Jump to content

Kvitte seg med jaktblad abo?


Kjetil-A

Recommended Posts

Okai peeps,

 

Jeg vurderer å kutte ut et eller to abonnement jeg har på norske jaktlektyre, men klarer ikke helt å bestemme meg. Jeg har etterhvert lagt merke til at jeg ikke leser bladene så forferdelig nøye. Samtidig er innholdet i mange av artiklene ganske like, bare litt forskjellig skrevet (flere som har lagt merke til dette?).

 

Bladene jeg pr dags dato abonnerer på er;

 

  • Jakt
  • Jeger hund og våpen
  • Jakt og fiske

 

Hvem av disse synes kammerfolket at jeg bør kvitte meg med?

Andre blader jeg heller bør abonnere på?

PS. Villmarksliv er ikke et alternativ. Har hatt bladet tidligere, men synes det handler aaaltfor mye om generelt friluftsliv og fiske fremfor jakt og bikkje)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så synes jeg bladene inneholder så mye likt, og ser egentlig derfor ikke noe grunn til å ha alle. Et svenskt blad kunne nok kanskje vært interessant som en erstatning for et (eller to) av de norske.

 

Hvilket er det folket kan anbefale der? (og hvordan bestiller jeg det?)

Link to comment
Share on other sites

Omhandler jakt, våpen, skyting, lading. Mer våpen og tester enn i de Norge. Kjøp et eksemplar på Narvesen først for å se om du liker det, i bladet finner du abonnementsinfo. Forresten er det en del nordmenn som skriver i det bladet, du finner i alle fall to av de her på Kammeret :)

Link to comment
Share on other sites

åh? så spennede, hvem da?

 

jeg liker vapentidningen veldig godt, men kan ikke huske noe særlig jaktreportasjer.

riktignok en stund siden jeg sist kjøpte et eksemplar.

 

det er alltid spennende å få et nytt nummer i posten, men jeg sa opp mitt abo, pga at jeg hadde lest alt fra før.

her finner du rypene

test av elgkuler

hund spist av ulv

etc

Link to comment
Share on other sites

Har kun igjen NJFF`s.

 

Er så lei av å lese om "elgen som falt i fjor" - uansett riflekaliber.

 

Historier fra jakt med rifle får jeg nok av i ovennevnte - samt fiske - som jeg også er interessert i.

 

Håndvåpen - det være seg jakt/felt - er det som interesserer meg (men jakter hjort/rådyr hele høsten med lever :wink: ) - og da blir det svensk abo :wink:

 

Samt et amerikansk - og et sør-afrikansk blad.

 

Er såååå glad for at jeg tok vare på alle Våpenjournalen :) (og "bandt" dem inn i lær. Elsker lær :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Har selv abonert på våpentidningen, villmarksliv, jakt og jeger.

Fattern har villmarksliv og jeger. Så kan lese de hos han. Men begynner bli mindre og mindre entusiasme når jeg leser de.

Syns jeg har lest mye før......

Så har droppa alle abonement faktisk, til og med våpentidningen.

Link to comment
Share on other sites

Dit har jeg også kommet for ei stund siden. Man blir litt lei de samme gamle tingen du har lest ørten ganger før, "10 råd for bedre bukkejakt", "slik tar du stobukken", "elgjakt i høyfjellet" osv.... :roll:

 

Svenske Vapentidningen er det eneste bladet jeg fortsatt kjøper og sitter igjen med en følelse av at det var verdt den snaue hundrelappen.

 

Istedet for alskens blader frekventerer jeg heller tre-fire forum. Det dukker fra tid til annen opp noe kvalitetstråder rundt forbi, og det føler jeg er bere tidsbruk.

 

Dette tror jeg handler mye om hvilken fase av jegerlivet man er i?

Link to comment
Share on other sites

Jeg abonnerte på de samme bladene som deg Kjetil. Men nå sitter jeg igjen med bare Jakt. Vet ikke om det var et riktig valg. Etter 10-15 år med jaktblader synes jeg, som alle andre at man leser det samme om og om igjen. Men noe dasslektyre må man jo ha, bedre en se og hør, kk og ikeakatalogen

Link to comment
Share on other sites

Har lagt inn nytt årsabonn. til forfall av bladet Jeger. Mest av gammel vane. I tillegg kommer Jakt i postkassa. Som snytt ut av samme nese, to dråper vann osv.

Tidligere kunne jeg bruke minst to-tre timer på bladet. Nå er jeg sikkert nede på 40 min før jeg sier meg "mett".

Lurer litt på om bladet generelt har blitt svakere eller om det er jeg som har forandret meg......

Samtidig skal det sies at jeg koser meg glugg i hjel når jeg kommer på setra. Dit har jeg fraktet et par ryggsekklass med eldre blader. Tidlig 90-tall og framover. Det som er så kjekt er at selv om man har lest disse bladene flere ganger, så finner jeg mye interessant. Og sant skal sies: Nytt jakt / jeger som er skumlest eller gammelt jeger, hund&våpen fra utedoen på hytta så velger jeg det siste.

 

Blir nok til at jeg lar Jeger ligge til forfall uansett, kjenner jeg meg rett. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har Jakt og Fiske og Villmarksliv, men kommer til å bytte ut VL med Jakt.

Er veldig glad i å drive med fiske og friluft, men har gått lei av å lese om det.

Jakt og våpen, derimot... Velger derfor Jakt, som kommer fra samme "familien".

 

Jakt og Fiske er det ikke aktuelt å kvitte seg med, siden det følger med

medlemsskapet i NJFF. Hvis vi ikke støtter en av de få organisasjonene som

taler vår sak, hvordan skal det da bli? Det finnes nok av sterke krefter der ute

som har helt andre interesser enn oss, når det gjelder naturen vår.

 

Har også kjøpt Våpentidningen av og til, støtter det positive som er sagt om det bladet.

Link to comment
Share on other sites

Er Jakt & Fiske, og Jakt av de norske + Vapentidningen som kommer med posten hit.

Kunne godt droppa Jakt også, men fikk ikke somla meg til det i år heller. Fakta er at jeg sjelden bruker en halvtime på bladet, og da finner man det vel ikke så interessant lengre.

 

Har uhyggelig mange hyllemeter med gamle blader på loftet og der er jeg ofte og henter noen for å lese gamle artikler som jeg husker bruddstykker av og som jeg gjerne vil ha "reparert". Mye godt på gammelt papir. Har faktisk sortert og katalogisert alt. Drittjobb, men artig lell. Har også noen hyllemeter med gamle brosjyrer og kataloger. Artig lesestoff noe av det også. Ikke minst når gamle gubber møtes og diskusjonen går. Det blir rene leksikonet, hva man har der oppe blant støv og skit. Kanskje ser man slik på dagens blader også, når 25 nye år er gått (om man fortsatt er i live og ser å lese, da).

Link to comment
Share on other sites

Svarte søren, dere gjør det ikke enkelt her :lol:

Sjangsen er vel stor for at jeg fortsetter med de jeg har, og får ett blad i tillegg :!:

 

Men om dere måtte valgt bort et blad, hvilket ville det vært?

 

Finnes det forresten noe blad som i større grad omhandler kortbeinte hunder?

Link to comment
Share on other sites

Abonner på Jakt+Jeger Hund og Våpen samt Jakt og Fiske og så kjøper jeg Vapentidningen og jaktjournalen i ny og ne. Jakt og gjeddefiske vurderer jeg å kutte ut da det rett og slett er altfor mye om fiske i forbundsbladet. Kommer nok til å kutte det ut for så å abonnere på svenske Vapentidningen som jeg synes er et meget seriøst blad med solide tester av våpen og skytterutstyr. Her ligger de norske bladsmørjene et hav etter søta bror.

Link to comment
Share on other sites

er enig i det meste du skriver her ja, skal prøve om moderere meg selv, men mangler en del bredde egentlig på di fleste av bladene. ser ut som om den store DEMPER testen har lugna ned, hva med og lage fler repotasjer fra det som er om skytterkonkuranser-skyttertreninger og tips. dette er noe jeg ikke har sett mye til. og når det kommer til jakt og fiske så føler jeg meg nesten at jeg ser i et forsknings blad, er mer om kalking og div som mer går på litt mer mye av det jeg er borti for og si det slik, men samme for meg andre kan mene noe annet omden saken. jobber nå med et jaktfeltstevne og i den forbindelse så vil jeg sende forespørsel til selvsagt jakt og fiske om og lage en storry der. hvis ikke går muligheten til jakt-og di andre bladene som evt ser muligheter her.

Link to comment
Share on other sites

 

Samt et amerikansk - og et sør-afrikansk blad.

 

Hvilket sør-afrikansk?

 

Tyskerene har også en del bra blader, men en må ha stillt litt oftere opp i valgfagstimene på ungdomskolen enn det jeg gjorde for å ha skikelig utbytte av da :oops: , men kommer meg igjennom de med ordbok og pågangsmot

Link to comment
Share on other sites

Om du er medlem i JFF, så har du bladet. Medlemskapet koster nesten det samme uten. Av norske blad ville jeg kjøpt Jakt.

 

Annet abonnement ville være "Vapentidningen".

 

Dersom du leser i en del av bladene vil du se at artiklene mange ganger har samme forfatter. Dvs Freelance skribent som koker litt på det samme og selger samme jobben flere ganger. Smart for den som selger, kjedelig for den som leser alle bladene.

 

Jeg siler derfor nøye og har ingen abonnement pr i dag. Kjøper i kiosken om der er mer enn en artikkel jeg ønsker å finlese, og evt å beholde. Arkiverer en del tema som interesserer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du leser i en del av bladene vil du se at artiklene mange ganger har samme forfatter. Dvs Freelance skribent som koker litt på det samme og selger samme jobben flere ganger. Smart for den som selger, kjedelig for den som leser alle bladene.

Har sett det samme. Man har gjerne lest det samme eller noe ganske lignende før......

Å ofte samme forfatter.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere hatt både Jeger Hund og Våpen,Villmarksliv og Jakt og Fiske. Sitter igjen med kun Jakt og Fiske fordi det følger jo med

medlemskapet i NJFF.

De to andre ble kuttet ut fordi du fikk stort sett de samme historiene om og om igjen til samme tid hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du leser i en del av bladene vil du se at artiklene mange ganger har samme forfatter. Dvs Freelance skribent som koker litt på det samme og selger samme jobben flere ganger. Smart for den som selger, kjedelig for den som leser alle bladene.

Har sett det samme. Man har gjerne lest det samme eller noe ganske lignende før......

Å ofte samme forfatter.

 

Exactly my point for de som har lest trådstarten :D

(Men har aldri tenkt på at de kan ha samme forfatter da)

 

Jeg synes det virket smart å være en "freelance abonnent" pejo, men du risikerer ikke å bruke mer penger på disse bladene enn du hadde gjort ved fast abo?

Link to comment
Share on other sites

Det slår meg når jeg leser denne tråden at problemstillingen har flere sider. Det er jo perioder man ikke har anledning til å praktisere så mye som man ønsker seg i hobbyen sin. Mange synes da at det kan være stimulenrende, ja være med på å holde interessen oppe at man kan få blader på glanset papir hvor man kan lese om andre som ufolder seg. Ikke minst få dette dokumentert i detaljerte bilder så man selv kan studere graden av penetrasjon og om skuddet satt der det skulle. Og om dette er et bytte man ville ha vurdert å legge ned selv. Tester av utstyr og teknikk-tips er også velkomment.

At man synes at man har sett dette før er en gjenganger, men folk ser ut til å ha forskjellig tilnærming til dette:

 

Har sett det samme. Man har gjerne lest det samme eller noe ganske lignende før......

Å ofte samme forfatter.

 

Tidligere kunne jeg bruke minst to-tre timer på bladet. Nå er jeg sikkert nede på 40 min før jeg sier meg "mett".

Lurer litt på om bladet generelt har blitt svakere eller om det er jeg som har forandret meg......

Samtidig skal det sies at jeg koser meg glugg i hjel når jeg kommer på setra. Dit har jeg fraktet et par ryggsekklass med eldre blader. Tidlig 90-tall og framover. Det som er så kjekt er at selv om man har lest disse bladene flere ganger, så finner jeg mye interessant.

 

Noen søker utenlands etter den ultimate opplevelsen:

 

Som sagt så synes jeg bladene inneholder så mye likt, og ser egentlig derfor ikke noe grunn til å ha alle. Et svenskt blad kunne nok kanskje vært interessant som en erstatning for et (eller to) av de norske.

 

Om svenske, amerikanske, eller sør-afrikanske blader er best ? Vet ikke, men dette gir nye utfordringer:

 

Tyskerene har også en del bra blader, men en må ha stillt litt oftere opp i valgfagstimene på ungdomskolen enn det jeg gjorde for å ha skikelig utbytte av da , men kommer meg igjennom de med ordbok og pågangsmot

 

Så finnes det entusiastene:

 

Har uhyggelig mange hyllemeter med gamle blader på loftet og der er jeg ofte og henter noen for å lese gamle artikler som jeg husker bruddstykker av og som jeg gjerne vil ha "reparert". Mye godt på gammelt papir. Har faktisk sortert og katalogisert alt. Drittjobb, men artig lell. Har også noen hyllemeter med gamle brosjyrer og kataloger. Artig lesestoff noe av det også. Ikke minst når gamle gubber møtes og diskusjonen går. Det blir rene leksikonet, hva man har der oppe blant støv og skit. Kanskje ser man slik på dagens blader også, når 25 nye år er gått (om man fortsatt er i live og ser å lese, da).

 

Og de mer nøkterne:

 

Jeg siler derfor nøye og har ingen abonnement pr i dag. Kjøper i kiosken om der er mer enn en artikkel jeg ønsker å finlese, og evt å beholde. Arkiverer en del tema som interesserer

 

Mitt innspill får være at det finnes også mye bra på DVD. Med surround-anlegg er det nesten som å være tilstede selv.

 

Eller kanskje den enkleste løsningen:

 

Er det noe man lurer på (og det er det jo støtt og stadig ) - får man hurtig svar på div. forum.

 

Om en moderator synes at dette innlegget bør slettes så.. ok da :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kjempe fin tråd, noe hverdagslig, enkelt og nyttig. Fint å få lese hvordan dere andre ser på det :D

Er selv i tenkeboksen,

-medlemsbladet til NJFF har jeg vurdert å droppe, men som nevnt tidligere i tråden her er det på opptur redaksjonelt og jornalistisk så det får en sjanse til :D

-Jeger er jevnt over OK, men provoserer med "enhondsvåpen spalten" sin. Han som skriver om pistolene er foresten også helt ubrukelig (FYRSJ), har hadt flere elever i norsk i 7-klasse som skriver bedre enn han :lol:

-Jakt skuffer hver gang det kommert i posten, det de kaller tester er bare enkle produkt omtaler. Jeg ler og freser av sinne omhverandre når jeg tenker tilbake på "Hardtesten av 375 Ruger", snakk om å lure leserene. Herr Lien som var det store trekkplasteret er i "fritt fall" som skribent (kunnskapsmessig er han fortsatt et ikon), det han skriver virker mer og mer uinnspirert og man vet på forhånd hva som "kommer", får følelsen av at han koker "suppe på spiker". Tror jeg avslutter abonementet på Jakt, det eneste som taler for å beholde det er at jeg fortsatt husker det fantastiske stykket om hjemmeladninger i 6,5x55 :?

-Guns&Ammo er bare en skygge av seg selv, etter å ha abbonert på det i 22år kutter jeg det ut :( og prøver å erstatte det med Rifleshooter :?

 

Detta er mitt heroin, synd at det er så mye "dritt" der ute, men jeg ser ikke for meg at jeg klarer å slutte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg abonnerer på jakt, noe jeg synes er et helt OK blad. Men jeg begynte å etterlyse det siste bladet som var ute 8. mars. Det har jeg enda ikke fått. Og sånn har det vært hver eneste gang. Trodde at når man abonnerer skulle man fått det før det havnet i butikk, men det er ikke tilfellet hos meg. Bladet har ALDRI kommet til rett dato og nå er det halvannen uke siden jeg skulle fått det siste.. Det er meget skuffende

Link to comment
Share on other sites

Er og spent på og jakt og fiske kommer med en for repotasje om NMjaktfelt, dette står det faktisk i njff reglemanget skal inn i bladet, noen som vet når det kommer? Hvis det nå ikke kommer med skikkelig spalteplass så vil jeg se på om det kan være på sin plass at dem får se om dem kan sette ned medlemskontinent og vi som ikke ønsker bladet slipper og få det. En kan og se på sidene til njff så er det veldig mye som går på fiske, skjønner dem som trekke dit men da får og dem skjønne at det er skyttere som faktisk er medlemmer i njff og, og vi får sannlig ikke mye tilbake for hva vi betaler for

Link to comment
Share on other sites

@LeivVidar

Postmannen din koser seg nok, synd han leser så sakte!

Mer seriøst, har du klaget?

 

 

Joda, har sendt mail og fått svar fra Knut Breivik at han skulle egenhendig sørge for at jeg får bladet. Så da håper jeg fra nå av at det kommer i orden slik at jeg slipper å gå å irritere meg over det :)

Link to comment
Share on other sites

Kan til tider si meg enig i noe av kritikken mot J&F også, men de skal tross alt favne litt videre enn kanskje de fleste av leserne (jegerne/skytterne) her på forumet kunne ønske seg. Grunnen til det er enkel - skal man klare å samle stor nok medlemsskare til organisasjonen, må man samle både jegere, fiskere og evt andre friluftsinteresserte. Jeg mener dette er den eneste måten å gjøre det på, NJFF er en svært viktig organisasjon, som må ha mange i ryggen for å være gjeldende. Derfor kommer jeg til å trofast betale medlemsskapet mitt i NJFF, uavhengig av om jeg får med bladet J&F eller ei. Vi må alle bidra litt, hvis vi vil bevare tilgangen til naturressursene slik vi har det i dag.

 

Så tilbake til Kjetil-A sitt spørsmål. Jeg ville valgt bort Jeger, Hund og Våpen. Hadde det tidligere, men syntes bare det holdt litt lavere nivå. Vanskelig å være mer spesifikk. I tillegg er jeg ikke er videre interessert (lik null...) i hundehold. Men det er nå bare meg... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med det mange skriver, er man medlem av njff så kan man like godt ha bladet også. Og det er jeg, så da beholder jeg det bladet uansett.

 

Jeg ser imidlertidig at flere velger jakt fremfor jeger. Hva er det grunnen for det? Er det kanskje litt tilfeldig siden både jakt og jeger ofte er litt like? Jeg har igrunnen tenkt det motsatte, heller jeger fremfor jakt. Men klarer egentlig ikke helt å begrunne det selv :oops:

Link to comment
Share on other sites

Bladet Jakt tester og skriver om diverse våpen og patroner/kuler i diverse ladninger med Jørund Lien. Regner med at redaktøren setter begrensninger i hvor mye Jørund får teste og skrive om diverse våpen. Derimot det Jeger og løshund tester og skriver om våpen kan vel i beste fall kalles reklame for produktet. Men like forbanna har jeg bladet....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Derimot det Jeger og løshund tester og skriver om våpen kan vel i beste fall kalles reklame for produktet. Men like forbanna har jeg bladet....

 

Det har jeg også lagt merke til når jeg har lest bladet i det siste... Er ikke noe kritisk blitt på testene, aller får 5 eller 6. Men er i samme båt som deg, har fortsatt bladet.

 

Hva koster abo på vapentidningen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...