Jump to content

Thompson/Tommygun - hvem forhandler ?


Jan

Recommended Posts

Er litt usikker på hvor jeg skal plassere innlegget,så jeg prøver her. Har oppdaga at dette klassiske våpenet produseres fortsatt som rein halvauto i div.utførelser. :shock:

www.auto-ordnance.com

Jeg har ønska meg en sånn heile livet. -Greit nok at det finnes kopier å få kjøpt,-men det er jo som å ha en bil uten motor. :oops:

Ser at versjonen med 16,5'' løp blir klassifisert som rifle i USA. - Da skulle det vel ikke være noe verre enn andre halvauto-rifler som er mulig å kjøpe her til lands ?

Er det noen her som har erfaring med nevnte våpen og/eller kjenner til forhandler i Norge :?:

Link to comment
Share on other sites

Har oppdaga at dette klassiske våpenet produseres fortsatt som rein halvauto i div.utførelser.

 

Og saken med at de ikke blir godkjent ligger nok i at de er lette å modifisere så de kan avgi full auto ild.

Våpen som "kan tenkes" å kunne modifiseres til å avgi atuo ild blir ikke godkjent.

Jeg klør meg litt i huet og lurer på hva POD og departementet egentlig legger til grunn for hva som er mulig og ikke. For de har tatt en del "merkelige" avgjørelser rundt slike våpen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Og saken med at de ikke blir godkjent ligger nok i at de er lette å modifisere så de kan avgi full auto ild.

Våpen som "kan tenkes" å kunne modifiseres til å avgi atuo ild blir ikke godkjent.

 

 

Og hvor har du det fra?

ATF har omtrent samme krav til halvauto våpen som POD/Kripos. Kan de lett bygges om til fullauto blir de IKKE godkjent av ATF. F.eks. så blir (vanligvis) ikke open-bolt våpen godkjent.

Link to comment
Share on other sites

I teorien så skulle det gå an å få en importør til å legge frem riflen til godkjenning, men dette er vel en .45ACP sak? Er vel ikke noe å bruke innen IPSC da.

 

Og dessuten, Velkommen til forumet Jan. :D

 

Ps: Henning Walgren og gjengen skyter endel med slike i det nye forbundet i USA:

 

http://www.zootshooters.com/

http://www.zootshooters.com/gallery?nggpage=6

Link to comment
Share on other sites

ATF har omtrent samme krav til halvauto våpen som POD/Kripos. Kan de lett bygges om til fullauto blir de IKKE godkjent av ATF. F.eks. så blir (vanligvis) ikke open-bolt våpen godkjent.

Åja, nå er det helt andre krav for å registrere full-auto våpen i statene enn det er her i Norge.

Skal du få tak i slikt i Norge, så må du være registrert som samler av denne type våpen.

I statene så holder det med tilfredsstillende vandel (er ikke sikker på hvor "clean" de krever at man er), et stempel fra ATF på dette formularet: http://www.atf.gov/forms/download/atf-f-5320-4.pdf og det koster deg US$200.

 

Når dette er i orden, så kan du tusle inn på nærmeste Class 3 firearms dealer og handle deg en full auto børse.

 

Så, så. Ro ned språkbruken litt. VJ

 

Og sett fra ditt ståsted da, hvordan iall verden kan modifiserte våpen, fra full til semi, være i fritt salg? Når man tenker på at det er null problemer med å "reversere" en mekanisk jobb på et våpen.

Utfordringen for de i usa som ikke har et registrert auto våpen, men alikevel er innehaver av noe som kan avgi full auto ild er at de kan ryke på en bot stor som en Mong, og at de risikerer flere år i buret i tillegg til boten.

Link to comment
Share on other sites

Modda av VJ

 

Det stemmer nok det, glenn

At det er lov å omsette fullauto betyr i9kke at det er greit å selge halvauto som er lett å "bygge" om der borte. Det er vel forbudt i enkelte stater i allefall å eie en ar og samtidig eie en fullauto sear (Som er registreringspliktig) med mindre man har Class III

Link to comment
Share on other sites

cardinal har dog en smule rett, ATF stiller endel krav for å tillate en halvauto-rifle ut på det åpne markedet i usa, selvom kravene ikke er like som de som stilles i norge.

 

At det kun kreves god vandel og en ganske dyr søknad for å få fullauto-våpen i statene, er en helty annen sak.

 

PODs krav til halvautorifler er, som tideligere poengtert, varierende. de er ikke alltid like lette å finne logikk i, men det kan se ut som om POD til tider prøver å kopiere amerikanske forbud, med varierende grad av hell.

 

Angående "thomson", så kan det sies at disse er lite aktuelle for det norske markedet, da jeg ikke tror det finnes noen kjøpergruppe. Praktiskskytterne vil antagelig ikke ha dem, og de vil ikke slippe igjennom som jaktvåpen, og dermed tror jeg ingen kommer til å ville bruke ressurser på å få dem godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Åja, nå er det helt andre krav for å registrere full-auto våpen i statene enn det er her i Norge.

Skal du få tak i slikt i Norge, så må du være registrert som samler av denne type våpen.

I statene så holder det med tilfredsstillende vandel (er ikke sikker på hvor "clean" de krever at man er), et stempel fra ATF på dette formularet: http://www.atf.gov/forms/download/atf-f-5320-4.pdf og det koster deg US$200.

 

Når dette er i orden, så kan du tusle inn på nærmeste Class 3 firearms dealer og handle deg en full auto børse.

 

Modda av VJ

 

Og sett fra ditt ståsted da, hvordan iall verden kan modifiserte våpen, fra full til semi, være i fritt salg? Når man tenker på at det er null problemer med å "reversere" en mekanisk jobb på et våpen.

Utfordringen for de i usa som ikke har et registrert auto våpen, men alikevel er innehaver av noe som kan avgi full auto ild er at de kan ryke på en bot stor som en Mong, og at de risikerer flere år i buret i tillegg til boten.

 

 

Kanskje du kan ta deg noen sekunder til å faktisk LESE hva jeg skrev???

 

Hvor i helvete sa jeg noe om å registrere fullauto? Jeg kjenner de reglene meget godt! Og det du "glemte" å nevne var jo at du også må levere fra deg fingeravtrykkene dine som går til bakrundsjekk hos FBI... Så det er en mer omfattende prossess enn du gir utrykk for.

 

Lager du en ny halvauto i USA, kan du IKKE bare starte masseproduksjon og selge den. Du MÅ første sende den til ATF som SKAL GODKJENNE den. NETTOPP for å sjekke hvor lett den er å konvertere den til fullauto. Akkurat som i Norge. Open bolt våpen har vært forsøkt godkjent men får avslag. NETTOPP derfor er Auto ordnance closed bolt. Og da feks Ohio Ord. Works skulle selge halvauto M240, 1918/19 etc så måtte de bygges om til å skyte fra en closed bolt istedenfor Open som orginalt.

Da FN Mfg skulle lansere den sivile versjonen av SCAR, så måtte den først til ATF for sjekk. etc etc etc etc etc

 

Og sett fra ditt ståsted da, hvordan iall verden kan modifiserte våpen, fra full til semi, være i fritt salg?

Ro ned språkbruken. -VJ-

FAKTA: Auto Ord Thompson selges og er regnet som hvilket som helst annet halvauto våpen.

DU påstår denne er lett å konvertere til fullauto.

Link to comment
Share on other sites

Så det med at ATF har samme krav som POD kan du ta og stappe langt opp i.... for det er bare bullshit. Hvor i all verden har du dette fra?

 

Langt opp i... + bullshit... = oksen? 8)

 

Det spiller vel fint liten rolle om de gjør slik eller slik i USA? Hva har det med trådstarters spørsmål å gjøre? Blir ikke det litt sånn åff tåpikk lissom?

 

Andre har vel redegjort for hvorfor et slikt våpen antagelig ikke kommer for salg i Norge med det første, så spørsmålet kan vel ansees som besvart?

Link to comment
Share on other sites

FAKTA: Auto Ord Thompson selges og er regnet som hvilket som helst annet halvauto våpen.

DU påstår denne er lett å konvertere til fullauto.

 

Ja, ethvert våpen som er produsert som full auto, og så modifisert til å kun avgi semi auto ild er ikke så vanskelig å "modifisere" tilbake til original tilstand. Altså så kan man igjen skyte full auto ild med disse. Det var en del mennesker som gikk på en relativt kraftig smell på slutten av 80'årene rundt dette.

 

cardinal har dog en smule rett, ATF stiller endel krav for å tillate en halvauto-rifle ut på det åpne markedet i usa,

 

Nå har ikke jeg tenkt tanken i de baner av at det er snakk om å få godkjent et nyprodusert våpen inn på et marked heller. Det jeg peker til er det som angår å KJØPE (få registrert i sitt navn) et allerede eksisterende full auto våpen.

INGEN av de eksisterende full auto, eller konverterte til semi, som finnes på markedet over there er det noen problem for en oppegående, ikke straffet 'rikaner å kjøpe seg. OM han/hun tar seg brydderiet med å gå igjennom sjekken og betale gebyret.

Å få godkjent NYE våpen, semi eller full auto på markedet er en helt annen sak, som jeg ikke har sagt et pip om. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, ethvert våpen som er produsert som full auto, og så modifisert til å kun avgi semi auto ild er ikke så vanskelig å "modifisere" tilbake til original tilstand. Altså så kan man igjen skyte full auto ild med disse. Det var en del mennesker som gikk på en relativt kraftig smell på slutten av 80'årene rundt dette.

 

Men Auto ord'en er IKKE "produsert som fullauto"! Det er IKKE snakk om å ta en fullatuo thompson som man sveiser litt på omstilleren! Det er bygd fra grunnen som en halvauto...

Slike våpen som du beskriver der, blir ikke godkjent av ATF for sivilt salg! De blir klassifisert som Post '86 dealer samples

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skriver du da 3 (tildels agressive) innlegg i denne tråden uten relevans til det trådstarter spør om (om NYPRODUSERTE 1/2-AUTO UTGAVER av tommy-gun er i salg i Norge)?

 

:roll:

 

Er litt usikker på hvor jeg skal plassere innlegget,så jeg prøver her. Har oppdaga at dette klassiske våpenet produseres fortsatt som rein halvauto i div.utførelser. :shock:

www.auto-ordnance.com

Jeg har ønska meg en sånn heile livet. -Greit nok at det finnes kopier å få kjøpt,-men det er jo som å ha en bil uten motor. :oops:

 

Ut i fra dette så tolket jeg trådstarter som at han ønsket en "original", ikke en "replika" som er nyprodusert.

Og til din info, skal vel de som er "nyproduserte" være produsert på lisens, og således være lik originalen. Og hvor stor mekanisk forskjell er det på en semi og en full auto Tommygun? Ta er søk på nettet, og se hvor mye som skal til for å modifisere en slik. :)

 

Siden det kom en del "gulp" i forbindelse med mine svar, så trenger jeg ikke svare mer i denne tråden jeg. Trådstarter har jo fått svaret sitt, og meg med flere har jo gått inn på hvorfor de neppe noen gang kommer til å bli godkjent her i landet, annet enn for samling.

Link to comment
Share on other sites

Han ønsket en auto ord og hvis denne hadde vært så enkel å konvertere som du sier så hadde dennne ikke vært lov å selge i USA. Dn hadde da vært å regne som en post '86 dealer sample mg.

 

Og nei, de er ikke identiske. De er så like som mulig som loven og myndighetene tillater men ikke lik orginalen.

Akkurat som ved feks en bushmaster og en m4/16.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det nok en ny bruker og spør et spørsmål av en hvis karakter, også går alle i skyttergravene og plaffer løs på hverandre (igjen).

 

 

Det skytes i det minste ikke på trådstarter / nybegynner :mrgreen:

Og det må da være en positiv ting?

Ellers så forekommer meg at mestebarten av brækinga her skyldes at man har vært uenige om hva som er en thompson...

 

Jeg tenkte som Cardinal at det selvsagt er snakk om de som lisensproduserer under thompson naavnet nå, og som er godkjente Halvauto rifler i statene. Og det er ikek godkjent til jakt eller praktisk her på berget. Tror egentlig jeg kunne tenkt meg en sånn selv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte som Cardinal at det selvsagt er snakk om de som lisensproduserer under thompson naavnet nå, og som er godkjente Halvauto rifler i statene.

Det er i hvert fall temmelig nært sannheten. Jeg mener å huske at Auto Ordnance er det firmaet som opprinnelig produserte Thompson-MPene og som sitter med rettighetene til konstruksjonen. De sivile utgavene er utviklet og godkjent i USA som sivile produkter basert på Thompson 1928 som avfyres med låst sluttstykke. Hvor store avvik den har fra originalkontruksjonen vet jeg ikke.

Auto Ordnance produserer også, eller har inntil nylig produsert 1911-pistoler. De er enten eid av eller nært tilknyttet Numrich.

Link to comment
Share on other sites

Ja,denne debatten tok jo skikkelig fyr. Sånt liker jeg :D

For å presisere : Jeg ønsker meg en nyprodusert halv-auto. Når jeg refererte til 'kopier',så mente jeg slike som bare er produsert som pynt til å ha på veggen,og vel ikke er å betrakte som våpen.

Bruksområdet for min del ville vært blink-skyting samt tilfredstillelsen ved bare å ha noe slikt.

Om det hadde vært mulig å bruke til praktisk skyting,så hadde jo det vært helt topp.

Kan nevne at jeg også har Colt 1911 .45acp. Er jo praktisk med tanke på å holde med ammo.

Om det er flere som kunne tenkt seg en slik så er det vel mulig at en forhandler/importør kan ta tak i det ?

Uansett har det ingen bråhast for meg.Først må det spares penger,-men jeg har ikke tenkt å gi meg på dette ved første sverdslag. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det vakk mange på det forumet som kunne våpenloven i allefall!

Problemet er at våpnet må inn til godkjenning og det koster et sted mellom 5 og 15000 spenn i følge ryktene. Det da i tilegg til det hva våpnet koster + frakt fra statene osv. OPg du er på ingen måte garantert at det blir godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Ser at versjonen med 16,5'' løp blir klassifisert som rifle i USA. - Da skulle det vel ikke være noe verre enn andre halvauto-rifler som er mulig å kjøpe her til lands ?

Tror du blir skuffa, elendeig , tungt avtrekk, skyter fra åpen bolt. Dvs. en halvtime fra avtrekk til smell og en kg med remedier som skal smelle framover - før det smeller...

Gøy nok (i massevis) på fullauto, tunge jernklumpen med kompensator er OK å kontrollere, også autoriteten til .45. MEn å treffe noe med 1. skudd er tilnærmet umulig.

Kult stykke stål uansett.

 

Hadde fullauto vært lov, og de var rimelige så skulle jeg hatt en, men halvauto, nei.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei det gjør den ikke. Orginale fullauto, ja men de sivile Auto Ord, nei. De er closed bolt.

Delvis riktig. M1 og M1A1 er åpen bolt. M1928 og M1928A1 slipper sluttstykket fra bakre stilling ved avfyring, men de fyrer av med låst sluttstykke. AA sine halvautoer er basert på M1928, men jeg vet ikke om de har endret på låsesystemet.

Link to comment
Share on other sites

Delvis riktig. M1 og M1A1 er åpen bolt. M1928 og M1928A1 slipper sluttstykket fra bakre stilling ved avfyring, men de fyrer av med låst sluttstykke. AA sine halvautoer er basert på M1928, men jeg vet ikke om de har endret på låsesystemet.

 

 

Så du påstår Auto ordnance tar feil når de sier SINE Thompsoner skyter fra en closed og ikke open bolt?

Link to comment
Share on other sites

Og hvor stor mekanisk forskjell er det på en semi og en full auto Tommygun? Ta er søk på nettet, og se hvor mye som skal til for å modifisere en slik.

 

 

Det er stor forskjell, de ligner bare på hverandre. Du bør nok sjekke kildene dine om amerikansk regelverk og 1/2-autovåpen.

 

Du snakker nå om de forskjellige produskjonene av "Tommy-gun" du? De som er produsert som full auto, og nå i "fritt salg" i statene er fullt mulige å bygge om. Og disse vil aldri bli godkjent for "vanlig" salg i Norge.

Om jeg ikke husker feil, så er det bla M1928 det dreier seg om. Enkelte andre leverer kun full, eller kun semi ild. Disse er så klart forskjellige fra hverandre. Men her var det snakk om en "original" børse, som ønskes kjøpt.

 

At trådstarter ordla seg slik at jeg misforsto hva han mente med "en original", så er det ingenting å lage bråk for.

Det er jo nå brakt på det rene at trådstarter godt kunne tenke seg en "ny-produsert" Tommy-gun som er produsert som semi våpen. Men jeg kan ikke gå god for at disse ikke kan modifiseres. Helv.... en 10/22 kan jo avgi full auto om man ønsker det. Og man kan til og med bygge det såpass avansert at man kan velge mellom semi eller full.

 

Men da er man langt utenfor det som er lov i dette landet, og det vil være minst like ulovlig med en Tommy-gun, selv om det er et historisk våpen. Så vedkommende må nok tenke utenfor boksen, eller melde seg inn i det-derre-royale-våpeneier-forbundet.

 

Men Gud bevare, jeg ser gjerne at han møter på Steinsjøen en gang det er skyting der jeg, så kan jeg også få prøve meg som Shikkago'gængster! :D

OM han får kjøpt da.

Link to comment
Share on other sites

Synes han gjorde det jo klart i første innlegg at det er snakk om sivile fra en spesifikk fabrikant.

"rein halvauto i div.utførelser. www.auto-ordnance.com"

 

Glenn, reglen i Norge for halvauto er IKKE at de ikke skal være mulig å bygge om til full, men de ikke enkelt skal kunne bygges om. Man kan sikkert lage en innrettning slik amn skyte fullauto (mer enn ettskudd per avtrekk) med ei boltrifle om man vil...

 

 

En annen ting...

"De som er produsert som full auto, og nå i "fritt salg" i statene er fullt mulige å bygge om."

 

En fullauto thompson kan IKKE selges i "fritt salg" i USA uansett om den bygges om til halvauto.

Under amerikansk føderal lov, gjelder reglen "once a machine gun, always a MG"

Dvs låskassen vil for alltid forbli klassifisert som en MG. Du kan bruke de andre delene men ikke låskassen.

Link to comment
Share on other sites

Så du påstår Auto ordnance tar feil når de sier SINE Thompsoner skyter fra en closed og ikke open bolt?

Nei, jeg fremholder at det bare er delvis riktig at originale fullauto Thompsons er åpen bolt. Det er derfor jeg skriver:

AA sine halvautoer er basert på M1928, men jeg vet ikke om de har endret på låsesystemet.

som en presisering.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg fremholder at det bare er delvis riktig at originale fullauto Thompsons er åpen bolt. Det er derfor jeg skriver:

AA sine halvautoer er basert på M1928, men jeg vet ikke om de har endret på låsesystemet.

som en presisering.

 

 

Du opererer slik jeg forstår det, med en egen definisjon av Open bolt...

Open bolt i den vanlige definisjonen betyr bare at sluttstykket er i bakre stilling når man trykker på avtrekker. hvilket låsesystem man bruker, blir ikke faktorert inn.

 

MG3 er open bolt, selv om den bruker rulle-låsing.

Link to comment
Share on other sites

Du fikk en frisk start her på forumet. Bra du ikke lar deg skremme :D

 

Skremt,nei. Dette var skikkelig moro. :mrgreen: Jeg er en del på et par bilforum hvor det av og til er litt 'sjøgang'. Men det er jo bare som små bølgeskvulp i forhold til dette.

Her ser jeg frem til mange friske debatter. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, dere snakker nok litt forbi hverandre. Når den ene snakker om "open bolt", så mener han at våpenet skyter fra "åpent sluttstykke", altså at sluttstykke\bolt blir utløst av avtrekket og først da kamrer og avfyrer patrona. Den andre misforstår og tror det er snakk om låsesystemet (eller mangel på det). Og som det korrekt blir sagt, at 1928 har en grad av "låsing", eller heller en forsinka tilbakeslagsmekanisme vha bronse-blokka-"Blish"-systemet. Mens M1 og M1A1 har enkel tilbakeslagsmekanisme.

Link to comment
Share on other sites

urogallus, jeg tror sannelig du har rete i at man har blandet litt hummer og kanari her ja.

Jeg syns også at det har vært noen snodige tolkninger av debatantene.

For ordens skyld (Hoi... her kommer et besserwisser svar fra en "gammel" bruker gitt)

Openbolt = Sluttsykket står i bakre stilling før avtrekk blir gjort, kammeret tomt. Dette for å øke avkjølingen av våpenet

(Typisk - Stengun)

Closedbolt = Slutstykket står fremme og har kammret en patron, med hane spent. avtrekk aktiviserer hanen og skuddet fullfører ny ladebevegelse. Typisk - Halvauto hagle / Ag3

Låsing = forsinket tilbakeslag, beskriver hvordan sluttstykket er er "låst" i skuddøyeblikket. Både AG 3 og MG 3 har rullelås, men der er henoglsdvis åpen bolt og lukket bolt våpen.

Blowback = Ingen mekanisk låsning, men våpnets slutstykke/sleide er tungt og i sammarbeid med rekylfjæren nok til å holde kammeret lukket til kula har forlatt løpet etter av fyring. Kan også være både open og closed bolt. Stengun er da en openbolt, blowback mekanisme.

 

Originale Thompson MP hadde to varianter. M1928 var med låsing i form av et komplisert sluttstyke, krigs variantene var blowback (Enklere å produsere) men de var alle Openbolt, dvs at kammeret åpent og tomt, skudd i magasinet, og bolten låst i bakre stilling nå de var klare til skudd.

 

Thompson Ordonance lager replikaer som blant annet er godkjent til sivilt salg i USA fordi de har redesignet mekanismen og de nå skyter fra lukket bolt.

 

Håper eventuelt missforståelser rundt det er oppklart.

Link to comment
Share on other sites

Typisk for "open bolt" er også at tennstiften er treghetsoperert, dvs. den er et lodd, evt. fjærforsinket som på MG3, som slår fram rett etter at sluttstykket har slått i (lås). På enkelte Sten Guns er dette erstattet med et fast(!) tennstempel. Uansett finnes ingen slagmekanisme, hane eller lignende. For å bygge dette om til "closed bolt" må en gjøre mye rart.

Et våpen med "open bolt" funksjon vil alltid være superenkelt å modde til FA, da det bare er å la være å hake opp skuttstykke i bakre stilling, så går den til den er tom.

På Thompson M1928 har dette den effekten at ved avtrekk, så får du en kraftig rekyl idet bolten sendes framover, bolten smeller i (lås) våpenet hopper litt fram, og så smeller det, ikke spes presist, og det er bortimot umulig å treffe noe mindre enn en halvfigur @15-20m før etter ca 3. skuddet, så er det "hageslange"..

Og som det korrekt blir sagt, at 1928 har en grad av "låsing", eller heller en forsinka tilbakeslagsmekanisme vha bronse-blokka-"Blish"-systemet.

"Noen" er velkommen til å forklare meg nøyaktig hvordan dette fungerer, for det gikk littover min fatteevne da jeg studerte dette for mange år siden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Låsing = forsinket tilbakeslag, beskriver hvordan sluttstykket er er "låst" i skuddøyeblikket. Både AG 3 og MG 3 har rullelås, men der er henoglsdvis åpen bolt og lukket bolt våpen.
Selvom både AG3 og MG3 har ruller, så har ikke disse mekanismene noe til felles. MG3 har kort piperekyl (gassforsterket) akkurat som en typisk automatpistol.

 

AG3 derimot har ingen mekanisk låsing, og er derfor en mekanisme med tungt sluttstykke. Forskjellen er at her istedet for å ha et sluttstykke på over 10kg, har man en utveksling (gir) slik at sluttstykkebæreren får større fart en sluttstykkehodet. Pga denne typen mekanismers natur (Delayed blowback, på nynorsk) går størsteparten av kraftstøtet fra hylsebunnen rett i kassa, og bare en liten del brukes til omladningen.

 

(det finnes flere besserwissere enn deg :D )

Link to comment
Share on other sites

På enkelte Sten Guns er dette erstattet med et fast(!) tennstempel.

 

Alle orginale Sten Guns har fast tennstift.

 

AG3 derimot har ingen mekanisk låsing,

 

AG-3 har rullelåsing som er meget lik låsingen på MG-3. Men fungsjoneringen ellers på våpnene er veldig forskjellig. Dvs. AG-3 skyter med lukket bolt mens MG-3 skyter med åpen bolt.

Link to comment
Share on other sites

"Noen" er velkommen til å forklare meg nøyaktig hvordan dette fungerer, for det gikk littover min fatteevne da jeg studerte dette for mange år siden.

 

om jeg har skjønt systemet riktig, har 1921 og 1928 en slags friksjonslås, hvor deler med skråflater glir imot hverandre. disse delene må presses ut av lås før sluttstykket er fritt til å vandre bakover.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev:

AG3 derimot har ingen mekanisk låsing,

DET har ikke jeg sagt. om det er riktig er vel nærmest et definisjonsspørsmål, men jeg regner det for en slags låsing.

 

 

AG-3 har rullelåsing som er meget lik låsingen på MG-3. Men fungsjoneringen ellers på våpnene er veldig forskjellig. Dvs. AG-3 skyter med lukket bolt mens MG-3 skyter med åpen bolt.

 

Amatør sin forkalring på dette lenger oppe tråden er god.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...