Jump to content

Mine Jakterfaringer:


Lynvingen

Recommended Posts

Heisann er en jakt interessert kar som kommer fra Gård fra Gjerdal i Røyken kommune som ligger ved Drammens Fjorden.

Driver for det meste med Elg og Rådyr men oxo små vilt.

For meg er det nesten uten mål og mening og skyte dyr uten en los, siden jakt med hund er det som engasjerer meg.

Meningen med denne tråden min er og dele erfaringer, meninger, hint og triks i fra fortid og fremtid..

Og jeg selv er veldig glad i bilder så i denne tråden kommer det til og bli mange bilder.

 

ELG JAKT:

Kvote på 4 elg

I dag har vi på gården Norsk grå elghund med navn Kompis. Han er helt suveren og det blir felt mellom 10-15 elg i året for han.

Men vi har flere elghunder på terrenget våres.

 

Rådyr Jakt:

Stort terreng, blir skutt ca 5-10 dyr i året.

Hunder: 2 drevere, 1 strihåret dachs + snart en Petit Basset GV.

 

For en uke siden fikk jeg en Glad melding om at vi har blitt plukket ut til og få ei PBGV tispe som vi får i slutten av februar. Så jeg og samboeren gleder oss veldig mye til.. Så mye av tråden kommer til og handle om den hunden og dens trening frem over..

 

IMG_4579.jpg

 

IMG_5598.jpg

 

Bilde0111.jpg

 

Så håper dere setter pris på denne tråden og følger med, deler erfaringer, tips ++

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takker for koselige svar...

 

Vell tenkte og fortelle litt om Elghunden på Gården, ved navn Kompis..

Det er en Grå norsk Elghund som er 6 år gammel. Er utrolig bra jakt som han er som familie hund, som får til og med den mest tøffeste elgjeger til og smelte. Eneste som er synd er for 4 år siden måtte vi ta hans edle deler for han var uheldig og fikk vridd dem så fikk ikke gikk blod ut av dem.. Utrolig synd siden vi hadde hatt veldig lyst på avkom fra han sine gener..

Han var utrolig heldig som valp da han fikk smaken av Elg da vi hadde havre åker ved siden av huset hvor det stod 14 elg hver kveld og så på han..

Ellers så er han litt kjendis også siden både han og jeg for noen år siden ble filmet da vi felte en elg kvie. Denne scenen finnes nå på DVD og filmen heter ELGFALL.

http://www.skitt-jakt.no/

 

Som sagt tideligere blir det felt ca 10-15 elg for han i løpet av jakt sessongen, siden 2 andre jakt lag får lov og låne han når vi ikke bruker han.

 

Her er noen bilder:

-meg og han på post(sitter og hører på Los i andre siden av dalen)

andersogkompis1.jpg

 

Sliten og fornøyd etter 5 timers los i år:

IMG_7285.jpg

 

Midtpunkt han? kan man aldri tru....

IMG_7631.jpg

 

Og så klart han gleder seg til det nye famile medlem kommer :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I går fikk jeg tlf om at det stod rådyr på ett jordet som oppførte seg merkelig, etter litt søk med søkelampe fant jeg det under ett Gran tre..

Så for og finne ut av om det var blitt på kjørt eller skadet måtte jeg prøve og støkke det forsiktig ut.

Jeg tok det rolig for og ikke stresse det alt for mye, så jeg var helt innpå dyret og nesten tok på det føre det reagerte.. Det virket friskt og kroppsvekta på det så veldig bra ut. Mulig litt utmattet etter all kulda og snøen men det hadde ikke noen problemer med og komme seg frem i snøen. Noen som vet hvordan denne kulda og snøen har på virket rådyra? :?:

Link to comment
Share on other sites

Kulda gjør at de må bruke mer energi på å opprettholde kroppsvarmen, og snøen gjør at de har problemer med å finne mat. Rådyra lever stort sett av mat de finner på bakken, og det sier seg selv at de små klauvene ikke er spesielt godt egnet til å grave med. Foreløpig er snøen så løs at de nok klarer å finne blåbærlyng etc., men de bruker en del energi på det. For å bruke minst mulig unødvendig energi vil de stå rolig så mye som mulig, og fluktrefleksen er også betydelig redusert (som du jo også så).

NJFF har en artikkel om foring av rådyr på sin hjemmeside:

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

For meg er det oxo viktig og ha med hundene på veldig mye siden det er ett familie medlem, om du skal på båtturer, hytte turer, tiur leiker, etc..

Tenkte vise noen litt morsomme bilder:

 

-Her på tur i Jaktmobilen min:

IMG_7514.jpg

 

-Bli med på Høye fjelltopper(Hemsedal med Mia)

DSC_0357.jpg

 

-Pølsegrilling på ei Jaktkoie(Kompis og kleggen):

IMG_7622.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er jakta hellig hehe så damene må smøre seg med en god dose toldmodighet i jakta, og er utrolig heldig og ha vokst opp på en gård med jakt og alt det sosiale rundt det..

Og all ære til min samboer som forstår hvor mye dette betyr for meg.

 

Må skryte litt av en jakt kammerat og venn som er på nabo jakt laget sammen med min far,

han elsker jakt(spesielt elg jakta) og har hjulpet oss med og trene opp hunden våres "kompis"

Han er også formann i viltnemda, han kom ut for en ulykke for 1,5 år siden og ble lam fra brystet og ned..

I år stilte han opp på jakta i sin terreng gående rullestol!!!

Les mere på link:

http://dt.no/article/20091015/RHKULTUR/406765448#

 

 

Som dere ser hele laget med på bildet, også Kompis(PR-Kåt)

 

 

Elgknut.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vell kjeder meg mye i helgene som noen av dere ser... På tide og fortelle litt om Mia..

Hun er ei 4 år gammel stri håret dachs som har nå 6 dyr på samvittigheten sin. Hu har blitt en reser på spor og siste 2 åra har hu blitt veldig selvsikker så fører kan bevege seg videre i terrenget og sette seg på post når hun har utak og finner fører senere.

Her er vidunderet:

DSCN0942.jpg

 

Her på sine 2 første fall med 10 min i mellom dyrene!!

Bilde0031.jpg

Bilde0042.jpg

 

Følger godt med på rådyret sitt(nr 3)

IMG_5584.jpg

 

Så kjempe flott los ved første snøfall i år og ble hennes første bukk med horn!(og min)

Bilde0093.jpg

Bilde0095.jpg

Hu kommer nok til og bli en god lærer for vår nye hund:)

Link to comment
Share on other sites

Det fortjener hu, her er noen forbredninger til elgjakta 2009:

Ett av dem var og flytte ett jakt tårn fra en igjenngrodd plass til ett annet ett som har begynt og gro igjen slik at men ikke lenger kan sitte på bakke nivå og skyte..

 

Her flytter fadern det inn med traktoren:

Bilde0033.jpg

 

Jeg og Ole Morten etter i min nye Jaktmobil(Fungerer fint som snekkerbil å!)

Bilde0035.jpg

 

Fadern prøver ut nye Jakt tårnet:

Bilde0038.jpg

 

Utsikten(I grantetta kommer alltid elgen ut):

Bilde0036.jpg

 

Ca. 2 uker etter skyter fadern ei elgku på 120m hold fra dette tårnet i full los for Kompis Losen varte i over 5 timer...

Link to comment
Share on other sites

Flere bilder i fra Jakt tårnet, her får jeg med meg en fantastisk morgen, 3 dag i elgjakta..

 

Solen begynner og titte over Grimserudfjellet:

IMG_7268.jpg

 

Utsikt mot ett vannhull som alltid elgen skal krysse,Vannhullet ligger midt i mellom Grantrærene dere ser rett frem på bildet:

IMG_7270.jpg

 

Og enn annenvei fra JAkt tårnet:

IMG_7269.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd dette!

Men du lynvingen! Onkelen din må passe seg bedre for kniven, så ut som han hadde skjært seg skikkelig der... :lol::lol:

 

Hehe han er helt propell! skal fixe noen bilder etter hvert om hvordan han er..

Her er ett bilde tatt fra i fjor jakt... En morgen som startet tungt siden jeg hadde vært på en fest kvelden føre, rakk omtrent ikke komme på post føre det smalt for Dreveren til Tor Erik som Heter Tass. Er vell den beste rådyr hunden hos oss for tiden, ulempen er at han jager så fort at rådyrene ofte løper ut av terrenget..

 

IMG_5581.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd dette!

Men du lynvingen! Onkelen din må passe seg bedre for kniven, så ut som han hadde skjært seg skikkelig der... :lol::lol:

 

Vell på tide og fortelle om denne "fargeklatten" av en onkel...

Hvem har vell ikke en gal onkel som alltid skiller seg ut i familie selskaper som får alt fra gamle bestemødre til sure tanter og ramle av stolen i latter?

I min familie er det Onkel Per, og som sagt blir det aldri en kjedelig jakt dag med denne karen på laget!

 

"Noen" drammer under slaktinga og stevningen fyker til værs:

IMG_7398.jpg

 

Gal er han!

IMG_1912.jpg

 

Dårlig hjerte?

IMG_1910.jpg

 

Nærmeste han kommer elg hehe:

Bilde050.jpg

 

Her forteller han jakthistorier på jakthytta med Ole Morten(etter "noen" sterke"), og tru meg de elgene han prater om hvert år blir bare større og større! og snart har seniorkua svære gevir og kommer snart ikke frem på skauen!!!

IMG_7435.jpg

 

Han er en reser på og slakte:

IMG_7291.jpg

 

Etter filmen ELGFALL ble ble lansert ble det satt in protester fra dyrevernet og det stod på forsiden av Stavanger avisa og på forsiden var bildet nettopp av denne mannen og det han driver med her:

IMG_9877.jpg

 

Selv om det ikke ser slikt ut så har han stor respekt for dyra, selv om han nesten er selve Morgen Kane hehe

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann på søndag ble jeg med samboeren på ski tur i skogen, ikke gått på ski på snart 10 år!!

Men fristelsen ble for stor siden jeg ikke har vært på skauen siden 23 des.

Tok med oss Kompis, noe han ikke takket nei til!

Etter 1km holdt jeg på og dø!! Kondis og teknikk er på topp! Men fantastisk og gå innover, var som og gå i en snøhule!

IMG_8691.jpg

 

Lot Kompis gå løs, sden jeg viste han ikke gadd og løpe utenfor skisporet:

IMG_8707.jpg

 

PRøvde seg men for mye snø for han på skogen ja:

IMG_8733.jpg

 

Hei hvor det går!:

IMG_8738.jpg

 

Mus?

IMG_8726.jpg

 

Masse dyretråkk, fra Elg, Rådyr, Hare, Rev og mus. Her har skogenskonge gått:

IMG_8744.jpg

 

Mikkel rev vært i kamp, lå igjen pels i sporet:

IMG_8746.jpg

 

Var i allefall en fin skitur som ga mer smak!:

IMG_8751.jpg

 

Fikk i allefall erfart at Kompis ikke ville ut i løs snø på Elgtråkk, og det fortsatt er åpene vannhull til dyr på skogen.. Også Hakkespetten jobber hardt for og få seg litt snacks!

Link to comment
Share on other sites

I går fikk jeg tlf om at det stod rådyr på ett jordet som oppførte seg merkelig, etter litt søk med søkelampe fant jeg det under ett Gran tre..

Så for og finne ut av om det var blitt på kjørt eller skadet måtte jeg prøve og støkke det forsiktig ut.

Jeg tok det rolig for og ikke stresse det alt for mye, så jeg var helt innpå dyret og nesten tok på det føre det reagerte.. Det virket friskt og kroppsvekta på det så veldig bra ut. Mulig litt utmattet etter all kulda og snøen men det hadde ikke noen problemer med og komme seg frem i snøen. Noen som vet hvordan denne kulda og snøen har på virket rådyra? :?:

 

Et annet problem for rådyrene om vinteren, er at de ikke finner tilstrekkelig føde på bakken, så de beiter endel kvist. Dette er det svært lite næring i. En drøvtygger som rådyret vil da bruke adskillig mer tid til å fordøye maten, derfor ligger de veldig i ro på hvileplasser osv, og flytter seg ikke hvis de absolutt må.

 

For øvrig en kjempefin tråd, gleder med til å følge den videre :D

Link to comment
Share on other sites

I går fikk jeg tlf om at det stod rådyr på ett jordet som oppførte seg merkelig, etter litt søk med søkelampe fant jeg det under ett Gran tre..

Så for og finne ut av om det var blitt på kjørt eller skadet måtte jeg prøve og støkke det forsiktig ut.

Jeg tok det rolig for og ikke stresse det alt for mye, så jeg var helt innpå dyret og nesten tok på det føre det reagerte.. Det virket friskt og kroppsvekta på det så veldig bra ut. Mulig litt utmattet etter all kulda og snøen men det hadde ikke noen problemer med og komme seg frem i snøen. Noen som vet hvordan denne kulda og snøen har på virket rådyra? :?:

 

Et annet problem for rådyrene om vinteren, er at de ikke finner tilstrekkelig føde på bakken, så de beiter endel kvist. Dette er det svært lite næring i. En drøvtygger som rådyret vil da bruke adskillig mer tid til å fordøye maten, derfor ligger de veldig i ro på hvileplasser osv, og flytter seg ikke hvis de absolutt må.

 

For øvrig en kjempefin tråd, gleder med til å følge den videre :D

 

Takker for flott svar, er egentlig mest urolig pga det må krysse hovedveien for og få i seg væske.. Så var redd det var på kjørt siden det lå nede.. Opplevd mye i 2009 at folk som kolliderer med dyr bare stikker av og lar deg skadde dyret ligge..

72916_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

flott tråd med mye bra bilder...spesielt bildene av den blodtørstige gærne onkelen din :twisted:

Savner mer info hvem som går med bikkjene på laget ditt lynvingen :roll:

 

Håper jeg snart kan komme å se på bikkja di.

blir spennende å følge utviklinga pån.

 

Hør på han a! Han som surrer rundt på skauen med bikkjer må vell være jojende da! hehe Altså denne blodtørstige onkelen min!

Så gleder meg til jakta igjen med ny hund

Link to comment
Share on other sites

Den jaktmobilen var jaggu saker!! :D Flere som skulle hatt en sånn! 8) (men ikke si noe til biltilsynet da :lol: ) :D

 

Jakt bilen er bra den, bråker mindre enn 4hjuling og lager mindre spor i skogen.. Og billigere, står mange suzuki 413 på nett..

 

Bilde0035.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I går fikk jeg tlf om at det stod rådyr på ett jordet som oppførte seg merkelig, etter litt søk med søkelampe fant jeg det under ett Gran tre..

Så for og finne ut av om det var blitt på kjørt eller skadet måtte jeg prøve og støkke det forsiktig ut.

Jeg tok det rolig for og ikke stresse det alt for mye, så jeg var helt innpå dyret og nesten tok på det føre det reagerte.. Det virket friskt og kroppsvekta på det så veldig bra ut. Mulig litt utmattet etter all kulda og snøen men det hadde ikke noen problemer med og komme seg frem i snøen. Noen som vet hvordan denne kulda og snøen har på virket rådyra? :?:

 

Et annet problem for rådyrene om vinteren, er at de ikke finner tilstrekkelig føde på bakken, så de beiter endel kvist. Dette er det svært lite næring i. En drøvtygger som rådyret vil da bruke adskillig mer tid til å fordøye maten, derfor ligger de veldig i ro på hvileplasser osv, og flytter seg ikke hvis de absolutt må.

 

For øvrig en kjempefin tråd, gleder med til å følge den videre :D

 

Takker for flott svar, er egentlig mest urolig pga det må krysse hovedveien for og få i seg væske.. Så var redd det var på kjørt siden det lå nede.. Opplevd mye i 2009 at folk som kolliderer med dyr bare stikker av og lar deg skadde dyret ligge..

72916_s.jpg

 

Ja da har det skjedd det jeg fryktet... Dyret ble påkjørt her kl 4 en morgen.. Tragisk!

Link to comment
Share on other sites

Nydelige valper! :D Ikke lett å finne "Den Rette", men jeg ville sett etter en valp som er gjennomsnittlig i forhold til kullet. Se også etter en valp som virker trygg og nysgjerrig, og ikke viker unna for deg. Og selv om valpene på langt nær har den pigmentasjon og farge de vil få som voksne ennå, så ville jeg sett etter godt pigment. Det vil si valper som har anlegg for å få svarte tredeputer, svart nesebrusk og mørke øyne. Det er i henhold til rasestandarden, og svarte tredeputer feks, går for å være mer slitesterke enn lyse. Ennå kan det svarte bare være en mørk flekk på tredeputene, men det vil utvikle seg videre.

 

Ikke for det, den lyse der tillates å være lys/rosa på nese og tredeputer, men skal ha mørke øyne. Den vil forresten mest sannsynlig bli nesten helt hvit når den blir voksen.

Se også etter god og stri pels! Den som er mest buskete og søt liten dott nå ville jeg styrt unna, heller valgt en som virker relativt korthåret. Eller gjennomsnittlig. :)

 

Unngå også valper med brokk, haleknekk og for mye "fransk vri", dvs utovervridde frambein. Selv om dette er vanskelig å se ennå.

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Nydelige valper! :D Ikke lett å finne "Den Rette", men jeg ville sett etter en valp som er gjennomsnittlig i forhold til kullet. Se også etter en valp som virker trygg og nysgjerrig, og ikke viker unna for deg. Og selv om valpene på langt nær har den pigmentasjon og farge de vil få som voksne ennå, så ville jeg sett etter godt pigment. Det vil si valper som har anlegg for å få svarte tredeputer, svart nesebrusk og mørke øyne. Det er i henhold til rasestandarden, og svarte tredeputer feks, går for å være mer slitesterke enn lyse. Ennå kan det svarte bare være en mørk flekk på tredeputene, men det vil utvikle seg videre.

 

Ikke for det, den lyse der tillates å være lys/rosa på nese og tredeputer, men skal ha mørke øyne. Den vil forresten mest sannsynlig bli nesten helt hvit når den blir voksen.

Se også etter god og stri pels! Den som er mest buskete og søt liten dott nå ville jeg styrt unna, heller valgt en som virker relativt korthåret. Eller gjennomsnittlig. :)

 

Unngå også valper med brokk, haleknekk og for mye "fransk vri", dvs utovervridde frambein. Selv om dette er vanskelig å se ennå.

 

Lykke til! :D

 

Takker for kjempe flott svar, her var det mye jeg ikke har vist tideligere... Kjempe bra!

Link to comment
Share on other sites

Sitter på jobb og venter litt på en som skal hjelpe til med Snøscooter..

I nabo bygda sliter dem med 4-5 elger+ 3 rådyr som spiser opp hele eplehagen til bøndene der.

SÅ vi skal ut og prøve og få jaget ut dyrene så de trekker seg tilbake til skogs slik at dem holder seg borte noen dager.

Ikke lett, det er ikke rådyrene som skal jages skal det sies men elgene.. BLitt en sikkelig plage. Og i sikkelig snøvær kan dette bli en kald fornøyelse!

 

Vell mens jeg kjeder meg hadde jeg noen bilder liggende fra Storviltprøven i 2008:

 

Hadde ett lite sleiv skudd siden han ved siden av meg på banen skumpet borti benet mitt.. Det er prisen for og ligge på full bane og skyte Links..Sukk!

Bilde0022.jpg

 

Da var den bestått! Ikke særlig stolt av samlinga(stresset) men godkjent..

Jeg skøyt 3 elg på 3 dager denne jakta så ble en kjempe sessong for meg det året:

Bilde000.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder valg av valp, har vel Ranger sagt det meste.

Viktig det å prøve å finne en "middel-valp", ikke den første som kommer til deg og ikke den som blir sittende igjen

i kroken. Sjekk også spesiellt pelsen, selv om valpe pelsen kan lure deg noen ganger.

Så må du få Trude til å nappe første gangen (eller gangene). Det er viktig å nappe skikkelig ned de første gangene,

da får du en bedre pels ettervert.

Bikkja mi er onkel til dette kullet (mora er fra et tidligere kull på mora til Watson) :D

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jepp var og prøvde og jage bort elg fra eplehagene i nabobygda.. Ikke lett i snøværet i går, og ingen elg var og se.. Akkurat som om de viste vi kom!

IMG_0001.jpg

 

Her står jeg med bil og lyser og motsatt retning står min far og lyser slik at vi og andre bilister ser når dyrene krysser veien:

IMG_0003.jpg

 

Her ser du så vidt at snø scooterne søker gjennom eplehagene.. Uten noe hell..

IMG_0004.jpg

 

Hitill har vi prøvd jage dem(er vanskelig menneskevandte) Raketter hos bønda prøvd, skudd over dem, snøscooter, elghund og Paintball..

Så jeg mener de bønda burde legge ut mat stasjoner til dem litt utenfor jordene slik de holder seg borte..

Ender bare med vi må avlive elgen noe vi ikke vil!

Link to comment
Share on other sites

ENDELIG!

I går var vi og besøkte Trude,Smilla og Valpene..

Ble kjempe possitivt overasket over hvor flotte dem var.

Ikke lett og se eller bestemme seg for hvem som skilte seg ut osv... Der alle var helt propelle når vi kom inn døra..

Ingen som var redde, men bare opptatt med og leke,kose, småbite og prøve og stjele oppmerksomheten..

 

Her viser Trude frem valpene sammen med Samboeren min Ninett.

IMG_8815.jpg

 

Smilla er en flink mor:

IMG_8813.jpg

 

Slitne etter 20 min med lek:

IMG_8834.jpg

IMG_8831.jpg

 

ZZZZzzzzZZZZzzzzZZZZZ:

IMG_8810.jpg

 

2 veldig søte jenter!

IMG_8826.jpg

 

Gleder oss veldig til den 26 feb da vi kan hente tispe..

Link to comment
Share on other sites

Var på rypejakt i helga ,men fy katta for et føre,gikk og vampa i snø opptil livet,så bare ryggen og snuta på bikkjene,ikke lett,og ikke var det så mye rype der,hadde stand på ei på lørdag,men trykket litt dårlig,og vi så ei på søndag,letta på 100m.Men vi hadde skikkelig fint påskevær søndag,og mye brennevin om kvelden,vann sukker og smirnoff,det er godt som gull :D

Uansett dårlig jakltutbytte så hadde vi en fin helg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...