Jump to content

Mine Jakterfaringer:


Lynvingen

Recommended Posts

  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En nabo av meg har en gammel Drever. Han har aldri sluppet dreveren her nede på østlandet for han skulle ikke ha noen rådyr hund men Hare biskje..

Vell i år gammel og grå ble den tatt med på rådyr jakt og trur du ikke han skjønte saken?

 

Bilde0193.jpg

 

Bilde0197.jpg

 

Aldri forsent for en jakt hund! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Søndag:

Ute og gikk tur på skogen med Xala og Kompis løse.. Tenkte at de ikke kom til og dra noen stedet i 1 meter snø.. Der tok jeg feil gitt!

Like føre vi skulle snu hadde det krysset 3 elger rett føre vi kom.

Elghunden Kompis lot seg ikke stoppe og gikk på opp åsen etter elgene..

Xala skulle ikke være noe dårligere så hu fulgte på, og jeg ble stående igjen som ett spørsmålstegn.. Gudskjelov hadde jeg på GPS på Xala. Etter krabbet seg opp åsen og opp på ei flate så jeg på GPS at Xala hadde snudd og skulle gå bakspor.. Men da måtte hu over den åsen hu krabbet opp.. Og det ble værre..

Så da måtte fyllesjuke meg klatre opp 300 meter i 1 meter snø i joggebuksa..

Gudene vet jeg hvordan den lille frøkena har klart og klatre opp for jeg slet virkelig og komme opp.

Med Harra hjerte og tørst som f nådde jeg toppen og da hadde hu klart og finne veien selv! Takker for alt gikk bra og Kompis hadde flott los på andre siden av sletta.

Takke kong vinter for en flott måte og bli kvitt fyllesjuken på..

:lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisann!!!

Lengesiden jeg har oppdatert her inne. Ikke mye som har skjedd men her er litt opplysninger:

 

Blitt funnet en død 1,5åring midt i ei ski løype på jakt terrenget våres. Den hadde kastet opp ett ille luktene stoff...

Og hadde blod rundt "Basse".

Ble lenge fryktet at det kunne være mildtbrann :shock:

Men etter noen prøver sendt til Mattilsynet ble dette avkreftet gudskjelov.

So Elgen er blitt sendt til odduksjon. Ikke fått noen svar enda desverre.

 

Xala og Kompis har blitt kjempe venner!! De går helt utrolig overrens og leker hele dagen lang.

De har bodd sammen en hel uke siden far har vært i syden en tur.

Men ikke bare bra siden Xala fikk seg ett betent øye men nå ser alt mye bedre ut.

 

Det er kommet elg i eplehagen i nabo bygda igjen, som vi følger med på og prøver og få jaget.

Magnus en venn av meg har fått seg ny elg hund så skal prøve og få trent den på ku og kalv som står der om kveld/nettene men akkurat nå er det litt mye snø desverre.

Link to comment
Share on other sites

Vell da er det full fres her.. I går kveld jagde vi elg ku og kalv i fra åkeren med hund og ser ut som elg hunden Raja kan bli ei bra elghund med den interressen hu hadde.

 

Så i natt kom jeg over ett skadet rådyr på en gangvei. Da jeg gikk for og se litt nærmere på det, så hadde det knekt kvert av det ene beinet bak. Xala var helt hysterisk i bilen:) Da hu så det løp avgårdet. Kontakta viltnemda. Så har med rifla nå for og se hvor det tok veien henne. Xala skal være med som ettersøkshund:)

Tilbake meldinger kommer.

Link to comment
Share on other sites

Jaja det gikk ikke bra... Rådyret hadde gått rett opp bratte skrenter med masse snø og is.. Jeg kunne ikke slippe Xala på sporet heller siden det kunn hadde dratt rett opp over fjellet. Blodsporet forsvant og rådyr tråkk overalt i fjellsidene.

Så lar det roe seg ned og håper det trekker ned mot vei og vann igjen i løpet av natta. Skal ut på ett par turer i natt og se etter det.

Naboene er varslet så de skulle ta kontakt om det kom tilbake.

 

 

I går når jeg var ute og jagde elg la jeg merke til noe litt artig. Gikk i sporene til Elg kua og Kalven i går og skulle aldri tru det var gått 2 dyr der. Kalven hadde gått nøyaktig i samme spor som moren.

Dette skyldes vell er lettere og gå og det aller viktigste på denne tiden av året er og spare mest mulig energi.

SNakk om og gå sine fedres fotspor 8)

Link to comment
Share on other sites

MIN FØRSTE GAUPE JAKT:

 

Fikk tlf i dag tidelig, ferske Gaupespor observert. Jeg kunne jo ikke la denne sjansen slippe unna og heiv meg i bilen og ga gass..

Så ble plassert ut på post og mannskap på ca 15 mann som ringet rundt gaupa.

3 hunder ble sluppet og gikk ikke lange tiden føre det ble tatt ut los.

Det så lenge ut som det skulle komme rett i fanget mitt men plutselig snudde det og forsvant i fra meg..

Utrolig spennende og syyyyykt kaldt i dag. Må ha ligget rundt -18 i skyggen i dag!

Gaupa snek seg unna i dag, men sitter igjen med fint første inntrykk av jakta.

 

 

gaupe_684274a.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Holdt på og kjøre på ei Drektig rådyr geit i går, men alt gikk bra gudskjelov.. Er for tiden sykemeldt med en prolaps i ryggen. Så prøver og ta noen turer på skogen med dyrene når jeg klarer.. Her er ett lite blink skudd fra den ene turen:

 

Tralalala020.jpg

 

Verdens lykkeligste dyr!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Våknet opp fyllesjuk til en fantastisk dag med strålende sol, men ingen bønn så jeg og samboeren måtte pent ta med Xala og Kompis ut på en skogtur..

Og det så det ut som noen satte veldig stor pris på:

 

XalaKompis012.jpg

 

XalaKompis021.jpg

 

XalaKompis034.jpg

 

XalaKompis051.jpg

 

XalaKompis023.jpg

 

XalaKompis070.jpg

 

Håper bildene får dere til og smile, for meg sier dem i allefall mere enn 1000 ord!

Link to comment
Share on other sites

Mimrer litt tilbake fra 2008/9 med ett par bilder siden det ikke er alt for mye "jakt" om dagen så her kommer det litt bilder inni blandt for og holde Jakt lysta igang hehe:

 

Olemog med Mia sine 2 første fall:

 

Bilde0101.jpg

 

Kompis på ett vellfortjent fall på min post:

 

Bilde0111.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tur på skogen i dag, gikk vell 10 minutter føre Xala forsvant fra oss i full fart! Tok ikke lange tiden føre vi hørte losen. Det ble en kjempe los med dyr og Xala på slep som passerte oss 3-4ganger på den veien vi stod.. Losen må ha vart 1Time og 10 minutter. Men Rådyret bare hoppet rolig rundt siden Xala fortsatt slet pga snøen og holde følge. Desverre rakk jeg ikke ta bilder av denne fine opplevelsen, men Xala har ikke glemt sine kunster! hehe

 

Så nå ligger hu sliten og litt sår i potene under bordet og drømmer:)

 

Nå kom Olemog på besøk gitt :P

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du har fine turer. Jeg bare lurte på; du har ikke noen betenkeligheter med å slippe hund på rådyr på denne tida ?

 

Så klart jeg har det, er veldig forsiktig. Denne gangen så jeg rådyret og det ikke sleit ellers hadde jeg blåst av hele losen.. Men dette er første gang etter Nyttår hu har los og muligens siste på veldig lang tid... Men nå går det uansett mot slutten pga båndtvang og dyrene skal få ro i kalvinga..

Link to comment
Share on other sites

I går var jeg en tur sammen med min far på slependen ved sandvika for og se på en bil på ettermiddagen. Da plutselig midt i veien foran oss stod 4 rådyr! det var så vidt dem flyttet på seg så vi stoppet og Xala fikk øye på dem, filmet det med mobil kameraet..

Xala bare stod og skalv og peip hehe, snakk om og ha jakt instinktet i behold!

Her er filmen:

 

th_03012010007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da var ny ammo til årets rådyr jakt kjøpt inn, men ikke prøvd denne typen før så må testes ut og se om denne er enda bedre..

 

XalaKompis073.jpg

 

Fikk også 3 nye kniver her som har vært bestilt for en stund siden:

GR754.jpg

WHITETAIL8A.jpg

95BBUSS.jpg

 

Fra før av har jeg disse 2 trofaste sliterne:

marttiini_condor_skinner_black.jpg

IMG1991.jpg

 

Vell, nå går turen til Hemsedal denne helga , så artig og kanskje prøve ski igjen sammen med Xala hvis ryggen min virker i bra stand.

Link to comment
Share on other sites

Kompis har hatt en fantastisk los i dag, Kleggen har også vært ute og tilsammen 7 elg har vi oppservert i dag :shock:

Kompis har vært i siget i dag, Har så si hatt los i 8 timer! Men nå er det slutt for han også nå er båndtvanga kommet...

 

Vell fikk telefon om at det er oppservert en svær bukk i Jordbæråkeren og når jeg kommer dit blir jeg overasket, der står det 5 rådyr! og en av dem denne her:

 

XalaKompis.jpg

 

Beklager dårlig bildekvalitet, men snø og mørket gjør det slikt desverre..

Bare krysse fingrende at bukken holder seg på terrenget til jakta igjen, denne blir nok vanskelig og få has på 8)

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd ut BG kniven? Bear Grylls er jo veldig lærerikt for meg hvertfall, kanskje ikke fan men han er grei. Og kan det han driver med får jeg følelsen.

 

Nei ikke fått prøvet den ut enda desverre, det jeg kan si hittil er at den er at jeg trudde den skulle være litt "større". Den er veldig slank men ligger veldig bra i handa til og være så liten.

Knivbladet i seg selv virker som er godt stål i og var h.... skarp når jeg fikk det. Men hvor bruker vennelig på jakt er jeg litt mere usikker på. Jeg syntes Bear Grylls er veldig facinerende, så skal nok kjøpe meg den største i serien også etter hvert, uansett veldig artig og ha til odel og eie. Kniven er sikkert super til skogturer etc..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På torsdag var jeg en tur innom Villmarksmessa på Lillestrøm.

Fikk slått av en hyggelig prat på Kammerstanden med Krone og Bamsrud.

Høyest på ønskelista nå er en Kombi jeg kan bruke i rådyr jakt etc..

Angrer fælt på at jeg ikke tok med meg Xala på messa. Det hadde hu satt pris på, pluss fint for henne med tanke på sossialsering i folkemengder..

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på Elg-møte med alle jakt vald i Røyken Kommune..

Med 47%(Om jeg husker helt riktig) var vi rett innenfor og ha 3 valgfrie dyr på kvota.

Og neste 2 år ligger på 50% så vi burde/må skyte ung dyr for ikke bli pålagt kalv på kvote fremover...

I fjor ble det 2 voksende og ett ungdyr som ble skutt.. Og jeg stod for de 2 voksende(Kremt).

 

Ellers kom det fram at den elgen vi fant på terrenget våres død midt i ett ski spor virket som hadde blitt Barlind-forgiftet.. Elgen sendes videre til Danmark for videre undersøkelse...

I fjor (2009/10) ble 2 elger Barlind forgiftet.. Det måtte ca 2 Hekto til for at en elg tok kvelden.. Barlind inneholder ett stoff som rammer nervene og hjerte..

 

Ellers så var det meldt inn 18 dyr i Røyken kommune som har måtte bøte med livet i trafikk ulykker, tog og andre årsaker..

 

Rådyr er mere motstandsdyktige mot dette stoffet, men også spisevanene til Rådyret gjør det slikt at de slipper unna.. De spiser ikke en hel busk men går fra busk til busk og små spiser så da får de ikke inn så mye barlind om gangen...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Samboeren var på skogen i går, er mye rådyr aktivitet om dagen, Xala var helt vill! Observert ny fødte rådyr killinger også.. Er herlig og høre om.. På ett av jordene vi jakter står det 6 elg hver kveld og koser seg. Paradis!

 

Men så holdt jeg på og gjøre ei sikkelig blemme her tideligere i forrige uke, om dagen er det mye og gjøre på gården med b.l.a Ved klyving. Så hilste litt på motorsaga og vips subbet 2 av fingrende sagbladet..

Kjente at her var det mere enn hansken som gikk dritt, og første som slo meg var:

 

FAEN!! DER GIKK AVTREKKSFINGEREN!!!!! :cry:

 

Tok sakte av den fillete hansken og takk lov den hang på handa enda!

Rett på legevakta og sy 2 sting i tommelen og tre sting i avtrekk fingeren som er den viktigste fingeren jeg har!

XalaKompis009.jpg

 

Mitt råd til dere som klyver ved om dagen, Vær forsiktig! Og alltid vær minst 2 personer når dere holder på. Og husk hansker, det som reddet meg denne gangen.

En god venn av meg mistet halve fingeren på sag for 1 mnd siden..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gikk tur i går kveld med Xala, og så halen begynte og logre og snuta ned i noe gress...

Mus, tenkte jeg og lot hu snuse litt, så plutselig kom det "vese" lyder og tenkte SHIT! Orm! Og dro Xala vekk fra buskene..

Tok tok en titt selv og fikk etter min store overaskelse hilse på Ild.sinte Herr Bolla Piggsvin:)

Aldri sett før der jeg bor og første gang for Xala også.. Det gjør meg glad og se dem komme til nye plasser rundt i Verden.

Dagens lille Solskinns historie for meg i allefall:)

Link to comment
Share on other sites

Litt som skjer om dagen, Der jakt lederen på elglaget har fått seg ny valp!

Ei tøff lita elghund ved navn Dokka. Virker som kan bli en bra jakt hund da hu er veldig selvstendig og ikke redd eller engstelig i hele tatt. Rett og slett en kjempe trygg hund!

Gratulerer Ludvig:

 

lj001.jpg

 

Fikk høre nå i nabo bygda Hyggen, har det akkurat kommet inn ett elg kadaver, så tok en tur inn og se hva det var og det var ikke mye igjen! Ser ut som om antageligvis har gått igjennom Isen i våres da isen var råtten, litt usikker på om det er ei ku eller okse, jeg mener det er ei ku mens fadern er mere i tvil siden klovene var veldig spisse..

 

lj002.jpg

 

Så nå ligger den på Badestranda i Hyggen og venter på og bli plukket opp...

 

Og tilslutt så har jo Olemog gått til innkjøp av ei ny Beagle. Gratulerer så mye og gleder meg til og se fremgangen i høst..

Link to comment
Share on other sites

Ja-ja. Liten Historie fra Helga:

 

Var ut på byen med jobben som ut artet seg til og bli en fuktig kveld.

Etter og ha blitt hentet ut på Natta og på vei hjem over kom jeg rett oppi en elg påkjørsel. Så var bare og hoppe ut av bilen litt ustabil og fikk hørt at de i bilen var ok, var det og få kommet seg ned i grøfta og sjekke ut dyret som lå der, og joda den kalven vi har holdt på og jage i hele høst og vinter har måtte bøte med livet. Så vente på politiet kom og av ga litt info føre jeg fikk satt meg inn i bilen og kommet meg hjem. Ringte fadern og fortalte at kunne hende han måtte ut og hente elg.

Her er info om ulykken:

 

http://rha.no/nyheter/kjorte-pa-elgkalv-1.6314229" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Bilde av elgen på ulykkestedet:

 

19062011248.jpg

 

Gikk 10 min så kom tlf, Viltnemda var opptatt så elgen var på vei til oss..

Så da var det bare på med slakte buksa i redusert tilstand og komme seg ned til kjøle rommet og begynne ta ut av elgen..

 

19062011249.jpg

 

De andre var ikke helt sikker på mine kniv prestasjoner etter min tilstand men aldri slaktet en elg så fint noen gang.. Klokka 6 om morgenen var slaktet klar:

 

19062011250.jpg

 

Som du ser er fotografen litt uklar..

Opp klokka 09.30 og partere resten slik vi fikk hengt det opp inne på kjølerommet..

Fikk litt hjelp av Nummer 1 som kom på besøk:

 

19062011251.jpg

 

Her ferdig:

 

19062011252-1.jpg

 

2 veldig fornøyde hunder som satte pris på kløvene:

 

19062011253-1.jpg

 

Litt av en natt................ :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Syntes det er utrolig synd slike ting trafikk ulykker skjer, spesielt når vi har jobbet så fælt i hele vinter for at de ikke skal bli avlivet som skade dyr.

Elgkua er mest sannsynlig gått igjennom isen og er den som har drevet iland som du ser over i innlegg. Så kalven har holdt på i flere månder og surret rundt mellom jorder og vei i nærheten og til slutt gikk det galt for denne og som så ut til og kunne bli ei flott kvie.. Men gudskjelov gikk det bra med de i bilen da..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Stille og rolig om dagen.. Kjenner det kribler i magen etter komme i gang med jakta.. Er litt ute og kikker om kveldene etter dyr og forlebig ser det mere lovende ut med dyr enn det gjorde i fjor på denne tiden.. Olemog er jo i gang og trener sin nye Beagel. Som dere kanskje har fått med dere i tråden hans..

Jeg er litt lettet over at Xala har fått løpetid nå, noe som gleder meg mye siden vi slipper dette i jakta eller når båndtvanga er over..

Kantarellen er kommet for fullt, så nok en grunn til og komme på skogen:)

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på skogen i går for og se etter dyr og se om jakt lysta til Xala er like stor nå siden hu har løpetid..

Vell fikk svaret når hu fikk øye på en Rådyrbukk stod og tittet på oss på jordet:

 

th_18072011009.jpg

 

Ute på jordet og fikk snust litt også:

 

th_18072011011.jpg

 

Hvis dere ikke får opp linkene kan dere trykke på disse video linkene:

 

http://s97.photobucket.com/albums/l237/ ... 011009.mp4

 

http://s97.photobucket.com/albums/l237/ ... 011011.mp4

Link to comment
Share on other sites

Xala er ingen dum hund hehe.

Tok samme turen opp på jordet i går uten og si noe til hu.. Hu ble helt febrilsk og begynte og se etter rådyret hu så der for 2 dager siden! hehe

I går kjøpte jeg meg nytt band til Jakta, type jeg har vært ute etter, lett og ha i lomma med refleks og gult så du ikke glemmer det igjen/mister i skogen på felleskjøpet:

 

http://produkter.felleskjopet.no/trade/ ... 68011/921/

 

Angret på jeg ikke kjøpte flere. Må ta det på neste tur på felleskjøpet.

Blir Hemsedal i dag... Vært morro om det hadde dukket opp noe rådyr ved hytta slik vi kunne gått litt spor..

God Helg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fine dager og ha ferie på.. Sol, bading og god mat..

Har ligget mye på stranda om dagen og tilvendt Xala mere og mere vannet..

Nå legger hu ut på svømme turer helt selv og ser veldig fornøyd ut for og kjøle seg ned.

Båt turer har det også blitt og trives fint med der også.

Siden syden turer gikk i dass blir det børse i stedet, så noen som vet om en bra drilling som selges kan PM meg:). For neste år blir ikke det noe av siden ....

JEG SKAL BLI FAR!! Og gleder meg masse til dette! Spennende og se hvordan Xala takler dette. Terminen er 13 februar så jakta går som planlagt i år:)

Sånn da er elg-biffen tint opp og klar for Grillen..

 

Fortsatt en God Sommer!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!Gøy å vite at man skyter med skarpt 8)

 

Hehe er ikke bare "Rødfis" tydeligvis..

 

Så har jeg fått grini meg til Drilling! Skulle egentlig ha kombi men etter en samtale med min kjære ble det drilling.

Og etter mange råd og erfaringer fra dere på forumet av b.l.a Raudnakke og co ble det en..

 

A.Zolli Drilling med 12/70 og 7/57R.

 

Mange mener denne er for tung... Men etter og ha prøvd denne mot eks: min Kjære Rem.870 pumpehagle var denne leketøy.. Så da ble det denne:

 

drilling.jpg

 

drilling2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...