Jump to content

HJORTEJAKTA 2010


Hjortetrekk

Recommended Posts

Vi har i vårt område sett så lite hjort at storvaldet og kommunen har gitt oss tillatelse til å felle hanndyr med inntil 3 tagger på hver stang istedenfor kolle.

 

Egentlig er det mest fristende å la jakt være jakt og finne på noe annet fornuftig når situasjonen er slik. :(

 

 

Vi skal ut på post igjen i morgen tidlig, håper vi får se èn hjort ihvertfall :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 905
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvordan har dere havnet i denne situasjonen da?

Er det den ivrige utdelingen av ekstradyr, etter at ordinær kvote er fyllt, som er årsaken?

Har dere ikke tatt signalene fra f.eks vårtellinger?

Hvordan var det i fjor?

Er det fint vær i området? Kan dyra være høyere i terrenget enn det dere jakter?

Link to comment
Share on other sites

Samme probleme har vi her med i bygda. Det storvalde der vi jakta telde vi 360 dyr i vår. Men i jakta i år har vi aldri sett så dorleg med dyr på eit so bra tereng som vi har. :evil: I fjor begynnte de å brøle bra 1 sep, og i år he de ikkje begynnt sikkleg enda. :!: Men skal ut i morga tildeg og håpe vi fer sett nokke dyr og høre litt lyd av bukken,. :mrgreen:

Over heile bygda har dei aldri sett så dorleg med dyr. Ingen som forstår nokke som helst. :x

Link to comment
Share on other sites

To mann. Kl. 0900. Spotter 5 dyr oppi fjellet mot himmelranden. Hva skal vi gjøre?

La en plan, fulgte den til punkt og prikke. Heldig med rutevalget i forhold til vinden.

Smygern tok ut kolle med kalv. De kom på post og stoppet 15 m ovenfor meg. Dette er

i bjørkeris mot snaufjell. Venter til kalven er fri fra kolla og lar Winchester`n synge.

Ei 165 grs. Woodleigh plystrer lavt inn i kalven og den ruller forbi og legger seg 10 nedom

meg. Det kom ikke flere dyr på posten. Og det var like greit. Bratt og ulendt ned igjen! Like greit

at kalven ikke veier mer enn +- 20 kg. :D

Dårlige mobilbilder, men man ser hva det er:

09102010473.jpg

 

Kalven er døpt "Kvitsokk":

Bilde0069.jpg

 

Type dyr: Kalv

Vekt: 20 kg

Utmark

Avstand:15m

Våpen/Siktemiddel: Winchester Featherwight/Swarovski AV 3-10x42

Kaliber/Kule: 308- Woodleigh 165 grs.

Treffpunkt: Lavt hjerte

Jaktmåte: Smyg/postering

Annet: Full klaff med kun to mann oppi lia!

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det trolig såre enkelt, avskytingen har virka. Det utrolige er at det er heftig brøleaktivitet, det må jo bety at det er koller i området også? Noen skikkelige gosser har vi sett de siste dagene, men disse får gå i fred. (uansett hvor mye det kribler i pekefingeren 8) )

 

 

Bare for å bidra kan jeg i all beskjedenhet legge ut bilde av en bukk som ble felt av en kamerat på lørdag, den er felt oppunder tregrensa på gården jeg får skjøtet på etter nyttår. Bukken kom brølende oppover i bratta.

På stølsområdet "mitt" er det ei kløft der hjorten alltid kommer. Jeg gleder meg til neste høst, med jakt på egen grunn.

rune_ei.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det trolig såre enkelt, avskytingen har virka. Det utrolige er at det er heftig brøleaktivitet, det må jo bety at det er koller i området også? Noen skikkelige gosser har vi sett de siste dagene, men disse får gå i fred.

 

vi har sett litt av det samme i vårt jaktområdet..kryr av bukkar, har aldri sett så mange før, har og eindel bukkar..men ser lite koller, osv:S mykje brøling her og!

 

naboterrenget vår har 7 kvoter, skutt 6 av dei og alle var bukkar:S dei har nesten ikkje sett andre dyr heller

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem i går fra en litt spesiell tur på hjortejakt:

 

For oss østlendinger innebærer hjortejakt litt reising. 60 mil er betyr at det blir ganske mye kjøring i forhold til timer i skogen når man reiser for en langhelg, men-men.

 

Alt vel til vi hadde kjørt av ferja fra Lærdalssiden av Sognefjorden og over på Sogndal-siden. Når vi kjørte gjennom tunnelen rett etter fergeleiet hørte vi plutselig et voldsomt drønn bak oss. At noe hadde skjedd skjønte vi, men vi fikk ikke klarhet i det før kompisene som kom lenger bak i køen ringte og fortalte at det hadde skjedd en alvorlig trafikkulykke rett bak oss. Samtidig møtte vi de første blålysbilene.. Det viste seg at to biler hadde frontet inne i tunnelen, og en dame var drept i ulykken. Tragisk, og enda en påminnelse av hvor tilfeldig og brutalt livet kan være. Selvsagt ble tunnelen stengt i noen timer, med de forsinkelser det medførte.

 

Mens kompisene i bilen bak ble stående i den stengte tunnelen. Noen mil før vi var framme spratt det plutselig en hjortekalv ut i veien, og jeg klarte selvsagt ikke å bremse ned eller svinge unna. Kalven ble truffet og ble slynget bortover asfalten. Der ble den liggende å se seg forvirret rundt. Vi fikk summet oss og kom raskt til at kalven måtte være hardt skadet, og begynte å fomle bakover i bilen for å få tak i rifla og patroner. Når jeg først skulle være så uheldig å kjøre på noe var det jammen flaks at jeg hadde børsa med.

 

Omsider fikk vi fumlet oss til å lade, og med anlegg på sidespeilet skulle hjortens lidelser endes. Mens vi fomlet med børsa hadde den kommet seg etter sjokket og stavret seg på beina. "Klikk", sa det fra børsa.... :shock: Hva faen..! Hadde ikke ladearmen blitt skøvet ordentlig fram i farten? Nytt ladegrep, nytt klikk. Og hjorten tuslet ut i mørket og ble borte :(:(

 

Politiet ble varslet, plassen ble merket og vi kjørte de siste milene fram. Der konstaterte vi at tennstempelet på børsa var brukket, og dermed ikke hadde særlig nytteverdi på den forestående jakta.. Hjem til reservebørsa var det 60 mil.

 

Dagen etterpå ramlet kompisen min ned en bergvegg, og selvsagt landet han oppå sin nye Swarovski Z6...

 

Så årets hjortejakt fikk en trang start!! "Å du og du, da e`kje te å tru- kor godt me kunna ha da om lukko ville snu"

 

Heldigvis begynte ting å ordne seg etterhvert. Av Våpenloftet i Førde fikk jeg låne en nytt sluttstykke med fungerende tennstempel. Tusen takk for glimrende service!!!!!!!!!!!!!!!!! Det reddet turen min, og jeg er svært takknemlig :D . Noen hjorter datt det også.

Link to comment
Share on other sites

Dato 08.10.

Kategori. Kalv

Slaktevekt. 19 kilo

Smygjakt.

Hold. ca 50m

oryx. 308

Treff. høg bog

Fluktstrekning. knall og fall

 

Dato 09.10.

Kategori. fjorkolle

Slaktevekt. 47 kilo

drivjakt med losende hund.

Hold. ca 60m

oryx. 308

Treff. bog

Fluktstrekning. 10 meter

 

Hjort nr fire og fem i år.

Dyrene er skutt i Hordaland

Vi skjøt også en bukk 4 tagger med deformert gevir, samt en fjorskolle til i helgen.

Mye dyr i terrenget, men lite stor bukk.

Jeg har hørt om andre også som sliter med lite dyr i vald i sogn og fjordane.

Noen jeg kjenner har fått et dyr av 12 løyver.

De kunne fått noen og tyve løyver etter minstearealet i storvaldet som er rett over 100 mål per løyve.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det trolig såre enkelt, avskytingen har virka. Det utrolige er at det er heftig brøleaktivitet, det må jo bety at det er koller i området også? Noen skikkelige gosser har vi sett de siste dagene, men disse får gå i fred.

 

vi har sett litt av det samme i vårt jaktområdet..kryr av bukkar, har aldri sett så mange før, har og eindel bukkar..men ser lite koller, osv:S mykje brøling her og!

 

naboterrenget vår har 7 kvoter, skutt 6 av dei og alle var bukkar:S dei har nesten ikkje sett andre dyr heller

 

Mener du at nabovaldet har 7 løyver :?:

I så tilfelle virker det rart å felle 6 bukker på 7 løyver :!:

Link to comment
Share on other sites

hei vist valdet har frie løyve så går de men de er ikke god ide å skyte 6 bokkar av 7 løyver super dårlig forvatnig

 

var vel ein bukkekalv og 3 spissbukkar og 3 småbukkar..4 - 8 taggar

 

dårlig forvaltning er det nok, men er omtrent det einaste dei har sett og så reknar med dei går ned i kvoter til neste år viss det ligg like dårlig an på hjortetellingane som dei gjorde i år

Link to comment
Share on other sites

2vv2luw.jpg2a4vkae.jpg

 

Brølingen startet forsikitig for 2 dager siden og jeg reiste ut for å sjekke kamera jeg har satt ut i ett av områdene med høy brunst aktivitet, å var jo hvertfall en brukbar bukk som hadde ruslet forbi :) så da er det bare ut å poste......

såg ut som den der var litt meir ein brukbar :shock:

 

kor lenge held batteriet i eit slikt viltkamera?og er det bra bilde på lengre avstandar i dagslys?

Link to comment
Share on other sites

Det er 12 år siden den blei skutt vis jeg ikke husker helt feil, så tviler på om jeg har noen digitale bilder av den. Skal sjekke... Var norges rekord den gangen, Knut Miland som skøyt 198 poeng tror jeg, slakte vekt på 115 kg. Han har 1 eller 2 til blandt topp 50, 16 og 18 tagg. Alle er skutt i samme åsen som jeg endelig har kommet meg inn i lag på nå :D

Link to comment
Share on other sites

Var i helga på jakt eit par dalføre ifrå der Clausen har filma. Dette i min 26. sessong på samme valdet. I strålande flott vær fekk me 5 dyr laurdag som er tangering av rekorden på ei helg, samtidig skaut ein kar på nabovaldet 6 dyr :shock: . Var enormt mykje dyr denne dagen å sjå. Dette er høgt til fjells nær 1000 m.o.h. så det vart eit slit å få det nedatt. Eg henta siste resten i dag.

På vårt vald blei 3 av dyra skoten med 30-06 og 180grs Fusion og 2 med 30-06 og Norma Elite Express. Fann att ei Expresskule som hadde gått inn i eit ribbein gjennom vomma og stod i eit ribbein på motsatt side. Kula var fint ekspandert,men eg kunna dra ut blyet frå mantelen . Har ikkje sjekka restvekta. Naboskyttaren som skaut 6 dyr brukte 308win med 180grs Speer Hot-Cor ladd med 43grs N-150. Med kappa løp og lyddempar gav dette ganske moderat fart og lite kjøttskade. Sidan det var eg som hadde ladd til han var det jo bra han var fornøgd.

Dyra som vart felt med Fusion og Norma Elite Express kan eg dessverre ikkje sei det samme om.Her må det nok kasserast ein del kjøt.

 

Får nesten håpe me ikkje får noko særleg kommande helg for ellers kan eg risikere at kvoten er fyllt før eg får begynt på 14 dagar jaktferie frå måndag av :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er 12 år siden den blei skutt vis jeg ikke husker helt feil, så tviler på om jeg har noen digitale bilder av den. Skal sjekke... Var norges rekord den gangen, Knut Miland som skøyt 198 poeng tror jeg, slakte vekt på 115 kg. Han har 1 eller 2 til blandt topp 50, 16 og 18 tagg. Alle er skutt i samme åsen som jeg endelig har kommet meg inn i lag på nå :D

198 poeng, er ikkje det meir ein norgesrekorden som står registrert no då?

 

du får reise på besøk og ta litt digitale bilder av alle tre hjortane!:)

Link to comment
Share on other sites

Oversikt over topp 50 finn ein på http://www.njff.no/portal/pls/portal/do ... 931012.PDF" target="_blank" target="_blank

 

No kan det sjølvsagt vere andre store gevir som ikkje er målt og nye gevir som er på veg inn på lista.

 

Vart litt feil då eg kopierte inn lista slik at eg heller legg ut linken direkte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er ein iversikt over rekordgevira henta frå NJFF:

 

Oversikt topp 50 hjortegevir

Eier Lokalitet Kommune Fylke Vekt Poeng

Ole Beitland Hegra Stjørdal NT 178 198,81

Trond A Støle Valle AA 194,97

Knut Miland Mælsåsen Tinn TE 118 194,74

Peder Myrvang Ranvik Nesset MR 150 194,1

Truls Langhelle Strømme Vaksdal HO 100 192,82

Jostein Brekka Hansjøheia Kragerø TE 137 191,44

Kjell A Lillesæter Kalvmorkje Dovre OP 150 190,61

John Forseth Øksendal Sunndal MR 139 189,7

Lars J Tveiten Tørvikbygd Kvam HO 145 188,95

Halvard J Drægni Stavedalen Vik SF 160 188,2

Mikkal O Samland Bakka Jondal HO 154 186,3

Frank W Lomeland Kvås Lyngdal VA 147 185,77

Dagfinn Gjerme Dyrvedalen Voss HO 133 185,4

Anders Høgstad Fale Sunndal MR 185,1

Johannes Seim Seim Lindås HO 150 184,93

Halvard Overskieid Revnuten Fusa HO 150 184,4

Knut Dalland Tysnes HO 184,4

Tore Bekkelund Nesbyen Nes BU 184,2

Godtfred Syslak Syslak Lindås HO 184,14

Sverre Måkestad Kvam Hordaland Fallvilt 2009 183,71

Lars L Tveit Røyrvik Kvam HO 145 183,6

Gunnar Skjeldnes Fusa 2008 120 2009 183,6

Ståle Rue Husvolldalen Tinn TE 183,32

Tore Amundgård 183,3

Lars O Støve Kvinesdal VA 183,3

Harald Bolstad Ulvik

sjå der ja:)viss han registrerer geviret sitt burde han gå innpå andre plass vertfall, kansje første med små marginar?

Link to comment
Share on other sites

Knut Miland sin står på 3 plass ,men det stemmer at det var Norgesrekord den gongen.

 

Eg var sjølv med på ein i 2003 som nesten kom med på topp 50 lista. Den fekk 177,06 poeng. Det spesielle var at den berre hadde 11 taggar. Hadde den hatt eit meir "normalt" antall taggar i forhold til størrelsen ellers så hadde den komme eit stykke inn på lista.

 

Er det 12 taggar som er grensa for det vi kallar kronhjort?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sjekka opp om eg hugste feil så fann eg : Ein kronhjort har ;øyetakk,issetakk, midttakk og krone. For å kalle det krone må den bestå av minst 3 takker. Dette oppnår som oftast hjorten når den er 5 år. Ein bukk som har meir enn 12 takkar kalles ein kapital bukk.

 

Ein anna ting er at folk kallar det kronhjort berre det er ein bukk uansett antall takkar. Formellt er dette altså ikkje heilt korrekt benemning.

 

Eg har forresten måleskjemaet til ovannemnte hjort om nokon er interessert i data for å samanlikne.

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner ein gong å ha lese i enten Villmarksliv eller Jakt og Fiske om ein kjempesvær hjort som vart skoten for lenge sida. Dei meinte at den/geviret bringte ulykke med seg. Difor vart geviret kasta i fjorden,men seinare funnen og målt. Det var visst på over 200 poeng,men fordi det hadde lege så lenge i vatn så blir det ikkje godkjent som rekord pga av det kan ha svulma opp e.l.

Trur den vart kalla for Trollbukken ellr Trollhjorten.

Er det nokon som kan bekrefte eller avkrefta denne historia? Om eg hugsar rett så kan det ha hendt i Høyanger i Lånefjorden? Dette ligg så langt uti hukommelsen at eg lurer på om det er eg som har drøymt heile greia. Eg fann ingen ting ved søk på nettet.

Link to comment
Share on other sites

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98451.JPG" target="_blank

 

dette som er norges rekorden?har eit bilde av den i ei bok heime, men vanskeleg og sjå om det er samme hjort..

 

nokon som eventuelt har fleire bilder?:)

får svare meg sjølv, dette var vist ikkje norgesrekorden..ser på bilde av den no, og er omtrent dobbelt så massivt gevir:)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sjekka opp om eg hugste feil så fann eg : Ein kronhjort har ;øyetakk,issetakk, midttakk og krone. For å kalle det krone må den bestå av minst 3 takker. Dette oppnår som oftast hjorten når den er 5 år. Ein bukk som har meir enn 12 takkar kalles ein kapital bukk.

 

 

Mente de var 3 tagger kron hjort

4 tagger kapital hjort

5 tagger royal hjort

 

 

Er ikke sikker jeg, men mente de var slik;)

Link to comment
Share on other sites

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98451.JPG" target="_blank

 

dette som er norges rekorden?har eit bilde av den i ei bok heime, men vanskeleg og sjå om det er samme hjort..

 

nokon som eventuelt har fleire bilder?:)

får svare meg sjølv, dette var vist ikkje norgesrekorden..ser på bilde av den no, og er omtrent dobbelt så massivt gevir:)

 

 

Bilde? Link?

Link to comment
Share on other sites

Bommet med 4 poeng, 3 kg å 5 år, beklager.... Den var norges rekord i 4 år å nr 2 frem til 2008. Han har en til på side 2 som er 182 poeng, den 3 er nok gått ut... snakket med han idag å gevira henger på hytta, skulle se om han hadde noen bilder som jeg kunne legge ut her.

Link to comment
Share on other sites

Litt av årets hjortejakt så langt for oss, vært mye stang ut fram til nå…, men noen glade dager har det jo blitt:)

 

Marius med første dyret for hans del i år.

151020100156edf1528039414a81ad.jpg

 

 

kolla og laget

151020100103fd1f3a963d3a47f79d.jpg

 

Bilde av en fin bukk vi fikk på viltkameraet litt ut i jakta..

15102010124987620cb5a90b40a2af.jpg

 

 

 

 

Flittig kikkertbruk, her har vi kikret ut 10 taggeren jeg lokket inn kvelden før, her sammen med 4 andre smådyr. Planen ble lagt og gjennomført, hadde håpet å fått noen av smådyra…dette gikk til helvete, eneste vi fikk tak på var bukken! Den hadde vi bestemt oss for å spare til den blir eldre.

151020101201ec448d3431af42f585.jpg

 

 

Bukken gjennom stativkikkert.

1510201012411705e13972ec4b158f.jpg

 

Vi fikk skutt årets storbukk for vår del nå den 12 oktober, selvfølgelig på lokk☺ det blir bare ikke råere enn det….

 

Jeg og broderen hadde peila oss ut ei myr ganske høyt i terrenget for kveldens postering, jeg hadde lokka inn bukk der to kvelder på rad tidligere i uka. Den ene, en 10 tagger, fikk jeg den inn på 14 m på åpne myra, der ble den stående og stribrøle i flere minutter! Jeg svarte da den sto der, regnet med at den ville reise når jeg svarte den såpass nært, men nei, tross at jeg satt totalt blottet på myra så bare fortsatte bukken konserten….det var høydepunktet så langt, så intenst og rått! Bukken var for ung til å skytes enda, la den gå 3-4 år til så er den nok skytbar, få den grov nok og på topp eller litt over middagshøyden. Jeg ungikk å støkke den, den brølte seg oppover lia igjen. Det var denne vi kiklet ut dagen etterpå.

 

Som sagt så gjort, vi skulle inn på samme myra kvelden den 12 okt også, satte oss sammen denne kvelden, samme plass som sist. Sittende å se opp lia, jeg satt til høyre, han til venstre for meg.

Hadde sittet ganske så lenge uten å få mer en ett svar i løpet av kvelden, da det rett før det ikke var mulig å skyte lengre, hører det grynter borti kanten av myra, jeg sitter med lokken(avskåret 0,5 cola) broderen med håndkikkerten. Han hvisker at ”der står det en bukk borti kanten”, jeg så selvfølgelig ingenting, da håndkikkerten lå fastklemt under rifla, hører bare bukken brumme og småbrøle når den kommer gående langs myrkanten…Det er nå så mørkt at jeg ser ikke dyret med øynene pga avstanden, broderen ser den i zeiss 8x56 håndkikkerten sin.

Jeg spør om han klarer å se om den er skytbar, men han klarer fremdeles ikke å se størrelsen skikkelig, avstanden er nå 80-90m ca..

Bukken går nå ut til høyre for oss, innpå myra, da hører jeg broderen hviske at bukken er skytbar, men jeg sitter bare helt pinnende rolig uten å klare å nå håndkikkerten, begynner nå skimte en mørk flekk frampå myra med øynene, nå på ca 40-50m. Begge vi har riflene stående med tofot, dette gjør det noe mer komplisert å flytte børsa lydløst i lyngen fant vi ut…bukken stopper nå opp igjen og brøler, jeg fremdeles pinnende rolig, vel vitende om at vi begge har riflene stående og peke mot der bukken først dukka opp på myra rett opp for oss, nå er den helt ute til høyre.

Litt i villrede om hva faan vi skal gjøre, bestemmer jeg meg så for å brøle og sparke i lyngen, i det jeg gjør det, hører jeg vidar(broderen) kaste seg rundt med rifla, han blir nå omtrent bak meg pga plasseringa av hjorten, jeg får stappa fingeren i øret fort som fan, så smalt det! Jeg skimter bukken kaste seg bort i fullt firsprang, for så å bli borte bak kulen på myra, ingen av oss viste akkurat hva som skjedde der og da…ligger den der eller blir det ettersøk i morgen tidlig??

 

Første Vidar utbryter er ”å fan, det ble langt bak”.. Fulgt av” fy faan, det var en jævli bukk”!! Jeg har jo selvfølgelig omtrent ikke sett annet enn en skygge på myra, så jaja tenkte jeg, vi får først se om vi finner den bakpå der før vi snakker mer størrelse…

 

Vi finner skuddplassen og et kort utras bortenfor ligger bukken, og fy fan for en bukk det ble…..

1510201012489c481bcfd2714058b8.jpg

 

11 tagger og 123kg :D

1510201001331a05604ee88e49bb86.jpg

 

Lokkeren, "LITT" fornøyd :D

1510201012031f9b6138bf7b411785.jpg

 

Godt samarbeid gav resultat denne kvelden, herlig!

Det blir garantert medalje av edelt metall, men hvilken valør gjennstår å se, mistenker den for å lukte ganske så mye på det edleste som er........svaret får vi om 3 mnd. Skal grovmåles i helga kanskje...

Bukken er anslått til å være 10 år, da er det lov å skyte, hadde bare folk sluppet bukkene til å nå en slik alder rundt om, da hadde flere fått slike muligheter :)

 

Er lenge igjen av jakta ennå, 6 dyr igjen på kvota, mye å glede seg til:)

Link to comment
Share on other sites

Flott bukk og flott fortelling! Jakt på brølhjort er noe helt spesielt og må bare oppleves :) Gleder meg til å høre resultatet av grovmålingen din, den virker jo gedigen på bildene. Hvordan gikk bedømmingen av bukken dere skjøt i fjor?

Link to comment
Share on other sites

takk for fine tilbakemeldinger! Har skutt bukker på lokk selv før også, men det er like jævla gøy hver gang en klarer få den innpå seg, det er en mektig opplevelse.

Den er stor, veldig vidt gevir, så blir spennende å høre målingen når den kommer.

 

Bukken i fjor(Bilder i Hjortejakta 2009 tråden) paserte sølvkravet med grei margin, men har ikke tallene her, er en viss skytter som ikke har fått ut fingern å fått henta diplomen enda,.....roy! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Oppi i ettermiddag. En jaktkompis skulle postere i en stol ved en overgang ved elva. Jeg ville høyere opp mot brattfjellet til en stol med god oversikt. Litt problematisk å komme seg usett oppi stolen. Må over ei myr, og da føler jeg meg veldig eksponert. Men tok meg god tid og loffet opp til treet der stolen står. Kom meg oppi, da var kl. 18.30. Litt over 19.00 tar jeg fram lokken og drar ei strofe. Sitter og speider. Ikke noe å se. Lokker et par ganger til, og i det jeg er ferdig med siste lokken ser jeg en bevegelse 140-150 m til høyre for meg. Dyr på vei! Så kommer tabben: Jeg tar ned rifla som henger på ei grein ved siden av meg og justerer ned forstørrelsen til 3x. Venter å få dyret relativt nærme inn på meg. Dyret har stoppet litt bak ei enslig furu 60-70 m fra meg nå. Så skrider det videre over myra på skrå mot meg. Jeg ser med en gang at det ikke er voksen bukk. Men sliter med å bestemme meg om det er en spissbukk eller ei ungkolle. Har kort på alle kategorier, men hjernen er innstillt på hanndyr. Vet ikke hvorfor. Dyret vinkler mer bak meg og stopper opp. Jeg sitter og ser på dyret med rifla i links posisjon. Det er stille, og jeg tørr ikke snu meg helt rundt oppi stolen. Har korset ovenfor bogen og sikringen av. Skal -skal ikke.... Prøver å øke forstørrelsen, men det går trått i posisjonen jeg har. Dyret tar noen skritt videre og er i ferd med å komme inn i småskogen bak meg. Da får jeg ikke sett event. gevir i det hele tatt. Lager et grynt og dyret stopper opp. Det står maks 30 m nedom treet jeg sitter i. Skal til å snu meg andre veien og få rifla i recht-stilling. Det merker dyret og drar ut i full fart ca. 100 m før det stopper opp. Da er det hele spolert.

Grublet på situasjonen da jeg gikk ned igjen. Tabben var at jeg ikke brukte håndkikkerten mer før jeg tok rifla. Da mener jeg bestemt at jeg kunne ha sett tydelig om det var spissbukk eller ikke. Angrer litt på at jeg ikke skjøt da jeg hadde korset på rett plass. Mener mer og mer at det måtte være en spissbukk eller ei fjorkolle. Hadde vært greit å skyte begge deler. Vel, spennende var det!

Jaktkompisen såg ikke noe dyr. Lite dyr i terrenget vårt nå, virker det som. Men, erfaringsmessig tar det seg opp om ei uke eller så.

Link to comment
Share on other sites

Naboen lurte på om jeg ville være med på hjortejakt i ettermidag:

 

satt ute på et jorde i ettermidag...var ute i 17tiden, klokken 18.45 ca ser jeg PLUTSELIG 2 dyr som står foran meg, kolle og kalv, sikter meg inn på kalven mens de kommer gående rett imot meg, samtidig skimter jeg noe annet lengre bak, joda...der kommer sjefen sjøl...bukken lar kalven å kolla gå først mens han selv står øverst oppe på kulen av jordet, så går kalven litt unna slik at jeg får skuddsjans.

 

Prøver å dra av sikringa, men var så kald på tommeln at jeg måtte skyve me hele hånda :lol::shock:

jeg klemmer forsiktig av å det smeller, bukken ble litt ustødig med det samme, men så står den helt oppreist igjen, ser den ble litt skjelven, jeg gir den enda ei kule for sikkerthets skyld, etter dette for den bare å vinglet.

 

Samtidig ser jeg at kalven og kolla står igjen ennå å ser på bukken, men jeg ville vente til bukken la seg før jeg ville skyte på kalven....men de løp før den hadde lagt seg ned ordentlig...

 

men jeg er storfornøyd, begge skuddene satt der de skulle, lungetreff på begge...mitt første storvilt, en 10tagger bukk :D kjempefornøyd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...