Jump to content

Erfaringer med .22 mag/.17HMR


Hjort'n

Recommended Posts

Jeg har en 22 wmr som nevnt tidligere i tråden, jeg er fornøyd med presisjonen som er helt grei til jaktbruk.

Remington 33 grains v-max ca 3 cm treskuddsgruppe på hundre meter er nok til de avstandene man faktisk kan bruke dette kaliberet på. Har selv skutt ravn på 120 meters hold med 7-8 sekundmeters sidevind, men måtte da hold av endel for vinden selvfølgelig, dette er ikke noe å anbefale.

Som med .17hmr er dette kaliberet veldig følsomt for vind, og kulebanen setter en naturlig bariere på ca 120 meter, etter dette detter kula som en stein. Jeg ville nok vurdert å gå litt opp på kaliber dersom dette er eneste rifle du har og skal bruke på tiur, feks 222, 223. Jeg har selv ingen erfaring med bruk av kaliberet på tiur, men cci maximag 40 grain HP vil nok fungere bare du ikke strekker holdene! Jeg ville nok ikke skutt på tiur på noe mer enn 70-80 meters hold med 22 magnum.

Link to comment
Share on other sites

22 WMR er mer utsatt for vindavdrift enn 17 HMR!!

 

Vi konkluderte raskt med at kaliberet var ubrukelig....' :lol:

 

Varmint 17 HMR ga helt fabelaktig presisjon. Sammenlign med hva du vil. Med Hornady 17 grs V-Max patroner ga CZen 12 mm i gjennomsnitt på tre femskuddserier! Skyteavstand 100 m. Prøv med hva som helst av fabrikkrifle/patron du vil, dette er ikke lett å slå. Hentet fra denne linken: http://www.villmarksliv.no/tester/jaktu ... vice=print

Link to comment
Share on other sites

However, when compared to it's main competition, the .22WMR, it is a great improvement. At 200 yards the .17 HMR drifts 15 inches less than a .22WMR in a 10-mph cross wind. When speaking of trajectory the .17 MMR also blows the doors off the competition. At 200 yards, it drops 10 inches less than a .22WMR.

 

http://www.cabelas.com/story-123/schoby ... view.shtml

 

Å konkludere med at kaliberet er ubrukelig er helt fantastisk. Har ikke tanken om at kanskje skytteren spiller en rolle slått deg i det hele tatt?

 

22 WMR kan være et bedre jaktkaliber i noen sammenhenger, men IKKE fortell meg at noen skal velge dette fremfor 17 HMR på grunn av mindre vindavdrift!!!

Link to comment
Share on other sites

Å konkludere med at kaliberet er ubrukelig er helt fantastisk. Har ikke tanken om at kanskje skytteren spiller en rolle slått deg i det hele tatt?

 

22 WMR kan være et bedre jaktkaliber i noen sammenhenger, men IKKE fortell meg at noen skal velge dette fremfor 17 HMR på grunn av mindre vindavdrift!!!

 

Jeg ga MIN erfaring med begge kaliberne. Har du skutt med noen av kalibrene?

Jeg sa ingenting om vindavdrift med 22wmr. Jeg bare sier at 17hmr er et ubrukelig kaliber, noe jeg ikke har problemer med å stå for.

 

Å til dette med skyttern, så tviler jeg sterkt på at det er skyttern når flere prøver børsa. Personelig skyter jeg en god del bedre samlinger med andre rifler på 100 meter.

Så jeg betviler at det var skyteferdighetene til oss som skjøt som ga utslaget. Derimot kan jeg åpne for at våpnene, da særlig remington ikke var det beste våpnet å teste presisjon i et kaliber med.

 

Når det kommer til cz varmint i 17hmr, så forventer jeg rimelig bra presisjon av et slikt våpen.

 

Men la nå mannen få lov å gjøre seg opp en mening. Som sagt, dette var min erfaring.

 

Det grapset med vindavdrift du har googlet frem kan godt være stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Slapp av, ta en dere en bolle folkens. Det er da ikke første gang i verdenshistorien at man har forskjellige erfaringer!

Selv har jeg skutt lite med mine tre quad løp, men gleder meg til å ha med 17hmr på sjøfugljakta fra kajakk! Tenker å ha den nede i brønnen i en slik rusthemmende pose, og ha hagla på dekket. Om jeg ser fugl å avstnd er det bare å kjøre kajakken fast i tanga, opp med rifle og tofot, og knerte i vei. Det er i hvertfall planen, får se hvordan det stemmer med fvirkeligheten når sjøfugljakta starter.

Og, jeg har også en 22-250, men det er en fuglesprenger av rang! Måtte nok ha ladet ned betydelig skulle jeg ha brukt den i stedet for!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ga MIN erfaring med begge kaliberne. Har du skutt med noen av kalibrene?

Jeg sa ingenting om vindavdrift med 22wmr. Jeg bare sier at 17hmr er et ubrukelig kaliber, noe jeg ikke har problemer med å stå for.

Det grapset med vindavdrift du har googlet frem kan godt være stemmer.

 

Som nevnt tidligere i tråden så har jeg erfaringer med begge kalibrene ja. Byttet fra 22 WMR til 17 HMR fordi jeg ikke synes presisjonen i 22 WMR er all verden.

 

Husk at dette nettstedet oppsøkes av folk som er ute etter å kjøpe sin egen rifle, gjerne for første gang. Da synes jeg det blir for dumt at du sier at 17 HMR er et ubrukelig kaliber? Ubrukelig til hva, for hvem?

 

Kanskje vi hadde en litt dårlig dag begge to i går - beklager at jeg beskyldte deg for å være en dårlig skytter :wink: Akkurat det er jo like dumt som å si at kaliberet er ubrukelig :)

Link to comment
Share on other sites

Se mot slutten av denne tråden, viewtopic.php?f=80&t=938 her skriver Nero om erfaringene med sitt 17hmr løp til Sako Quad: 17HMR går jækla presist, men det dukker stadig opp flyvere uten noen god forklaring. Dette er etterhvert ganske godt kjent fenomen på .17HMR. Trolig ligger problemet på at ammo ikke er stabil nok. De fleste merkene produseres på samme fabrikk, med KUN forskjell på bunnstempel og farge på spissen av kula. (V-max). Mange forsøker forskjellige merker ammo, og mener a rifla skyter bedre med merke X enne Y. Forskjellen ligger heller på forskjellig lot av ammo, enn merke.

 

Hva er deres erfaringer med 17hmr? Eneste grunnen til at jeg har tenkt å handle et løp i dette kaliberet til min quad, i tillegg til 22lr og 22wmr, er at jeg har hørt om ekstrem presisjon. Siden det allerde finnes en 22mag/17hmr tråd stiller jeg spørsmålet her: Dere andre som har 17 hmr, hva slags presisjon får dere i riflene deres?

 

Med støtte foran og bak klarer jeg med litt flaks å samle 5 skudd innenfor et kronestykke på 100 meter. Vis med den 22 WMR som klarer det :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det er nok det. Ein .22 LR er i grunn et must å ha uansett, det og demper, så kan du stort sett skyte kor tid du vil, så lenge du har sikker bakgrunn. Det ligg ein brukt Sako Quad her inne på SALG sidene, med .22 LR / .22 WMR / .17 HMR, med bra kikkertsikte. Kikk på det, så har du pakka du treng. Overflødige løp, får du kanskje solgt til ferske Quad eigere som kun kjøpte med 1 løp.

Link to comment
Share on other sites

Dette med at .17hmr ikke duger til rev, har jeg selv tenkt en god del på siden jeg vurderer kaliberet selv. Nå har jeg jo både hagle og .308 til revejakt, men hadde også tenkt å bruke hmr'n til reven. Derfor oppsøkte jeg www.rimfirecentral.com, og der skryter de av mer enn god nok effekt på opptil 200yds (ca 180m) på coyote, som jo er større enn reven. Så tror nok hmr'n vil funke på rev også. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Er det noen har erfaring med .22 Hornet som småviltrifle ??

 

 

22 Hornet er nok en vesentlig bedre patron til småvilt, enn 22 WMR. Har begge og prøvd begge til bl.a Hare, Rype, Storfugl og Rev. Horneten er også lettere ladbar, og derav gjennom esperimentering potensiellt mere presis. Forøverig er iallefall Hornetene mine mer presis generelt, også med fabrikkammo. 22 Hornet er kanskje lite kjent og fortjener mere oppmerksomhet- K Hornet er en spennende variant 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hiver meg på jeg og - som relativt nyervervet eier av 17.HMR - så kan jeg komme med noen erfaringer jeg og..

Til revejakt - så innser jeg at det blir å strekke grenser å skyte på rev iallefall utover 100 meter - og rene sideskudd er eneste som er dugelig spør dere meg. MAO - jeg går tilbake til min trofaste .243 inntil videre... Man må nesten definere bruken/nehovet litt - til billig treningsbørse - og "lek og moro" - så finner du ikke mange bedre alternativer - eller som kråkesprenger..men er tiur på topp og rev målet - så er jeg ikke i tvil om at 22-250 eller .223 er MYE bedre egnet... Det er kjedelig og sitte i fullt måneskinn i godglugga - og se reven sitte rolig på 200 meter og IKKE kunne skyte på den med fullt anlegg - til det er 17 HMR ikke kraftig nok, og kulebanen er ditto... Var noen som sammenliknet det med "og pule stående i en kano" - noe jeg lo av for en tid tilbake - men nå faktisk er ganske enig i...det blir og sette ting veldig på spissen, og på slutten av dagen - så er vel ett allsidig vektøy vi stoler på målsetningen..

 

Jeg kommer til og beholde min kaliber 17 - til trening og kråkejakt - men som revebørse er den dessverre allerede pensjonert:(

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at eg ikkje har så mykje erfaring med noen av kalibrene foreløpig.

Dette fordi børsa eg har kjøpt, ikkje har fått prøve seg så mykje grunnet fælt ver på jæren.

 

Men eg har har følgende tanke til deg.

Viss du velger å kjøpe cz 455, så kan du i starten velge eit av kalibera, men viss du ønsker å utvide, eller er missfornøyd med kaliberet du valgte, så kan du kjøpe eit ekstra løp. Eg har kjøpt den i 22lr, og venter på mitt løp i 17hmr,

den tilbys både i varmint utgaver, og standardløp. i litt ymse kaliber

 

Børsa mi, ein 455 som er så ny at eg knapt nok har satt mine fettfingrer på avtrekkeren, er ein finfin kreasjon som vil gi mykje glede samme kva kaliber eg velger, den er kanskje litt utanfor ditt busjett, men du vil kunne velge mellom kalibera på ein annan måte en når du må skifte heile børsa.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Noen som vil gi en pris betraktning på følgende eller har erfaring med prissetting :)

CZ 452 American 22 WMR (2 år og 500 skudd gammel) Normalt god presisjon for WMR (2,5-3,0 cm/100m). Gjenget for demper med Hausken standard. Stål montasje Weaver med Fontain 3-9 x40, samt en billigere tofot Aim Pod 9-13 ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Jeg bruker 22WMR som en jaktpatron, mest på hare og gås, men også en og annen rev, kråke og måke. Og til dette synes jeg den er fortreffelig, men mye vil ha mere, og en søken etter +P ladninger til seriøs jakt begynte.

 

Hvordan går det med prosjektet? Har du kommet fram til den ultimate 22WMR ladningen for småvilt?

Link to comment
Share on other sites

Har 17 HMR, men den er "degradert" til kråkesprenger.. På rev blir den litt for wildcard synes jeg, opplever at en del rever trenger ett skudd nr to, og det er kjedelig og la revetassen som står med bredsida til på 150 m gå fordi 17.HMR rett og slett ikke er særlig brukanes på over 100 meter - synes jeg...

Med .243 og 65 grs V-max i glugga istedet - så føles ting langt bedre for å si det slik..

Men fy f.. så moro og sprenge kråker med den blodtrimma lille tassen 17.HMR..hehe

Link to comment
Share on other sites

Hallaien! Svigerfar bruker sin .17HMR opp til rev (har ikke fått testet den på reven ennå for korreksens skyld) og virker kjempefornøyd med den. Samler veldig bra og har rikelig med anslagsenergi opp til 100m pga sine oppimot 800m/s. Kulene er dog svært lette og påvires derfor endel av sidevind. Ser også en som anbefaler bruk av helmantel, noe jeg må advare imot da en due hullet med en dette fløy flere hundre meter og ble funnet igjen under ei furu en halvtime seinere. Bruk gamepoint på det som går i gryta og TNT/V-Max på det som...ikke skal der:) Svært billig ammo bør også nevnes. Perfekt kaliber til fugl i og med at .223'en gjerne ødelegger litt for mye og etter manges mening reiser litt for langt med litt for mye energi dersom du bommer eller skyter gjennom... (Dog et godt alternativ.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...