Jump to content

Kan hund kreves avlivet for og tatt livet av en katt?


kr ingebrigtsen

Recommended Posts

http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-074-006.html#18

 

"En hund som ved ensidig angrep har vesentlig skadet andre husdyr, medregnet andre hunder, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det, unntatt der hunden ikke antas å utgjøre større risiko i fremtiden enn hunder vanligvis gjør, og heller ikke kan fryktes å angripe og skade samme eiers dyr på nytt."

 

Hvis vedkommende hadde bare en katt er sjansen større for å slippe avlivning, enn om det finnes ei til...

 

Problematisk regelverk dette - det er såpass strengt at enkelte velger å løpe fra ansvaret og sjanse på å ikke bli oppdaget. Hadde et tilfelle her i bygda for noen uker tilbake der tre søyer og et lam ble bokstavelig talt revet i fillebiter av hund(er), to andre lam mangler fortsatt. To av søyene levde etter angrepet men måtte avlives. Ingen meldte seg som ansvarlig. Dvs om vedkommende blir funnet i ettertid kan han tas både på grunnlag av hundelov og dyrevernlov (forlate dyr i hjelpeløs tilstand), muligens også generell straffelov.

Link to comment
Share on other sites

Ei katte som sitter oppi et tre og hveser mot en hund i los på bakken, om katta kommer ned og blir revet ihjel, er det å regne som et ensidig angrep? Bare lurer...

 

Ikke for og tråkke på noen tær men hvor er eier av hunden?

Men dyr er dyr og man kan aldrig forutsi hva et dyr gjør eller kommer til og gjøre uansett hva eier måtte mene om kontrollen på sitt dyr.

 

 

plå

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vist hvem eieren er så hadde jeg krev den avlivet. Nekter han så hadde jeg politianmeldt det. Fortsatt ikke noe hjelp å få så stopper jeg her med å si hva jeg hadde gjordt videre :evil:

 

Tydlig somme dyr er vært mere enn andre her på kammeret....... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Apropos hundeangrep. Da jeg var 16-17 år skulle jeg til butikken, og kjørte moped. På vei oppover ble jeg bitt i beinet av en gal schaefer. Jeg visste hvem som eide hunden og ga beskjed. Ikke det at de brydde seg så veldig. Så tok jeg en tur til legen og fikk en stivkrampesprøyte. På vei hjem fra legen, blei jeg faen meg bitt av den samma drittbikkja en gang til....

 

Når man er såpass ung har man ikke mye høy i hatten, men hadde det vært nå, så hadde det vært "game over" for den bikkja.

 

Ehhh, dette hadde vel egentlig ikke så veldig mye med topic å gjøre. Men litt fønni historie!

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vist hvem eieren er så hadde jeg krev den avlivet. Nekter han så hadde jeg politianmeldt det. Fortsatt ikke noe hjelp å få så stopper jeg her med å si hva jeg hadde gjordt videre :evil:

 

Tydlig somme dyr er vært mere enn andre her på kammeret....... :evil:

Bare tull å si all den tid vi aner ingenting om et evt hendelsesforløp.

 

Katta til naboen var vant med bikkja vår og varstadig innom hundegården vår på jakt eller fugler og mus. Bare kos for pus, da bikkja mi ikke brød seg en meter om katter. Så kom en kompis med laika på besøk, og laikaen ble satt i hundegården - eksakt hendelsesforløp vtes ei, men katta var dau og laikaen var definitivt bøddelen. Skulle vi avlivet hunden? Katta klorte forresten ut et øye på en gretten pappilon en stund før den endte sine dager - kansje den bare fikk som fortjent?

 

Katter går ofte løse, hunder står ofte i band eller i hundegård, kommer katta inn på hundens domene er det vel MINST like mye katteeiers ansvar som hundeier sånn som jeg ser det. Dyr er dyr.

 

I trådstarters tilfelle aner vi ikke engang om det er noen katt som er dau, eller om spørsmålet ble satt frem for et hypotetisk scenario.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vist hvem eieren er så hadde jeg krev den avlivet. Nekter han så hadde jeg politianmeldt det. Fortsatt ikke noe hjelp å få så stopper jeg her med å si hva jeg hadde gjordt videre :evil:

 

Tydlig somme dyr er vært mere enn andre her på kammeret....... :evil:

Bare tull å si all den tid vi aner ingenting om et evt hendelsesforløp.

 

Katta til naboen var vant med bikkja vår og varstadig innom hundegården vår på jakt eller fugler og mus. Bare kos for pus, da bikkja mi ikke brød seg en meter om katter. Så kom en kompis med laika på besøk, og laikaen ble satt i hundegården - eksakt hendelsesforløp vtes ei, men katta var dau og laikaen var definitivt bøddelen. Skulle vi avlivet hunden? Katta klorte forresten ut et øye på en gretten pappilon en stund før den endte sine dager - kansje den bare fikk som fortjent?

 

Katter går ofte løse, hunder står ofte i band eller i hundegård, kommer katta inn på hundens domene er det vel MINST like mye katteeiers ansvar som hundeier sånn som jeg ser det. Dyr er dyr.

 

I trådstarters tilfelle aner vi ikke engang om det er noen katt som er dau, eller om spørsmålet ble satt frem for et hypotetisk scenario.

 

Det som bare er tull å si er at hunder kan gjøre som de vil da de er "best" eller hva dere vil. Jeg har tilgode å se den som er redd en katt(finnes sikkert) men hunder er mange redde. Tenk om det var hunden som angrepp først? Er det fortsatt katta sin skyld den klora ut øye på den pappilionen da den forsvarte seg? Eller at den ble drept i hundegården da den var der å jaktet mus og annet som hunder ikke bryr seg om?

 

Om dette er noe som har skjedd eller ikke spiller ingen rolle i saken da den handler om hvis en hund dreper en katt så kan den avlives eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Skal man følge den retorikken,må man også avlive katt som dreper mus.

Katteeiere flest er uansvarlige dyreeiere,de bare slipper dyre ut døra og ønsker det god tur.

På sin ferd rundt i nabolaget blir blomsterbedd og barns sandkasser pissa og driti ned,for ikke og snakke om alle de som har fått bilen sin ripa opp etter at katter har brukt dem som klatrestativ, nå i disse dager løper de rundt og plyndrer småfuglreir.

Nei det skulle vært båndtvang på katter året rundt,løskatter burde vært avliva som andre skadedyr.

Er en katt så tjukk i hue at den går in i hundegården min får den ta konsekvensen av det valget.

Katter er i likhet med hunder rovdyr,og de tar livet av hverandre dersom de får muligheten,det er helt naturlig for dem.

Link to comment
Share on other sites

Ei katte som sitter oppi et tre og hveser mot en hund i los på bakken, om katta kommer ned og blir revet ihjel, er det å regne som et ensidig angrep? Bare lurer...

 

Ikke for og tråkke på noen tær men hvor er eier av hunden?

Men dyr er dyr og man kan aldrig forutsi hva et dyr gjør eller kommer til og gjøre uansett hva eier måtte mene om kontrollen på sitt dyr.

 

 

plå

 

Har du aldri hørt om løshundjakt?

 

Starten på scenarioet skjer av og til når jeg jakter nært bebyggede strøk, men normalt holder katta seg i treet inntil jeg kommer bort og får dratt hunden vekk der ifra. Jeg lurer bare på hva som skjer hvis utfallet blir et annet.

 

Jeg synes ikke på noen måte at katter er mindreverdige dyr, men ser for min egen del større nytteverdi i en hund, da jeg bruker den til både jakt og trekk. På en annen side mener jeg katter skulle vært underlagt båndtvang på lik linje med hund, da en katt uten tvil kan gjøre stor skade på fuglevilts reir og bo, samt ta unger av mindre dyr, faktisk påvist helt opp til rådyr...

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vist hvem eieren er så hadde jeg krev den avlivet. Nekter han så hadde jeg politianmeldt det. Fortsatt ikke noe hjelp å få så stopper jeg her med å si hva jeg hadde gjordt videre :evil:

 

Tydlig somme dyr er vært mere enn andre her på kammeret....... :evil:

Bare tull å si all den tid vi aner ingenting om et evt hendelsesforløp.

 

Katta til naboen var vant med bikkja vår og varstadig innom hundegården vår på jakt eller fugler og mus. Bare kos for pus, da bikkja mi ikke brød seg en meter om katter. Så kom en kompis med laika på besøk, og laikaen ble satt i hundegården - eksakt hendelsesforløp vtes ei, men katta var dau og laikaen var definitivt bøddelen. Skulle vi avlivet hunden? Katta klorte forresten ut et øye på en gretten pappilon en stund før den endte sine dager - kansje den bare fikk som fortjent?

 

Katter går ofte løse, hunder står ofte i band eller i hundegård, kommer katta inn på hundens domene er det vel MINST like mye katteeiers ansvar som hundeier sånn som jeg ser det. Dyr er dyr.

 

I trådstarters tilfelle aner vi ikke engang om det er noen katt som er dau, eller om spørsmålet ble satt frem for et hypotetisk scenario.

 

Det som bare er tull å si er at hunder kan gjøre som de vil da de er "best" eller hva dere vil. Jeg har tilgode å se den som er redd en katt(finnes sikkert) men hunder er mange redde. Tenk om det var hunden som angrepp først? Er det fortsatt katta sin skyld den klora ut øye på den pappilionen da den forsvarte seg? Eller at den ble drept i hundegården da den var der å jaktet mus og annet som hunder ikke bryr seg om?

 

Om dette er noe som har skjedd eller ikke spiller ingen rolle i saken da den handler om hvis en hund dreper en katt så kan den avlives eller ikke.

 

Sitat WinchesterM94:

Det har siden mandag vært mye skriverier om Israels aksjon mot disse såkalte "nødhjelps"båtene som ble bordet av soldater. Så jeg lurer litt på hva folk syns om dette? Syns de Israel er barbarer osv eller gjorde de bare det de har sin rett til?

 

Slik jeg ser det så har de en lovlig marineblokade av en krigssone. Båtene ble annropt og bedt snu eller legge til en annen kai for inspeksjon. Dette ble oversett av aktivistene som fortsatte mot blokasen selv om varselskudd ble avfyrt. Slik jeg har lest meg fram til slike situasjoner er senking eller bording av båtene neste fase. De valgte bording der de ble møtt av slag og vold fra aktivistene, og deretter handlet soldatene i selvforsvar som er en naturlig ting.

 

Ja Israel kunne kanskje handlet litt mildere, men jeg syns aktivistene fyrte så mye oppunder dette at de fikk viljen sin med å rette alles hat mot det Israelske land og folk.

 

Det er sikkert mye som vi ikke vet her, men jeg vil uansett si vi ikke skal støtte terrorister(hamas) og heller hjelpe det palistinske folk med å gjøre dette på lovlige metoder.

 

Når nå en Ap politiker planlegger å være med på en norsk båt i denne aksjonen så syns jeg det blir helt på jordet. Sitat slutt.

 

 

Det er nok ikke alle som er helt enige i vurderingene dine "Cowboyrifle", men jeg ser en sammenheng. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Holder dere til topic ja. Jeg har en som hevder min hund tok livet av hans katt i vinter en gang, katta ble funnet når snøen forsvant, den har ikke vært til obduksjon men han hevder den hadde kranie brudd og tydelige bite merker, katta er no grav ned.

 

Hendelses forløpet er at min samboer og eier av katten skulle gå tur ilag, hun slapp hunden ut av bilen før hun koblet den, hunden fikk da øye på katta og sprang etter katta under noen trær. Han kom rask tilbake og det visstes ikke noe på han. Men katta ble borte fra den dagen og ble da altså funnet død nå i vår. Nå drar eier av katta på bygda og sier at min hund drepte katta og den bør avlives osv. Han bor i et tett bebygg strøk så det er ingen garanti for at det er min hund som tok livet av katta.

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer å si noe om hvor katten ble funnet, ble den funnet der hunden jeget den er det ikke stor tvil i mine øyne.

 

Hvis det er katteeieren som hevder å ha funnet et kattelik som han hevder har hatt skader som han hevder skyldes en spesifikk hund, er det i mine øyne liten tvil om at tvilen bør komme hundeeier til gode...

Link to comment
Share on other sites

For min egen del, som katte-eier og ikke hunde-eier, så kunne det aldri falt meg inn å kreve en hund avlivet fordi den hadde drept katta mi.

 

Kjefte hunde-eieren opp og ned, og forlange en kompensasjon kanskje som straff ja, men forlange hunden avlivet? Aldri.

Dette er dessverre noe som skjer, både hunder og katter fanger dyr som er mindre enn seg selv og dreper de.

 

Katter lever et ganske fritt liv, uten båndtvang og med det kommer det en ganske høy risiko mtp på andre dyr, trafikk m.m.

Om du vil at katta di skal være helt trygg, hold den inne eller gå med den i bånd.

Link to comment
Share on other sites

Er det rom for å begjære den avlivet i loven, vet jeg flere som ville prøvd seg. Skal sies av i alle fall ene av dem er katteier av typen som har dem inne, og kun lufter dem i bånd.

 

De fleste argumenterer med at katter er frie dyr og ikke ment å gå i bånd, vel - laikaen min er heller ikke født med karabinkrok på ryggen, men da støtt og stadig den må ha bånd på seg fordet...

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vist hvem eieren er så hadde jeg krev den avlivet. Nekter han så hadde jeg politianmeldt det. Fortsatt ikke noe hjelp å få så stopper jeg her med å si hva jeg hadde gjordt videre :evil:

 

Tydlig somme dyr er vært mere enn andre her på kammeret....... :evil:

 

Du skriver at noen dyr tydelig er mere verdt en andre ? da må jeg spørre er det greit at katter fritt kan ta fugle unger +++ de som har hund er underlagt båndtvang nå i yngletida for å unngå nettop dette !

kan ikke skjønne hvorfor det skal være forskjell på hunder og katter ? min mening er at katter også bør i bur eller bånd! som hundeeiere er vi pålagt å ha kontroll på hunden hele året. hvorfor ikke katt ?

Hunder som løper løs og som ikke lar seg oppta kan av grunneier,politi eller viltnemd avlives! (hvis den jager ) da bør katter behandles på samme måten spør du meg !

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at noen dyr tydelig er mere verdt en andre ? da må jeg spørre er det greit at katter fritt kan ta fugle unger +++ de som har hund er underlagt båndtvang nå i yngletida for å unngå nettop dette !

kan ikke skjønne hvorfor det skal være forskjell på hunder og katter ?

Hehe, her sammenlignes altså katt(som noen eier) med fugleunger (som ingen eier).

 

Men ja, jeg skjønner heller ikke at det skal være forskjell på hunder og katter. Om noens katt blir drept av noens hund, så er det vel slik som skjer? Om noens hund blir drept av en annens hund, er det og da slikt som skjer?

Da er det vel ingenting å kreve avlivet for i noen av tilfellene?

Link to comment
Share on other sites

Hunder som løper løs og som ikke lar seg oppta kan av grunneier,politi eller viltnemd avlives! (hvis den jager ) da bør katter behandles på samme måten spør du meg !

 

Kattedyrs jaktmåte gjør at denne regelen vil være dårlig overførbar. Katt er en snikjeger, mens en hund jager. Når en katt begytter å jage, så er det snakk om sekunder før den henger fast i byttet. Se eksempelvis jaktmåtene til gaupe på rådyr, mot ulv på elg.

Link to comment
Share on other sites

Katten ble funnet i nærheten av huset men ikke sikker på hvor, eier av katten fant den ikke når han letet etter den i dagene etter, går og en meget trafikkert vei 50 meter fra huset hanns, men han mener at siden katten låg med hodet bort fra huset var det ikke en bil som kunne kjørt over hode på den heller.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at noen dyr tydelig er mere verdt en andre ? da må jeg spørre er det greit at katter fritt kan ta fugle unger +++ de som har hund er underlagt båndtvang nå i yngletida for å unngå nettop dette !

kan ikke skjønne hvorfor det skal være forskjell på hunder og katter ?

Hehe, her sammenlignes altså katt(som noen eier) med fugleunger (som ingen eier).

 

Men ja, jeg skjønner heller ikke at det skal være forskjell på hunder og katter. Om noens katt blir drept av noens hund, så er det vel slik som skjer? Om noens hund blir drept av en annens hund, er det og da slikt som skjer?

Da er det vel ingenting å kreve avlivet for i noen av tilfellene?

 

var vel ikke hvem som eier som er poenget ! men ok si kanin unger da !!

Link to comment
Share on other sites

var vel ikke hvem som eier som er poenget ! men ok si kanin unger da !!

 

Du mener om noen eier kanin ungen(heretter kalt kalle kanin)?

 

Om Kalle kanin blir angrepet (og drept) av en løs katt, ønsker du å kunne kreve katten avlivet ? eventuelt skyte katten selv på stedet?

 

Vil du da mene det samme skal skje om det er en løs hund som angriper kalle kanin?

Link to comment
Share on other sites

@fat_dog86; Greit nok for sammenligningens skyld å ta den at "når hunder skal gå i bånd så bør katter også gjøre det", men halloen...? Er det virkelig særiøst ment?

Leves det i den tro at en katt kan forvolde de samme skadene som en hund (på hva enn offeret måtte være) så er det virkelig på tide å våkne litt her...

 

Der er nok litt flere grunner for båndtvangen enn "bare" hekketidens sikkerhet! :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Der er nok litt flere grunner for båndtvangen enn "bare" hekketidens sikkerhet! :lol:

 

 

Nei, båndtvangen er utelukkende for å verne vilt og bufe;

 

"§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

 

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. "

 

 

 

og der giddet visst jeg også....

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vist hvem eieren er så hadde jeg krev den avlivet. Nekter han så hadde jeg politianmeldt det. Fortsatt ikke noe hjelp å få så stopper jeg her med å si hva jeg hadde gjordt videre :evil:

 

Tydlig somme dyr er vært mere enn andre her på kammeret....... :evil:

 

Du skriver at noen dyr tydelig er mere verdt en andre ? da må jeg spørre er det greit at katter fritt kan ta fugle unger +++ de som har hund er underlagt båndtvang nå i yngletida for å unngå nettop dette !

kan ikke skjønne hvorfor det skal være forskjell på hunder og katter ? min mening er at katter også bør i bur eller bånd! som hundeeiere er vi pålagt å ha kontroll på hunden hele året. hvorfor ikke katt ?

Hunder som løper løs og som ikke lar seg oppta kan av grunneier,politi eller viltnemd avlives! (hvis den jager ) da bør katter behandles på samme måten spør du meg !

 

Vell nå her jeg bare hatt en katt i livet(den ble 19år) Dette var en rasekatt vært masse penger og var mest en inne katt men den fikk også være med ute på turer og sitte ute å kose seg med løpestreng slik som hunder. Lide den av det? Nei. Fikk den lide av det av løse hunder? Ja 2 ganger :evil: Begge gangene gikk det bra for pus som kloret ut øynene på den ene hunden :mrgreen: Den andre gangen rakk jeg å bryte inn med ett hardt spark i fjeset på hunden. Hadde den ikke stoppet da hadde jeg hagla klar i handa da jeg nettopp var tilbake fra jakt, da jeg hørte noe var på fære.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest tråden, men jeg må bare sitere "Buster" forrige gang spørsmålet kom opp: "Om bikkja mi IKKE jaget katter hadde jeg avlivet den"

 

Jeg lo så jeg datt av stolen den gang...

 

Tja hva skal jeg si.....Hadde kanskje ikke blitt gammel den hunden nei....Uansett hvem sin katt det var.

Link to comment
Share on other sites

Høggern:

 

Ja hvorfor skal det være forskjell på det !!

ja og da må man se på om man kan kreve noe avlivet for å ha drept kanin, jeg tror ikke det.

 

Hadde jeg brukt sau derimot som eksempel så er det en annen sak.....

Link to comment
Share on other sites

Ok Chiefen v.2 og fat_dog86, jeg tok feil, båndtvangen er der visst bare av hensyn til husdyr, hekketid osv.....

Da får man ta det som en bonus at faren for barn og andre forsvarsløse individer er mindre for å bli angrepet av en syk hund enn utenom båndtvangperioden :)

Link to comment
Share on other sites

Høggern:

 

Ja hvorfor skal det være forskjell på det !!

ja og da må man se på om man kan kreve noe avlivet for å ha drept kanin, jeg tror ikke det.

 

Hadde jeg brukt sau derimot som eksempel så er det en annen sak.....

 

gap opp her kommer teskjea !!

 

det er vel prinsippet det snakkes om eller !!!

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. stapp teskjea inn i eget gap!

Det er akkurat prinsippet jeg har påpekt hele tida.

Prinsippet er at de samme regler gjelder vel for både hund og katt vil jeg tro.

Prinsippet er at det er ikke hvem som tar et dyr, men hvilket dyr som blir tatt som blir avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det sånn at det finnes en hundelov,der står det i kappitel 6,paragraf 18 at hund som dreper kjæledyr kan bli begjært avlivet,kanin regnes vel som det.

Katter er like mye verdt som rotter og derfor har vi ikke egne kattelover. dvs at katter kan ifølge loven drepe kaniner ustraffet.det kaller jeg grov forskjellsbehandling!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...