Jump to content

Vargkriget


jada

Recommended Posts

Støttes, ingen dømming fra produsenter, bare rene fakta om det som foregår, slik det skal være :)

 

Om det er rett eller galt (moralsk) det de som ble filmet gjør, blir en helt annet diskusjon... Jeg for min del er ikke helt enig med meg selv :?

 

Edit; forandret litt, siden jeg så det kunne misforstås.

Link to comment
Share on other sites

:shock: ulovlig jakt er en ting!!! men når idioter begynner å bruke giftåter som dreper allt annet en det de er ment for så har det gått for langt!! og å sammelligne dette med motstandskampen under krigen blir bare lavmål! :? tror en del motstandere av ulv fikk i vrangstrupen hvordan denne jakta foregikk :lol:
Link to comment
Share on other sites

:shock: ulovlig jakt er en ting!!! men når idioter begynner å bruke giftåter som dreper allt annet en det de er ment for så har det gått for langt!! og å sammelligne dette med motstandskampen under krigen blir bare lavmål! :? tror en del motstandere av ulv fikk i vrangstrupen hvordan denne jakta foregikk :lol:

 

Må si meg enig i den der. var en ojektiv og bra dokumentar og er ikke akuratt glad i ulv, men må si at jeg ikke akuratt bifaler i og legge igjen gift og annet dritt i skogen :evil: .

Link to comment
Share on other sites

Nei må si meg enig, gift er "ikke min greie".... men jeg mener at rovdyrpolitisk sett så har søta bror gått av skaftet. (det er en annen sak) Synes dokumentaren gir et klart signal til politikerne om at noe her er temmelig galt! Der må jeg si meg enig i jegerne i dokumentaren...

Kjenner også temmelig godt til våre samiske venner og jeg stiller også det store spørsmålstegnet til hvordan en ulvestamme kunne ha økt slik den har gjort med bare invandring fra Finland... for meg er det umulig uten hjelp fra visse hold, stemmer så det har man gjort noe som er enda verre kriminelt sett...

Link to comment
Share on other sites

Dokumentaren var bra, men jeg må si at jegerne gjorde seg selv en skikkelig bjørnetjeneste ved å si det de sa..

"Man bruker helmantlad ammunisjon og mageskudd" Hva faen skal det være godt for?? Lad opp noen V-maxer om man først skal gjøre noe slikt..

Jeg er forøvrig motstander av ulovlig ulvejakt.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg tid til å se denne.

 

Er det bare jeg som synes dette var litt av en fantastisk historie? Kanskje litt i drøyeste laget? Jeg mener... napalm og dynamitt, en taushetsed som forsegles med drap - men likevel velger de å stille opp til intervju...?

 

Hvis jeg ville forhindre lisensjakt på ulv i Sverige vinteren 2011, ville en "dokumentasjon" av utstrakt organisert tjuvjakt på ulv vært et sikkerstikk...

Link to comment
Share on other sites

Ja er tydelig at søta bror begynner og bli ganske ovenpå når de beggyner og delta i dokumentarer og greier :!: .

Ville nå tur at det beste er å holde helt kjeft om tjuvjakt :? . Men det er nå mine tanker rund det. Så nå blir det spennende og se om det blir noe lisensjakt til neste vinter :?:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det blir lisensjakt på ulv neste vinter uansett hva slags filmer som blir visst på TV.

Ulvedebatten er så opphetet nå så det er ikke lenger noe som overasker hverken ulvemotstandere eller ulveforkjempere.Uten lovlig ulvejakt kommer det til å bli enda mere ulovlig jakt. Ulvepolitikken er storsamfunnets voldtekt av bygde Norge\Sverige.

Når de i tillegg begynner å prate om å sette ut ulv så er det jo ikke annet å si enn at forvaltningen har mistet alt som heter sunt bondevett. Ulven er ikke lenger noe villdyr, men et leketøy for forskere, studenter og byråkrater. Mange som har skaffet seg fine jobber og selfølgelig gjør alt de kan for å beholde disse jobbene.

Stort sett ingen som lever i områder med ulv vil ha den der.

Vanskelig å si noe om hvor sann denne dokumentaren er, men den viste ihvertfall hvor ømtålig og vanskelig denne problemstillingen rundt ulv, bygdesamfunn, bysamfunn er.

Tror nok frontene bare blir hardere og hardere framover.

Link to comment
Share on other sites

 

Er det bare jeg som synes dette var litt av en fantastisk historie? Kanskje litt i drøyeste laget?

Hva tror du? Skremselspropaganda for å vekke myndighetene kanskje? :wink:

 

Minner om denne: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7029856

Er det smart bruk av penger?

Det var fredelig da ulven ikke var her, nå er det bare bråk. I wonder... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hva tror du? Skremselspropaganda for å vekke myndighetene kanskje? :wink:

 

Mulighetene er egentlig flere. Jegere som er forbanna og som ønsker å skape oppsikt? Naturvernere som ønsker å bygge opp tidenes beste argument mot lisensjakt på ulv - påstanden i filmen er jo at det felles like mye ulv ulovlig som under lisensjakta... Og at den ulovlige jakta vil fortsette uavhengig av lisensjakta, selv under lisensjakta... Sammentreff?

 

Er vi virkelig så naive at vi ikke tror motstanderne mot lovlig lisensjakt på ulv vil bruke dette som argument for alt det er verdt?

 

Hvordan klarer en journalist å finne bakmannen for en ulvejaktliga som driver i reneste mafiastil, og overbevise vedkommende til å vise feller de bruker, plasser de har felt ulv ulovlig, kadaver av forgiftede ulv - og i tillegg klarer vedkommende å skaffe kontakt med to andre i et nettverk der jeg forstod det som at de egentlig ikke hadde kontakt med hverandre, og få disse to til å stille opp? Og ikke bare stille opp, men de har vitterlig såpass tillit til journalisten at de har stilt opp i intervjuer og vist ansiktet, med forbehold om at det blir sladdet og stemmen blir fordreid. Ville en ekte ulvetjuvjeger være så uforsiktig?

 

Noe lignende har vel vært oppe tidligere, og jeg synes fortsatt at denne siden av historien er vel så fantastisk som Lars Toverud sine intrikate utgreiinger om hvordan ulv i haugevis har blitt innført til Skandinavia...

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at dette er en kjedelig oppfatning (en konversasjonsstopper) men: 1Kriminelle finnes 2. Journalister som klarer å vinne deres tillit finnes - Bare slike jeg ser det da ..

 

Mvh Langlo (ikke betalt av staten for å si dette) :)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg havde set udsendelsen, tænkte jeg - hvem er så stor idiot, at han vil i TV med sin ulovlige jakt??

 

Oversagede studsare?? De larmer som bare f... og du bliver blændet af mundingsglimtet. Virkeligt effektivt til nattejakt :lol:

 

Derudover er det utroligt at hårene ved skelet resterne ser så friske ud og er så grove. Jeg har en mistanke om at det er hår fra elg.

Link to comment
Share on other sites

............... Ulven er ikke lenger noe villdyr, men et leketøy for forskere, studenter og byråkrater. Mange som har skaffet seg fine jobber og selfølgelig gjør alt de kan for å beholde disse jobbene.

Stort sett ingen som lever i områder med ulv vil ha den der.

 

Godt talt varberger! Kan ikke annet enn å si meg enig i dette .

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at dette er en kjedelig oppfatning (en konversasjonsstopper) men: 1Kriminelle finnes 2. Journalister som klarer å vinne deres tillit finnes - Bare slike jeg ser det da ..

 

Ja, og det er heller ikke umulig at det finnes ekstremister der ute som synes det er helt riktig å fremme en slik sak, fordi de er helt 100% sikre på at det de gjør er rett, og de bør belønnes som helter istedet for å bli jaget som kriminelle.

 

Objektivt sett har vi derimot en dokumentar som egentlig ikke dokumenterer noe som helst annet enn at det finnes gærninger der ute, uansett om en vil tro den ene eller andre versjonen. Bevismessig står man egentlig svakere enn visse UFO-dokumentarer som er kokt sammen de siste 30-40 årene. Målet med en dokumentar er derimot ikke nødvendigvis å bevise noe som helst, men å skape debatt. Denne synes jeg egentlig skaper mer støy og ufred i en situasjon som allerede preges av støy og ufred, enn den skaper saklig debatt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt skeptisk til denne dokumentaren. Et godt organisert og utilnærmelig nettverk av sammensvorne ulvejegere, hvor ikke engang den nærmeste familien kjenner til virksomheten, står frem i en times lang dokumentar og viser detaljert om metodene de bruker, og i tillegg dokumenterer ulovlighetene. Noe som ikke henger helt på grep her .....

 

Dokumentaren gir et autentisk inntrykk på tv, men det betyr ikke at den viser sannheten av den grunn. Mest av alt gir den etter min mening argumenter for å redusere fremtidig lovlig ulvejakt.

Link to comment
Share on other sites

Sånne dokumentarer fra innsiden er jo ikke unikt. Er jo massevis av eksempler der journalister er med narkolangere, kriminelle gjenger og til og med taliban. Grunnen er vel ofte at de ønsker å fremme sin sak.

 

De jeg syntes er rart med denne dokumentaren er måten disse jegerne fremstår.

De sier at tystere vil møte samme skjebnen som ulven.

Noen ganger virker de veldig opptatt av at dette skjer fort og smertefritt for ulven, mens andre ganger er det de verste torturmetoder som brukes.

 

Dette er ganske ekstremt syntes nå jeg. Og jeg greier ikke helt å se hva de ønsker å oppnå med å stille opp på en slik dokumentar.

Link to comment
Share on other sites

Hallo !

Slike ligaer finnes i norge , så dette er ikke noe nytt ! Det er mye folk ikke vet , å det de ikke vet har de ikke godt av å vite heller !

Det blir slik når myndighetene ikke gjør jobben sin , å hjelper bønder å reineiere i rovdyr spørsmålet !

Om dette er rett får bli et annet spørsmål !

 

Jan Arve :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev her ett lengre innlegg om farene og konsekvensene vi kan være på vei inn i om dette innslaget stemmer, men så kom jeg på at folk som leser her. ikke nødvendigvis har det mest objektive brillene på når det leser, komenterer eller raporterer.

Jeg anser at det rett og slett ikke er fornuftigt, å sette mine tanker og vurderinger om saken på trykk. Og det viser vel hvor steile jeg oppfatter frontene til å være nå.

 

Uansett om dette tv innslaget er riktigt eller konstruert, er vi allerede på vei inn i en ny eskalering mellom frontene. Og fremtiden er etter mitt syn, nå desverre mørkere for alle parter i ulvesaken.

 

Jeg finner det forøvrig svært lite sansynlig at noen tar journalistens ord for god fisk, og velger å stille umaskert foran kamera.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det forøvrig svært lite sansynlig at noen tar journalistens ord for god fisk, og velger å stille umaskert foran kamera.

 

En journalist kan jo alltids fore opplysningene videre til diverse instanser, og det har sikkert skjedd.. - men hvis det kom ut ville journalisten slite for ettertiden, med å skape tillit til å få komme inn i "lukkede" miljøer. Nettopp dette er vel pressefolk ganske opptatt av at ikke skal skje.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg tid til å se denne dokumentaren 2 gannger og synes det er merkelig at noen "går ut" i offentligheten med slik uten videre :? .

Er noe fakta her å som ikke er så veldig dokumentert synes jeg å. En hver kan vel lage noe helvete for noen hvis de vill nok.

Det er ikke å stikke under en stol at ulovlig jakt pågår på ulv men å publisere det på dene måten er vel ganske riski for vedkomende :?

 

Jeg har min egen formenig om dette å den holder jeg for meg selv. :wink:

 

PS: jeg er ikke for ulovlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...