Jump to content

.30-30 Win til elg?


The Kid

Recommended Posts

30-30 Ackley Improved, ladet med spisskuler og med annet krutt enn de hadde tilgjengelig i Ladeboken 5, slutt ut av boltrifle eller enkeltskuddsrifle med litt langt løp?

 

Holder som bare det den! Antakelig holder den ladet litt varmt ut av en Marlin også, med den nye klulene til Hornady - når de bare blir tilgjengelig på hjemmeladermarkedet......

 

Fulmen regna vel litt på det for Contender og kom - så vidt jeg huser - til at det var LÅSEKASSA som var for svak..... Men vent bare som bomber han oss med tall.... Fulmen? Yoooo Fulmen? Fyr opp ladeprogrammet ditt!

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det står jo i boka at den ikke er lovlig på storvilt i norge.. det vil vel si at da spiller det ikke noen rolle, hvilket krutt en kan få fatt på i dag??

 

er noe ulovlig så hjelper det vel ikke om kruttet blir bedre..

 

Det jeg tenkte mest på var om det var et forbud mot denne patronen (på storvilt) eller om det kun blir sett ut fra kravet som er satt,på 100meter.

Link to comment
Share on other sites

Problemet, (hvis en kan kalle det det) er at godkjente storviltkalibre er inndelt i nettopp storviltkalibre..

30-30win har aldri stått på den lista..

 

Vi har samme greia med 25-06. Den kunne blitt et fint reinsdyr-kaliber med den rette ladningen.

Finnes ikke "på lista" den heller...

Link to comment
Share on other sites

Husk på at rådyr er storvilt, og det skal avlegges skyteprøve, men energikravet er ikke det samme som for elg, hjort og rein og andre "store" storvilt.

Det finnes så vidt jeg vet ingen liste over "godkjente" kalibre. Det er et krav til kulevekt og til anslagsenergi. Oppfylles disse kravene er ammunisjon/våpen lovlig. Men det er jegeren som må dokumentere at kravet er tilfredstilt.

Alt dette finnes i forskrift om jakt og fangst og instruks for skyteprøven.

Link to comment
Share on other sites

Godkjente storviltkaliber? Hvor finner man en slik liste? Ikke i lovverket...

 

Her er utdrag fra forskriften:

FOR 2002-03-22 nr 313: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Hvis noen kan komme med gjeldende regler som begrenser kalibervalg utover dette så vil jeg gjerne se de.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det står jo i boka at den ikke er lovlig på storvilt i norge.. det vil vel si at da spiller det ikke noen rolle, hvilket krutt en kan få fatt på i dag??

 

er noe ulovlig så hjelper det vel ikke om kruttet blir bedre..

 

Det jeg tenkte mest på var om det var et forbud mot denne patronen (på storvilt) eller om det kun blir sett ut fra kravet som er satt,på 100meter.

 

Nåvel, Ladeboken er bra, det er så, men det er ikke Bibelen!

 

Det er et produkt skrevet av private uten noen forbindelse med statsapparatet, så hva som står der er for så vidt uinteressant i denne sammenhengen.

 

Det er energikrav på 100 meter som er kravet som gjelder. Dersom du kan demonstrere at det du skyter holder kravet på 100 meter, så har du en storviltpatron.

 

Det diskusjonen står om når det gjelder 30-30 Win (som er en utmerket patron for vilt på en storelgs størrelse, men ikke i Norge) er hvorvidt 30-30 kan lades til slik intensitet på en sikker måte.

 

Der er juryen litt delt, men de fleste heller til at den ikke kan det, og samtidig lades med en butt kule eller rundneset kule, som må til for å kunne skytes ut av ei rilfe med rørmagasin, fordi da taper kula for mye fart til å møte energikravet på 100 meter.

 

Dersom kravet var satt som munningsenergi, til samme ladeintensitet, heller jeg til at 30-30 ville holde kravet.... men den ville uansett balansere på kanten --- i Magnum-Norge.

Link to comment
Share on other sites

Her er listen det refereres til.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?name ... rsikt.html

 

Dette har ingenting med KRAVET å gjøre, det er bare en utfyllende forklaring, et "brev" til jegerne.

 

Se litt mot bunnen av oversikten:

 

Dette er ingen fullstendig oversikt over eksisterende riflekalibere.

 

Har vel for så vidt jeg vet ikke påstått noe annet :wink:

 

Det forekommer en hel rekke kalibere som er såpass uvanlige at de ikke er tatt med i oversikten.

Slike kalibere er naturligvis tillatt brukt på jakt, så lenge de tilfredsstiller de krav til anslagsenergi og ammunisjonstype som er gitt i ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst”.

Link to comment
Share on other sites

Problemet, (hvis en kan kalle det det) er at godkjente storviltkalibre er inndelt i nettopp storviltkalibre..

30-30win har aldri stått på den lista..

 

Vi har samme greia med 25-06. Den kunne blitt et fint reinsdyr-kaliber med den rette ladningen.

Finnes ikke "på lista" den heller...

 

Jeg vet ikke hvem du referer til, eb vrangvillig oppskytingsleder som ikke har gjort leksa si, eller en saksbehandler oppe i DN, som tilfeldigvis svarer på telefonen, og ikke har annen greie på dette, enn at han har ei håndbok med skriv foran seg, og liten peiling på hva han snakker om?

 

Se nederst på denne lista:

 

Dette er ingen fullstendig oversikt over eksisterende riflekalibere.

 

Kan du dokumentere at 25-06 holder energikravet som Fulmen siterer, så har du en Storviltpatron å hånda, uansett hva og hvem som måtte mene noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Ja at den ikke kommer med på lister og kansje heller ikke blir levert ferdigladet med spisse kuler, betyr vel ikke at den ikke kan lades til og klare kravet. Noe jeg faktisk skulle ha klart temli enkelt.. Men det hjelper jo lite HVIS det finnes et forbud mot og bruke denne på storvilt, noe jeg altid har hørt og lest..

 

Det er ikke meningen på noe vis og henge ut ladeboken, men siden det står der oxå, så ville jeg faktisk også anta at han som har skrevet det har det fra en plass..

 

Hadde noen spurt meg i går: Ville jeg ha sakt at 30-30win er ulovlig på elg.

hadde noen spurt meg i dag: Hadde jeg svart vet ikke eller kansje, noe jeg føler er litt tynt svar og avgi, hvis jeg blir spurt. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Enkelt?

 

Hvilke forutsetninger har du? Hva for slags rifle? Hva for slags løpslengde? Hva for slags kuler? og hva forslags krutt?

 

Enkelt er det nok ikke, det er derfor det står det som står i ladeboken, Svein Solli eller Eirik Moen, eller en av de andre har ikke funnet ladninger som holder kravet. Hadde de DET, ville det ha blitt en kampanje og en føljetong i gamle Våpenjournalen!

Link to comment
Share on other sites

Du må huske å ha kronograf og formlene klar til skyteleder under oppskyting :mrgreen:

Det er vel grunnen at den "lista" er lagt, så folk har noe å forholde seg til. Hadde jeg vært skyteleder hadde ikke jeg godtatt den uten at skytter kunne bevist at den holdt kravet.

Link to comment
Share on other sites

Men di måtte ta hensyn til trykk og modell 94 bøylerifle. Ikke en maxladning til en TC Encore foreksempel.

 

Klart de kunne ikke kommet med dataer som kunne ha vert farlige og bruke i deres eget testvåpen, med tanke på kammer trykk og spissekuler i rørmagasin..

 

Så jeg ville da heller ha forbydd våpenet fremfor kaliberet i denne samenheng. som ble gjort med kragen i lang tid...

 

Det er jo trosalt kaliberet jeg spør om er lovlig på elg jakt, med de optimale forholdene.. ikke låse meg fast i rørmagasiner og rundnesa kuler..

Link to comment
Share on other sites

Nå har du forstått det. Innenfor forsvarlig trykk i en bøylerifle og med flatnese går det nok ikke, og slikt er uansett ikke noe man som seriøs skribent kan oppfordre til. Men med høyere trykk og spisskule skal det være mulig med litt "medvind" (altså langt løp som gir gode hastigheter).

Link to comment
Share on other sites

Det var bare lover og regelverket jeg var ute etter her..

 

Så sånn som jeg forstår det så kan jeg ta og bruke 30-30win på elg, hvis jeg hoder meg innenfor kravet til elg..

 

Og patronen i seg selv er ikke ulovlig på storviltjakt..

 

Så da er vel svaret på mit spørsmål: Ja den er lovlig på elg,under visse forutsettninger...

Link to comment
Share on other sites

Problemet, (hvis en kan kalle det det) er at godkjente storviltkalibre er inndelt i nettopp storviltkalibre..

30-30win har aldri stått på den lista..

 

Vi har samme greia med 25-06. Den kunne blitt et fint reinsdyr-kaliber med den rette ladningen.

Finnes ikke "på lista" den heller...

 

Jeg vet ikke hvem du referer til, eb vrangvillig oppskytingsleder som ikke har gjort leksa si, eller en saksbehandler oppe i DN, som tilfeldigvis svarer på telefonen, og ikke har annen greie på dette, enn at han har ei håndbok med skriv foran seg, og liten peiling på hva han snakker om?

 

Se nederst på denne lista:

 

Dette er ingen fullstendig oversikt over eksisterende riflekalibere.

 

Kan du dokumentere at 25-06 holder energikravet som Fulmen siterer, så har du en Storviltpatron å hånda, uansett hva og hvem som måtte mene noe annet.

Ikke heng ut meg da Keith! Det er personen(e) som har utarbeidet denne lista* som skulle vært hengt.

Jeg veit inderlig godt at vi har en billion andre kalibre som ikke står på lista * som holder storviltkravet med god margin, men så lenge slike oversikter finnes OG desverre brukes her til lands, så blir det mer en regel uten unntak..

 

Du må huske å ha kronograf og formlene klar til skyteleder under oppskyting :mrgreen:

Det er vel grunnen at den "lista" er lagt, så folk har noe å forholde seg til. Hadde jeg vært skyteleder hadde ikke jeg godtatt den uten at skytter kunne bevist at den holdt kravet.

En skyteleder har ingen ting å si. Så lenge du tar storviltprøven med f.eks en 222Rem (som forøvrig står på lista* over godkjent til rådyr, bever, jerv og gaupe. Som forøvrig også er storvilt).

Det er ute i skauen og på fjellet problemene kommer hvis du ikke har et kaliber som er ført opp på lista* over viltet du jakter.

Har du sett en oppsynsmann med Kronograf og pc med ballistikkprogram på fjellet noen gang?

 

* Noe møkk som er oppfunnet for å forenkle uvitenhet og forvirring...

Link to comment
Share on other sites

nei den ser jeg at for kan bli litt kinki, men etter masse styr frem og til bake og gjerne med en neve beslaglakte patroner, som du senere må skyte i rifla di for og bevise at du er innenfor anslagsenergin med dine jaktpatroner, så har du faktisk ikke gjort noe ulovlig til slutt..

 

Kansje veldig dumt og ikke klare anslget da :D

 

Sånn at ikke du i utgangspungtet gjør noe ulovlig med og ha dette kaliberet med på elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hø Hø, DER fikke jeg dagens glis gett!

 

Jo jeg innser temmelig raskt at en oppsynsmann med ei liste, skrevet av en tosk og lest av en tosk, som ikke har begrep om å lese de nederste VIKTIGE setningene, er en formiddabel motstander!

 

Da hjelper det neppe å komme anstigende med en 500 Whisper, som holder storviltkravet med demper og subsonisk ammunisjon, i følge M. Vinje, den står jo ikke på lista! :shock:

 

Men altså: selv en slik oppsynsmann må bøye seg for lovens bokstav, så om han opptrer bryskt og truende på feil grunnlag, så skulle grunnlaget være lagt for å ende den karriæren som oppsynsmann.

 

Nei det GAMLE kravet til storviltammo var mye greiere: 7,62mm og blyspisskule og 6,5mm Krag med blyspisskule på minst 10 gram, var det noe sånt?

 

Det var i allefall en gammel jeger som ble referert her eløler på SL, som gikk til Lensmannen når skytelederen forsøkte å vise ham bort fra oppskyting med en Winchester i 30-30.

 

I brevet fra lensmannen sto det noe slikt: kalibret er 7,62mm og det skytes med blyspissammunisjon, våpnet og ammunisjonen er således tillatt på storviltjakt! :D

 

PS, jeg er da på ingen måte ute etter å henge NOEN jeg! Ikke byråkratene en gang, men jeg er antakelig i et USEDVANLIG bra hommør for tiden!

Link to comment
Share on other sites

 

Nei det GAMLE kravet til storviltammo var mye greiere: 7,62mm og blyspisskule og 6,5mm Krag med blyspisskule på minst 10 gram, var det noe sånt?

!

 

Det gamle, gamle kravet var nok greiest ja. :D

 

Men det kravet som er nå, er nå bedre enn det gamle som var etter det gamle gamle før det nye kom .. :D

Link to comment
Share on other sites

nei den ser jeg at for kan bli litt kinki, men etter masse styr frem og til bake og gjerne med en neve beslaglakte patroner, som du senere må skyte i rifla di for og bevise at du er innenfor anslagsenergin med dine jaktpatroner, så har du faktisk ikke gjort noe ulovlig til slutt..

 

Kansje veldig dumt og ikke klare anslget da :D

 

Sånn at ikke du i utgangspungtet gjør noe ulovlig med og ha dette kaliberet med på elgjakt.

 

Artig sak om vi regner bakjover for 30-30 Win ut av ei bøylerifle: (og her bør Fulmen kontrollere!)

 

2200 Joule på E100 tilsvarer sånn ca en resthastighet på litt over 663m/s ute på hundre meter.

Ser en litt i tabeller taper vanlige jaktkuler opp mot 20 - 25% av hastigheten på 100 meter, det betyr at kula må ha starta med noe slikt som 812m/s.

 

Det betyr igjen at E0, munningsenergien må ha vært omtrent 3300 Joule, eller 337 kgm.

 

DET tror jeg en 30-30 Win skutt ut av ei vanlig bøylerifle klarer akkurat mener å huske at det selges fabrikkammo som holder 338 - 340 kgm på E0 i 30-30.

Problemet med bøylerifler er kuleformen, kula taper farten fortere enn spisse jaktkuler med høy BC.

 

Det betyr at en 30-30 er bra nok for Storvilt, spesielt på litt kortere hold, men tradisjonelt har jo kravet blitt satt på sinnsykt lange hold, vi jadfde jo tidligere et krav på 300 meter!

Link to comment
Share on other sites

Du må huske å ha kronograf og formlene klar til skyteleder under oppskyting :mrgreen:

Det er vel grunnen at den "lista" er lagt, så folk har noe å forholde seg til. Hadde jeg vært skyteleder hadde ikke jeg godtatt den uten at skytter kunne bevist at den holdt kravet.

 

skyte leder? vel, det er nå vel samme prøven for elg og rådyr da? så om han kommr og vil ta prøven med en 30-30 så har da det ikke noe å si der, det er først når han skal jakte elg at jaktleder vil kunne spørre litt da.

 

det med at denne patronen står på ei "veiledende liste " og rådyrpartoner som ikke er lov på elg er vel fordi dette er en patron som er en bøylerifle patron og da butikk ammo er snilt ladd og med butte kuler, men dersom enn har en enskelskudd eller dobbel rifle i 30-30 win med normalt langt løp og lader med litt spissere kuler så vil vel også dette kaliberet tippe over grensa på 100 m.

 

ser der nevnes 25-06 som en som er i gamme gata, problemet der er vel at tilgangen på tunge nok kuler ikke er så god? ett problem som ikke finnes for 30-30, men klart, får du tak i en kule til 25-06 som holder kravet til vekt og ansalgg energi så kan jeg ikke helt se problemet av loveligheten her. som der ble referet til så sier regelen bare noe om at det skal være ekspanderende prosjektil, en hvis kulevekt med en gitt energi på 100 m.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var jaktleder......

 

Ville jeg ikke hatt noen innvending mot 30-30 og bøylerifle, dersom skuddholdet på posten i utgangspunktet er kort, feks i skog, eller som hundeførerbørse.

 

Faktisk er bøylerifle helt suveren til det siste formålet, det kreves langt mindre trening for å få avgårde raske andreskudd med bøylerifle enn med bolt. Jeg sier ikke at ikke bolt er rask, men det kreves nå egentlig årelang trening for å nå nivå med Texas på Landsskytter-stevnet, mens selv jeg kjapt har øvd opp ferdighet med bøyle, slik at man skyter nesten like raskt som med halvauto.

 

Dersom jeg var jaktleder........... det kommer aldri til å skje.

 

Men det indikerer kanskje at det er mange jaktledere rundt omkring som med fordel kunne gjøre hjemmeleksa si litt bedre?

 

Reglene er til for å sikre så rask og smertefri avliving av viltet som mulig, men som alle regler, har de ingen egenverdi, dersom hensikten kan oppnås på annen og like sikker måte, så er det i tråd med regelverkets intensjoner.

 

Dessverre innser jeg at vi ikke lever i en perfekt verden, og at et menneske som er gitt et snev av makt, og et regelverk å følge, som regel kommer til å følge regelverket, uten å anstrenge seg en smule og tenke litt praktisk selv.....

Link to comment
Share on other sites

Du må huske å ha kronograf og formlene klar til skyteleder under oppskyting :mrgreen:

Det er vel grunnen at den "lista" er lagt, så folk har noe å forholde seg til. Hadde jeg vært skyteleder hadde ikke jeg godtatt den uten at skytter kunne bevist at den holdt kravet.

 

Hvorfor i alle dager skulle du som skyteleder kreve slikt av en skytter? En skytter kan skyte opp med vilket som helst kaliber han. Nå tror jeg du ikke skal overdrive din stilling på skytebanen. Du kan gi råd, men du kan i utgangspunktet ikke nekte noen å skyte opp med en 30-30 win. Den er fult lovlig på andre dyr en elg. Og hvis skytter vil bruke penger på å skyte opp med denne børsa så er jo det opp til han.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor i alle dager skulle du som skyteleder kreve slikt av en skytter? En skytter kan skyte opp med vilket som helst kaliber han. Nå tror jeg du ikke skal overdrive din stilling på skytebanen. Du kan gi råd, men du kan i utgangspunktet ikke nekte noen å skyte opp med en 30-30 win. .

 

Jeg er ikke skyteleder, skal aldri bli det heller. Men jeg tror nok de fleste oppegående skyteledere ikke vil sette signaturen på kortet til en som har skutt med f.eks 222. Joda jeg sa feil tidligere, klart 30-30 kan brukes på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor i alle dager skulle du som skyteleder kreve slikt av en skytter? En skytter kan skyte opp med vilket som helst kaliber han. Nå tror jeg du ikke skal overdrive din stilling på skytebanen. Du kan gi råd, men du kan i utgangspunktet ikke nekte noen å skyte opp med en 30-30 win. .

 

Jeg er ikke skyteleder, skal aldri bli det heller. Men jeg tror nok de fleste oppegående skyteledere ikke vil sette signaturen på kortet til en som har skutt med f.eks 222. Joda jeg sa feil tidligere, klart 30-30 kan brukes på rådyr.

 

Hardaikke Skytelederen noe med! Som påpekt over her er det samme prøve for Rådyr og Elg/Hjort.

 

Så skytelederen skal ikke blande seg oppi noe han ikke har noe med! Punktum. Han skal kontrollere skyteferdighet og sette stempel og signatur på DET.

 

Hva jegeren bruker børsa til er en annen skål. Som kjent er 222 lovlig og ikke minst VANLIG på rådyr.

 

Derimot, atter som påpekt over, har Jaktlederen noe med hovrdan selve jakta avvikles.

 

Der kan det nok oppstå tvilstilfelle, men som sagt over, det burde være anledning til å ta mer hensyn til jaktomstendighetene, 30-30 kan godt brukes på elg og like stort vilt, skyteavstand og jaktforhold avgjør det, og 30-30 brukes mye andre steder enn i Norge. Samme forhold med 25-06 og en lang lang rekke interesante kaliber.

 

Vi lever nå under 3. versjon av forskrifter etter krigen. Forskriften er på ingen måte spesielt bra og burde forbedres - vi må huske at urealistiske krav, sett i forhold til den faktiske jaktformen i landet vårt, har vært gjennomgangsmelodien, heller enn unntaket. Vi husker 200 kgm på 300 meters hold og burde le høyt!

Link to comment
Share on other sites

jeg tror nok de fleste oppegående skyteledere ikke vil sette signaturen på kortet til en som har skutt med f.eks 222

Tja, da er vel ikke skytelederen på Nidarosbanen særlig oppegående, da. For han signerte kortet da jeg skjøt opp med drillingen i 5.6x52R i fjor. Samt for .223'en.

Link to comment
Share on other sites

Ja.

30-30 win kan brukes på storviltjakt hvis kravet om anslagsenergi er overholdt, og at du kan bevise det ovenfor den personen med begrenset politimyndighet du eventuelt skulle treffe på under jaktutøvelsen.

 

Men jeg er redd for at det eneste rette i så måte er å få tak i en dispensasjon med underskrift fra DN som må medbringes under jaktutøvelsen..

 

 

Forøvrig er det enhver jegers ansvar å overholde regelen om anslagsenergi.

Link to comment
Share on other sites

Nå er tråen glidd noe ut...

 

Er det lov og brukke denne patronen (30-30win) på elgjakt?

 

dersom den lades med tung nok kule og gir nokk anslag..

 

Ja, og det lar seg gjøre. Bla i en Marlin forutsatt at en aksepterer 1 skudd i kammer og 1 i magasin (pga av dette med rørmagasin og spisse kuler.)

 

Forøvrig ikke mange rifler i 6,5x55 og kortløpede 308win som faktisk holder kravet men det har DN valgt å hoppe elegant over med en uttalese om at det generellt er data fra ammo-produsent som skal legges til grunn....

Link to comment
Share on other sites

"Forøvrig ikke mange rifler i 6,5x55 og kortløpede 308win som faktisk holder kravet men det har DN valgt å hoppe elegant over med en uttalese om at det generellt er data fra ammo-produsent som skal legges til grunn...."

 

Og det hadde de sluppet unna like elegant, dersom de hadde satt kravet til MUNNINGSENERGI, som nesten alle kan måle selv, ved å kronografere utgangshastigheten og veie ei kule.

 

Å måle hastigheten - direkte kronografere på 100 meter, derimot er det ikke mange som klarer.....

 

Ved å spesifisere E0 eller i praksis E3 i stedet for E100, og sette kravet til 3000 Joule, hadde vi fått regler som var lette å kontrollere, og som sikra human avliving. OG: det er jo fortsatt lov å skyte med grovere skyts for de som er usikre på egne skyteferdigheter!

 

30-30 holder 3000 J på E3.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig ikke mange rifler i 6,5x55 og kortløpede 308win som faktisk holder kravet men det har DN valgt å hoppe elegant over med en uttalese om at det generellt er data fra ammo-produsent som skal legges til grunn....

Interessant vinklig dette.

Hvem kontrollerer E100 på min 308Win hvis jeg velger å lade milde ladninger til rådyrjakt?

Svaret er vel ingen (ansvaret for å bruke lovlig ammo ligger selvsagt hos meg selv).

Og hvem har vel ikke vært i grenseland både med 308 Win og med 6,6-55 med milde ladninger slik som stormåsen nevner ovenfor?

Men blir vi kontrollert med disse kalibrene sjekkes vel kun bunnstempel på hylsa og that´s it.

Det viser vel bare hvor lite hensiktsmessig dagens lovverk er på dette feltet.

Link to comment
Share on other sites

Dagens regelverk er ute på feil jorde (det forige var på feil planet!), men skyldes sikkert at norsk hjortevilt er så fryktelig hardskutt...

 

Bruker du noe spesielt/marginalt må en være forberdt på å bevise at en holder kravet. Men på den annen side, om du holder deg unna reinsjakt treffer du neppe en oppsynsmann!

Link to comment
Share on other sites

Nå er tråen glidd noe ut...

 

Er det lov og brukke denne patronen (30-30win) på elgjakt?

 

dersom den lades med tung nok kule og gir nokk anslag..

 

Kaliber 30 30 er IKKE tillatt på Elg enten du skyter på 5 meter eller 500 meter. Skjønner egentlig ikke hvorfor man skal diskutere noe som alldri ville blitt noe tema hos POD eller DN eller MD, Tror ikke du ville klare å få 3030 opp i hastigheter som klarer kravet på 100 meter, om du så tråkker den full med krutt, uten å ødelegge børsa med overtrykk

 

Det blir også for dumt å kverullere over att folk som har "makt" bestemmer noe annet enn hva den enkelte mener.

I normalladningene som 3030 opererer med klarer den kravet til rådyr, that`s it, det er det som man skal ta utgangspunkt i nettopp normalladninger, der kommer nok 3030 til kort.

Link to comment
Share on other sites

Tullprat. Regelverket sier ingenting om hvilke kaliber som er godkjent, det setter krav til prosjektiltype, vekt og anslagsenergi på 100meters hold. Hvordan hver enkelt løser dette og beviser at en er innen grensen sies det ingenting om.

Og dagens krav kan oppnåes med 30-30win uten å sprenge børsa.

Link to comment
Share on other sites

Det blir også for dumt å kverullere over att folk som har "makt" bestemmer noe annet enn hva den enkelte mener.

I normalladningene som 3030 opererer med klarer den kravet til rådyr, that`s it, det er det som man skal ta utgangspunkt i nettopp normalladninger, der kommer nok 3030 til kort.

Dette er jo ikke riktig!

 

Hornady LeverEvolution mangler 4 joule (tror jeg det var) på 2200 joule på 100 meter i fabrikkammo. Hvis denne kulen lades hjemme kan det fint presses litt mer. Kulen er forøvrig 160 grain og har en fin BC. 30-30 kommer helt sikkert til å komme i enda kraftigere ladninger enn fra Hornady i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...