Jump to content

Nyttårsforsett, Ønsker kandidat til å delta på løshundjakt!!


tulling

Recommended Posts

Etter å fulgt tråden om kammermauseren og Lille my med stor glede så vil jeg oppfordre kammerets brukere til å komme med ett nyttårsforsett som kommer noen annen en deg selv til nytte!

Mitt forsett skal være å ta med en jeger som ikke selv har tilgang på elgjakt, jegeren skal være under 25 år.

Jakta vil være løshundjakt med meget dyktige hunder, på laget har vi 4jch + 2 unghunder som også har 1.pr etter sin første høst i elgskogen.

Hvordan dette skal gjennomføres og utvelgelse av passende kandidat må jeg tenke litt på. Har selvsagt noen tanker om dette, men vil komme nærmere inn på dette lenger ned i tråden når opplegget har modnet litt i hodet mitt :D

 

Håper med dette å gi flere her inne et spark i ræva til å gi andre en hjelpende hånd, en opplevelse, dele kunnskap eller andre ting. Her er det bare fantasien som setter grenser :D

 

Mvh tulling

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som nyttårsforsett skall eg ta med min nyleg jaktintrisert nivø (på 18 år)på elg jakt til neste år,han skall og få bli med på jakt med Tassen (rådyras og harens store skrekk og gru 8)8) ). Han skall få dei beste postane i håp om att han får skutt noko, slik att eg virkeleg kan få tent jegeren i han og han kommer til og bli jeger for resten av livet :D:D:D:?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg gjorde akkurat det "Tulling" skriver og tok med en her på Kammeret som ikke hadde jakt selv. Det har utviklet seg til et nært vennskap og var så hyggelig som det overhode kunne ha blitt. Derfor utfordrer jeg alle til og gjøre som "Tulling" skriver. De fleste av dere vil sansynligvis få mange flotte opplevelser og minner. Kanskje også en god jaktkompis for livet. Flott tiltak "Tulling" :D:D

 

Nb, vedkommende fikk skutt sitt første rådyr og en ny IVRIG jeger er født :D

Link to comment
Share on other sites

Kirken her jobber med å få til en del uteaktiviteter med barn. Er vel planen å få til

speiderorganisering. Selv om jeg ikke er aktiv i kirken, så har jeg avtalt med presten

å ta med et gjeng eller to, på harejakt med hund til høsten.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Heiser denne opp igjen, synes det er en tråd som bør komme opp med gjevne mellomrum. Er et utmerket tilltak synes nå ihvertfall jeg (og fler med meg) :D:D

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg at dette ser ut til å være noe som fenger! Selvfølgelig så er det mange her som flere ganger for uka bidrar positivt til et godt miljø her på kammeret, og det er noe jeg setter utrolig pris på. I mange tilfeller så tilegner jeg meg knnskap og triks fra tråder uten at jeg er aktiv selv. Har jo en del meninger og erfaringer selv, som jeg av og til prøver å dele av, men min begrensede tastaturhastighet og dårlige evne til skriftlig framstilling gjør at jeg ofte vegrer meg. Difor så tenkte eg at eg kunne prøve og bidra med noe eg kan, og som eg føler meg sikker på.

 

Men det eg ser som nyttig med et slikt forsett, er at det vil bidra til å gjøre kammeret enda mer sammensveiset enn det er. Selv om man ikke kan dele av seg til mange. Så vil det at man viser velvilje overfor andre kammermedlemmer, og deler opplevelsene, prosessen eller hva det nå måtte være, i en informativ tråd med bilder, føre til at alle som ønsker kan delta og bidra med innlegg. Så derfor håper jeg at de som drar i gang en eller annen form for "kammerhjelp" lager en tråd og deler det med oss andre. Kammermauseren og lille My er et godt eksempel på dette, alle positive kommentarer om prosjektet er et stort bidrag til å lage ei stor og trivelig peisestue der mange kan samles og kose seg. :D

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så, da har jeg tenkt litt videre på dette nyttårsforsettet mitt.

 

Etter siste ukers lesing på kammeret, så har jeg en litt vond smak i munnen. Føler på mange måter at det er en del destruktive krefter ute og går. Men vær snill å bare la det stå som en personlig mening fra meg, som begrunner mine videre vurderinger i forhold til hvem jeg ønsker at skal få bli med på elgjakt med løshund.

 

I utgangspunktet så ønsker jeg en ung jeger uten egen tilgang på egen elgjakt.

 

Noen tilleggspunkter

-Er til vedkommendes fordel(ikke krav) om han/hun bidrar til en positv tone på kammeret ved konstruktive spørsmål, velmente råd og god gammeldags folkeskikk i forhold til andre brukere.

-kvervulanter og folk som lager kvalm på kammeret er uaktuelle(og det er jeg som definerer dette)

-må ha tilgang til et våpen som holder storviltkravet, vere vant/ trene mye for å gjøre seg vant med våpenet.

-Ha god våpenbehandling (sikkerhet)

-Godkjent storviltprøve.

-Dokumentert 200 treningsskudd innen 1. aug

-Vedkommende må bli foreslått av en annen person

 

-Kandidater med serskilt grunn for å få bli med(Den som foreslår en person, grunngir hvorfor akkurat denne personen fortjener ei jaktoppleving.)

Jakta vil foregå slik at vedkommende følger hundefører og vil få anledning til å stille på og skyte i los. Såfremt vi klarer å komme inn på skuddhold og det er lovlig dyr som står i losen. Et eventuelt trofe vil selvfølgelig tilfalle skytteren. Tilgangen på gode hunder er nok langt over gjennomsnittet for norske jaktlag :D 4 stk jch samt 3 stk unghunder med minimum 1.pr på jaktprøve.

 

Jeg ønsker ingen forslag på kandidater ennå, da jeg ønsker å knytte til meg 4 brukere som kan være en slags jury for uttaket.

Men folket kan jo begynne å tenke på aktuelle kandidater :D

 

Alders kravet kan godt være fravikelig om kandidaten godt fyller andre krav, likeså så trenger ikke vedkommende å være aktiv bruker av kammeret, selv om det er en fordel. Kandidater som har fremmet forslag om at softgun/paintgun er ok å bruke på en stakkars katt eller hund som har gjort fra seg på feil sted, er utelukket fra å bli med på jakt med meg.

 

Når jeg er klar for å få forslag så skal jeg kunngjøre det i denne tråden her.

Tror vel også at forslagene skal mottas på PM men det kommer jeg tilbake til.

 

mvh tulling

 

ps. jeg er mottagelig for konstruktive bidrag i forhold til krav og utvelgelse av kandidater.

 

kjenner jeg er ganske spendt på dette her :D

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med en menighet her sin junior-leir skal jeg få ha en gjeng med meg på skytebanen :D

Godt omgitt av ledere og erfarne skyttere i trygge omgivelser skal disse unge ungdommene få se og prøve seg på skytesporten.

Blir pistol og revolver, dog kun i .22lr.

Gleder meg veldig til det, og det er jo morro både å introdusere nye for sporten vår og å få gi en hjelpende hånd!

Link to comment
Share on other sites

Godt tiltak.

 

Det einaste eg har å utsetje er at om ein er så 'heldig' at ein har skytebane som er åpen 1 dag i uka frå påske, har sommarferie, og lar deg skyte 15 skudd pr. gang, så kan 'Dokumentert 200 treningsskudd innen 1. aug' kanskje bli i tøffaste laget.

Link to comment
Share on other sites

Det er i det minste vanleg at du ikkje får dokumentert meir enn 15 eller 20 skudd for kveld. Men så lenge du kan vise skjønn, så er jo det bra.

 

(Og nei, det er ikkje meg sjølv eg snakkar for her. Eg er nok litt for langt utanfor målgruppa di til å være kandidat.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, da har jeg fått med meg fire staute kammerbrukere som skal hjelpe meg å velge en god kandidat, som fortjener å få bli med på elgjakt med løshund. Jeg har også med på laget en moderator som skal hjelpe til med tellinga.

 

Skal nå prøve og forklare hvordan jeg har tenkt å gjennomføre utvelgelsen av kandidat. Jeg ønsker at folk sender inn forslag på kandidater, og av disse velger jeg ut f.eks 10 stk.( må se litt ann hvor mange kandidater som blir foreslått) De kandidatene jeg velger ut vil jeg oversende til juryen,(de fire staute kammerbrukere) Som rangerer en liste hver for seg. Eks nr 1. får 10 poeng, nr 2 får 9 poeng , nr 3 får 7 poeng osv. Listene sendes så inn til moderator som summerer og dermed har vi en utvalgt :D

 

 

Slik jeg ser det så kan alle være gode kandidater, alder er ingen hindring. Jeg synes at det bør være en person med godt hummør og positiv innstilling. Det er også en selvfølge at kandidaten innehar sosiale anntenner og oppfører seg med almindelig folkeskikk her inne på kammeret.

 

Det er ikke noe krav at vedkommende skal være bruker av kammeret!

 

Ingen kan forslå seg selv som kandidat.

 

Når du foreslår en kandidat, så bør det også følge en begrunnelse på hvorfor denne personen er en bra kandidat. Om

 

Begrunnelsen er av personlig karakter kan den sendes som pm og vil bli behandlet konfidensielt.Tenker på begrunnelser som går på livssituasjoner, ulykker og sikkert mye annet som jeg ikke har tenkt på.

 

Det må heller ikke nødvendigvis være en jeger for å bli tatt i betraktning viss det er gode grunner for at denne personen fortjener å få en slik opplevelse av elgjakta.

 

Ingern begrunnelse er for dårlig, men tenk litt på at begrunnelsen skal være det som jeg og juryen skal bruke for å plukke ut en kandidat som fortjener det.

 

Foreløpig frist for å sende inn kandidater setter jeg til 20. mars.(utvides om jeg ser behov for det)

 

Skal skriv litt om hva jakta vil gå ut på senere, men det vil være 2-3 dager løshundjakt med meget dyktige hunder.

 

Håper på mange gode forslag :D

 

Mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd og ikke minst tanke, Det er viktig og tenke på rekkrutering til jakt!

 

Selv har jeg bestemt meg for og lære barna til stemora mi og binde fluer samt ta de med på fisketurer. Har også planer om og prøve og få arrangert fellejakt på rådyr for undom gjennom den lokale jegerforeninga, samt bidra til div lokale konkurrangser innen skyting og fisking.

Før nyttår hadde jeg med klassen ut for skyte litt, for og forklare litt om ossen våpen og jakt fungerte og ikke minst sikkerhet, det ble godt motatt så det er mulig jeg prøver og få gjennom ført noe sånt i år også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja,akkurat nå sitter jeg og ser nye storjagere komme til verden :D Tilnå er det kommet fire nye jämttisper tilverden, håper jo på noen nye hanner før natten er omme. Forundrer meg litt at ingen vet om en eneste person, som de kunne ønsket fikk anledning til å delta på løshundjakt. Nei spøk til side, tror nok mange har venner, foreldre eller barn de kunne unnet en slik opplevelse, men kanskje man føler at personen må være en slags super duper for å bli tatt i betraktning? Det var nå ikke meningen at det skulle fremstå slik. Vet du om en person med godt hummør,almindelig folkeskikk og litt omtanke for andre så er det grunn god nok. Vær så snill, gi meg noen kandidater dette er seriøst ment fra min side! Tror jeg må sette tidsfristen til 15. april. Etter dette så kommer jeg til å finne en kandidat selv viss det ikke kommer noen forslag fra kammerets brukere. Vennligst les det jeg har skrevet tidligere i tråden om du lurer på noe, om du etter å ha gjort det fremdeles har spørsmål, så er det bare å fyre løs. :D

 

 

MVH tulling

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Er det ikke en tråd som heter vi under 18 eller noe sånt da ? Der må det vel ligge noen bra kandidater ? Syns det er ok og begynne med de unge. Og de har vanligvis ikke egen jakt heller.

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanskje jeg skal lete i den tråden graahund? Ikke så dumt forslag det.

Har nå fått ett forslag på kandidat. Men hadde jaggu trudd at dette skulle gi litt mere interesse, men er kanskje ikke så interessant å hive seg på når man skal unne noen annen noe? Syns jaggu det er rart at jeg kun har fått inn en kandidat, da jeg mener jeg kan tilby jakt helt i toppklasse.

 

Har du en venn, venninde, en søster , en bror, datter eller sønn, så kanskje dette kunne vert noe for denne personen? håper fremdeles på flere forslag, men må si jeg begynner å bli skuffet.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

...

Har nå fått ett forslag på kandidat. Men hadde jaggu trudd at dette skulle gi litt mere interesse, men er kanskje ikke så interessant å hive seg på når man skal unne noen annen noe? Syns jaggu det er rart at jeg kun har fått inn en kandidat, da jeg mener jeg kan tilby jakt helt i toppklasse.

......... håper fremdeles på flere forslag, men må si jeg begynner å bli skuffet.

 

tulling

 

Vel, jeg så denne tråden først i dag. Og den ble startet nyttårsaften. Hva med en ny tråd med en tittel som sier mere om innholdet? Ikke ment som kritikk, bare en tanke.

 

Og kanskje du må åpne for at de interresserte skal kunne melde seg. Hvor i geografien skal jakta foregå?

 

Jeg vet selv at det ikke er lett å få innpass i noe jaktlag. Bortsett fra på elglagmesterskapet i klubben. Før det ble krav om reelle jaktlag, så var det spørsmål fra alle kanter om å bli med på deres lag :roll:

 

For min egen del, så skyter jeg både med rifle og hagle gjennom hele sommerhalvåret og tok storviltprøven førte gang for snart 10 år siden, men jakter kun småvilt. Terskelen for å gå ut på f.eks. rådyrjakt alene første gang er uoverkommelig for min del. Har til og med en kollega som jakter både elg og rådyr. Han vet at jeg er en ivrig skytter og jeger, men ingen tilbud der ifra heller. Han vil vel ha rådyra forseg selv han også.

 

Jeg er helt sikker på at det er mange som ønsker å få være med deg på jakt. Jeg har heller ingen å foreslå, av den enkle grunn at jeg ikke kjenner kammeratene personlig, og heller ikke vet hvem som er unge og gamle.

Link to comment
Share on other sites

Men hadde jaggu trudd at dette skulle gi litt mere interesse, men er kanskje ikke så interessant å hive seg på når man skal unne noen annen noe?

 

Det er kanskje noe med det at ikke alle her inne kjenner til noen kandidater som passer til kriteriene?

Selv kjenner jeg vel ingen som passer til kriteriene tror jeg, den nærmeste vil vel være meg selv, men jeg havner utenfor pga alder.

 

Så det hadde kanskje vært lettere å fått kandidater dersom de som passer til kriteriene kunne selv meldt interesse?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@vømmøl, søk du da vel. Du burde jo ha alle forutsetninger for og komme i betraktning. Om du kanske må reise en 30-40 mil så er jo det ikkeno det når man blir tilbudt en så god jakt :D

 

Herved, jeg foreslår "vømmøl" :D

Link to comment
Share on other sites

@vømmøl, søk du da vel. Du burde jo ha alle forutsetninger for og komme i betraktning. Om du kanske må reise en 30-40 mil så er jo det ikkeno det når man blir tilbudt en så god jakt :D

Takk for tilliten, men er nok utenfor målgruppen. Dessuten er jeg småbarnsfar, og hadde helst sett for meg rådyrjakt i nærområdet. Det er mange yngre jegere som ikke har begrensninger mht. avstand og (mangel på)fritid.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
@vømmøl, søk du da vel. Du burde jo ha alle forutsetninger for og komme i betraktning. Om du kanske må reise en 30-40 mil så er jo det ikkeno det når man blir tilbudt en så god jakt :D

Takk for tilliten, men er nok utenfor målgruppen. Dessuten er jeg småbarnsfar, og hadde helst sett for meg rådyrjakt i nærområdet. Det er mange yngre jegere som ikke har begrensninger mht. avstand og (mangel på)fritid.

 

Javel, da får jeg trekke kanditaturet ditt da :(:(

Link to comment
Share on other sites

Ja, skjønner det kan bli noen terskler for noen. Men som et bidrag så er det ment som et uforpliktende møte med storviltjakt generelt. Jakta vil foregå i enten gudbrandsdalen eller østerdalen, kommer litt an på datoer, kvoter og regler.

Har listet opp noen kriterier, men det er nermest for retningslinjer å regne. Men primert er det ment som et tilbud til en ung jeger uten egen elgjakt. Men alle, absolutt alle kan være gode kandidater, men da bør det begrunnes hvorfor kandidaten er en god kandidat :D Skal også gå inn og forandre trådtittelen så kanskje det blir noen flere kandidater :D

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fulgt med på tråden en stund med ett kjapt blikk av og til. Meget bra tiltak må jeg si.

 

Har en liten kommemtar på dette med dokumenterte skudd; du kan få dokumentert så mange skudd du vill, men for prøva sin del må du ha minimum to dager med 15 skudd. Hvis skytebanens ledere er grinete så er det bare å lage seg en skytebok og få stempel i den. De er mange som klarerå få dokumentert 200 skudd på fire fem dagers skyting, så jeg ville ha oppretholdt kravet om 200 skudd. Det gjør situasjonen med å slippe en nybegynner frem til skuddsjans litt mer betryggende.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg fikk tre kandidater til dette prosjektet. Har nå overlatt til fire stødige kammermedlemmer å rangere kandidaten og en moderator som skal ta opptelling. kan ikke si hvilken dag avgjørelsen faller, men det vil bli kungjort så snart jeg får tilbakemelding på opptellingen.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har desverre ikke sett denne tråden før nå :(

 

Men syns dette er et supert tiltak :D Flott tulling :D

 

Selv om jeg er ung, føler jeg at jeg kan komme med et bidrag selv:

 

Jeg skal ta med en førstegangs-rådyrjeger ut på jakt her på Herøy. Gjerne en kammerbruker. Det er desverre ikke tillatt med hund her, så jakten blir post/smygjakt. Det er et rådyrkje som skal felles.

Kriterier til "påmelding" er:

 

- Dokumentert oppskyting med godkjent kaliber for rådyrjakt(hvis rifle skal nyttes)

- Førstegangs rådyrjeger

- God kammerånd

 

Jakten vil som sagt foregå på Herøy i Nordland fylke. Overnatting vil skje hos meg. Send PM for interesse :D

Link to comment
Share on other sites

fantastisk gjort. blir man ikke frelst for livet av en stand så er det ikke håp. nesten så jeg blir litt misunlig jeg :lol: har flere ganger hatt med meg unger i bygda på rådyr jakt. er morsomt å se reaksjonene når losen kommer og de skjønner at det alvor. til høsten skal jeg ta med meg en til å gå med gråhunden.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...