Jump to content

Mine Jakterfaringer:


Lynvingen

Recommended Posts

Hehe er du fornøyd med den SuperHansen?

 

Så dagen i dag har gått på Poltikammeret for og levere våpen søknaden, som så klart var 2 ukers ventetid på :trist:

 

Så gikk jeg og Xala en tur på skogen mens min kjære og svigermor plukket sopp..

 

Xala i action, her lukta det spennende!!

Hokkobokko005.jpg

 

På geitemyra fant vi igjen "resten" av reven som ble hengt opp i vinter:

Hokkobokko004.jpg

 

Dagens fangst:

Hokkobokko006.jpg

 

Dessuten har Xala begynt og få båt vett:

Hokkobokko003.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Olemog og jeg bestemte for oss for og ta en tur på skogen i dag og trene Aivy og tok med Mia og Xala. Etter litt rusling braket det i skogen ved siden av oss..

Enten var det en rådyr bukk eller en elg men ut i fra hundene så var det ikke i tvil!

 

Xalalalala001.jpg

 

Xala hadde fult utak i sele og vi satte oss ned og lot Aivy få lov og finne ut av spora.. og Var borte 5-8 min.. Tøft gjort av en valp..

 

Så monterte vi på fjær på sykkelen hjemme for og kunne sykle med Xala om kveldene.

Og første tur gikk fint til hu løp foran sykkelen for og hilse på Kompis. Og fikk ett lite kutt.

Så på sikkerehets skyld dro vi til dyrlegen med det.. Hu slapp unna med Antibiotika. Men så spurte jeg om ett felt på labben hennes som hadde fått en annen farge på pelsen. Trudde det var pigment forandring men dyrlegen så hu var litt rød i potene og mørk i barten.. Og vips ser det ut som hu har fått sopp :shock:

Så nå er det antibioktika og grundig vask med spesiell shampo 2 ganger pr uke i 3uker! Takk pris vi fant ut dette føre jakta!

 

Bilde av kuttet:

Xalalalala002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er båndtvanga over og sluppet løs Xala og Kompis på skogen.. I fjor gjorde det ingenting og slippe de sammen da de ikke brydde seg om hver andre.. Men når begge har ventet på dette over ett halvt år gikk det litt over stokk og stein..

Etter en runde tok Xala ut utak med Kompis i hæla.. Som førte i en flott los av Xala. Hu er litt rask og ute av trening så datt ut av sporet av og til men da kom Kompis(Elghunden) og viste hvordan det skulle gjøres.. Så vell possitivt for jeg vet Kompis ikke har noe interresse og jage rådyr men var nok litt overivrig i dag pga lange vente tiden. Men så skjer det som helst ikke skal skje i mine øyne, Som vanlig legger kompis ut på sin faste langtur rundt på terrenget og vips henger Xala med han :shock:

Og det ble 2 timer føre jeg måtte kalle henne inn.. Og hu som skal være kort jager..

Så blir siste gang på lenge de 2 får lov og spassere fritt omkring sammen..

Men en flott los av Xala.

Litt trist syn som møtte meg på skogen.. Ser ut som en flott bukk som har gått under en vinter eller av dyr for en stund siden..

 

 

snuppa001.jpg

 

 

Så er det den forbanna våpen søknaden.. Det tar tydligvis tid! Nå er den sendt til Kongsberg for godkjenning! PGA mye pågang. Og har ikke gjort noe med den ennå! Etter 2 uker! Jeg ringte og ble satt over til Kongsberg.. Ingen svarte og ringte opp igjen.. Ingen svarte. Tredje gang jeg ringte fikk jeg beskjed de stengte kl 2! Så imorgen skal jeg mase! Holde folk på pinebenken så lenge! Arg! :(

Link to comment
Share on other sites

Da er våpen søknaden Godkjent.. Venter bare på den i posten nå..

 

Vært ute med Xala på Skogen i dag. Fikk utak men plundret rundt 10 min med og finne spora og plutselig kjempe flott los.. Passe lengde på losen og musikk i mine ører..

Her er infoen på GPS:

gps001.jpg

 

Flink på bakspor er hu blitt også.. Pluss begynner og bli kjent på terrenget nå da hu tar noen "snar veier" for og korte inn baksporet sitt. Possitivt! Sjekk snitt farta :shock:

 

gps002.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag var dagen jeg skulle få hilse på Watson og Griffon siden jeg hadde invitert de ned til meg for trening.. Men noe oppstod så dette ble avlyst, men Olemog stilte opp..

Men først fikk jeg telefon at de hadde funnet ett dyr ved veikanten og lurte på om jeg kunne ta en titt..

Flottdag002.jpg

Trist og se ei så stor Geit bli trafikkoffer, og lam har hu også.. Så er vell bare ett tidspørsmål når denne ligger langs veien også.

 

Så var det tid for skogen, mange fine søk på Xala i dag og Ayvi som ikke er gamle valpen henger fint med på søk og ting virker veldig lovende..

Litt lek er lov!

Flottdag003.jpg

 

Skogens konge hilste på:

Flottdag004.jpg

 

Xala viste hvem som var sjefen på skogen og fikk jagd denne 50 meter føre hu fornøyd vente tilbake til sin eier..

Fin dag på skogen, bare kjempe synd Griffon og Watson ikke kunne komme.

Imorgen kommer drillingen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva sa jeg?!!!

 

lam.jpg

 

Der gikk Lammet.... Men denne geita hadde vist tvillinger og den siste løper rundt langs veiene i mørket så blir vell enda en til føre jakta.. Sukk.. :(

 

En annen nyhet er att i Nabobygda rømte det mellom 30-40 hjort i går!! :shock:

Fra en som driver hjortefarm, men fra erfaringer kommer de fleste tilbake pga matfatet.. Men gjennstår og se hvordan dette ender... Ikke bra for annet vilt men kan plutselig se at hjortejakta starter tidlig i år!

 

PS: Da er drillingen i skapet.. ENDELIG!

Link to comment
Share on other sites

I går var dagen da Helvete brøt løs...

 

Jeg og Magnus dro på skogen for og trene elghundene..

19062011253-2.jpg

Alt gikk bra, fint vær og ganske ferske elgspor.. Etter litt fikk Kompis teft av sporet og var på vei ned i skogen der de pleier og oppholde seg på dagtid. Men så hørte vi tordenvær i det fjerne. Håpet vi ungikk været men neeeeeeiiiiidaa!

Kompis er ikke noe glad i torden og brak så han avsluttet søket og kom til oss. Og vi Prøvde og gjemme oss så godt vi kunne under noen trær..

Magnus ved godt mot!(Alltid nr 1)

31082011318.jpg

 

Stakkars Kompis lå innat oss og misslikte sterkt Lyn og Torden for og ikke snakke om det syke regnet.

31082011319.jpg

 

Gudskjelov kom min samboer og hentet oss, men regnværet tok knekken på mobilen min , alt av tøy var vått og svømmebasseng i gummi støvlene.

Aldri opplevd noe lignende..

Og dette som skulle bli en perfekt dag endte i vasken bokstavelig talt..

 

Som Lars Monsen sier, "Slike dager er gode og ha, da vet du og sette pris på de fine"...

Link to comment
Share on other sites

Mere trening:

For 3 dager siden "skulle" jeg bare slippe Xala på en luftetur.. Føre jeg skulle på skytterbanen.. Vell denne gangen fant Xala ut at dette dyret skulle hu ikke slippe og endte med at Jeg måtte kjøre land og strand rundt for og få tak i biskja igjen etter en 3,5 timer lang los, og under de første 30 min hadde hu en snitt hastighet på nesten 11km/t :shock:

Skytterbanen kunne man se langt etter denne dagen..

IMG_1668.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag tok jeg og Magnus med Kompis og Raja på skogen.. I dag skulle det endelig klaffe! På skogen møtte vi Jonvidar med kleggen.... Så 3 elghunder som søkte på ei gammel hogstslette..

Så tok Raja til magnus ut los inne i ei tette.. Kleggen slang seg med og støkket dyret rett i fange på Kompis.. Der etter fulgte en lang flott los så si konstandt i Stålos.. Tilslutt snek vi oss inn på losen og fikk b.l.a dette bilde:

IMG_1672.jpg

(Raja og Kompis. Kleggen står på nedersiden..)

 

Olemog var også på skogen, og når vi hadde gått inn losen for 2 gang kom Mia med fin rådyr los rett over oss. Desverre så vi ikke dyret..

 

En sliten fornøyd Raja tilbake hos sin eier, ikke værst for sin første los som hu fant helt alene!:

IMG_1680.jpg

 

Tor Erik på skogen med Tass og ungene.. Skal tidlig krøkes!

IMG_1679.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette var en kjempespennende tråd som jeg virkelig har kost meg med. Jeg gleder meg til å høre mer om hvordan jakten går videre. Jeg kan ikke si at dette får meg til å glede meg noe mindre til elg og rypejakta som for min del starter om 3 uker og en dag :)

 

Takker :P Godt og høre tråden fortsatt blir lest.. Lover og holde oppdatert siden. Du får ha lykke til selv med med elg og rype jakt.. Bor ikke langt unna ser jeg, har vært litt på klokkerstua og jakta rådyr i fjor og forhåpentligvis i år også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :) Jeg har ikke jaktet så mye i nærområdet enda, selv om jeg utforsker mulighetene for litt revejakt og kanskje litt småvilt denne sesongen og blir med i rådyrtrekninga i Hurum fra neste sesong. Ellers har jeg jaktet mest langt oppe i nord med en kompisgjeng de siste 10 årene. I år debuterer jeg også på elgjakta der oppe, så det blir utrolig spennende. Her telles det ned dager.

 

Apropos elg så jeg i kveld en diger elgku som nesten ble påkjørt på RV23 like etter avkjøringen mot Røyken stasjon da jeg kom fra Drammen. Den hadde to kalver som ikke løp over, men snudde og løp tilbake over jordet. Håper ikke de prøver å krysse veien etter mora, for på det strekket er det mange biler som kjører fort.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :) Jeg har ikke jaktet så mye i nærområdet enda, selv om jeg utforsker mulighetene for litt revejakt og kanskje litt småvilt denne sesongen og blir med i rådyrtrekninga i Hurum fra neste sesong. Ellers har jeg jaktet mest langt oppe i nord med en kompisgjeng de siste 10 årene. I år debuterer jeg også på elgjakta der oppe, så det blir utrolig spennende. Her telles det ned dager.

 

Apropos elg så jeg i kveld en diger elgku som nesten ble påkjørt på RV23 like etter avkjøringen mot Røyken stasjon da jeg kom fra Drammen. Den hadde to kalver som ikke løp over, men snudde og løp tilbake over jordet. Håper ikke de prøver å krysse veien etter mora, for på det strekket er det mange biler som kjører fort.

 

Ja da har jeg en følelse at det var denne elg kua som takket for seg:

 

http://dt.no/nyheter/trafikkproblemer-e ... -1.6492308

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg blitt med på Hjortejakta!

Ble med en tur i dag utenfor Kongsberg i Lurdalen..

Fantastisk flott terreng uten Hjortelusflue og flått:)

3 Drevere i sving, men losene gikk ut av Terrenget, og jeg klarte ikke holde igjen en spøk eller to om dette drever opplegget..hehe.

Så var det Xala sin tur, aldri jaget Hjort før. Etter en runde på skogen der hu søkte rundt skjønte jeg raskt at Hjort var hu ikke interresert i enda.. Men la hu få snuse på ett fall eller du tenker jeg hu forandrer meninger. Masse Hjortespor og er det mulighet for gjentagelse så skal det ikke se bort i fra at vi stiller opp igjen.

Nå kan rådyr jakta starte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du kan ihvertfall ikke kalle dreverne våre skopussere :lol: Fra spøk til alvor, var hyggelig og ha deg med og dette gjentar vi selvsagt igjen. Er ett "lite problem" med disse hjortene på terrenget vårt, og det er at disse "tullingene" skal opp på toppen og så ut av terrenget for så og ture en drøy kilometer på utsiden på den kollen som ligger til høyre for hytta, men da bliir det kaffe og sosialt samvære :!:

 

Men nå er det snart rådyra som gjelder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kan ihvertfall ikke kalle dreverne våre skopussere :lol: Fra spøk til alvor, var hyggelig og ha deg med og dette gjentar vi selvsagt igjen. Er ett "lite problem" med disse hjortene på terrenget vårt, og det er at disse "tullingene" skal opp på toppen og så ut av terrenget for så og ture en drøy kilometer på utsiden på den kollen som ligger til høyre for hytta, men da bliir det kaffe og sosialt samvære :!:

 

Men nå er det snart rådyra som gjelder :wink:

 

Halla takk for i går! Hehe disse kvegdriverne ja..ehh kremt dreverne.. Ja blir bra til søndagen da rådyr jakta settes igang. Får håpe på like bra vær som vi hadde i går. Gled dere til Hjortelusflua! De ønsker dere velkommen :mrgreen:

 

Kaffe og sosialt samvære GeirN? hehe

 

17092011329.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Glad det ikke finnes hjortelusflue, flått og annen dritt her oppe! :D

 

Lykke til med Xala og rådyrjakta, vi gleder oss alle:)

 

Ja det skal du være glad for og lykke til selv med deg og Ares i høst..

 

Litt info ang dere som ikke liker vekta på Drillingen fra Zolli. Jeg veide akkurat Hagla mi og Drillingen Og resultate ble:

 

Rem.870 pumpe: 3,65kg

Zolli Drilling :4,10kg

Differanse: 0,45kg

 

Så de 0,45kg veier jo mindre en 1/2 Literboks øl så det er ikke mye merkbart bak på ryggen. Dessuten er løpet mye kortere som gjør det lettere og komme seg frem på skogen med børsa på ryggen. Så du ikke får alt av kvist i nakken..

Link to comment
Share on other sites

25 NOVEMBER:

Dagen som alle jeger venter på!

Startet med oppmøte hos meg kl 07.00 og fordeling av poster..

Først ut med Hund Var jeg med Xala og Olemog med Aivy. Tok ikke lange tida føre jeg skjønte Xala var på noe da hu brå snudde 40 meter foran meg og satte full fart ut til siden ved meg. Fullt utak og los med en gang. Desverre gikk Losen Rett ut av der vi satt postert. Litt typisk siden Xala er veldig rask. Tor Erik og Tass sin tur. Tok ikke lange tiden føre Tass tok ut og hadde en flott los som paserte meg og kom i fange på

GeirN. Geit og Lam. Men fikk ikke skudd sjanse på Lammet.

Så om de skilte lag eller Tass byttet dyr vet jeg ikke men det kom ei geit i fanget på meg og stilte seg opp på 70meter. Og siden vi ikke skulle skyte Geit var det bare og knipse bilder med mobil kamera da...

Kan se rådyret foran løpet i jordet kanten så på meg:)

25november004.jpg

Etter dette kom Xala bakspor til sin eier og fikk avbrudt Drevern og ble bål og pølser ved jakt bua.

Så ut igjen og det har gått slag i slag med loser for Tass og Mia(Dachsen til Olemog).

Flott dag med fine skudd muligheter og godt jakt folk og hunder.

Xala poserer med meg på post:

25november005.jpg

Griffon: Ikke noe galt med dette bilde?

25november006.jpg

Link to comment
Share on other sites

25 NOVEMBER:

Dagen som alle jeger venter på! quote]

 

En helt topp dag med fine loser og flere skuddmuligheter, men som Lynnvingen skrev "feil dyr". Vi var enige om og spare geiter og det ble det gjort av flere av oss, det så nesten ut som dissa dyra visste om dette he he :P

Link to comment
Share on other sites

Da var det siste sjanse for rådyrjakta føre elgjakta.. Og ble en flott lørdag på skogen selv med tett tåke..

Og endelig fikk jeg med Griffon og Watson på en tur.

Det startet med en fin Drever los og Dachs los rundt på terrenget som endte med dyr som løp forbi posten der Griffon satt og det smalt på andre siden av jordet.

 

Vi aventet med og gå frem til dyret og lot Aivy få en sjanse til og snuse seg frem til det..

IMG_1692.jpg

 

Litt skremt av rådyret, ble ei lita geit:

IMG_1694.jpg

 

Mestern Tass viser hvordan det skal gjøres:

IMG_1697.jpg

 

Tor Erik og Tass, dødlig kombinasjon på rådyr jakt:

IMG_1701.jpg

 

Basset Treff på Gjerdal, og Watson og Xala går kjempefint sammen. Watson var en utrolig flott hund.

IMG_1729.jpg

 

IMG_1730.jpg

 

Griffon viser frem den "grove" kaliber 16 han har hehe

IMG_1733.jpg

 

Pølse Grilling er tingen på skogen:

IMG_1740.jpg

 

Så fikk bassetene lov og prøve seg men desverre ble det ingen los, men Watson fikk en liten trøste premie:

IMG_1745.jpg

 

Kjempe koslige karer dere Griffon og Watson, dere er hjertlig velkommen igjen etter Elg jakta!

 

 

 

Søndagen ble litt losing men ble det meste bare rotet bort i tåkeheimen..

Link to comment
Share on other sites

Ja da har elgjakta startet. Og fikk en flott start første jakt dag da en kalv dukket opp på posten min..

 

elgjakt002.jpg

 

elgjakt004.jpg

 

Ikke mye og skryte av ved vekt på 35 kg, men de små hadde kommet til og få problemer til Vinteren.

 

Manskap på plass, legg merke til Dokka (Valpen) har vokst..

elgjakt005.jpg

 

Pelsen er lagt til salting så skal vi se hvordan dette blir..

 

elgjakt006.jpg

 

Dag 2 ble flotte loser men ingen store sjanser. Mye elg på terrenget og det er morsomt, på vei hjem skøyt jeg min første rev:

elgjakt008.jpg

 

elgjakt009.jpg

 

Godt og komme tilbake på Haugsplassen(jakt hytta ) når man har en flott sosial gjeng og denne hytta og krype inn i:

 

elgjakt007.jpg

 

I vinduet står noe godt og venter når kvelden kommer hehe:

elgjakt011.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott tråd - igjen :D Lykke til videre med jakta.

 

Takker igjen Ranger, denne gang var det OleMorten sin tur.. 4 tagger elgokse kom forbi Posten han satt på. Elgen hadde god tid da den trudde den hadde lurt seg unna en Stand for 2 av elghundene våres som stod med Ku og kalv. Siste den oksen noen gang gjorde:

 

elgjakt2001.jpg

 

Samling rundt bålet med noe sterkere i koppen:

elgjakt2003.jpg

 

Som slo ut jakt lederen bokstavelig :lol:

elgjakt2004.jpg

 

På fallet hentet vi Dokka som er valp enda, men mye sier dette vil bli en bra elghund, noe som viste seg som bra trening er og la henne løpe etter elg trekken nedover. Hu var helt vill!!

elgjakt2007.jpg

 

Da var det under låven og flå elgen:

elgjakt2008.jpg

 

Og Dokka lar ikke en dråpe blod gå til spille hehe:

elgjakt2010.jpg

 

Eller så har vi hatt mange fine loser og fine turer på skogen. Men i dag var jeg verdens stolteste kjærste da min samboer tok på seg turskoa og gikk ut med elghundene mens vi satt postert i det bratte terrenget. Og hu er 6 månder på vei! :shock:

Viktig at man skal tidlig ut på jakt hehe med tanke på den lille i magen:)

Link to comment
Share on other sites

Skal si du lever livet! Igjen en kjempe fin tråd! En tråd som alltid får meg til å trekke på smilebåndet! :D

 

 

Halla igjen Gullars. Levet livet? Må jo det i Jakta :lol: . Elgjakta er spesiell for meg da alle grunn eiere samler seg og man har alle en samme interesse Nemlig Jakt. Og på kvelden samles alle rundt Peisen på Jakthytta og forteller gamle og nye historier av generasjoner føre og de som kommer:)

 

Siste elg skutt av min far Ole. Fin avslutning på jakta etter en ny flott los av Elghunden våres Kompis. En 1,5 åring oksen som bare gikk og gikk. Stoppet aldri føre den måtte Ole i jakt tårnet og måtte gi tapt.

Nytt fall gir ny Bålkos:

 

IMG_1753.jpg

 

En sliten Kompis på fallet:

IMG_1747.jpg

 

Pytt i Panne er undervudert:

IMG_1751.jpg

 

Kompis funnet verdens beste seng... Midt i Lyngen, trist tanke og tenke på han fyller 9 år og merker at han ikke er en ung hund lenger:

IMG_1754.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på hytta i Hemsedal forrige helg, der vi fikk ladet opp batteriene..

Ved hjelp av ett speilrefleks kamera med lang lukketid, hodelykt og en Trøtt PBGV var jeg heldig og få knipset dette bilde....

 

IMG_1771.jpg

 

Er formen bedre, og været er det jakt i morgen.. Og på Søndag går turen til Trude(Star connection kennel) for napping av Xala.

Link to comment
Share on other sites

Ute på jakt i går.

Xala tok ut fin los etter hu støkket ut ett dyr.. Som gikk rett forbi 2 poster og ut av terrenget.. synd..

Olemog og Mia sin tur, der de plutselig holdt på og bli løpt ned av 3 rådyr i los fra Jegertom sin basset bretagne "Nemi". sjekk ut mere på hans hjemmeside www.jegertom.com

Mia tok opp jakten på disse men mistet sporet på ett stort heste jordet..

Fantastisk morgen med mye Action.

Lunsj med pølse grilling. Gutta fra åros fixa bålet...

RdyrEyvi004.jpg

 

Så gikk vi en ettermiddags økt og Xala og beagel valpen Eivy som skulle til pers.

Gikk ikke lange tiden føre Eivy tok ut los på noe som kunne minne om Hare.

Xala og jeg fortsatte. Og Xala tok også ut :shock:

Der hu hadde loset dagen føre på Hare i mørket som spratt over veien foran meg i lysa på bilen.

Action hele tiden, så mistet Xala sporet og 3 av oss stod igjen og pratet på post.

Da kom Eivy i los og ut i fra tett bjøreskog kom det ett rådyr og vips...

Første fall for Eivy 6 mnd gammel beagel:

RdyrEyvi006.jpg

Fjor års lam skutt av TB:

RdyrEyvi007.jpg

GPS møte hehe:

RdyrEyvi008.jpg

Sjekk det blod sporet! rart dyret klarte og komme seg så langt:

RdyrEyvi012.jpg

Xala fikk lov og smake litt oxo...

RdyrEyvi009.jpg

Eivy gikk rett på hoved retten:

RdyrEyvi010.jpg

Flott dag i skogen. I dag er det Nappe tid for Xala. Skal møte trude for første gang siden hu forlot kennelen fra valpe kullet.. blir spennende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forrige Søndag, var vi ute og jaktet.. Xala var litt i Tur-modus og ikke mye lyst til og søke ut. Men viste det stod dyr i nærheten og måtte ta beina fatt og få med Xala og plutselig braka det løs gitt! Xala kom løpende og gjemte seg bak eieren sin som var i ferd med og bli løpt ned av 3-4 dyr. Jeg kunne ikke skyte siden var hus i bakgrunn.

Fikk Xala på sporet og fullt utak og kjempe fin los som varte i ca 1 time, føre hu snudde og kom tilbake til sin eier.

Samtidig dro Dreveren Tass ut fin los men krysset sporene etter losen til Xala som må viket mye mere fristene så han fulgte de. Dreveren måtte plukkes opp i nabo terrenget hehe :lol:

Fin dag men ingen dyr da..

 

Har prøvd og speke en rådyr bok for første gang og håper det blir noe dreis over dette.

Sitter på jobben nå og lengter ut i skogen. I Kveld blir det Julebord med Jaktlaga. Kan bli hardt og komme seg ut på skogen i morgen tidlig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vell ble ingen jakt runde i helga gitt! Etter juleborda med jaktlaga.

Ble elg indrefile, fløtegratinerte poteter og smør dampet rosenkål kokelert av jaktlager "Saft og Vann", beklager bilde kvalitet med står i stil med fokuset til fotografen :lol:

12112011401.jpg

Fint julebord.

 

Jeg har forsøkt meg på speking av Rådyr bog, så får se hvordan dette går..

 

Etter 1 uke med mørning bestemte jeg meg for og gjøre ett forsøk og la en Rådyr bog og ryggen i Salt, Brukte Maldon Røkt salt og blandet inn siden det skal gi litt røk smak etter tips fra Kammeret.

06112011399.jpg

 

Så etter 1 uke i salt skyldte jeg av saltet og lot det ligge i vann ca 1,5 timer tid og tørket det inne i 1 døgn:

14112011403.jpg

 

Nå har jeg hengt det opp på ett kjølig luftig sted, og siden det er såpass lite håper jeg dette kan være ferdig til Jul og håper dette blir en suksess..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har latt kjøttet ligge 1 uke i salt??Da bør du kjøpe inn mye Øl(AAss)for det kommer til å bli knallsalt!

 

Hehe mulig det siden er første gang jeg prøver, men grunnen til jeg lot det ligge "Litt" lenger er fordi det var hengt til mørning og var allerede en "tykkere" hinne utenpå så var redd saltet ikke skulle trenge seg igjennom.

Men er glad i øl jeg:) Håper det ikke blir alt for salt. Rapport kommer når det skal prøve smakes...

Link to comment
Share on other sites

Kjempe helg!

 

Begynte med oppmøte hos meg lørdags morgen. Der vi skulle gå en åskam kalt herningen. Avtalen var at Ole Morten med Dachsen Mia skulle gå sørover inn på åsen og jeg skulle starte fra andre siden med Xala og gå mot dem.

 

Gikk ikke lange tiden føre Mia tok ut los, Så holdt igjen litt og posterte. Plutselig smeller det. 3 skudd. Stille på radioen. Ole morten bryter stillheten. Rådyr bukk i bakken for Mia. Fin 4 tagger. Antydning til 6 tagger.

19112011404.jpg

 

Tok ikke lange tiden føre Xala ville vise hva hu dugde til heller og Fullt utak og losen tok en runde og gikk rett forbi meg. Fillern og tenkte jeg siden hu virkelig har fortjent ett fall.. Så smeller det igjen på andre siden av Åsen.. Magnus hadde postert seg oppe i lia og fikk Geit og lam rett til seg. Første fall for Xala i år. Hennes femte tilsammen.

Men Geita kom fullfart tilbake og Xala brølte i og kastet seg ut åsen etter Geita og full los videre og ut av terrenget.

Så dro og møtte Xala på halv veien da hu gikk bakspor for og få vise henne gevinsten sin :mrgreen:

Mens resten av laget flådde dyra:

19112011408.jpg

 

Lammet, her med Mia som prøvesmaker litt:

19112011407.jpg

 

Tok en tur til etter på men ble stille, bortsett fra 2 drevere som fomlet rundt på noen gamle spor. Men magisk stemning på skogen. Vi er de eneste i området som ikke var helt dekket til med Tåke:

19112011415.jpg

 

Kan så vidt se gården min i bakgrunn:

19112011416.jpg

 

Søndagen:

Jeg litt "uggen" etter en litt hard natt, men kjempet meg opp og lå 2 timer etter skjema. Jeg og Xala er blitt invitert med som Gjestejegere på Klokkerstua i Hurum.

Tåkete var det, men kjempe dag for meg og Xala da Xala stod for vakker musikk i skogen. 2 kjempe flotte loser som gikk rundt oss. Hadde det ikke vært for tåka hadde det muligens blitt fall også for henne..

Sliten etter en fin helg er det godt og ligge foran peisen sammen med Dorris(En av kattene)

19112011417.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Smakte på "ryggen" jeg har speket... Og smakte godt, salt ja men fryktet ble værre salt.. Gleder meg til og få satt meg ned en kveld med øl og smake litt mere...

 

Når vi snakker om mat.. Fant ett bilde av Påskesteika 2011....

 

IMG_1068.jpg

 

(Med Rosmarin, Hvitløk og Bacon i En Elg og Rådyr steik)

Link to comment
Share on other sites

Fin dag på skogen bortsett fra vindværet..

Hadde elg på 15 meters hold som stod og så på meg, Xala hadde 2 fine loser. Der den siste gikk rundt posten min nesten 2 som ga sikkelig spenning og andrenalin.

Når Xala kom inn igjen fra losen så jeg hu hadde blitt veldig sår på bak labbene så søndagen gikk til hvile dag for eier og hund.

 

Xala med såre poter:

 

26112011419.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvis du har latt kjøttet ligge 1 uke i salt??Da bør du kjøpe inn mye Øl(AAss)for det kommer til å bli knallsalt!

 

 

Bogen blei helt perfekt! hadde jeg kunnet skulle det vært kald røkt først.. Så ble ett "lite" eta gilde på lørdagen:)

 

10122011429.jpg

 

Ute og jaktet på søndagen, ble ikke noe lørdag pga spare potene til hundene siden skara..

Xala tok ut dyr som kom rett i fanget på meg som stod postert, men klarte ikke skille om det var geit eller bukk så lot det gå. Losen varte ca 30 min. Men på bakspor kom Tass(Dreveren) med los foran Xala som hang seg på losen men kunn 15 min føre hu kom tilbake til sin eier..

Så slapp vi på nytt på annet sted i terrenget og veldig mye spor. Det ble observert 3 dyr tidligere på morgenen. Mye spor og litt problemer og finne dyrene.. Men så mellom noen trær på en terasse på ei hytte var det noe som bevegde seg.. Jøss folk på hyttene nå i desember? Tenkte jeg føre ble fullt utak på Xala som støkket dem ut og loset dem i 30-45 min føre hu ga seg og kom tilbake.. FLott dag, Xala blir mere og mere selv sikker på og finne dyr og søkene blir stadig bedre og lengere.

Men etter 3 loser var potene veldig såre så da var det bare og kaste inn håndkle og sette seg foran Peisen og få med seg skiskyting på Tv..

(Selv om Xala ville jakte mere)

Link to comment
Share on other sites

På vei hjem fra arbeid på fredag ringte tlf.. Påkjørt rådyr i nabobygda.. Innen jeg rakk fram var dyret avlivet og brakt hjem til meg pga viltnemda ikke hadde tid... Så ble en liten flå jobb på fredags kvelden.. Noe Xala ikke hadde noe imot:

 

(Ny matrett: Tikki ma Xala hehe)

16122011432.jpg

 

Sjarmerende frøken:

16122011441.jpg

 

Lørdagen: Ble en fin dag med store overaskelser på skogen, nå har rådyra begynt og trekke nedover og bare på ett av stedene vi jakter hadde vi en 6-7 loser og bare på posten min sprutet det rundt med rådyr. Fikk ikke helt 100% skudd sjanse men 7-8 forskjellige dyr hadde jeg på post denne dagen. Xala løp og loset til sammen ca 24 km denne dagen og potene ble veldig såre. Så Søndagen ble julegave handling for min del og hvile dag for xala.

 

Mia og Magnus på vei ned fra skogen:

17122011443.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...