Jump to content

Avkjøle løp med trykkluft


olan

Recommended Posts

Er det noe som vet om det går ann, eller om løpet tar skade av å bli nedkjølt med trykkluft. På jobben så har vi "trykkluft-på boks" som brukes til å rense elektroniske komponenter med. Og lufta som kommer ut er kald og fin.

 

Noen som vet / eller har prøvd å kjøle ned løp eller demper med sånn trykkluft. Eller tar løpet skade av dette?

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Dette gjør nok ikke noe skade på løpet,men det virker som en unødvendig komplisert måte å løse problemet på.

Venter du så blir løpet kaldt av seg selv.

Metoden med å kjøle med luft er ellers både gammel og velprøvd, men tungvindt i de fleste tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til topic:

 

På sluttstykket var det en kar som hadde lagd noe greier med en liten vifte. Han monterte denne på rifla i kammerenden og blåste luft gjennom pipa mellom seriene. Jeg tenkte på det samme her om dagen, da jeg satt og skjøt i benken i 20 varmegrader og sol. Tror kammerfolket en sånn vifteløsning vil hjelpe, eller er det bare enda en unødvendig gadget (ikke at det er noe galt i det heller..). Kanskje noen som er bedre i termodynamikk en meg føler seg kallet til å regne ut dette? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Smedvik, jeg skal ta den der når jeg kommer på jobb, eller trekke med meg kjemiteknikkbøkene hjem og grunne over varmeovergang fra vannrette rør til luft - med og uten tvungen konveksjon.

 

Med varmestrømmen i boks kan en jo finne innertemperaturen i løpet fra temperaturen utenpå pipa - interessant.

Har lenge lurt på å modellere/måle temperaturfordelingen i ei pipe :roll:

 

Går ikke rundt med varmekapasiteter og varmeovergangstall/varmeldningsevner (stål gjetter jeg er 20W/mK) i hodet.

Sånn på gefuhlen, vi har endel luftkjølt utstyr på jobb, og det går ENDEL MER luft enn det du får til med en gassboks... Ei vifte er likevel ikke dumt, for varmeoverføringen er gjerne delvis proporsjonal med lufthastigheten, et svart løp kjøles fortere enn et blankt, og er CrMo mye fortere ennet rustfritt (varmeledningsevne), for det holde overflaten varmere og får da høyere varmetap.

Skal du kjøle noe effektivt så er det kun vann som gjelder, det er omlag 2000ggr så effektivt (jeg tuller ikke) som luft, og 5ggr mere effektivt enn olje. Vann virker i praksis også. Bare prøv å skyt i øsregn, aldri mirage, aldri varm pipe. Men tror ikke jeg skal helle vann oppi løpskanalen på KKC stokken - selv om den er dyp som ei dreneringsgrøft iht. enkelte..

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

å nedkjøle et varmt løp med trykkluft MÅ DU IKKE GJØRE! da endrer du metallegenskapene til pipa, mest sansynlig vill løpet bli sprøere og stivere.

 

Hvis du skyter løpet så varmt at hurtig kjøling vil forandre strukturen (Metallegenskapene), så vil antakelig skjeftet ta fyr først. :D

Link to comment
Share on other sites

Smedvik, jeg skal ta den der når jeg kommer på jobb, eller trekke med meg kjemiteknikkbøkene hjem og grunne over varmeovergang fra vannrette rør til luft - med og uten tvungen konveksjon.

 

Med varmestrømmen i boks kan en jo finne innertemperaturen i løpet fra temperaturen utenpå pipa - interessant.

Har lenge lurt på å modellere/måle temperaturfordelingen i ei pipe :roll:

 

Herlig!

Så kan vi som ikke har n'te grads diffligninger i hodet lenger dra nytte av ekspertisen som finnes her. Det er jo ingen tvil om at løpet vil avkjøles fortere, men hvor fort? En liten batteridrevet vifte er ikke så mye stress å ta med. Det med at vann har mye, mye større effekt er jeg klar over, men det blir fort litt mekk med væskekjølt pipe. :mrgreen:

Jeg har selv brukt noen dusjer vann for å ta den verste "edgen" av demperene mine.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til topic:

 

På sluttstykket var det en kar som hadde lagd noe greier med en liten vifte. Han monterte denne på rifla i kammerenden og blåste luft gjennom pipa mellom seriene. Jeg tenkte på det samme her om dagen, da jeg satt og skjøt i benken i 20 varmegrader og sol. Tror kammerfolket en sånn vifteløsning vil hjelpe, eller er det bare enda en unødvendig gadget (ikke at det er noe galt i det heller..). Kanskje noen som er bedre i termodynamikk en meg føler seg kallet til å regne ut dette? :mrgreen:

 

Det finnes vel ikke unødvendige gadgets? :wink:

Kjør på, med bilder!

Link to comment
Share on other sites

Dårlig hukommelse...

Det var en eller annen enten her eller på sluttstykke som hadde tatt med seg en slik hånd- eller fotdrevet luftmadrass-pumpe på skytebanen. Han stakk slangen i kammeret og pumpet luft gjennom løpet, da ble visst pipa kald på et minutt eller to. Skulle visst være veldig effektivt, så vidt jeg husker beskrev han det som at lufta som kom ut av munningen var brennvarm.

Link to comment
Share on other sites

er jo ganske så elementeret at om du klæmmer på med trykkluft i kammeret så vil pipa bli fortere kald,du dyttere jo ut mye av varmen,dette er jo et hjelpemiddel om du skytere omgang-finaler og du må skyte gang etter gang .vil heller bruke luft en og bruke vann,men omdet tar skade av dette er jeg ikke sikker på.om det står om finale så hadde jeg tatt sjansen.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til topic:

 

På sluttstykket var det en kar som hadde lagd noe greier med en liten vifte. Han monterte denne på rifla i kammerenden og blåste luft gjennom pipa mellom seriene. Jeg tenkte på det samme her om dagen, da jeg satt og skjøt i benken i 20 varmegrader og sol. Tror kammerfolket en sånn vifteløsning vil hjelpe, eller er det bare enda en unødvendig gadget (ikke at det er noe galt i det heller..). Kanskje noen som er bedre i termodynamikk en meg føler seg kallet til å regne ut dette? :mrgreen:

 

ser her for meg små batteridrevne vifter skrudd fast langs forskjeftet som blåser luft på skrå fremover langs løset for å hindre mirage, hehe, elektrisk mirage bånd.

 

hva med å ta den helt ut. lage noe ala heldempa men uten hull inn i selve løpet, men med kanaler langs pipa, feks skrudde kanaler rindt pipa og så med en liten slange tilkobling oppe ved låsekassa og hull forran, så har enn bare ei brusflaske med vann og en passe liten slange så mellom seriene kan enn helle vann i denne kjølekanalen, det bør da gi bra kjøling.

hvordan det vil bli med ekspandering av vann og hva som skjer med vannet som er igjen der når enn starter å skyte igjen har jeg ikke tatt hensyn til. eller, for å gjøre det enda "verre" langhold skyting på sommeren så kan en bøtte med vann og en liten pumpe koblet til løpet, og med en slange på forran hvor vannet kommer ut og lede dette tilbake i pøsen, da har enn vannkjølt løp som burde holde litt. Å gjennomføre dette blir nok aldri aktuelt for noen, kunn en tanke som plutselig slo meg.

Link to comment
Share on other sites

Leste en gang en artikkel i et amerikansk våpenblad, om en kar som hadde bygget seg en vannkjølt Ruger 10/22 til å skyte "varmints" med. Det ble visst mange skudd på ei økt, så det var om å gjøre å holde pipa kald. Han brukte omtrent samme prinsipp som gamle vannkjølte mitraljøser (Vickers, Maxim et al). Ei kjølekappe rundt pipa, og slanger til en vanntank/radiator som sto på bakken. Det så litt kronglete ut, men til posteringsjakt funker det kanskje :-)

Link to comment
Share on other sites

Tilbake i Gadget-land, jeg slo opp noen varmeldeningsevner og varmeovergangstall - beregningen gikk i stå over noen Nusselt-tall, så det blir et prosjekt over litt mere enn en lunsjpause.

MEn:

 

Boka foreslår et varmeovergangstall fra et svart, rundt, vannrett rør 20mm dia

 

luft

naturlig konveksjon 6.5W/m2K

2m/s 12W/m2K

10m/s 65Wm2K

 

Vann, temperaturavhengig

naturlig konveksjon ca 1000W/m2K

tvungen konveksjon avh. av hastighet og temperatur differanse 5000-100 000

 

Så om en får luft ved 10m/s over pipa så vil den kjøles opptil 10ggr så fort. TIlsvarende innvendig, det er vel lite varmetap fra inni med lukket sluttstykke på ei vannrett pipe, men bare å åpne og sette den på enden vil hjelpe, 10m/s gjennom pipa vil hjelpe veldig mye, da den jo er varmest her, delta T blir mye større i ligningen Q = h * A* deltaT. Vil gjette at en kan få pipa kald mellom 10 og 20ggr så fort med en luftslange gjennom. Å helle kaldt vann igjennom vil jo være det meste effektive, men da bør den vel i det minste være rustfri :wink:

Sånn i praksis; å helle vann nedover pipa på utsiden mens en holder munningen nedover vil neppe gjøre noen skade, og er trolig veldig effektivt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Noe som funker fint for meg, er at jeg skrur av demperen umiddelbart etter skyting, står over en serie, og da er løp og demper kaldt igjen etter noen minutter. Står demperen på løpet hele tiden, tar det seff mye lenger tid å kjøle det ned naturlig. Har brukt å fukte ett lite håndkle, som jeg legger over demperen under skyting, det er gull.

Link to comment
Share on other sites

Husk bare på at dersom løpet ikke avkjøles symetrisk gir det treffpunktforandring. Blåse gjennom løpet vil fungere, men kraftig "sidevind" gir asymetrisk kjøling, da må det ventes til løpet har fått jevn temperatur før neste serie.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg ville droppet vann i løpet.

Slikt forbeholder jeg rifler for svartkrutt hvor jeg gladelig vasker

ut korrosivt materiale i nærmeste bekk eller med vannslange og deretter drar igjennom løpet med olje og pussestang.

 

Jeg ville forsøkt en fuktig håndduk og en sprayflaske med vann og dosert sparsommelig og ikke tatt den dyreste rifla med det beste løpet først.

Jeg har ingen erfaring med hvordan presisjonen i løpet vil påvirkes.

Målet ville være å dempe varmeutvikling ved å la vann fordampe.

Å kjøle ned løpet med kaldt vann frister ikke.

Det er tross alt forskjell på ett automatvåpen med vannkjøling og

en langholdsrifle i konkurranse.

Men dette har jeg altså ikke prøvd selv og har ingen planer om å prøve det.

Jeg tar det for gitt at faren for rust og eventuell brunering er overhengende. men dette er sannsynligvis underordnet for den som ønsker å treffe.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Leste en gang en artikkel i et amerikansk våpenblad, om en kar som hadde bygget seg en vannkjølt Ruger 10/22 til å skyte "varmints" med. Det ble visst mange skudd på ei økt, så det var om å gjøre å holde pipa kald. Han brukte omtrent samme prinsipp som gamle vannkjølte mitraljøser (Vickers, Maxim et al). Ei kjølekappe rundt pipa, og slanger til en vanntank/radiator som sto på bakken. Det så litt kronglete ut, men til posteringsjakt funker det kanskje :-)

 

 

Er det vanlig at man skyter så mange skudd i en jaktsituasjon at man trenger kjøling?

DA hadde jeg brukt mer tid på banen før jeg la ut på jakt... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her har du en som har tatt den helt ut, vannavkjølt løp på ei boltaction rifle + + +:

 

http://www.204ruger.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=6090" target="_blank

 

Halveis ned på sia.

 

A friend has a complete PD 'War Wagon"/trailer set up with a 100 gallon water tank, solar panel for pump power, and six shooting stations with Hall custom-actioned rifles, Pac-Nor stainless jacketed barrels, all equipped with water volume and pressure regulators to keep the barrels at a constant temperature of 46* F.

 

Kanskje litt over det du tenkte deg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...