Jump to content

Steiner kikkert


Joggen

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med Steiner kikkert?. Er dette greie kikkerter?. Har akkurat kjøpt meg en Steiner Safari 8 x 30. Trengte en litt mindre tur kikkert, å ha i ryggsekken, å låne bort til eldste gutten å sånn. Det virket som en grei kikkert til 1299 kr, å den virket ok å se igjenom til den prisen. Har så vidt hørt om Steiner, men ser de har mange kikkerter fra tusenlappen og opptil 10-12000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Steiner 8x30 for noen år siden. Nitrogenfylt ca 5000.-.

Veldig fornøyd med den, det eneste minuset er at den er litt bred til å ha i en lomme.

Har brukt den på reinsdyrjakten. veldig godt grep ved langvari speiding.

Har hatt noen tilfeller hvor kikkerter dugger under bruk, så jeg annbefaler å gå for en som er nitrogenfylt.

Kipt når du sitter på fjellet og bare ser ''grøt''

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har hatt min Steiner safari 8X30 i ca 15 år nå. Aldri noe kluss.

Har brukt den på elgjakt og rådyrjakt,i all slags vær.Har aldri hatt antydning til dugg i kikkerten.

Ser jo forskjell,når jeg ser gjennom en Zeiss,eller Swarovski,men synes ikke det er så rart,da de koster mange ganger så mye.

Er i allefall veldig fornøyd med min,og kan anbefale Steiner kikkerter til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med Steiner kikkert?. Er dette greie kikkerter?. Har akkurat kjøpt meg en Steiner Safari 8 x 30. Trengte en litt mindre tur kikkert, å ha i ryggsekken, å låne bort til eldste gutten å sånn. Det virket som en grei kikkert til 1299 kr, å den virket ok å se igjenom til den prisen. Har så vidt hørt om Steiner, men ser de har mange kikkerter fra tusenlappen og opptil 10-12000 kr.

 

jeg har en slik steiner safari. kjøpt i 2000 for kr 1099,-

altså er den brukt i nærmere 10 år uten noe kluss. Den har vært tett hittil, er brukt på elgjakt i finnmark med vannrett regn, og andre ganger i sterk kulde. så den har vært meget bra. (kan ikke garantere at alle slike er like bra, men min har funka fint)

Link to comment
Share on other sites

kjøpte en slik selv for 2-3 år siden, var salg til intersport på 900.

men nå har linsene løsnet og den er ubrukelig mulig jear uheldig med min men fra meg får den stryk. Nå har jeg en leupold wind river og den er kjempe god men noe større

Link to comment
Share on other sites

Da jeg i jobb sammenheng som navigatør på store seilbåter internasjonalt,

har jeg i mange år brukt en Steiner Commander 7x50 med kompass.

Denne kan også leveres uten kompass.

Denne kan annbefales på det sterkeste, og til jaktbruk burde denne være midt i blinken.

Prisen i Norge tror jeg ligger rundt 9000 kroner med kompass, noe billigere uten.

Ja, jeg har selv brukt den på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har 3 steiner kikkerter, 1 8x 56 Nighthunter den er stor og tung men ellers mye for pengene, de 2 andre er en 10 x 42 og en 8 x 32 Predator disse er mye hendigere enn Nighthunter modellen men ikke så lyssterke.

Servicen til Steiner er helt topp, klarte å ødelegge gummien på okularet på Nighthunteren og helt nytt sett dukket opp fra Tyskland helt uten kostnader for meg og sammen med okular gummien sendte de også alle beskyttelse dekslene :D .

Link to comment
Share on other sites

Steiner Commander 7x50 med kompass.

------.

Prisen i Norge tror jeg ligger rundt 9000 kroner med kompass, noe billigere uten.

 

 

Det er den rett og slett ikke verdt! Den er for klumpete, tung og for dårlig optisk til å kunne konkurere med andre kikkerter i samme prisområde. Men solid er den, kan sikkert slå ihjel en elg med den om nødvendig:-)

Link to comment
Share on other sites

kjøpte en slik selv for 2-3 år siden, var salg til intersport på 900.

men nå har linsene løsnet og den er ubrukelig mulig jear uheldig med min men fra meg får den stryk. Nå har jeg en leupold wind river og den er kjempe god men noe større

Hei. Safarien har vel 5 eller 10 års garanti. Jeg ville klagd!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Steiner 8x30 for noen år siden. Nitrogenfylt ca 5000.-.

Veldig fornøyd med den, det eneste minuset er at den er litt bred til å ha i en lomme.

Har brukt den på reinsdyrjakten. veldig godt grep ved langvari speiding.

Har hatt noen tilfeller hvor kikkerter dugger under bruk, så jeg annbefaler å gå for en som er nitrogenfylt.

Kipt når du sitter på fjellet og bare ser ''grøt''

 

 

Steiner til 5000,- som ikke er nitrogenfylt høres egentlig helt usannsynlig ut :shock:

 

Jeg har en Wildlife 8x30 som er drøyt 10 år gammel. Det har aldri vært noe trøbbel med den og til prisen(drøyt 3000,- den gangen)er jeg helt klart av den oppfatningen at det er mye kikkert for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Missforstå meg ikke, min er nitogenfylt. det var 3 modeller den gang jeg kjøpte den.

sprutsikker??, Vantett, og vanntett med nitogen. det er den siste jeg kjøpte. forholdsvis mye dyrere.

Link to comment
Share on other sites

 

Missforstå meg ikke, min er nitogenfylt. det var 3 modeller den gang jeg kjøpte den.

sprutsikker??, Vantett, og vanntett med nitogen. det er den siste jeg kjøpte. forholdsvis mye dyrere.

 

 

Da misforstod jeg innlegget ditt. My bad :oops:

Og jeg må si meg helt enig i at nitrogenfylt er en ubetinget fordel.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jeg testet denne Steiner kikkerten min ute i jakt terrenget mitt, å spanet oppi lia for å sammenligne mot min Nikon Monarch(så faktisk 2 hjort på testen). Ble overrasket over hvor god denne kikkerten var. Den var ikke i klasse med Nikonen da, men det er en diger og lyssterk kikkert. Men for å være en liten pingle sak på 8 x 30 til 1299 kr, ble jeg overrasket. Mye kikkert for pengene der ja. Denne karen skal få bli med i lomma og sekken på mange turer fremover ja!. Syntes det var morsom dette auto fokus systemet på den, og når jeg vente meg på å bruke det, så var det avslappende å sitte å spane i lia uten å måtte hele tiden korrigere på et fokus hjul. Litt uvant i børjan, for på langt hold ala å se på fjella par km bak, så må en vente noen sekund før terrenget blir helt klart i kikkerten. Mon tro åssen de større og dyrere Steiner kikkertene er?. Night hunter serien, i 40-56 mm lys åpning?. Har aldri sett Steiner kikkerter før i Norge jeg, hadde vært morro å fått prøvd/testet en sånn. Konklusjonen min til nå er ihvertfall, at min Steiner Safari var et meget godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Steiner selv, prøvd 3 stk, ved ulike anledninger.

 

Steiner når ikke helt i toppen på optisk ytelse, dette i hht div. tester.

 

Men når nettene blir lange osv. Egenskapene i skumring imponerer, (kanskje mye fordi jeg liker separat fokusering)

Bildet gir bedre kontrast og farge(det lille som er igjen) enn konkurentene i skumring.

 

Ikke verdens beste kikkert men kanskje beste valget for bøjegeren?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg ble dessverre nettopp frastjålet min Steiner Hunting 8x30. En meget god kikkert. Svært god optisk, og med Steiners geniale løsning med individuell fokus på hvert okular. Det er en super løsning, spesielt for en som meg som har litt nedsatt syn på ett øye, uten at jeg bruker briller på jakt. Fokuseringen stiller jeg inn første gang jeg bruker kikkerten — deretter aldri mer.

 

Ja, det blir en Steiner denne gangen også.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet den safari modellen ? Er det et godt kjøp ?

 

De gamle Safariene kunne overhodet ikke måle seg med Hunting serien. De var også betydelig billigere enn Hunting.

 

Med det som bakteppe, tror jeg ikke jeg ville kjøpt en Safari til jakt. Steiner regner den heller ikke som jaktkikkert, Nighthunter og Ranger Pro er jaktmodellene.

 

Selv har jeg bestemt meg for å gå for en Nighthunter Xtreme 8x30. Den har den nye coatingen til Steiner og er ubetydelig dyrere enn den «gamle» Nighthunter XP.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en safari tidligere, en grei kikkert til 1299 kr, men det er mer en tur kikkert, som passer i sekken til barnefamilier. Ser ingenting i den når lysforholdene blir litt krevende, så det er ikke noe jakt kikkert. Da har jeg mer tro på de dyrere jakt kikkertene til Steiner.

Link to comment
Share on other sites

Steiner er nok mest kjent for sine marinekikkerter. De har utrolig mange års erfaring på det området og står ikke tilbake for hverken Zeiss eller Swarovski. Steiner har utrolig god service om det blir problemer med kikkerten. Servicenivået hos Swarovski er også utrolig godt.

 

Jeg har en Steiner Gold Admiral med kompass i 7X50 til båtbruk, og den slår absolutt alt annet jeg har prøvd når det gjelder lysstyrke i skumring og tåke. Nå skal det sies at Admiralen ikke lages lenger da produksjonen ble for dyr til at den var salgbar i større kvanta. Jeg fikk en vanvittig god deal hos importøren da jeg kjøpte den siste i Norge. Nyprisen lå vel da på rundt 24.000,-

 

Jeg har også en nyere Safari 10X26 som jeg er godt fornøyd med. Den er nok ikke like god som en Zeiss 10X21 eller 25 ?? som jeg mistet for 25 år siden. Men Steineren koster vel ca en tidel av det Zeissen kostet. Man får gjerne i forhold til det man betaler uansett navn. Men ingen skal påstå at hverken Steiner, Swarovski eller Zeiss leverer dårlig kvalitet. Dette er firma som har levert til forsvaret i mange lange år og som eksempel var "Det Tredje Riket" ganske nøye på kvalitet når det gjaldt blandt annet ur og optikk!

 

Den som har en kikkert fra ett av disse tre merkene kan være ganske sikker på at den kan repareres nesten uansett skade/feil. Og det betyr da litt det også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har ingen erfaring med Steiner kikkerter, men for noen år tilbake var jeg på utkikk etter håndkikkert, og sammenlignet en masse kikkerter etter ytelse og spesifikasjoner. Tenkte å bruke +- 2000 kr på kikkert, men fikk ikke bestemt meg, før jeg plutselig en sen kveld kom over en Swarovski habicht 10 x 40 på finn.no. Den så noe herjet ut, men til en pris av kr 2000 hos jakt & friluft så tenkte jeg at dette er kikkert for meg, hvis den prisen stemmer. Så lørdag morgen ringte jeg ned og det stemte. 2 dager etter lå det hentelapp i posten.

Min erfaring er at det er veldig greit å kjøpe brukt kikkert av anerkjent merke. Det er en utrolig bra kikkert. Samtidig trenger jeg ikke å være redd for å ripe den opp, da den ble kjøpt ferdig oppripet. Supergod optikk!!

Link to comment
Share on other sites

har en steiner hunter 8x30. helt grei kikkert men ikke mer en grei heller. min russer til 500kr er nesten like god... men steineren er vanntett og fokus free. hadde nok ikke kjøpt hunteren i dag. fujinon 7x50 blir den neste kikkerten min.

Har både hatt Safari og Hunting i 8x30.

Safari er en ok kikkert til ok pris

Huntingen er testa opp mot bla. en swarovski 8x30 av samme årsmodell på åtejakt etter rev av 3 personer.

Ingen kunne egentlig se store forskjellen så du har enten fått fatt i en veldig god russer eller en Hunting som det har vært noe feil med.

Men det skjer jo selv med de dyreste merkene

Link to comment
Share on other sites

EJ- tja russeren er fra sovjet tiden... dengang det var kvalitet på noe av det dei solgte til oss farlige folk fra vesten :lol: .. så min russer er en fornøyelse i bruk. men trengte en vanntett og duggfri kikkert så derfor ble steineren kjøpt. som sagt helt grei kikkert men ikke verdt penga syns nå jeg da.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lite priskupp tilgjengelig - steiner kjører kampanje på discovery kikkertene sine. De er identiske(unntatt fokushjulet) med toppmodellen deres for jakt, nighthunter, men er rettet mot fuglekikkere. Du får 8 og 10 x 44 for 6499.- hos http://www.dinkikkert.no/kikkert/steiner istedenfor nighthunter xp til 9999.

Har fugletittere har dårligere råd, eller har noen oppdaget at jegere bruker penger ukritiskt?? :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Steiner Safari 9x40 som har vært benyttet til det meste fra båtkikkert via tur, jakt og nå pensjonert til vinduskarmen får å se på båtene i leia.

Optisk er den helt ok, virker solid med hel gummiering, men dette autofokussystemet er jeg ikke helt venn med.

Justerer jeg den inn for litt lange hold for å se på båtene som passerer, er den helt ut av fokus hvis jeg skal se på rådyra på jordet på 40 meter.

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Hadde sjøl samme kikkerten. Syntes også den var en OK kikkert til sine 999 kr(som jeg betalte for den). Det er en utrolig kompakt og solid kikkert, som jeg angret på at jeg solgte for 500 kr etter noen måneder. Ble heller ikke venn med dette fokus systemet til Steiner. Det virker, men det tar noen sekunder fra den fokuserer når en skifter avstand og ser på noe annet. Det ble kjøpt inn en Zeiss Conquest 8 x 30, som tur kikkert, og den er jeg veldig fornøyd med.

 

Vet ikke så mye om Steiner kikkerter, bortsett fra at det er veldig gode kikkerter, og veldig solid bygd. Når en ser på kikkert blir vel Steiner glemt, å Zeiss og Swarovski jeg tenker på. Et annet kikkert merke jeg har lyst til å se litt på, og det er Optolyth. Har et spotte teleskop av merket Optolyth, og det er helt rått optisk. Du kjenner igjen folk på toppen av fjella på andre siden av fjorden. Det har jeg ikke opplevd før. Den er kjøpt av en gammel fugle kikker, og sikkert 40 år gammel. Er kikkertene i samme klasse som dette scopet, er det brukbare saker. Vet at det finnes, men har aldri sett Optlyth kikkerter i noen butikker ennå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Steiner Wildlife 8x30 som er ca. 15 år gammel. Jeg synes fokuseringen fungerer helt strålende for min del, men stereoskop det får jeg ikke til å bruke på noen vettug måte. Jeg har ganske forskjellig styrke på øynene, men dette fungerer altså utmerket med Steineren.

 

Det det kan være greit å være klar over er at disse har, eller i hvert fall hadde, ganske lang nærgrense. Jeg mener å huske at denne er på hele 30-40m for min. Og sikkert nogenlunde tilsvarende for andre Steiner kikkerter med samme konstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Har en Steiner Military 7x50 med retikkel i. Er vel samme kikkert som Steiner commander ut fra det jeg har forstått.

Syns den er bra optisk, selv om den jo ikke er som en Leica eller Swarovski.

Og som nevnt tidligere i tråden er det jo kjekt med individuell justering på hvert okular. Justerer fokus så den er skarp på 30-40meter, og da er det så mye dybdeskarphet at den ser skarpt fra 10-15 og ut til uendelig. Dette er særlig praktisk i skumring... Slik dybdeskarphet og gir et svært avslappet bilde og mindre slitsomt for øynene vs en takprismekikkert som ofte kan gi litt slitne øyne etter mye speiding.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg har en Steiner Wildlife 8x30 som er ca. 15 år gammel. Jeg synes fokuseringen fungerer helt strålende for min del, men stereoskop det får jeg ikke til å bruke på noen vettug måte. Jeg har ganske forskjellig styrke på øynene, men dette fungerer altså utmerket med Steineren.

 

Det det kan være greit å være klar over er at disse har, eller i hvert fall hadde, ganske lang nærgrense. Jeg mener å huske at denne er på hele 30-40m for min. Og sikkert nogenlunde tilsvarende for andre Steiner kikkerter med samme konstruksjon.

 

På min nokså nye Nighthunter Xtreme 8x30 vil jeg si nærgrensen ligger mellom 20 og 30 meter, uten at jeg har målt det vitenskapelig. Ifølge Steiner skal nærgrensen være 20m.

 

Jeg bruker kikkerten på jakt og skuterturer, altså ikke på så korte avstander.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Steiner har jo begynnt å lage kikkertsikter ja, leste d for en stund siden i et jaktblad. Er det noen som har prøvd en sånt kikkertsikte og har noe tilbake meldinger. Steiner er bra saker, men kommer lissom i skyggen av de andre spitzenklasse produsentene av optikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Klips til å feste steiner kikkert i reim el. gis bort. send pm med kikkert modell og adresse hvis du vil ha. Først til mølla. Har til de fleste modellene unntatt discovery/nighthunterxp.

Evt. byttes hele lotten i en hylseholder til .223 rem. for lade pressa..

IMAG0738.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...