Jump to content

kaliber .32 i revolverfelt


frode k

Recommended Posts

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg skjønner jo at du syns det er gøy at det smeller og har litt trøkk.

Mange andre syns det er gøy å treffe, og da ønsker mange å tilpasse ammunisjonen til seg selv og sitt våpen.

Selv om du fokuserer på smell og trøkk, trenger vel ikke alle andre gjøre det ?.

 

Her ligger også noe av problemet med manglende rekrutering til skytesporten.

Mange av dere blir så opptatt av "tuning" og "faktorkrav" at en enkel rekreasjonsskytter mister helt lysten til å delta.

Hysteriet med modifikasjoner "bakere", "smeder" og ladninger som du kan løpe omkapp med har etter min mening tatt for stort fokus. :)

Link to comment
Share on other sites

Er vi helt sikre på at det er så fullt i disse feltløypene, at det ikke er plass til begge? (både de som liker smell, og de som vil optimalisere våpen og ammunisjon til å lage hull i en pappskive).

 

Jeg skyter og trives med feltladninger med 105 gr kule, og jeg liker å skyte magnum 2, hva er problemet?

Link to comment
Share on other sites

 

Her ligger også noe av problemet med manglende rekrutering til skytesporten.

Mange av dere blir så opptatt av "tuning" og "faktorkrav" at en enkel rekreasjonsskytter mister helt lysten til å delta.

Hysteriet med modifikasjoner "bakere", "smeder" og ladninger som du kan løpe omkapp med har etter min mening tatt for stort fokus. :)

 

Hyggelig å se at vi er enige om i minst en ting TM :D

Jeg tror også det er mulig vi mister skyttere ved å tilate for mye "tuning". Det er desuten unødvendig, som andre har pongtert s er det faktisk de beste som vinner uansett. men om det ble lagt opp til at "standard" våpen var mer normen så tror jeg det ville vært artigere for de fleste å skyte felt. Man ville kanksje også ungått den såkalte frimerkeskytingen som skyldes at våpna som nyttes har begynt å gå så bra osv.

Link to comment
Share on other sites

Det riktige må jo være å gjøre som i DFS, der alle skyter med samme våpen ( Sauer)

Da står vi igjen med et kaliber og våpen.

Lite å krangle om og god rekrutering. (som innen DFS)

 

Pluss at det forbys endrig av noe som helst + kun fabrikkammo av en type.

 

(for de som ikke kan lese mellom linjene, vil jeg minne om at ironi hverdagen kan gi deg en god latter)

Link to comment
Share on other sites

Det har vørt oppe og luftet flere ganger å endre det slik at kal 32 kan brukes i revolverfelten, har blitt nedstemt hver gang..

Kan ikke se hva som har endret seg siden sist..

 

Hvis det er den 105 grains kula som jeg vet er en torn i øyet for mange, men så å sammeligne ladningene med 32, er vel å dra det for langt.

Sammenligningen med 32, bygger på ladninger i halvautopistoler, som trenger en viss ladn for å funke.

 

MEN i enn revolver derimot kan du lade 32 med 50 grains kuler og 1,2 grains med N310 og det funker aldeles utmerket, da blir det ikke mye rekyl :D

Rått parti mot en som sprenglader en 38 med 105 grains kule og 2,0 grains N310 :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Hmm

 

Eg er no for faktor i revolver nett so da er i pistol.

Kunne gått over til fall figurer og at det måtte litt til for å felle figuren.

Kanskje dei skulle dannet nye klasser i slappe ladninger med anatomiske skjefter optiske sikter.(berre ein tanke) :roll::lol::oops:

Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke noe med fall figurer når alle treff teller. Jeg synes det blir feil om man skulle tillate 32 og ikke samtidig innføre faktor. En 32 wc fra pistol, må nødvendigvis ha litt trykk for at våpnet skal fungere og har derved noe over 50% mer i faktor, enn et tilsvarende 22 våpen. De slappeste 38 ladningene ligger på ca 80 i faktor, mens man i en 32 revolver faktisk kan komme ned i samme faktor som en 22 (60 grs kule x 700 fps i 32 og om man vil ha regnbue kulebane, mye lavere hastighet og derved faktor)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også det er mulig vi mister skyttere ved å tilate for mye "tuning". Det er desuten unødvendig, som andre har pongtert s er det faktisk de beste som vinner uansett.

Noe selvmotsigende når du ser en mulighet til å miste skyttere pga. tuning samtidig som du sier det er unødvendig.

Tipper de fleste oppdager at det er den som skyter best som pleier å vinne, og en nybegynner fokuserer neppe på en tunet revolver fra første stund.

Nå skal jeg ikke spikke fliser om hva som er "nødvendig", men her er det så individuelt fra person til person og fra våpen til våpen.

Slik reglene er, er "tuning" tillatt, men verken påbudt eller kanske ikke så nødvendig i de fleste tilfeller.

Kan ikke se problemet med at det blir opp til enhver.

Det er, som du skriver, den beste skytteren som pleier å vinne uansett.

La de som vil bruke penger på tuning gjøre det, så kan de andre bruke penger på ammo og trening.

Det er en viss mulighet for at den siste kategorien er de som har mest å hente resultatmessig pr. investerte krone.

Helt topp reglement for alle som vil skyte.

Link to comment
Share on other sites

er ikke noen selmotsigelse der vel?

 

å tilate modifisering gjør ikke annet en at toppskyttere må bruke mer penger. Jmfr westernskyting. Jeg er en jævlig god westernskytter og alle mine våpen er blodtrimmet til maks av det som reglene tilater (Nu vel har litt å gå på enda :) ) Ikke fordi det gjør meg til en bedre skytter, men for at jeg skal kunne konkurrere med samme betingelser somde som er like gode som meg og bruker topptrimmede våpen. Hadde modiisering vært forbudt, ville vi fortsatt ha konkurert på samme ivå, men bare billigere.

 

Det holder ikke å bli like flink som bromark, men man må også ha lie god (les dyr i dette tilfellet) pang som han.

Håper du ikke misfortsår nå?

Link to comment
Share on other sites

Klart at utstyret må passe utøveren for at han/hun skal kunne prestere max. og spesielt vil dette merkes på toppnivå.

Sånn er det med alle sporter, og i alle sporter har vi forskjellige prestasjonsnivåer, ambisjonsnivåer og klasser.

Hvorfor skal det ikke være sånn i skyting ?

Det er jo konkurranseidrett vi driver på med.

Ikke alle kan tilhøre eliten, verken i revolverfelt eller langrenn.

Noen er mosjonister, noen gode på kretsnivå mens andre hevder seg i toppen både nasjonalt og internasjonalt.

Jeg er ikke enig i at alle på død og liv må kunne prestere topp og hevde seg i toppen.

De som er i toppen er der pga. at de har lagt ned store treningsmengder over mange år.

Det skal de ha heder og ære for, og de bør som andre toppidrettsutøvere (og mosjonister for den saks skyld) ha full anledning til å velge seg utstyr som passer akkurat dem best enten det er ut av eska eller noe som er spesiallaget.

Jeg er heller ikke helt enig i er at man er nødt til å ha customvåpen for å hevde seg helt i toppen i revolverfelt.

En som trives best med en revolver rett ut av eska skyter best med den og kan bruke resten av pengene på ammunisjon.

Selv trives jeg best med mer tyngde i nesa og skyter best med en framtung revolver.

Nå må det også nevnes at man kan kjøpe fabrikkbygde customvåpen til en vel så høy pris som en som er bygd av bakere og smeder, f.eks. fra S&W Performance Center, så et våpen rett fra eska kan være så mangt.

Vi må heller ikke glemme at toppene drar idretten fremover, så det at noen hevder seg i toppen, fører til et høyere nivå på sikt.

Mosjonistene vet utmerket godt at toppene er i toppen pga. innsatsen de har gjort, noe som vil kunne motivere til økt innsats.

Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke noe med fall figurer når alle treff teller. Jeg synes det blir feil om man skulle tillate 32 og ikke samtidig innføre faktor. En 32 wc fra pistol, må nødvendigvis ha litt trykk for at våpnet skal fungere og har derved noe over 50% mer i faktor, enn et tilsvarende 22 våpen. De slappeste 38 ladningene ligger på ca 80 i faktor, mens man i en 32 revolver faktisk kan komme ned i samme faktor som en 22 (60 grs kule x 700 fps i 32 og om man vil ha regnbue kulebane, mye lavere hastighet og derved faktor)

 

For å kverulere litt bare : :mrgreen:

En standard fabrikkladd .32 patron fra lapua gir en faktor på ca 77, med de talla som er oppgitt på eska,240 m/s og 98 grs HBWC. Og med en kule uten hulbase vil sannsynligvis faktoren kunne økes en smule.

Så godt som likeverdig med det du oppgir som de "slappeste .38 ladninger" med ca 80 i faktor.

Sett ett ev. faktor krav til f.eks 77 da og slipp 32 revolvere inn i varmen.

Det blir jo på like vilkår så å si.Bortsett ifra at 32`n yter "Fabrikk/tiltenkt/orginal faktor"

Ikke greit å se hva som er problemet. 8)

 

Det er jo ingen som vil fjerne ".38" patroner med ca 80 i faktor :?::?:

 

En lapua LRN vil ifølge Vihtavuoris ladetabell ( i 7" pipe)gi en faktor på 89,082 ! (98 grs RN-2,2 grs N-310-909f/s)

Kapp en tomme av pipa og fortsatt har du litt å gå på i forhold til de slappeste av de slappe.

 

Og OlavM

Meget tvilsomt at manhurin-salget vil gå i taket pga revolverfelt.

Ser du forresten noen fine kameler ?? :lol:

I Norge kan du søke om støtte til kameloppdrett, sånn at du har noe å leve av når du komme hjem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne nok tenkt meg en faktor på ca 80 ja, om 32 skulle bli en realitet i revolverfelt. uten faktorkrav, er det fullt mulig å lure seg ned i 22 lr området fra en revolver. Egentlig synes jeg lite om de nedpinte 38 ladningene, i mine "øyne" burde det være standard ammo ytelser som er kravet, men der pisker jeg nok en død hest.

Link to comment
Share on other sites

Det er dette som er så "fortvilt" :? .

 

Når noe etableres - som f.eks. jaktskyting - er det alltid noen som skal tøye grensene i regelverket.

Det ender med spesialvåpen - og mange klasser.

Man går bort i fra den "opprinnelige" hensikten.

 

Feltskyting har utviklet seg slik.

Man kunne gjerne hatt spesialistklasser hvor man kunne brukt spesialvåpen - og skutt på minimål.

 

Også har vi som ikke har ferdigheter nok til å knive med disse - kunnet skutt med våpen som hadde vært i standard utførelse - og muligens fått en økt motivasjonsfaktor da mulighetene hadde vært tilstede for å komme litt opp på listene.

 

Og kanskje fått tilbake soldatskiven og scäferhunden :)

 

Bare et hjertesukk :P

Link to comment
Share on other sites

Om det kan være til trøst, sendte jeg for noen uker siden inn et forslag til regelendringer i spesialfelten til FKP, slik at forskjellene mellom våpen ut av eska og rendyrkede spesialvåpen kan minskes.

Forslaget går ikke ut på å legge begrensinger på våpnene utover dagens regelverk (jeg har sansen for kreative bygg), men å ha en mal for løypesetting som ikke favoriserer krympede matchvåpen (les. ikke frimerkeskyting i skauen).

I grove trekk er det snakk om større figurer og kortere tider.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke negativ til trimmede revolvere,de gjør det lettere å skyte godt.

Fortsatt må det trenes .Mye.Det er ikke mulig å få kjøpt våpen som bringer deg oppover på resultatlistene uten trening i tillegg.

Psyken må også være med.

 

Jeg støtter også ideen om større skiver og kortere tid.

Gjerne flere skiver på lengre hold også.

 

At ting endrer seg er en kjensgjerning.Utvikling er det noen som kaller det.Noe til det bedre og motsatt.Vanskelig å unngå.Jeg foretrekker det "gamle og kjente"på mange områder.

 

Ifølge historieboka:

 

I 1878 kom .32 S&W

I 1903 kom .32 S&W long

I 1902 kom .38 sp

Kaliber .32 S&W var i mange stater i USA tidligere brukt i tjenestevåpen,helt til den ble byttet ut til .38 sp.

Dette fordi den var for svak,hadde for lite "stopping power"som det heter så fint.

Da vil jeg anta at de ikke brukte .38 patroner med 80 i faktor,da kunne de like gjerne holdt seg til .32.

 

Jeg er ikke ute etter forbud mot kreative ladninger i en .38 hylse,men ser gjerne at kaliber .32 S&W long blir tillatt brukt mot at ammoen holder minimumsfaktor.

Minimum kulevekt bør ligge på 98 grs,sånn at man lett kan nå en faktor på 80

 

"Det er jo ingen som vil fjerne ".38" patroner med ca 80 i faktor"

 

En .32 kan lett lades til det samme .

 

I realiteten er den eneste forskjellen på de omtalte patroner ca 2 mm i diameter på hullet pappen.

Det minste hullet lyser som en morgensol i mai,

og i det største hullet ser du ræva på ei blykule :lol::lol:(spøk)

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har faktisk gjort noe med tenkningen min i løpet av noen dager. Hva jeg tenkte i starten, finner en ved å scrolle tilbake.

 

Nå tenker jeg at dette ikke er viktig for meg i det hele tatt. Jeg må flytte mitt fokus til å treffe alle målene med den revolveren jeg til enhver tid bruker i den neste feltløypa jeg skal gjennom. Mitt fokus må flyttes fra våpen, ammo og faktor til gjennomføringen av skytingen ned til hvert enkelt skudd. Det er her potensialet for forbedring ligger.

 

Takk for at du startet debatten. Den var nyttig for meg :-)

Link to comment
Share on other sites

hmm

Ny vinkling:

Hva med stakkaren som har ervervet seg en fin fin m16 til revolverfelt da, som så får avslag på GSP til grovfelt fordi revolveren vitterlig er tilatt....

 

 

Kommer neppe til å skje.

 

Fordi enhver søker må argumentere for egne behov innenfor gjeldende regelverk vil det gå glatt.

Revolver til revolverfelt , grovpistol til grovfelt hvis søkeren har ønske om å være med i toppen.

 

Har man ikke grovpistolbehov søkegrunnlag på VM-grov-Hurtig grov da??

Link to comment
Share on other sites

Det er dette som er så "fortvilt" :? .

 

Når noe etableres - som f.eks. jaktskyting - er det alltid noen som skal tøye grensene i regelverket.

Det ender med spesialvåpen - og mange klasser.

Man går bort i fra den "opprinnelige" hensikten.

 

 

 

Det er fordi noen tror de unngår kjedelig,slitsom og tidkrevende trening med en sånn løsning :?:

Link to comment
Share on other sites

Da har man en utfordring i forhold til det lokale lensmannskontor.

Har selv hatt div utfordringer på det området,og har sittet i lange diskusjoner ang behov og bruksområde.

En bevillgende myndighet som ikke vet hva vi driver med har ikke annet valg enn å følge sitt eget hode.De leser gjerne boka akkurat som en viss annen leser bibelen.

Helt til du har overbevist ham/dokumentert at du har rett og krav på et positivt svar.

Link to comment
Share on other sites

Tipper de fleste oppdager at det er den som skyter best som pleier å vinne, og en nybegynner fokuserer neppe på en tunet revolver fra første stund.

Nå skal jeg ikke spikke fliser om hva som er "nødvendig", men her er det så individuelt fra person til person og fra våpen til våpen.

Slik reglene er, er "tuning" tillatt, men verken påbudt eller kanske ikke så nødvendig i de fleste tilfeller.

Kan ikke se problemet med at det blir opp til enhver.

 

Det er litt for mange stolte nybegynnere med nytt våpen som får høre dette:

Jo da. Den er bra den til å bygge på.

Du ka jo levere den til xxx så får du "tunet" avtrekket og få satt på avtrekkstopper. Så kan du få satt på xxx sikte. Og så kan du jo file litt her og der så skal du se den blir bra etter hvert.

Den ikke fullt så stolte våpeneier går hjem og lurer på hva han har gjort feil. :)

Link to comment
Share on other sites

Og OlavM

Meget tvilsomt at manhurin-salget vil gå i taket pga revolverfelt.

Ser du forresten noen fine kameler ?? :lol:

I Norge kan du søke om støtte til kameloppdrett, sånn at du har noe å leve av når du komme hjem.

 

Kan vise bilde av kamel ja , enn istedet for å svelge noen

 

104.jpg

 

( og trening med en standard revolver utvisker fordelen med en tunet en)(sålenge du ikke bruker King Cobra da)

Link to comment
Share on other sites

Det er litt for mange stolte nybegynnere med nytt våpen som får høre dette:

Jo da. Den er bra den til å bygge på.

Du ka jo levere den til xxx så får du "tunet" avtrekket og få satt på avtrekkstopper. Så kan du få satt på xxx sikte. Og så kan du jo file litt her og der så skal du se den blir bra etter hvert.

Den ikke fullt så stolte våpeneier går hjem og lurer på hva han har gjort feil. :)

 

Det er vel noe av det samme en nybegynner får høre når han har kjøpt nytt Militær feltvåpen og har kjøpt en 1911 i kal 40 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei alle der ute som skyter.

 

Har et spørsmål til deg Frode K.

 

Du har flere ganger snakket om en ting jeg ikke forstår. "Trening"??? Hva er det? er det tabletter (doping) eller?

Å er det kommet inn i reglementet som et påbud, i så fall hvor får jeg tak i det, vil jo heng med jeg også.

 

Hilsen karsken

Link to comment
Share on other sites

Det har vørt oppe og luftet flere ganger å endre det slik at kal 32 kan brukes i revolverfelten, har blitt nedstemt hver gang..

Kan ikke se hva som har endret seg siden sist..

 

 

 

 

Hvor er det dette har vært oppe ?

Og ca når var det sist oppe?

Det hadde vært interresant å lese referat.

Link to comment
Share on other sites

Tror neppe du finner noe referat der du kan lese om dette :D

 

Mye det diskuteres og snakkes om i møter arangsjert av NSF, som ikke ender opp i et referat.

(Deltagerne har alikevell fått luftet sine meninger og erfaringer, og blitt enige om et resultat )

Dette kan av og til også skyldes referentens "selektive" hukommelse :mrgreen:

 

 

Men seriøst, hva har et "pinglekaliber" som 32 8) , i REVOLVER klassen å gjøre :roll:

Alle som har en 32 revolver, har også en 38/357 revolver, vil jeg tro :D

Link to comment
Share on other sites

104.jpg

 

Ja her har vi noen gode representanter for de sanne drøvtyggere - det er fullstendig i klasse med representantene i denne tråden........... :D:D:D

 

Det hadde heller aldri vært på tale med noen faktor i militærfelt dersom ikke noen skyttere i sin tid ville forsøke seg med Benelli m95 i .380acp som pistoler i militærfelt...!

 

Altså hvor fjern går det an å være.

 

Temaet er utdebattert for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

Faktorkrav i revolverfelt vil føre til at "mosjonister" og nybegynnere kommer til å skyte dårligere. Garantert.

For en som er god, spiller det ikke noen stor rolle. Og tuning blir en enda større "nødvendighet" enn det er i dag. Og i dag er det ikke nødvendig med en frisk Smith.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...