Jump to content

Overprisa hagler!


ArmiJager

Recommended Posts

Criminal intent... nja det er vel ikke straffbart å forsøke å selge (Utover at våpna bør bli inndratt som en forvaltningssak, jmfr pålitelig og edruelig). Men å gjenomføre salg (og kjøp er brudd på våpenloven)

 

Husk at det lett kan være en "fake" anonse i andres navn.

 

Men, jeg sysn jo det illustrerer mitt korstog mot at folk skriver "kjøpetilatelse trengs" og lignende i sinne anonser. Det eneste man oppnår er å skape et marked for tvilsome transaksjoner av våpen, samt en presedens for videre innstrammninger av våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Har rapportert annonsen til finn.no.

Normalt er jeg imot å være hobbypoliti men her føler jeg at selger bevisst henvender seg til personer som ikke har/får kjøpetillatelse. -Uansett så er oddsene store for at disse haglene vil bli kjøpt opp av veldig feil folk som vil bruke dem til annet enn jakt og leirduer :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kan det tenkes at det er en eldre kar som ikke veit hva som trengs nå, pluss at han kanskje ordlegger seg litt feil... slapp av

Jo, det var jo et friskt første innlegg på forumet... (du prøver vel ikke å selge noen drøyt overprisede hagler på finn vel? 8) )

 

Klart det du sier kan stemme, men det gjør det vel nesten enda viktigere at man får varslet om det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med: Fritatt fra registrering pga alder eller ukurant kaliber?

 

Men det er nok en kar som ikke har fått med seg at uregistrerte hagler skal registreres ved salg. Det er ikke SÅ mange årene siden regelverket ble endret.

 

Og en annen ting, jeg er helt enig med andre her om at man bør følge lovverket og ikke oppfordre til ulovligheter. MEN, den som selv er uten skyld kan kaste den første sten.

 

Greit nok å informere selgeren og/eller Finn.no om regelverket, men å lage en "hissig" tråd om det på Norges største forum for skyttere er vel litt over nødvendig eller? :roll:

Link to comment
Share on other sites

hva mener du Glenn? er kaliber 12 ukurant?

 

Sideliggeren kan forsåvidt godt være produsert før 1890, men anoinsne sier ikke noe om det den presiserer at våpen kan kjøpes uten papirer og til en drøy overpris.

JEg er uenig med deg at man ikke skal reagare på slikt. I beste tilfelle hindrer vi en "uvitende" å begå en straffbar handling. Videre er det sånn om et av disse våpna havner på rundgang som "svarte" til de ender opp hos noen som så skyter kona, så er det vi som er lovlige våpeneiere som vil bli straffet med videre innstramninger. Så det å reagere er vel helt på sinn rett.

Link to comment
Share on other sites

Er litt rart at han har skreve med husnr da

 

Når du skriver husnummer, du mener da kanskje telefon nummeret?

Tja, har du forsøkt å ringe? Et søk behøver ikke å gi treff, det kan være ulistet eller hemmelig nummer, eller det kan være en skriveleif.

 

Karen finnes i hvertfall, og adressen stemmer, mobilnummeret også.

 

Og alderen kan vel akkurat stemme med at han har kjøpt hagle før reg-plikten ble innført, og at vedkommende ikke har fått med seg endringer i ettertid.

 

Og som Hassel skriver, dette er igjen et godt eksempel på hvorfor vi IKKE skal skrive at "kjøpetillatelse kreves" eller lignende ordlyd.

Link to comment
Share on other sites

Å skrive en anonse slik, er bortimot kriminelt i dagens samfunn. At det sansynligvis ikke er ett overlagt forsøk på lovbrudd, kan nå så være. Men slikt må stoppes.

 

Vi er ikke tjent med at uregga våpen selges uten papirer. Skal man selge ikke registreringspliktige våpen, bør man i det minste være oppegående nok til å skrive det i anonsen. Slik den nå fremstår, er den en direkte oppfordring til lovbrudd.

 

Ellers har desverre Hassel et poeng, vi bør slutte å skrive at papirer er en selvfølge o.l. i salgs anonsene våre.

 

P.s. personangrep kan vi vel klare oss uten?

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en debatt om verdier og verdigrunnlag. På tross av at man har muligheten til å kjøpe, eller for den del allerede innehar en uregistrert hagle, er det vel ikke sånn at man bør gjøre det. Personlig synes jeg hele debatten er søkt, da det hos alle og enhver bør være en selvfølge at de følger lovverket. Har selv hatt annonser på Finn, og over halvparten av henvendelsene går på hvorvidt våpnet er registrert. Når det til gjengjeld er en hagle som er kjøpt ny på slutten av 2008(ja det stod i annonsen), sier det seg vel selv at de som spurte om dette enten er en jeger som er helt grønn på lover og regler, eller er kriminelle som ikke vet noe overhode om lover og regler. Tror de fleste som mailet meg tilhørte den siste gruppen.

Tvilsomme greier, men sånn er livet. Det er tross alt en gruppe mennesker i samfunet som livnærer seg på snusk og fanteri(og det som værre er).

Link to comment
Share on other sites

For syns skyld,

Det er helt i orden å eie og bruker uregistrerte hagler så lenge de fyller kravene om å være lovlig uregistrerte hagler, dvs kjøpt av nåværende eier før registreringsplikten kom. Det betyr som de fleste vet at det IKKE er lov å selge den videre uten kjøpetillatelse fra myndighetene.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en debatt om verdier og verdigrunnlag.
Du mener at noen synes at man skal følge lover og regler, mens andre synes at "det æ'kke så farlig" med et lite lovbrudd i ny og ne?

 

På tross av at man har muligheten til å kjøpe, eller for den del allerede innehar en uregistrert hagle, er det vel ikke sånn at man bør gjøre det.
Det er to ganske forskjellige ting. Man kan fullt lovlig inneha ei uregistrert hagle såfremt den ble kjøpt før registreringsplikten. Hvis man derimot i dag kjøper ei uregistrert hagle uten å registrere den, er man lovbryter.
Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte annonsøren mail via finn tideligere i dag med opplysning om reg.plikt ved omsetning.

I tillegg rapporterte jeg annonsen til finn, slik som andre her har gjort ser jeg.

 

Nå er det riktignok rukket å bli 20 år siden hagler var regfrie, men mange lite aktive har ikke fått med seg det.

Så jeg valgte informasjonsvinkelen først. Syns det er riktig greit før det ropes på politi.

 

Jeg oppfattet også prisen som virkelighetsfjern i beste fall, eller med litt vrangvilje "forbuden frukt dyr".

Behøver ikke å ligge noen kriminell hensikt bak, det er mange med totalt urealistiske oppfatninger om at ethvert gammelt våpen må være verd mye.

 

Jeg syns det er bra at flere Kammerater reagerer på annonsen, selvdisiplin er et godt verktøy for å opprettholde våre rettigheter til å ha våpen. Det er tross alt ingen menneskerett, (selv om jeg gjerne skulle ønske det) og de mest kritiske til reaksjoner bør kanskje gå i seg selv?

Link to comment
Share on other sites

Chill: har du lest hele tråden vil du nok oppdage at annonsøren ikke tar telefonen på oppgitte numre.

 

Han har heller ikke svart meg på mailen han fikk.

Om han selv har slettet annonsen, eller har solgt, eller Finn har sperret annonsen vet vel ikke vi.

Jeg har ihvertfall ikke fått noen tilbakemelding på det fra Finn.

 

Han har i såfall tapt 25 kr, men til gjengjeld er han spart for risikoen ved brudd på våpenloven, som har en strafferamme på to års fengsel om husken holder.

 

Om du mener at jeg er tulling og går bak ryggen på vedkommende når jeg prøver å bidra til at han ikke skal behøve å få problemer med loven, så deg om det.

 

At kriminelle er villige til å betale overpris for alt som kan tenkes å smelle uansett hvor utdatert det er, er desverre et faktum. Her i byen var det et gjengoppgjør for en haug med år tilbake hvor de glade kombattanter stilte med alt fra brevåpnere i messing via rustne avsagde hagler til maskinpistol (Imgram) og faktisk en original Colt 1851 Navy.

Og ja, den var ladd! Og nei, dette er ikke en storby, men en liten søvning sak med ca 30.000 innbyggere på en god dag.

 

Grunnen til at mange av oss nevner regplikt i annonser er jo alle som er villige til å betale ekstra for svarte våpen. uansett kurans.

Link to comment
Share on other sites

 

Han har i såfall tapt 25 kr, men til gjengjeld er han spart for risikoen ved brudd på våpenloven, som har en strafferamme på to års fengsel om husken holder.

 

 

Jeg mener den ble økt til 6år ved grove tilfeller av brudd på våpenloven. Men mulig jeg bommer nå..

Noen som vet sikkert??

Link to comment
Share on other sites

De kriminelle som vil ha våpen får våpen.. De er heller ikke på utkikk etter hagle fra første verdenskrig kan jeg tenke meg.

 

Merkelig hvor mange hagler og "dritt våpen" fra før, under og rett etter 2vk som dukker opp når det er beslag av illegale våpen da. Alle vil helst ha UZI og Dessert Eagle, men i virkeligheten tar man det man får fatt i, og det er ikke så lett og enkelt som mange tydeligvis innbiller seg.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg luket ut uttalelser om brudd lovverk, ufine personkarakteristikker, en del hersketeknikk osv.

Enkelte innlegg er fjernet i sin helhet, mens andre har blitt klippet i som en følge av de innlegga som er fjernet.

Hold tråden fri for slikt og vis normal folkeskikk når dere skriver innlegg. Og foresten Våpenlov,forskrifter og Kammerets regler skal fortsatt overholdes.

G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Eg mente hjemme nr hans.

Og ser at folk her skriver at det ikkje er så lett å få tak i våpen som ikkje er lovlig, så tar du jævlig feil, eg kan ta meg en tlf så har eg en ak47 til 10 lapper og mp5 til 15 lapper så våpen er lett å få tak i. Men eg er ikkje interessert i å ha ulovlige våpen å risikere fengsel og ikkje få lov å eie våpen igjen. Eneste du trenger er å kjenne litt folk som kjenner folk osv. Å leste i ba for noen år siden så kunne man på en god dag i bergen få en avsaget hagle til 500 kr. De hadde en liste med våpen som ble solg.

Link to comment
Share on other sites

[...]Og ser at folk her skriver at det ikkje er så lett å få tak i våpen som ikkje er lovlig, så tar du jævlig feil, eg kan ta meg en tlf så har eg en ak47 til 10 lapper og mp5 til 15 lapper så våpen er lett å få tak i[...]

 

Har du prøvd det der selv? Eventuelt kjenner noen som har prøvd? Hvis det "bare er en tellefon og jeg har en AK47" skjønner jeg virkelig ikke hvorfor kriminelle gidder å styre med å ringe på tilfeldige våpenannonser på finn.no og spørre om du trenger papirer eller om du kunne tenke deg å "miste" den for xx-antall tusenlapper...

Link to comment
Share on other sites

NOKAS-saken og Orderud-drapene er gode eksempler på hvor vanskelig det er å skaffe illegale våpen i Norge; NOKAS-gjengen valgte å beholde AG-en som drepte Klungeland fordi det var svært vanskelig å skaffe en ny; Orderud-drapsmannene/kvinnene (hvem det nå var?) reiste fra sentrale østlandet til Molde ("langt ute i huttahetti iflg HKH Sonja") for å sakkke en pistol i kaliber 22LR

 

For å si det slik, jeg kjøper hver eneste skarpe AK-47 du kan skaffe uregistrert for 10000kr 8)

Link to comment
Share on other sites

xeseray; tror nok det "tilbudet" var ironisk ment.

Jeg kjenner også til endel folk jeg ikke liker, som hevder å kunne skaffe "hva som helst" Fasit er at de ikke har "hva som helst", og meget gjerne overtar bestefars hanehagle i kaliber 16/65 svartkrutt.

 

Slike mennesker har meget sjelden noen ekte våpeninteresse, men namedropping er de konger på. Påstanden om å "ta en telefon og skaffe" er såpss intetsigende at den ikke står til troende.

I ungdommelig overmot tok jeg en slik slask på ordet for mange år siden, og bestilte en uzi, evt AK. Jeg hadde noen umodne fantasier om å kontakte politiet (og bli lokal helt) om det skulle flaske seg.

Jeg måtte vise fram penger før han "satte i gang" les; ikke gjorde en dritt, og naturligvis, ingen Uzi. Eller Ak. Etterhvert ble jeg tilbydt en Sten Gun, men den viste seg å være helsveiset.

No deal, og ingen medaljer fra Onkel Blå.

 

-til sist, sånn for ordens skyld, jeg ville ikke prøvd et sånt stunt igjen, og anbefaler ingen å gjøre det.

Ved nærmere ettertanke har jeg ikke oppnådd annet enn at upålitelige mennesker vet at jeg har våpen og hvem jeg er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...