Jump to content

Våpenjournalen og opphavsbeskyttelse


KEN

Recommended Posts

Det er en del bra artikler i bladene, og jeg tenkte på å scanne disse og dele med forumkompiser, kanskje også legge disse på nett. I tillegg er det mye bra bilder, som kan være ønskelig å poste i forum osv i aktuelle diskusjoner.

 

Artikler og bilder i VJ er opphavsbeskyttet, men hva når selskapet ikke eksisterer lengre ?

Er det da fritt frem ?

Hvem kan saksøke om noen "stjeler" materiale ifra VJ, og med hvilken rett ?

Link to comment
Share on other sites

Det er en del bra artikler i bladene, og jeg tenkte på å scanne disse og dele med forumkompiser, kanskje også legge disse på nett. I tillegg er det mye bra bilder, som kan være ønskelig å poste i forum osv i aktuelle diskusjoner.

 

Artikler og bilder i VJ er opphavsbeskyttet, men hva når selskapet ikke eksisterer lengre ?

Er det da fritt frem ?

Hvem kan saksøke om noen "stjeler" materiale ifra VJ, og med hvilken rett ?

 

Opphavsretten til artiklene og bildene ligger ikke hos VJ eller eventuelle rettsetterfølgere, men hos forfatterne og fotografene. VJ har kjøpt en rett til å publisere opphavsmennenes åndsverk på en bestemt måte. Siden det er noen år siden bladet gikk inn, tviler jeg på at de kjøpte retten til elektronisk publisering, men selv om det skulle være tilfelle kan retten neppe videreselges. Den som vil publisere artiklene og bildene må derfor ha tillatelse fra den enkelte opphavsmann.

 

Selve layouten tilhører bladet. Det betyr at selv om dere skulle få opphavsmennes tillatelse til å publisere artiklene og bildene, skal i teorien eventuelle rettighetshavere til bladet gi sitt samtykke til scanning. Det finnes vel medlemmer her inne som skrev i VJ, så dere kan eventuelt kontakte dem for å undersøke om noen kjøpte restene av selskapet.

Link to comment
Share on other sites

Opphavsretten til artiklene og bildene ligger ikke hos VJ eller eventuelle rettsetterfølgere, men hos forfatterne og fotografene.

 

Er du sikker på det ?

 

Jeg ville tro at det er VJ som har opphavsrett på artikler og bilder i bladet, og at disse er kjøpt og betalt (eller mottatt gratis) av fotograf/forfatter.

 

Om jeg skriver en artikkel for et blad og får betalt, da har jeg vel solgt rettighetene til den artikkelen til bladet som publiserer den, eller har jeg kun solgt rettigheten til å publisere den ?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart mye fra våpenjournalen som fortjener å bli publisert på nytt.

Jeg selv vært på nippet til å legge ut artikler derfra flere ganger, men har latt være av respekt for forfatterne.

Jeg er sikker på at det hadde vært et marked for en bok med "Best of Våpenjournalen".

Både våpentestene, og ladedataene for ukurante kalibre er like interesante nå, som da de først ble utgitt.

 

Kjell Heilevang var ansvarlig redaktør for de siste numrene av Våpensjournalen.

Sjekk med ham vedrørende hvem som eier opphavsretten i dag.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at det vanligvis er arbeidsgiveren som eier det den ansatte måtte kreere av artikler eller bilder. Men i en annen sammenheng er ikke det gitt, det kan være andre avtaler hvis stoffet er levert og publisert under navnet til en frilanser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de har rett de som mener det er Kjell H som har rettighetene. Jeg sjekket dette opp for noen mnd siden og de nordlendingene opplyste iallefall om det. Når det gjelder rettighetsspml så jobber jeg i "den digitale bransjen" og dette er ikke enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Opphavsretten til artiklene og bildene ligger ikke hos VJ eller eventuelle rettsetterfølgere, men hos forfatterne og fotografene.

 

Er du sikker på det ?

 

Jeg ville tro at det er VJ som har opphavsrett på artikler og bilder i bladet, og at disse er kjøpt og betalt (eller mottatt gratis) av fotograf/forfatter.

 

Om jeg skriver en artikkel for et blad og får betalt, da har jeg vel solgt rettighetene til den artikkelen til bladet som publiserer den, eller har jeg kun solgt rettigheten til å publisere den ?

 

Det kommer an på avtalen. Dersom VJ har kjøpt enerettighetene til å trykke en artikkel er et bilde i bladet, betyr ikke det at VJ eller dets rettsetterfølgere kan publisere det på annen måte. Det fremgår av åndsverkslovens §39a

 

Dagens Næringsliv ble i den såkalte Kokkin-saken dømt til å betale en skribent ekstra for artikler som var publisert elektronisk uten at dette var avtalt. Idag antar jeg at standardavtalene inkluderer rett til internettpublisering, men tviler som sagt på at de gjorde det på VJs tid.

Link to comment
Share on other sites

Sverre Kvalø & Stig Danielsen overtok rettighetene til VJ, og skulle gjøre et forsøk på å starte det opp igjen. Det gikk ikke, og 25. oktober 2002 kunngjorde de at ville stille rettighetene til rådighet om noen andre ville starte opp. Vet ikke hva som skjedde etter det.

Link to comment
Share on other sites

Les tråden over. Jeg fikk en sms av disse gutta og de sitter ikke på rettighetene lenger. Det gjør Kjell H.

 

Skulle gjerne gjort en innsats på å få VJ "live" igjen (ettersom jeg er i "bransjen"), men har ikke snakket med dagens rettighetshaver. Hmm...kanskje jeg skulle gjøre det..(?)

Link to comment
Share on other sites

Bare for å problematisere litt. Om jeg hadde skrevet en reportasje for f.eks vi-menn. Kunne jeg da ha scannet den inn her i sin helet, uten å bli straffet?

Link to comment
Share on other sites

Du hadde nok fått din straff - som fortjent :) Dette er nok veldig vanlig å regulere i en type frilansavtale, og jeg tviler på om de som er proffe opplever problemer med dette. Da jeg startet å jobbe med digitale medier så hadde f.eks ikke fotografer helt "justert" sine priser. De gjorde det de alltid hadde gjort: skal du ha bildet mitt på trykk så skal du betale ut fra opplag - problemet var bare at opplag var endret til "antall besøkende" (på nett). I dag er dette mye bedre regulert - både når det gjelder pris og rettigheter. I følge jurister er det likevel ingen enkel sak - det er vel bla en programmerer som er saksøkt for flere hundre millioner kroner av en norsk avis ettersom han beskyldes for å ha tatt med seg kildekode til en konkurrent....DA er det alvor gitt...

Link to comment
Share on other sites

Jørund bor svjv i Treungen, er et stykke herfra det, ikke samme fylke engang :wink:

 

Om noen har kontakt med Kjell så hadde det vært fint om dere kunne spørre om han vet hvem som sitter på rettighetene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en ganske lang tråd om dette på SL.

 

Etterhvert kom vel både Braathen og Moen inn og avlivet ideen ganske så effektivt.

Det virker som det er liten vilje blandt rettighetshaverene til å utgi stoffet på nytt.

Braathen utalte bla at (beklager hvis jeg ikke husker sitatet ordrett) "Bladet burde vært avsluttet på slutten av søtti-tallet, etter det ble det bare oppsop ala "Sideskudd på skurtresker""

 

Jeg er sterkt uenig med Den Kj. Red. her, bladet ble dårlig mot slutten av 90 tallet og det er definitivt mye som hører hjemme i en "Best of" utgave.

 

PS

Jeg har en god del dubletter og hele årganger fra 95 og nyere, byttes gjerne i blader fra før 77 :wink:

Link to comment
Share on other sites

En liten oppklaring folkens.

Rettighetene, det gjelder ALT som har vært trykket til VJ er overdradd fra oss til en annen person som har planer om utgivelse av alt tilgjengelig stoff som har stått på trykk på nett.

 

Kjell H har INGEN rettigheter til noe som VJ har eller har hatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Som en av dem som leverte tekst og bilde til VJ, vil jeg si at opphavsretten for tekst og bilder ligger hos den enkelte journalist og fotograf. Så vidt jeg vet var det ingen av oss (med unntak av redaktørene) som var ansatt i bladet. Vi var frilansere og leverte tekst og bilder til en gangs bruk i bladet, og det fikk vi betalt en engangssum for.

 

På den annen side vil jeg ikke kreve betaling om noen av mine artikler og bilder ble republisert, og det hadde vært morsomt om noen ville lage en Best of våpenjournalen.

Link to comment
Share on other sites

Trykt publisering av ’The Best of Våpenjournalen’ er er et fåfengt prosjekt. Inntekt ved salg ville ikke dekke produksjonsomkostningene.

Hva gjelder opphavsretten – med ett eneste unntak hadde Våpenlitteratur AS alle rettigheter til artikler så lenge jeg drev firmaet. Men hva betyr det? Som en jurist her har påpekt, så er det ingen enkel sak. Muligens kunne vi publisere en artikkel om igjen, men vi kunne ikke selge den til et annet tidsskrift uten at forfatteren fikk et ekstra honorar.

Jeg solgte Våpenjournalen til et aksjeselskap som gikk konkurs etter kort tid. To menn, tidligere nevnt i tråden, overtok konkursboet. De overdro senere rettigheten til en annen. Har han rettighetene? Ja, men nei.

I dag er det vanlig at tidsskrifter forlanger en kontrakt med forfattere som sier at kjøp av av artikler innebærer retten til å publisere digitalt i tillegg. Slik var det ikke den gangen, og forfattere/fotografer fra Våpenjournalens tid har fremdeles krav på honorar om noe blir lagt ut på nettet.

Vedkommende som til slutt overtok konkursboet kontaktet mange av forfatterne og ba om tillatelse til digital publisering. Noen sa ja til det, men to av de viktigste sa nei. Jeg var en av de to, så nå vet dere hvem som har skylden. Det er ikke noe å grine over, dagens innstilling blant skytter og jeger er en helt annen enn da Svein og jeg lagde Våpenjournalen.

Link to comment
Share on other sites

Noen sa ja til det, men to av de viktigste sa nei. Jeg var en av de to, så nå vet dere hvem som har skylden.

Mitt svar var også nei. Så lenge det er mulig å få ta i gamle blader, ser jeg ikke noen grunn til å trykke opp gammelt nytt til et veldig lite publikum.

Forøvrig er sideskudd på skurtresker en av mine favoritter!

Link to comment
Share on other sites

De siste nummerne av Vapentidningen har hatt noen artikler som kanskje er direkte hentet fra VJ og oversatt.

 

Hvilke er det? Ikke alt jeg leser i bladet, men greit å vite.

 

Ja det er feil å si at de er direkte oversatt, det gjelder kun enkelte avsnitt. Forøvrig så ser det ut til at temaene er belyst på nytt, selv om konklusjonene er de samme.

 

Ganske interessant, våpen går aldri av moten...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...