Jump to content

Quickload


Guest Thomasnb

Recommended Posts

Men praktisk; hvis man fyller en 223-hylse med vann og heller dette ut i en skål for veiing. Er det ikke fare for at det henger litt vann igjen i hylsa? Som igjen vil gi feil volum? Dette da 223-hylsa er såpass trang.

 

Kan jo evt veie hylsa med vann, så tømme den OG tørke den, og veie den etterpå. Men det er jo tidkrevende.... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Beklager bryderiet, men kan noen skjekke disse ladningene for meg i QL?

begge er i .308 pipelengde 47cm

 

Nr 1

Sierra Matchking boat tail 150grains

42.5grains RA11 (~N203b)

Lapua hylse

Cci200 lr

OAL 71mm

 

Nr 2 (skal testes i morra)

Nosler balistic tip 165 grains

41 grains til 44 grains med 0.5 grains intervaller RA11 (~N203b)

Lapua hylse

Cci200 lr

OAL 72.5mm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lurer på om jeg skal annskaffe meg Quickload

 

Har dei siste åra tatt sats og hoppa inn i en verden med kuler, krutt tabeller og mye morro :D

Har og dei siste tre åra byttet ut alt i skapet, og mange kalibre som før virket sære og rare er nå bare en utfordring .

 

Satt i dag og kjente på slark i den Lee pressa jeg fikk for snart tre år sia . bladde gjennom boka og fant ut at ca 2700 patroner hadde det blitt og 11 forskjellige kalibre . så jeg er bare en nybegynner enda, dog lurer jeg på å ta det et skritt videre .

 

Litt om hva jeg bruker mine våpen til:

Er i hovedsak jakt det går i om dagen, snuser på både jaktfelt og langhold .

 

Har jeg noen spørsmål

- Er Quickload et program som kommer til å leve om 10 år ?

- Alternativer finnes det ?

- Er det noen i området Nordfjord/ottadalen som kan ta på seg jobben å gi meg en innføring ?

 

Geir Magne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Først... Lee-pressa di tåler mange ganger flere "drag". Jeg har ladet over 25000 på min Challenger over 20-25år, og den gir fortsatt konkurranse ammo på et greit nivå ;)

Ad QuickLoad... Kan man engelsk, er man i gang etter 3min. Det er så enkelt som å sette inn nøyaktig det samme som du gjør i ladeloggen din og trykke "Calculate". QL er uansett ingen ladetabell, men en veileder.

Lever QL om 10 år? Tja...ingen ting som tyder på det motsatte.

Om det finnes alternativer vet jeg ærlig talt ikke. Jeg har i alle fall ingen grunn til å lete etter det.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok viktig å legge merke til det som 30Ihmsa sier over. QL er ingen ladetabell, men en veileder. Det fremgår også på alle bauger og kanter med rød skrift i programmet at dette er en datasimulering av trykk og hastighetsoppbygging og på ingen måte erstatter empiriske ladedata dvs ladninger som faktisk er trykkprøvd.

 

Observerer at mange her inne vil ha "verifisert" sine ladninger fra noen som har QL, men jeg mener det er viktig være klar over at QL ikke utgir seg for å kunne gi noen kvalitetssikring av ladninger.

Synes selv at det er et kjekt hjelpemiddel for hjemmeladeren, men for å si det slik, en kronograf er et mye viktigere hjelpemiddel enn QL om en måtte velge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis noen kunne tatt seg bryderiet med å sjekke følgende i QL hadde jeg blitt glad:

 

kaliber: 5,6x50R

Kulediameter: .224

Hylse: RWS

Hette: Federal 205 (Small rifle)

Krutt: vihtavuori N140

Sjekk ladninger fra 25 grain og oppover (tror det skal stemme rimelig bra med 27 grain som max, mulig lavere med oryx)

Kuler og COL:

 

Oryx 55 grain, Col 60,3 mm

Lapua FMJ 55 grain, Col 62 mm

Hornady V-max 55 grain, col 63 mm

 

Var ikke bare bare å finne ladedata i dette kaliber, men så langt jeg kan se fra diverse nettsøk og ladebøker, ligger max omtrent på 27 grain N140 med 55 grain kule (selvsagt avhengig av kuleoppbygning...) Håper dog noen kan bekrefte/avkrefte om jeg er på bærtur.... :)

Link to comment
Share on other sites

Trenger ett estimat på hvor mye krutt jeg kan bruke i 243w. Kula er 90gr Sako speedhead og kruttene jeg vurderer er n120 og N110

 

69 col

n120 27-32.8 (38-59k psi)

n110 22-27.3 (38-59k psi)

 

Kan kanskje gå lavere med n110 også, men er vel fare for soting med så lite trykk...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...