Jump to content

Storviltjakt og § 16. Krav til rifleammunisjon...


phoines

Recommended Posts

Som hjemmelader og eier av en rifle i 30-30, har jeg fulgt med på diverse tråder som omhandler kaliberet og hvorvidt det kan oppdrives ladninger som tilfredstiller kravet til anslagsenergi jfr. kravet til rifleammunisjon ihht loven. Av ren nysgjerrighet sendte jeg en mail til Direktoratet for Naturforvaltning og spurte om kaliberet ville vaere lovlig brukt på storviltjakt dersom jeg som hjemmelader skulle kunne finne ladedata som tilfredstilte kravet. Konklusjonen overrasket meg ikke noe nevneverdig, men argumentasjonen som ble gitt hvorfor det ikke var lovlig stusset jeg mer over. Dersom man som hjemmelader klarer å finne ladedata som tilfredstiller kravet vil det ikke vaere godt nok så lenge det ikke finnes fabrikkladet ammunisjon som tilfredstiller kravet til anslagsenergi, var svaret jeg fikk. Dette kan da umulig medføre riktighet at det er anslagsenergien til fabrikkammo som bestemmer om et kaliber er lovlig eller ikke til bruk på storvilt? Finnes vel sikkert eksempler på kaliber som tilfredstiller kravet til anslagsenergi som det ikke produseres fabrikkammo til, eller :roll:?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tenker du har vært ute for et klassisk "jeg vet ikke, så jeg finner på noe"-svar. :lol:

Ja, hadde det enda vært så vel! Men denne "logikken" har lang tradisjon i DN. Krag-en ble forbudt, fordi den var for svak, holdt ikke 200 kgm på 300 m (mulig at man også argumenterte med den skjeve låsningen). Rundt 1980 (?) kom de første praktiske kronografene i bruk blant oss menige, og da var det opptil flere som kronograferte 308 W i normale jaktriflepiper. Og resultatet var at de fleste fabrikkladningene bare holdt knapt 150 kgm på 300 m. Til dette hadde DN følgende opplysende svar: "Det er de hastighetene ammo-fabrikanten oppgir på eska som gjelder". Og for de som måtte mene at jorda er rund, så har jo "The Flat Earth Society" utgitt opptil flere trykksaker! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Denne er blitt solgt til meg fra forhandler en seriøs sådan i Bergen med melding om at denne var ok for storvilt i en Winchester M94. Har skutt opp og fått den ført inn på storviltprøven. Har selv ikke kjørt den i cronograf.

 

Den er lov på storvilt (rådyr), men ikke elg, hjort og rein.

 

Og det at du har fått rifla ført opp på storviltprøven, betyr ikke så mye da den er som nevnt, lovlig på rådyr (som er storvilt).

 

Sendte forespørsel til Hornady og fikk svar fra deres ingeniører.

Den holder IKKE kravet til elg i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Elg og Hjort faller inn under samme ja. Da de regnet på oppgitt informasjon i forhold til hastighet og kulevekt var de noen joule over kravet. Handlet i god tro på første dyret i år da. Nå skal det vel også bemerkes at mange skyter ulovlig med kappede piper og demper på 6.5 55 da hastighet taper seg mye med litt for kort pipe selv om patronen er "godkjent"

Link to comment
Share on other sites

Om man regner feet pr second om til meter i sek og kulevekt om fra grains til gram og bruker formel vil en komme over kravet. Men oppgitt hastighet er alltid fra en testpipe av en viss lengde. Kortere piper tar ikke lovverket hensyn til. Hadde en kronografert alle våpen med "lovlige" patroner under storviltprøve hadde mange jegere gått slukøret hjem:-)

Link to comment
Share on other sites

Om man regner feet pr second om til meter i sek og kulevekt om fra grains til gram og bruker formel vil en komme over kravet. Men oppgitt hastighet er alltid fra en testpipe av en viss lengde.

 

Hornady bruker 24" løp og de sier den ammunisjonen ikke holder kravet.

Jeg stoler på de har bedre tilgang til data og din omregning er blitt feil.

 

Hvilken BC brukte du?

Link to comment
Share on other sites

Loven er jo ganske tydlig angående anslagsenergi. Er du innenfor dette kravet så kan du vel bruke din 30-30? Hva DN sier her hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig om dersom jeg hadde ammunisjon som beviselig holdt kravet til kulevekt, anslagsenergi og ekspanderende kule.
Nå er det vel DN som bestemmer kravet til anslagsenergi, så det å ikke bry seg om hva de sier vil jeg betegne som en risikosport... :shock:
Link to comment
Share on other sites

I forskriften står det jo veldig klart og tydlig:

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Om du da går på jakt med din 30-30 eller f.eks. 6.5x47 lapua og kan bevise at du faktisk har ammunisjon som holder storviltkravet så kan jeg ikke fatte å begripe at det er risikosport selv om en tilfeldig person i DN har sagt noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte til vårt lokale lennsmannskontor, og stilte spørsmål om rettspraksis vedrørende anslags energi.

 

Onkel Blå opplyste følgende:

 

Dersom vi er i tvil tar vi rifle, og amunisjon til skytterbanen og tester riflen og amunisjonen. Dersom man har en uvanlig kaliber som holder seg innenfor kravene så er den godkjent. Dersom man har en standard kaliber som ikke holder mål i forhold til anslags energi vil dette bli slått ned på. Dette uavhengig av hva produsenten anføre på pakken. Rettsvillfarelse er ingen unnskyldning.

 

Så jeg hadde ikke hatt noen betenkligheter å bruke 30-30 på elg, dersom en flink ladenerd hjelper meg med riktig oppskrift.

(Skyting med 30-30 er jo det morsomste som er.)

 

Dersom noen lager en oppskrift på elg 30-30 så er jeg interesert av en kopi. I verste fall burde det være mulig med spisse kuler... men at man kun lader med en i kammer og en i rørmagasinet.

Link to comment
Share on other sites

I forskriften står det jo veldig klart og tydlig:

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Om du da går på jakt med din 30-30 eller f.eks. 6.5x47 lapua og kan bevise at du faktisk har ammunisjon som holder storviltkravet så kan jeg ikke fatte å begripe at det er risikosport selv om en tilfeldig person i DN har sagt noe annet.

Nå er det DN som utarbeider forskriften sammen med tolkningen, så det er ikke sikkert utalelsen er fra en "tilfeldig" person...
Link to comment
Share on other sites

Dersom noen lager en oppskrift på elg 30-30 så er jeg interesert av en kopi. I verste fall burde det være mulig med spisse kuler... men at man kun lader med en i kammer og en i rørmagasinet.
[fixet sitatet. Jegermeistern.]

 

Bruk hornady 160 grain FTX leverevolution kule. Den er spiss men kan lades etterhverandre pga fleksibel polymerteknologi i spissen.

 

Lad den til min 652 m/sek på 100m så er du i boks.

Link to comment
Share on other sites

Hei Cardinal.

 

hastighet på 100yds/ 99m er 655 m/sek

kulevekt er 10,4 gram

energi er 2233 joule som er 33 over kravet på 2200joule for kulevekt over 10 gram.

 

Stol på hvem du vil:-)

 

 

100 yards er IKKE 99meter. 100 yards er 91,44 meter

Tar man utgangspunkt i Hornady's tall:

160gr, mv 2400fps/731ms, bc 0,330

PCB sier 2120joule på 100m.

 

 

Og ja, jeg stoler mye mere på Hornady's ingeniører enn ansatte i en norsk våpenforretning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte til vårt lokale lennsmannskontor, og stilte spørsmål om rettspraksis vedrørende anslags energi.

 

Onkel Blå opplyste følgende:

 

Dersom vi er i tvil tar vi rifle, og amunisjon til skytterbanen og tester riflen og amunisjonen. Dersom man har en uvanlig kaliber som holder seg innenfor kravene så er den godkjent. Dersom man har en standard kaliber som ikke holder mål i forhold til anslags energi vil dette bli slått ned på. Dette uavhengig av hva produsenten anføre på pakken. Rettsvillfarelse er ingen unnskyldning.

 

Så jeg hadde ikke hatt noen betenkligheter å bruke 30-30 på elg, dersom en flink ladenerd hjelper meg med riktig oppskrift.

(Skyting med 30-30 er jo det morsomste som er.)

 

Dersom noen lager en oppskrift på elg 30-30 så er jeg interesert av en kopi. I verste fall burde det være mulig med spisse kuler... men at man kun lader med en i kammer og en i rørmagasinet.

 

 

Din lokale lennsmann er her på kolisjonskurs med hva DN tidligere har uttalt, nemelig at det for fabrikkammo er de data som produsenten oppgir som er avgjørende. Naturlig nok.

Link to comment
Share on other sites

Fant en tabell som viser fra Hornady at 160 gr FTX patronen taper ca 10m/sek for hver tomme kortere pipe. De har målt 655 med 24" pipe og min M94 er 20" så den er under kravet okke som da den ligger med kun ca 600-610 m/sek etter de oplysninger.

 

Skal ta en tur å få kombinasjonen kronografert. Eneste mulighet til riktig hastighet i mitt våpen. Frem igjen med Saueren:-)

Link to comment
Share on other sites

Dersom man som hjemmelader klarer å finne ladedata som tilfredstiller kravet vil det ikke vaere godt nok så lenge det ikke finnes fabrikkladet ammunisjon som tilfredstiller kravet til anslagsenergi

 

Den der klarer de aldri å ro i land. At det ville medført et forbud mot alle villkatter og bruk av hjemmeladninger er selvfølgelig urimelig, men strengt tatt ikke noe hinder så lenge loven ga åpning for en slik tolkning. Men det gjør den ikke. Forskriften snakker kun om krav til prosjektilets funksjon og energi, hverken mer eller mindre. Hvorvidt dette oppnås med fabrikkammo eller hjemmeladninger må derfor være uvesentlig så lenge man faktisk tilfredsstiller forskriftens bokstav og intensjon.

 

Denne er også litt interessant:

Dersom man har en standard kaliber som ikke holder mål i forhold til anslags energi vil dette bli slått ned på. Dette uavhengig av hva produsenten anføre på pakken. Rettsvillfarelse er ingen unnskyldning.

 

I utgangspunktet har de rett i at rettsvillfarelse ikke er en unnskyldning, men her finnes det unntak:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/20032004/otprp-nr-90-2003-2004-/16/6.html?id=179661

 

Den gjeldende straffeloven regulerer rettsvillfarelse i § 57. Bestemmelsen er i rettspraksis forstått slik at uvitenhet om rettsregler skal lede til frifinnelse dersom den er unnskyldelig eller aktsom

...

Som en generell rettesnor kreves det at lovbryteren har innrettet seg lojalt etter lovens formål for at rettsvillfarelsen skal være unnskyldelig. Den som har tatt sikte på å utnytte et (mulig) hull i loven, må regne med å bli straffet selv om reguleringen byr på tolkingstvil.

Nå er rettsvillfarelse et fryktelig komplisert tema for oss ikke-jurister, men slik jeg ser det burde feilaktige opplysninger fra produsent være svært formildende, noe som også støttes av DN.

Link to comment
Share on other sites

Nå er rettsvillfarelse et fryktelig komplisert tema for oss ikke-jurister, men slik jeg ser det burde feilaktige opplysninger fra produsent være svært formildende, noe som også støttes av DN.

Min foreleser i juss, senere Nordlandsbank-sjef (kjørte banken i grøfta) Niels Moe, avsluttet en timeslang forelesning om rettsvillfarelse med følgende bemerkning:

 

"Før man prosederer på rettsvillfarelse, må man ta under overveielse hvilke følger det vil få at man taper saken, veid opp mot hvilke følger det vil få at man vinner saken, med den grunngivelse at man er passelig dum"

Link to comment
Share on other sites

Det er vel rimelig klart at Hornaday's Leverevolution ikke holder kravet. Den er vel ladet med en 160 gr FTX kule. Men hva blir situasjonen om man lader med en f eks 165 gr InterBond? Denne har jo en del høyere BC enn FTX kulen.

 

Det er jo ingenting som sier at man kun må bruke RN/FP/FTX kule i en .30-30. Det eneste er vel at det ikke er særlig smart å ha flere patroner i magasinet.... Man har dermed kun 2 patroner (en i løpet og en i kammeret) tilgjengelig. Men passer man på dette er det vel ikke "umulig" å lade med tradisjonelle spisskuler (med betydelig høyere BC) til .30-30? Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Noen som har synspunkter på dette?

Link to comment
Share on other sites

Men hva blir situasjonen om man lader med en f eks 165 gr InterBond?

 

Akkurat det har jeg prøvd og for å få den kula til å fungere i 94'en måtte den settes så dypt at det ikke var sjangs i helvette å få plass til nokk, passe tregt krutt til at den holdt kravet. Ble litt motløs etter det og gadd ikke kjøpe andre kuler for å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...