Jump to content

Skudd gikk av pga avsikring


VeT|Us

Recommended Posts

Idag skjedde en episode der en person avsikret sin Winchester M70 (uten finger i nærhet av avtrekker),

og det førte til at skuddet i kammeret gikk av. Heldigvis var personen vettug nok til å peke våpenet i sikker retning,

så ingen ble skadd. Han fikk seg en støkk han nok husker resten av jegerkarrieren.

 

Men, hva kan ha hendt? Den har trepunktssikring, og sikringen stod på det jeg kaller "helt sikret", altså slik at bolten ikke kan løftes, og man ikke kan ta avtrekk. Personen skjøv sikringen frem til "helt usikret" (i mellom er "halvsikret"),

og det var det. Bang.

 

Jeg forstår det iallefall ikke. Jeg har skutt mye med denne børsa selv og det har selvsagt aldri hendt før.

Link to comment
Share on other sites

Winchester 70 avtrekket er genialt enkelt og sikkert slik det kommer fra fabrikken. I sikret posisjon er hanen trukket tilbake og avtrekkeren er ikke i inngrep og kan trekkes tilbake. Hvis avtrekkeren blir trekt tilbake på sikret våpen og den ikke returnerer kan det skyldes rusk som hindrer retur eller en kombinasjon av rusk og for slakk returfjær. En annen mulighet er at inngrepet er filt/brynt for mye og ettervandringen på avtrekkeren justert for trangt slik at delene egentlig er i kontakt og hjørnene på avtrekker/spennro slites runde. Dette kan tildels testes ved å gi rifla et godt rapp i enden av stokken for å se om hanen faller. Hvis det skjer må avtrekket justeres/byttes.

Link to comment
Share on other sites

M70 sikringen er hvis den er korrekt justeret, relativ tung at sikre, da den skal løfte slagfjederen, helt fri af aftrækkersystemet, incl det slak der er i den type mekanismer. Derfor er der en del tendens til at man forsøger at justere den lettere. Dette kan dog have den ikke ukendte bivirkning at om man trykker på aftrækkeren i sikret position, kan afrtækket have svært ved at returnere til indgreb. Når man så skubber sikringen frem, ja så smeller det.

 

Prøv uden patroner i kammeret, at kontrollere funktionen på følgende vis.

luk sluttstykket,

vrid sikringen på

tryk aftrækkeren tilbage, og slip den igen meget langsomt(for at checke om den går frit retur)

vrid sikringen til skudklar.

 

Det vil ikke være usansynligt at der nu lyder et klik, når hanen slår frem.

 

Det er som sagt en af de negative ricici ved sikringstyper, der løfter slagstiftet fri af hele aftræksmekanismen. Denne type sikringer vil som oftest være relativt tunge at betjene, da de skal gøre et relativt stort job, for at tvinge slagmekanismen relativt langt tilbage.

 

Verden er fuld af kompromisser, og det er sjældent at der kun er fordele ved en konstruktion.

 

Det såkaldt enkle og geniale m70 aftræk, har den meget store ulempe, at aftrækkeren er fuldstændigt ude af balance, så om man støder kolbekappen mod jorden, vil der ofte kunne gå et skud, hvis ikke aftrækket er justeret håbløst tungt og med meget kryp.

Link to comment
Share on other sites

Så, slik jeg ser det:

 

- Åpne børsa, inspisere. Finne ut om det er rusk og rask i avtrekkermekanismen.

 

Hvis ikke det er rusk:

 

A: Justere avtrekket tyngre, med mer slep. Ikke akkurat fristende.

 

B: Kjøpe nytt, bedre avtrekk fra annerkjent produsent?

 

Har jeg oversett noe?

 

Takk for alle innspill så langt!

Link to comment
Share on other sites

Det hjælper ikke på det beskrevne problem at skifte aftræk, eller øge aftræksvægt. Det som hjelper er at øge den længde som sikringen løfter hanen. Dette vil medføre tungere sikringsbevægelse.

M70 aftræk har dog den fordel at det er så åbent og enkelt, at det er ekstremt sjældent at der kan gå snavs i dette system.

Link to comment
Share on other sites

Det hjælper ikke på det beskrevne problem at skifte aftræk, eller øge aftræksvægt. Det som hjelper er at øge den længde som sikringen løfter hanen. Dette vil medføre tungere sikringsbevægelse.

M70 aftræk har dog den fordel at det er så åbent og enkelt, at det er ekstremt sjældent at der kan gå snavs i dette system.

 

Det stemmer det, hvis det er sikringsbevegelsen det har blitt tuklet med. I en sånn situasjon må som regel avtrekket trykkes inn med sikret våpen for at dette skal skje. Som du vel også sier er dette lett å sjekke ved å ta mekanismen ut av stokken, sikre, og se at avttrekkeren er fri.

Link to comment
Share on other sites

Må bekrefte IGNORANTS påstand her.

Dersom du har en Mauser med orginal sikring og har montert skyvesikring i tillegg så øker muligheten for dette problemet.

Så det er da en fordel og deaktivisere fløysikringen.

 

Problemet du beskriver her er at når du monterer skyvesikring på M98 så skifter du jo også avtrekket. Det er ikke uvanlig ved skifte av avtrekk i M98 også medfører justering av sikringsbevegelsen på hanen. Hvis du unnlater å sjekke dette, kan du få problemet du beskriver ved bruk av den orginiale fløysikringen. Løfter denne hanen nok med nytt avrekk har du ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Ignorant skrev

 

"Det såkaldt enkle og geniale m70 aftræk, har den meget store ulempe, at aftrækkeren er fuldstændigt ude af balance, så om man støder kolbekappen mod jorden, vil der ofte kunne gå et skud, hvis ikke aftrækket er justeret håbløst tungt og med meget kryp."

 

Såkalt genialitet er vel relativt og har også litt med øyet som ser. Å oppnå en mekanisk funksjon ved bruk av minst mulig deler er i mine øyne genialt. At samme funksjon oppnås ved bruk av to-tre ganger så mange deler kan i andres øyne være like genialt.

 

Å justere et jaktavtrekk så lett at det er usikkert er ikke noe problem uansett design. At Winchesteravtrekket er noe dårligere/feildesignet enn andre får stå for Ignorants regning, men personlig har jeg tre Winchestere der avtrekkene er justert til mellom 1,5-2 kg og uten kryp. Dette er en avtrekksvekt jeg finner helt OK på ei jaktrifle. Ikke minst med tanke på kalde fingre utpå høsten. Ingen av disse avtrekkene løser ut etter gjentatte rapp i kolbekappa med en plasthammer.

Å rappe til stokken med plasthammer eller kjøre noen harde kontante ladegrep mot tomt kammer er en fin test på avtrekket etter justering. Men å bruke dette argumentet mot Winchester generellt blir for meg noe søkt. I hvilken praktisk jaktsituasjon, eller på banen for den del, ser Ignorant for seg at stokken skal få seg et kraftig slag bak etter at sikringen er tatt av? I min verden er allerede skjeftet på vei opp til skulderen eller i annlegg mot skulderen når sikringen er av.

Link to comment
Share on other sites

Han skriver ikke at avtrekksdesignet er dårlig, men at det kunne vært bedre.

 

Poenget er at skal en slik mekanisme være best mulig designet for å tåle støt, bør delene ha massesenteret midt i opplagringsaksen. Da blir det ikke noe dreiemoment på delen, hvis geværet blir utsatt for støt. Kommentaren hans, er at dette er langt fra tilfellet for et M70 avtrekk, og derfor må det stilles hardere.

FNtriggermechanismadjustedbrightnes.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når han skriver at det må justeres håpeløst tungt og med meget kryp indikerer vel det at han mener designet ikke er bra nok. Teknisk sett er jeg enig med deg, men igjen, når er rifla utsatt for støt etter at sikringen er tatt av? Jeg forutsetter selvfølgelig at våpenet blir behandlet av kyndige folk.

Og er et jaktavtrekk mellom 1,5-2 kg håpeløst tungt?

Link to comment
Share on other sites

Okay folkens, jeg trenger faktiske innspill til hva som bør gjøres fra nå av.

 

Avtrekkeren er blitt justert, og under justeringen ble det testet grundig at ikke våpenet gikk av ved hard lukking av bolt, slag i kolbe, våpenet ble sluppet ned på kolben fra høyde, etc. Ingenting fikk børsa til å gå av.

Link to comment
Share on other sites

Det beste er å følge Ignorants beskrivelse. Ta mekanismen ut av stokken. Ta ladegrep og skjekk at avrekket haker seg opp. Sikre og sjekk at avtrekkeren nå er fri fra inngrep og at avtrekkeren, etter å ha blitt trekt tilbake returnerer. Avsikre og sjekk at inngrepet er OK. Hvis alt er i orden kan det, om enn skjeldent, ha vært et fremmedlegeme i veien. Hvor mye veier avtrekket? Er inngrepet justert?

Link to comment
Share on other sites

Det ble justert av eier, så jeg vet ikke hvor mye det veier. Men det kan jeg vel finne ut.

Jeg var med på å teste den for sikkerhet etterpå. Derfor liker jeg det veldig dårlig at det smalt.

 

Efter din testbeskrivelse, har i netop IKKE testet om sikringen løfter tilstrækkeligt. og da skudet gik i forbindelse med afsikring, forekommer årsagen åbenbar.

Det er muligt at ejeren under justeringen har flyttet hanens spændpunkt, eller har poleret lidt på sikringen for at få en lidt lettere sikringsbevægelse.

Link to comment
Share on other sites

Når han skriver at det må justeres håpeløst tungt og med meget kryp indikerer vel det at han mener designet ikke er bra nok. Teknisk sett er jeg enig med deg, men igjen, når er rifla utsatt for støt etter at sikringen er tatt av? Jeg forutsetter selvfølgelig at våpenet blir behandlet av kyndige folk.

Og er et jaktavtrekk mellom 1,5-2 kg håpeløst tungt?

 

Jeg skriver en relativ teknisk korrekt beskrivelse.

Et M70 aftræk er et robust og driftsikkert aftræk, som dog har sine klare begrænsninger, på linje med et originalt mauser militæraftræk.

Sammenlignet med moderne aftrækssystemer, hvor der enten er anvendt 2 punkstaftræk, eller afbalancerede dele, så skal et m70 aftræk stilles med en aftræksvægt, der er flere hundrede % :wink: tungere for at opnå samme sikkerhedsgrad overfor slag og stød. Til gengæld er et m70 aftræk næsten imun overfor skit og møg.

Et Jewelaftræk kan opnå den tekniskt samme sikkerhed med en aftræksvægt på under 10% af et m70 aftræk(overfor slag, stød og hurtig lukning af sluttstykket)

 

Behovet overfor robusthed mod stød og slag, er større på et aftrækssystem, hvis det kombineres med en m70 sikring.

Dette på grund af den lidt besværlige sikringsbetjening, specielt når man skal vride sikringen på igen, hvis man ikke fik skudt.

Ofte vil de fleste, med m70 sikring, tage riflen ned fra skulderen for at kunne vride sikringen på. Dette medfører en teoretisk større risiko for at tabe våbnet, så kolven slår mod jorden. Derfor bør sikkerhedsmarginen være større på den type våben.

 

Om et jagtaftræk som skal op over 1,5 - 2 kg for at være sikkert, er håbløst eller genialt, skal jeg ikke tage stilling til. Men de fleste moderne velkonstruerede aftræk klarer samme sikkerhed med mellem 500 oh 1000 gram. Og ofte kan disse aftræk stilles op til 1,5kg hvis man ønsker et instrument til optræning a pekefingerens muskulatur :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det må presiseres at eier ikke filte, men justerte skruene.

 

Ignorant, kan du skrive hva du ville gjort for å få den 100% trygg igjen?

slip bort 1/10mm eller lidt mere på fronten af hanestykket, der hvor den træder på aftræksdelen. Herved vil du forøge friløftet som sikringen foretager.

 

Det er forresten slet ikke usansynligt at problemet har været til stede hele tiden. Det er ikke et helt ukendt fenomen med den type sikringer, uanset hvem som har monteret, instaleret eller kontrolleret

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke overdrevet bruk av olje som kan være årsaken her?

Kammeraten min opplevde det samme med sin 202, etter en grundig vask av tennstempen, fjær og avtrekkermekanisme med bremserens virket alt som det skulle. Og har gjort det siden, mange hundre skudd har blitt skutt siden den gang.

Han fortalte at han oljet alt etter hver skyting, det blir MYE olje etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Det må presiseres at eier ikke filte, men justerte skruene.

 

Ignorant, kan du skrive hva du ville gjort for å få den 100% trygg igjen?

 

Hvis det kun har blitt justert på skruene vil jeg anta at fjæren har blitt stilt så slakt at den egentlig ikke påvirker avtrekkeren de siste tiendeler av vandringen. Da vil avtrekkeren være fri til å svinge nok ut av inngrep med sikringen på. Beklager at jeg svarer for Ignorant, men han er tydeligvis mer opptatt av å bedrive sarkastisk ironi. Noe som jo kan være underholdende nok :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det må presiseres at eier ikke filte, men justerte skruene.

 

Ignorant, kan du skrive hva du ville gjort for å få den 100% trygg igjen?

 

Hvis det kun har blitt justert på skruene vil jeg anta at fjæren har blitt stilt så slakt at den egentlig ikke påvirker avtrekkeren de siste tiendeler av vandringen. Da vil avtrekkeren være fri til å svinge nok ut av inngrep med sikringen på. Beklager at jeg svarer for Ignorant, men han er tydeligvis mer opptatt av å bedrive sarkastisk ironi. Noe som jo kan være underholdende nok :lol:

Hej Arrowmaker.

Jeg er ked af at du misforstår mine svar. Jeg forsøger at beskrive konstruktionsmæssige og funktionsmæssige forhold. Dette er ikke for at fremhæve eller nedgøre produkter.

Hvis du nærlæser, vil du se at jeg forsøger både at beskrive styrker og svagheder.

Hvis jeg skriver noget som er direkte fejl, vil jeg gerne informeres. Ellers kan jeg opfatte reaktionen som et resultat af et gammelt ordsprog "sanheden er ofte ille hørt" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei til deg også Ignorant.

Jeg betviler ikke dine kunnskaper som sådan, men synes du av og til benytter deg av en noe upresis argumentasjonsform for å få fram dine poeng.

Når jeg beskriver et sikkert Winchesteravtrekk på 1,5-2 kg svarer du med "over 1,5-2kg" for å være sikkert. Jeg vet ikke helt hvem du sikter til når det gjelder fingerstyrke, sikring og avtrekk, men at det må være en gjeng sterkt degenererte mennesker i forhold til normal muskelstyrke du refererer til må være rimelig sikkert og ikke gjennomsnittet av skyttere og friluftsmennesker.

At skyttere har lett for å miste rifla når den blir tatt ned fra skuldra er nytt for meg, men jeg kan ikke påstå at det er umulig. At det er lettere å sikre våpenet etter at det er tatt ned fra skuldra gjelder alle sikringstyper, kanskje med unntak av Brno der sikringsbevegelsen er framover.

 

Jeg skal heller ikke påstå at ikke noen Winchestere har blitt sendt fra fabrikk med en sikring som ikke fungerer. Personlig har jeg ikke vært borti noen, men når det kommer til utilstrekkelig kvalitetskontroll generellt på våpen har nok du adskillig større erfaringsgrunnlag til å uttale deg enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Det må presiseres at eier ikke filte, men justerte skruene.

 

Ignorant, kan du skrive hva du ville gjort for å få den 100% trygg igjen?

slip bort 1/10mm eller lidt mere på fronten af hanestykket, der hvor den træder på aftræksdelen. Herved vil du forøge friløftet som sikringen foretager.

 

Det er forresten slet ikke usansynligt at problemet har været til stede hele tiden. Det er ikke et helt ukendt fenomen med den type sikringer, uanset hvem som har monteret, instaleret eller kontrolleret

 

Jeg vil anbefale å ikke fjærne gods noe sted før du har forsikret deg om at sikringen ikke løfter hanen nok tilbake så avtrekkeren er fri. Å fjærne gods der Ignorant anbefaler kan også medføre at du ikke får sikret i det hele tatt. Nå vet jo ikke jeg hvor gammelt eller hvor mye brukt dette våpenet er, men hvis dette er som Ignorant antyder burde problemet ha vært der fra våpenet var nytt, noe han for øvrig også indikerer.

Link to comment
Share on other sites

Et vådeskudd er alltid svært alvorlig. Og egentlig en politisak, men det er en helt annen vinkling.

Min personlige mening: Våpen som opplever hanefall_må_ på sykehus!

 

Dette er såpass alvorlig at fil og bryne i furtebua ikke er godt nok.

 

Jeg vil gjerne ha en børsemakerkvittering å vise fram om noen av mine jaktkamerater skulle lure på hva jeg har gjort med børsa siden sist. (etter hanefall) "Fiksa det på kjøkkenbenken etter tips fra internett" ville skremme meg rett ut av jaktlaget tror jeg..

 

Selvfølgelig finnes det folk som har kompetanse og utstyr til å gjøre sånne oppgaver trygt og skikkelig.

Men de spør ikke kammeret om råd for hvordan de skal gå fram.

Så jeg støtter Arn i bakken her, det beste rådet til trådstarter må være: skaff hjelp av børsemaker!

 

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Hei gutter. Jeg synes det er svært tvilsomt at dere prøver å lære bort justering av avtrekk via internett!!! :evil:

DETTE ER BØRSEMAKERARBEID DERSOM MAN IKKE HAR LÆRT DET I PRAKSIS!!!!!!

 

Hø, festbrems :lol: . Vi diskuterer da bare design og virkemåte på avtrekket, fjærndiagnostiserer og i utveksler vennligheter. Hvis du googler litt vil du finne flere detaljbeskrivelser av avtrekksjusteringer på nettet. Hva har du tenkt å gjøre med det??

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde det samme på min REM700. Her hadde børsemakeren stilt på avtrekket slik at den ble så lett som mulig. Dette fungerte i noen mnd, men en dag så oppsto problemet. Skuddet gikk av straks jeg tok av sikringa. Feilen lå i justeringa av avtrekket. Jeg justerte avtrekket hardere og har siden ikke opplevd det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med Arn og Trombone hvis du er typen som setter bilen på verksted for å skifte dekk, lyspærer eller fylle spylevæske, aldri lader egen ammo og ihverfall ikke på en progressiv presse eller ringer snekkeren for å justere hengslene på inngangsdøra.

 

Med en smule forsiktighet, undersøkelser og teknisk forståelse burde det være mulig å komme et godt stykke selv. Det som dog er det viktigste er at du kjenner DIN EGEN begrensing og er soleklar på denne. Når du ved undersøkelse skjønner hvordan mekanikker fungerer og forstår hvordan delene og funksjonene virker så kan du fortsette. Hvis du ikke skjønner dette helt ut så er børsisen rette mann.

 

Men jeg ser det også som en av kammerets viktige funksjoner å dele slik kunnskap slik at vi mindre kunnskapsløse kan suge til seg dette. Dette kalles læring og er faktisk mulig å tilegne seg vha skriftlige medier.

Link to comment
Share on other sites

Arrowmaker; jeg har ikke tenkt å gjøre noe med all den informasjon, og feilinnformasjon som ligger ute på nettet, men som børsemaker har jeg litt yrkesstolthet, og den får meg til å si ifra av og til.

 

amatør; Jeg føler meg slett ikke som en gud, og vil ikke avfeie den kunnskapen andre har tilegnet seg, men jeg synes ikke at å lære seg, eller å lære bort, avtrekker- og sikringsjustering via internett! Selvfølgelig finnes det børsemakere som gjør feil, de er jo bare mennesker de òg (ikke guder noen av de).

 

Jeg er klar over at noen "kammerater" ser på børsemakere som hår i suppa, og har ofte lurt på hvorfor, vi har tross alt gjennomgått ei fagutdanning og bestått ei svennprøve før vi vi godkjennes og slippes løs på andre folk sine våpen, så litt kunnskap og erfaring har vi å fare med. :D

Link to comment
Share on other sites

Læring på kammeret er helt i orden kjendis.

 

Men, det er et lite men.

Selv om det store flertall herinne er kommer med gode tips og velfunderte betenkninger, hender det også at det kommer noen villøyde, eller ihvertfall ukritiske tips.

 

Når det gjelder noe så kritisk viktig som sikringsfunskjonen på et våpen, og man må henvende seg til et åpent forurm for tips, da er rådet enkelt.

At vi her diskuterer hva som kan være galt, og hvordan det evt kan fikses er helt i orden.

Det er ikke en erstatning for å gå til kvalifisert hjelp.

For å fortsette bilanalogien din, så er det ikke spylevæska det feiler noe, men bremsene. Og mangelen er alvorlig.

Du må gjerne mene at du er kompetent til å bytte bremserør selv, men jeg skulle tro biltilsynet også mener noe om hvordan det skal gjøres, og evt av hvem.

 

En teknisk diskusjon tror jeg bare er sunt. Større kjennskap til eget våpen er en fordel, så lenge det ikke kombineres med manglende ydmykhet for andres og engen sikkerhet.

 

La oss ta en risikovurdering:

Våpenet har hatt hanefall m. vådeskudd som følge. Grunnet god våpenhåndtering kom ingen til skade.

Hva om noe sånt skulle skje under en jaktsituasjon? Hva om det førte til etterforskning? hvilket kan skje, selv om ingen kommer til skade.

Jeg tror ikke det vil tale skytteren til gode om sikringen er "reparert "i furtebua.

Tvert imot er jeg redd det ville medføre inndratt våpenkort (administrativt vedtak, ikke straff) og evt tiltale for uaktsom omgang med skytevåpen.

 

Dette kan enkelt unngås ved å la børsemaker gjøre jobben.

For de som har reell kompetanse og _vet_ hva som kreves stiller det seg naturligvis annerledes. Hvis man ønsker å ta den sjangsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at noen "kammerater" ser på børsemakere som hår i suppa, og har ofte lurt på hvorfor, vi har tross alt gjennomgått ei fagutdanning og bestått ei svennprøve før vi vi godkjennes og slippes løs på andre folk sine våpen, så litt kunnskap og erfaring har vi å fare med. :D
Jeg er en av de som setter stor pris på en dyktig børsemaker.

 

Men dessværre er det en noen børsemakere som ikke respekterer andres kunnskaper og ferdigheter. Det var, f.eks en tråd hvor en børsemaker hadde uttalt at man måtte være børsemaker for å kunne dreie ned ei pipe.

 

Når det gjelder justering av avtrekk, er det forskjell på om man må forandre avtrekket med fil, eller man må skru på noen skruer. Filing krever håndlag, men det finnes verktøymakere som også kan file. Det er ingen ting en børsemaker kan gjøre av metallarbeid, en verktøymaker ikke kan gjøre på sitt verksted. Normalt har verktøymakeren mye bedre utstyr enn det børsemakere pleier å ha.

 

Forskjellen er at børsemakeren kan ha gjordt jobben før, og av den grunn bruker kortere tid, enn verktøymakeren. Men hvis noen kan presist beskrive jobben, kan verktøymakeren få til det meste.

 

Når det gjelder skru på skruer, er det noe alle med teknisk innsikt kan gjøre, hvis jobben er presist beskrevet.

 

Det gjelder å ikke gå ut over sin egen begrensning, og dobbeltsjekke informasjon man finner.

 

Her, for eksempel, finner man en beskrivelse av justering av remington avtrekk:

http://www.quarterbore.com/library/articles/rem700trigger.html

 

 

Jeg kjenner ingen som mener børsemakere er hår i suppa. Men det finnes andre som kan noe også. Ikke glem at halvparten har mer peiling enn gjennomsnittet.

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette bilanalogien din, så er det ikke spylevæska det feiler noe, men bremsene. Og mangelen er alvorlig.

Du må gjerne mene at du er kompetent til å bytte bremserør selv, men jeg skulle tro biltilsynet også mener noe om hvordan det skal gjøres, og evt av hvem.

 

Nå kan man faktisk jobbe med bremsene, det være seg rør, kalipere osv på egen bil, men ikke andres.

 

Det er også en del ting man kan få til like bra eller bedre enn en BM bare på grunn av at man kan bruke lenger tid enn en BM kan gjøre. Det er feks noen BM som ikke burde sette fila/bryne på avtrekksdeler på 1911. 1911 tuning finnes det utrolig mye informasjon om på nettet og er man villig til å bruke litt tid kan man få til ett supert resultat selv.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Magnus, du siterer feil person. Det er Trombone som hevder dette.

 

Og det står jeg ved. Du kan, om du har tilstrekkelig kunnskap, og vet hva du gjør! utføre mange oppgaver på et skytevåpen. (å fortsette på bilanalogien gidder jeg ikke, den bryter sammen, og meningen forsvinner)

 

Men, som tidligere påpekt, da har du ikke behov for å spørre om råd/fremgangsmåte på Kammeret.

-For ordens skyld så har jeg fått med meg at trådstarter meldte børsa inn hos børsemaker, helt rett i min oppfatning.-

 

At man må til en børsemaker med kompetanse på rett våpentype er klart nok, men det må da virkelig børsemakeren opplyse om.

Her er det ikke snakk om avtrekksjustering som sådan, men gjenoppretting av sikringsfunksjon etter hanefall. Det er ingen jobb man bør gjøre mens man lærer fra et åpent forum.

 

Mvh,

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Det finnes gode og mindre gode håndtverkere i alle fag, så et fagbrev betyr nødvendigvis ingen ting i forhold til kvaliteten på utført jobb.

 

Håper vi kan få en rapport om hva problemet egentlig var.

 

Ignorant tror på defekt sikring fra fabrikk. Dette er mulig, men en slik tilstand, der hanen ikke blir løftet tilstrekkelig tilbake, krever fortsatt manipulering av avtrekker med våpenet sikret for å få hanefall ved avsikring.

 

Den andre måten dette kan skje på er ved justering av avtrekksvekt ved å slakke fjæren. Personlig har jeg vært borti både Winchester og Remington avtrekk der denne fjæren er så kort og stiv at at ved litt fjærtrykk er avtrekket fremdeles for tungt. Justerer du mer ned risikerer du å ikke ha noe fjærtrykk på begynnelsen av avtrekkets bevegelse. Hvis den som justerer ikke er oppmerksom på dette er nå avtrekkeren fri til å bevege seg av egen vekt når sikringen løfter hanen og frigir avtrekkeren så den kan bevege seg under egen vekt. Tilting av våpenet kan være nok. Når så sikringen blit tatt av er det en god mulighet for at avtrekkeren har skiftet posisjon, ikke haker seg opp og skuddet går. Remediet kan være å bytte til en lenger og litt mykere fjær.

Link to comment
Share on other sites

Børsa ble levert inn til Pedersen Vaabenlager i Kristiansand der børsemaker Olav kikket på den.

 

Problemet var rusk i avtrekkermekanismen. Det er nå ordnet, og Olav har i tillegg gjort en virkelig bra avtrekksjobb.

Null kryp, brekker som en glass-stav. Med børsemakerens ord i ryggen på at børsa er safe og et bedre avtrekk enn noensinne er broderen godt fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...