Jump to content

Mine Jakterfaringer:


Lynvingen

Recommended Posts

Tok en tur ut på lørdagen i sikkelig regnvær og vind, utrolig nok klarte Tass og ta ut geit og ett lam som Xala hengte seg på i los. Geita satt igjen lammet i tetta og dukket opp på posten min flere ganger, men lot det gå. Fin opplevelse i dritt vær. Xala er ikke i form enda etter løpetid og mye hjemmesitting pga elgjakta. Her trengs det trening:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helga var det nye sprell, etter en hard fuktig fredag med 30årslag for Olemog, måtte jeg kaste inn håndkle for jakt på lørdagen.

MEn Søndagen bar det til skogs igjen, med Knut Olav som har sin første jakt sessong, han debuterte med skyte sin første elg første jakt dag tidligere i høst, og ting skulle ikke bli noe dårligere denne gang.

Xala og jeg gikk en runde det er alltid rådyr, ikke lett og finne dem så ga beskjed at følg med for vi kunne støkke ut dyr.

Føre Xala klarte og få teften av dem hadde de blitt støkket ut..

3 smell ikke langt unna, og etter hvert beskjed på radio, 2 dyr nede... Xala var på spor og gikk rett på fallet.

Første gang på Rådyr jakt og Knut Olav tok en Duplo!

Grattis Knut Olav:

IMAG0258.jpg

 

Ny runde på nytt terreng, Støkka ut Elgku og kalv. Xala hev seg etter og kjeftet ca 20 meter bare for og fortelle hvem som er skogens konge!

Så rett etter hoppet det ut rådyr og Xala atte igang flott musikk på terrenget. Desverre gikk utenfor postene.

Så trakk vi til lunsj og mere sosialt:

IMAG0259.jpg

Pål står og skryter av barten sin..

 

Genial pølsekoking på bålet, Korv er ikke til og spøke med:

IMAG0261.jpg

 

Dere som liker litt salte pølser er denne grei, Terningkast 3, og en boks forer ett helt sultent Jaktlag! Fåes kjøpt i Sverige

 

Lite Cowboy drev etter på uten noe hell, men flott vær. Xala posserer foran utsikt over Drammensfjorden.

 

Så ble Tor Erik og Pål satt til flåing mens jeg måtte solgte bil, resultat:

IMAG0263.jpg

 

Beagelen til Olemog var ikke lett og få inn men kl 21.00 hadde vi klart og kobla ei sliten stakkarslig Eivy:

IMAG0266.jpg

 

I alt en fin jaktdag som både jeg og Xala trengte virkelig. DA jeg trur Xala har litt innbilt svangerskap om dagen..

Link to comment
Share on other sites

En flott Jaktkammerat har gått bort, utrolig synd.

Skøyt mine første rådyr for Mia, og etter dette har vi hatt mange flotte stunder på skogen og mange fall sammen.

Etter en prolaps i ryggen etter lørdagen og ikke mye kunne gjøres for at hu skulle ha ett bra liv lenger måtte Olemog ta det tunge valget..

Mere info på Olemog sin tråd:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=31830&start=40

Hu var en stor motivator for både meg og Xala:

 

Mine første fall for Mia:

Bilde0042.jpg

 

Xala lærer av Mia hvordan ting skal gjøres:

div094.jpg

 

Er i evig gjeld til denne hunden:

andersogmia.jpg

 

Hennes fine loser vil bli savnet på skogen her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var det endelig litt tid for jakting på søndagen som var, trur det ble ny rekord i oppmøte med 11 mann og 8 hunder! :shock:

Etter og fått alle ut på post Begynte vi med 4 biskjer ute på terrenget, med b.l.a Griffon og Watson i en kant, Olemog og Eivy i ett annet og jeg og Xala fra ett annet.

Xala hadde første utak med fin los og ikke lenge etter slo Watson til med en fin los, men desverre ikke noen skudd sjanse for dem.

Det ble en fin dag for oss alle med fint vær.

Det ble skutt 1 lam mot slutten av dagen føre noen av de som jaktet dro en tur ut til Hurum og skøyt ett til der ute.

En liten erfaring rikere med at det fort kan bli for mange mann på terrenget, der alle ikke blir helt fornøyde som også kunne tenke seg og slippe hund på morgenen b.l.a..

For meg har det ikke vært lett og slippe til og jakte om dagen da min sønn krever MYYYEEE tid og pluss ett stort husbyggeprosjekt uten om jobben.

Men vi skal da få tid på skogen for det!

Takk til Griffon, Olemog og Geirn for en fin jakt dag.

Link to comment
Share on other sites

Hørtes ut som oppskriften til kaos, he he! Det var såpass mange mennesker og bikkjer i skauen at rådyrene stakk ut og vekk? Tror nok det vil lønne seg med ei bikkje i slengen.

At noen blir grinete fordi de ikke får slippe bikkjer fra morran… Trodde de kanskje at det var greit å slippe 8 bikkjer samtidig? Spiller da ingen rolle hvilket tidspunkt på dagen man slipper bikkje etter rådyr, har bikkja godt nok søk så finner de dyra. Sutrekopper blir vel ikke gamle i jaktlaget? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Lenge siden det har vært noen oppdateringer her gitt.. Men etter en tur på messa i helga må jeg si jaktlysta er tilbake!

Det har vært veldig mye Restaurering, bleieskift, flytting og mere bleieskift..

Fikk pratet litt med Griffon, Wilma(Leif) på messa også så fikk lyst til og ta med Xala på Basset treff denne sommeren og se hvordan hu gjør det.

Men viktig nå fremover er og få lært opp minste mann.

Her på sin aller første Villmarkmesse!

IMAG0737_zps8e99c834.jpg

 

8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er nytt prosjekt startet opp, Stabburet skal få nytt liv og bli til ei jakt stue der vi kan samles ved oppmøte føre jakt, etter jakt og fuktige kvelder der en eller annen jeger skryter på seg ett eller annet :lol:

 

Først ut er og skifte kledninga utvendig:

 

IMAG0775_zpsbdfd6744.jpg

 

Så ett ganske stort hinder:

 

IMAG0778_zps3d1e7a47.jpg

 

Ser ut som vi må rive hele veggen og finne på noe drastisk, under at hele stabburet står oppreist!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Jakta i gang og måtte handle inn litt. Glad jeg fikk hjelp av minstemann på 18 mnd med Handlinga:

PS: Sjekk ut Jakt buksa hans:

IMAG1008_zpscf31ad56.jpg

 

Så ble det jaggu ett lite oppholdsrom på verkstedet hvor jegere kan møtes om morgenen eller etter endt jakt tur:

IMAG0979_zps7f9f48ab.jpg

Legg også merke til "Hawai motivet" Denne Bakgrunnen er blitt brukt i filmen "Den siste reve jakta".

Som også brukes til Kjølerom nå det har vært veldig varmt ute for elg kjøtt..

 

Også fått meg ny slaktebenk i rustfritt stål. Så etter ferdig og ha skjært opp kjøtt og pakket det er det bare og putte rett i frysern.

IMAG0963_zpsed199ae2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Elgjakta er i gang. Og det nye i år er at vi har ekstra dyr på kvota Siden dem i nabo bygda er plaget av elg i frukthagene og åkere om høst/vinteren.

Og siden det ligger ett eple og agurk pakkeri der så holder vi på med ett lite prosjekt og forsøke og få rådyr og spesielt Elgen til og holde seg hos oss mest mulig. Så jeg får all avfall fra epler og agurker som jeg kjører opp på skogen på egene foringsplasser. Første lass kjørte jeg i går kveld:

 

IMAG1010_zps42e6bb81.jpg

 

Olemog skal sette opp Vilt kamera der idag slik vi får se om det har noen effekt:)

 

Hittil har vi fått felt ei Ku og en kalv som er felt av Olemog.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Elgjakta 2013:

Da var det over for i år etter at Olemog skøyt Ku og Kalv, en annen på laget som skøyt sin første elg og ha vært med på elgjakt i over 20år!

Og siste elgen felt av meg etter og bli guidet av Olemog i kikkert på andre siden av dalen. Piggokse på 120m i stålos av 2 av hundene våres. Fantastisk fin slutt på jakta på en fin dag.

Elg oksen:

IMAG1014_zpsdd3eccd9.jpg

 

IMAG1015_zpsa5855680.jpg

 

Da var det tid for Bålkos og ta ut av elgen. Her Olemog(Ole Morten) og Jaktleder:

IMAG1016_zpsbf946463.jpg

 

Rollene har blitt endret i jaktlaget nå da vi "unge" var løpegutter før er det nå den eldre garde som er blitt det:

IMAG1017_zpsfd045b8e.jpg

 

Selv om skuddet gikk rett i hjertet var det såpass mye igjen til grilling på bål og til gryte senere på kvelden:

Øl og nygrillet hjertet hører til:)

IMAG1018_zps83b7e30f.jpg

 

Kompis har gjort det bra i år også selv om dette dyret ikke ble skutt i los fra han:

IMAG1021_zps55f256cc.jpg

 

Meg og oksen:

IMAG1023_zps52e0751a.jpg

 

Olemog i aksjon:

IMAG1024_zps3f3dbc91.jpg

 

Fint og kunne avslutte denne jakta med venner og Elg gryte ala Herstadhei:

IMAG1029_zps14965d62.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvordan jeg pakker elgkjøttdeigen:

 

Jeg bruker 4 liters fryseposer og fordeler det slikt at det blir ca 400gram i hver pose. Dette fordi mye av mat fra butikken i dag er basert på 400gram kjøttdeig.

Så former jeg det ut slik så det er lett og få presset ut luft av posene og lettere og stable i fryseren.

Og ikke minst når det er pakket slikt så går det mye fortere og fryse ned og tine det opp igjen:

IMAG1025_zpsf6f86fa1.jpg

 

IMAG1028_zps770a70f0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nabo laget fikk bra ut telling på okser i år da de skøyt en 8 tagger og 10 tagger:

IMAG1045_zps6f32e286.jpg

 

Så nå er det Rådyr jakta som er i gang, da det virker som om vi har mye dyr på terrenget. Da vi har sett opptil 7 forkjellige dyr pluss los på ett annet innen 1 time.

Har forsøkt og fått trimmet Xala litt og hu virker i god form og tar ut los hver gang vi er ute og trener.

Her på vei opp bakkene til skogen, riktig nok har eieren hatt godt av og jogget ved siden av:

IMAG1031_zps11afd5cf.jpg

 

Fin Stemning i skummringstiden:

IMAG1032_zpsa7387238.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har vært borti at elgkjøttet er av dårlig kvalitet/Holdbarhet da dyret ser ut som har vært "Stresset"?

Vi har mått kvitte oss med masse kjøtt i år da det er blitt dårlig kvalitet på det. Det lukter veldig stramt(mye elg) og smaker der etter...

Eller er det bare en slags unskyldning fra slakteriet som ikke har oppbevart kjøttet på riktig måte?

Har hørt det er ett slags søtningstoff i kjøttet som blir borte når dyret er stresset som har noe og si i mørnings prosessen og på holdbarheten? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjengir det jeg har fått fortalt av profesjonelle slaktere- om det er korrekt kan jeg ikke garantere. Stressede dyr får høy konsentrasjon av melkesyre i muskulaturen og mørner ikke slik som normalt kjøtt. Bakteriene som setter i gang mørningen blir "nøytralisert" og kjøttet får samme konsistens som ved kjapp nedkjøling/frost første døgnet. I tillegg vil kjøttet surne om en vakumpakker det for mørning i kjøleskap osv. Slikt kjøtt egner seg knapt til oppmaling- men en risikerer vist nok at kjøttdeigen også surner om dyret har vært veldig stresset. Høyt syreinnhold er vel målbart, og det er naturlig at slakteriet ikke vil ta imot slikt kjøtt. Årsaken til høy melkesyrekonsentrasjon i muskulatur kan være at en skyter hjortebukker som sloss i sterk brunst, eller om et dyr blir skamskutt og forfulgt i flere timer før det avlives osv.

 

Se også denne, her står det litt om for rask nedkjøling mm. http://hjortevilt.no/jakt/abc-for-viltkjott/tips-om-kjottbehandling/

Ett tankekors når en ser Samer slakte reinsdyr i -20`C- og henger slaktene rett i kulda. Ikke rart at kjøttet er seigt og må brukes til joikaboller :?

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Lynvingen"

Har hørt det er ett slags søtningstoff i kjøttet som blir borte når dyret er stresset som har noe og si i mørnings prosessen og på holdbarheten? :oops:

 

Hei' date=' det er riktig som asterix skriver. Hvis dyret har vært i hard fysisk aktivitet før dødstidspunkt bruker det opp glykogen lagrene i musklaturen noe som får følger for alle prosessene til du putter kjøttet inn i tygga. I hovedsak har det betydning for pH balansen under mørning. Er glykogenlagrene tomme blir rigor mortis--dødstivheten også svakere og mer kortvarig. Kjøttet holder seg dårligere pga pH balansen, mindre saftig, ikke like mørt og annen fargebalanse.

Jeg trekker paraleller til fisk her, men det er noen år siden jeg tok utdannelsen innen dette. Et meget godt og merkbart eksempel er kvalitetsforskjellen mellom garn fanget fisk og det som er tatt med juksa. Det er stor forskjell, skal du kjøpe hvitfisk er rangert ifra best til dårligst: Juksa, autoline, snurrevad, trål og dårligst er garn.. :lol:

 

Her er en liten artikkel om emnet: http://www.umb.no/statisk/husdyrforsoks ... 007/43.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at dette kan skje med dyr skutt under vanlig jakt. Jeg har drevet mye med drivjakt på hjort og har aldri vært utsatt for et slikt problem. Et dyr det har vært et lengre ettersøk på? Ja kanskje.

Minner om en bortforklaring fra slakteriet.

 

Jeg er enig, slikt kan skje hvis dyret utmatter seg helt, men at kvaliteten også blir forringet noe ved mindre fysiske påkjennelser er det lite tvil om. Dog er det lite merkbart for oss vanlige og dødelige.. :P

Om dyret/fisken eller hva som helst utmattes før den dauer er det ikke snakk om at kjøttet er ødelagt, men det er målbart kortere holdbarhet og muligens merkbart på smak.. Det skal jeg ikke si noe om for det vet jeg ikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Henger meg på Super XX her. Har vært med å jakta elg i 30 år nå og har aldri opplevd at kjøttkvaliteten har vært merkbart forringet på dyr som enten har vært skadeskutt og utsatt for lengre ettersøk eller har vært jaga lenge.

 

Har slakteren tilfredsstillende kjølekapasitet med tilstrekkelig utlufting? Manglende luftsirkulasjon er "døden" for et slakt og skaper mye større problem enn f eks. fuktig vær eller høye temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at dette kan skje med dyr skutt under vanlig jakt. Jeg har drevet mye med drivjakt på hjort og har aldri vært utsatt for et slikt problem. Et dyr det har vært et lengre ettersøk på? Ja kanskje.

Minner om en bortforklaring fra slakteriet.

 

Takker for alle svar, ble litt klokere på dette.

 

Min Teori ut i fra hva dere har sagt er at denne kua og kalven dette gjaldt hadde fått skilt seg fra hver andre. Det som hadde skjedd var at kua kom alene på ett stort hogstfelt.

Jegeren som satt postert hadde den lenge i siktet og kalte opp jaktleder på radio og fikk tillatelse til og skyte.

Lenge etter kom kalven opp på flata fra ett helt annet hold. Da hadde den sikkert kjent lukta fra moren sin og kom gående. Så da fikk vi skutt denne også så den ikke går alene imøte med Vinteren.

 

vavlo: Det har jo vært en varm høst som også kunne vært med på og ødelegge kjøttet.

 

Som sagt aldri opplevd det før.

 

Det triste med saken er jo at kjøttet måtte kastes da kjøttdeigen ble sur, og de vakumpakka steikene fikk grønn hinne på seg. Spesielt i kantene der pakningen hadde blitt "sveiset" sammen.

Alt gikk på fyllinga. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Stilige bilder! :) kommer også til og ta med meg junior på jakt 8)

 

Takker! Jeg har hatt mye glede av skogen som liten, og håper min Junior får det også

 

IMAG1036_zps5bbad84c.jpg

 

By the way, I går kveld fikk jeg nytt last med epler på ny foringsplass.

 

IMAG1047_zps7bb3c8d0.jpg

 

Og det viktige under jakta er og holde pluss poenga og ikke havne på minus siden hos fruen i heimen. Så denne hjelper 8)

IMAG1041_zpse9161d62.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helgas Rådyrjakt:

Fint vær, alt lå tilrette for en fantastisk jaktdag med mye dyr på terrenget.

Xala virket i fin form men litt korte søk. Ingenting som falt i interresse for henne. Ingen ferske spor. Hva har skjedd? Hvor var alle dyra fra forrige helg?

Xala i søk:

IMG_0353_zpsd76607d5.jpg

Til og med TorERik slet med dreveren og finne dyr, men så plutselig ble det reine motorsagkonserten nede i lia. Joda 5 litauiske linjeryddere holdt på så ikke rart det var dyr på terrenget.

IMG_0354_zps5a12eecf.jpg

Så vi flyttet oss videre opp i terrenget og ikke lenge etter tok både Xala ut los og Dreveren.

Hadde singel Geit forbi oss og Geit og lam hvor vi ikke fikk fyrt av skudd på.

På post mens Xala loser i fjellene bak meg:

IMG_0357_zps5576764f.jpg

 

Så fikk jeg storfint besøk på skogen av Samboer og junior:

IMG_0360_zps5af3844d.jpg

 

Xala sliten, ligger og soler seg og venter på pølser:

IMG_0368_zpsfde89af1.jpg

 

Alt i alt en fin dag med fine loser men ingen dyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...