Jump to content

Jentungens Børse(..eller fars småviltrifle)


Recommended Posts

Denne børsa var egentlig ikke ment som noe prosjekt, men etter å ha brukt bilder av den i

diverse tråder her den siste tiden har jeg fått en del henvendelser om å gjøre det..

 

Jeg har ei datter på 13år som har skutt 22lr i skytterlagssammenheng et par år. Hun har

faktisk talent, og er blitt riktig så flink til å få hullene så tett sammen som mulig.

 

Selvsagt er det aldri nei i jentungens munn hvis jeg spør om hun vil være med på banen,

eneste hun setter som betingelse er at hun også får skyte.

Hun er ennå for liten og lett til å få dreisen på 6,5x55'ene mine, men her i sommer

begynte hun å bruke Pirkaa som enkeltskuddsrifle og trivdes godt med .224-kaliberet. Da

Pirkaa ble solgt her i høst, fikk jeg klar beskjed om at salgssummen skulle investeres i

finkalibret boltrifle til henne. For ordens skyld må det også nevnes at hun selv lader de

patronene hun skyter...

 

Jeg hadde skaffet meg en original helstokk til en Sako Vixen tidligere, brukt denne til å

illustrere teknikker i Woodstocktråden og begynte å se meg omm etter noe gammalt Sakostål

å fylle denne med til henne.. Det som var til salgs viste seg imidlertid å ligge langt

utenfor de kostnadsrammene jeg hadde for denne børsa, så den ideen ble skrinlagt etter en

stund og stokken ble solgt.

 

Diverse ting og tang ble vurdert, fra remington 700 til Brno Fox, men forkastet av

forskjellige årsaker. En kveld kom det opp en serie salgsannonser her på Kammeret og blant

disse lå den rette, en Steyr Manlicher SuperLeicht(SL). Børsa hadde attpåtil baser for

svingmontasje på plass og prisen var meget gunstig.

 

Kontakt og enighet med selger ble etablert, Tante Blå koblet inn og snart kunne jeg dra

til Oslo for å hente hjem Lislebørsa:

 

normal_sslxx.jpg

 

Børsa hadde ikke Steyr's svingmontasjebaser slik som jeg trodde, men derimot EAW..

Da alle EAW-ringene mine ligger hos en børsemaker nordpå, måtte noko gjerast..

 

Løsninga ble å tilpasse to frambaser til Sauer202 for faste EAW-montasjer.. Bukkebrøl hadde for en stund tilbake prøvd seg som Kinaimportør, og hadde et "NoName"-sikte med 30mm. rør og 16x i forstørrelse liggende som han sendte meg.

 

normal_ssl001.jpg

 

normal_ssl002.jpg

 

Som dere ser ble det hele hefta sammen slik at jeg kunne få prøveskutt den..

At denne børsa har nusselige proporsjoner ser dere greit av det neste bildet, der jeg har lagt en .222 ved siden av utkasteråpningen:

 

normal_ssl007.jpg

 

Lapuahylser og diesett ble anskaffet, kuler og SR-hetter hadde jeg i hylla fra før. Kammeret var så trangt at jeg måtte dreie en tidels millimeter av helpressedia for å få de engangsskutte hylsene jeg hadde skaffet til å kamre..

Et høvelig antall hylser ble fylt med Rhino RP14(Norma202-ekvivalent) og plugga med ei 55grs. Remington FMC før det bar avgårde til banen.. Jeg var egentlig for gørrsjuk til å forlate huset og ute var det blågrader så det holdt, men jeg overbeviste meg sjøl om at jeg alltids trengte å skyteforme hylsene til kammeret..

 

Overraskelsen ble derfor stor da jeg fikk skutt noen grupper:

 

normal_ssl005.jpg

 

Ingen tvil om jeg her hadde med ei særs presis børse å gjøre nei..

 

Vel hjemme igjen begynte arbeidet med å gi børsa en liten makeover samt å tilpasse den til jentungen..

 

Målet ble å lage ei børse som passet henne, men som samtidig kunne brukes av far når ei lett småvilt og fuglerifle var ønskelig.. Jeg er et godt stykke på vei der, men jeg får oppdatere denne posten litt senere om det..

 

Stay tuned..

Link to comment
Share on other sites

Dette lover godt, nok en kvalitetstråd! :D

 

Alltid drømt om å ha ei Steyr Mannlicher -med stålmagasin må vite.

 

Er kaliberet .222Rem? Har ikke fått med meg at du har skrevet det noe sted?Mmulig det er de grå hår og svakt syn som sniker seg innpå...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Atter et interessant prosjekt fra sanatoriet !

 

Ps - det er dålig med kikkertgarantier i dette importselskapet. Men noen råd kanskje?

Dersom børsa blir liggende lenge i horisontal posisjon, kan du ta et pas knepp opp i uka, i tilfelle retikklet siger litt....... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var da voldsomt til interesse for et "ikke-prosjekt" da..

 

Greit..får vel fortelle litt videre.

 

Jeg nevnte at jeg måtte tilpasse et par Sauerbaser for å få satt optikk på denne børsa.

Løsninga er halvgrei, men en mer permanent løsning er langt å foretrekke. Da jeg fikk

børsa, hadde den som nevnt baser for en EAW-svingmontasje. Den hadde også kornrampe og

korn, men av baksiktet var det bare skurfoten igjen.

 

Jeg antar at det opprinnelige skurbladet var blitt fjernet i forbindelse med en tidligere

kikkertmontering, siden det originale skuret er ganske høyt. Åpne sikter ville jeg

imidlertid ha på denne riggen og et dypdykk i roteskuffene frembrakte et nedfellbart skur

som attpåtil hadde en nesten pasende svalehale for skurfoten. Dette skuret har også

høydejusterbart blad, så ei lita økt med fila senere så det definitivt ut som det hørte

hjemme på børsa.

 

Et lite raid i det Tysk/Østerrikske språkområdet førte dessuten til at det en uke senere

dumpet ned en tilnærmet strøken original Steyr svingmontasje til akkurat denne

modellen..for en liten neve med Euro...

 

Da er siktegreiene foreløpig under kontroll:

 

normal_sslxn.jpg

 

 

Børsa hadde en gulnet celluloselakkfinish over en linoljebehandlet valnøttstokk av industrikvalitet yteved.. God nok ved, sterk og lett, men omtrent like spennende som skrivebordet til ligningsjefen..

 

Lakken blei sikla av og stokken blei ennå lysere.. Jentungen ble tatt mål av, og etter å ha funnet ei søt lita Old English kolbekappe i ei anna roteskuff ble saga tatt frem..

 

4cm. senere:

 

normal_sslxo.jpg

 

Jentungen: "Pappa den nettsjæringa ser Harry ut, og jeg vil ikke ha ei Harry børse..Jeg vil ha ei børse som ser ut som den fine du har med tre løp..."

 

Oops..Denne børsa hadde den klassiske 70talls skotskruta nettsjæringa som pleier å være klin spett umulig å sjære om så det blir pent.. Ergo, på tide å starte opplæringa av jentungen i nettsjæringas edle kunst.. Jeg skar først et panel for å vise henne, og siden skar hun videre.. Jeg måtte riktignok jukse det litt til etter at hun hadde lagt seg, men det ble funksjonellt..

 

Her om dagen holdt jeg på å hjelpe en venn som driver med restaurering av antikke møbler.

Hans problem var å replisere en finish fra 1800tallet, og etter en mengde forsøk fant jeg løsninga på problemet hans..

 

Da jeg skulle i gang med å beise denne børsa til en mørk rødbrun farge, kom jeg til å tenke på dette og fant ut at det vel ikke kunne skade å prøve ut på denne..

 

Jeg har allerede presentert litt om dette i Woodstock-tråden, og kommer til å oppdatere den med denne teknikken under kapittelet om beising..når teknikken er ferdig utviklet..

 

Derfor nøyer jeg meg her med å presentere noen bilder i kronologisk rekkefølge:

 

Stokken slik den var da jeg fikk den:

 

normal_ssl001.jpg

 

Litt beising:

 

normal_sslx.jpg

 

Mer beising:

 

sslxa.jpg

 

Ennå mer beising:

 

normal_sslxd.jpg

 

Litt olje..:

 

normal_sslxg.jpg

 

Ennå mer olje:

 

normal_sslxh.jpg

 

..og ennå mer olje:

 

normal_sslxj.jpg

 

Jeg har nå stokken stående til herding etter noen runder med sikkativbehandling.

 

 

Lengden på stokken er et tema.. Passer den til jentungen, blir den altfor kort for meg. Dessuten kommer nok jentungen til å vokse noen år til, så de små grå ble fora med en blanding av trøndersk ildvann og italiensk kaffe med Demerarasukker..

 

Dagen etter var jeg innom en bedrift med et imponerende utvalg i aluminium i både fly og marinekvalitet..

50-60 kroner fattigere kunne jeg reise hjem for å gå i gang med baufil og dreiebenk.

Dette resulterte i et byggesett som jeg nå arbeider videre med:

 

normal_sslxl.jpg

 

normal_sslxm.jpg

 

Dette er omtrent så langt som jeg er kommet til nå, så oppdateringene i denne tråden vil nok bli noe mindre etterhvert.. Nå får jeg imidlertid gå og fyre opp kompressoren og få unna en duracoatejobb jeg har lovt ferdig.. Jeg må også prioritere noen andre oppdrag hvis denne børsa etterhvert skal få optikk med riktig målføre..

 

Stay tuned..

Link to comment
Share on other sites

Den lille børsa ser ut som du har svingt tryllestaven over den!!! :P:P

 

Den lengdejusteringen ser veldig interessant ut. Jeg har foretatt en kapping av stokken på en .22 LR for at poden på 8 skal bruke den. Han vokser jo og lillebroren kommer til etterhvert, slik at justering av kolbe blir et tema. Det kan jo hende at far også vil bruke den inne i mellom til jakt eller annen moro. :?:wink:

 

Kommer du til å legge ut en beskrivelse eller lignende. Kan du evt ta den på PM? :?

Link to comment
Share on other sites

Kommer du til å legge ut en beskrivelse eller lignende. Kan du evt ta den på PM? :?

 

Jeg kommer nok til å legge ut beskrivelse ja.. Hos meg er det faktisk et prinsipp, siden da flere får del i det enn bare den ene som sender meg PM...

 

Faktisk er spørsmål på PM blitt et lite tidsmessig problem for meg, siden det er ganske mange som sender meg slike PM'er med spørsmål. Jeg forsøker etter beste evne å besvare alle PM jeg får, men av og til blir det så mange at noen drukner.. Når jeg så oppdager dem etter en uke eller to blir jeg da gjerne litt beklemt over at jeg ikke har fått svart.. :oops:

Ekstra flaut blir det når PM'er om kjøp og salg drukner på den måten.. :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Er kaliberet .222Rem? Har ikke fått med meg at du har skrevet det noe sted?Mmulig det er de grå hår og svakt syn som sniker seg innpå...

 

Det har du jaggu meg rett i..jeg har ikke nevnt det.. :oops:

 

Denne børsa er i .222 ja..fordi både jeg og jentungen synes det er en penere og mer anvendelig patron enn den akk så ordinaire .223 :wink:

 

SL modellen er tilpasset disse små patronene, og ble levert i .222, .222Mag, .223 og 5,6x50Magmum. Denne modellen produseres ikke lenger, og i dag brukes en låskasse i .308-lengde...

Link to comment
Share on other sites

Etter et par-tre sikkativbehandlinger har stokken nå fått tørke ei ukes tid.. Dette har passet greit siden jeg har måttet konsentrere meg om noe oppdragsjobbing og noe svigerfamiliebesøk.

 

Etter tørking, men før nedmatting ser det hele slik ut:

 

normal_sslxo%7E0.jpg

 

Etter ei lett runde med stålull blir det da slik:

 

normal_sslxp.jpg

 

Når jeg først er ute på eksperimentalkjøret tenkte jeg at jeg skulle fortsette finishen med enten en himkokt Tung-basert blanding eller med Finishing Oil.. Dette får jeg imidlertid litt tid til å gruble på, siden jeg først må konsentrere meg om å få kolbekappemekanismen ferdig..

Link to comment
Share on other sites

Jaja...er visst ikke min dag i dag...

 

Mens jeg holdt på med justeringsmekanismen brakk jeg seff. gjengetappen i en av boltene.. Litt nærmere måling av meg selv indikerte dog at det var så liten forskjell på meg og jentungen at med en passe tjukk kolbekappe går det likevelt greit for oss begge. Ergo er lengdejusteringa nå kutta ut av prosjektet..

 

Jeg bestemte meg derfor for å montere siktet i de originale svingmontasjene jeg har fått tak i:

 

normal_sslxn.jpg

 

Disse ble kjøpt brukt i Tyskland, og skulle være 1"...

Dette viste seg å være ei romslig tomme, og nærmere kontroll av delenummerne til Steyr bekreftet mine mistanker; disse er 26mm. :|

 

Status er nå at jeg enten må få tak i 1" ringer eller et sikte med 26mm. mellomrør...

En eldre Kahles 3-9x40 hadde dog passet ypperlig til denne børsa og de har også som regel 26mm. Det samme har vel noen eldre Swarovski..

 

Får ligge på været en stund og myse etter noe sånt, siden siste strømregninga tømte kontoen ganske så brutalt. Kineseren fra Bukkebrøl går derfor tilbake på børsa foreløpig, slik at jeg kan komme i gang med å finne godladninger... og jentungen begynne å bruke børsa si..

Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke

 

Jeg har en gammel Kahles Helia "Super" 2,3-7x32 med 26mm rør . Retikkelet er stolpe og tråd.

Trenger ny finish på mellomrøret.

En liten fin kikkert som har sittet på en eldre Sako vixen.

 

Er du interessert skal du få den gratis som takk for lærerike tråder.

Passer den ikke denne rifla så kommer det vel andre prosjekter fra din kant der den kan komme til nytte vil jeg tro. :)

Send isåfall adressen din på PM

Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke

 

Jeg har en gammel Kahles Helia "Super" 2,3-7x32 med 26mm rør . Retikkelet er stolpe og tråd.

Trenger ny finish på mellomrøret.

En liten fin kikkert som har sittet på en eldre Sako vixen.

 

Er du interessert skal du få den gratis som takk for lærerike tråder.

Passer den ikke denne rifla så kommer det vel andre prosjekter fra din kant der den kan komme til nytte vil jeg tro. :)

Send isåfall adressen din på PM

 

:D:D:D kammerånd på høgaste nivå.

Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke

 

Jeg har en gammel Kahles Helia "Super" 2,3-7x32 med 26mm rør . Retikkelet er stolpe og tråd.

Trenger ny finish på mellomrøret.

En liten fin kikkert som har sittet på en eldre Sako vixen.

 

Er du interessert skal du få den gratis som takk for lærerike tråder.

Passer den ikke denne rifla så kommer det vel andre prosjekter fra din kant der den kan komme til nytte vil jeg tro. :)

Send isåfall adressen din på PM

 

Øhhmm...Dette blir nesten en smule i overkant redning på en ellers begredelig dag.. :oops:

 

Menn..PM sendt :D ...også en Østerriker attpåtil... :D:D

Link to comment
Share on other sites

OK. Det var dråpen. Raudnakke har klart å avgjøre noe jeg har stundet på lenge - om jeg skal skaffe et børseprosjekt til guttungen som fyller 13 til sommeren. Det må vel være en fin bursdagspresang? Da gjelder det bare å finne riktig fabrikat, kaliber, pris osv.

 

Takk skal du jaggu ha, Raudnakke. Jeg skal bruke tråden din som bruksanvisning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett den fra før Amatør, men jeg hadde derimot denne liggende: http://www.kahles.at/dateien/text/Anleitungen/Helia%20Super%201966_d.pdf

 

Litt mer høvelig språk... 8)

 

Har faktisk i lengre tid grublet på en kikkertsikterenovering med Dura', så nå kan jeg endelig realisere en del ideer..og selvsagt lage en tråd om det :D

 

Truls, det er ikke det dummeste du kan gjøre det.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått melding fra Wrangler om at siktet er på vei rundt fjorde, og benytter atter en gang anledningen til å takke.. :D

 

Jeg kom på at jeg faktisk hadde en 26mm. sak liggende, en Dr.Wøhler, Kassel som ko-stens skaffet meg fra et militært ryddesalg. Denne førkrigsperlen er en fast 3x12, ingen fokusering, et retikkel med forsprangsmerker og en formidabel øyeavstand på 13 mm...

 

Siden montasjen allerede stod på børsa, kunne jeg ikke dy meg for å slippe'n oppi og ta noen bilder:

 

normal_sslxq.jpg

 

normal_sslxr.jpg

 

normal_sslxs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det skjer litt ting om dagen...

 

I følge postens pakkesporing vil jeg kunne hente siktet i morra kl. 09.00...Deretter bærer det hjem for montering og pakking før avreise til banen :D

 

I kveld har jeg sittet og rulla ammo for harde livet.. Jeg har en del hylser som er skutt i andre våpen som jeg virkelig har måttet 1,1/1-presse, og det er disse jeg ønsker å få skutt i eget kammer. Mulig jeg kjører en runde over kronografen også, bare sånn for å få verifisert hvor denne børsa ligger i forhold til ladetabellene..

 

Etter å ha kommet frem til at det ikke blir lengdejusterbar kolbe på denn, begynte jeg med å montere kolbekappe..

 

Den kappa jeg fant er faktisk noen tiendeler smalere enn stokken, men dette hadde jeg tenkt å fintilpasse på den aluminiumslista som kappa opprinnelig skulle sitte på..:

 

normal_sslxu.jpg

 

For å fixe dette, ruslet jeg en tur på Biltema. De selger gummiduk i forskjellige tykkelser og jeg valgte 2mm. til denne jobben:

 

normal_sslxt.jpg

 

Nå har jeg et passe stykke mellom kolben og kappa til å trimme vekk denne ujevnheten når jeg får tid til å slipe til kolbekappa:

 

normal_sslxv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aiai...

 

I dag kom siktet fra Wrangler, og allerede da ja fikk pakka i handa var jeg nesten sikker på det jeg hadde håpet på.. :D

 

Dette er et 27L2, hvilket betyr at det er lettvektsutgaven av aluminium på 290 gram, i motsetning til stålugaven 27S2 på 380gram.

 

Retikkelet er et 2, og helt greit siden jeg er vant til det fra drillingen..

 

Siktet hadde som Wrangler fortalte en del lakkavskalling på mellomrøret, men ingen bulker eller skader og linsene var ripefrie.. Ergo ikke noe en ikke klarer å fikse med litt Duracoat etterhvert.

 

Etter inspeksjon var det bare å finne frem børse og skrutrekker for å begynne monteringen..

 

Steyr sin originale svingmontasje kommer bare i en høyde, så dette lille siktet med sine 36mm. i objektivrørdiameter virker noe høyt:

 

normal_sslxw1.jpg

 

Nå har jeg likevel en helt grei kinnkontakt, så det plager meg ikke...og dette er smekkert:

 

normal_sslxw2.jpg

 

Jeg har ennå litt tilpasning igjen å gjøre på skuret..:

 

normal_sslxw3.jpg

 

Denne montasjen er virkelig en drøm å operere med en hånd og avviker ikke mye fra følelsen av en hakemontasje:

 

normal_sslxw4.jpg

 

Trekk bakover og vri 45 grader..that's it:

 

normal_sslxw5.jpg

 

Det er ennå nesten 2 timer til banen åpner, så jeg rekker å rulle noen flere testladninger:

 

normal_sslxw6.jpg

 

Skal se om jewg husker å dra med kameraet på banen i dag..

Link to comment
Share on other sites

Da har vi fått vært på banen en tur og skutt litt igjen:

 

normal_sslxx2.jpg

 

Etter en spontanide på chatten i formiddag dukka også Melvin opp iført .22 l.r.:

 

normal_sslxx1.jpg

 

Jeg driver fremdeles og formskyter hylser til kammeret, så noen seriøs presisjonstesting var dette ikke.. Dog var jeg spent på hvordan Kahlesen ville være å skyte med.. Stolpen på retikkelet dekker innersvarten og vel så det, men med litt trening trengs langt fra hele snusboksen:

 

normal_sslxx3.jpg

 

En annen serie:

 

normal_sslxx4.jpg

 

Optikken i denne gamle Østerikeren er fremdeles så bra at det overhodet ikke var noe problem å se .22-kulehull på 100m. :D

Link to comment
Share on other sites

Her går det unna ser jeg. :D

 

Ja opptikken er skarp, og med gode motlysegenskaper.

Ikke mye "dorull" følelse heller.

 

Siktet ble levert til en pensjonert optikker fra forsvaret(via Bakke våpen) for noen år tilbake og fikk nye pakninger osv.

Mener jeg betalte ca. 1200 for jobben.

Syntes kanskje den ble litt gulnet og se igjennom etter dette, så kvaliteten på denne jobben vet jeg ingenting om.

Link to comment
Share on other sites

Merket meg at den var litt gul ja, men det sjenerer ikke.. .22-høl på hundre meter med 7x er direkte imponerende, og det skal faktisk en god 3-9x40 til for at mine øyne klarer det. Med en Leupold VX II 2-7x33 jeg hadde på en kombi klarte jeg det aldri.. :D

 

Ergo er tankeprosessoren allerede i gang med finish-makeover for denne kikkerten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Formen er ikke helt på opp om dagen, men et og annet får en likevel gjort...

 

Har så smått fått grovformet kolbekappa med powerfile, men jeg får vente til jeg blir litt støere på handa før jeg finsliper den inn mot kolben. Allerede på dete stadiet kan man dog se på bildene hvordan det lille trikset med gummiduken fremstår som "Hel ved"..:

 

normal_sslxy1.jpg

 

normal_sslxy2.jpg

 

Får håpe jeg blir i form til å slipe ferdig snart slik at jeg kan ta fatt på sluttfinishen på stokken..

Link to comment
Share on other sites

Takker for lovorda graahund :D

 

Formen er litt bedre i dag, men jeg kjører fremdeles bare safe arbeidsoperasjoner...

 

En ganske safe aktivitet i dag var å forfatte en mail til Kahles med forespørsel om siktets alder samt mulighetene for å bytte retikkel til et fint trådkors.. Litt avhengig av kostnaden, synes jeg dette lille siktet med sin fine optikk kunne bli ennå bedre av det :D . Vi får se hva Kahles svarer...

Link to comment
Share on other sites

Hvis siktet først skal demonteres, er dette jo en god mulighet til å gi de en "total makeover" Nye O-ringer, rens å smøring blir jo nesten en del av det å bytte retikkel. Ny overflatebehandling av røret er jo også lettere om det er i deler. En mulighet er jo å høre med Kahles hvor mye ny lakk koster.

 

Når det gjelder gulning av optikken, tror jeg ikke dette er glasset som har endret seg, men limet som limer sammen dublettene. Tradisjonelt ble det brukt Kanada Balsam, (spesiel kvae). Det er dette jeg tror kan ha blit gult med årene. Du kan jo spørre dem om det er mulig å lime sammen linsene på nytt?

 

Jeg har forståelse for at det kan være kostnadene som begrenser hvor mye du er villig til å gjøre med dette siktet, men finn ut hva det koster.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg spent på om det kommer en tråd om oppussing av gamle kikkertsikter.

 

 

Du har sikkert funnet denne bruksanvisningen:

http://www.kahles.at/dateien/text/Anleitungen/Helia%20Super%201966_e.pdf

 

Morsom katalog.

 

Sett at retikkel 12 er med i oversikten. Det er visstnok designet av bøssemaker Dankert Krohn fra Skillebekk i Oslo. Retikkelet er laget for reinsjakt. Når man skyter inn på 100m med trådkorset tilsvarer toppen av stolpen ca kulefallet på 300m med std. kalibere.

 

Salige Krohn solgte mange Sako rifler og delbare Browning .22 med Kahles kikkerter og fantastiske egenproduserte kikkertmontasjer. Mannen var spesialist på lyddempede spesialvåpen ( Beretta folding enkeltskudds hagle med rifleløp i 22 Hornet, 32S&W long og 38spc med demper) til utfordrende jaktterreng. Han jaktet selv ender i slottsparken, skjøt i hvertfall en katt inne på området til den Sovjetiske ambassade og fra loftsetagen på Skillebekk skjøt han måker på toppen av mastene på seilbåtene i Frognerkilen med 22-250, 243 og 25-06 :-) Hos Landrø står det en ekte Krohn-Sako Vixen/222 med Kahles 8X56 til salgs. Helt klart kulturhistorie for spesielt interesserte. Mannen var forøvrig også en av de beste til å montere hakemontasjer på drillinger og andre ekslusive våpen.

Link to comment
Share on other sites

For en artig historie da Torf :D

 

Nesten så en kunne tenkt seg et slikt retikkel bare på bakgrunn av historien, men skulle Østerriketur og retikkelbytte bli en realitet blir det nok et tynt trådkors siden børsa er ment til baneskyting og evt. rypejakt..

 

Kahles opplyste forresten om at siktet er produsert i 1974...

Link to comment
Share on other sites

Da er formen såpass brukbar igjen at jeg har fått tatt et lite tak til på jentungens børse.

 

På denne børsa har jeg egentlig gjort tingene i litt feil rekkefølge. Den riktige er å tilpassa kolbekappa, slipe den flush med stokken, beise og olje.

Når jeg nå skulle slipe til kolbekappa er det sjølsagt uunngåelig at en kommer bortpå finishen, og med en påbeiset finish vil jo det lyse treverket komme frem:

 

normal_sslxz1.jpg

 

Jeg hadde attpåtil i min utålmodighet lagt grunnoljinga, så nå var det på tide med en hardtest av inntrengningsevnen til Liberonbeisen. I det glasset jeg blanda fargene i var det en halvtørka skvett av den mørkeste fargen, så jeg spedde denne med litt beis og pensla i vei:

 

normal_sslxz2.jpg

 

For å være sikker på å få dypest mulig inntrengning lot jeg overskuddet ligg på til det var tørt:

 

normal_sslxz3.jpg

 

Da det hele var tørt, polerte jeg vekk det verste av overskuddet med fin stålull.. Resten regner jeg med kommer til å forsvinne på mellompoleringene mellom oljelagene.

 

Jeg hadde drøftet teknikken med importøren av Liberon, og under en diskusjon om sluttfinishen mente han selvsagt at Liberon Finishing Oil var det rette å bruke til det..

 

Jeg grublet en stund på dette sjøl og vurderte også noe Tung-basert himkok..

Jeg kom etterhvert frem til at en Tung-basert overflatefinish måtte være riktig pga. Tung-oljas evne til å bygge overflatefilm. Dette burde også være med på å gi beisinga ytterligere 3D-effekt.. Da fruen attpåtil kom hjem fra fargehandelen med ei krukke Liberon Finishing Oil til noe møbelgreier hun holder på med, var valget egentlig tatt..

 

Første påføring henger nå til tørk, og ser slik ut:

 

normal_sslxz4.jpg

 

normal_sslxz5.jpg

 

Oppdateringer følger etterhvert som jeg bygger opp finishen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...