Jump to content

Hagle i strid?


Mikkel

Recommended Posts

Satt for moro skyld og googla "trench gun" her om dagen, og da kom det opp mye amerikansk om hagler som har vært, og er i bruk i strid. Ble en ganske feit smørbrødliste av kjente og ukjente modeller, bla.a. Benelli M90, som ganske nylig ble approbert av det amerikanske forsvaret (?). Trudde ikke hagle var lovlig til sånnt jeg... Hva sier Genevekommisjonen?

Link to comment
Share on other sites

Tja det var vel Amerikanerne som først og fremst brukte pumpehagler i WWII, Tyskerne gikk bananas og fordømte bruken (de hadde de vel ikke selv akkurat da). Og mente de ikke var lovlige, samtidigt brukte Tyskerne sennepsgass og mente det var heelt uproblematisk. :roll:

Hagla gjør jo ingenting annet enn å avfyre flere prosjektiler på engang, i motsettning til en maskinpistol som avfyrer det etter hverandre. Om jeg var i krigen og ble truffet av noen buckshots eller ett halvt magasin med 45acp/9mm, klarer ikke jeg helt å se forskjellen av. :?

Link to comment
Share on other sites

Det er haagkonvensjonen som regulerer slike ting, ikke Genevekonvensjonen, som går mer på behandling av fanger, rettigheter osv.

Uansett tror jeg ikke Haagkonvensjonen har noe forbud mot bruk av hagler, den gamle M97 trench gun ble brukt helt opp i Koreakrigen, og masse andre hagler har vel også vært brukt i senere tid.

Link to comment
Share on other sites

Benelli M1014 ble jo for ikke så lenge siden tatt in some den nye standard "Combat Shotgun" til hvertfall U.S. Marine Corps.

 

Jeg vet også at flere andre avdelinger i det amerikanske forsvaret har disse. Det er jo rett og slett en Benelli M4T Super 90. Gitt et militært typenavn og produsert i mengder :)

 

Greia med hagle i strid, ihvertfall den typen MOUT/FISH som drives i Afghanistan og Iraq i disse dager er jo at det er et voldsomt multiverktøy. Åpne en dør? Keine problem. Ta ut en full mann med kniv uten å drepe han? (Less Lethal) Keine problem. Full Force entry? Heller ikke noe problem. Osv.

 

Norske soldater bærer da også haglegevær.

Link to comment
Share on other sites

Men gg, dette skjønner jeg ikke! Vi har hagler i det i Norske Forsvaret. Vi er i Afghanistan, Taliban har ikke splint- eller skuddsikre vester. Afghanistan er i høyeste grad et fattig land i den tredje verden. Vil det si at vi er i krig da? På tide med en mail til regjeringa da, og fortelle dem sannheten. Vi har beviser!!

Link to comment
Share on other sites

Tja det var vel Amerikanerne som først og fremst brukte pumpehagler i WWII, Tyskerne gikk bananas og fordømte bruken (de hadde de vel ikke selv akkurat da). Og mente de ikke var lovlige, samtidigt brukte Tyskerne sennepsgass og mente det var heelt uproblematisk. :roll:

 

Tyskerne brukte sennepsgass i første verdenskrig, noe som førte til Geneve-protokollen mot bruk av kjemiske våpen, senere opptatt i BWC og CWC- konvensjonene. Tyskland produserte mengder av sennepsgass og andre stridsgasser under 2. verdenskrig, men lot være å benytte det, antakelig i frykt for at de allierte hadde slike våpen selv. Mye av de tyske gassene ble dumpet i Skagerak og Østersjøen da krigen var slutt. De eneste som brukte sennepsgass eller andre stridsgasser i verdenskrigen var Japanerne i Øst-Kina, og da i stor grad som forsøk på krigsfanger.

 

Den tyske protesten mot bruk av hagler skjedde i 1918, og rettet seg mot bruk av buckshots.

 

Forbud mot enkelte konvensjonelle våpen finnes i et tillegg til Genevekonvensjonen - våpenkonvensjonen (CCW) vedtatt i 1980 med senere underprotokoller. Det har vært foreslått forbud mot hagler, men ikke det er ikke vedtatt. USA har brukt hagler i strid i alle kriger siden første verdenskrig.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan hagle bruker det norske forsvaret? Veit at gutta som var i Kosovo for noen år tilbake hadde en pumpehagle, men den var til å skyte løsbikker med.

 

 

Det er skrevet en artikkel som omhandler nye våpen i Forsvarets forum nr 4/08.

Det står at det skal komme nye haglegevær i løpet av 2008, men ikke hvilken type...

Link to comment
Share on other sites

Til nå har det vært mest Remington 870 som har vært brukt i Forsvaret, med mange forskjellige løpslengder. Det blir nå sett på hagler som etter inspirasjon fra USA, også skal kunne brukes i såkalt "Less Lethal" rolle. Det vil si at du kan avfyre såkalte "beanbags", gummikuler, gass og andre prosjektiler i stedet for haglladningen.

Link to comment
Share on other sites

På våpenlageret når eg var i militæret, hadde me Aya s/s hagler. Var ikkje så mange av dei, kanskje 8 -10 stk. Det var i grunn til utlån til befal for å jakte på fugl innenfor flystasjonen.

Ellers i forsvars sammenheng har eg hørt at dei har blitt brukt til å opne dører med i SIBO sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Meinar å ha lest ein plass at dei norske guttai Afghanistan brukar pumpe når dei gjennomsøker hus etc.

Etter ein episode der dei vart angripne av ei rabiat bikkje som det fortsatt spant liv i etter ein magasin frå Glock'en. Då fann dei ut at det kunne vere ein fordel å ha med noko kraftigare...

Link to comment
Share on other sites

Meinar å ha lest ein plass at dei norske guttai Afghanistan brukar pumpe når dei gjennomsøker hus etc.

Etter ein episode der dei vart angripne av ei rabiat bikkje som det fortsatt spant liv i etter ein magasin frå Glock'en. Då fann dei ut at det kunne vere ein fordel å ha med noko kraftigare...

 

Har ingenting med "kraft" å gjøre, mer det at miltære kuledesign faktisk er dårlig egent til å drepe et dyr. En fmj 9mil går nok rett igjom bikja, og du må treffe riktig om det skal ha effekt med en gang (Det er det som kalles stopping power) En ladning buckshots har betydelig støre sjanse for å treffe et vitalt organ, samt rett og slett ødelegge såpass mye ved treff, at den agressive handlingen stopper.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å blande kortene, så synes jeg å huske en historie om at cal 38 long colt (og senere 38 spes) var for svak til å stoppe de rusa innfødte (derav den senere overgangen til cal 45ACP hos amerikanske militære styrker). Noen som husker når og hvor disse treffningene fant sted? Muligt det var the den spansk amerikanske krigen (cuba eller en annen øy) eller Philippine-American War. De skulle vel ha kunne ønsket seg pumpe/auto hagler om de hadde funnest dengang (1899-1902), eller Moro conflikten samme sted 1902-1914(som kansje passer best tids og situasjonsmessig), faktisk en av USA's skammligste handlinger (på linje med indianer utryddningen i USA) noengang den filipinsk amerikanske krigen (man tvang blandt annet folk til å grave sine egne graver før de ble skutt, opp mot 600 personer i gangen har vert nevnt).

 

Tenkte på dette i forbindelse med den stopp kraften som faktisk trengs for å stanse ett menneske som er ruset enten på medikamenter eller religion (liten virkning med 10stk 9mm fmj kuler i torsoen på en som sprinter mot deg med kniv på kort hold uten redsel for å dø, kontra en salve eller to med buckshot). For i de fleste tilfellene er sjangsen meget god for at motstanderen rekker å ta livet av deg før han/hun ånder ut, meget reell.

Link to comment
Share on other sites

Det var på, som du nevner, etter plunder med å stoppe rusa Moro`er på Phillippinene ved århundre skiftet de mente at .38 long colt var for dårlig. Dette var vel grunnen til at Thompson-Lagarde kommisjonen kom i sving for å finne ut hva som måtte til i et pistolkaliber for å ha nok "stopping-power". De test-skaut jo bl.a. på kveg med forskjellige patroner. Resultatet ble som kjent .45 ACP.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å blande kortene, så synes jeg å huske en historie om at cal 38 long colt (og senere 38 spes) var for svak til å stoppe de rusa innfødte (derav den senere overgangen til cal 45ACP hos amerikanske militære styrker). Noen som husker når og hvor disse treffningene fant sted? Muligt det var the den spansk amerikanske krigen (cuba eller en annen øy) eller Philippine-American War. De skulle vel ha kunne ønsket seg pumpe/auto hagler om de hadde funnest dengang (1899-1902),

 

Den krigen du tenker på er den spansk amerikanske krigen 1898, hvor USA under en et påskudd om umeneskelig behanding av arbeiderene på cuba erklærte krig mot spania, de vant denne krigen relativt raskt 110 dager eller noe sånt. Hele poenget med krigshandlingene var å kunne angripe filipinene (som også var sapnsk) for å få en base for det amerikanske markedet mot asia. USA begynte på dette tidspunktet å lede an i industrialiseringen i verden (den iNdustriellerevulosjon vet dere) og trengte nye markeder for produktene sine. (ekspansjons / Imperialist tiden dette)

 

Når USA angrep filipinene fikk de hjelp av de infødte moroene på filipinene men etter at krigen der var over og filipinene gitt til USA som krigsbytte, ble et folkeopprør startet av bla moroene mot den amerikanske koloniseringen.

 

På cuba ble det vistnok brukt en del pumpehagler av winchester m1897 model, men først og fremst var jo dette Kragens første store krig. Amerikanske tropper (de som var hvite i huden i allefall) brukte kragen i 30-40

før den ble faset ut av springfield i 1906. forøvrig fantes magsinhagler i bruk i usa før dette. Spencer, marlin og winchester hadde pumpehagler i 1893, og JMB konstruerte en leveraction magasinhagle for winchester allerede i 1887. (kjent fra bla Terminator 2... og ja jeg har en 8) dog en replika :wink: )

 

PS*

Jeg tror vi trenger et historiekammer... :D

Link to comment
Share on other sites

Det er vel fra Filipinene gode gamle "Civilize 'em with a Krag" kommer fra.

 

Uten at jeg orker å gå gjennom kilder for det: Var ikke Kragen relativt vanskelig å få tak i under den spansk-amerikanske krigen på cuba? Jeg mener å huske at de gamle .45-70ene var nokså vanlige under hele seansen. Krag var noe man måtte jobbe hardt for å få fra intendanturet.

 

Uansett ble vel Kragen veiet og funnet for lett mot de spanske Mauserene for første gang under denne krigen. Følgelig ble den ikke spesielt gammel som førstelinjerifle, ca. 9 år. Det viktigste ankepunktet var vel at den ikke kunne lades med klips i tillegg til den asymetriske låsingen som begrenset energien.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da jeg var i militæret fikk vi utlevert winchester pumpehagle, som ble brukt under vakthold ved transport av høyeksplosiver o.l. Dette for å minske farene for at høyeksplosivene ble penetrert dersom skudd måtte avfyres.

Link to comment
Share on other sites

mener på jeg hørte av en kar som hadde vært oppe hos benelliimportøren at han dreiv å stressa med en ordere fra forsvaret, så er vel kanskje ikke å gå for langt i konklusjonene at nye hagler fra benelli, all a den modellen UCMC bruker, er på vei til å fases inn i enkelte roller også i det norske forsvaret?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...