Jump to content

Sølvrev?


hin86

Recommended Posts

Bilde har jeg ikke, mn en såkalt sølvrev var det. Det er noen som fòrer revene her ute så de er bortimot tamme, går inn i husene til folk+++ Sto en på garage taket mitt da jeg kom av havet her om dagen da henta jeg riflen å skjøt driten, det var onsdags kveld å fredags formiddag sto det en uniformert politibil utfor:p

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hvilken prosedyre politiet bruker ved annmeldelser. Kommer de på døra uansett for å informere om annmeldelsen? Kan jeg for eksempel annmelde naboen min for å ha skutt en smurf og de vil fortsatt komme på døra hans :lol: .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nåda, husk at polititjenestemenn er å sammenligne med rekruttskolesersjanter, at de således er suverene betyr ikke nødvendigvis at de er altvitende. :roll:

 

Når de i likhet med norsk helsepersonell stadig får mer papir å flytte på så må man bare innse at allmenviten nok blir skadelidende.

At de færreste av dem er særlig opptatt av jakt, våpen og skyting er et annet problem, samt at de heller velger å følge retningslinjer og forskrifter slavisk enn å risikere å begå en tjenesteforsømmelse i tvilstilfeller.

 

Her var vi så heldige at den polititjenestemannen som ble satt til oppgaven med blant annet faunakriminalitet og miljøspørsmål gikk hen og tok jegerprøven nettopp for å få et innblikk i saken fra den andre siden.

Både positivt for oss som da kan snakke samme språk med "øvrigheta" og for han som etterhvert ble aktiv jeger. :)

 

 

Men at vi kommer til å se flere sånne opplagte "idiotsaker" i media fremover, det kan vi regne med...

Link to comment
Share on other sites

At de færreste av dem er særlig opptatt av jakt, våpen og skyting er et annet problem, samt at de heller velger å følge retningslinjer og forskrifter slavisk enn å risikere å begå en tjenesteforsømmelse i tvilstilfeller.

 

 

 

 

Men at vi kommer til å se flere sånne opplagte "idiotsaker" i media fremover, det kan vi regne med...

 

1.her i denne saken,kan jeg ikke se at det er fulgt noen retningslinjer og forskrifter...heller motsatt.

hvis han var i tvil,burde han ha slått opp i boka og satt seg inn i lover og regler,samt jakttider.

men han tok laust og kjørte (5 mil fram og tilbake) ,for å ta bilde av en lovlig skutt rev!!enorm sløsing...

 

2.vi får vel håpe at slike saker dukker opp i media da,slik at det blir en skjerpings hos offentlige myndigheter angående lover innen jakt.

 

leknes er kjent for å være cowboy byen (lofoten countryfestival),men det er da ikke behøvelig med hobby sheriffer,som bøller seg fram uansett!!!

Link to comment
Share on other sites

Må politiet ha "mot nok" for å innrømme feil? Hvis du må manne deg opp for å si "du har ikke gjort noe galt, vi henlegger saken" - da er du ikke rette mannen for å håndheve en lov. Tror heller onkel politi tenker - vi kan henlegge saken og drikke enda mer kaffe enn i går.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 years later...

Jeg sjekket dette med sølvrev og jakt på samme lensmanskontor som du nå sliter med. Der fikk jeg ettertrykkelig beskjed om at sølvrev var en fredet dyreart, men at det er svært sjelden å finne slike i naturen. Det begynner å bli noen år siden det var revefarmer her på Vestvågøy og jeg tror jeg vil påstå at det ikke forekommer ren sølvrev her lenger.

 

Har selv skutt flere rever som ser ut som sølvrev, men de har alle hatt tegn til å være utblandet på et vis. Vet ikke om det er tilfellet, men har hørt at om reven har mørkere stripe over ryggen og om det er hvitt på haletippen så er det ikke ren rase lenger.

 

Det kryr av korsrev her på øye. Skal vel være en avart eller miks mellom sølvrev og rødrev. Oppfordrer alle til å skyte rev her på øya, det er altfor mye av den. Har selv sett 2 harekull i et område som vi jaktet hardt på rev for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Går IKKE å ta feil av fjellrev å denne,......fjellreven er mye mindre også. Sølvreven blir som regel en del større enn rødreven , å kan delvis være mere agresiv å skeptisk.

Dessuten så ville det vært en sensasjon om det hadde vært fjellrev her oppe i Lofoten :)

Link to comment
Share on other sites

Eneste reven som kan forveksles med fjellrev er blåreven. Den kan også være hvit i pelsen :wink:

 

Blårev ER fjellrev eller Polarrev , med en annen farge. En blårev blir ikke hvit om vinteren ;)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Fjellrev#Bl.C3.A5rev

 

Bortsett fra størrelsesforskjellen mellom en blårev og en sølv/svartrev så kan de se ganske like ut i fargene på avstand iallefall

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...