Jump to content

Handle ladeutstyr fra USA


høggern

Recommended Posts

Jeg bestilte ei ladepresse og litt ekstra småtteri fra Factory Sales 11/7, og hentelappen kom 22/7. ...kan jo ta med at pakken ankom Norge 16/7 og at posten brukte resten av tiden på tollbehandling og 10-15 mil frakt..

 

MEN pressa er ihvertfall fremme. Betalte Nkr 2100,- for en loadmaster ferdig oppsatt for .38, pluss factory crimp die og et par andre dippedutter, inkl. frakt... i tillegg kom drøye 400 i mva., og 220,- i gebyr til posten.

 

Liten avsporing, men kan noen forklare meg hvordan posten kan ha lov å kreve gebyr for å utlevere pakker som kommer fra utlandet? Gebyr for å gjøre fortollingen kan forsvares, men iflg posten.no tar de gebyr på drøye hundrelappen selv om jeg vil gjøre fortollinga selv...Tollagergebyr eller .no kalles det visst... Landeveisrøveri kaller jeg det, idet avsender allerede har betalt for at sendingen skal fraktes til mottaker.

 

Anyways... MidwayNorge krever 3375,- for samme pressa, eks. frakt (og duppedittene:-), så for min del blir det nok mer bestilling fra statene fremover. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Siden det ble diskusjon om hvorvidt det er mulig å få varene tilsvarende billig i gamlelandet..her er hele bestillinga:

 

LEE SAFETY SCALE RED~ $21.97

CASE COLLATOR $11.40

LOAD-MASTER 38 SPL $204.99

CRBIDE FAC/CMP DI 38/357 $15.90

PRIMER POCKET CLEANER~ $1.50

ADJ CHARGE BAR $7.60

SWIVEL ADAPTOR $4.50

 

Product Total: $267.86

Shipping: $81.80

Grand Total: $349.66

 

Det ble drøyt 2100-, norske kroner.

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer vist moms og gebyrer.

Med mindre jeg har misforstått deg.

 

Er ikke et spørsmål om hva du betalte, men det at jeg tror du ville fått det samme for rimeligere pris, eller like i nærhetetn (Og med mindre styr) om du handlet i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har tidlig i tråden handla endel lee duppedingser jeg betalte litt over halv pris for i forhold til midway med frakt, moms toll osv.

Tviler på at jeg hadde funnet de samme tinga til samme prisen i norge.

Alvestad eller interarms er ikke på 66% av midwaypris så vidt jeg vet ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Siden det ble diskusjon om hvorvidt det er mulig å få varene tilsvarende billig i gamlelandet..her er hele bestillinga:

 

LEE SAFETY SCALE RED~ $21.97

CASE COLLATOR $11.40

LOAD-MASTER 38 SPL $204.99

CRBIDE FAC/CMP DI 38/357 $15.90

PRIMER POCKET CLEANER~ $1.50

ADJ CHARGE BAR $7.60

SWIVEL ADAPTOR $4.50

 

Product Total: $267.86

Shipping: $81.80

Grand Total: $349.66

 

Det ble drøyt 2100-, norske kroner.

 

:-)

 

Samme handlelista fra interarms gir en totalsum på 3833,- før frakt....

Link to comment
Share on other sites

Siden det ble diskusjon om hvorvidt det er mulig å få varene tilsvarende billig i gamlelandet..her er hele bestillinga:

...

Product Total: $267.86

Shipping: $81.80

Grand Total: $349.66

 

Det ble drøyt 2100-, norske kroner.

 

:-)

hvor mye måtte du betale i moms/toll?

 

om det var under 1500 så er det billigere enn interarms.(jeg tror toll og moms kommer på ca en 500 lapp..... Så tipper man sparer ca en tusenlapp på å bestille det fra usa.)

Link to comment
Share on other sites

Skulle ha noen tommhylser til min revolver som er vanskelig og få fatt i her hjemme.

Fra utlandet for 1000 stykk 897,-

Fra en Norsk leverandør 2396,-

Ser i ettertid at eg har glemt MVA... :oops::oops:

Da blir det jo 1121,- i stedet...

 

Notat til meg selv:

Husk og kontroller at hjernen er slått på før en rører tastaturet..

:lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke så lenge siden eg tok inn 1000 .45 GAP og 5000 .40 hylser....

Mener eg betalte 3 dollar pr 100.

Men det er sikkert umuligt siden dere sier det...

:lol:

 

 

Det er forskjell på om det går ann og om det er lovlig.....

 

Eller mener du: "Hvis det går ann, så er det også automatisk lovlig" ?

 

FAKTA er at man skal ha eksportlisens for hylser. Sikkert noen som sender uten men det betyr ikke at det er lovlig.....

Link to comment
Share on other sites

Da tolker jeg det slik at utsagnet:

Skulle ha noen tommhylser til min revolver som er vanskelig og få fatt i her hjemme.

Fra utlandet for 1000 stykk 897,-

Fra en Norsk leverandør 2396,-

Bare er som skryt og vrøvl å regne.

Du har enten gjort det via kanaler du av en eller annen grunn ikke ønsker å utdype, og / eller I tillegg unnlatt å inkluderer hele prisen evt alle kostnader i prisen. Inlegget ditt er med andre ord verdiløst, intil du kan bekrefte noe som helst.

 

Det er forøvrig ikke ulovlig å ta inn hylser fra utlandet til norge, det gjorde jeg selv for et par dager siden. Det er export fra USA jeg er interessert i å vite mer om. Spesielt om en får gjort det lovlig. Det er en del ting det er vanskelig å få fatt i lokalt...

Link to comment
Share on other sites

Siden dere har avgjort at dette er gjort ulovligt tar eg kvelden og ser på tv i stedet....

 

Du prata om prisen i dollar som da antar jeg du importerte dem fra USA. Importen er ikke noe problem, som Hassel sier. Men hadde du eksportlisens? Hvis ikke var det ulovlig (igjen, under forutsettning at det var fra USA)

Link to comment
Share on other sites

Hva koster en eksportlisens?

 

 

$250 til US State dept per søknad.

pluss fee til eksportør, vanligvis ca 15-20% av prisen med ett minimumbeløp på ca $150

 

så porto og evt gebyrer her hjemme.

 

Så det sier seg selv at det bør helst være ett vist kvantum for at det skal være verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke du som bryter Norsk lov ved å importere fra USA om avsender ikke har lisens. Det er han som sender ut fra USA som bryter loven der borte. Det er og forskjell om firma sender deg eller om en privatperson sender deg. Firma vil nok nekte å sende ut fra USA uten eksportlisens. Om en du kjenner sender ut av USA er det kun et sjansespill om det blir stoppe i tollen UT fra USA eller ikke. Inn til landet her bryr de seg ræva om du da ikke skriver 0$ verdi og gave.

Link to comment
Share on other sites

Siden fyren driver nokså stort med tomgods (hans 1x skutte kommer fra Remington-fabrikken (og er et røverkjøp)) og helt åpent reklamerer med at han sender ut av USA føler jeg 100% sikker på at han har sakene i orden.

 

Men dere må gjerne poste en link til en offisiell nettside som dokumenterer at eksport av tomhylser ut av USA er underlagt restriksjoner.

 

Liten edit-eksport av tomhylser med militært opphav er fyfy.

Link to comment
Share on other sites

http://www.gpo.gov/bis/ear/pdf/ccl0.pdf

 

Bla ned til side 2, der finner du svaret.

 

 

Men den sier jo at hylser (med mere), ligger under US State og dem avgjør eksportlisens.

 

b. Specially designed components and parts for

ammunition, except cartridge cases, powder

bags, bullets, jackets, cores, shells, projectiles,

boosters, fuses and components, primers, and

other detonating devices and ammunition belting

and linking machines (all of which are subject to

the export licensing authority of the U.S.

Department of State, Directorate of Defense

Trade Controls). (See 22 CFR parts 120 through

130);

 

Sinclair, som nå ligger under Brownells med deres juridiske avd, er veldig klare på at lisens må til. Hvis det er fritt frem, hvorfor sender ikke dem ut av USA?

De gjorde det tidligere inntil de siste regelendringene kom.

Link to comment
Share on other sites

Er det så fryktelig mye å spare på å kjøpe f.eks tomhylser fra USA?

 

Ser han på den siden som er nevnt her, skal ha 38USD for 100 remington hylser til 223REM.. Syns ikke det var så kjempebillig når man plusser på frakt, mva og tollbehandlingsgebyr...?

 

Kanskje om man bestiller et par tusen tomhylser?

Link to comment
Share on other sites

Handlet 25kg med div tomhylser, noe 1x, noe nytt, i fjor. Selger hevdet å ha sjekket med BATF og fått beskejd om at tomhylser var uregulert. Absolutt ikke noe fusk med deklaring (men pakken var skadd ved ankomst Norge og snek seg dermed utenom momsen. Ren bonus).

 

bluestarbrass.com

 

Handlet i fjor 2-3000 .223 hylser av disse men pluselig ville de ikke sende mere...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ofte jeg tar feil, sist var kjempelenge siden-minst 20 minutter...

 

Tomhylser krever eksportlisens fra USA;

 

"Yes, brass cartridge cases require an export license as a Category III© item of the US Munitions list as a component of ammunition. See Category III (f) which defines cartridges cases as an ammo component.

 

NOTE: The ITAR makes no distinction between sporting ammo and military ammo. They are treated equally.

 

Stephen M. Geis

 

DDTC Response Team"

Link to comment
Share on other sites

Langt i fra umulig, Lovlig derimot...

Og så er det et spørsmål om hvilke priser du sammenligner, er det inkludert frakt, moms osv?

Det er forøvrig ikke ulovlig å ta inn hylser fra utlandet til norge, det gjorde jeg selv for et par dager siden. Det er export fra USA jeg er interessert i å vite mer om. Spesielt om en får gjort det lovlig. Det er en del ting det er vanskelig å få fatt i lokalt...

I ett øyeblikk påstår du at det er ulovligt(mer eller mindre i klar tekst) og i neste øyeblikk forteller du at du nettopp har gjort det selv...?

:lol:

Prisen som nevnt er tommhylsene ink frakt.

Har tatt inn tommhylser fra statene mange ganger og ALLTID oppgitt hva det er og hva det koster.

Innholdet har eg som regel sørget med og fått oppgitt i papirene på både Norsk og engelsk for og vere sikker.

Har aldri blitt krevd toll for disse.

Om det er fordi at dette er fritatt for toll vet eg ikke men eg har aldri oppgitt noe annet enn hva det har vert i pakken.

Ver trygg på at eg skal komme tilbake med sluttsum når de er kommet i posten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man kan bruke følgende tommelfingerregler for eksport fra USA:

-Ingenting som på noen måte kan kalles militært.

-Ingenting som er nødvendig for å avfyre et våpen.

 

Husk at det ikke er DU som avgjør hva som er hva, og derfor kan det bli ganske snodig i blant. F.eks. så er grep nødvendig på en pistol, også skruene som holder den sammen :D

I tillegg er vegringen for eksport stor, nettopp p.g.a. rare og utydelige regler. Da hjelper det veldig lite om vi kan reglene til punkt å prikke, nå selgeren rett og slett ikke gidder bryet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ladeutstyr fra USA er ikke så vanskelig som mange amerikanske forhandlere gjør det til.

Det er selvfølgelig er lovverk som styrer dette, men etter 9/11 tok det litt av og mange forhandlere har tydligvis tatt enkleste vei og stoppet alt de er i tvil om.

I tillegg så har vi våre egne importregler som er nokså klare og lette å finne hos tollvesenet.

 

Jeg har handlet utstyr hos flere bla. Cabelas og sendt det via Jetcarrier. Da skal man holde tungen rett i munnen eller så går vinningen opp i spinningen. De vet nemlig hva de skal ha i frakt og det blir ofte volum på pakkene våre. Det er ikke nødvendigvis fordi vi handler stort, men fordi avsender bruker standardesker og fyller opp med "fyll". Det er dyrt å frakte luft.

 

Jeg fant tilfeldigvis et sted på nettet som tydeligvis har lest lovene nøyere enn de andre.

MatchSupply.com.

De sender det meste, med noen få unntak. De er raske, og greie å kommunisere med. Jeg har vært kjempefornøyd så langt. Prisene deres er også greie. De har til og med skaffet meg ting de selv ikke fører.

Link to comment
Share on other sites

Veldig god erfaring med MatchSupply. Bestilte en RCBS-vekt fra dem, og den lå i postkassa i går så jeg. :) Kjappt og fint.

 

Bestilte og en bok fra MatchSupply, og betalte med et uhell for mye porto:

Message from merchant: Refund for overcharged shipping on your reloading book :)

Refund Amount: $32.00 USD

 

Sånn skal det være :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal til å handle ladeutstyr, og har samenlignet priser

 

Det jeg skal bestille er Hornady LNL AP presse, Hornady GS-1500 kruttvekt, forster dier til 308Win og 222Rem og en Lyman Turbo Twin Case Tumbler 220 Volt,

 

sett på matchsupply.com og midway.no

 

Pris fra midway:

8821 NOK og det er uten frakt.

 

Pris fra matchsupply:

595.29$ pluss et internasjonalt tillegg på 20$, så kommer frakt og moms i tillegg

så med det tillegget så blir det 615, 29$ som i dag er 3688,66NOK

 

Og hvis vi da legger til 1000 kr i frakt og moms, så er nesten halve summen spart, og dette er akkurat samma varene begge steder. Så valget om hvor man skal handle er ikke vanskelig

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...