Jump to content

Rufus sin ulveangrepshistorie


Rufus

Recommended Posts

Hvert år siden 1996 er vi en gjeng som har jaktet 2-3 ganger på Torsø ved Mariestad. Torsø er ei øy på ca 80000 mål og ligger 8-900m fra fastlandet. På fastlandet er det sporadisk ulv men vi og alle fastboende har følt seg trygge på at ulven ikke skal svøme ut. Torsdag 26.11 reiste vi 4 mann bort for å jakte med 3 drevere.

Fredag morgen ble det bestemt at jeg skulle gå med ungbikkja Rufus og de andre poste. Slipper bikkja kl. 8.30 og etter ca 30 min får han los på 2 rådyr. Losen tar en runde og passerer den ene posten men skytter fikk ikke skutt. 3-4 min senere passerer den post 2 rett utenfor synsvidde og fortsetter rett frem. Pluttselig snur losen og bikkja skifter mål. Blir nærmest bare hyling på han. Jeg regnet med at han så losdyret. 2 dyr passerer igjen posten og bikkja ligger rett bak dyra med en ulv 5m bak :shock: Ulven tar igen bikkja og kaster seg over den. Postskytteren skriker og løper mot ulven og skyter et hagleskudd bakfra på 35m. Ulven slipper bikkja og stikker av. Rufus løper også fra plassen og inn til meg som er 300m unna. Når han kommer inn er han full av blod på høyre side av maven. Ser 2 huller det blør fra.

Kommer oss ut av skauen og reiser rett til veterinær for undersøkelse. Viser seg bare å være små skader så nå er det antibiotikka og smertestillende.

Vi melder fra til jaktutleier om episoden og han melder fra til politi.Politi kommer med en rovviltkontakt og avhør og sjekk av skuddplassen blir foretatt uten å finne tegn til blod eller hår fra ulven. Det blir bestemt å gå et fult ettersøk dagen etter.

Lørdag 9:00 36 man møter opp til ettersøksjakta og man poster ut rudt området. Man får beskjed om Iikke å skyte hvis man ikke er 100% skker på at ulven er hardt skadd. Skyter man og ulven bare er lett skadd vil man bli tiltalt for ulvedrap. 100000kr i bot og opp til 5 års fengsel.Når ettersøket starter så blir ulven observert 5km fra stedet med rettning inn i terrenget. Noen minutter etter passerer den nok en post bare 8-900m fra skuddstedet. Ettersøket går dit og sporer noen hundre meter før de finner en elgkalv som er tatt av ulven for noen dager siden. Ulven blir friskmeldt :(

I Sverige er det lov å skyte ulv under angrep på hunder det er det ikke i Norge. I I Norge er det forventet at man skal stå å se på at ulven dreper bikkja. Hadde ikke skytter skutt så hadde Rufus vært død 10s etterpå.

Jeg vet hva jeg ville gjort i en tilsvarende situasjon i Norge

Link to comment
Share on other sites

Postskytteren skriker og løper mot ulven og skyter et hagleskudd bakfra på 35m. Ulven slipper bikkja og stikker av

Hvordan kan man skyte ulven (og ikke hunden) fra 35m når den holder hunden?

K

Hvis jeg skal få sitere det jeg hørte i går, så dekket ulven hele bikkja da skuddet ble avfyrt.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at det gikk bra! Det var veldig nære på... Som tidligere nevnt får i håpe han ikke blir skogsredd, mendrevere er tøffe så jeg regner med at det går bra.

 

Vi får håpe at enkelte i Norge etterhvert ser fornuften i å tillate nødverge ved rovdyrangrep. Fullstendig galskap å måtte se på at det går galt! Det ville jeg aldri gjort. Tror de fleste ivrige jegere benytter de anledningene de får til viltstell jeg...

Link to comment
Share on other sites

Skyter man og ulven bare er lett skadd vil man bli tiltalt for ulvedrap. 100000kr i bot og opp til 5 års fengsel.

 

Hvorfor i alle dager skal man kunne få opptil 100.000 kr i bot og 5 års fengsel for å drepe en ulv,mens folk som dreper mennesker ofte får mindre straff?Synes dette høres helt idiotisk ut!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare lurer, er det noen grunn til at ikke alle som har hund i områder der man kan risikere å treffe på ulv. Ikke bruker vester med pigger? (som den det er linket til tidligere i tråden). Tenker da på om der er noen bakdeler ved bruk som jeg ikke vet om?

Den forbaska ulven dukker jo opp over alt nå for tiden. :(

 

P.s. God bedring til heldiggrisen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

[...]Ikke bruker vester med pigger? [...]

 

Antakelig mest fordi dette er ett veldig nytt produkt, mange hadde ikke en gang hørt om det før dagbladet(?) hadde en sak for 3-4 dager siden eller "Jakt og Fiske" hadde en omtale i september(?). Da tar det nødvendig hvis litt tid før særlig mange har skaffet seg en sånn. Det er heller ikke helt sikkert at vesten er en god idè, uten at jeg har satt meg inn i detaljene av verken denne vestens konstruksjon eller hvordan en ulv angriper, kan det tenkes at vesten f.eks hemmer hundens bevegelse så mye at den ikke klarer å "løpe tilbake til far" ved ett angrep eller at den økte risikoen vesten gir for å sette seg fast i ett kratt/drukne i bekken/skade seg selv på piggene ikke står i stil til ulveangrepsrisikoen. En stor og stiv vest kan også gi gnagsår og belastningsskader på hunden. Alt i alt gjør nok alt dette at mange venter til noen andre har gjort unna testing og innkjøring av produktet og som derfor venter en tid og håper på en forbedret utgave, uten alle barnesykdommer, om ett år eller 2. Eventuelt at de ikke helt har "trua på" vesten i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, det var jaggu flaks at det var en jeger i nærheten. Dermed kom altså det første eksempelet på det så mange har sagt aldri vil skje - nemlig at jegeren vil være så nærme at han kan skyte for å redde hunden. Jeg vet at NJFF jobber for å få innført nødrett for hund. Hvis det ikke blir innført, er det det samme som å be folk vise sivil ulydighet. Jeg hadde også skutt om ulven ikke hadde sluppet hunden min umiddelbart. Skulle bare mangle.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan ha en tilsvarende paragraf som svenskenes §28... :roll:

 

I beste fall har ulven lært at hunder gjør jævlig vondt, og at det holder man seg langt unna.

Godt det gikk bra med hunden din. Vet så indelig hvordan du har det akkurat nå.

Har vært der sjøl :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var rådyrjakta i Norge over for i år :( Har 7 slipp på Rufus4 etter møtet med ulven. De to første slippene hang han på i over en time men var veldig sparsom med los. Etter det har han jaget med los 3-400m for så å slippe å komme tilbake :( Utslaget er ok og han kan godt være ute i over en time uten å søke opp meg.

Virker som han forbinder los med ulv. Var maksimalt uheldig med den ulveepisoden. Tregt utviklet drever og møter ulv på en av de første ordentlige losene han har. Han er nå 19 månder og fremdeles formbar men tror det blir en vanskelig jobb. Blir 2-3 turer til Sverige nå i januar så får håpe det løsner litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har bare hatt 2 slipp nå i år. Virker greit med en 15min harelos med veitap og 2 timer på harefot i dag.

Rufus er preget av det som hendte han er utrolig spak overfor alle andre hunder og legger seg eller løper med den minste tegn til knuring. Behagelig med en så spak dreverhann men hvordan det vil påvirke han i skogen får vi se senere.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...