Jump to content

Thompson/Tommygun - hvem forhandler ?


Jan

Recommended Posts

:oops: Tipper dere hjelper trådstarter masse nå! Noen av dere som husker hva trådstarter spurte om? :roll:

Ja, han etterspurte hvor han kunne få kjøpe en Original Thompson, og presiserte at han ikke ville ha en "kopi", fordi det var som å kjøpe en bil uten motor........... :roll:

 

Ut fra dette så har det spunnet ut en diskusjon på hvorvidt det er mulig å få tak i et slikt, som ikke lett kan modifiseres til full auto, og derfor diskusjonen rundt virkemåte.

Jeg har inntrykk av at trådstarter har fått mye god info ut av dette. Er det mer du lurer på Woff? :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, han etterspurte hvor han kunne få kjøpe en Original Thompson, og presiserte at han ikke ville ha en "kopi", fordi det var som å kjøpe en bil uten motor........... :roll:

 

Nei det gjorde han ikke, hvis du mener en original i den forstand at det er en full auto ombygd til halvauto....

Han spurte om en "rein halvauto" som produseres av Auto Ordnance/Kahr idag (han nevnte jo spesifikt fabrikant).

Og det er ikke en "kopi".

 

For å si det på en annen måte: Hvis det hadde vært snakk om at en ville han en klassisk single action .45 etter å ha sett på western filmer, så er det flere alternativer. Uberti lager rimelige versjoner men dette er "kopier". Han ville ikke ha det og dermed blir det en Colt som er original.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bestemt at trådstarter indikerte at han med KOPI menet noe som Ikke skyter, ergo sammenligningen med klassisk bll uten moter. Ingen brum = ingen pang. Han ville ha en Auto Ordonance ny laget halvauto thompson. Hvordan gamle sveisede ble blandet inn er fortsatt en overraskelse for meg...

 

Forøvrig er jeg uein i at det uer umulig å skyte presist på enkeltskudd med en TG (original med open bolt) Det er litt snålt, men det går. børsa veier jo et halv uvær, så selv om det er en del som flytter seg så er det ikke håpløst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bestemt at trådstarter indikerte at han med KOPI menet noe som Ikke skyter, ergo sammenligningen med klassisk bll uten moter.

 

Ja det eller en plombert WWII Thompson. Hvordan man evt kan få første innlegg til å bety at han ville ha en orginal fullauto som er konvertert, fatter jeg ikke...

Link to comment
Share on other sites

:? Der dreit jeg på draget ja... Følger med litt, men faller litt av lasset når diskusjonen plutselig omhandler MG og AG3.. Synes kanskje det er langt mer fornøyelig å finne ut om 'Tommyen' enn AG3.... Sa noen av dere at tommy'en har en oljeflaske i kolben... Men den er vel neppe der på kopiene :wink:
Link to comment
Share on other sites

Om vi er noen stykker kan vi kanskje starte en klubb/gruppe

for NYPRODUSERTE HALVAUTO Tommyguns og møtes et par

ganger i året og konkurrere litt. 8)

Det må vel finnes en importør som har kontakt med Auto-Ordnance

og kan ta en dialog med øvrigheta på dette.

Må jo være flere enn meg som har lyst på en sånn.

 

Er jo mer moro og utfordrende å skyte på blink med noe sånt enn alle kjedelige

bane-geværa med reimer,tvangstrøye,halve briller,flate skosåler og alt annet

juks folk drar på seg fordi de egentlig ikke kan å skyte. :|

(Nå starter jeg kanskje en ny debatt,men la gå).

Link to comment
Share on other sites

Tar du kontakt med Practac og betaler det det vil koste å sende inn et eksemplar for type godkjenning så fikser de det sikkert.

Men det blir en dyr affære uansett om det godkjennes eller ei.

Men for all del

Jeg har har et 30kudds stavmagsin liggende når du trenger det.

Link to comment
Share on other sites

Problemet blir å få den godkjent.

Den eneste muligheten vil nok være NFPS, men tror selv der vil den være vanskelig å få igjennom. Tror problemet vil være konkurransedyktigheten til den.

Det blir liksom et våpen for morroskyting og det er et bruksområdet POD ikke liker.

En Ar i 9mm kan man argumentere med at det er et våpen for trening innendørs ol, da man har samme kontroller og design som en Ar i 5.56

Men en Thompson blir annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Vi er med andre ord mye bedre skyttere vi som holder oss til håndvåpen da! Her er det kun mann & våpen.... Ikkenoe juks! :mrgreen:

 

siden vi allerede er et godt stykke OFFTÅPIKK:

 

nå vet jeg ikke hvilket forbund du skyter i Woffern, men jeg antar at det er NSF...

 

..en typisk NSF-skytter drar gjerne på endel "(u)sportslige" ekstrating: sotelighter, irisblender og skytecap, de slappeste ladningen som programmet tillater, det letteste avtrekket programmet tillater, og anatomiske skjefter der det er tillatt, og gjerne havlanatomiske skjefter som lurer seg innenfor regleverket der anatomiske skjefter ikke er tillatt. DA-avtrekk på revolvere skam-"tjunes", og våpenet vektes ned med lodd fordi skyttere ikke orker å lære seg å håndtere rekyl....

Link to comment
Share on other sites

:oops: Nå var vel innlegget mitt ment som et sånn 'flue-papir'... Åte for å erte opp en seriøs geværskytter... :lol:

Jeg er NSF'er ja, og må nok innrømme at jeg benytter meg av alle lovlige midler for å skyte bedre med unntak av slappe ladinger! Jeg skyter bare fabrikk-ammo... (Bruker ikke irisblender heller da.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at om det blir konkurranse skyting med halvautomat MP'er vil det ikke gå lenge før det dukker opp noen med "tuna børser" med bedre avtrekk enn orginalen, blyinnlegg her og der, litt svakere ammo, osv....

 

Ja. Slik er det desverre med oss skyttere.

Det tok ikke leng tid etter at Spesialpistol og Spesialrevolver klassene i NSF var opprettet til jeg fikk se den første "Spesialrevolveren" med tunet avtrekk, tung pipe og store stillbare sikter. :evil:

Selv i SWS/SASS, der Spirit of the game er hovedregelen, er det mange gamere med short-stroke kit på riflene.

Link to comment
Share on other sites

Til TS.

Velkommen til ulvekoret. Her ble det lunt under luggen. Skulle ikke tru vi visste å oppføre oss...

-Og jeg som alltid har trodd at et væpnet samfunn er et høflig samfunn :lol:

 

Fatt granat, opplev skriking!, nei, jeg mener; opphev sikring!

 

Som du har fått høre er det nok ikke så lett å få tak i en AO i Norge. Synd, for det er sjarmerende nostalgi i stål, valnøtt og sexappeal!

Du vet, når hun får hovedrollen før Johnny Depp i Public Enemy bare må det være bra 8)

Link to comment
Share on other sites

Her kan trådstarteren kjøpe seg ekte vare helt lovelig:

http://www.qxl.no/pris/samleobj-antikv- ... 592270552/

 

Jeg ”hadde” en uplombert sånn en gang i tiden. Dvs den var min bestefars, fatteren prøvde å levere inn denne og en MP 43/Sturmgewehr 44, samt en stor kasse ammunisjon av ett eller annet slag som vi fant i kjelleren etter bestefar til politiet på syttitallet. Politiet ville ikke ta det imot, og det kunne heller ikke lovelig selges, så MP 43 og ammunisjonen ble lempet på havet, men Tommygun’en nekter JR (meg) å la kaste på sjøen, så den ble tatt vare på noen år til før den ble donert til Marinemuseet mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
I teorien så skulle det gå an å få en importør til å legge frem riflen til godkjenning, men dette er vel en .45ACP sak? Er vel ikke noe å bruke innen IPSC da.

 

Og dessuten, Velkommen til forumet Jan. :D

 

Ps: Henning Walgren og gjengen skyter endel med slike i det nye forbundet i USA:

 

http://www.zootshooters.com/

http://www.zootshooters.com/gallery?nggpage=6

 

Har titta på linkene,og det så jo skikkelig morsomt ut. Her er det jo mulig å kombinere skyte-hobbyen med gamle biler også :!: Hadde vært perfekt for meg.

Av og til,og spesielt akkurat nå,kjennes det jævla urettferdig å bo i det sosialistiske paradiset Norge. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Levere inn en MP44, enda værre kaste den på sjøen!!!!?????? Da hadde jeg gått over lik for å få samlestatus i stedet for!!!!!!!!!!!

 

 

 

 

 

 

Her kan trådstarteren kjøpe seg ekte vare helt lovelig:

http://www.qxl.no/pris/samleobj-antikv- ... 592270552/

 

Jeg ”hadde” en uplombert sånn en gang i tiden. Dvs den var min bestefars, fatteren prøvde å levere inn denne og en MP 43/Sturmgewehr 44, samt en stor kasse ammunisjon av ett eller annet slag som vi fant i kjelleren etter bestefar til politiet på syttitallet. Politiet ville ikke ta det imot, og det kunne heller ikke lovelig selges, så MP 43 og ammunisjonen ble lempet på havet, men Tommygun’en nekter JR (meg) å la kaste på sjøen, så den ble tatt vare på noen år til før den ble donert til Marinemuseet mener jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kunne vært artig med en skytegren som benytter seg av enten gamle eller nyproduserte militærvåpen. Eventuelt kalt den "Praktisk mafia" når det gjelder Tommygun, 1911 og Winchester 1897....

 

Forøvrig er du herved invitert med på banen og prøve deg stående på 300m med 200 STR. Bruk allt utstyret du får tak i. Og så får vi se hva du mener om juks etterpå. :mrgreen:

 

 

 

Om vi er noen stykker kan vi kanskje starte en klubb/gruppe

for NYPRODUSERTE HALVAUTO Tommyguns og møtes et par

ganger i året og konkurrere litt. 8)

Det må vel finnes en importør som har kontakt med Auto-Ordnance

og kan ta en dialog med øvrigheta på dette.

Må jo være flere enn meg som har lyst på en sånn.

 

Er jo mer moro og utfordrende å skyte på blink med noe sånt enn alle kjedelige

bane-geværa med reimer,tvangstrøye,halve briller,flate skosåler og alt annet

juks folk drar på seg fordi de egentlig ikke kan å skyte. :|

(Nå starter jeg kanskje en ny debatt,men la gå).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...