Jump to content

Handle ladeutstyr fra USA


høggern

Recommended Posts

Jeg var ute etter litt ladeutstyr, å tenkte jeg skulle bestille opp litt. Var inne på www.factorysales.com å fant fram det jeg ville ha derfra.

Tilsammen 17 småting, total pris 171 dollar. Shipping 59 dollar. totalt 230 dollar. Med den gjeldende dollarkurs ble det tilsammen 1375,-

 

Gikk så inn på midwaynorge.com å putta de samme varene i handlekurven. Totalpris på varene: 2908,- plus frakt 110,- blir totalt 3018,-

 

Det er over 1500 i forskjell.... så da bestilte jeg fra USA isteden, kunne ikke være mer enn 4-500 i toll, moms, osv tenkte jeg. Da pakken kom, måtte jeg betale 358,- i forenklet tollbehandling, så varene kom på totalt 1733,-

 

jeg betalte 1733 totalt i forhold til 3018..... Det betyr at det var nesten halv pris på å bestille direkte fra USA.

 

Gleder meg til noen blåruss skal komme å forklare hvorfor ting må være dobbelt så dyrt i norge, spesielt fra et firma som bare videresender pakker som er ferdig pakka i USA.....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man kan ikke sammenligne med Midway. De tror de er alene i Norge, på salg av det meste inne skyting. Synes det er merkelig at folk gidder å handle der. Må heller be om pris fra de små forhandlerene, da vil fortjenesten være mindre. Men enda vil du sitte med en fortjeneste.

 

For min egen del, har jeg Leupold qrw ringer på vei over dammen :D:D . Weaver basene til min Tikka kom i går :D . Gleder meg :D:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til noen blåruss skal komme å forklare hvorfor ting må være dobbelt så dyrt i norge, spesielt fra et firma som bare videresender pakker som er ferdig pakka i USA.....

 

Hadde blårussdrakt på meg engang i tiden, men har dessverre ikke noen god forklaring til deg :D

Har nettopp vært på posten sjøl, og hentet pakke fra Amerika. Kjøpte en Pact kruttdispenser/vekt fra Cabelas.

Betalte totalt ca. 2400,- for hele greia inkl. frakt, moms osv. Brukte Jetcarrier.

Midway selger samme utstyr for 3804,- pluss frakt :shock:

Link to comment
Share on other sites

Eg handlar nesten alt av ladeutstyr frå USA. Berre synd at det er vanskeleg å kjøpe krut og hetter derifrå, då hadde eg nok handla alt i utlandet. Prisnivået på mykje her i landet er kunstig høgt, noko som spesielt er merkbart ved å samanlikne MidwayUSA og MidwayNorge. Heldigvis er der billigare aktørar enn Midway på marknaden, men likevel er prisane høgare enn dei treng å vere.

Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke værst av priser.

 

Jeg satte akkurat opp en bestilling på Pro 1000 presse til 38 spc/.357 mag + kulelader + digital kruttvekt,

 

Dette kom på totalt 203 USD eller rett i overkant av 1200 kr... Dette er langt under halv pris av hva de rimligste jeg har sett i Norge. Har sendt mail med spørsmål om hva det blir i postgang. Så kommer MVA og sånt i tillegg.. men raskt hoderegnet en 4-500 kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handler av prinsipp kun i norske foretninger. Om alle skulle handla utenlands så ender vi til slutt opp med kun kjedesjapper med s-marked børser,ett ammo utvalg som begrenser seg til 6,5 og .308, og stengte våpensjapper/børsemakerverksteder. I det lange løp er ingen tjent med det.

Link to comment
Share on other sites

Hei Høggern!

Vel, det er egentlig ganske enkelt hvis man tenker over det, Norge er verdens beste land å bo i, men er også det dyreste.

Jeg så en liten oversikt over bedrifter som har økte utgifter til driften av sitt selskap og man kan undre seg over sammenligningene som til tider blir gjort her på Kammeret.

Det er nå en gang slik at ytterst få av norske jakt og våpenbutikker tjener så bra at jeg vil sette en slik ----- :shock:

 

Høggern, Hvor mye koster det og drive et selskap med 3 ansatte som driver butikk med butikklokaler og nettbutikk.

Husleie

Telefon(er)

Strøm

Alarm

Datapark

www - nettleie

Dopapir - (lønn inkl i møkkajobben)

Kaffe

Papir

Visittkort

Lønn til ansatte

Feriepenger til ansatte

Sykepenger til ansatte (godt brukt ordning)

Skatter til Staten som arbeidsgiveravgift ++

Rengjøring

 

Jeg har kun satt opp noen punkter over, men det er sikkert mer!

 

SS HUNTER

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

Jeg ser ikke helt relevansen her, men før duskisjonen tar helt av... hvor Høggern og alle andre velger å handle er det opp til den enkelte å bestemme. For min del så er det uaktuelt å handle til Norske priser når jeg kan få det til halvparten ved å importere det selv.

 

Hadde det vært ett par hundrelapper i forsjell på denne summen, helt ok. Da hadde det gått opp i opp Men når det er snakk om å betale dobbelt så er det ingen spørsmål om hvor jeg handler, jeg har ikke ubegrenset med penger, snarere tvert om.. og jeg slenger ikke ut halvannen tusenlapp ekstra bare forde at en Norsk butikk skal tjene på det. Klarer ikke de å holde konkuransen fra andre aktører, det er ikke mitt problem.

 

Norge er ett av verdens dyreste land, sånn er det bare. Jeg bor her, jeg betaler skatt og de avgifter som er påkrevet av enhver inbygger så jeg har veldig god samvittighet. Men hvor jeg velger å handle (eller høggern for den sakens skyld) er opp til den enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Husk at når Norge regnes som et av verdens dyreste land så er det pris sammenligning, ikke hvor my kjøperaft det er snakk om... Altså hvor mye du må arbeide for å få råd til en ting. Våpen er F.eksempel egentlig veldig billig i Norge.

 

Men nok om det...

Når jeg flyttet til Oslo i 1995 var det meg bekjent minst 7 våpenbutikker i byen. Nå 15 år senere er det igjen 1 av disse butikkene. XXL har riktignok noe jaktvåpen i sentrum, og det samme gjelder G-sport men det er en negativ utvikling av antal butikker uansett. Nå er det ikke Internett sin skyld alt det der, men en eller anen gang risikerer man å stå med skjegget fullt av postkasser og lure på hvor man skal få sine våpen reparert, hvor man skal handle krutt og kuler og elelrs tafset på noe man ønsker å kjøpe seg.

 

Men det er kanskje ekstra "ille" akkurat nå, når dollarkursen er såpass lav.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er bra at enkelte av oss handler i USA. Det er med på å skjerpe Norske forhandlere og holde deres priser på et akseptabelt nivå.Internett handel har kommet for å bli.

Gjelder ikke bare våpenbransjen.Internett har også bidratt til å gjøre oss som er mer enn normalt innterreserte, mer opplyste om hva som finnes på markedet enn hva både forhandlere og importører er.Dette har gjort sitt til at mange forhandlere har gitt opp, de verken gidder eller ser ut til å ha evne til å følge med på hva som skjer i våpen verden.

Dere som sier dere handler i Norge hele tiden bør nok takke alle som handler fra Usa, takket være denne handelen fra Usa er ikke prisene så høye som de hadde vært uten netthandelen.

Handler selv der jeg får det billigst eller raskest levert, og det blir ofte fra Usa.

Opplever også ofte veldig dårlig bransjekunnskap og service hos Norske forhandlere.

Når norske forhandlere sier de ikke klarer å skaffe ting som jeg som privatperson kan skaffe fra Usa på 5 dager, ja da har de ikke fulgt med i timen og har ikke noe å gjøre som våpenhandler.

Link to comment
Share on other sites

siden jeg oppfatter det som SS hunter prøver hakke på meg for at jeg sier det er biligere i USA... så satte jeg meg ned å tenkte litt.

De siste 20 årene har jeg kjøpt MYE skyterelatert. Mye ladekomponenter, endel våpen, MYE ladeutstyr, osv.

På de 20 årene har jeg 3 ganger handlet noe fra USA, denne ene gangen bestilt noe, de to andre gangene i forbindelse med utenlandsreiser. Alle de andre gangene har jeg faktisk handlet hos noen norske, å betalt dyrt. Hvorfor? jo fordi det er det enkleste for meg. jeg trenger ikke engang lese noe på fremmedspråk. Så sannsynligvis har jeg brukt godt over 100 000 NOK bare på ladeutstyr og ladekomponenter de siste årene i norge, og ca 4000 i utlandet.... (heldigvis vet jeg vel ikke hvor mye jeg har brukt)

Så da spør jeg rett ut, hvem har ikke handla noe fra utlandet? de som ikke har det kan godt få lov til å komme med blåruss forklaring om hva det koster drive butikk i norge, de andre kan enkelt og greit holde kjeft.

Forresten tror jeg det koster penger å drive butikk i andre land og ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei Varberger!

Tror du det blir bedre bransjekunnskap og service hos Norske forhandlere ved å gjøre dine innkjøp i USA, jeg tror nok at uansett hvor lave prisene i Norske butikker/nettbutikker blir, vil enkelte person aldri bli fornøyd uansett.

 

Det er godt å se at ikke alle følger med i timen, spesielt når timeplanen åpenbart har en annen agenda, selv om "ingen" vil innrømme dette.

Verden Vil Bedras,Gull og Grønne Skoger, Svindel, bedrag,lureri, løgn og aprilsnarr.

 

SS HUNTER

Link to comment
Share on other sites

All right, tusen takk for meget utfyllende svar .

 

SS HUNTER

Skylder jeg deg et utfyllende svar?

om du har regnestykket, så kan du godt vise det her. Jeg bryr meg egentlig ikke, jeg bare ser at varen har 2 forskjellige priser hos leverandør A og leverandør B. Det er det jeg trenger forholde meg til. Jeg(og mange andre forbrukere) har ingen ansvar for at norske butikker skal gå rundt. det er ikke min plikt å betale dem dyrt for å holde hjulene i gang. selv om jeg gjør det......

Link to comment
Share on other sites

så må vel jeg regne med at minst 33% av varens pris går til å dekke "daglig drift, julebord og bonus"

 

Og så er det vel ingen hemmelighet at Kari & Ola Normann er godt vant med høye lønninger, mye vil ha mer osv osv. Vi er sjelden fornøyd, og skal ha høyere lønn alle sammen.

Det er ikke rart at ting koster her i landet, når man kan tjene millioner på å tømme møkk og håndtere avfall. Hvilke andre land i verden har et slikt prisnivå? Hvor ellers kan man tjene penger på søppel?

Vi SELGER jo f..n meg søppel til Svenskene, og de betaler gladelig for det og benytter det i forbrenningsanlegg og genererer varme ut av det.

 

Nei, jeg støtter Høggern. Selvsagt skal norske butikker ha fortjeneste, men ingen skal gå rundt og tro at man skal bli millionær av å selge bits&pieces i Norge.

Norske forhandlere og importører tar seg nok alt for godt betalt. Når markeder har åpnet slik de har i forbindelse med EEC og tilgangen via internett osv, så vil selvsagt mange handle der det er billigst.

Jeg støtter lokale sjapper osv osv, men ikke F om jeg støtter de økonomisk for enhver pris!

 

Og eksemplet med at det til slutt ikke finnes noen forhandlere igjen hvor vi kan kjøpe krutt osv er ikke realistisk. Så lenge det finnes et marked, så vil alltid noen tilby en vare eller tjeneste!

Og heldivis så har vi Konkurransetilsynet som ser til at ingen blir sittende med urimelig høye markedsandeler via oppkjøp, fusjon osv. Og så lenge det finnes konkurrerende leverandører, så vil aldri prisen bli skyhøy. I hvertfall ikke når de, og kundene vet at man kan få tak i varen og tjenesten via internett dersom man tar på seg jobben med bestilling og fortolling og slikt selv.

 

Og så har vi eksemplet "meg". Jeg kommer nok aldri til å kjøpe komplett progresiv presse i Norge, til det er det alt for dyrt. Men etter å ha sjekket på utenlandske nettbutikker, så blir det nok en handel.

Man må jo også ha i bakhodet at en registrert distributør/importør har langt lavere priser enn den vi selv handler for i utlandet. Så deres fortjeneste er nok enda høyere enn hva enkelte her har regnet seg frem til. Et tall på rundt 30% var nevnt, men jeg tror nok vi heller kan si 50% fortjeneste på salgsprisen. Det er 100% påslag fra leverandør det, og det er ikke noe dårlig dekningsbidrag på såpass dyre varer.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Høggern.

Ditt svar var ikke til å ta feil av og NEI du Skylder meg ikke et utfyllende svar.

 

My Point Is, du gleder deg til noen blåruss skal forklare deg hvorfor ting må være dobbelt så dyrt, men du bryr deg egentlig ikke.

Som jeg skrev, enkelte personer vil aldri bli fornøyd uansett.

 

SS HUNTER

Link to comment
Share on other sites

My Point Is, du gleder deg til noen blåruss skal forklare deg hvorfor ting må være dobbelt så dyrt, men du bryr deg egentlig ikke.

Jeg bryr meg ikke om detaljene i bunn og grunn, det er sant. Å jeg kan iallefall ikke komme med noe regnestykke på hva pengene går til. Jeg er jo ikke økonom (blåruss) selv om jeg har batterier i kalkulatoren min.

Men det hadde vært intressant se argumentasjonen for hvorfor det må være såpass mye høyere priser.

Akkurat som det er gøy å høre at "prisen må opp fordi utenlandsk valuta er høy", mens man sjelden hører at "prisen går ned fordi utenlandsk valuta er lav".

Link to comment
Share on other sites

Google følgende begrep på Google:

 

"Komparativt fortrinn"

"Global handel"

 

 

Man utnytter ressursene der disse gir mest tilbake, (der man har komparativt fortrinn) og utveksler varer over et større geografisk område. Det er slutt på den tiden da det var en smed i hver bygd, et meieri i hver bygd som laget sine egne produkter o.s.v. Nå produserer den ene bygda (landet, verdensdelen o.s.v.) det de er best på, mens andre produserer det de kan best.

 

Børsemakeren blir oljearbeider, og kineserne tar seg av våpenproduksjon. Børsene blir rimeligere, mer standardiserte, og man ender opp med en økende "bruk og kast" mentalitet. "Ingen" gidder lengre å arbeide for de inntektene man tidligere oppnådde som børsemaker, tannteknikker o.s.v., når blant annet oljebransjen med flere (der vi har komparativt fortrinn) byr opp prisen på den "knappe faktoren" arbeidskraft. De som ikke arbeider i de "lønnsomme" bransjene, eller egner seg der, ser sine tradisjonelle arbeidsplasser forsvinne,- samtidig som stadig flere direkte eller indirekte havner på "lønningslista" til Staten Norge.

 

De tjenesteytende næringene har samtidig med utviklingen i blant annet oljesektoren opplevd en voldsom vekst. Snart lever vi vel hele gjengen på rentene fra oljeformuen,- veldig mange gjør dette i stor grad allerede.

 

En av "bivirkningene" blir et dårligere utvalg av varer i butikkene fordi folk ikke lenger "vil ta i" butikkdrift. Det er mer lønnsomt for den enkelte å ta annet arbeid i skjermet sektor, eventuelt i de deler av konkurranseutsatt virksomhet hvor der er arbeid og penger å tjene.

 

********

Har forresten kjøpt alt mitt ladeutstyr fra USA. Bestilte en Redding Big BOss Pro Pac, og fikk dette sendt med båt via JetCarrier. Bestilte også Cronograf i samme slengen. Tror jeg endet opp med en samlet pris inkl. avgifter og frakt på under det halve av rimeligste forhandler i Norge, som hadde samme utstyr på "tilbud". Så langt har jeg imidlertid ikke pakket det opp - men en dag når jeg får tid...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare å kvele kjøpekrafta. Starter her og nå folkeaksjonen: Nei til generelle lønnstillegg, og ja til høyere personbeskatning. Bare å melde seg inn. Medlemskontigenten er kr 100.000,-.

 

Og hvis noen er i tvil; jeg har mastergrad i økonomi fra Norge(og handler mesteparten av ladeutstyr fra Sinclair, USA)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
du får neppe bestilt fra midway USA med norsk betalingskort....

 

Det har eg faktisk gjort fleire gongar, men det er eit par år sidan sist gong. Gjekk fint å betale med norsk kort, og så bruke ei amerikansk leveringsadresse.

Link to comment
Share on other sites

du får neppe bestilt fra midway USA med norsk betalingskort....

 

Det har eg faktisk gjort fleire gongar, men det er eit par år sidan sist gong. Gjekk fint å betale med norsk kort, og så bruke ei amerikansk leveringsadresse.

 

Du får ikke bestilt til amerikans adresse med norsk kredittkort hos Midway. For å forhindre svindel har det blitt vanelig å ikke sende til andre adresser enn den som betalingskortet er registrert på. Når jeg bodde i USA (i 2006) måtte jeg ha amerikansk bankkort for å bestille til min amerikanske adresse.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder USA så endres lovverket rundt våpenog eksport såpass ofte og fort at detsom er greit for et par år siden ikke er greit nå. En må rett og slett spørre eller prøve. Jeg fikk ikke brukt mitt orske betalingskort hos midwaty USA if jor (Varer de ikke fører i norge) men har også et amerikansk kort...

Link to comment
Share on other sites

Det burde gå greit med AmEx?

 

...at hva burde gå greit. MidwayUSA sender ikke til Norge med mindre du er forhandler. Vanlige forbrukere må handle gjennom MidwayNorge.com, eller så må du bruke jetcarrier og et amerikansk bankkort som er registrert på den adressen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte egentlig ikke på noe om betalingskort i det hele tatt, men det kan jo være interessant nok, men antar at det uansett det skal gå ann å få betalt dem om det så må gjøres via budbringer med sjekk eller en annen antikvarisk metode.

 

Siden MidwayUSA eller andre amerikanske butikker antagelig synes det er helt greit å sende ladeutstyr til en amerikansk adresse (selv om det er en jetcarrier postboks), så antar jeg at det er jeg som mottaker som har ansvaret for at jetcarrier ikke gjør noe ulovlig når de frakter pakka videre over dammen. Så jeg prøver igjen: Er det noen som vet om det har kommet noen nye regler som tilsier at det ikke er greit å sende ladeutstyr/dier ut av USA?

 

Jeg lurer spesielt siden enkelte nettbutikker skriver at det "muligens" trengs exportlisens for å sende ladeutstyr til utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt de utroligste ting direkte fra produsent i USA, til tider til særdeles hyggelige priser. Norsk toll derimot er det eneste jeg har hatt problemer med, da de noen ganger har prøvd å ta betalt for samme forsendelsen flere ganger. Noen ganger kommer alt bare rett i postkassen uten noe tull, andre ganger er tollmyndighetene utrolig vanskelig. Men en ting er andre nasjonaliteter bedre enn oss på utenom priser, og det er service. Amerikanerene jeg har hatt med å gjøre er så serviceminded at jeg blir skremt noen ganger. :D

Mange norske butikker hadde hatt mye å lære der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer spesielt siden enkelte nettbutikker skriver at det "muligens" trengs exportlisens for å sende ladeutstyr til utlandet.

 

Midsouth shooters supply sender, eneste de forlanger er at du underskriver en erklæring om at du tar ansvar for evt ekport og/eller import problemmer og at det er lov for deg å importere varene til Norge. Du får denne automastisk på mail når du betaler med et norsk kort.

 

Det er ikke noen restriksjoner på eksport av ladeverktøy fra USA og ikke noen restriksjoner på import til Norge.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det er ikke noen restriksjoner på eksport av ladeverktøy fra USA og ikke noen restriksjoner på import til Norge.

 

Takk for svar. Da blir det litt mer surfing framover så får jeg se hva og hvor jeg ender opp med å handle. Skal rapportere hvordan det går med betaling hos MidwayUSA om jeg ender opp med å handle der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...