Jump to content

Erfaringer med .22 mag/.17HMR


Hjort'n

Recommended Posts

Er det nokon som har erfaringer med ei lett og rimelig rifle i kal. 22mag å komme med så please kom med det, Såg nettop i våpenskapet og der er det en ledig plass :)

Først og fremst hva finnes i markedet?

Hørt blandete erfaringer mht pressisjon.

Gjerne erfaringer med Zastava 99 i kaliberet (trur det finnes)

Vil i tilfelle bli brukt på kråke,rype og evt. rev.

 

Til slutt: forskjellen på .22mag og .22wmr?

I tilfelle .22 mag er forsvak til rev er den utelukket velger da heller .22wmr

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

.22 WMR og .22 Magnum er samme patron med ulikt navn. Og .22 WMR er ypperlig på rev, så det er ikkje problem, spesielt med V-Max kula, så gjer den jobben....

 

Alternativ til .22 WMR er .17 HMR. Men hvis du skal bruke den primært til rev, så ville eg ha valgt .22 WMR

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok ikkje så mykje rev men det er greit å ha litt "fleksibilitet".

Det viktigaste er nok utvalget av ammo som kan vere brukbart til rype har tidligere brukt .22LR og .222rem men er litt nysjerrig på det som er imellom dei to.

Link to comment
Share on other sites

Då trur eg nesten eg ville ha lukta litt på .17 HMR. Den er nesten like kraftig som .22 WMR men med mykje betre presisjon og flatere kulebane. Den går også an å felle rev med, men enkelte seier at reven kan ikkje detter i skuddet. Og hvis det er snakk om åtejakt om natta, så er vel ikkje alle like begeistra for å trakke etter den...

Men til rype, sjøfugl og slikt så er den utrulig fin den .17 HMR`en...

Link to comment
Share on other sites

Takk for den.

for å gå litt videre med 17HMR, er det da heilmantel som vert rekna som rype medisin?

Hørest litt spinkelt ut for meg da mine erfaringer med .222rem i heilmantel også gav varierende resultat sjølv med bra treff. Hadde fleire tilfelle at fuglen letta og kunne flyge langt før den satte seg for så å finne den død.

Muligens den game pointen er passelig?

Link to comment
Share on other sites

zastava 99 får du og i .22wmr, jeg har en slik og betalte ca. 2700 kr mener jeg å huske. Jeg har skutt både rype og hare med denne rifla og er fornøyd med resultatet, men du er nødt til å skyte en del forskjellig ammunisjon i rifla for å finne ut hva som går best da presisjonen er meget variabel i dette kaliberet, kulebanen er grei til jakt ut til ca.120 meter. Dersom du velger .17 hmr kommer rifla til å koste deg et par tusen til og hvis du først tar spranget opp dit vil jeg heller anbefale deg å kjøpe en brukt sako vixen i kaliber .222.

 

Men jeg vil ikke nøle med å anbefale deg zastava 99 .22wmr hvis du ønsker deg en MEGET rimelig småviltrifle, men du bør spandere på deg litt sandpapir og stokkolje da stokken virker litt uferdig (det gjorde i hverfall min).

 

Til rype bruker jeg cci gamepoint som er en mantlet blyspiss som har svak ekspansjon, til hare har jeg god erfaring med cci 40 grain HP.

Link to comment
Share on other sites

Den er i utgangspunktet veldig i rett gate prismessig og vekt.

Litt kveldskos med ferdigstilling av våpenet hører liksom med :)

Men kan du anslå en forventa pressisjon på ca 100m?

 

Må i tilfelle kappe løpet til handterlig lengde og gjenge, synspunkt på ok lengde?

Link to comment
Share on other sites

Har Zastava i 22wmr og er veldig fornøyd. Hadde en tråd på sluttstykket om denne og den het "prosjekt Zastava 22 WMR". Dessverre er sluttstykket og tråden vekk.

 

Våpenet blei kappa på 47cm, just avtrekk, fjernet åpne sikter, pussa og olja stokk ferdig, monterte Zeiss Diatal 6x42 og A-Tec demper. Våpenet liker Rem. V-max 33 grai, CCI Speer 30 grain, CCI 40 grain og Federal 50 grain.

 

Her er noen bilder fra prosjektet. Zastava kan anbefales. :wink:

 

2s1vp20.jpg

 

er038j.jpg

 

15poppi.jpg

 

28hj4wo.jpg

 

e8qt79.jpg

 

kckrww.jpg

 

ae1hkx.jpg

 

2dt6ft2.jpg

 

2qcdvlk.jpg

 

sl3cjk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvordan syns du demperen fungerer på .22WMRen?...demping sammenliknet med salongen..?

 

Når det gjelder den "gamle" demperen, så synes jeg den fungerer bra. På 22LR så er det betydelige stillere, mens man på WMR hører kulesnerten. Den er allikevel ikke ubehagelig eller ekstrem høy i lyden - Og det fungere godt å skyte mange skudd uten hørselværn. På banen bruker jeg uansett både hørselværn og demper. Men på jakt med WMR`n så brukes kun demper. Det har blitt skutt en betydelig stor del skadevilt med WMR`n/A-tec kombinasjonen.

 

Har både forrige generasjons demperen, med løse "skåler/bafler" og den nye moduldemperen for rimfire. Ennå ikke testet moduldemperen på win mag`n. Men hvis man skal dra en sammenlikning på gammel og ny A-tec demper for salong, så vil jeg si at den nye moduldemperen faktisk demper 22 LR skudd bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hjorten.

Jeg har en CZ452 American, rigget opp likt som Zastavaen over, med 47cm pipe og sako demper, den har en Leupold 3-7x33 kikare i Varne stål montasje.

Nå skal jeg verken argumenter for eller imot,eller Zastava, men CZen virker litt mere forseggjort ved levering, men den er også noe dyrere.

Når det kommer til presisjon, stiller de nok i samme klasse.

Presisjonsmessig er 22WMR litt kilen, på 2 måter mener jeg.

1 allt av tilgjenngelig ammo må testes, for å finne ut hva rifla liker.

2 de fleste 22WMR rifler, er jo lette salongrifler (det er det jeg liker med dette cal), og derfor litt lette og vinglete, samtidig så er hastighet på et moderat nivå (rundt 560-600 m/s) noe som fører til lang "barrel time" for prosjektilet. Derfor synes jeg det er vanskelig og skyte 5 skudds samlinger med denne type våpen, i og med at man må ha full kontroll på den lille rekylen som er, samt og mota denne likt hver gang. Ellers åpner gruppene seg opp.

Men det som er intresant, er at første skuddet, feks på villt eller blikkbokser, alltid sitter der det skal, for meg hvertfall.

Når det kommer til effekt i hviltet, har jeg fått prøve denne på det meste lovelig vilt, uten om den største hønsefuglen vår. Og 22WMR er utrolig effektiv, har skutt over 70 harer med rifla, på avstander fra 2-125m, og ingen trengte noengang flere skudd. Gås på under 100m strekker bare ut vingene før det hele er over, og jeg vil våge å påstå at den er mere effektiv på dette holdet, en feks 6,5 med helmantel.

Til alt matvillt utenom rype/due bruker jeg 40gr HP fra CCI, til rype/due er det FMJ fra CCI.

Og til rev samt alt som ikke skal spises er det Rem 33gr V-Max som gjelder. Alle disse 3 går så likt i min rifle, at justering på kikkert er unødvendig.

30gr CCI TNT, har så dårlig BC at jeg har kuttet den ut.

Når det gjelder støy. kan dette best sammenliknes med og skyte CCI stinger i salong rifla, prøv med og uten demper.

Hara.jpg?t=1209972458

Et kjempe bra mobil bilde av herligheten, kan legge ut flere hvis det er interesse for detaljer. Bare å si i fra.

 

Holder også på og rocke opp hastigheten på 22WMR, og så langt har jeg klart og slynge en 40gr Sierra Hornet kule ut i over 660m/s, følg med, når dette er gjennomtestet godt nok, så vanker det kanskje en rapport fra meg. Men presisjonsmessig, har jeg klart å slå alt av fabrikk jeg har prøvd, ned i støvlene (når det gjelder hastighet også) :lol:

Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Hei Hjorten.

Jeg har en CZ452 American, rigget opp likt som Zastavaen over, med 47cm pipe og sako demper, den har en Leupold 3-7x33 kikare i Varne stål montasje.

Nå skal jeg verken argumenter for eller imot,eller Zastava, men CZen virker litt mere forseggjort ved levering, men den er også noe dyrere.

Når det kommer til presisjon, stiller de nok i samme klasse.

 

Et kjempe bra mobil bilde av herligheten, kan legge ut flere hvis det er interesse for detaljer. Bare å si i fra.

 

Makkieboy

 

Når du har kommet med et så flott innlegg, så synes jeg du skal komme med flere bilder med detaljer. Tråden tar seg opp nå. Artig å lese om dine erfaringer med de forskjellige kulene. :D

Link to comment
Share on other sites

Kommer mere til kvelden, for fin vær til å drive på nå :D

Men en liten smake prøve kan jeg jo legge ved, riktignok ikke noen detaljer av våpenet, men et fint stemningsbilde av jakt og jobb kompis Pål Martin, som har fått seg et par fine steiker. Begge skutt med min 22WMR.

DSC00126640x480.jpg?t=1209976328

Effektiv liten rakkar dette her

Link to comment
Share on other sites

Holder også på og rocke opp hastigheten på 22WMR, og så langt har jeg klart og slynge en 40gr Sierra Hornet kule ut i over 660m/s, følg med, når dette er gjennomtestet godt nok, så vanker det kanskje en rapport fra meg. Men presisjonsmessig, har jeg klart å slå alt av fabrikk jeg har prøvd, ned i støvlene (når det gjelder hastighet også) :lol:

Makkieboy

 

Nå våknet jeg :wink:

 

Venter i spenning på utfyllende rapport.

Link to comment
Share on other sites

Kommer mere til kvelden, for fin vær til å drive på nå :D

Men en liten smake prøve kan jeg jo legge ved, riktignok ikke noen detaljer av våpenet, men et fint stemningsbilde av jakt og jobb kompis Pål Martin, som har fått seg et par fine steiker. Begge skutt med min 22WMR.

 

Vi tåler flere bilder av våpen og opprockinga :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja da er bilen solgt, og jeg har fått 210K å handle børser for, hvis ikke kjerringa får kloa i dem først.

 

Men, jeg har lovet litt flere bilder, så jeg får begynne med børsa.

T3001640x480.jpg?t=1210190981

Det er en CZ452 American, der pipe er kortet ned til lovlige 47 cm, demperen er en vanlig Sako 22Lr demper, og den har holdt i hvertfall 2500 skudd, uten noen som helst sykdommer. Leupold 3-9x32 er for tiden lånt ut til min CZ 452 American i 22LR, så det står bare en luftgevær kikker på nå. Alle virkelige gutter skal jo ha "par" børser :D Ekstra tykk kolbekappe er montert, grunnet den kraftige rekylen i dette våpen, men også for å forlenge børsa til skandinavisk standard menneske, samt at den originale i plastikk glir så fælt på skuldra.

T3002640x480.jpg?t=1210191123

Gjengene er ikke standard 1/2UNF som er vanlig på 22LR, men M14x1,5 som er vanlig på grøvere kaliber, gunnen til dette var at hvis det ikke holdt med en salong demper, så var den ferdig gjenget for en større.

T3009640x480.jpg?t=1210191263

Børsa er selvfølgelig beddet etter "eget" beste evne, noe som krympet samlingene med CCI40 gr HP fra ca 50mm, og ned mot 30mm.

T3008640x480.jpg?t=1210191401

Her er alt i stål, sjikkelig komunist/østblokk rifle, og ikke noe yankey plastik :lol:

T3006640x480.jpg?t=1210191726

Kikkert montasjen er fra Varne, og det er ikke handelsvare. Dette er gammelt rask jeg har funnet i hyllene til børsemakerene til Jakt & Friluft, og Grimstad Jakt og Fiske. Tror det er bakerste montasjen til Tikka T3, samt litt andre deler. Dønn stabil, jeg har mista børsa mange ganger i bakken, og har aldri hatt treffpungtforandring.

T3007640x480.jpg?t=1210192051

CZ452 har utstyrt våpena sine med ordentlig sikring, kanskje markedets beste, her er det ikke bare låsing av avtrekk, men en solid bolt som sperrer tennåla direkte.

T3011640x480.jpg?t=1210192179

Låsing av bolten er også noe av det mere solide på markedet, 2 låseklakker, der den ene er hevarmen i seg selv, og det kan komme godt med når jeg senere skal teste +P ladninger.

T3010640x480.jpg?t=1210192304

Det blanke feltet i utfresingen av sluttstykket er undersiden av tennåla, og er det feltet som "sear" på avtrekket glir i mot. Er boltgangen rufsete, er det her det må poleres/slipes, med fint oljebryne eller slipepasta.

 

Jepp, det var bildene av børsa, nå skal jeg prøve og forfatte noe som flere har gledet seg til, men svrt få har turt å prøve, nemlig 22WMR +P+ ladninger.

Legger dette ut som en egen tråd, her i salongen, dere finner den sikkert.

 

Hilsen Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Bilder og masse forklaring. Glimrende Makkieboy :D

 

Du skriver at du bruker en sakodemper til 22 LR. Likner da veldig på en Vaime demper jeg har (finsk) liggende i ei hylle her... Er bare plastinnmat i min... Kan det være like dempere?? Jeg har ikke turt å teste den på min wmr i og med at det er plastinnmat - redd for at den kan ryke... Men hvis den Vaime/Sakodemper er helt like, så har jo du motbevist dette.. da er demperen holdbar...

Link to comment
Share on other sites

Fy faen, nå har jeg sittet i 2,5 timer og skrevet innleg om+P+ ladninger i WMR, så krasjer heile driden.

Og jeg som ikke hadde lagret det, idiothaue. Sukk.

Får ta det i morra, God natt.

 

Skriv det i word først og klip det inn. Lærte det etter at det samme skjedde med meg

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er plast innmat i min, med en alu skive som første baffel. Ingen slitasje i det hele tatt, selv etter minst 400 egenkomponerte +P+ ladninger.

 

Disse egenkomponerte wmr skudda skulle jeg gjerne sett og hørt litt mer om :wink:

 

Som du sikkert har lest, skar mitt 2,5 timers innlegg med bilder og det hele seg.

Men neste gang skal jeg lage det i word, og lime det inn, er halveis ferdig med det, men jeg holder også på og pakke for å reise til kvinesdal på "Six-pack" langholds stevne. Gidder derfor ikke lage noen kortversjon av innlegget, selv om oppskriften er enkel, da blir jeg bare sett på som gal :lol:

 

Men jeg kan jo legge til en "teaser".

th_T3012640x480.jpg

Så kan dere i mellomtiden gjette hvilken som er egenkomponert.

 

th_T3014640x480-1.jpg

Og dette er verktøyet som trengs :lol:

 

Tolmodighet min venn :D

 

Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

[quoteGidder derfor ikke lage noen kortversjon av innlegget, selv om oppskriften er enkel, da blir jeg bare sett på som gal :lol:

 

Makkieboy

Hehe.. Kan jo være litt "tricky" å laste slike randtennere.. så at du kan bli sett på som gal er ikke utenkelig :mrgreen::lol:

 

Men fra spøk til revolver. Tror det er flere med meg som venter spent på dette, Og teaser`n din gjør meg bare mer nyskjærrig. Tror jeg sjønner hvordan du utfører dette, men venter heller enn å spekulere. Gleder meg til fortsettelsen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg endelig fått tid til å sette meg ned litt.

Freride har alerede oppdaget en av de sidene som jeg har hentet inspirasjon fra.

Og det er denne http://www.shooting-hunting.com/reloading_techniques.html

 

Men først litt historie.

22WMR ble konstruert i 1959 av Winchester, og var tilltengt og fungere i alle typer av Rimfire våpen, og det være seg bolt, pumpe, auto, og leveraction. Max COL ble satt til 34,5mm. Siden den var anpasset kriteriene over, ble trykkstandarden satt lavt ca 27500 Psi, og patronen ble begrenset til å bruke rundneset kule. Kammerstandarden ble også valgt til å gi en uvanlig lang friflukt, for å holde trykket under kontroll i alle våpentyper. Siden det også er en Amrikansk konstruksjon, og de har "se you in court" systemet der borte, har det vært lite eller ingen utvikling på denne patronen siden den kom.

 

Men etter å ha surfet nettet en del, har det dukket opp masse intressant info, om denne lille småviltpatronen, spesielt når det gjelder og øke effekten i denne. Og det fikk Makkieboy til å våkne.

 

Jeg bruker 22WMR som en jaktpatron, mest på hare og gås, men også en og annen rev, kråke og måke. Og til dette synes jeg den er fortreffelig, men mye vil ha mere, og en søken etter +P ladninger til seriøs jakt begynte.

 

På Quick Load (QL) var 22WMR lagt inn som "exprimental" patron, og en kjapp undersøkelse på de forskjellige kruttsorter viste at VV N-105, N-110 og Norma R123 var mest aktuelle. Siden N-105, ikke er vanlig i hyllene, og R123 er gått ut av produksjon, ble N-110 valgt som første steg i prossessen.

 

Det neste som jeg sjekket var frifluk på kula, og i de fabrikkladningene jeg har prøvd, varierte denne fra 4 til 5,5 mm, litt for mye synes jeg.

Magasinet på min CZ tillot en Max COL på 36,5mm

Når det gjalt kuletype, så falt valget på Sierras 40gr hornet (1200) kule. Grunnen til det, var at denne var flat bak, og relativt kort av konstruksjon. Dette fører til at man kan benytte max magasin lengde, og samtidig få et fornuftig hold i halsen. Kuler ble kjøpt inn, og max COL ble funnet til 37,2mm i min CZ 452 American.

COL på mine forsøk ble satt til 35,8mm som en begynnelse.

 

For å starte ladning av denne patronen trengs noe utstyr, og noe av dette ser du her.

normal_T3_014_%5B640x480%5D.jpg

Til venstre ser du en 22Hornet seater die, som er kortet ned ca 10mm, i midten en nr29 hylseholder til 25ACP, denne bør være av RCBS fabrikat, siden LEE og andre kan være litt for trange for rimmen til WMR patronen. Til høyre en kuleuttrekker til presse, med 224 collet.

 

Etter å ha nappet ut 5 kuler på en standard CCI 40gr HP, og tømt ut kruttet, ble ny kule satt inn med COL på 35,8mm. De ble lastet opp i magasin, for funksjoneringstest, de gikk som smør.

 

normal_T3_012_%5B640x480%5D.jpg

normal_T3_013_%5B640x480%5D.jpg

Her har du et utvalg av fabrikk + min som nr 2 fra venstre, vesentlig lengre enn standard. En ting jeg oppdaget, var at det var en ganske kraftig krymp på orginal, i alle fabrikat, noe som skulle bygge opp start trykket på en fornuftig måte, samt at kula ikke synker ned i patronen i et tube magasin. Dette fører også til en deformasjon av prosjektilet, som i sin tur, kanskje fører til dårligere presisjon. Noe WMR er kjent for å inneha.

 

normal_T3_016_%5B640x480%5D.jpg

Her er Sierra kule til venstre, og nappede kuler som 2,3 og 4. Ser man tydelig etter kan man se deformasjonen etter krympen. På min ladning ble ikke krymp benyttet.

 

Så prøvde jeg 5 reladninger med CCI orginal 40 gr ladning, som bestod av ca 5,7 gr med et "ball" krutt som for meg er helt ukjent. Disse ble kun skutt for å sjekke funksjonering og eventuellt trykkforandring. Når det gjelder trykk i en Rimfire hylse, så er det vel like vanskelig å kontrolere dette som i en haglepatron, men en viss indikasjon får man da. Var i kontakt med en i fra australia som hadde litt erfaring på feltet, og han sa det var bare å starte lavt, og øke med 0,2gr til hylsa sprakk, og deretter redusere med 0,3gr, så var allt i orden :shock: Vel vel, hylsa var visst det svakeste pungt, og denne skulle visst ryke lenge før det var noen fare, mente han. Prøvde deretter disse hjemeladningene men N-110.

Kuletype Kulevekt Kruttype Vekt COL Max COL Hastighet Presisjon Kommentar

Sierra Hornet 1200 40 N-110 6,0 35,8 37,2 342 Lavt trykk

Sierra Hornet 1200 40 N-110 6,2 35,8 37,2 352-382 Lavt trykk

Sierra Hornet 1200 40 N-110 6,4 35,8 37,2 435-446 Lavt trykk

Sierra Hornet 1200 40 N-110 6,6 35,8 37,2 453-497 Lavt trykk

Sierra Hornet 1200 40 N-110 6,8 35,8 37,2 499-522 Normalt trykk

Sierra Hornet 1200 40 N-110 7,0 35,8 37,2 547-574 Normalt trykk

Sierra Hornet 1200 40 N-110 7,2 35,8 37,2 561-585 Normalt trykk

Sierra Hornet 1200 40 N-110 7,4 35,8 37,2 577-601 Normalt trykk

Som de fleste kan se var ikke hastighetsøkningen noe særlig formidabel, selv om QL hadde lovet ca 650m/s.

Til sammenlikning gir CCI 40grHP ca 550m/s i min børse, og veldig varierende hastigheter, det hadde jeg på hjemmeladningene også, og masse uforbrent krutt i kammer, løp og magasin.

Orginal CCI varierte ca like mye som mine, og det samsvarer med andres data også :(

Ved 7;4gr var hylsene smekkfulle, og det var knapt plass til å knuse kula nedi, så annet lut måtte til.

 

I føge QL skulle R 123 gi mye bedre resultater, men siden jeg ikke klarte å få tak i dette hold forsøket på å gå i stå :x

 

Men så, etter og ha finlest for ørtende gang de amrikanske sidene, der de satta 50gr kuler over 40gr ladning, en økning på 20%, tenkte jeg at det måtte da gå fint og sette 40gr Sierra over en CCI 30gr kruttladning. Dette var jo bare en vekt økning på kule på 25% :roll:

 

5 Prøvepatroner ble ladet, med 40 gr Sierra og 30gr TNT kruttladning, som bestod av 8gr :shock: av noe som ser ut som det samme krutt som i 40gr ladningen. Ja ja, det får bære eller briste, reiste bak låven, og monterte børsa opp i "rifle resten" og monterte snoravtrekk. Magasin ble fjernet, slik at ved hylse spreng ville gassene ha et sted og flykte. Og ba en siste bønn på vegne av min eminente småvillt rifle, og trakk av.

PIFF sa det, og børsa var like hel, ingen sprukket hylse, og allt så vel ut. Skjøt så de resterende 4, og det gikk like fint. Sporenstreks tilbake og laget 10 patroner til, Grafset med meg kronograf for videre testing. Cronoen sa sitt 658m/s :D , og på en 10 skudds serie var ingen lavere en 656m/s, eller høyere enn 661m/s. EUREKA tenkte jeg, var løsningen så enkel. Ladet ytterlige 10, med gjentagene resultat, og ingen ødelagte hylser. I tilleg var det ikke noe uforbrent krutt og spore, ladningen brant rent som en storvilt patron.

 

normal_T3_018_%5B640x480%5D.jpg

Her kan dere se forskjellen i krutt på fra venstre: CCI 40gr HP, CCI 30gr TNT og Rem 33gr V-Max.

Ganske stor forskjell.

 

Har nå skutt ca 350 av disse +P+ ladningene, uten noen uhell av noen slag, og kommer til og fortsette med videre prøving, kanskje forskjellig settedybde også har noe og si, både for hastighet og presisjon.

Når det gjelder presisjon, har jeg ikke prøvd så mye pga dårlig tid nå om våren. Men jeg har skutt flere samlinger på greit under 20mm/100m, og bare det er en formidabel forbedring i forrhold til de 35-40mm samlingene CCI 40gr HP gav meg. I tillegg har jeg fått bedre kulebane og vindbukking. Bilder av presisjonstest kommer senere, må bare få tatt de først.

Skal bli virkelig gøy og jakte hare og gås til høsten.

 

NB! til de som er så dumme å prøve selv, trykket stiger formidbelt ved varierende settedybde i dette kaliber. Så de som eventuellt vil prøve " har dere ikke magasinlengde eller friflukt nok til å sette kula langt nok ut, vær jævelig forsiktig"

 

Så til det obligatoriske med slike prosjekter, IKKE PRØV DETTE SELV, og ihvertfall ikke uten inngående kunnskaper om ladning.

Disse ladningene er skutt i en av de mest solide 22WMR kassene som lages, nemlig CZ 452. Jeg kan selvfølgelig ikke gå god for noe av dette, så folket får ta annsvaret selv.

OG IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHETER PRØV DETTE I NOE ANNET EN SOLIDE BOLTRIFLER, Amricanere har blåst autorifler med slike forsøk, ikke bli den første til å gjøre dette i Norge.

 

Men morro er det, hilsen Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Takk for meget gode og innformative inlegg :D

 

Men det gjer ikkje valget lettare :? , trur det går i venteboksen for ei stund.

 

Vil nok sjå nærare på .17HMR

Gjort noe endelig valg Hjort`n?

Spiller priser og tilgjenglighet av ammo noen rolle for deg? Vil tro at 22WMR er noe rimligere - ikke minst stort utvalg ammo :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Se mot slutten av denne tråden, viewtopic.php?f=80&t=938 her skriver Nero om erfaringene med sitt 17hmr løp til Sako Quad: 17HMR går jækla presist, men det dukker stadig opp flyvere uten noen god forklaring. Dette er etterhvert ganske godt kjent fenomen på .17HMR. Trolig ligger problemet på at ammo ikke er stabil nok. De fleste merkene produseres på samme fabrikk, med KUN forskjell på bunnstempel og farge på spissen av kula. (V-max). Mange forsøker forskjellige merker ammo, og mener a rifla skyter bedre med merke X enne Y. Forskjellen ligger heller på forskjellig lot av ammo, enn merke.

 

Hva er deres erfaringer med 17hmr? Eneste grunnen til at jeg har tenkt å handle et løp i dette kaliberet til min quad, i tillegg til 22lr og 22wmr, er at jeg har hørt om ekstrem presisjon. Siden det allerde finnes en 22mag/17hmr tråd stiller jeg spørsmålet her: Dere andre som har 17 hmr, hva slags presisjon får dere i riflene deres?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skaubjønn skreiv :

Hva er deres erfaringer med 17hmr? Eneste grunnen til at jeg har tenkt å handle et løp i dette kaliberet til min quad, i tillegg til 22lr og 22wmr, er at jeg har hørt om ekstrem presisjon

 

Har ikkje merka noko spesielle flygere utenom det vanlige ( det som eg klarer å fikse sjølv... :oops: )

Med CCI Gamepoint, har eg hatt veldig fine samlinger. Men med CCI TNT var det ikkje så bra. Der var det vel et eller anna. Men den går vel ca 300 fps raskere enn Gamepoint.

 

Razer skreiv :

Er .22WMR mer presis en .22LR?

 

Har ikkje testa dette sjølv, men eg meinar å ha lest at det er ikkje noko betre samlinger med .22 WMR enn med .22 LR. Trur faktisk at .22 LR er meir presis med riktig ammo og god børse....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Holder på å overtale fattern til å la meg kjøpe rifle...

 

Har tenkt på disse kalibrene siden det hovedsaklig er rype og storfugl som skal skytes.

 

Noen som har erfaringer å komme med fra jakt på rype og storfugl i .22wmr/.17hmr?

 

Hvordan er prisnivået på trenings- og jaktammo?

Link to comment
Share on other sites

Se mot slutten av denne tråden, viewtopic.php?f=80&t=938 her skriver Nero om erfaringene med sitt 17hmr løp til Sako Quad: 17HMR går jækla presist, men det dukker stadig opp flyvere uten noen god forklaring. Dette er etterhvert ganske godt kjent fenomen på .17HMR. Trolig ligger problemet på at ammo ikke er stabil nok. De fleste merkene produseres på samme fabrikk, med KUN forskjell på bunnstempel og farge på spissen av kula. (V-max). Mange forsøker forskjellige merker ammo, og mener a rifla skyter bedre med merke X enne Y. Forskjellen ligger heller på forskjellig lot av ammo, enn merke.

 

Hva er deres erfaringer med 17hmr? Eneste grunnen til at jeg har tenkt å handle et løp i dette kaliberet til min quad, i tillegg til 22lr og 22wmr, er at jeg har hørt om ekstrem presisjon. Siden det allerde finnes en 22mag/17hmr tråd stiller jeg spørsmålet her: Dere andre som har 17 hmr, hva slags presisjon får dere i riflene deres?

 

 

Jeg har en Sako Quad i 17 HMR. Byttet fra 22. WMR fordi jeg ikke var spesielt imponert over presisjonen i den. I 22. WMR samlet jeg 5 skudd på litt mindre enn en 5-kroning på 100 meter, med 17 HMR samler jeg (på en god dag) på bare en femtedel av dette beløpet:-)

 

La det være helt klart, det er bedre presisjon i 17 HMR enn i 22 WMR. Spørsmålet er hva man skal jakte på. Jeg har skutt ryper og orrfugl med min 17, og det har gått helt greit. Bruker CCI Gamepoint til 3,30 per skudd. 17 HMR har betydelig mindre vindavdrift enn 22 WMR men mindre anslagsenergi. Jeg mener at det er viktigere å kunne plassere kulen der man vil, enn å bruke mer kraft og treffe litt dårligere. Ikke bruk helmantel på ryper, de dør nok men rekker ofte å kaste seg utfor en skrent eller fly vekk før de stryker med.

 

Jeg ville tenkt meg om flere ganger før jeg satset på 17 HMR som primærvåpen til jakt på storfugl. Har aldri skutt en tiur, men de er jo rimelig svære så en 20-17 grs kule blir kanskje litt spinkelt? På en vindstille dag treffer jeg en rype på 150 meter 9 av 10 ganger med 17 HMR - det hadde jeg ikke klart med 22 WMR.

 

Et kraftig kikkertsikte er å anbefale ettersom viltet man jakter på med dette kaliberet ofte er lite, og holdene gjerne blir over 100 meter. Selv har jeg en Nikon Monarch 6-24x50 som jeg er veldig godt fornøyd med.

 

Avslutningsvis vil jeg gjenta at jeg har personlige erfaringer med både 22 WMR og 17 HMR og at jeg igjen ville ha valgt 17 HMR til ryper, ender og orrfugl.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg har erfaring med både 22wmr og 17 hmr skal jeg komme med min erfaring.

Jeg har aldri eid noen av kaliberne, men har skutt flere ganger med en kompis sin cz varmint i 17 hmr og en jallah remington 570 eller hva de nå enn heter disse billige plastbørsene til remington heter (halvautomat).

 

Remington slet vi med å få skikkelig presisjon. Fikk den aldri innen for en snusboks på hundre meter. Verken jeg eller han som eide børsa etter flere hundre skudd. Skuffende sådan, men kalibret trur jeg ikke har all skylden. Antagelig var børsa mer grunnen.

 

Så til cz varmint i 17 hmr. Jeg hadde virkelig gledet meg til å få prøve kalibret. Hadde hørt så mye om det. på børsa hadde vi satt en nikon monarch 6,5-20x44.

Vi prøvde mange typer ammunisjon og vi fikk vel børsa til å gå helt greit etter hvert. Kanskje innenfor en stor 5 kroning på 70-80 meter.

 

Det vi la merke til fort var at straks det ble 00000000000,1 m/sek så dro kula over hele skiva på over 60 meter. Det var ikke snakk om mye vind før det ga store utslag på skiva :shock:

 

Vi konkluderte rast at kalibret var ubrukelig. Det var enkelt å greit aldri bra nok vær til å kunne skyte ei kråke på 100 meter med rifla.

 

Våpnet ble solgt like etter.

 

Konklusjonen er vel at 22wmr er kalibret man bør velge hvis man vil ha et småkaliber til hare/rype m.m....

Hvis du får 22wmr til å gå bra, så trur jeg det er et knakende bra kaliber til småviltjakt.

 

styr unna 17hmr er mitt råd. (vil du ha noe varmint rifle så gå et hakk opp til .22-250).

Link to comment
Share on other sites

Snadde:

styr unna 17hmr er mitt råd. (vil du ha noe varmint rifle så gå et hakk opp til .22-250).

 

Kriegh:

La det være helt klart, det er bedre presisjon i 17 HMR enn i 22 WMR.

 

Avslutningsvis vil jeg gjenta at jeg har personlige erfaringer med både 22 WMR og 17 HMR og at jeg igjen ville ha valgt 17 HMR til ryper, ender og orrfugl.

 

Her strider rådene mot hverandre. Men folk har sine egne og personlige oppfatning av ting her i verden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...