Jump to content

Moderne sikring til M98 ?


S.O.N

Recommended Posts

Ja dette var ikke så dumt.

Man kan få gjort mye vist alle desse sikringene skal kost 2-3 tusen som det

er vist på Midway. Ser Rechnagel har også slike, men dem er vel like dyre.

 

Hadde håpet på en kjøpeløsning til max 500-1000 kr.

Link to comment
Share on other sites

I siste(?) Våpentidningen var det også bilder av en ombygd orginal flaggsikring, desverre ikke detaljer men kanskje en kan høre med forfatteren for å finne ut av det?

 

Billigste er vel en Buhlertype (1/4-sikring), burde være mulig å få tak i for under 500kr. Grei nok, men jeg får meg ikke helt til å stole på de (uten noen god grunn-det bare er slik!).

Brownells har M70-type deler i flere prisklasser men da kommer det en børsemakerjobb i tillegg.

 

 

Dette er en 1/4-sikring; http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=631998

Link to comment
Share on other sites

For lenge siden, den gang Våpenjournalen ble gitt ut, var det en som bygde noe på original boltmuffe. Rifla som ble testet i VJ var en "Custom rifle", en Mauser i 8x68 om jeg husker rett. Den var pen å se til og hadde visstnok en slik sidesikring basert på original boltmuffe. Noen som vet hva som ble av den løsningen?

Link to comment
Share on other sites

Best og beholde den orginale, jeg fikk satt på en moderne sikring på en sånn ombygget mauser i 30-06 en gang i tiden. bare trøbbel.. engang vrei hele sluttstykket seg under repetering så det var umulig og skyte flere skudd og tennstiften ble skakk og måtte bankes til med en hammer... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at det ble solgt et ombyggingsett til den originale boltmuffa...tror det var Brownells som solgte dem. Dette krevde ganske omfattende arbeid med både fres og fil, og husker jeg ikke feil så jeg en gang en nettside der installasjonen av denne ble vist..skal se om jeg finner den igjen.

 

Edit: Fant det :Dhttp://www.gswagner.com/swede/pmssafety/pmssafety.html

 

Edit2: Brownells selger fremdeles sånne både fra Wisner og Chapman til mellom 28 og 35 $..

http://www.brownells.com/.aspx/cid=511/k=/t=P/mfg=/Products/Safeties

Link to comment
Share on other sites

Best og beholde den orginale, jeg fikk satt på en moderne sikring på en sånn ombygget mauser i 30-06 en gang i tiden. bare trøbbel.. engang vrei hele sluttstykket seg under repetering så det var umulig og skyte flere skudd og tennstiften ble skakk og måtte bankes til med en hammer... :shock:

 

Unnskyld, men det kan umulig være rett beskrivelse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk satt inn timney avtrekk med skyvesikring.

 

Finnes det en type som låser hevarmen? En jeg jakter med har mistet to elg pga at sluttstykket ikke har vært helt i lås og han har fått klikk.

 

Nå i dag bruker jeg buehler-sikring og synes den fungerer greit. Den nye mauseren min har den orginale sikringa og det frister med løsninga til Chiefen.v-2.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Låner tråden litt :)

 

På min Mauser M98 så er det denne sikringen som står på.

Jeg syns den er litt vanskelig å håndtere, da den kommer helt opp i det nye kikkertsiktet.

Er det andre løsinger som kunne fungert bedre for meg?

 

Buehler sikring, kunne den fungert bedre, eller ville det blitt like trangt med denne?

 

 

2u53qmq.jpg

 

r0o9ky.jpg

 

dpio7n.jpg

 

v4ngpj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mulig denne mannen kan være til hjelp:

 

Ole Borgen brukte originalsikringen på M98 og modifiserte den til en skyvesikring 3-posisjons ala M-70.

Husker jeg leste et stykke om han i et våpenblad fra rundt 2000, der Borgen bygget en helstokk rifle i 30-06, basert på en M98. Borgen laget endel av delene til dette prosjektet selv. Stokk, underbeslag, sikring....

Tror den var skrevet av Alf Martin Bråten.

 

 

Info hentet fra denne linken:

 

http://www.lesjavaapen.no/nbr.htm

 

 

Ole Borgen

2280 Gjesåsen

Tel: 62951305

 

Børsemaker

 

Spes: Choke arb.hagler, Mont hakemontasjer, div.skjeftearbeider,

 

Skyvesikringer, 3-pkt for M96/98, hake/swing montasjer.

Link to comment
Share on other sites

@eirik79:

 

Den sikringa du har der er en Parker Hale.. De er i prinsippet ganske lik Buehler/Timney, men virker som bildet viser på venstre side og er etter min oppfatning litt mer "Skranglete".

 

Dayton Traister har forøvrig en variant av PH-sikringa som virker på høyre side av låskassa..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Si meg, hvordan ligger tennstiften når rifla ikke er spent? Ligger den helt framme, eller er den dratt tilbake av en eller annen mekanisme? Hvis den ligger framme vil det jo i prinsippet være det samme om man legger patron i kammer og deretter tar avtrekk med hevarmen oppe, og legger hevarmen sakte ned. Har lurt litt på om dette egentlig er sikkert, og har derfor aldri gjort det i jaktsammenheng. Tennstiften ligger da helt inntil hetta, og kan for alt jeg vet få hetta til å gå av hvis den får seg et skikkelig slag.

 

Noen som vet? Egentlig er det vel to spørsmål her; hvor ligger tennstiften med den Voeresikringa, og hvor sikker er en nedspent, vanlig rifle med patron i kammer, Altså en rifle uten oppspenner, men nedspent på over nevnte metode.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann

Leser at dere har voere oppspennere.

Er det til vanlig M98?

Har selv en M98, og kunne tenkt meg til en oppspenner. Tenkte å bestille direkte fra Voere.

 

Var den lett å installere, og krever det børsemakerarbeid?

 

Takk!

 

edit: dette skulle EGENTLIG vært en pm, men jeg er ikke helt med i dag..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Palinder.

Sikringa fra Voere finnes med og uten sikring av hevarm, i tillegg til at det er oppspenner.

 

http://www.voere.com/html/manual_hand_c ... itenbeginn

 

mvh

Isbjønn

 

Tror du misforsto spørsmålene mine. Jeg lurer på hvor tennstiften er plassert i forhold til patronen når børsa er nedspent. Altså om den hektes opp eller om den rett og slett stikker ut av tennstifthullet..

 

I tillegg spurte jeg om noen hadde en formening om hvorvidt det er sikkerhetsmessig tilrådelig å gå med nedspent rifle og patron i kammeret(normal uten oppspenner), siden stiften da ligger helt inntil hetta. Tør ikke gjøre dette selv, men noen her inne har kanskje prøvd å slå bak på boltmuffa for å se om slaget får patronen til å gå av...? Har ikke noen gummihammer, så får ikke til å prøve selv..

Link to comment
Share on other sites

I tillegg spurte jeg om noen hadde en formening om hvorvidt det er sikkerhetsmessig tilrådelig å gå med nedspent rifle og patron i kammeret(normal uten oppspenner), siden stiften da ligger helt inntil hetta. Tør ikke gjøre dette selv, men noen her inne har kanskje prøvd å slå bak på boltmuffa for å se om slaget får patronen til å gå av...? Har ikke noen gummihammer, så får ikke til å prøve selv..
Du mener holde inne avtrekkeren mens man fører en skarp patron inn i kammeret?

 

Gjør man dette kan skuddet gå av når som helst.

 

Nå finnes det mekanismer som er beregnet for dette, som i revolvere, men er de ikke bygget for å holde tennstempelet unna hatta, så la det være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hvor tennstiften er plassert i forhold til patronen når børsa er nedspent.
Den står på samme sted som i en vanlig mekanisme, dvs hengt opp i avtrekket. Det er slagfjæra som er spendt ned

Og hvordan skal du få spent ned slagfjæra, uten å slippe tennstemplet fram?

 

Når M/98-mekanismen er nedspent, stikker tennstemplet ut av hullet i sluttstykket. Når man åpner sluttstykket, vris dette i forhold til tennstemplet, slik at en ikke kan få anslag i tennhetta med åpen bolt. Se på

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...