Jump to content

kaliber .32 i revolverfelt


frode k

Recommended Posts

Hva synes revolvermenigheten om at det åpnes for å bruke kaliber .32 i revolverfelt.

Hos søta bror har det vært tillatt i mange år.

 

Da blir det ikke lenger så "nødvendig" med såkalt "reduserte ladninger"?

 

Og ja, jeg har en mod.16 som kunne vært mer brukt. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Geir,den er antagelig noe av det siste som blir solgt ut av boet mitt.Med mindre du har vunnet i lotto. :lol:

 

C.Patron

Med god tid så rekker flere å tenke gjennom saken grundig.

Kommer det frem flere synspunkter,både for og imot,så går det an å sende ett velbegrunnet. og gjennomtenkt forslag til neste konf.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at feltskyting har sin opprinnelse fra det militære. Slik sett burde en gå motsatt vei ved heller å innføre faktorkrav også i revolverfelt. Jeg bruker også "rørtenger" i finfelt og grovfelt, men er ikke det egentlig baneskyting i felt?

 

Personlig liker jeg baneskyting minst like godt som feltskyting, men synes det er best at de to grenene er helt forskjellige.

Jeg synes også at uttak til nordisk og selve nordisk mesterkap i feltskyting burde gjennomføres i milfelt og revolverfelt - ikke i fin- og grovfelt.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke var at kaliber .32 skulle innføres i tillegg til kal.38.

Regelen er vel sånn at hvis du ønsker det NHD ,så kan du stille med kal.44 spesial (ikke magnumladning)i vanlig revolverfelt.

Antar at det er "lettere" å skyte godt med kal.32 (med mindre du heter Jansen til etternavn) :)

 

Hvordan ville det bli hvis vi ifra Norge skulle skyte Nordisk mesterskap i F.eks Sverige.Vi med minimum Kaliber .38/faktorkrav og Svensker og Dansker stiller med revolvere i Kaliber .32.

Tror vi får nok stryk i fin og grov om vi ikke skulle gjøre det enda verre for oss selv. :oops:

Dessuten skytes fin og grovfelt med en hånd ,mil og rev hovedsaklig med to.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke da jeg drøftet dette med et par av deltagerne på FKP konferansen sist høst, var et faktorkrav på ca de samme som man har med 105 grs kula og de vanlige ladningene bak denne. Har kronografert den til litt under 800 fps, selv, så en faktor rundt 80 ville vel da gå, men burde kanskje økes litt. 32 revolvere brukes jo også i grov, så et faktorkrav for revolver felt, ville vel gjøre at man ikke går to identiske runder.

Link to comment
Share on other sites

Rundene vil så absolutt ikke være identiske dersom arrangøren gjør jobben sin, og det skal arrangøren gjøre.

Et faktorkrav vil favorisere de som har tunge (les kostbare) spesialvåpen, og vil neppe gjøre kvinneandelen større.

Skjønner ikke problemet med dagens regler, og ser på ønsket om faktorkrav som en løsning på et konstruert problem.

Slik reglene er i dag gir det skytteren anledning og muligheten til å benytte de ladningene skytteren og våpenet trives best med, mens dersom man innfører faktorkrav legges føringer på ammunisjonen som kan slå skjevt og urettferdig ut.

To tilsynelatende identiske våpen kan gå temmelig ulikt med samme ammoen, så en individuell tilpasning vil være det mest rettferdige.

Jeg ser gjerne at kal. 32 tillates i revolverfelt, og ønsker samtidig at ethvert forsøk på innføring av faktor blir begravd i samme slengen.

Jeg ønsker alt som kan øke deltakelsen i feltskyting velkommen, så om noen flere kan komme seg ut av sofakroken dersom de får delta med kal. 32, er det glimrende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner ut fra det du skriver at du har vært på mange felt stevner med forskjellige løype oppsett, for de forskjellige våpen gruppene. Så langt har ikke jeg registrert det. Min grunn for faktor, er at .32 ikke skal gi for stor fordel, i forhold til de langt mer vanlige 38/357 revolverne. Personlig ville jeg nok brukt det jeg skyter best med, valgmuligheten er der, men ei 32 kule i standard long wc tapping, er ikke akkurat noe å kjøre sammenligning med, selv med en 38, som såvidt sier piff. jada, jeg liker bedre å skyte "ordentlig" ammo og har bedre uttelling på magnum felt, enn revolver. Likevel tror jeg også jeg ville valgt det som gir minst rekyl og kjappest sikteoppfølging. Jeg er absolutt for faktorkrav, men har hørt mange gode argumenter imot.

Link to comment
Share on other sites

Endre endre endre, kan vi ikke bremse litt nå?

 

Hvor stor er sansynligheten for at der dukker opp en eneste ekstra sjel fordi om man åpner for 32 i revolverfelt? Svaret er nada, null, nothing. Det blir de samme sjelene som før, vill man skyte 32 i revolver (og det vill man jo), så bruker man den i grovfelt.

 

Jeg er absolutt ikke for å minske morroa mer enn den alt er, konsentrer dere heller om mere konstruktive måter å få folk til feltskytinga.

 

Fokuser heller på at dette er morro for alle, og sport for noen. "Tving" nybegynnerne i klubbene ut i feltløypene, organiser felt trening (noe som vil forbedre de dårligste og de som ikke har prøvd dette før så mye at det sansynligvis blir mer intresangt å stille på stevne). Sett opp klubbmesterskap i felt, kombiner dette med dugnads innkallinger til medlemmene. Kall det funksjonærtrening for feltskyting eller noe, for nye funksjonærer. Bli flinkere til å bruke ett bredere lag av medlemmene som funksjonærer (ser at det somregel er de samme som stiller gang på gang, selv med over 50 medlemmer i klubbene).

 

Kort sagt, bli flinkere til å få de nye skytterne introdusert mot feltskytingen.

 

Jeg er sikker på at endel av frafallet man har av nye skyttere, er basert på at endel i lengden ikke ser noe morsomt i å skyte på en liten runding på 25m hold. Og at disse ikke blir tatt med "ut" i felten for å prøve, ikke fordi t.d "sarte" kvinnfolk ikke klarer å holde en S&W586. De fleste av de såkalt sarte kvinfolka er både tøffere og i betydlig bedre form enn meg, så jeg tror de som er sarte, er smågutter om vil leke mer med koserevolveren sin (ikke at det ikke er gøy), men det er ikke noen god grunn for å ødelegg for de andre?

 

 

 

Nei, vill dere ha med flere kvinfolk og nybegynnere generelt, så får dere se å dra med dere flere kvinfolk og nybegynnere ut i løypa. Sørge for å gi de trening og muligheter til å oppnå noe i sporten. Og husk at spesielt kvinfolka helst bør introduseres til sporten uten å måtte stille i full felt uniform i gjørma.

 

Skulle bare ønske jeg fikk gjennomslag for dette i egen klubb. :(

 

P.s hva er galt med reduserte ladninger? Er jo en hobby i hobbyen det for de av oss som trives med slikt, det fine med revolverfelten, er jo nettopp at enhver dukker opp med det man trives (og bommer) mest med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min tanke da jeg drøftet dette med et par av deltagerne på FKP konferansen sist høst, var et faktorkrav på ca de samme som man har med 105 grs kula og de vanlige ladningene bak denne. Har kronografert den til litt under 800 fps, selv, så en faktor rundt 80 ville vel da gå, men burde kanskje økes litt. 32 revolvere brukes jo også i grov, så et faktorkrav for revolver felt, ville vel gjøre at man ikke går to identiske runder.

 

Hvorfor faktorkrav ???

 

Er det dukket opp noe nytt siden sist dette ble diskutert i dett forum ?

 

Man snur ikke resultatlisa ved å innføre noe som helst faktorkrav, vokn opp !!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at feltskyting har sin opprinnelse fra det militære. .

 

Her tar du feil :wink:

 

Hvis det er noe som kommer fra det militære så er det Praktisk skyting, eller Stridsskyting som det hette tidligere :D

 

 

Og JA faktorkrav, samme hva det er eller blir vil gjøre alle til vinnere,, GARANTERT :lol:

 

At dere ikke skjønner det snart, det er de beste, mest trente, mest talentfulle som ALLTID vinner, helt uavhengig av faktorkrav eller ikke :!::D

Link to comment
Share on other sites

De færreste blir vinnere - med eller uten faktorkrav. Jeg er godt fornøyd med ordningen slik den er i dag. Trådstarter er særdeles vanskelig å beseire. Sist vi møttes med revolver ble det uavgjort.

Poenget mitt er at vi skal konkurrere på like vilkår. Blir det åpnet for revolver i .32, vil jeg også kjøpe meg en. Jeg er ikke bedre enn at jeg i hvert fall ikke kan starte med handicap.

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at det skal smelle litt og være litt "trøkk" i patronene som brukes i feltløypa. De fleste feltskyttere er ute etter å ha det morro. Det burde være mange flere stevner med kraftige kaliber.

Vi har tilstrekkelig med 22LR stevner på banen.

 

Jeg stemmer for trøkk, smell og morro i feltløypa så får "nerdene" sitte hjemme på laderommet og måle krutt. :D

Link to comment
Share on other sites

Revolver og militær - skytes idag for det meste med 38 og 9 mm. To noenlunde tilsvarende kaliber.

Hvorfor har 9 mm faktorkrav -og ikke 38`en?

 

Synes personlig at det skulle vært samme kravet til 38.

 

Det må da være litt forskjell på våpenene i fin/grovfelt - og de to øvrige klassene ?

 

Men for å gjøre det enkelt - gjør som nhd foreslår: La alt bli .22 :(

Det er jo ikke mer rekyl i en tung 32 - enn hva det er med en Stinger i en kort spesialpistol :)

 

Også slipper man alle disse våpenene (og sikkert med POD`s "God bless you" :) ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at feltskyting har sin opprinnelse fra det militære. .

 

Her tar du feil :wink:

 

Hvis det er noe som kommer fra det militære så er det Praktisk skyting, eller Stridsskyting som det hette tidligere :D

 

 

Og JA faktorkrav, samme hva det er eller blir vil gjøre alle til vinnere,, GARANTERT :lol:

 

At dere ikke skjønner det snart, det er de beste, mest trente, mest talentfulle som ALLTID vinner, helt uavhengig av faktorkrav eller ikke :!::D

 

Feltskyting er praktisert her i landet lenge før stridsskytingen kom på slutten av 70- tallet. Før i gamle dager ble det skutt på figurer som forestilte olme tyskere som løp mot deg, apporthunder osv.

 

Selv om vi i dag har beveget oss langt fra opprinnelsen, er det vel drøyt å påstå at feltskyting ikke har et militært opphav :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange her på forumet har en .32 revolver?

 

Tror ikke "kundegrunnlaget" gir nok grobunn for dette. Sorry, Frode.

 

Ikke noe å være lei seg for det ,Viggo. :)

Årsaken til at jeg foreslår dette er at en såkalt redusert ladning i .kal.38 ikke er verre å hanskes med enn en normal .32 S&W long fabrikkpatron.

Faktorkrav har jeg ikke gjort meg opp noen mening om,fordi jeg tror at den skytteren som har dagen sin vinner uansett ammo.(såfremt det ikke er mange skiver på langt hold dvs 60 m++,og det er sjelden i revolverfeltløyper her i trønder-riket.

 

NHD skrev:

Poenget mitt er at vi skal konkurrere på like vilkår. Blir det åpnet for revolver i .32, vil jeg også kjøpe meg en. Jeg er ikke bedre enn at jeg i hvert fall ikke kan starte med handicap.

 

Du kan jo isteden vurdere redusert ladning ,framfor å kjøpe en revolver til :mrgreen:

 

Og når det først er nevnt kal.22,hvor mange av siste års vinnere i spes-rev har skutt med kal.22 ?

Link to comment
Share on other sites

"Og når det først er nevnt kal.22,hvor mange av siste års vinnere i spes-rev har skutt med kal.22 "

 

Kan det være at det er vanskelig å få et like fint avtrekk på en .22 som en .38?

Og at .38`en velges av den grunn?

Også kan jo en "god 9`er" bli en 10`er ved bruk av .38 vs. 22.

 

Presisjonspotensialet for å fylle med .22 som .38 - er nok tilstede :)

Link to comment
Share on other sites

"Og når det først er nevnt kal.22,hvor mange av siste års vinnere i spes-rev har skutt med kal.22 "

 

Kan det være at det er vanskelig å få et like fint avtrekk på en .22 som en .38?

Og at .38`en velges av den grunn?

Også kan jo en "god 9`er" bli en 10`er ved bruk av .38 vs. 22.

 

Presisjonspotensialet for å fylle med .22 som .38 - er nok tilstede :)

 

En god 9´r blir 10´r med .32 også på grunn av regler for tolking.

 

Det vi først og fremst kniver om når vi skyter revolverfelt er jo hvem som behersker teknikken med singel/dobbelaction best. :?::?:

Kaliber er vel egentlig av mindre betyding.

 

Og,Shadob !

Jeg vil mye heller skyte .32 revolverfelt her enn å kjøre til Sverige.Det blir for dyrt.

(Og i Sverige må du løfte 1360 gram med oppspent hane før du får gå ut å skyte.

Mulig at det er forandret nå.)

 

Må si at jeg er svært enig i ditt synspunkt som angår kuler som ikke går igjennom skiver og oppheng.

Link to comment
Share on other sites

"teknikken med singel/dobbelaction best"

 

Og med en tunet S&W .38 blir det bedre enn med en tunet S&W .22.

Mine .38`er synes jeg er bedre å skyte DA med enn mine .22 - men vil kanskje forandre mening når jeg behersker teknikken godt nok (eller starter pekefingertrening med 30 kg vekter :) ).

Link to comment
Share on other sites

1360g med oppspent hane må en løfte i sverige, siden man ikke har lov til å endre på våpenet (finnes vel knapt en revolverfelt revolver i norge som er såpass urørt at den er lovlig å bruke i sverige).

Men 1360g med oppspent hane, må man løfte i norge også. Så lenge en ikke har tatt bort SA funksjonen.

 

Så hva var egentlig poenget frode k?

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at det skal smelle litt og være litt "trøkk" i patronene som brukes i feltløypa. De fleste feltskyttere er ute etter å ha det morro. Det burde være mange flere stevner med kraftige kaliber.

Vi har tilstrekkelig med 22LR stevner på banen.

 

Jeg stemmer for trøkk, smell og morro i feltløypa så får "nerdene" sitte hjemme på laderommet og måle krutt. :D

Jeg skjønner jo at du syns det er gøy at det smeller og har litt trøkk.

Mange andre syns det er gøy å treffe, og da ønsker mange å tilpasse ammunisjonen til seg selv og sitt våpen.

Selv om du fokuserer på smell og trøkk, trenger vel ikke alle andre gjøre det ?

Slik det er nå, uten noe faktorkrav, er det mest rettferdig i og med at alle har alle muligheter.

Begrensinger er ikke rettferdig og trekker neppe flere deltakere.

Det blir nesten som å tvinge alle hopperne til å stille med like lange ski.

Vil man ha ekstra mye smell og trøkk fins det jo gode muligheter for det også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner ut fra det du skriver at du har vært på mange felt stevner med forskjellige løype oppsett, for de forskjellige våpen gruppene.

Der jeg pleier å skyte stevner, pleier vi å skyte F/G lørdag og M/R søndag.

De fleste skivene er de samme, men noen små skiver tas bort og større settes opp.

Den vesentligste endringen pleier å være redusert avstand, økte skytetider og andre skytestillinger søndagen, og det funker helt fint til å gi en helt annen opplevelse av løypa.

Link to comment
Share on other sites

Er vel 70-80 gr. kuler å få tak i til .38 også :?

 

Synes det er helt ruskende galt at .38 prosjektiler ikke penetrerer skivebakgrunnen bedre enn en .22.

 

Jeg gremmes når jeg ser en 38 kule som knapt nok henger i treverket :evil:

Slike ladninger en enten feilladninger eller ladet av noen som ikke har testet presisjonen.

En kule trenger en viss hastighet til å stabiliseres, så de må gjerne lade så svakt for meg.

Blir avstanden lang, er ikke lav fart en fordel.

De fleste ladninger er et kompromiss mellom fordeler og ulemper.

Det blir opp til enhver.

 

For ordens skyld; jeg bytter aldri ut min 38 med en 32 selv om det skulle bli tillatt.

Det overlater jeg til kamelpiskere med slappe håndledd :twisted:

Link to comment
Share on other sites

1360g med oppspent hane må en løfte i sverige, siden man ikke har lov til å endre på våpenet (finnes vel knapt en revolverfelt revolver i norge som er såpass urørt at den er lovlig å bruke i sverige).

Men 1360g med oppspent hane, må man løfte i norge også. Så lenge en ikke har tatt bort SA funksjonen.

 

Så hva var egentlig poenget frode k?

 

Jeg synes du redegjør for poenget på en grei måte selv ! :)

 

Vi får delta på dispans når vi skyter "landsdelsmatch" i Sverige,siden Norske revolvere som regel er godt tunet og ikke har SA-funksjon intakt.

 

Det som blir snedig er at noen bruker f.eks 105 grs kule satt nesten helt i bunn av hylsa,med 1,5 grs med 310 som ladning.

 

Hva kan da være problemet med å tillate kaliber .32 ?

Link to comment
Share on other sites

Det er endel år siden jeg var på feltstevne sist, men jeg har mine meninger om Revolver felt.

Når folk dytter kula langt ned i hylsa med bare bittelitt krutt bak, så kan det vel ikke kalles .38spes.

Og kaliber .32? Nææh, hva blir det neste da? Noe sånt:

 

 

 

sku_11379_1.jpg

:lol:

 

Jeg er for faktorkrav :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi inne på essensen i det jeg lurer på.

Ligner / ligner ikke...........uansett

En revolver er en revolver uansett kaliber,det er vi vel enige om ?

 

I min egen klubb er det skyttere(av den eldre garde)som sterkt misliker "blodtrimmede racingrevolvere"

De foretrekker 100 % orginale utgaver og skyter konsekvent SA,flere av dem skyter meget godt også.

 

Derfor ,som jeg har skrevet tidligere i tråden:

Det vi først og fremst kniver om når vi skyter revolverfelt er jo hvem som behersker teknikken med singel/dobbelaction best.

Kaliber er vel egentlig av mindre betyding. :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Er dere vrange m.h.t. forståelsesterskelen nå :)

 

Når jeg skriver ligner på - mener jeg hva utgangspunktet for hva 38 Spec var.

Var ikke det sånn ca. 158 gr. kule - med noe høyere hastighet enn hva mange feltladninger har i dag?

 

En 105 gr. med noen kruttkorn som er vanlig brukt idag - ligger ihvertfall langt under fabrikknivå på ovennevnte kulevekt.

 

En 454 Casull - blir liksom lite 454 Casull hvis man lader en 210 gr kule til 800 fps. :wink:

Selv om våpenet er en FA mod. 83 i cal. 454 Casull.

Link to comment
Share on other sites

En Ferrari uten bensin på tanken er da fortsatt en Ferrari.

Regelverket spesifiserer kun kaliber (= innvendig diameter på røret), ikke ladning, annet enn at magnumladninger ikke er tillatt.

Det jeg vil frem til er hva som er problemet med dagens regelverk ?

Hvilket problem skaper dagens regelverk, annet enn et problem som befinner seg inni hodet til enkelte som syns og mener?

Svaret er at det ikke skaper et eneste reellt problem annet enn for de som lader så svakt at kula ikke stabiliseres eller at de får problemer når holdet blir over 30 meter, og det problemet må de gjerne lage for seg selv innenfor dagens regelverk.

Til nå har ingen klart å komme med noe som er et problem, kun hva man syns.

Det man må synse om, er vel reellt sett ikke et problem, eller hva.

Man må ikke glemme hva som er formålet med vårt regelverk, nemlig å tilrettelegge for like konkurransebetingelser.

Å skulle ha restriksjoner på noe som er en nødvendighet for å ha muligheten for å stille på like vilkår (les. ammo som passer våpen og skytter), er blodig urettferdig.

Igjen vil jeg dra paralleller til annen sport og spørre om det ville vær rettferdig om alle hopperne måtte bruke samme skilengde eller om Petter Northug og Oddbjørn Hjelmeseth måtte bruke ski med samme spenn ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er dere vrange m.h.t. forståelsesterskelen nå :)

 

Når jeg skriver ligner på - mener jeg hva utgangspunktet for hva 38 Spec var.

Var ikke det sånn ca. 158 gr. kule - med noe høyere hastighet enn hva mange feltladninger har i dag?

 

En 105 gr. med noen kruttkorn som er vanlig brukt idag - ligger ihvertfall langt under fabrikknivå på ovennevnte kulevekt.

 

En 454 Casull - blir liksom lite 454 Casull hvis man lader en 210 gr kule til 800 fps. :wink:

Selv om våpenet er en FA mod. 83 i cal. 454 Casull.

 

Shadob,det du skriver her kunne det like gjerne vært meg som skrev. :)

Jeg skjønner nøyaktig hva du mener,og det gjør gringoen også.

 

En .38 spec ladd til .32 nivå er ikke en .38 spec ladning........ men tillatt.

derfor ser ikke jeg problemet med å tillate kal.32.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...