Jump to content

Magnum 2 – Pimp my S&W


Lærlingen

Recommended Posts

Jeg kjøpte for en tid siden en brukt S&W 629 som skal brukes i magnum 2.

Jeg fikk den rimelig da det var herjet litt med løpet, og tanken min når jeg kjøpte den var å legge litt penger i et Lothar Walther løp ++.

 

Halve hyggen med et slikt prosjekt er jo å drodle med forskjellige ideer, men nå har jeg kommet til et punkt hvor jeg har gått litt tom for ideer :?

 

I utgangspunktet var ideen min å få løpet frest etter mønster fra en (jupp) Desert Eagle, men etter å ha laget en skisse så er jeg ikke så sikker lenger:

mag4.jpg

 

Her her jeg prøvd å lage en noe mer konvensjonelt ”Merkle classic” utgave:

mag5.jpg

 

Hvis noen har ideer til en tøff utforming av Magnum 2 ”racer”, så taes det imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du googler "Performance Center 629" (uten fnutter), så får du opp en masse alternative løpsutfresninger, blant annet denne:

SMITH-WESSON-629-Stealth-Hunter.jpg

 

Noen synes picatinnyskinne er stygt, jeg synes det er ganske tøft, og så kan man jo montere kikkert/rødpunkt til moroskyting og jakt der det er tilllatt.

 

En annen ting er riflestigningen i løpet - du vil få høyere hastigheter med 1/18-1/20, men hvis du velger f.eks 1/14, så vil den kunne stabilisere tyngre kuler samtidig som lette kuler under magnumfart også blir enklere å få til å gå godt. Hvor mye hastighet du taper på å bruke en krappere riflestigning vet jeg ikke, men det ser ut som om du har tenkt å gå for et ganske langt løp, så da vil du ikke har noe problem med å oppnå faktor.

 

En annen ting er at med 8" tungt løp, så begynner redskapen å bli virkelig tung. Hvis jeg hadde tenkt å legge en del penger i et slikt prosjekt, så kanskje vurdert en løsning med et løp uten underlug, men med en "Barrel Shroud" av alu eller, hvis du har mye penger, titan. "Barrel Shroud" er nynorsk for muffe, altså en bit metall man fester utenpå løpet ala Dan Wesson.

 

For å få ned vekta kan man også drille ut underlug, slik at den nærmest blir et rør som man kan gjenge for plugg og fylle med vektsylindre i fall man ønsker endret ballanse.

 

Bare husk at et løpsemne koster en del og arbeidstimer koster en del, og det kan fort være at det blir rimeligere å bestille en Performance Center-629 fra f.eks Winge Våpen, men jeg ser absolutt attraksjonen med å ha noe unikt. Liker ikke å disse rene bruksjern, men det er en del mindre pene spesialbygg for både magnum 1 og magnum 2.

 

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Raging Bull og 629 Stealth Hunter er begge definitivt et par tøffinger.

 

Når det gjelder picatinyskinne så syntes jeg den burde være til å ta av, men det er smakssak.

”Barrel shroud” i aluminium har jeg tenkt litt på.

 

Nå syntes ikke jeg at dette eksemplet er å veldig fint utformet, men ser man på bildet med vekten løs så ser man at den er laget slik at den originale skinna på toppen av original løpet faktisk kommer opp igjennom løpsvekten:

2885338_4c514c021d7c8.jpg

 

2931598_2_4c80b4769b971.jpg

 

Nå skøyt jeg min første konkurranse med revolverende i dag, og selv om resultatet var sånn midt på treet så ble det tidelig klart at det ikke var noe galt ned presisjonen i original løpet, selv om det faktisk er gjenget opp innvendig de siste 20 mm.

629.jpg

Så det jeg vurderer nå er om det går an å fikse original løpet, enten ved å kappe av de siste 20 mm, eller eventuelt å lage en innvendig hylse som dekker gjengene :?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, han jeg kjøpte den av sa at den forrige eieren hadde gjort det for å montere lyddemper(!?), men jeg syntes kanskje en komp høres mer sannsynlig ut?

 

Jeg har jo sett at revolvere med innebygd komp ikke har rifling i selve kompen, slik som på bildet over av Raging Bull’en.

 

En tanke jeg har hatt er å gjenge inn en slett hylse, men vil det på noen måte påvirke presisjonen hvis det blir riktig gjort? Det jeg da tenker på er jo at selve kroningen i praksis sitter inne i løpet?

Link to comment
Share on other sites

Bør gå bra det, så lenge kroningen blir riktig utført. Selv ville jeg nok kappet av det som var til overs, eventuelt ringt winge og hørt om de har noen flere 629-piper igjen til 1000 kroner, som de hadde tilbud på, skulle vel tømme hele lageret sitt av piper til S&W..?

 

Lyddemper høres litt utrolig ut, ja... Effekten uteblir vel i alle fall. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

På høy tid at jeg kommer med en liten oppdatering og noen bilder.

 

Løpet og en del annet arbeid utført av P.I Jacobsen er ferdig. Underveis så ble det noen små designforandringer ut ifra de opprinelige tegningene, men da snakker vi i millimeter og grader.

 

Jeg har vært og prøveskutt for å se hvordan vekt/rekyl/balanse har blitt, og jeg ble svært positivt overrasket.

Det jeg ikke ville ha var et så tungt løp at rekylen går nærmest rett bakover. Jeg har prøvd noen sånne og syntes det var ubehagelig. På den andre siden ville heller ikke at den skulle være for lett slik at rekylen vipper pipa for mye opp, men heller noe midt imellom.

Vekta tok mye av rekylen og selv med litt harde ladninger føltes det mer som en litt hissig .357 enn en .44.

Presisjonen er det nesten ikke noe vits i å skrive om, den overgår nok denne skytteren en høy gang, men kombinert med at revolveren var veldig god ut å skyte med gikk det hull i hull på 25 meter.

 

magnum2kanon.jpg

Beklager de dårlige bildene, men jeg finner ikke laderen til kameraet mitt så mobil får duge inntil videre.

 

Nå har jeg selv jobbet litt med å designe og frese ut en baksikteløsning. Selve siktebladet er et LPA sikte, men i og med at det ikke leveres noen ferdig løsning som passer på rammer med den gamle utfresingen på toppen, har jeg syslet litt med å designe min egen.

siktemag2.jpg

 

Dette er versjon nr 2, nå jobber jeg med versjon nr 3, da nr to avgikk med døden da den løsnet i fresemaskinen. Noe som var @#%!, men kanskje like greit da jeg ikke var 100% fornøyd med utseende.

siktemag3.jpg

@#%! pirke arbeid

 

Når sikte er ferdig, blir neste steg finish på revolveren, planen er å først polere den, for så å glassblåse en sateng finish på den, samt en noe mattere finish med fin sand på toppen av løp sikte osv, pluss litt annet design dill dall, den skal jo bli litt ”pimp”! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det som egentlig hadde vært tøft hadde vært å sveise på det materialet som trengs også frest sikte rett inn i ramma, men det tørr jeg rett og slett ikke, selv om jeg har utstyr til å gjøre det.

 

Men jeg får se om dette blir brukbart(og tålmodigheten holder), hvis ikke så er det absolutt et alternativ å herje litt med ramma, for så og sette på et TXT sikte.

Link to comment
Share on other sites

Det blir bare en liten glippe der sporet kommer frem under siktet. Pent eller ei, alt er relativt, så om hjemmemekk prosjektet grunnstøter så finnes det alltid en løsning.

 

Jeg fikk børsemakeren til å lage løpet litt høyere en framkanten av top strapen med nettopp tanke på en slik løsning som jeg nå holder på med

Link to comment
Share on other sites

Prosjektet ditt blir ikke helt ulikt mine, borsett fra at jeg liker dem svarte.

Hvor lang ble pipa di ?

Vekt ?

44´en min havnet vel på drøyt 1600 gram om jeg ikke husker feil, mens 357´en ble litt lettere.

9" pipe på begge siden det er sært.

Ville ha det sånn siden N-ramma er tyngre enn L-ramma mens jeg ønsket mest mulig lik balanse, dermed en 357 som ble bittelitt lettere både foran og bak.

Link to comment
Share on other sites

Pipelengden er 8,5. Jeg har ikke fått veid den ennå, men litt i overkant av 1600 gram er den nok.

 

Jeg tror nok denne kunne vært tøff i svart ja. Men så langt så har det gått i blanke revolvere.

Det som er rart var at jeg var redd løpet med sitt utseende skulle se litt malplassert ut, men egentlig så ser en ganske fabrikk original ut.

Link to comment
Share on other sites

Da er versjon 3 av siktebasen så godt som ferdig.

mag2siktev3.jpg

mag2siktev31.jpg

Det som gjenstår er litt finish arbeid og glassblåsing.

Jeg har med vilje laget den slik at det er en høydeforskjell på litt under en halv millimeter imellom løp og sikte, da forrige utagave gikk kant i kant, noe som faktisk ikke var pent.

 

Det eneste negative er at det ser litt for ”fabrikk” ut, og litt for lite ”custom”.

:?

Link to comment
Share on other sites

Ser meget bra ut det der, og jeg tenkte faktisk at det ser ut som om LPA har laget det.

Det trenger ikke se sært ut bare for at det er custom.

Skikkelig custom kan gjerne se "fabrikk" ut, men ha detaljer/forbedringer som skiller seg ut om man studerer det nærmere og vet hvordan originalen er, m.a.o. litt snacks for kjennere.

Link to comment
Share on other sites

Takk :)

 

@.30 Herrett

Regner med at jeg skal prøve meg i NM. Nå har jeg ikke fått skutt så mye mag2, men jeg har jo litt tid på å bli venn med .44’n.

 

@El Gringo

Nå skal jeg la denne versjonen være, og gå og titte litt på den i ny og ne. Det er lett å se seg blind helheten når man jobber med detaljer.

 

Nå skal jeg gjøre noen tester med diverse blåsemiddel, jeg er usikker på hvordan farge og utseende blir på rustfritt i forhold til aluminium osv.

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg gjort unna den siste gavehandelen, og kostet på meg en liten tur i ”furtebua” for å teste forskjellige overflatefinisher.

 

Jeg brukte den forrige utgaven av siktebasen som test objekt. Den ble først blåst med glassperler på ca 2 bar, så ble den maskert og det flate området på toppen ble blåst med fin sand på ca 4 bar. Planen er at den sandblåste stripa skal gå helt frem til kornet.

glasssand.jpg

 

En ting jeg har vært bekymret for er at enkelte deler på revolveren er i aluminium, og jeg har vært usikker på hvordan disse materialene vil passe sammen mht til farge, blankhet osv når de er glassblåst. Jeg gjorde derfor en test med å glassblåse en rustfri metall bit for å sammenligne med aluminiumen, og resultatet ser så langt ut til å kunne bli bra.

staalalu.jpg

 

 

En ting jeg vurderer er å ha tønna høyglanspolert som en kontrast til resten, kanskje sammen med et par andre blanke detaljer, litt i samme gate som dette?

627-5-8-vcomp.jpg

 

Eller et annet alternativ er å la bare området bak på tønna være blankt, noe ala dette?

PICT1160_large.jpg

 

Innspill taes imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Lærlingen er et riktig avatar :) .

 

Tror at du kommer til å mislykkes med dette - og vil helt sikkert ikke bli fornøyd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hva skal du ha for den :D:D:D

 

 

 

 

 

 

(det blir j..... bra )

Link to comment
Share on other sites

Da var det jobbet litt igjen, og revolveren så godt som ferdig.

 

mag24.jpg

Løpet ble høyglanspolert, og mønstret maskert ut.

Løpet ble så fint og blankt at det var fristende og gå bananas og høyglanspolere hele revolveren.

 

Løp og (tom)ramme ble blåst med glassperler på svakt trykk, rett over 1 bar. Deretter ble hele revolveren maskert, og stripa på toppen ble blåst med fin sand på litt over 2 bar.

Hele revolveren ble vasket i motorvaskeren og blåst ren med trykkluft.

Hammeren ble ”bobbet” og høyglaspolert, og avtrekkeren ble rundet og smalnet noe, og høyglanspolert. Tønna ble også høyglanspolert.

 

mag23.jpg

mag21.jpg

mag22.jpg

 

Alt i alt syntes jeg min første custom revolver ble fin, så da er det bare det viktigste som gjenstår, nemlig å klare å treffe det man sikter på ute i løypa. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den der er mye penere enn den de profilerte i Alt om Vapen for et par utgaver siden. Hvis tjenestene dine er til salgs, kan du fort få mye å gjøre.

 

Hva slags hylster skal du ha til denne? Blir det reimfester i stedet? Den er jo nesten så stor at du burde hatt en golfbag til den, komplett med trille :)

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Å herregud! Den var råflott!! :shock:

Men så det der med "barrel shroud" og har lett rundt på nett uten å finne noe. Kunne godt tenkt meg det til min mod 27 med 6" pipe. Spørs om det ikke havner på en 8" med tiden da. Finnes det slikt til å oppdrive som vil passe til min revolver? Skulle gjerne hatt hele løpet slik som på din men det er nok langt utenfor mitt budsjett dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for hyggelige tilbake meldinger.

Neste prosjekt nå blir å gå over den kombinerte fres og dreibenk som jeg har og sette den opp skikkelig i plan og fjerne slark osv. Selv om jeg gikk til innkjøp av den til helt andre formål så har den fungert bemerkelsesverdig bra på også på slikt pirkearbeid.

 

Det som er litt synd er at det i dette landet finnes utrolig mange fine og tøffe custom-byge håndvåpen, men som veldig få får se utover et lite glimt i feltløypa. Man burde egentlig laget en bildetråd med konkurranse tilpassede håndvåpen. Når jeg gjorde research for å bygge denne, var det ikke lett å finne bilder av dette på nettet.

 

@OIH

Jeg har et skikkelig Dirty Harry skulderhylster som fulgte med når jeg kjøpte den, men jeg har også kjøpt inn noe sort gjennomfarget lær som jeg har tenkt å lage noe ut av.

Jeg har sett et par skikkelig barske 12” og 16” .44 som P.I Jacobsen har laget med reimfester, men jeg tror nedre ”sosialt akseptable reimfeste grense” ligger på i overkant av 10” :wink:

 

@ El Gringo

Om jeg ikke husker feil så er tønnegapet ca 0,12, det var 0,10 men tønna var litt rufsete i fremkant så etter å ha fikset det pluss polering så ble det rundt 0,12.

Løpet er så godt som .430 ja og tønnehalsene målte jeg til rett rundt .431.

 

@Glenn_G

Man kan jo få en børsemaker til å lage en ”barrel shroud” / løpsvekt, men slik er tidkrevende arbeid, så da koster det fort kroner. P.I Jacobsen har laget noen helt rå løpsvekter med utfreste åpninger ala fagverk hvor man ser det rustfrie løpet på innsiden osv. Utrolig tøft.

Jeg har tenkt å prøve meg på et sånt prosjekt i fremtiden, da jeg kunne tenke meg noe slikt til å ta av og på til 686’n når jeg skyter Mag 1.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter litt frem og tilbake med meg selv så kom jeg frem til at baksiktet var litt for spinkelt til en magnum 2 revolver, så da satte jeg i gang med å designe et nytt basert på et Kensight 1911 baksikte.

 

Jeg har lett for å jobbe litt vel mye ad hoc, og fant nå ut at jeg måtte skjerpe meg litt med hensyn til planlegging og en litt mer systematisk arbeidsprosess. Det ga resultat i form av at tiden brukt på arbeidet kun var en fjerdedel av hva jeg brukte på tideligere utgaver.

 

Første steg var å frese til og tilpasse emnet til revolveren, samt montere selve siktebladet med mer. Slik at alt er 100 % og funksjonelt før man begynner med det mer utseendemessige.

img1590gd.jpg

 

Etter litt fresing, filing, pussing og både glass og sandblåsing, ble resultatet slikt:

img1606u.jpg

 

Legg merke til at tønneutløseren også nå er glassblåst, da jeg syntes den ble for fremtredende når den var polert.

img1601y.jpg

img1603l.jpg

img1597qr.jpg

 

Da er det bare å begynne å pønske på neste prosjekt. Hm, kanskje en Weigand aktig rampe med utskiftbare sikteblader foran hadde vært noe? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg i min nesegruse beundring av ditt arbeid, skulle våge meg til et lite tips om ytterligere forbedringer :oops:

Gjør deg ferdig med "bobbingen" av hanen :wink:

 

Tips tas imot med takk :D

Tenker du på å glatte ut humpen nederst på hanen? Jeg har sett de som har det, men er litt usikker på om jeg skal gjøre det?

 

 

Jeg har forresten også laget en die til Star pressa for sizing av .44 kuler(den til høyre m/klipps). Den Star pressa har kommet til nytte:

44die.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...