Jump to content

For sau eller rovdyr? begge? Hvordan?


Kvamsgutten

Recommended Posts

Hei alle kammerkamerater! :D:D

 

Vil gjerne høre hva dere syns?

 

For eller mot sau/rovdyr? Du vil kanskje ha begge, men hvordan?

Begrunn svaret.

 

Jeg bor i et tettsted med mye landbruk ( spesielt sau )

Og er er antall dyr tatt av rovdyr på over 50% til mange, altså at viss de har 200 lam så blir 100 spist/drept av rovdyr.

Vi har bjørn, ulv, jerv, gaupe og ørn.

Gaupe og ørn er ikke store problem her.

Men hadde et ulvepar her i sommer som drepte over 300 lam på en sommer.

De ble satt igang jakt, vi fikk fellingstillatelse på 1, den fikk vi tak i.

Ulveparet kom på en post til en jeger som da skaut den ene, men jegern ringte inn til SNO trur eg de var og sa de var 1 ulv til og innen 30min så fikk vi ny fellingstillaltelse.

Den ble også tatt etter kort tid.

For 2 år siden ble de skutt bjørn her.

Jerv blir skutt hvert år.

Så da kommer spørsmålet skal vi ha sau eller rovdyr?

 

Jeg vil ha rovdyr, men også sau.

Jeg ville satt av plasser til rovdyr der de ikke er sommerbeite for husdyr, høres enkelt ut i teorin men de er desverre ikke så enkelt i praksis. desverre :evil:

Men Norge kan ikke slutte med sau heller? begynne og importere fra New Zealand?

 

 

PS :!::!::arrow: Mange mener de ikke har så mye og si om folk mister sau fordi vi får jo igjen penger, DET ER IKKE MEG!!

Så slik ulven drev på, fant levende sau som tarmene hengte ut på p.g.a bittskader. ( ikke ofte så voldsomt, men ofte uten ører og en ødelagt fot og sånt)

Bjørnen som var her spiste kun patten (p.g.a at de er mye fett), så søyene blei liggande igjen levende med store sår.

DET ER IKKE MYE TRIVELI Å FINNE IGJEN FOR EN SAUEIER.

 

PS :!::!::arrow: Jeg er ingen fasit. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

husdyr (sauer mm.) og små barn kan vi ta som ett eksempel. Skal man få folk ut av barna må de passes på og følges opp, vil man ha sau av lamma må det nok legges litt arbeid i saken, nytter ikke å jage dem ut på veiene og forvente at alle er på plass når det begynner å bli kjølig ute :twisted:

Link to comment
Share on other sites

husdyr (sauer mm.) og små barn kan vi ta som ett eksempel. Skal man få folk ut av barna må de passes på og følges opp, vil man ha sau av lamma må det nok legges litt arbeid i saken, nytter ikke å jage dem ut på veiene og forvente at alle er på plass når det begynner å bli kjølig ute :twisted:

Skulle likt å sett deg passe på alle 500 lammene våre 24/7... det er noe som rett og slett ikke lar seg gjøre!

 

Rev etter lam skyr ingen verdens ting, verken skremmeskudd, folk som kauker eller at en står og hopper 50 meter unna. Den løper simpelthen av jordet, og kommer innpå igjen enten lengre nedenfor eller overfor.

 

Dette er da på beite om våren...

 

Vil helst ikke ha noen av delene! I skauen vil jeg ha matnyttig vilt!

Vil påstå at sau gir mye mat...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er datter av en sauebonde og jeg mener helt og holdent at man burde virkelig klare å tilpasse oss naturen slik at rovdyrene kan få leve her også. Klart, skadedyrene skal taes. Feks bjørner som ikke klarer å avlive en sau er det noe galt me. Men oppi bygda hos oss er det jo fastboende jerv, og titt og stadig er det noe annet som trekker igjennom også. Selvfølgelig er det ikke artig, men blir for dumt at vi skal utrydde en gruppe dyr bare fordi vi mennesker bestemmer. "nei du spiser noe som er mitt, deg vil vi ikke ha.."

 

Kanskje sauebondene burde vært flinkere til å passe på dyrene sine. Satse på andre saueraser osv. Det er jo ingen hemmelighet det at den mest vanlige sauen ikke er den best tilpassa til å være et byttedyr. De springer saktere, ser rett og slett klumpete og sjuk ut, og den holder seg for seg selv på fjellet. Vi har knapt hatt tap pga rovdyr, tap i det hele tatt, men så har ikke vi heller dalasauen heller. Da Rasken var i området, så var det mange av våre sauer som faktisk berget seg selv og lammene sine fordi de var blant annet tøffere enn vanlig sau.

 

Kanskje det er snart vår tur å ta litt hensyn til naturen også..

Link to comment
Share on other sites

Ulv og sau går faktisk så dårlig sammen at de ikke engang burde være på samme kontinent

 

Sau burde være i Australia og ulv i Norge

 

Begge steder har forøvrig utmerket jakt

 

Helt seriøst ment

 

Eg var tidlegare ihuga tilhengar av at Norge burde ha store, livskraftige bestandar av alle dei fire store rovviltartane våre. No er eg meir usikker. Bestandane av rovvilt er truleg på sitt høgaste på kanskje 200 år, og konfliktnivået er no skyhøgt.

 

Når Avtrekkern meiner vi burde forvise sauen til Australia, så blir det heilt feil. Slik eg ser det, har sauen (og geita) ein langt viktigare framtidsfunksjon enn å skaffe oss mat - nemleg å forhindre at heile distrikts-Norge - og særleg Vestlandet, gror fullstendig igjen. Og det er ein reint egoistisk betraktning ut frå ein jegerståstad. Får utmarka gro igjen i same tempo som dei siste 10-20 åra, så vil det forringe kvaliteten på tur- og jaktterreng i store delar av landet.

 

Min spådom: Det vil tvinge seg fram større fellingskvotar for rovvilt. Det meiner eg er uproblematisk både for bjørn og ulv, der Norge i realiteten berre forvaltar randsonebestandar av artane. Det store rovviltet vi i internasjonal målestokk verkeleg har eit ansvar for, er jerven, der den norske bestanden er til dels sentral. Problemet er berre at jerven i sentrale saueområde kanskje er den verste av alle.

 

Er glad det ikkje er eg som skal meisle ut framtidas rovdyrpolitikk...

Link to comment
Share on other sites

Menneske styrer naturen så mye at vis vi slepper inn store rovvilt trur jeg balansen blir feil.

Det er en grunn til at Norge sa nei til EU og prøver å bevare det norske jordbruket.

Toll og avgifter på importert kjøtt og produkter.

Uten sau ville vi ikke hatt så mye å ete i tilfelle krig eller noe sånt. Da må landet skaffe mat sjølv og da trenger vi de matkjildene som er.

Det vil nok ikke skje, men du skal aldri si aldri.

 

Jeg skulle likt å sett den som sko ha passa på en flokk med 500 sau og lam i skikkeli vestlandske fjell. Det er umuli, men vi har ingen store rovdyr her. Det burde vore perfekt til gaupe med gode tilganger til mat (rådyr, sau osv) Det kan slenge en innom ein gang i blant men den er bare på gjennomreise.

 

Det er vanskelig å komme til en løsning, men det kan ha en belanse mellom husdyr og store rovvilt.

Link to comment
Share on other sites

De abselutt færeste her inne har vert i nerheten av store rovdyr og sau eller anndre husdyr som er drept eller hardt skadet.

I fjord sommer kom SNO og en sauebonde over en sau som var såpass herjet/vandalisert og groteskt behandlet at de fikk traumer!!!!! sauen var tredd nedover ei lita tørgran og så ikke ut de tok bilder men slettet de bonden sa han heller tok det tapet enn å la andre få se dette helvette.

 

Passe på sauene bedre eller "bytte" ut en saue rase :?: kansje sist nevnte kunne fungert men hva med norske tradisjoner, det ER en grunn til at våre forfedre tok det de så a rovvilt.

 

Vi kan ta et så lite rovdyr som reven den får du heder og ære av å skyte greitt nok den tar mye fugler, rådyr og rein her i området og vi har jaktet skutt det meste av rødpelser som har passert et geværløp.

Men når det er snakk om en gaupe, jerv og ikke minst bjørn da blir det hysteri, politi og hets fra masse folk.

 

Hva er det som er viktigst da? sauen som gir oss mat, ull og ikke minst arbeidsplasser eller rovdyr (bjørn) ja den gir mangfold i naturen ingen som benekter det men er en berikelse viktigere en arbeidsplasser og mat, koster gjør den også.

 

Der først som skulle vert gjort er å virkelig finne ut HVOR mye vi har for at det er 45 bjørner i trøndelag er noe pisspreik når jæmtland som grenser mot trøndelag har funnet ut at det er 200! bjørner i deres fylke men det er klart bjørnene stikker ikke over grensa.

 

Så sier derre ja til mere rovdyr sier derre samtidig ja til skikkelig rasering av norsk landbruk, blir det noen som går i mot så kansje kan vi ha norsk landbruk og slippe å importere sau fra newzeland.

Link to comment
Share on other sites

Tradisjonene på sauerasene har jo allerede blitt forandret mange ganger. Hvis man skulle ha fulgt den egentlige sauerasen, så ville det være slik som villsauen på øyer og holmer langs kysten..

 

Og våre forfedre har alltid vært veldig imot rovdyr uten noen helt klare grunner, sånn egentlig. Men de hadde jo feks andre grunner til å jakte bjørn pga verdi av skinn osv..

Link to comment
Share on other sites

så du tror ikke det kunne ha noe å gjøre med at de truet både seg selv og husdyra??

den gangen var det ikke bare å dra til rema og handle en pakke med kotelletter for å få mat den dagen også, selvfølgelig brukte de skinnene også men det var nok kunn en bonus, de ofret liv og lemmer på bjørnejakten med munnladnings gevær og delvis SPYD!!!

De satte vel ikke livene på prøve bare fordi at de hadde i følge deg feil holdnig!!!

Link to comment
Share on other sites

Sir: Ingen sammenligner folk og sau.

Vi har faktisk fått ordna med gjetar, som er i fjelle i 3mnd med lønn.. Vi får se hva resultatet blir:D

Jeg tror dere er inne på noe, menneskene styrer for mye i naturen.

De må finnes en balanse mellom rovdyra og husdyra.

 

OG som du "issi" sa: skaffe nye sauraser.

De er absolutt en ide, den Norske dalsauen er så bortavla og ødelagt at de kalles kjøtt på fire bein.

Spælsauen derimot er flokkdyr og er ikke så bortavla, men der blir de mindre kjøtt pr lam også videre.

Men holder de flokk blir de 4 rovdyra mer skeptiske.

 

Men ikke vet jeg.

 

Las i lokalavisa:

 

http://www.gd.no/nyheter/article5105011.ece

 

Dette er i følge SNO et streifdyr, noe jeg synes høres rart ut. Et streiv dyr som har hatt hi i samme område i 4år. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er en vanskelig diskusjon, med mange (gode) og (dårlige) argumenter fra begge sider. Det viktigste er vel å ivareta norsk landbruk, og beholde de gårdene som har sau, kyr, gris og andre dyr som levebrød. Det er sauen som er det mest "hunta" dyret av rovdyrene, men at man skal satse på å prioritere rovdyrene istede for sauen er heldt bak mål. Noe skal vi i norges land spise også, og jeg nekter å spise importert sauekjøtt når vi har de mulighetene vi tross alt har for å avle på sau.

 

Det er greit å ha rovdyr også, sier ikke annet, men at det ikke blir for mye av dem. Til slutt blir det for mange, å da er det ikke sikkert det bare er sauene rovdyrene går på, kan også gå på mennesker om de er sulltne nok. Vi mennesker og rovdyr har samme innstinkt, vi beveger oss dit det er mat. Det er umulig å passe på 4-500 sauer 24/7 og tross alt jobbe på gården samtidig. Vi har et arbeid på gården også, som gjør at det ikke er like enkelt å passe på sauene som de gjorde for noen hundre år siden. Men at vi skal passe på sauene konstant, for at noen rovdyr ikke skal ta dem, er det jammen bedre å holde rovdyrsbestanden nede.

 

Det er sauen som gir oss mat, holder arbeidsplasser OG som gir oss ull til klær.

Om du er missfornøyd med ull, kan du kanskje strikke genser av hundehår? Tviler på det er bedre.

Vanskelig sak fra begge sider, men det kommer også ann på hva man tror på. Jeg tror på landbruket og fremtiden der, eller du?

Link to comment
Share on other sites

Landbruket er helt klart de viktigaste. i hvertfall i disse tider. Tenk hvor mange arbeidsplasser de hadde gått bort i lag med sauen?

Ta ned rovdyr bestanden, MEN FOR ALL DEL IKKE UTRYDDE.

Men SNO har bestemte tall på hvor mange avlinger de skal være av hvert rovdyr i Norge, men husker ikke antallet.

De er jeg 100% sikker på at de har passert for lengst..!

Link to comment
Share on other sites

Dette med saueraser er et litt interessant tema, men ut ifra det jeg tror, så spiser de jammen meg hva som helst, bare det har ull! Ble gjort en test på hvordan sauer reagerer for noen år siden, da en figur av en bjørn ble vist frem; spælsau (tror jeg det var) fikk helt panikk og løpte rundt og rundt, mens norsk hvit bare stod og glante dumt.

 

Jeg har sett mange stygge syn, blant annet lam uten hode. Dette så ut som om det var klippet med saks... For noen år siden hadde en ulv herjet på en gård lengre borti bygda. Resultat, over 40 lam knust innvendig,syntes ikke utenpå. Klart rovdyra også må ha mat, men når de dreper for å drepe mest mulig er det kanskje på tide å si stopp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil helst ikke ha noen av delene! I skauen vil jeg ha matnyttig vilt!

Vil påstå at sau gir mye mat...

 

Gjerda inn skogen hjemme, og har sau på beite der. Uttak av ca 1 elg og 2 rådyr på dette arealet. Nå henter jeg hjem ca 50 sau med litt over to lam i snitt hvert år, sånn grovt regnet 1500 kg kjøtt. Med andre ord, vi har uutnyttede viltbeiteressurser i dette landet...

Link to comment
Share on other sites

Passe på sauene bedre eller "bytte" ut en saue rase :?: kansje sist nevnte kunne fungert men hva med norske tradisjoner, det ER en grunn til at våre forfedre tok det de så a rovvilt.

 

Problemet er at de "tradisjonelle" sauerasene produserer ca halvparten så mye kjøtt pr. sau som de moderne rasene, dvs en måtte bortimot doble dyreantallet for å produsere like mye kjøtt. Hadde neppe blitt så mye enklere...

Link to comment
Share on other sites

ja jeg har ikke noe stor tro på at det funker uansett hva man evt bytter ut saue artene med.

Det som gjør meg forbandet i rovdyr debatter er at staten/fylket ikke kan fortelle hvor mange forskjellige de har fått prøver av. det ble påstått at det var 45 bjørner i n-trøndelag leste artikkelen og utkasstet fra fylkesmannen men på snåsa var det ikke observert noen på hele 2009 :!: jeg så selv 1 og vet om 9-10 andre observasjoner, alle ble meldt inn.

Men når antallet blir for stort gjemmer de seg bak at de enten har "mistet" skitprøvene eller at observasjonene er ugyldig :!:

Hva faan skal vi gjøre for at en observasjon blir godkjent da?? bilde?

Vi klarer ikke rydde ut noen av rovdyrene uansett hva vi prøver på alltid noen som slipper unna bestandsmål 10 bjørner pr. fylke og 50 i OSLO :!:

Da kansje byfolka også får opp øyene når hundene, husdyr rundt dem eller statsministeren :mrgreen: blir spist :!:

Link to comment
Share on other sites

Har i allefall en sterk formening om at jakt som almengjøring fungerer godt. Har drevet med sau i 10 år og mistet en del lam til gaupa. De siste åra har jeg vært med på et gaupejaktlag som etterhvert har lyktes bra, og innstillingen til gaupa har nok endret seg. Jeg tåler nok betydelig mer tap til gaupa nå enn jeg gjorde før, rett og slett fordi det er et jaktobjekt jeg har stor glede av i februar.

 

For et par år tilbake kom jeg fra tilsynsrunde og ca 1 km unna beiteområdet satt ei gaupe uti ei eng og lurte på noen rådyr. Midt på natta. Børsa og demperen lå baki bilen, gaupa tusla rundt utpå enga i 10-15 min før den forsvant oppi skogen. Var ikke en tanke å ta den, selv om det nok kunne gjøres uten å lage allverdens oppstyr.

 

Dette mener jeg bestemt var ei mager, storvokst gaupe - jakta vinteren etter skjøt vi ei mager hanngaupe bare noen kilometer borti leia der...

 

Da er nok holdningen til andre rovdyr, kanskje spesielt ørna, en del dårligere.

 

Ang. det Aasum skriver om skitprøver på bjørn, er jo dette et rimelig godt eksempel på hvor frustrerende situasjonen kan være. På bygda har man lenge påstått det er mer bjørn enn de offisielle bestandsestimatene, og når de første DNA-analysene ble gjort var den offisielle maksimumsbestanden på bjørn beregnet til 25 dyr. I løpet av de første to åra ble det påvist 126, altså fem ganger mer. Nå har de på nytt doblet anslaget for Midt-Norge, men nå sier forskerne altså ikke at det skyldes vekst i bestanden, men de har blitt bedre til å fange opp en større andel av individene.

 

På sin plass med en "velkommen etter", kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Når Avtrekkern meiner vi burde forvise sauen til Australia, så blir det heilt feil. Slik eg ser det, har sauen (og geita) ein langt viktigare framtidsfunksjon enn å skaffe oss mat - nemleg å forhindre at heile distrikts-Norge - og særleg Vestlandet, gror fullstendig igjen. Og det er ein reint egoistisk betraktning ut frå ein jegerståstad. Får utmarka gro igjen i same tempo som dei siste 10-20 åra, så vil det forringe kvaliteten på tur- og jaktterreng i store delar av landet.

 

Min spådom: Det vil tvinge seg fram større fellingskvotar for rovvilt. Det meiner eg er uproblematisk både for bjørn og ulv, der Norge i realiteten berre forvaltar randsonebestandar av artane. Det store rovviltet vi i internasjonal målestokk verkeleg har eit ansvar for, er jerven, der den norske bestanden er til dels sentral.

 

Veldig enig i det meste av det du sier. Problemet mitt gjelder særlig ulv og det faktum at den dreper jakthunder. For meg som jakter her i Østfold betyr det at vi ikke lenger tør bruke løshund. Dessuten blir det mindre matnyttig vilt som elg og rådyr å jakte på. Jeg kunne klart meg uten ulv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke staten vil oppgi akkurat hvor mye rovdyr de er.

Siden slik vi har opplevd de her.

de lyver om antall noe som er bevist fra vår side, de vil ha rovvilt ( mye virker de som ), men de vil jeg og, men ikke 4x den bestanden ulv som egentlig skal være.

 

Rovdyr MÅ vi ha, ellers blir de tull i økosystemen og de kan fort gå utover andre arter som vi vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Ang. det Aasum skriver om skitprøver på bjørn, er jo dette et rimelig godt eksempel på hvor frustrerende situasjonen kan være. På bygda har man lenge påstått det er mer bjørn enn de offisielle bestandsestimatene, og når de første DNA-analysene ble gjort var den offisielle maksimumsbestanden på bjørn beregnet til 25 dyr. I løpet av de første to åra ble det påvist 126, altså fem ganger mer. Nå har de på nytt doblet anslaget for Midt-Norge, men nå sier forskerne altså ikke at det skyldes vekst i bestanden, men de har blitt bedre til å fange opp en større andel av individene.

 

På sin plass med en "velkommen etter", kanskje?

 

Jibrag er definetift inne på sakens kjerne! Det er vel ingen som helst tvil om at de fleste nordmenn vil ha rovdyr, selv sauebønnene/lappene sier ikke at alt skal vekk. Problemet ligger i det jibrag nevner, dokumetasjon, dokumentasjon og atter dokumentasjon! alle spor/bilder, prøver osv såes det tvil om når man melder i fra. Jeg mener at det må utarbeides en helt ny metodikk for registrering av rovvilt, det som skjer i dag gjør at rovviltstammen forvaltes på feil grunnlag - ergo er det mye konflikter mellom rovdyr og beitende dyr.

 

Kan ta en meget godt eksempel på hvor galt det kan være rett utafor studøra mi her: les dette: http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article5102017.ece

Dette er horribelt spør du meg! Ingen registret yngling på helgeland? Noen lokajsoner er uavklart? Situsjonen kan altså bli slik at forvaltningen av jerv blir etter 0 registrerte ynglinger her på helgeland. (det vil jo i teorien si at alle jerver som er her og dreper sau/rein er bare på streif og en fellingstillatelse sitter meget meget langt inne!) Er dere klar over hvilket område dette dreier seg om? til orientering: Store deler av børgefjell/majavatn og ut til kysten åbygda-bindal og helt nord til Hemnes/Mo i rana....

 

NB: Helgen for 14 dager siden så jeg sporet av 4 forskjellige jerver ved majavatn/kappfjell/dunfjell....

 

Nok om det. Så har du dokumentasjon på hvem som har drept sauen/reinen, hvis det ikke er merker etter hjørnetanna og tredje klo på høyre framlabb hos bjørnen er det ikke bjørn som har drept, da blir det satt "antatt" eller "ukjent" hos roviltkontakten eller omgjort av SNO alt etter hvem som ser på dette. (vi har eksempler på at roviltnemda har gjort om flere kadaver til "ukjent" i ettertid, da ble det rabalder!) Hvis dyret har et blåmerke på venstre bog og... ja dere skjønner, hele poenget at metodikken her er helt feil, det er alt for rigid - rovdyr dreper ikke etter svart/hvit-metoden, de griper og biter alt etter hvor de får tak og en bjørn dreper ikke bestandig likt. Har selv sett bamsen drept sau og de berømte slagene over ryggen osv stemte ikke med det jeg så...

 

Dette går ikke inn i pappen til de som sitter med kulepennen.... Hva skal til for at vi skal få til en ny metodikk for registrering av rovdyr samt dokomentasjon på hvem drepte dette dyret?

Det er der nøkkelen til rovviltforvaltningen ligger....

Link to comment
Share on other sites

bobbcat123 er så absolutt inne på noe. Rovdyr dreper ikke på samme måte hver gang, og det finnes akkurat noen fasit på hvordan de gjør det heller. Noen typiske trekk er det jo selvsagt.

 

Dette med ukjent dødsårsak er bare tull og helt unødvendig. Når det lyser rovdyr eller hund lang vei kan det ikke være vanskelig å forstå... MEN, det finnes jo også eksempler på det motsatte, som her i bygda , da noen sauer døde av lynnedslag.

 

Det folk ikke ser er at sau eller andre husdyr er en av de viktigste matressursene i landet. Skal vi fore opp rovdyrene med det lille vi har er det snart game over, slutt, stopp, the end.

Link to comment
Share on other sites

Fint dette temaet blir tatt opp, det har jo aldri vært diskutert før her på forumet.

 

Der sa du noe :wink:

Enig på høy tid at dette kommer fram litt (igjen).

 

Sau er relativt rolige sindige skapninger som spiser gress mm.

 

Ulv er stadig på farten og er troende til å spise alt med ett vist innhold av kjøtt.

 

Sau kan vi spise, andre folkeslag spiser hunde dyr, skal Norge nå overlates til dem?

Link to comment
Share on other sites

Sauen kan jo gjerdes inn på jorder o.l. eventuelt kan man gå tur med sauen sin i bånd slik som man gjør med andre kjæledyr. Ull er erstattet med syntetiske stoff som er bedre, kjøttet er ikke noe å hoppe i taket for. Rovdyra ser jo ikke noe behov for å spise annet enn det beste av dyra når fremkommeligheten er begrenset pga flokker av mat. Bamsefar og Per ulv er programert til å rydde opp i overfloden for å holde balansen, koser seg med en liten matbit og fortsetter på dagen mens korpen får resten. Er jo ikke noe poeng i å spise gamle rester når skogen er full av fersk mat. Er ikke noe behov for å finne opp hjulet på nytt, hjort kan gjerdes inn, er sauen sprekere ?

Link to comment
Share on other sites

Og noen klager på at maten er dyr. Blir ikke mye igjen av den frie bevegelsen i utmarka, om det skal gjerder opp i skog, li og fjell. Hadde vært på sin plass å sende regninga på alt med forvaltningen rovdyr til tilhengerne. Som vi andre betaler jegeravgift, hadde i grunn ikke plagd meg noe videre om de fleste hadde havnet i gjeldsfengsel.

 

Hva med et lite studium innen økonomi og norsk kultur uten om byene.

Link to comment
Share on other sites

"Sir"

 

Det var det verste jeg har hørt, sier veldig mye om deg. Bønder har faktisk mye annet arbeid som må gjøres utenom å passe på sauer 24/7. Det var noe annet for noen hundre, kanskje tusen år siden, når de ikke hadde annet å gjøre. Men i dagens samfunn er det begrenset med tid til hva man kan prioritere. De fleste som har sau på beite i fjell og mark, leier inn folk til å passe på sauen. Men selvfølgelig ikke 24/7! Kan heller sammenligne sau med kjæledyr som man har inne i huset heller. Så slik jeg ser det er teksten din skrevet bare for å provusere. Som tyder på at du har veldig lite å foreta deg i dette livet, eller så har du en forferdelig holdning. Skam deg!

På sau er det mye god mat, og fårikål er en tradisjonsrik matrett, en tradisjon som heldst ikke bør bli borte. Og med vintere som er så kalde som det var i år, er ull et meget nødvendig klesplagg.

Du er sikkert av typen som driter i allt, elsker å se andre faile og elsker å henge deg selv ut som perfekt. Men sau er noe som er nødvendig for de fleste, spesielt med den kulda vi har her.

Kunne godt tenkt meg sett et resultat av hvordan menneskene skulle klart seg uten sau. Selvfølgelig er ikke sauen den eneste maten vi har, men er nå iallefall en del av den.

Sau er fremtid, det er ikke rovdyr. Rovdyr er skapninger som IKKE bør utryddes, men holdes nede til en fornuftig bestand. Rovdyrene i Norge er faktisk veldig spennende skapninger, men blir det for mange ødelegger det for andre. Kort sagt.

 

Sau skaper jobber, mat og klær.

Rovdyr skaper turisme, tap og skrekk!

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Bra skreve Butinox!

 

Sauen er en viktig del i jordbruke i norge, og det går langt tilbake i tid.

Nå ska det komme noe nytt slik at de som har sau på beite i fjelle blir merka i butikken.

At det står på kjøttet i frysedisken står at dyret har vore på sommarbeite i fjelle og på en bø.

 

Norge gror igjen, da spør jeg, eter rovdyr trer? lager de stier og beiter de ner bjørkene som popper opp øveralt der det er opent?

Neh, trur ikke det. Hele slekta mi er nesten med på å drive garden som onkel har. Han er heilt avhengig av at vi hjelper til med samling og sånt. Hadde ikke Besteforledrene mine skoga stier på haia, hadde det vore uframkommeli. Bjørkekratt som ikke er sant. Du trenger bare å lage en sti, så holder sauen den open. Den holder bjørka bra nede men den vokser i ett forferdelig tempo.

 

Norge TRENGER sauen, det er bare noe vi må ha, ferdig me den saken.

Link to comment
Share on other sites

Sauen kan jo gjerdes inn på jorder o.l. eventuelt kan man gå tur med sauen sin i bånd slik som man gjør med andre kjæledyr. Ull er erstattet med syntetiske stoff som er bedre, kjøttet er ikke noe å hoppe i taket for. Rovdyra ser jo ikke noe behov for å spise annet enn det beste av dyra når fremkommeligheten er begrenset pga flokker av mat. Bamsefar og Per ulv er programert til å rydde opp i overfloden for å holde balansen, koser seg med en liten matbit og fortsetter på dagen mens korpen får resten. Er jo ikke noe poeng i å spise gamle rester når skogen er full av fersk mat. Er ikke noe behov for å finne opp hjulet på nytt, hjort kan gjerdes inn, er sauen sprekere ?

 

Håper virkelig ikke det er slike direkte landbruksfiendtlige holdninger som bestemmer i rovdyrpolitikken.

Link to comment
Share on other sites

displayimage.php?album=lastup&cat=-15&pos=0

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=lastup&cat=-15&pos=0

 

Kom over denne sauen som var tatt av bjørnen ST12 (dokumentert med DNA) natt til 11. juli 2009 i forbindelse med skadefellingstillatelse. Bildet ble tatt 14. juli hvor lammet ble funnet sovende inntil sin døde mor og nektet å forlate henne. Jeg fikk i alle fall problemer med å forklare dette lammet hvorfor det skal være slik (selv om så vi hadde snakket samme språk)!

Dyreeier passer på sauene sine godt med daglig tilsyn. Å passe på flere hundre sauer er ikke enkelt i skogsvegetasjon. Er en sau 50-100 meter unna ser du den rett og slett ikke. Og enklere er det ikke når jerven tar sau bare 10-20 meter foran gjeteren.

Rovdyr og beitedyr går rett og slett ikke i sammen. Det fant våre forferdre ut, og vi trenger ikke å finne opp kruttet på nytt. Beitedyr trenger beiteland, og rovdyr trenger byttedyr. Flytter man byttedyr, trekker rovdyra etter og problemet blir ikke løst av den grunn. Jeg kan heller ikke se at å ha sauen gående på inngjerdet innmark i beitesesongen løser problemet. Da har ikke bonden noe å fóre sauen med om vinteren. Utmarksbeite i mitt fylke tilsvarer 50.000 dekar dyrkajord, noe vi ikke har per dags dato. Vi må altså nydyrke 50.000 dekar for å opprettholde samme sauetall. Dette er ikke gjort over natta. Dyrkbar jord er allerede oppdyrket, det som er igjen her er sjelden så godt egnet til nydyrking. I tillegg er det å ha sau gående på innmark i lengre tid forbundet med stor smittefare av sykdommer og snyltere.

Jeg er ingen sauebonde, men er oppvokst på gård med storfe og er litt mer enn middels jaktinteressert. Jeg er ikke av den oppfatningav jeg ikke vil ha rovdyr, men jeg er opptatt av å ha et levedyktig distriktsnorge. Jeg ønsker ikke at det skal bli som utpå bygda i Sverige, øde og forlatt. Det handler også om arbeidsplasser, ikke bare for bonden men også de ringvirkninger i samfunnet bonden genererer (dyretransport, slakteri, meieri, landbruksverksted, butikker, skole osv.) 1 årsverk i landbruket genererer 2-3 årsverk i samfunnet.

 

displayimage.php?album=lastup&cat=-15&pos=1

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=lastup&cat=-15&pos=1

 

Her ser dere bjørnen ST12 som herjet i min kommune sommeren 2009, sammen med ST10 og ST11 (kanskje flere bjørner). Dette bildet tok jeg da vi var ute å trente hund nå på vårsnøen og fikk los på bjørnen. Kommunen hadde søk om skadefellingstillatelse som forebyggende tiltak, men fikk avslag fra DN. Her hadde vi en reel sjanse til å ta ut en skadegjører som vi viste identiteten på. Sjansen for at vi må jakte på denne i sommer igjen i ett av landets tetteste sauekommuner (antall sluppet sau på utmarksbeite per kvadratkilometer) under langt vanskeligere jaktforhold er stor. Avslaget er etter mitt syn et hån mot både beitenæringa, skadefellingslaget, kommunen og forvaltningsplan for rovvilt i Region 6.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Bra skreve Butinox!

 

Sauen er en viktig del i jordbruke i norge, og det går langt tilbake i tid.

Nå ska det komme noe nytt slik at de som har sau på beite i fjelle blir merka i butikken.

At det står på kjøttet i frysedisken står at dyret har vore på sommarbeite i fjelle og på en bø.

 

Norge gror igjen, da spør jeg, eter rovdyr trer? lager de stier og beiter de ner bjørkene som popper opp øveralt der det er opent?

Neh, trur ikke det. Hele slekta mi er nesten med på å drive garden som onkel har. Han er heilt avhengig av at vi hjelper til med samling og sånt. Hadde ikke Besteforledrene mine skoga stier på haia, hadde det vore uframkommeli. Bjørkekratt som ikke er sant. Du trenger bare å lage en sti, så holder sauen den open. Den holder bjørka bra nede men den vokser i ett forferdelig tempo.

 

Norge TRENGER sauen, det er bare noe vi må ha, ferdig me den saken.

 

 

Ja, nok en rapport om sau og beiting!

Ja til sau i utmarka/fjell for ellers så gror landet igjen!

Og i tillegg til lammesteik og pinnekjøtt så regner jeg også med at fleste her på forumet har ullklær som varmer!

 

http://www.forskning.no/artikler/2010/desember/273622" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for at Norge trenger både sau og rovdyr, men at det burde være fast jakt på alt av rovdyr og bedre kontroll på hvor mye det finnes av rovdyr.

 

Her opp i nordre nordland og ytterst mot have har vi heldigvis ikke ulv og bjørn, men vi trenger ikke dra så langt får å finne de heller. Jeg synes det er synd at så mange saubønder får ødelagt flokken sin på grunn av at rovdyr generelt er masse-mordere. Når der er mye mat i skogen så spiser rovdyrene bare det beste de får og som er mest næringrikt!

 

Det er jo flere grunner til at det er husdyr ute på beite, ikke bare for at de skal vokse, men de skal samtidig holde nede veksten slik at det ikke gror over. En ting vi har sett her er at der det en gang har vært husdyr er nå blitt overgrodd, på grunn av det så har rypa trekt lenger ned, for at hun skal ha en plass å finne mat og for at kyllingene hennes skal ha en plass å gå og sjule seg på.

 

Sammtidig er det mest hav- og kongeørn vi har her, før var det lite av de, men det er det ikke nå lenger!!!!! :shock: not! Det kryr av de stort sett over alt og mat finnes det nok av også. Husker når jeg var yngre at det var skikkellig stas å se ørna, men det er det ikke nå lenger. Noen mener at ørna ikke tar lam, det er bare tull for det gjør hun. og hun er flink til det å!

Reven tar vel sin del den å og så har vi en bitte-liten bestand av gaupe her på øya(fikk forresten vite det for ikke så lenge siden, trodde det bare var en røver-historie), regner sterkt med at den tar noen sau-lam når den får en sjansje.

 

Når det kommer til sauesorter så vet man jo at villsauen(usikker på rasen i farta) tenker mere taktisk en vanlig sau når den blir truet av rovdyr. Men en annen argumentasjon er jo at du må ha dobbelt, om ikke tre dobblet så mange villsau før at det skal lønne seg med drift i forhold til vanlig sau. Gjør som enkelte bønder få en lama/en alpakka til å være vaktbikkje sammens med sauene :D det skal vist fungere!

 

Vi trenger rovdyr, men at vi kan ha en bedre jaktpolitikk på disse det er klart. Kunne godt ha tenkt meg å være med på slik jakt, men det er vel ikke bare bare!!

 

Mvh Roar

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde vært eier av sau/rein - evt. andre husdyr som har vært/er offer for rovdyr, ville jeg helt sikkert ønsket de "dedundas".

 

Nå er jeg en urban person med noe så enkelt som en jakthund - som husdyr.

 

I områder hvor mitt husdyr kan bli tatt av rovdyr - slippes den ikke.

 

Derfor har jeg ikke samme delaktighet i "rovdyrshatet" som mange har.

Det jeg imidlertid ser helt klart, er at:

 

Økonimi/frustrasjon vedr. rovdyr - har en helt annen agenda for den som lever av husdyr.

 

Hvis jeg hadde vært eier av 800 husdyr - ville jeg brukt tid/ressurser/økonomi på å "vokte" disse.

 

Men hvis jeg hadde en 100% jobb - et annet sted - kunne jeg selvsagt ikke følge opp godt nok.

 

Og mange av de som har husdyr - lever kanskje ikke av de?

Ikke vet jeg?

 

Slippes husdyrene ut på et eller annet beite - og lar livet gå sin gang - vil nok rovdyrene skaffe seg mat.

På bekostning av husdyreierene.

 

Spørsmålet blir da:

 

Skal jeg livnære meg av husdyr - eller skal jeg ha de som kjæledyr, mens inntekten kommer fra min arbeidsgiver?

 

Noen velger 50% basis (som kan være fornuftig :) ).

 

Hva gjør disse - i forhold til å "gjete" sine husdyr?

 

Sitter de på gården - og surfer på Google - mens husdyrene blir tatt av rovdyr, eller foretar de seg noe aktivt for å unngå tapene?

Link to comment
Share on other sites

Og for å ikke bli misforstått:

 

Jeg ønsker at subsidier skal bli gitt - for at et land som har snø halve året - skal kunne være istand til å selge meg mat.

 

Men de som skal ha inntekt på dette - må arbeide for det.

 

 

OT:

 

At statsministeren kan ta en "helgatur" til Sudan - eller hvor det nå skulle være - og etterlate seg 500 millioner, er for meg helt uforstående - når jeg ser tilstanden i Norge (sykehjem, sykehus osv.).

 

 

Da har de 500 mill`ene - heller kunne blitt gitt til sauene/tamreinene - et eller annet sted i Norge.

Og kanskje brukt et par millioner av de - til å utrydde rovviltet?

 

Beklager at jeg er EU/VERDEN`s negativ!!!!!!!!!!!!!!

 

(Er så glad for at jeg ikke har banksafen full av Euro :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet blir da:

 

Skal jeg livnære meg av husdyr - eller skal jeg ha de som kjæledyr, mens inntekten kommer fra min arbeidsgiver?

 

Noen velger 50% basis (som kan være fornuftig :) ).

 

Hva gjør disse - i forhold til å "gjete" sine husdyr?

 

Sitter de på gården - og surfer på Google - mens husdyrene blir tatt av rovdyr, eller foretar de seg noe aktivt for å unngå tapene?

1: Å holde sau har mer enn en hensikt, kjøt og ull er en ting. Å holde kulturbeitet i hevd er en annen.

2: Gjete? De passer seg selv om man kan holde rovdyra unna, kun nødvendig tilsyn i forhold til sykdom er nødvendig (daglig tilsyn med andre ord, ikke 24/7).

3: De fleste har nok å gjøre hjemme på gården, med klargjøring til, og gjennomføring av de forskjellige "onnene". Småbruket hjemme er vel på ca Ett og ett halvt årsverk, i tillegg jobbet far min 100% utenfor gården. Noe som da tilser at han utførte to og ett halvt årsverk hvert år (riktignok med noe hjelp fra Mor og barn, men like vel). Det sier seg selv at det blir lite tid tilovers for googling i arbeidstiden (som oftest er fra 0630 til 2200 for folk i en slik situasjon). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har plass til mye mye mer sauedrift :!:

På enorme ommråder uten rovdyr blir sauedriften lagt ned i stor skala år for år.

Resultatet er et kulturlandskapet som gror igjen.

Grunnen er kort og godt for liten inntjening.

Jeg tror det er fult mulig å øke sauedriften på landsbasis med bedre tilskudd i ommråder uten rovdyr, selv om den hadde blit avviklet i kjerneommråder for rovvilt.

Link to comment
Share on other sites

. Bestandane av rovvilt er truleg på sitt høgaste på kanskje 200 år

 

Tror du er helt på villspor med denne uttalesen.

For 200 år siden var det mye mer bjørn og ulv i Norge en det er i dag.

Det var nok mye mer rovdyr for 100 år siden også.

 

 

Ikke i Norge nei :wink: Ulven var "utrydda" i Norge på den tiden.. Bøndene skaut hver en ulv for viltlov var ikke oppfunnet..

Bjørnen også.. jerven å gaupa er jeg mer usikker på, men det var nok ikke mye.. For dem hadde noen effektive saker på rovdyr på den tiden :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Rovdyr er noe dritt!

 

Har vokst opp på gård og det har vert år blitt tatt sauer og lam av rovdyr. Ett år mistet vi 30% prosent av lammene til fordel for jerven. Alt dette med å bevare rovdyrene gjør det svært vanskelig å driv hysdyrhold. Dette gjør at Norge blir mer og mer avhengig av varer fra utlandet, med at flere bønder slutter. Ting beveger seg i negativ retning!

Link to comment
Share on other sites

Rundt krigen også.. 1940 åra var det lite.. Nå kan ihvertfall jeg uttale meg om her i Gudbrandsdalen. :wink:

Her var det ikke en ulv og se.. Det var ikke før i 1990-talet av det begynte og komme ulv og bjørn hit.. Jerv var her, men ikke så mye at det ble noen plage.. :wink:

 

For to hundre år siden hadde Norge trolig den største ulvebestanden i hele skandinavia.

Rundt 1850 ble bestanden sterkt redusert av sykdom (ulvepest). Det var i perioden etter dette at det ble innført skuddpremie og masiv jakt på ulv, utlegging av giftåte ble også benyttet.

Som furnez skriver var det fra 1850 og frem til 1910 at stammen ble redusert til et minimum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...