greit å la den slippe lidelsene mer... :?

Link to comment
Share on other sites

Mine har så langt kun død når bateriet/ene har takket for seg. Noen nær døden opplevelser har det nok vært, med enkelte stenger, som har blitt skutt av. Stenger til Crony, går det vel ganske greit å kapp i passe lengde av ett eller annet. Til andre, f. eks Pact, eller CED Millenium, må det original deler til.

Link to comment
Share on other sites

2 pinner skal du få 8) Har bare skutt i stykker 2 kronografer det siste året :lol: begge med senter treff :lol: ( man skal da ikke skade skyte) så jeg har pinner i fleng , bare send en pm med adressa di du, så sender jeg :)

Jeg skulle teste noen ladninger vinterstid og satte ut blinken på et jorde og kronoen på et fotostativ.

I det jeg begynte testinga kom det et jævla snyvær. Irritert som fy fortsatte jeg en to-tre skudd før jeg skiftet stilling.. Da lavet det ned og jeg siktet meg inn på blinken og ofret ikke kronoen en tanke. :(

Plutselig snurret kronoen noen runder og da jeg kom frem hadde jeg skutt av den ene pinnen og skadet neste :roll:

 

 

Noen som har noen pinner til overs :?: Ser det er endel som har gjort det skikkelig og ikke bare skadeskutt slik som jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Min ene chrony har passert 10 år nå. Kansje den har vært heldig, eller at jeg har vært forsiktig?

 

Hehe

 

10 år er en alder der de begynner å vise tegn på retur :roll: Slappe hengsler, pinnefester, pinner og sykdom som korrosjon er vanlig. Kanskje den må taes ut, med tanke på en sunn bestand med kun produktive og virile individer :shock::D

Link to comment
Share on other sites

Sitter og lurer litt, med sentertreff av relativt grove saktegående kaliber blir det neppe behov for ettersøk, men hva om man bruker en hissig sak med høy utgangshastighet? vil ettersøk bli nødvendig da?

 

Joda det har jeg prøvd så klart :lol: Min ble avlivet med en hissi 222 midt i foto cella. Dau i smellen med mye kjøttødleggelse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...