Jump to content

Hvilken progresiv ladepresse for pistol?


vingemutteren

Recommended Posts

Vurderer å anskaffe meg egen progresiv ladepresse, lader i dag på Egen Lee Classicck cast med Hornady lock'n load system, samt på lånt Dillon RL550B.

 

Kaliber som skal lades er 9mm, 45acp, 38sp med WC eller SWC kuler, 357m, og 44m.

 

Jeg har rifler i skapet også (308/6.5x55/22-250), og det er ingen bakdel å kunne lade til disse også i den progresive pressa. Men for rifle kalibrene gjør nok enstasjonspressa susen.

 

Jeg er lat, og makligt anlagt. Jeg synes 550 pressa til Dillon er grei (enkel å bytte mellom kalibrene), men kunne tenkt meg både kule og hylsemater. Gjerne en stasjon for kruttsjekk også.

 

Men om jeg egentlig trenger det, er nok en annen sak. Kan like gjerne bryte sammen og tilstå, det er nok en liten gadget freak i meg. :wink:

 

Så spørsmålet er om Dillon 650 er den eneste sanne vei, eller om noen har sett lyset andre steder også. Overbevis meg om hvilken side av gjerdet jeg bør hoppe ned (gjerne hvilket gjerde jeg bør klatre opp på også). :D

Link to comment
Share on other sites

Så spørsmålet er om Dillon 650 er den eneste sanne vei, eller om noen har sett lyset andre steder også. Overbevis meg om hvilken side av gjerdet jeg bør hoppe ned (gjerne hvilket gjerde jeg bør klatre opp på også). :D

 

Jeg har ikke prøvd noe annet av den grunn at 650 er den pressa alle anbefaler og jeg tror ikke så mange er misfornøyde heller.

Link to comment
Share on other sites

lader selv på en dillon 550 i dag men jag lader kun rifle

 

skulle jeg ha ladet pistol/revolver ammo så hadde det nok blitt en dillon 650!

 

Hornady har også en progresiv presse ! har tittet litt på den på et par messer og den ser veldig fin ut (har lyst på !!!) men usikker på hva du får av stæsj til den ?

men er meget solid og kjennes ut som en kvalitetsmaskin :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gått for en Lee Pro 1000, Jeg har tre stk, og har aldri hatt problemer med noen av dem. De er så billige at jeg heller har en i hver kaliber en å drive og bytte oppsett, og du kan få mange Lee Pro 1000 presser for hva en av de blå koster.

 

Jeg var veldig usikker på hva jeg selv skulle kjøpe førstes gangen, da jeg egentlig hadde et budsjett som tillot det meste, men etter og har rådført meg med diverse meritterte skyttere og hjemmeladere i klubben, fant jeg ut at det var et par som var religiøse mht Dillon og hadde skrapt sammen penger til å kjøpe en slik, mens det var langt flere som hadde opptil flere Lee Pro 1000 og aldri hadde hatt problemer med den.

 

Jeg har ikke ladet mer en ca 4000 skudd på mine tre presser, .38/357, 9mm og .45acp, men det har vært så godt som 4000 problemfrie skudd.

 

Jeg tror Lee har fått et litt rufsete rykte pga Loadmaster , men til pistol ammunisjon mener jeg Lee Pro 1000 er helt super, den gjør samme jobb, minst like raskt, til en brøkdel av prisen.

 

Også kan jeg da heller bruke pengene på et nytt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kjøpt en 650 selv, men har en 550 fra tidligere.

 

650 er JOBB å konvertere fra SP til LP hetter. Mye deler som må skiftes. Hetteisetter, hettemagasin, hetteindexplate(?) og løsning av en del skruer. riktignok jobbet jeg litt ekstra fordi jeg ikke hadde det riktige verktøyet for å løsne blant annet hetteisetteren. Et pipenøkkelsett hadde gjort det meget enklere. Og blant dette sitter det mye fett man kliner ut over fingrene.

Derfor vil min gamle 550 være en SP presse, og 650'en blir en LP presse. Men 650'en er god som gull, så tar du konverteringsjobben, vil du aldri angre. :D

 

Jeg har ingen erfaring med Hornady og RCBS, så jeg kan lite si om dem. Men etter at jeg gikk fra Lee Pro1000 til Dillon 550, går jeg aldri noensinne tilbake. Lee lagde patroner, men fy f*** for noe rakleverk. Men noen av oss er litt mer kresne, og liker at verktøy også føles solid. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blå.

 

Rød progressiv er en sikker oppskrift på magesår (har en Loadmaster liggende i deler i en av rotekassene mine).

 

Forøvrig så regner jeg ikke karusellpresser som ikke indekserer selv som progressive presser.

Link to comment
Share on other sites

Av egner erfaringer så vil jeg fremheve 650, har hørt mye bra om rcbs, men likte ikke hettematingen, hornady har jeg ikke sett annet enn på nett, lee er en billig måte og komme i gang på, men det er ikke den samme kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei LEE pro 1000 som har funka og gått i snart 20 år.

Vedlikehold er noe som mange glemmer når ting virker, men er forbyggende og gjør at ting varer lenge.

Pressa mi lager bare 38 spl ladninger med LEE 105 grains kula.

 

Har lada over 100`skudd på den og er kjempefornøyd :D

 

ANBEFALES

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hvis du kun skal lade håndvåpenkalibre vil jeg slå et slag for Square Deal B. Har to stk selv, og de funker upåklagelig. Har Quick Change med krutt mål til de kalibrene jeg lader. Enkelt å bytte fra store til små hetter.

 

Når virker det jo som du har dier til de kalibrene du skal lade, da er jo veien til en 650 kortere enn hvis du skulle begynt helt på bånn.

 

Skal du ha en progresivpresse som lader alle kalibrene er det vel vanskelig og komme unna 650. Har ett par 650er i nabolaget og det eneste jeg har hørt som negativt er bytte fra stor til små hetter. Det er vel derfor det har blitt to etter hvert.

 

550 med sin manuelle indeksering kan vel ikke regnes når vi snakker om progresive presser. Ser att mange anbefaler denne, spesielt til nybegynnere. Synes dette er rart da denne manuelle indekseringen må være kilde til feil, som ikke finnes på f.eks SD og 650.

 

Har ikke ikke så stor erfaring med å lade på andre progresive presser, har ladet litt på en progresiv fra RCBS og det var ingen positiv opplevelse. Rakkelverk!!

 

Gå for blått, det virker tryggest.

 

Ligger forresten en 550 til salgs her.

 

http://www.sykkylvenpk.com/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=156

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Har både blått og rødt, men de røde er de jeg har ladet flest tusen skudd med.

Har ikke hatt noen større problemer med de røde (pro 1000), men Dillon (650) er jo en ren nytelse.

Til magnum (357 og 44) bruker jeg en gammel Lyman O-mag, men vurdere progressiv presse også til disse.

Problemet med 650 er som nevnt bytte av tennhettestørrelse, og det gidder jeg ikke.

Hvordan er bytte av størrelse på 550 ?

Link to comment
Share on other sites

2 presser er en knall løsning om man har plass og stort nok budsjett, jeg har bare en og mister ikke motet fordi om jeg må ta ut og sette inn igjen noen skruer når jeg skal kjøre gjennom noen .45 runder, 10-15 minutter om verktøyet ligger innen rekkevidde. (jeg lader alt jeg har av tomhylser når jeg første er over på .45 så det går noen mnd mellom hver gang)

Link to comment
Share on other sites

jag har 650 og må si meg fornøyd med det altså.

Har prøvd ett par røde, men ikke hatt dem selv. Er ikke samme følesen ved bruk ihvertfall.

 

Jeg bruker ikke 15 min på skifte fra small til large hetter. Tror jeg er nærmere 5 enn 10 min også.

Uansett synes ikke det er lang tid i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på en 550 i drift med hylsemater, det var noe egenproduserte deler i sving der, så han lader riflepatroner med hylsemateren, men 550 har bare 4 stasjoner, så gadgetbehovet må da begrenses. Men skulle du gå for en 550 og har behov for og lade rifle med hylsemater er det bare og si i fra så skal jeg sette deg i kontakt med herren som har dette oppsettet.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo at lee pro 1000 har eller kan utrustes med alt jeg trenger for en rimelig penge (og jeg ser at jeg kan ha 3-4 stående klar til enhver tid), men den har kun tre die plasser. Jeg kan ikke bruke factory crimp dier i den, men er dette egentlig noe problem?

 

Hva er det som er galt med Lee Loadmaster?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 550 med Phelps hylsemater (svaiende plasttrakt på toppen av et plastrør) i en årrekke, så da Phelps-materen tok kvelden og Dillon kom med sin egen mater, måtte det jo handles. Ut fra et ønske om å øke hastigheten enda mer, ble det etter en stund også anskaffet en 650. 550-en er nå dedikert til lading av store hetter mens 650-en er satt opp for små hetter. Dette av den enkle grunn at jeg lader mest .32 S&W long, 9mm og .38 Special/.357 Mag.

 

Jeg har funnet at hastighetsforskjellen mellom 550 og 650 ikke er så veldig stor, til tross for at den ene har automatisk indeksering og den andre ikke. Det som utgjør flaskehalsen hastighetsmessig, er hvor raskt jeg får manipulert kulene i riktig posisjon ved isettingen.

 

Jeg ser heller ikke den store risikoen for dobbeltladninger pga. manuell indeksering på 550, har du et minimum av konsentrasjon om hva du gjør, går denne vippen med tommelen av seg selv. I alle fall vi du forstå at du er i ferd med å gjøre noe galt hvis du ser at du holder på å kjøre en patron med ferdig isatt kule opp i seater-dien enda en gang.

 

Nå har jeg vel ikke ladet riflepatroner på 15-20 år, men om jeg skulle få et slik innfall lar det seg ikke gjøre på 550-en (om man da ikke tar bort hylsemateren eller har egenprodusert deler).

 

Skulle jeg nøyd meg med bare én presse, ville nok valget ha falt på Dillon 650.

Link to comment
Share on other sites

Har fått noen hint om at der er endel slitedeler å passe på med en 650.

 

Kan ikke helt skjønne hva det er? Fint om du kan utbrodere litt på hva som blir slitt.

Eneste jeg kan tenke meg er tappen som drar frem skiva med hetter og indekserings tappen under hylseplate.

Mine ser brukt ut, men har ikke noe trøbbel med de.

Min har ikke gått så mye, men den har da runda 50`000 ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

XL650 er snadder uansett om du skal lade for rifle eller pistol/revolver!!

 

Det ser litt balete ut å bytte hettematinga, men det er faktisk ikke snakk om mer enn 4 skruer som må løsnes, og 3 deler som må byttes før det hele festes igjen... Tar få minutter å bytte mellom store og små hetter når du har gjort det noen ganger. Til gjengjeld er det null problemer med pressa ellers, og hylsemateren mater både rifle og pistolhylser uten problemer.

 

Alt funker og du bare drar i spaken til du har ladet det du trenger. Enig med Magnus, ser heller ikke hvilke slitasjedeler som skal ryke lett på denne. Har ikke ladet så mye som ham på min enda, men den har nok gått minst 20K, uten trøbbel.

 

Jeg koselader 600 runder i timen på min, med full oversikt og kontroll over det hele.

Vet om folk som har stått på og kommet opp i 1000 på en time, men da trengs det visstnok noen som fyller på tennhetter, krutt og kuler underveis. Ikke helt min greie... 600 er nok.

 

 

Kort oppsummert, XL650 er best !!!

- nesten ikke subjektivt i det hele tatt... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler, jeg lader både pistol og rifle på min og ligger rundt 5-600 patroner i timen med rifle. Pistolpatroner går noe fortere. Om man er lat så er en mulighet å kjøpe komplett del for hettemating. Den med magasin og mateskive osv. På denne måten kan man ha en komplett for både large og small hetter. Da er det bare to skruer man må skru opp og bytte hele greia. Dette har jeg faktisk vurdert men har ikke kommet så langt at jeg har sjekket hvor mye det koseter enda. Det er egentlig ikke rare jobben å bytte over skiva heller men hadde vært lettvinnere å ha en ekstra komplett, da man hadde slippet og tømme hettemagasinet :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var helt ny i gamet for 2 år siden. Fikk jo høre at en turret, progresiv, eller karrusel presse var alr for avansert for en nybegynner. Jeg kjøpte meg en Dillon 550. og har ikke angret. Jeg lader det jeg trenger og koser meg.

Alle er så opphengt i hvor mange skudd en får ladet per time. Helt ærlig, trenger du å avsette kun 1 time for å lade for en mnd. skyting?

Det folk ikke forteller, er at det faktisk kan oppstå problemer underveis: du "føler" at tennhetta ikke sitter. Klart at du skjekker den. Ingen forteller en ny hjemmelader, at du må faktisk stoppe opp og fylle tennhette røret, for hver 100 skudd. Og du må skjekke tomhylser for 9mm Berdan/boxer. Tar litt tid og..

En bør visuellt skjekke krutt mengden(det får en gjort med en 550)

Det beste med en 550 er at hvis du har gjort en feil så er det bare ta ut skuddet og fortsette. Du har full kotroll over skuddene!

Desverre er det nok en mahco ting med antall ladde i timen.

 

Jeg utlover en dusør til den som kan lade kun mer en 290 skudd i timen!

Det er nok ingen i Norge som tør å ta utfordringen. så tenk litt på 550´n.

Link to comment
Share on other sites

Du kan gjøre alt på en 650, som du kan på en 550. Det er i prinsippet samme pressa bare at hettematinga ser litt annerledes ut, og at autoindekseringa og hylsematinga gjør at det går noe fortere. Med litt øvelse så har du samme kontrollen med ei 650 presse som med 550. Når jeg lader riflepatroner tar jeg det veldig med ro og det er ikke noe mål for meg å lade mest mulig i timen, men jeg skal innrømme at det er kjekt å få unna litt når man først lader. Når man har ladet i noen år er det ikke så artig å lade opp 5-600 skudd av gangen med den samme ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg utlover en dusør til den som kan lade kun mer en 290 skudd i timen!

Det er nok ingen i Norge som tør å ta utfordringen. så tenk litt på 550´n.

 

Om jeg forstår deg riktig så er det premie og hente om jeg viser deg at jeg kan lade mer enn 290 skudd på 1 time ?

 

(dette er ikke en tråd om hvem som pisser lengst, men hvilken presse herren skulle gå for, ikke ta frem det økonomiske i dette for det er en møring som spør, så dette har han kontroll på)

Link to comment
Share on other sites

Dillon 650 og Hornady L-N-L AP er begge meget bra presser. Å si at den ene er bedre enn den andre blir bare tull. (...og jeg selger den ene :wink: )

De har forskjeller på hvordan man bytter ut saker og ting, og her må man selv se på hva som passer det behovet man har. De lynraske byttene mellom ditt og datt fungerer KUN om man har ALT tilleggsutstyret på plass. Det gjelder begge pressene og glemmes ofte bort i slike tråder.

 

Dillon 650 er meget bra hvis man lader én ladning i et kaliber, og så ønsker å bytte til et helt annet kaliber med én ferdig oppsatt ladning. Men det krever om sakt at konverteringsettet er oppsatt med ALT, også et ekstra kruttmål.

 

Hornady Pressa er utmerket om man lader flere forskjellige ladninger i samme kaliber. Bytte av enkelt dier og pluggen i kruttmålet er gjort på et blunk. Men det samme gjelder her, man må ha ekstra dier og kruttplugger.

 

Det er et lite pluss jeg vil gi til Hornady pressa. Det er at den indekserer et halvt stepp på vei opp, og et halvt på vei ned. Det gir en roligere gange enn hele steppet på vei ned, som kan gi en del søl med små hylser.

 

Om man snur på det så vil begge pressene gjøre den jobben utmerket også, den ene er bare litt raskere enn den andre ...egentlig ikke så mye å bråke med.

 

Så til alle som forsøker å sette verdensrekorder når de lader. En dag går det galt! Hjemmelading er en sport for folk med øynene åpne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet 600 9 mm på under en time i går kveld. Det er i kontrollert tempo, hånd påsatte kuler. På 600 ladninger hadde jeg en hette som snudde seg, og en som ble klemt inn på høykant. 9 mm er noe av det letteste jeg vet om å lade på Pro 1000 pressa, det går fint å klemme ut i overkant av 800 skudd i timen hvis man vil.

 

Jeg er av den typen som helst velger fra de øverste hyllene og er glad i stæsj, men akkurat når det gjelder ladepresse så heier jeg på de røde.

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde jeg så og si bestemt meg for å prøve en Lee pro 1000 (m/kulemater og alt).

 

Og så kommer dere med 650'n igjen, og ny info der. Hornady L'n-L AP ser mest ut som en lee loadmaster (har null erfaring med Hornady uten om L'n load systemet jeg bruker på Lee pressa mi).

 

Hva skal man gjøre, kjøpe en Pro 1000 og prøve den. Eller spare til en 650? sukk, valgets kvaler. :roll:

Link to comment
Share on other sites

kjøpte en Lee pro 1000 i høst. ladet ca 11000 skd helt smertefritt med den og så nå er indekseringen helt ødelagt selv etter bytte av tannhjulene. men aboslutt verdt de 2000 kronene som den kostet meg. skal prøve å fikse opp etter sesongen er over

 

Lee loadmaster ble innkjøpt rundt juletider men solgte den etter 2 mnd p.g.a plastbiten som dytter frem hetter helle tiden knakk( 12 ganger!) eller ble most av pinnen som skyver opp. og etter hva jeg har hørt så er jeg ikke den eneste med det problemet.

 

så nå har jeg en 650 og en Square deal som bare rett og slett fungerer. og drømmer om en 1050.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av snålingene som lader det meste på Loadmaster, at pressa har sine nykker er helt klart, men nå kan jeg den, og har brukt slike i flere år, hetteproblemet kommer av at hettene henger i magasinet, og ikke får nok press, nedover i sliden, følger man med her, gir et knips når det trengs, så varer plastføreren for hettene lenge, bruker også en sizer die uten pinnen i stajonen der hettene går inn, eliminerer problemer med at hettene treffer litt på kanten av hettelommen og kanter.

Er plass til "factory crimp" die i toppplata, og en har nok kraft til å size de groveste riflepatronene uten å få senebetennelse, kaliberbytte går på få minutter, om man har flere topper, de koster nesten ikkeno.

En annen fordel er at mange ikke tar seg tid til å lære pressa å kjenne før de i forbannelse selger den, jeg har 3 stk, den siste ga jeg 500,- for, med kruttmål og dier :D

 

At pressa sitter dønn fast, er også et must for problemfri funksjonering, men det gjelder de fleste fabrikat.

 

Jeg har også 2 Pro 1000, som jeg ikke har brukt på en del år, Loadmasteren er en drøm å lade på i forhold.

 

Hylsemateren bråker ikke, hettemagasinet fylles på under 1 min, og en har masse moment.

Link to comment
Share on other sites

Hornady L'n-L AP ser mest ut som en lee loadmaster (har null erfaring med Hornady uten om L'n load systemet jeg bruker på Lee pressa mi).

 

Hva skal man gjøre, kjøpe en Pro 1000 og prøve den. Eller spare til en 650? sukk, valgets kvaler. :roll:

 

Fysh! :D Hornady pressen er ikke lik Lee Load-Master. Hornady er den klart mest solide av alle 5-hulls progressivepresser. Faktisk så har Dillon flere likheter i funksjonen med Lee enn Hornady.

 

Hylsemateren til Lee bråker ikke siden den mangler motoren som fyller hylserøret, der må man være sin egen motor, og den kan kun brukes til de aller minste riflekaliberene.

At Lee pressa har nok moment til å size store riflehylser er sant nok det, men den har betydelig mindre moment enn både Dillon og Hornady.

For all del, Lee pressene fungerer fint de også. :wink:

 

Ikke løp å kjøp, men ta en titt på alle pressene, og vurder dem opp mot ditt behov. Selv har jeg presser av flere fabrikkat, med en hærlig miks av die-fabrikkat på toppen.

Man må jo ikke gifte seg med et merke... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man må jo ikke gifte seg med et merke... :wink:

Og der kom vel det beste rådet i tråden. :wink:

 

Har lest denne: http://www.grantcunningham.com/blog_files/category-reloading.html (begynn nederst på siden).

Og denne http://www.comrace.ca/cmfiles/dillonLeeHornadyComparison.pdf

Mye fornuftig lesing.

 

Hornady pressa seiler til min forundring opp som ett intresangt alternativ (spesielt siden jeg digger LnL systemet fra før).

 

Spørsmål:

Hornady LnL AP. Hvem er rimligst på denne i norge?

Hvordan kjøpes denne på billgste måte (frakt og mva innkludert).

Link to comment
Share on other sites

Alle er så opphengt i hvor mange skudd en får ladet per time.

 

Desverre er det nok en mahco ting med antall ladde i timen.

 

Jeg er HELT enig! Når jeg hører om sånne så blir jeg det motsatte av imponert. Det siste jeg hørte var en fyr som hadde ladet 1000 skudd på en time. Det blir 3,6 sekunder pr skudd, med påfylling av hetter kan vi si 3 sekunder blank - hvilken kvalitetskontroll blir utført her? Jeg tenker at den dritt- ammoen kan de ha for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hylekoret her må jeg si. Om man har kruttsjekker så kan man lade sikker ammo på ei slik presse selv om man lader fort. Jeg personlig tar det nok litt mer med ro en han som siste taler beskriver, men usikker ammo er det ikke. Så lenge man sjekker match-ammoen før konkurranse så er det vel ikke verdens undergang om man får en forkiling på trening? Om man har fylt opp 10 tenhettterør på forhånd, så er det ikke umulig eller uforsvarlig etter min mening å bruke 3 sek på hver patron. Det som tar tid er som regel å fylle hetterør, krutt og hylser. Det er noe bla. Dillon ikke tar med i sitt regnestykke når de reklamerer hvor fort man kan lade på deres presser. Dette kan sammenlignes med at rifleprodusenter av div militærrifler fabrikat oppgir hvor mange skudd pr minutt rifla skyter i fullautomodus. De regner ikke med tida det tar for en soldat å bytte magasin :) Jeg vil i såfall se den som klarer å skyte 800 sk i minuttet med 30 skuddsmagasin i en M16 :)

 

For ordens skyld, jeg er ikke den som synes det er matcho å lade fort, men vil bare rette en personlig pekefinger mot hylekoret som nesten alltid oppstår her inne, da det ikke alltid er helt beretttiget. Skal man se på andre ting som er matcho så må vel det neste som må rakkes ned på være picatinnyskinner og all slags dupeditter til langholdsskyting! Hvor mange her inne driver egentlig aktivt med dette og har virkeligen bruk for det? Misstenker mange for å ikke komme seg ut av sofaen og på skytebanen så mye som det høres ut som......

Link to comment
Share on other sites

Noen med en Star der ute?

 

Kjøpte en ny fra statene for endel år siden, men broder`n overtok den etter 10 års bruk, da jeg ikke likte den noe særlig.

Ble byttet ut med et RCBS produkt i steden.

 

Tror den står bortgjemt i en krok hos broder`n også, etter han handlet seg en Hornady 5-stasjoners sak :?

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld, jeg er ikke den som synes det er matcho å lade fort,

 

 

er så enig så enig..... vitsen er ikke hvor fort man lader , men hvor lenge... har tre pro 1000 oppsatti forskjellige kalibere og etter en viss innkjøringsperiode hvor man læte seg lynnet til hver enkelt presse så går alt som smurt... i fjor ladet æ mellom 40 og 60 000 skudd i pro 1000 og skaut alt på banen (praktisk, trening og feltskyting) så alt går an om man har tålmodighet. det handler ikke om at noen presser er bedre enn andre, men om feinschmecker-tendenser hvor det blir som han som kun liker mercedes s-klasse siden den er best å kjøre(1000 km i året) mens han som kjører gammel corolla til og fra arbeid ( 50 000 km i året) er fornøyd med det. Om man er utstyrsfreak så handler man det flotteste og beste og trives med det... om man tenker litt mer på skytesporten, så bruker man de pengene man sparer på å redusere kravet til pressa til å handle råvarer..... får glatt råvarer til 5000 skudd bare for prisforskjellen mellom de billigste og de dyreste pressene.(3 pro 1000 kostet meg 750 kroner med diesett og kulematere...)

 

det som er viktig for å få pressene til å funke, er å finne handlaget til hver enkelt presse... man føler etterhvert hva som er feil etter hva som skjer... så enden på visa er hva man vil ha skjøl... personlig smak og hva andre har... det blir det samme som å diskutere våpen og hvilke våpen som er best. alle presser(selv de dyreste) har lyter man må lære seg å kjenne som operatør.

 

kos deg uansett hva du velger... du vil få stor glede av hjemmeladinga uansett hvilken presse du velger.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest og tenkt og synset noe innst inn i lommeboka. :wink: Har jeg valgt å bestille en Hornady LnL AP, og da i første omgang uten hylsemateren. Da lommeboka ikke var enig med meg om at dette var det lureste av mine påfunn.

 

 

Om kjerringa har synspunkter på saken, får jeg nok tidsnok vite. Men enn så lenge skal jeg prøve å smugle den inn i kjelleren, og prøve meg på: Den røde der, hvilken av de? Å den store, jo den har jeg da hatt leeenge. Har kun satt på noe ekstra utstyr på den i det siste, slik at jeg slipper å få så vondt i ryggen nåe jeg lader. plystre :lol:

 

Kansje går det, kansje ikke. Pressa er i hvertfall på vei. :twisted:

 

Det skal uansett bli inntresangt å se hvordan jeg liker denne fremover, har allerede oppdaget at der er stort potensiale på å bli kvitt tusenlapper på kjekt å ha løsninger til denne (krutplugger etc). Spesielt når en ser at kaliberlisten ser slik ut:

32acp heldigvis ikke nødvendig enda.

9mm para heldigvis ikke nødvendig enda.

38sp

357m

45acp

44m uheldigvis ikke nødvendig enda. :wink:

22-250

6.5x55

308w

Link to comment
Share on other sites

32acp heldigvis ikke nødvendig enda.

9mm para heldigvis ikke nødvendig enda.

38sp

357m

45acp

44m uheldigvis ikke nødvendig enda. :wink:

22-250

6.5x55

308w

 

Jeg tror ikke at jeg har ladet .32 ACP på annet enn enstasjons. Pistolene de går i har begrenset magasinkapasitet og det er skjelden jeg har hatt behov for de store volumene. Patronene er riktignok ikke så fiklete som .25 ACP, men de er fremdeles små å arbeide med. Regner med du slipper det problemet med mindre du tenker på en proffkarriere i sivilpistol.

 

Ellers så trenger du bare litt .44 blykuler og et lass med .44 Spl hylser for å få .44 Special feberen hvis du planlegger en .44 mag revolver. Jeg har vanskelig for å velge hvilken revolverpatron som er favoritten min av .44 Special og .45 Colt.

 

Jeg kjenner ikke til den aktuelle pressen så jeg vet ikke hvor mye mosjon du får av å lade mellomstore riflepatroner. Man skal ha god utveksling for å holde oppe dampen da. Personlig så har jeg ikke ladet noe stort større enn .223 i progressiv presse. Skal det skytes rifler som tar 20 skudds magasiner i 7.62x51 eller bananer i ymse andre kalibre så er jeg så lat at jeg kjøper milsurp og forsøpler banen med berdan- og/eller stålhylser nå om dagen.

 

Siden jeg får 9x19 for nedimot NOK 1.50 per skudd er det lenge siden jeg har orket å lade det i store volum heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...