Jump to content

Den beste 9 mm pistolen?


rla

Recommended Posts

25qyduf.jpg

 

Er dette den beste 9mm pistolen?

 

Har hatt gleden av å eie en i en drøy uke, ingen 9mm pistol jeg har testet har noengang vært i nærheten av å skyte så tett på 50m (bruker den til PPC). Jeg har selv en sig 210 og har forsøkt det meste av andre aktuelle pistoler, men denne slår alt!!!

 

Bare synd Winge sliter med å få de inn.....men ikke for meg da :D Problemet er ikke å ha noe å skylde på når jeg skyter dårlig, og det gjør jeg jo ofte 8)

 

Pistolen er en S&W Performance senter 5906 PPC med 6 toms løp. Avtekket er også perfekt.....Eneste negative er at sikringen går "feil" vei....

Link to comment
Share on other sites

Targetmasteren går bra den, har testet den også, uten å skyte tilsvarende samlinger på 50m....Og denne ser også ut til å gå bra med det meste....Men selvfølgelig best med mine utsøkte ladninger :D

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag til beste pistol her :D Liker de alle sammen jeg (kanskje med unntak av Ruger?) Men jeg var bare ute etter å gjøre oppmerksom på at det finnes en pistol på markede, som sikkert ikke så mange vet om/har sett/forsøkt, og som går/skyter utrolig bra, et meget godt alternativ til mange av de andre pistolene i den høye prisklassen. Pesisjonen er nemlig ekstrem....Og jeg har forsøkt bl.a. CZ sp 01shadow og selv om det er en herlig pistol med et utrolig avtrekk fra esken, kan den ikke sammmenlignes når det gjelder presisjon.....Og det er først når vi kommer ut mot 50m at de store utslagene kommer. Og på den avstanden skytes 48 av 150 skudd i PPC....... :D

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan nok hende den er i samme klasse....Men du skal ha rimelig store klubber for å få tak i den :) En annen Hk som faktisk går veldig bra er P8 eller P13 (enkel/dobbel radet magasin), men den er jo alt for kort.....

Link to comment
Share on other sites

rla

Jeg tro vi tøyser litt med deg fordi du bruker betgenelsen "best" uten å spesifisere noe mer. For eksempel så er glock, CZ og selv ruger SR9, smithen overlegen i productionklassen i NFPS. Det noeske Politet syns HKP30 var best til sitt bruk osv.

 

Men at det helt sikkert er en strålende PPC pistol tror jeg på. Det er derfor jeg eh...kjæresten min hadde et slik behov for en targetmaster også, håper på å få skutt mer PPC til høsten.

8)

Link to comment
Share on other sites

Ja da, forstår at noen fleiper litt og det er helt ok det, er jo ikke dønn objektiv sjøl heller :D Men jeg har forsåvidt ikke sagt at den er best til alle skyteformer, kan selvfølgelig ikke brukes hverken i prod eller standard klassene i praktisk.....Men det jeg sa at den har en utrolig presisjon....i tillegg til glimrende avtrekk/sikter osv....Og inntil jeg forsøker/ser noen som skyter bedre kan selvfølgelig ingen overbevise meg, he he :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå har du vel satt det igang rla, er du ikke i High Master kalssen på en måned får du selge skiten :mrgreen:

 

Les Baer er fine saker, men mange andre våpen klarer fint 1,5" på 50 yard. Så det er jo en kul jippo at de forlanger 295$ (legg til en null for norsk pris) for å gjøre pistolen helt ferdig :lol:

 

...Og inntil jeg ser noen som skyter bedre kan selvfølgelig ingen overbevise meg, he he :mrgreen:

Du hadde meldt deg på Swedish Open. Da varer altså lykkerusen frem til siste helga i Juli... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

HK P9S Sport.

P9S?? :lol: Måtte google for å sjekke at det faktisk eksisterer en pistol med et så hysterisk bra navn. :mrgreen:

 

Finnes det en bedre sport da? :D

 

Det er vel den eneste av mine 9 mm pistoler, jeg kan feste i Ransom Resten og med relativt bra mantlet ammo, skyte 10 skudds grupper på 25 mm gang på gang, Mener jeg har skutt 29, eller 30 treff ned den i field (silhouett) også, så det er ikke bare på 25 meter den går bra.

Link to comment
Share on other sites

Men P9'en har en tendens til å sprekke i sleiden(har sett to sprekte sleider, har bare holdt i fire forskjellige) så dermed er ikke P9'n den beste allikevel.

 

Men, på et feltstevne her om dagen dukket det opp en kar med en 6" SVI singlestack, med langt tundt støvdeksel, og såkat "sight-tracker"(pipa har en skinne som tikker opp av sleide, som man enten kan borre huller i eller fetse sikter på).

Jeg synes nå det så ut som det ypperste av det ypperste av feltpistoler i 9x19.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er presisjon som definerer best er det vel Sveitsiske lugere som er best selv om kaliberet er 30 Luger. De hadde et psykedelisk presisjonskrav for å bli godkjent før overlevering til det Sveitsiske forsvaret. Husker ikke hva kravet var men tror det var noe sånt som 5 skudd innenfor 5cm på 50m(eller 70m) med helmantlet militærammo. Det skulle alle lugerne klare. Når så erstatteren SIG 210 kom var det ingen av 210'ene som klarte kravet.. Kravet måtte gjøres om.. Lugern har vel kortest slagtid også 8)

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp vært på PPC kurs og blitt hektet på dette. Skyter med Glock 17 inntil videre..

Har en P9S Sport liggende. Sikkert ikke optimalt med hensyn til magasinskift, men kjempe våpen til feltskyting.

Tenkte å prøve den på PPC. Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt et par ekstra magasin til denne en plass?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...
Les Baer 1911 hadde nok tatt rotta på begge, tightare 1911 skal ein leite lenge etter. Ved forespørsel leverar dei våpen med samling på minst 1.5" på 50m.

 

Les-baer's måte å sette sammen en 1911 på er et omdiskutert emne..

 

 

Jeg hadde en 9 mm Premier ll i ei uke! Da gikk den rett tilbake til forhandler og til fabrikken. Forsøk med div ammo gav ikke mitt krav til presisjon. Nå har jeg riktignok lagt meg med på ei bestilling på en .45 acp med 1,5" garanti, men med 9ern i minne har jeg god tid i forhold til når den dukker opp (og leveringstid på 1,5" garanti våpna er uansett i det blå)

 

Hadde det vært mulig, hadde jeg kjøpt en Rock River, men der har toget gått, for nå er det nesten utelukkende AR, som kommer derifta :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
25qyduf.jpg

 

Er dette den beste 9mm pistolen?

 

Har hatt gleden av å eie en i en drøy uke, ingen 9mm pistol jeg har testet har noengang vært i nærheten av å skyte så tett på 50m (bruker den til PPC). Jeg har selv en sig 210 og har forsøkt det meste av andre aktuelle pistoler, men denne slår alt!!!

 

Bare synd Winge sliter med å få de inn.....men ikke for meg da :D Problemet er ikke å ha noe å skylde på når jeg skyter dårlig, og det gjør jeg jo ofte 8)

 

Pistolen er en S&W Performance senter 5906 PPC med 6 toms løp. Avtekket er også perfekt.....Eneste negative er at sikringen går "feil" vei....

Definitivt blant de aller beste. Siden den nå er tilgjengelig igjen er den tatt med på "TOPP-10" listen (for pistoler til feltskyting iht NSF's nasjonale reglement; fin, grov, mil og spes) for konkurransesesongen 2011. Den andre nykommeren er Hämmerli X-esse i modifisert versjon for spesialpistol klassen, så nå er endelig også en spesialpistol representert. Det er nå ikke lenger noen pistoler av 1911-type på "TOPP-10" listen. Den andre pistolen som har måttet vike er S&W m.41. Feinwerkbau AW 93 som mange trodde ville utgå fra listen er altså fortsatt representert da Desert Eagle i både .357 og .44 ikke kan få plass på denne listen som bare omfatter våpen til pistolprogrammene. De to sistnevnte kan komme med på TOPP-10 listen for revolver, spes revolver, mag 1 og 2 hvis de oppnår tilstrekkelig antall stemmer.

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld tilføyer jeg at Hämmerli X-esse er med på TOPP-10 listen under dispensasjon; som eneste modifiserte pistol. Dispensasjonen er gitt da nødvendige modifikasjoner kun omfatter å kutte litt i kantene; d.v.s. redusere løpslengden litt, kappe av beaver-tailen, redusere høyden på skjefte/magasin og slipe litt på skjeftesidene. Dette er modifikasjoner som ikke berører pistolen operativt eller sikkerhetsmessig. Normalt er kravet at ingen forandringer skal utføres for å sikre at halvfabrikata-produkter eller feilkonstruerte produkter sniker seg med på listen. Det har imidlertid vært et sterkt press for å få med en finkalibret spesialpistol på TOPP-10 listen og kandidater som Walther P22 og Sig Sauer Mosquito har vært lansert. Waltheren kan ikke vise til tilstrekkelige resultater og Mosquito'en er for stor og visstnok mer komplisert å modifisere enn X-esse.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hassel,

 

Jeg HAR abdisert!....som konge altså, jeg skriver som vanlig undersått nå - det ser du vel på den ydmyke stilen min?

 

Jeg refererte til "TOPP-10" listen for konkurransesesongen 2011 for å underbygge trådstarters utsagn om at S&W PPC er en meget god pistol og spesielt godt egnet til feltskyting. "TOPP-10"-listen jeg refererte til gjelder 4 felt pistol klasser iht NSF's nasjonale reglement (fin,grov,mil,spes). Siden disse klassene omfatter våpen også i andre kaliber enn 9mm var det bare ment som en bi-setning at også X-esse nå er på denne listen.

 

Våpen for de øvrige 4 felt-klasser (revolver, mag 1, mag 2, spes rev) er definert i en annen "TOPP-10" liste; denne er ikke klar for 2011-sesongen ennå. Det er eventuelt på denne som DE kan bli inkludert i .357 og/eller .44 for hhv mag 1 og mag 2.

 

"TOPP-10" listene fungerer enkelt og greit slik: Velger du et våpen som er på listen er du posisjonert for å skyte fullt i enhver felt-løype i Norden. Det vil si, øvrige forutsetninger må være på plass i den forstand at du tar skytingen på alvor, trener nok og riktig, etc etc - våpen på TOPP-10 listen vil ikke fungere som noen unnskyldning for dårlig prestasjon.

 

 

Hilsen

 

fhv Forumkongen - nå vanlig undersått, men nicket henger igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det gamle så. Men prøv det nye som er på blackwater/spesial operations og enkelte andre modeller. Problemet med det nye grepet er at grepet blir flyttet ytterligere nedover på skjefte = høyere kjernelinje (så kan enn jo diskutere om høyere kjernelinje er et problem). Men følelsen er adskillig bedre med de nye grepene. (Slik jeg har forstått det så kan alle nyere 226 våpen få det nye grepet om du skifter hammer, hammer strutt og innfesting av hovedfjær).

Link to comment
Share on other sites

Det jeg sliter med på 226-familien er at grpet er altfor tjukt i toppen, får liksom ikke "kvelt katta" slik jeg vil når jeg skal holde hardt.

Kan komme av at jeg er vant til 1911er, som uansett magasintype er relativt slanke i toppen, men får bedre grep på det meste annet enn sigene.

Link to comment
Share on other sites

Grepet på standard 226 er i tykkeste laget for mange, det er vel derfor Sig har utviklet E2 versjon av 226 og 229 med smalere grep. Nill grepet på X5 og X6 sammen med bevertail derimot er nok smalere en standard grepene, men de har også en palm swell som er ganske tykk. Med tohåndsskyting er grepet perfekt, med enhåndsskyting med mine medium+ hender så blir Nill grepet i glatteste laget på baksiden, noe jeg har løst med en stripe griptape.

 

Jeg har vurdert å frese ut en riflet backstrap i aluminium som kan felles inn i grepet som en fortsettelse av beavertailen da jeg tror det kunne både fungere og se bra ut, men i og med at griptapen fungerer så bra som den gjør så har ikke motivasjonen vært tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Tja - man kan tro så mangt, og spesielt er julehøytiden godt egnet for å tro :-)

"TOPP-10" listen er publisert i sin helhet i egen tråd nå og i tillegg har jeg knyttet noen kommentarer til de grovkalibrede våpnene på listen.

Som det tydelig fremgår av innledningen til presentasjonen av listen er dette våpen for de som ønsker noe mer enn å høre "pang" av og til..... og ikke minst få valuta for pengene når man handler våpen. "TOPP-10" listen har selvsagt ingenting med CZ'er, P89'er og diverse italiensk vissvass å gjøre :-)

Link to comment
Share on other sites

Grepet på standard 226 er i tykkeste laget for mange, det er vel derfor Sig har utviklet E2 versjon av 226 og 229 med smalere grep. Nill grepet på X5 og X6 sammen med bevertail derimot er nok smalere en standard grepene, men de har også en palm swell som er ganske tykk. Med tohåndsskyting er grepet perfekt, med enhåndsskyting med mine medium+ hender så blir Nill grepet i glatteste laget på baksiden, noe jeg har løst med en stripe griptape.

 

Jeg har vurdert å frese ut en riflet backstrap i aluminium som kan felles inn i grepet som en fortsettelse av beavertailen da jeg tror det kunne både fungere og se bra ut, men i og med at griptapen fungerer så bra som den gjør så har ikke motivasjonen vært tilstede.

Nill grep på X-Five og X-Six ER standard, det er slik de blir levert fra fabrikk.

Øvrige P226 modeller er tjenestevåpen og uinteressante til konkurransebruk med unntak av programmer som er spesielt for tjenestevåpen.

Forøvrig lanserte Sig Sauer for et drøyt år siden P-220S X-Six i kaliber 9mm; denne er single-stack og har et vesentlig slankere grep enn P226 modellene.

Link to comment
Share on other sites

Nill grep på X-Five og X-Six ER standard, det er slik de blir levert fra fabrikk.

Øvrige P226 modeller er tjenestevåpen og uinteressante til konkurransebruk med unntak av programmer som er spesielt for tjenestevåpen.

Forøvrig lanserte Sig Sauer for et drøyt år siden P-220S X-Six i kaliber 9mm; denne er single-stack og har et vesentlig slankere grep enn P226 modellene.

 

Ja, det tror jeg de fleste vet, men i tillegg så finnes det også X5 vesjoner som ”Competition”, ”Tactical”, og ”Allround” som har gummi grep originalt.

 

Når det gjelder P220 X6 så leveres den i utgangspunktet i .45acp.

I følge samtale med Hunters House så har de spesialbestilt dem i 9mm da .45acp ikke er lov i Danmark. Andre som selger den i 9mm har jeg ikke funnet.

Link to comment
Share on other sites

En slik tråd MÅ inkludere Sphinx 3000. Tilpasning, avtrekk, finish, materiale, ALT er på øverste hylle. Å høre en slik gå i lås får meg til å tenke på et sveitsisk bankhvelv, en Tangfolio høres ut som om den er laget fra kasserte armeringsjern til sammenlikning. Og en CZ høres ut som om man klasker to napoleonskaker sammen...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det tror jeg de fleste vet, men i tillegg så finnes det også X5 vesjoner som ”Competition”, ”Tactical”, og ”Allround” som har gummi grep originalt.

Competition og Tactical er tidligere modeller som ikke er i produksjon nå.

X-five familien består nå av:

* X-Five (toppmodell, justerbart SA-avtrekk)

* X-Five Allround (en god pistol, men vesentlig enklere enn X-Five. Har DA-avtrekk som ikke er justerbart, nedspennerfløy som på tjeneste-modellene og plastikk-grep - ikke gummi)

* X-Five SO SAO, identisk med toppmodellen unntatt: ikke justerbare sikter og plastikkgrep og leveres i sort (ilafloniert) utførelse - tøff pistol!

X-Five SO SA/DA, identisk med Allround, men ikke justerbare sikter og i sort utførelse. Er også benyttet som tjenestepistol av enkelte spesialstyrker, bl. a. i Canada.

Alle X-Five modellene kan leveres med "Sig Sauer Schiene" for montering av ekstrautstyr. Denne er proprietær og imøtekommer ikke STANAG 2324/MIL STF 1913 definisjonen fra 02/1995 (Picatinnyrail). De fleste X-Fiver kan leveres i kaliber 9mm, .40S&W og .357Sig.

I det amerikanske markedet er det ytterligere et par X-modeller.

 

Når det gjelder P220 X6 så leveres den i utgangspunktet i .45acp.

I følge samtale med Hunters House så har de spesialbestilt dem i 9mm da .45acp ikke er lov i Danmark. Andre som selger den i 9mm har jeg ikke funnet.

 

Bullshit fra luringene i HuntersHouse!!!!! Ikke lenge etter introduksjonen av P-220S X-Six utviklet Sig Sauer konverteringssett i 9mm. De fleste skyttere liker imidlertid å ha en pistol til hvert formål for å ikke risikere slitasjefeil etc, så fra og med november 2009 er 220 X-Five i kaliber 9mm standard i Sig Sauers produktspekter. Nesten alle forhandlerne som står oppført på Sig Sauers hjemmesider leverer P-220S X-Five i 9mm. Ikke Capsicum i Norge - de har bare en liten brøkdel av produktspekteret og det de har har de brukt en eller annen blod-kalkyle på, så det spiller vel egentlig ingen rolle hva de har og ikke har.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...