Jump to content

Mine Jakterfaringer:


Lynvingen

Recommended Posts

Vell endelig landet noen prosjekter, lager jeg nye! Så her kommer 2 nye.

 

Jakt bilen skal modifiseres! Hva trur dere med og sette på en...

 

Slik:

 

Bilde3.png

 

På denne?

 

IMG_7514.jpg

 

Har også tenkt på og heve bilen så den ikke legger seg nedpå så fort.

 

 

Har også lagt planer om og "pusse " opp stabburet hjemme føre jakta slik at vi har ett møte sted om morgenen og kvelden..

Bilder av dette kommer så klart..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Fikk tlf første dag i bukke jakta fra en jakt kollega som hadde felt en liten Rådyr bukk og ventet på Xala føre han gikk fram til den felte bukken. Så jeg, dama og Xala ga full gass opp på skogen og Slapp Xala i skog kanten der bukken hadde gått. Og hu viste stor interresse med en gang og begynte og søke rundt.

Plutselig hoppet hun 10 meter tilbake og sto på 2 bein og var nyskjerrig...

-Der fant hu bukken! sa Jakt kollegaen Jon Vidar.

Så gikk vi bort til dyret og Xala samlet mot og kom til dyret og spratt 5 meter tilbake igjen og syntes dette var veldig spennende og morsomt!

Så tilbake igjen og når hu luktet blodet/såret var hu nesten ikke til og skilles fra dyret.

Kjempe start!

Bilder kommer siden..

 

PS: Jakt bilen begynner og bli oppgradert.. nye lys er montert og Kran sveiset på..

8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Redningsakson: Mia

 

Fikk telefon forrige onsdag av Ole Morten kl 11.00 om at Mia var inne i ett Hi med ett dyr.

Ole lurte på om jeg kunne hjelpe han om Mia ikke kom seg ut igjen..

Kl 16. 00 Ringte Ole meg igjen da jeg var på vei hjem fra jobb og Mia var ikke kommet ut og det hadde vært slosskamp inne i Hiet.

Bilde1-5.png

Jeg, samboeren og Søstra mi(sammen med Ole) tok jakt bilen min med spett og spader og kjørte opp i skogen så langt vi kom og gikk resten... Så begynte vi og flytte stein siden det var i ei fjellur og gikk etter lyden fra Mia. Plutselig mellom noen steiner fikk vi øye på Mia. Problemet var at hu satt fast og en Grevling angrep henne støtt og stadig siden eneste flukt vei var forbi henne..

Litt klaustrofobisk ble det når du lå i nedover bakke mellom 2 steinblokker og kunn en arm strekt ut for og ta tak i Mia.

Ikke høy i hatten når du ligger nesten fast nede i hullet med ansikt mot trynet på en sinna Grevling på ca 1 m.. Eneste måten var og dra Mia baklengs ut av hullet men Mia gjorde motstand og det ble helt umulig.

Bilde2-4.png

Så ringte Dyrlegen i Røyken som stilte opp på fritiden sin og hoppet ned i Grevlinghiet og fikk bedøvd Mia.

MEn siden Mia hadde så mye andrendalin i blodet motvirket dette så det måtte 5bedøvelser til føre hu ikke gjorde motstand..

Bilde3-1.png

Nærmere kl 23.00 OG nesten alt håp var ute for Mia gjorde vi en siste prøve med og få henne ut og med alt hell..

Dyrlegen stod klar med motgift..

Gudskjelov at vi fikk henne ut.

Nok ett eventyr som endte med lykkelig slutt.

Sjekk ut mere av historien på:

Og bilder som ligger der......

viewtopic.php?f=7&t=31830

 

Stor anbefaling: Er dere fra nærområdet i Røyken anbefaler jeg Røyken dyreklinikk.. Den innsatsen dyrlegen gjorde er fantastisk bra. Hu reddet livet til Mia.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og Ole Morten endelig fått den nye Astroen og Dc30..

Tok 3 dager fra bestilling til vi fikk den.

Ellers er det en god del trening med hund om dagen, Og Xala har begynt og få veldig smaken på rådyr.. Har jeg støkket ut ett rådyr og går på de ferske sporene blir hu helt "vill" og begynner med ut-tak og går over i bjeff og følger etter. Litt problem hu kan miste fort sporet siden hu er for rask og overivrig..

Utrolig gøy, Kompis er også på skogen for tiden, Han er litt for glad i mat så driver og trener han opp i form og får han "litt" ned i vekt..

Her er noen bilder:

IMG_2251.jpg

-Kompis og Xala er blitt mere venner nå når Xala er blitt større..

 

IMG_2252.jpg

-Gud så kjedelig det er og være i band.

 

IMG_2257.jpg

Nikko til Jon Vidar i farta!

 

IMG_2258.jpg

Jon Vidar og Nikko

Link to comment
Share on other sites

Fikk tlf første dag i bukke jakta fra en jakt kollega som hadde felt en liten Rådyr bukk og ventet på Xala føre han gikk fram til den felte bukken. Så jeg, dama og Xala ga full gass opp på skogen og Slapp Xala i skog kanten der bukken hadde gått. Og hu viste stor interresse med en gang og begynte og søke rundt.

Plutselig hoppet hun 10 meter tilbake og sto på 2 bein og var nyskjerrig...

-Der fant hu bukken! sa Jakt kollegaen Jon Vidar.

Så gikk vi bort til dyret og Xala samlet mot og kom til dyret og spratt 5 meter tilbake igjen og syntes dette var veldig spennende og morsomt!

Så tilbake igjen og når hu luktet blodet/såret var hu nesten ikke til og skilles fra dyret.

Kjempe start!

Bilder kommer siden..

 

Jeg lovet bilder... Her er de:

 

Bilde0292.jpg

-Kose litt med bukken

 

DSC00070.jpg

-Så stolt!

 

Bilde0291.jpg

-Jon Vidar reddet dagen, kunne ikke bli bedre start på bukke jakta for Xala!

 

Bilde0296.jpg

-Ingen skal tru at Xala er redd for dyret og at rådyr ikke smaker godt!

 

Legger med ett bilde av sopp turen vi var på samma dag:

Bilde0297.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaja merket på skogen her på søndagen at Xala ikke var helt i full fres som hu pleier...

Matlyste er heller ikke helt på topp og når hun hoppet ned fra "større" høyder skrek hu,

Men alt har sitt svar, Xala har fått sin første Løpetid... Godt den kom nå og ikke midt i jakta! Så nå tusler hu rundt hjemme med bleie og truse og har ikke noe imot det, ser nesten litt stolt ut med denne trusa!

Link to comment
Share on other sites

Da var årets oppskyting tatt, så da slipper jeg og tenke mere på det for i år..

Så mye enklere og raskere det er med elektronisk visning.

 

 

Var en tur på skogen forrige helg og kom over en nyskjerrig Røyskatt. Det er første gang jeg har sett i Røyken..

Noen som vet om det er uvanlig med slike på disse kanter?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Xalas Første jakt dag:

 

26 november første dag i jakta hjemme med Xala.

Fin dag men litt mye vind. Vi gikk ut sammen med ole morten og Mia..

Siden Mia har hatt noen kjempe fine loser i det siste. Men desverre var det lite spor på skogen. Hadde 2 utak med Mia men ble en stille dag på skogen rundt oss..

Men hadde en fin dag med gode pølser rundt bålet:

 

IMG_0716.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her er det lenge siden det har blitt oppdatert...

Vært veldig opptatt den siste tiden med Elg jakt og trening av Xala.

 

Hittil har det blitt noen flere jakt historier, men fått lagt ned en 4 taggers Elg okse, og Xala har nå begynt og få veldig smaken av rådyr, da hu nå har hatt 2 loser siste tiden.. Og sist gang dro hu ut og fant dyret selv! Morro! Bonusen var etter losen da hu lå og rullet seg i revemøkk!

Selv etter en heftig shamponering og dusj var Xala nesten like ille luktene..

Krysser fingrene for at jeg får lagt ned ett dyr for henne denne sessongen.

 

 

Bilder og historie kommer når tiden strekker til..

Link to comment
Share on other sites

Og sist gang dro hu ut og fant dyret selv! Morro!

Flott det, men det bør være regelen og ikke unntaket.... Det er ikke heldig om du setter henne på rådyret eller foten etter det, da risikerer du å få en skopusser som stoler på at DU finner moroa for henne...

Link to comment
Share on other sites

Og sist gang dro hu ut og fant dyret selv! Morro!

Flott det, men det bør være regelen og ikke unntaket.... Det er ikke heldig om du setter henne på rådyret eller foten etter det, da risikerer du å få en skopusser som stoler på at DU finner moroa for henne...

 

Det var hennes første gang fant dyret.. Xala er stadig under opp læring og søkene hennes blir lengere og lengere..

Som sagt hu har kunn hatt 2 loser hittil siden det har vært elg jakt. Men nå er ting i full opptur.

Hu har også støkket ut elg 2 ganger under trening og hver gang løper hu ca 50 m etter den og kommer tilbake som er ett godt tegn siden hu ikke loser på dem, og da er det ikke hennes interresse.

I helga går turen til Hemsedal og klarte og skaffe meg tilgang til jakt terrenget rundt hytta så skal bli gøy og se hva som skjer i løpet av helga.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er bilder:

 

Jakt bilen som er blitt topp rigget:

 

IMG_0745.jpg

 

IMG_0749.jpg

 

Elgjakta:

 

Fadern skjøt en 1,5 åring:

 

IMG_0722.jpg

 

Onkel Per slår til igjen:

 

IMG_0721-1.jpg

 

Jeg og 4-taggern sammen med Kompis:

 

IMG_0726.jpg

 

IMG_0728.jpg

 

Jakt laget:

 

IMG_0739.jpg

 

Noen som har ridd elg noen gang?

 

IMG_0750.jpg

 

Og hvem sier Hund og katt ikke går sammen?

 

IMG_0717.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, da var elg jakta over for i år..

På lørdag tok det helt av på skogen. Der 2 av elgbiskjene dro ut los påp 3 elg. Ene av dem løp rett i Drammens fjorden og la på svøm.. Og 2 siste som var ku og kalv kom rett mot meg, mens siste elghunden nr 3 gikk i mot meg fra motsatt retning. Mens jeg holdt fokus på ku og kalv som kom i mot meg hørte jeg det pustet og peset bak meg og snur meg rundt og der kommer det en elg i voldsom fart med hunden hakk i hæla.. Faen! tenkte jeg der glapp den sjansen, men mellom skogen så jeg elgen tok en u-sving og kom mot meg igjen og denne gang skulle den få smake. Bang! gikk rett ned og vips så var elgjakta over for i år.. Håpet på det var en 1,5 åring men viser seg at det var 2,5 åring..

2 elg ble det på samvittigheten i år...

 

Stadig i trening med Xala og bare i forrige uke hadde hu 2 loser..

Håper jeg klarer og gi Xala sitt første fall snart. Det hadde gjort jakta mi i år komplett!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare skumlest tråden, men jeg må si at det var ei snerten jakthytte/pilkehytte du har fiksa deg, siden du lot hølet i golvet "leva" :D

 

Men da jeg leste dette med bikkja og grevlingen, så skvatt jeg gitt. Jaggu godt at grevlingen ikke var mere pågående på bikkja, siden det tok så lang tid. Og godt å høre at det gikk bra til tross for litt "krigsskader" + at dere har en dyrlege nesten uten sidestykke :D8)

 

Ser ut til at hunden ble et godt rådyremne også, og at det er en lysende framtid i skauen :D

Ble en liten anelse misunnelig på den valpen gitt :mrgreen:

Stilig bil og kuul patent med den krana/elefantjekken også 8)

 

Og grattis med elgfall 8)

 

Ønsker dere en fortsattt fin jaktsesong 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare skumlest tråden, men jeg må si at det var ei snerten jakthytte/pilkehytte du har fiksa deg, siden du lot hølet i golvet "leva" :D

 

Men da jeg leste dette med bikkja og grevlingen, så skvatt jeg gitt. Jaggu godt at grevlingen ikke var mere pågående på bikkja, siden det tok så lang tid. Og godt å høre at det gikk bra til tross for litt "krigsskader" + at dere har en dyrlege nesten uten sidestykke :D8)

 

Ser ut til at hunden ble et godt rådyremne også, og at det er en lysende framtid i skauen :D

Ble en liten anelse misunnelig på den valpen gitt :mrgreen:

Stilig bil og kuul patent med den krana/elefantjekken også 8)

 

Og grattis med elgfall 8)

 

Ønsker dere en fortsattt fin jaktsesong 8)

 

Tusen takk for fin tilbakemelding, og deg også en flott jakt sessong.

 

 

Xala hadde 2 loser i går, selv om dem er korte enda hjelper det, de siste gangene har jeg fått inntrykk av at henne søker mere og mere og tar gjerne noen lengere runder fra meg.

Bare når jeg tar på meg jakt klærene og tar frem GPS båndet skjønner hu greia og blir helt vill!

Link to comment
Share on other sites

En jakt kollega av meg gikk inn en 5timers lang los på stand og skøyt kalv fra ku i elgjakta.. Det resulterte i at Kua forsvarte kalven som lå på bakken og angrep jegeren! Men heldigvis var han kjapp og fikk klatret opp i ett tre i nærheten! Der ble han sittende leeeeenge! Kua ga til slutt opp og tuslet videre..

Link to comment
Share on other sites

Fant noen bilder fra tideliger føre jakta i år:

 

Denne kvia ble ikke gammel.. Hadde kjempe los etter denne med kompis. Passerte en på post hos oss og PANG! rett i bakken på nabo terrenget...

IMG_2265.jpg

 

Ole Morten og Xala ute og trenes men ikke mye hjelp i da siden Xala hadde sin første løpetid..

 

IMG_2263.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig!!!!!!!!

I dag er jeg verdens stolteste hunde eier!

Etter 2 timer søvn i natt og gikk ut kl 08.00 i dag.

Kjempe fin dag med sporsnø så alt kunne skje denne dagen.

Vi hadde allerede 2 drevere ute i terrenget og så slapp jeg Xala løs.

Tok 10 min og hun forsvant fra meg. Så tok hu ut full los!

Det bla vakker musikk over hele skogen og den holdt i nærmere 30min! Og gikk veldig fort. Så var hu litt uheldig og krysset baksporet sitt og begynte og gå bakspor og BANG!

En skøyt på rådyret hu hadde i los.

Skadeskudd! Nå var det bare og få koblet Xala og begynne og følge blodspor.

Hu var helt vill, og etter 10 min med blodspor mistet vi det litt siden elg ku og kalv krysset over sporet.

Så fant vi sporet igjen og slapp Xala på sporet og gikk ikke lang tid føre hu hadde full los og denne gangen hadde ikke rådyret noen sjanse og komme unna.

Plutselig ble det stand og rådyret hadde lagt seg ned i en bekk og Xala hadde ingen planer og slippe dyret ut av synet. Så var det bare og snike seg innpå og ta siste skuddet og vips. Xala sitt første dyr!

Og hver gang hu fikk kontakt med dyret "akselerte henne i losen".

Alt etter boka selv om det ble en skadeskyting.

Stolt sliten jeger:

IMG_0756.jpg

 

Endelig fikk jeg bruk for krana på jaktbilen!

IMG_0773.jpg

Link to comment
Share on other sites

For en Fantastisk dag!

Våknet opp i dag til 2 blå og snø og litt vind i luften.

Veldig spent på hvordan Xala skulle takle snøværet og føret idag.

IMG_2380.jpg

Så var det bare og fordele postene og slapp løs 2 av dreverne og Xala.

Dreverne gikk i fra hver sin kant og Xala i midten.

Tok ikke lange tiden føre begge Dreverne loset og losen unnslapp meg og Xala så vidt...

Pang! Det smalt på oversiden av meg. På radioen går det melding om at det ble skutt en rev.

Jaja tenkte jeg nå glapp den sjansen for Xala for los her vi er siden Dreverne hadde pløyd seg igjennom det.

Føre jeg rakk og tenke noe mer hadde Xala fullt utak! Full rulle opp fjellet, passerte en post uten noen sjangs for og skyte og forsvant ut av vårt jakt terreng.. Losen varte ca 30 min, men på veien hjem på bakspor fant hu ut at den Reven som ble skutt skulle få seg en omgang.

Etter og fille riste den litt så ble reven hengt opp i ett tre og Xala tuslet tilbake til sin fornøyde eier.

På vei ned kom jeg og Xala over ei Rugde som var hvit i øynene og klarte og fly men kræsjet i ett tre ved siden av.

Middag tenkte Xala og føre fuglen klarte lette fra bakken satt den i gapet på hu...

IMG_2381.jpg

Så var det bare og trekke seg inn i Jaktbua og fyre i ovnen, og spise litt og tenke på om vi skulle ta ett drag til.

Men siden alle hadde humøret oppe selv om møkka vær og kalde hender gikk vi ut igjen.

Tok ikke lange tiden føre en av dreverne som ikke har vært ute i dag hadde utak.

Jeg og Xala konsentrerte seg om vårt og leitet etter spor.

Så skriker Xala i og jeg skvetter til og skjønner hu støkker ut rådyr fra buskene rett ved siden av meg. Det løper rett fra meg og tar en lang usving i terrenget mot en av postene...

Samtidig nærmer også losen av dreveren seg mot oss.

Xala passerer en post uten jegeren får noen sjanse og skyte, nærmer seg neste post som også den andre losen gjør. Losen til dreveren passerer ført.. Bang! bomskudd fra jegeren, han rekker nesten ikke lade børsa igjen føre Xala kom med dyret rett i fanget på han.

BANG! høres ut som 3 verdenskrig hadde startet nede i dalen.

Radioen våkner til liv, blitt skutt Rådyr bukk for Xala, hennes første Rådyr bukk!

IMG_2382.jpg

Mye snø og is på Xala men jenta har funnet premien sin:

IMG_2385.jpg

Stolt Skytter, hund, fotograf og så klart Hunde eier:

IMG_2389.jpg

Første gang jeg har funnet Stål Hagl i hjerte på dyret:

IMG_2388.jpg

Legg merke til all snøen i ansikte på Xala:

IMG_2390.jpg

Etter en sjekk om dyret vi skøyt på ble truffet eller ikke gikk vi for og ta inn resten av hundene og Xala igjen klinte til med en siste los på nye 30 min og kom inn igjen akkurat rett føre det ble bekkmørk.

Så nå snør det ute og jeg og Xala lader opp foran peisen til en ny dag i morgen med fin spor snø..

Masse nye erfaringer for Xala, borti både Rev, Rugde og Rådyr og 3 loser på 1 dag.

Store sjanser jeg holder igjen Xala imorgen så hu ikke skal gå lei allerede i hennes første sessong... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sitter og spiser frokost sammen med Xala. Hu er treg på hundeforet sitt om dagen. Nesten tru hu er blitt lei foret sitt. Blandet det ut med Kefir i dag så kroppen hennes får noe og varme seg på i dag..

Mest lyst til og krabbe under dyna igjen men får heller gå i dvale etter Jul:)

Rap hørte jeg fra Xala, På tide og hive børsa på skulderen og trekke ut til skogs. For se om jeg bruker Xala i dag. Er som sagt redd hu skal gå lei.

Rapport kommer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rapport:

I dag har det vært en lang trekkelig dag på skogen. Det er en god del mere snø på skogen og litt mildere(Ca 0 føre). 'Rådyra har for det meste stått stille over natten og var lite dyre tråkk og se bortsett fra mye revespor..

Men etter mye venting dro 2 drevere ut los, men i dag hadde ikke rådyra noen tanke på og løpe en runde, de løp rett opp fjellet og forsvant av gårde med en av Dreverne på slep.

Det hadde vært 2 dyr i losen men ene hadde skilt seg ut og så da en mulighet for Xala kunne få vist seg i dag.

TOk ikke lange tiden føre hu innhentet dyret og full los, men det dyret løp rett av gårde også desverre.

Fin los i mye snø ca 40 minutter føre hu ga seg og kom tilbake på bakspor.

Xala hadde fått en ny hobby.. Samle på snøballer..

IMG_2394.jpg

IMG_2395.jpg

Så lot henne få lov å sitte i bilen og få varmet seg og smeltet bort det værste av snøen på veien hjem, hu ligger sliten foran peisen i kveld.

 

Etter nærmere undersøkelse av rugda vi tok stemte det jeg sa at den hadde hvite øyne..

Så spørsmålet er, hva feiler det rugda?

IMG_2396.jpg

Grå stær?

Uansett tørte jeg ikke og spise den, så lot den gå naturens gang.

Men noen som har vært borti slike tilfeller og vet hva det er?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ingen som har noe svar på Rugda?

 

Xala har hatt sin første omgangsjuke i slutten av forrige uke, men virket pigg så tok henne med ut på Jakt på søndagen.

Vi trosset over 10 kalde blå, snø, snøvær og Vind.

GIkk ut kl 09.00.

Vanskelig og få ut dyr nå siden de trekker nedover i boligfelt for der blir de foret på Epler etc..

Men etter en stund klarer Dreverne og dra ut noen gamle spor.

Så fikk Xala teften av ett rådyr som hadde passert nylig, og tok ikke lange tiden føre hu hadde kontakt med dyret.

Losen gikk ned i dalen passerte en post og så dro det rett opp og innover flata. En av dreverne fulgte med men ble hengende laaaaangt etter siden Xala snart lever opp til sin Eier Lynvingen:)

Etter ca 30 min slapp hun losen og gikk bak spor men merker hu begynner og bli kjent i terrenget og svingte av og fulgte en sti rett ned til dit jeg stod postert.. Uten noen hadde gått der på lange tider.. :wink:

Xala begynner og bli tøff nå, henger med på de værste dagene selv om hun kunn er 10 månder gammel, skadet litt ene bakpoten så fullt hvile nå så får vi se mot helga igjen:)

Ble skutt en rev på slutten av dagen. Fint og bli kvitt litt rovdyr på terrenget.

Bilder fra Søndagen:

King on the TOp:

28112010050.jpg

28112010051.jpg

FIkk besøk av en Harding av Dreverene på post, Sorry vovsen Xala ligger 1,5km foran deg i sporet på dyret!!!:

28112010049.jpg

BÅl må til på slike dager:

28112010053.jpg

Kom over Reven vi skøyt for 2 uker siden:

28112010055.jpg

28112010057.jpg

Xala med litt skadet bakfot:

28112010052.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja da braker det løs på Jakthytta i dag med Julebord og fyll. ER jeg edru nok skal det bli tatt noen bilder i kveld he he...

Oppdatering kommer..

Siden kulda har satt inn for fult i det siste aventer jeg med jakt i morgen med tanke på hundene..

Får håpe det kan krabbe seg under 10 minus igjen... 8)

Link to comment
Share on other sites

Endelig etter mye kulde krøp det ned mot 7 minus på søndagen og fersk sporsnø.

Så jeg og Xala tok en tur til noen venner nede i Åros for og prøve jakt lykken..

Tok ikke lange tiden føre Xala dro ut los på Geit med 2 lam.. Siden Xala er rask fikk hun splittet dyrene og det fløy rådyr rundt omkring postene.

Men uten hell, når vi var i ferd med og avslutte smalt det rett bortenfor oss..

Geit og lam som ble støkket ut av oss, skade skudd på lammet.

Det var bare og koble Xala i band og gå men lite blod tap i snøen ende med og slippe Xala på Losen.

Så klart hu gikk en los runde med Geita så tilbake til start og finne ut av det, Xala skreik i og det skada rådyret hev seg utfor en skrent!

Jeg rakk ikke reagere en gang. Losen Varte i 1,5 timer!! føre hu mistet dyret i ett bolig felt i åros. Jeg fikk koblet Xala og begynte og gå Blodspor. Hu var helt vill! Selv om sliten. Plutselig i ett lite skogholt mellom to hus så jeg det. Bandt Xala til ett tre og ga siste skuddet. Slapp løs Xala og hu var ikke vanskelig!

05122010063.jpg

 

Måtte ta med dyret til ett annet sted og slakte det:

 

05122010065.jpg

 

Han ene som var med sa at hadde det vært med dommer i dag og Xala hadde vært 1 år hadde hu fått godkjent blodspor etc for maken til fantastisk hund var mange år siden han hadde vært borti!

 

Tru jeg er Stolt av Xala! 8)

Link to comment
Share on other sites

Men mitt inntrykk er at du fortjener en god hund for som jeg har forstått så har du jobbet mye med hunden din :D

 

Føler selv Xala har fått mye trening, og med instinktet hennes ser dette ut som og bli en god jakthund..

 

 

Er forresten på jakt etter Potesokker til henne. Noen forslag om hva som fungerer bra på PBGV? I jaktterreng?

Link to comment
Share on other sites

Ny helg, nye muligheter... Meldt sporsnø i morgen og Gradene krabber oppover på Gradestokken igjen.. NICE!

Blir antaglivis 2 jakt dager denne helgen hvis jeg får lov av min bedre halv del..

 

Foresten Julebordet sklei ut med hukommelse tap av den største sorten etter knertet ei hel flaske med Kaptein Morgan(1L!)

Beklager at ingen bilder ble tatt av en eller annen grunn. -Trudde aldri ei flaske med brunt kunne ødelegge en kropp så mye invendig!

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd, med mye bilder :!:

 

Takker, for fine ord..

 

Siste nytt, Skal til Rørvik(Hurum) i morgen, nytt terreng, flere nye folk, Xala har ladet opp batteriene etter ligget som slakt i 2 dager etter en krevende søndag forrige helg.

OleMog orker ikke se Mia i øynene etter en fattig jakt sessong for henne siden han ikke har hatt noen tid til jakt. Så i morgen og søndag har jeg lovet Han og ta med Mia ut oxo..

Så blir en spennende dag både for meg, Xala og Mia.

-Går rykter om mye rådyr på terrenget, og venter på litt fersk spor snø i natt bare nå så:)

Link to comment
Share on other sites

venter i spenning på oppdatering:)

 

Og det skal du få! hehe :lol:

 

Vell det som vi trudde skulle få som snø, kom ned som regn i 5 minus!! :shock:

Dette ga resultat i sikkelig skarp skare neste dag.

Kl 8 kom Olemog ned til meg med Mia, lovet og la henne få bli med i dag..

Oppmøte på bensinstasjonen med 3 andre spente jegere. De er veldig overbegiestet for Xala

fordi den beste jakthunden de har hatt har vært en Petit.. Og Xala imponerte dem forrige helg.

Vi fant ett området som ikke var for mye snø og skarra. Masse rådyr tråkk! Dette kan ikke ta feil...

Etter 10 minutter ettet slipp forsvinner Xala fra meg i en rett linje bort fra meg. Xala er på sporet etter rådyr. 1 minutt senere drar hu ut full los! Jeg sier i fra på radioen og får beskjed om og flytte meg opp på en ås som hu runder rundt.

Får deverre ikke tid, så steller meg til på en plass som jeg syntes virker grei.

MØKK!! GPS slo seg av, føler meg nesten som og sitte hjemme i stua uten TV!

Bare og vente, losen kommer nærmere. Hører tråkk i skaraen. Der! Rådyr rett i fanget på meg.

Jeg fyrer av ett skudd, rådyret fortsetter. Så smeller jeg ett til rett i siden på det dyret går rett ned for telling!

Hører Xala kommer nærmere så setter meg klar med kamera.

Fisk3001-1.jpg

 

Første dyr hu løper rett i fallet på uten vært skadeskutt!

Fisk3002-2.jpg

 

Fisk3003-2.jpg

Lite fint Bukkelam :D

 

 

Fisk3005.jpg

Med dette hjerte kom ikke dyret langt.

 

Fisk3007.jpg

Trofe bildet.

 

Fisk3008.jpg

Ekte Franske jenter har Bart! Alle jegere smelter vell for en Rød blod bart?!

Her sammen med han som har terrenget, Rune.

 

Skaraen har satt spor i potene til Xala, hu blør fra negl festene. Hu vil jakte videre men ingen vits og ødelegge henne.

Mia sin tur:

Fisk3009.jpg

Hu smiler til meg! Hu er fornøyd og være i sitt rette element, skogen..

 

Vi har forflyttet oss på annet terreng. Bare gamle spor og mere snø. Mia forsøker og vil så gjerne men vi må desverre avbryte siden vi ikke fant noe.

 

Tilbake på fallplassen for og fyre opp bål og summere dagen og fortelle noen gamle jakt historier og la Mia få smake litt på rådyr i år.

Fisk3010.jpg

 

Fisk3012.jpg

 

Er redd for resten av sessongen allerede er ferdig pga det regnet som kom men....

FOR EN FIN DAG for helten Xala. 11månder og 4 dyr på samvittigheta!

I dag vurderer jeg og ta en tur på skogen, med hagla og øks. På juletre jakt, men la Xala løpe litt men kommer ann på skaraen.

Link to comment
Share on other sites

Ingen juletre, ingen rådyr i dag :cry:

Gikk 200 meter i jakt terrenget i dag og skjønte fort Xala var veldig sårpotet i dag..

Hu ville så gjerne men vi ga oss mens leken er god. Så min samboer og Xala vendet nesa hjem noe som var i full protest fra Xala for hu skulle jakte.

Samtidig gikk det full los over oss i fjellet med Dreveren til Jon Vidar "Nikko".

Fikk krabbet meg opp Fjellet men Losen gikk ut de værste åsene og rådyret bare lekte med Nikko i dag..

Jeg kom meg opp og nøt dagen i herlig friluft med fantastisk utsikt og flott vær:

Jakt001.jpg

 

Her er helten Nikko, han er født for slike forhold som i dag. ingen som slår en drever, ikke blør han en gang og til og med i denne skarraen!

Jakt002.jpg

PS:Legg merke til muskel massa! Sett mange drevere men ingen så kraftige som han..

Link to comment
Share on other sites

Helt toppers Anders.

Jeg må bare legge meg langflat og bare beklage ovafor hunden min (Mia) at jeg ikke har fått jaga noe særlig etter oktober, pga kjøp og salg av hus + flytting og jobbing.

Da jeg endelig hadde tid til jakt, og som planen var og jakte masse i slutten av nov og masse i desember, kom så klart kulda.

 

Håper skikkelig på ett parr bra dager føre jula.

Link to comment
Share on other sites

Jadda nå sitter jeg på sofaen i bare Stilongsen med Rosa skinn, lukter svidd krutt av hagla og begynner og få varmen i kroppen igjen etter en kald men fin dag ute..

Avtalte med Ole Morten i går at vi skulle ta med Xala og Mia ned til Åros i dag og hjelpe gutta der nede og siden det var mindre snø der så skulle det bli en fin dag.

Og det ble det!

Jeg og Xala startet og gikk forbi noen ligge plasser etter dyr fra kvelden føre.. Etter 30 min tok Xala ut, ut i fra sporene har vi nok støkket dyra føre vi kom.

Hu hadde ett langt utak føre losen slo inn for fullt.

BANG! En jakt kollega banner på radioen, trakk av feil avtrekker og dyra løper videre.

Skøyt med rifle på hagleskudd hold og bommet 100%..

Dyrene hadde ingen planer og komme tilbake igjen og forsvant ut av terrenget..

Xala kom tilbake og la henne i bilen.

Mia sin tur, det ble oppservert Rådyr på ett jordet på vei til post.

Vi plasserte oss på nye poster. Tok ikke lange tiden føre Mia hadde utak på ei svær geit som kom rett på posten min. Jeg stod og siktet på det i 2min! men fått beskjed om ikke skyte så lot det gå.

Mia loset videre og plasserte meg litt lengere opp.. Etter 30-40 min los fikk jeg rådyret til meg, Mia hadde byttet dyr! En bukk kommer mot meg.

Smeller av 2 raske skudd, OG dyret legger seg. Tar siste nåde skudd og dyret ramler ned en skråning. Mia hoppet elegant etter ut skråningen.

Første fall for Mia i år!

Hunt001.jpg

 

Hunt004.jpg

Skøyt av hornet på den.

 

Hunt006.jpg

Siste nuss til bukken for og takke for at den viste seg.

 

Hunt008.jpg

Ole Morten,Mia meg og han som trur han er NR.1 Magnus

 

Hunt009.jpg

Olemorten lever opp til sitatet sitt"Utstyrt med Dachs og gevær!"

 

Hunt011.jpg

Xala fikk lov og hilse på bukken også..Her sammen med Pål.

 

Jeg skal få lagt ut 2 filmer av Mia Så fort jeg kan. Som ble filmet i dag.

Link to comment
Share on other sites

Artig! Fine historier du legger ut. :D

 

Tusen takk, Har vært en fantastisk sessong for meg. Med bra jakt hunder, fine terreng og kjempe gjeng og jakte med har dette vært en av mine beste år med 2 elg og 4 rådyr til på rullebladet.

Men Xala of Starconnection har gått fra valp til og bli en bra jakthund med 4 dyr på samvittigheten sin på 11 månder! 5 dager igjen nå til Jul aften og Xala sin bursdag da er hu 1 år..Jul aften barn:)

Det ser ut som dette er siste jakt dag for i år for oss siden jobben kaller og julehandelen må fullføres.

Sikkert ingen bombe men kommer noen flere bilder fra jakta i år litt senere..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...