Jump to content

Jentungens Børse(..eller fars småviltrifle)


Recommended Posts

Har du bestemt deg angående kikkertsiktet? Skal det ut på tur?

 

Har veldig lyst til det, får se når ligninga foreligger... :wink:

 

Jeger 86: Legger ut prosessen når jeg er ferdig med å finne ut av den...

(..og blir ferdig med alt det jeg skulle vært ferdig med allerede)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle teste tjernobylkulene dine når hylsene er skutt i kammeret en gang.. Blir liksom litt lettere å finne ut av presisjonen påkuler når den variabelen er luket ut.. :wink:

 

Har nå også gått over til ettdøgnsintervaller på oljinga av stokken..Selv om jeg legger minimalt og tørker vekk overskudd etter 10-15 minutter er det noen partier som tydeligvis trenger den tørketiden..

Link to comment
Share on other sites

Cub ja..

Som gammal Cub-pilot er vel det et ganske naturlig valg? :wink:

 

Vel..Jentungen maser fælt om prøveskyting nå, og siden finishen er såpass

tjukk nå at den likevel bør herde en stund før finsliping bestemte jeg meg

for å montere i hop børsa..

 

 

Man tager 1 stk. modifisert stokk:

 

normal_ssly10.jpg

 

..og 1 stk. nypussa mekanisme:

 

normal_ssly11.jpg

 

..og ender opp med dette:

 

normal_ssly12.jpg

 

normal_ssly13.jpg

 

Svingmontasjen er absolutt ikke i veien for de åpne siktene:

 

normal_ssly14.jpg

 

Det nedfellbare skuret er også tilpasset nå:

 

normal_ssly15.jpg

 

..og gir muligheter for høydejustering:

 

normal_ssly16.jpg

 

Sidejustering kan også foretas på det klassiske sølvkornet:

 

normal_ssly17.jpg

 

..og dermed skulle børsa være klar til testing til helga:

 

normal_ssly18.jpg

 

Skattefuten var ikke direkte slem med meg i år, men han var heller ikke så

snill at siktet er garantert Østerriketur ennå.. Får fiintenke litt gjennom

prioriteringene en stund..

 

Foreløpig får børsa være som den er slik at jentungen får vent seg litt til

den..

Link to comment
Share on other sites

Dette var fine saker, skal studere denne tråden og prøve det samme på ei Husqvarna rifle som kommer til meg snart! Stokken på den ser omtrent ut som stokken på denne, før raudnakke works his magic. Får jeg til noe i nærheten skal jeg være fornøyd!

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Så var dagen kommet for at jentungen skulle prøve børsa si...

 

Desverre var det også dagen da været slo om til regn og vestakulig på tvers av banen og, men pytt pytt..A girl has to do what a girl has to do..and dad too.. :roll:

 

Fant ut at jeg likesågost kunne skyte inn skumringskikkerten på Reinsrifla med det samme jeg..Kjekt med svingmontasje når to børser skal i samme koffert:

 

normal_sslz01.jpg

 

Skytebenken på banen hadde litt for stor høydeforskjell for en 13åring, men en pult, en bedhusstol, sofapute og hestens beinbeskyttere sørga for en brukbar ergonomi:

 

normal_sslz02.jpg

 

Blinkene var Norma og RWS sine innskytingsskiver stifta opp på treplater og anbrakt på drøye 100m.:

 

sslz03.jpg

 

En kikk over skuldra på den unge skyttersken bekrefter at alt er under kontroll..:

 

sslz04.jpg

 

222'en og jentungen sleit litt i kulingkasta fra venstre...Hun har aldri skutt utendørs i kraftig sidevind før, men hun så sine egne treff i Kahlesen og holdt oppi vinden det hun mente var riktig.. Noen gode treff og smågrupper ble det og..:

 

normal_sslz06.jpg

 

Sånn ca. 120 meter fra standplass står det en sånn gammal selvanviser/gong i stål.. Jentungen prøvde noen serier på denne, og fikk et ekstra bredt glis da tilbakemeldingene kom i form av høylydte "Klang".. Langholdsemne? :mrgreen::mrgreen:

 

Skuddene mot selvanviseren ble avgitt fra hennes noe improviserte "Stående med anlegg"stilling..:

 

normal_sslz05.jpg

 

Alt i alt ble dette en kjempeøkt med en storfornøyd jentunge... Hun ber meg forresten takke Wrangler ennå en gang for et "knæsjt" sikte .. :D

Link to comment
Share on other sites

Du er jo ein trollmann med luriumet ditt Raudnakke, ikkje noko rart att jentungen er fornøgd!!

 

Men du har jo sett nokre griller i hovudet til ein 12 år gamal gut her i huset som og vill ha slik ein børsestokk :roll::roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Wow, nice work, Raudnakke :D

 

Kuult at jentungen er hekta :D8) Dæven, er jo fæl til å skyte jo :D8) Der har du gjort en god jobb med både jenta og rifla 8)

Håper små'n min blir hekta om noen år også. Han er bare 3 år, så jeg har litt tid igjen, men jeg håper han har lyst til å bli med til høsten. Føles viktig å få dratt han med så fort som mulig. Lage bål og grille pølser og kose seg. Blir neppe så mye jakt som det blir med kos de gangene han er med. Men det gjør ingenting. Det viktigste for meg er at han koser seg :D

 

Har noen her erfaring med åssen 3 åringer er mtp posteringsjakt ? Det høres rimelig dødfødt ut, så jeg tenkte først og fremst på støkkjakt på fugl. Men er åpen for alle råd og vink mtp småunger i skauen :D

Link to comment
Share on other sites

Unger er forskjellige. Jenta mi var med på jakt et par ganger, det var ingen suksess ... Høye rop i skauen:

PAPPA, DU MÅ IKKE DREPE BAMBI!!! :oops:

Guttungen har vært med siden han var 6-7. De første årene var det helt umulig for ham å sitte stille og holde kjeft. Det gikk på duejakt, med litt leking ved siden av og så sitte stille akkurat når det kom duer. Han har vært med på rådyrfall, uten at han fikk fot av den grunn. Han vil gjerne på tur, med bål, klatring i trær og sånt, men helst ikke på jakt der man må sitte stille. Det er kjeeeeedelig for ham. Erfaringen min, med mine unger, er at småbarn på jakt egentlig er ganske fåfengt. En treåring? Vel... ikke mine i alle fall. Og, jeg tror det er med jakt som med homofili, har du ikke fattet interesse før du er 18 så blir det sjelden en viktig ting for deg. (Aner ikke hvor jeg har stjålet det sitatet).

Link to comment
Share on other sites

Wow, nice work, Raudnakke :D

 

Kuult at jentungen er hekta :D8) Dæven, er jo fæl til å skyte jo :D8) Der har du gjort en god jobb med både jenta og rifla 8)

Håper små'n min blir hekta om noen år også. Han er bare 3 år, så jeg har litt tid igjen, men jeg håper han har lyst til å bli med til høsten. Føles viktig å få dratt han med så fort som mulig. Lage bål og grille pølser og kose seg. Blir neppe så mye jakt som det blir med kos de gangene han er med. Men det gjør ingenting. Det viktigste for meg er at han koser seg :D

 

Har noen her erfaring med åssen 3 åringer er mtp posteringsjakt ? Det høres rimelig dødfødt ut, så jeg tenkte først og fremst på støkkjakt på fugl. Men er åpen for alle råd og vink mtp småunger i skauen :D

 

 

Jeg var med på posteringsjakt for første gang da jeg var 4 år. Husker ikke så mye, men jeg har jo hørt i seinere tid at jeg sovna ved ett par annledninger. Da blir tipset mitt: Ta med ettt pledd, da får minstemann breia seg ut litt i lyngen :) Også husker jeg at jeg hadde med meg ei lekebørse.

Link to comment
Share on other sites

Og, jeg tror det er med jakt som med homofili, har du ikke fattet interesse før du er 18 så blir det sjelden en viktig ting for deg. (Aner ikke hvor jeg har stjålet det sitatet).

 

Blei nesten riktig, er Bård Tufte som har kommet me disse vise ord! :P

 

 

a0gy0l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Barn, skyting og jakt ja...

 

Blir vel litt Åff Tåpik i en prosjekttråd, men siden det er min egen prosjekttråd så..

 

Denne jentungen skaut sine første skudd som tiåring med kragen min.. Hun traff storviltsimla, og syns det var artig å få det til..6,5 ble imidlertid litt tøft for den lille skrotten, og da skytterlaget startet opp innendørsskytinga med .22 l.r. ble hun med på det..

 

Her i høst skaut hun en del på JFF-bane med kombien jeg hadde og merket at hun hadde fremgang. Hun ble derfor lei seg da jeg solgte kombien, så jeg måtte love å skaffe en finkalibra småviltrifle som hun kunne bruke og det er dette jeg nå har gjort.

 

Hun har bare vært med på jakt en gang..rypejakt. Desverre fant vi ikke fugl den dagen, men hun syntes likevel det var spennende. Når hun nå fyller 14 blir det jegerprøve, og jeg antar at hun snart har psyket seg opp til å prøve hagleskyting.. Hun er faktisk ennå en smule rekylskeptisk den unge frøkna...

 

Jeg tror at det viktigste er å ta med seg ungene på sine egne aktiviteter... Har de lyst til å prøve, så må de få det men da må målsetninga også være oppnåelig for dem.. og det må være lystbetont. Som en kuriositet må det nevnes at tvillingsøstra ikke er interessert overhode...

Link to comment
Share on other sites

Enig med Skaubjønn at unger er forskjellig.

Har selv to sønner og den eldste har hatt mer jaktlyst enn en drever siden 12 års alderen.

Han kjøpte seg også en drever for konfirmasjonspengene og siden har frysern vært full. :mrgreen:

 

Yngstemann har først fått tenning nå ved fylte 18 og etter å ha felt litt rev på lokk i vinter ser det ut som nok en jaktidiot

er født.Han er også mer våpeinteressert og liker å pusse og gnikke mer en eldstemann som mer ser på børsene sine som rent verktøy.(Far tar seg derved av vedlikeholdet da han ikke orker å se børser i forfall)

 

Artig med dattera Raudnakke som ser ut til å kose seg med den fine rifla du har satt i stand , og sannelig ser det ut som

hun kan skyte også.

Link to comment
Share on other sites

Unger er forskjellige. Jenta mi var med på jakt et par ganger, det var ingen suksess ... Høye rop i skauen:

PAPPA, DU MÅ IKKE DREPE BAMBI!!! :oops:

Guttungen har vært med siden han var 6-7. De første årene var det helt umulig for ham å sitte stille og holde kjeft. Det gikk på duejakt, med litt leking ved siden av og så sitte stille akkurat når det kom duer. Han har vært med på rådyrfall, uten at han fikk fot av den grunn. Han vil gjerne på tur, med bål, klatring i trær og sånt, men helst ikke på jakt der man må sitte stille. Det er kjeeeeedelig for ham. Erfaringen min, med mine unger, er at småbarn på jakt egentlig er ganske fåfengt. En treåring? Vel... ikke mine i alle fall. Og, jeg tror det er med jakt som med homofili, har du ikke fattet interesse før du er 18 så blir det sjelden en viktig ting for deg. (Aner ikke hvor jeg har stjålet det sitatet).

 

Iogmed at jeg hadde ca det samme sitatet som signatur her inne i drøyt et år, så regner jeg med at det er fra meg :wink::mrgreen:

 

Edit; Dekata, jeg foretok en lettere omskrivning fra Bård sitt sitat :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...