Jump to content

slugs som riflekule?


Ole_Netland

Recommended Posts

satt og diskuterte så smått på tlf her, slugs, dersom den lades til en hastighet som gjør at den holder elgkravet på 100m og at den er ekspanderende, er det da lov å bruke den på elg? trekker litt paraleller til 30-30 tråden.... klart, må jo klare skyteprøven da, men med dagens hagler med rifla løp så er det ikke langt fra det burde være mullig.... nei, jeg lader ikke haglepatroner selv så aner ikke noe her om hva enn må opp i av trykk og slikt...i denne samenhengen duger vel neppe normale slugs heller da, men tenker det hele satt litt på spissen liksom....

Link to comment
Share on other sites

Skjøt litt med slugs her om dagen, "Rio" kaliber 12/70, ca 40meters hold på en Pepper-popper. Ikke noe galt med futten i disse!

 

mars010.jpg

 

Blykladden i "hodet" på popperen er en slug.

 

mars011.jpg

 

Popperen er av 12mm stålplate, slugen har gjort sitt for å komme igjennom!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke krongraf og dama er utrolig dårlig på å skjønne hint om aktuelle bursdagsgaver...

 

Skjøt vel rundt 20skudd, noen på poppere, noen på IPSC-skive. Ikke noe problem å treffe popperen hver gang, på skive samlet de 8-15cm på 35meters hold.

Børsa er en helt vanlig 870 med 71cm løp og imp.choke. Eneste forbedringen er et slik fiberoptisk sikte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
satt og diskuterte så smått på tlf her, slugs, dersom den lades til en hastighet som gjør at den holder elgkravet på 100m og at den er ekspanderende, er det da lov å bruke den på elg? trekker litt paraleller til 30-30 tråden.... klart, må jo klare skyteprøven da, men med dagens hagler med rifla løp så er det ikke langt fra det burde være mullig.... nei, jeg lader ikke haglepatroner selv så aner ikke noe her om hva enn må opp i av trykk og slikt...i denne samenhengen duger vel neppe normale slugs heller da, men tenker det hele satt litt på spissen liksom....

 

Det er vanskelig om ikke umulig å lovlig kunne bruke dette på elgjakt.

 

På våpenkortet står det enten rifle eller hagle. Det er kun rifler som kan brukes til elgjakt.

 

du bør vel også ha søkt om våpenet til formålet, er det noe i lovteksten som spesifikt sier "rifle"? - jeg synes å huske noe slikt?

hvis så er tilfelle, må du antagelig søke om "rifle, kaliber 12/70".

 

Det er ett problem. Våpnene blir typegodkjent før man kan ta dem inn i landet, her blir det avgjort om det er ei hagle eller ei rifle. (tror jeg)

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Når det gjelder riflede løp i hagle er det i dag litt mer ullent, men i den nye forskriften vil også de bli definert som hagle.

Den der er litt artig. En haglelås som får påmontert rifleløp er pr def ei rifle - ikke hagle, enten den er enkeltskudds eller dobbeltskudds brekkvariant, boltrepetér, bøylerepetér, pumperepetér eller halvautomatisk. Våpenet er videre drevet med krutt, er beregnet for tohånds avfyring med støtte i skulder og har riflet løp.

 

Ei rifle.

 

Punktum.

Link to comment
Share on other sites

Man skulle tro det ja, men POD kan godt ha en annen mening.

 

Det blir dessverre ikke stort enklere med den nye forskriften (om vi gud forby skulle ende opp med den). Her har de faktisk kommet med en definisjon av våpentyper:

 

Typer skytevåpen

Haglegevær defineres som et tohånds skytevåpen, som støttes mot skulderen under

avfyring, og som har glattløpet eller riflet Iøp, hvorav våpenet skal ha en totallengde på

minimum 840 mm, og løpet skal ha en minimumslengde på 400 mm, og som benytter

haglepatroner som ammunisjon.

Rifle defineres som et tohånds skytevåpen, som støttes mot skulderen under avfyring, og

som har riflet løp, hvorav våpenet skal ha en totallengde på minimum 840 mm, og løpet skal

ha en minimumslengde på 400 mm, og som benytter patroner med rand- eller sentertenning.

 

En hagle er altså et våpen som avfyrer haglepatroner, men hva er en haglepatron? Ammunisjon som kan avfyres i en hagle? Men siden de har definert hagle både med og uten riflet løp må man anta at slugs ikke vil bli godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner dette å bli komplisert, og for å være litt firkantet så har vi følgende to forhold.

1. Når det gjelder jakt så er det DN sine definisjoner på våpen og ammunisjon som gjelder, ikke POD sine definisjoner.

2. En haglepatron må være en patron med hagl, dersom det er en slug, så er det ikke haglpatron, og patronen er sentertent og faller derfor innenfor POD`s definisjon for rifle.

Link to comment
Share on other sites

§ 17. Krav til hagleammunisjon

...

Det er tillatt å bruke fyllingskule/slugs under jakt på villsvin og rådyr.

Endret ved forskrifter 1 sep 2005 nr. 960, 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

Dette skulle vel avklare hva slugs kan brukes til, uansett hvordan løpet er.

Link to comment
Share on other sites

Mja, Per-S har et godt poeng. Det er forskrift om utøvelse av jakt som dikterer dette, ikke våpenforskrift. Og siden den ikke inneholder noen detaljert definisjon av våpentyper må vi bruke en generell definisjon hvor hagle har glattborret løp. Der sier forskriften at man kun kan bruke fyllingskule på villsvin og rådyr.

 

Men i det øyeblikket man snakker om en "hagle" med riflet løp så har man i praksis en rifle. At slike våpen kan avfyre regulær hagleammunisjon er irrelevant, man får haglepatroner til både håndvåpen og rifler uten at det gjør disse våpnene til hagler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
kan man skyte med slugs i hagle som ikke har riflet hagleløp?

 

 

Jada, men ikke forvent deg super presisjon med all slags ammunisjon.

Prøv litt forskjellig, og finn ut hva som går best i hagla di.

Og, det er ikke alle hagler som setter pris på at du presser ei sluggkule gjennom for trange choker...

Link to comment
Share on other sites

så.. jeg stod for noen år siden og vurderte å kaste bort mange tusen kroner på ei rusten gammel husquarna hagle. sideligger, kaliber tolv, med spiralriflede løp, og riflesikter. hadde planer om å lade kaliber12 rundkuler i messinghylser, og føle meg skikkelig barsk.

men er dette ei dobbeltrifle, eller ei hagle med riflet pipe?

hadde kaliberet vært en av de gamle 9,3 patronene hadde alle akseptert at det var ei dobbeltrifle, og ikke ei hagle.

det øyeblikket kaliberet økes til tolv(eller tjue) begynner folk å kalle den en dobbelthagle med riflede piper og riflesikter.

 

 

Det må definitivt være ei dobbeltrifle, det var en periode nokså vanlig med "gauge bore rifles" i diverse "haglekalibre" som 12, 10, 8 og endog 4 (!) Dette er nå veldig lenge siden, men man skjøt blant annet elefant med slikt i gamle dager.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Per-S sin tolkning.

 

Hagle kaliber 12/98 med riflet hagleløp og messinghylser: http://forums.accuratereloading.com/eve/forums/a/tpc/f/4711043/m/848109883

En annen litt mindre brutal kreasjon i kaliber 12: http://forums.accuratereloading.com/eve/forums/a/tpc/f/4711043/m/114105819. Her fremkommer også litt info om forventet kulevekt og SD for kulen som er presentert i artikkelen.

 

En hagle med riflet løp i kaliber 28/89 med messinghylser kan vel også kalles en 577X3,5"? Med en 12'er baskyl med mer gods rundt kammeret skulle det være mulig å få ok kammertrykk. Bør være brukbart som dangerous games våpen det?

Link to comment
Share on other sites

Finnes da rifler opp til 2-bore. En Husqverna side-by-side i kaliber 12 med Paradox piper er en 12-bore rifle. Om en slik kravet? Aner ikke, men kunne nok finne plass i skapet til en allikevl:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
men vil en fyllingskule oppfylle kravene (ved jakt) om anslagskraft? og hva med krav om ekspandering ved storviltjakt?

 

 

Sånn helt umiddelbart er svaret: NEI og "tja".

 

En vanlig slug rusler ut av pipa på en hagle med relativt bedagelig fart, og selv om den går nesten gjennom en elg på tvers så er det ikke nok til å få den godkjent.

Men på tross av den lave hastigheten så kan jeg love deg at den ekspanderer, selv uten å treffe bein i elgen.

 

Og når det gjelder hjemmelading for å "rocke" opp hastigheten (og anslagsenergien) så er det ikke noe man skal prøve på med en normal hagle ihvertfall, kanskje om du får laget en spesiellt solid sak med kraftig lås og solid godt i kammerenden, ikke ellers.

 

Hagler har tross alt ikke kommet seg så mange skrittene opp fra svartkruttstadiet ennå...

Link to comment
Share on other sites

jeg vil nå tro at en god gammel 870 skal takkle adskillig harde ladninger ;) værtfall med mine erfaringer og hva jeg har sett av misbruk. mythbusters sveiste jo igjen løpet på en slik sak og alt som skjedde var at løpet blåste seg opp som en balong ved sveisen. jeg hadde forventet at det har skulle gått mye værre enn som så.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dobbeltrifle i Gauge 20..... :D

Har skutt rådyr med den jeg :-) fungerte veldig bra det, lite kjøttødeleggelse og falt på stedet.

 

Lades med ei rundkule som støpes i ei kaliber 16 støpetang og med en vekt på tett oppunder 450 grain.

rusler ut med ikke mer enn såvidt litt over lydens hastighet.

 

Husqvarna sine gauge rifler nytter IKKE fullengde hylser (sett i forhold til hagle hylser) men nytter hylser på knapt 50 mm lengde.

Min ladning på disse er:

95 grain fffg, 432 grain rundkule. dette gir en hastighet på 350 m/s og en grei samskyting på 50 meter.

fint rådyrvåpen :D

Link to comment
Share on other sites

Dobbeltrifle i Gauge 20..... :D

Har skutt rådyr med den jeg :-) fungerte veldig bra det, lite kjøttødeleggelse og falt på stedet.

 

Lades med ei rundkule som støpes i ei kaliber 16 støpetang og med en vekt på tett oppunder 450 grain.

rusler ut med ikke mer enn såvidt litt over lydens hastighet.

 

Husqvarna sine gauge rifler nytter IKKE fullengde hylser (sett i forhold til hagle hylser) men nytter hylser på knapt 50 mm lengde.

Min ladning på disse er:

95 grain fffg, 432 grain rundkule. dette gir en hastighet på 350 m/s og en grei samskyting på 50 meter.

fint rådyrvåpen :D

 

BILDER!!!

Link to comment
Share on other sites

Mja, Per-S har et godt poeng. Det er forskrift om utøvelse av jakt som dikterer dette, ikke våpenforskrift. Og siden den ikke inneholder noen detaljert definisjon av våpentyper må vi bruke en generell definisjon hvor hagle har glattborret løp. Der sier forskriften at man kun kan bruke fyllingskule på villsvin og rådyr.

 

Men i det øyeblikket man snakker om en "hagle" med riflet løp så har man i praksis en rifle. At slike våpen kan avfyre regulær hagleammunisjon er irrelevant, man får haglepatroner til både håndvåpen og rifler uten at det gjør disse våpnene til hagler.

Må man da skyte opp med denne "hagla" for å bruke den på rådyr :?::?:)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å skyte opp med den. Er i hvertfall det svaret jeg har fått når jeg har spurt. Grunnet var at de fortsatt så på det som en hagle sa de. Og børsa er jo registret som ei hagle med serienummer. Kan ikke drive å ommregistrere den hver gang man bytter løpet på den. Sånn som jeg har det i dag. Er hagla (870) registrert med glatt løp på 71cm. Og rifla løpet er registrert for seg selv med eget kort som våpendel. Etter min mening blir jo dette på en måte et systemvåpen. Får jo på en måte to børser i en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...