Jump to content

pistol til avliving i felle?


nickwalter

Recommended Posts

Hei, har lurt på noe noen ganger, går det ann og få godkjent en 22 lr pistol f.eks bare til avliving av dyr i felle?

 

JA...!!! :wink:

 

Mener det! Men tror det er vaskelig å få igjennom på en del lokale våpenkontor.

 

Kommer sikkert et svar fra en eller annen senere i denne tråden som viser til forskriften ;)

Link to comment
Share on other sites

:roll: Det er jo bare å søke litt her på forumet da. Tillatelse til erverv av håndvåpen gies KUN for trening / konkurranse i de forskjellige forbundenes programmer. Våpenløyve til avliving gies ikke.

 

Men du kan sikkert kaste bort tid på å søke..... :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, har lurt på noe noen ganger, går det ann og få godkjent en 22 lr pistol f.eks bare til avliving av dyr i felle?

 

JA...!!! :wink:

 

Mener det! Men tror det er vaskelig å få igjennom på en del lokale våpenkontor.

 

Kommer sikkert et svar fra en eller annen senere i denne tråden som viser til forskriften ;)

 

 

 

oi! det var jo litt dumt, for da kan det jo hende jeg må kjøpe et våpen til:O :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fra forskrift om jakt, felling og fangst (forskrift til viltloven)

 

§ 35. Avliving av fanget vilt

 

Ved tilsyn med fangstredskap som fanger viltet levende, plikter brukeren straks å avlive innfanget vilt. Avlivingen skal skje sikkerhetsmessig forsvarlig og på en slik måte at viltet ikke utsettes for unødig lidelse.

 

For avliving av gaupe, jerv, rødrev, grevling og villmink som er fanget i bås eller fangstbur kan salongrifle, revolver eller pistol i kaliber 22 LR nyttes.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Du har lov til å avlive med håndvåpen, men du får ikke innvilget ervervstillatelse med avliving som grunnlag.... En annen ting er jo at du neppe kan (med dagens forskrifter......) ta med deg et håndvåpen når du skal sjekke feller...
Link to comment
Share on other sites

:shock: Du har lov til å avlive med håndvåpen, men du får ikke innvilget ervervstillatelse med avliving som grunnlag.... En annen ting er jo at du neppe kan (med dagens forskrifter......) ta med deg et håndvåpen når du skal sjekke feller...

 

synes du er litt for kategorisk her..... man får ikke innvilget håndvåpen med avliving som grunnlag.... men om du har kvalifisert deg til å kunne ha håndvåpen på andre grunnlag (trening , konkurranse) så er det bare å få tilføyd avliving av vilt på bruksområde. siste del som omhandler å ha med seg håndvåpen under sjekk av feller trur æ ikkje du har rett woff.... det eneste du ikke har lov til er å bære håndvåpen på kroppen (unntatt i konkurransesammenheng) så om du skal sjekke feller , har du full anledning å ta med seg revolver eller pistol i 22lr, så lenge den transporteres nedpakket i bag, ryggsekk, eller lignende. jamfør transport av håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Kategorisk....... Vil neppe være den som onkel blå stopper i så tilfelle.. Noen av dagens lov-menn har etterhvert fått en utrolig negativ holdning til våpen generelt og håndvåpen spesielt. Men den kommentaren var bare en digresjon. Svarene mine er til trådstarters spørsmål:

Hei, har lurt på noe noen ganger, går det ann og få godkjent en 22 lr pistol f.eks bare til avliving av dyr i felle?

Da kan man trygt være kategorisk! 8)

Link to comment
Share on other sites

Fra Rundskrivet 3.5.1.1

 

"Det fremgår av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst § 35 at pistol/revolver i cal

22lr kan benyttes til avliving av enkelte arter vilt der viltet er fanget i felle ol. Reglene for

erverv av skytevåpen reguleres av våpenlovens bestemmelser og ikke av viltlovens

bestemmelser. Etter sikker forvaltningspraksis innvilges det ikke ervervstillatelse til

privatpersoner på pistol/revolver der behovsgrunnlaget er oppgitt til å være avliving av vilt."

Erverv med avliving som begrunnelse ser jo dermed rimelig umulig ut.

 

Hva gjelder bruk av allerede ervervede kortpanger til dette formålet, ville jeg tro det ut fra viltforskriften skulle være grei skuring, hvis du samtidig følger våpenforskriftens bestemmelser om transport av slike. Men akkurat det kan man jo dessverre aldri vite dersom noen skulle finne på å reise en sak utav det (jfr Ravntinds sak, Lindas sak m. fl.).

 

Ellers er jeg enig med Hassel i at dette kanskje burde være en sak som burde tas opp - i første omgang i Organisasjonsutvalget, og siden muligens også i Våpenlovutvalget.

Link to comment
Share on other sites

:roll: I rest my case.... Med dette 'beviset' er det jo bare å søke! At lover og forskrifter i ettertid har blitt endret betyr tydligvis ikke noe?

Forøvrig kjøpte jeg håndvåpen allerede i 1980... Da var det ingen krav til våpenskap, så da slipper vel alle i landet den utgiften regner jeg med? Og ja, jeg kan legge ut tillatelsen jeg fikk dengangen jeg! :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ovenistående sitrat fra Woff, er så vidt jeg kan se. Overhode ikke grunnlagt i lov, foreskrift, eller noe rundskriv jeg har sett.

 

Man må under ingen omstendighet blande krav til erverv, med annen lovlig bruk. Selv SAS i pod er klar på at erverv og lovlig bruksområde, ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre (for det har han brukt mot meg).

 

D.v.s. At ett våpen som er lovlig ervervet til ett formål, kan brukes til andre lovlige formål. Selv om sistnevnte ikke utløser godkjent behov for erverv.

 

Om det blir en endring på dette fremover, er en annen sak. Som i såfall blir utløst av den nye jaktvåpengarderoben. Eller rettere redsel for misbruk av konkurranse erverv for å oppnå mer enn 6 våpen til jakformål, uten å dokumentere særskilt behov.

 

Å ta med seg håndvåpen eller langvåpen for en del, må alltid kunne begrunnes i ett aktverdigt formål. For felle fangst er avlivning med 22lr våpen ett aktverdigt og lovelig formål. Men lovens (les forskrift) krav til transport metode, må selvsagt stettes.

Link to comment
Share on other sites

:roll: Ingen som leser det som står tidligere i tråden?

javel?
Hva gjelder bruk av allerede ervervede kortpanger til dette formålet' date=' ville jeg tro det ut fra viltforskriften skulle være grei skuring, hvis du samtidig følger våpenforskriftens bestemmelser om transport av slike. Men akkurat det kan man jo dessverre aldri vite dersom noen skulle finne på å reise en sak utav det (jfr Ravntinds sak, Lindas sak m. fl.). [/quote']
Kategorisk....... Vil neppe være den som onkel blå stopper i så tilfelle.. Noen av dagens lov-menn har etterhvert fått en utrolig negativ holdning til våpen generelt og håndvåpen spesielt. Men den kommentaren var bare en digresjon. Svarene mine er til trådstarters spørsmål:

Men jeg har jo forstått at det er blitt en ny 'giv' her på kammeret som kalles flis-spikking.

Jeg oppfordrer deg gjerne til å utfordre politiet på dette.... (Eller kanskje la være?) :D

 

Og, beklager off topic til trådstarter, dette var kun ment som ett godt råd...... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har planer om å begynne med fangst av rev med feller som fanger levende. Det eneste våpnet jeg har per dags dato er en kaliber 12 pumpehagle, som jeg vil tro gjør det unødvendig sølete under avlivning... Hadde derfor vært ekstremt praktisk med en .22lr revolver.

 

Tror dere avliving av fanget vilt vil være god nok grunn til å få innvilget søknad?

Og hvordan er søknadsprosedyren på pistol, samme som andre våpen?

Link to comment
Share on other sites

Eley: Om du ønsker å utvide hobbyen med pistolskyting, så anbefaler jeg dette. Da vil du etter gjennomgått sikkerhetskurs og 6mnd aktivt medlemsskap kunne søke om tillatelse til pistol. Deretter kan du benytte den til avlivning av levende fanget vilt, men husk som sagt kravet til transport.

 

trombone

Link to comment
Share on other sites

Det finnes småkalibrede håndvåpen som er produsert før 1890. Som regel vanskelig med ammo til disse, men får du tak i det, så burde det være en mulig løsning. Det er vel ingen som kan nekte deg å ta med antikviteter på skogtur? Og avliving av små skadedyr i feller er vel stort sett det eneste slikt er brukelig til?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Akkja, man kan jo bli nostalgisk - .

 

For 40 - 50 år siden fantes en "slaktepistol" i kaliber .22 LR i enhver noenlunde velassortert våpensjappes sortiment. Jeg mener huske, fra brosjyrene, (jeg brydde meg aldri med å se på disse remediene i "real life"), at det var en enkeltskuddsmekanisme, uten siktemidler, men med en slags "trakt" på munningen, til å sette mot skallen på det aktuelle dødsdømte småfeet. DISSE PISTOLENE VAR I FRITT SALG!!!!!

 

Jeg mener også huske at BRNO produserte slike, og at mekanismen lignet på .22-riflene fra samme produsent. Pipene var vel omtrent 20 cm lange, på litt avstand ville våpnene kanskje minne om en "western-revolver", hvis man fjernet "trakten" ved munningen.

 

Som nevnt, jeg har knapt sett slike i virkeligheten, men jeg vil nok ha mine tvil om hvorvidt de ville kunne brukes med særlig hell i eventuelle meningsutvekslinger mellom diverse "bokstavkjeksgjenger". Men POD et Co har vel adoptert Ludvigs motto, "de' e' fali, de'!".

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Jeg mener også huske at BRNO produserte slike, og at mekanismen lignet på .22-riflene fra samme produsent. Pipene var vel omtrent 20 cm lange, på litt avstand ville våpnene kanskje minne om en "western-revolver", hvis man fjernet "trakten" ved munningen.

 

 

Nå fikk du meg litt nysgjerrig, så jeg googlet litt og det ser ut som Kongsberg produserte en tilsvarende
anretning : http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Slaktepistol&weaponid=SLA0001

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...