Jump to content

Fikk avslag grunnet for mange jaktvåpen.


fredd

Recommended Posts

Hei fikk avslag på søknaden min ang kjøp av ei salongrifle.har 7 stk jakvåpen.Salongriflen min som jeg har idag er rimelig sliten så den skal vekk.men jeg må vel kvitte meg med en til.Jeg har en gammel krag fra 1896,er det mulighet til å endre bruksområdet på den til affeksjon eller lignende.Noen som har erfaring med sånne problemstillinger.

Link to comment
Share on other sites

He, det var lettere sist jeg registrerte våpen.registrerte 7 jaktvåpen på en gang. Null problem. Men joda, er vel litt enig å, jeg trenger ikke tre salongrifler og tre hagler osv. Men det skulle gått å kvitte seg med ei, hvis man skulle fornye våpengarderoben, for da har man da samme antall våpen som før.

Link to comment
Share on other sites

I en våpenbutikk nær meg har innehaveren satt ei tønne, og oppi den har han stukket mange gamle enkeltløpete hagler og annet gammelt. Til salgs for 2- 400 kr. pr stk. Akkurat som i restehylla i klesbutikken. Men det er "no takers". Ingen kjøper ei gammel Baikal enkeltløpet hagle til 300 kroner, når det betyr at de må kvitte seg med noe finere. Det vil nok være mye billig brukt å få tak i framover for de som kan nytte seg av tilbudene.

Link to comment
Share on other sites

I en våpenbutikk nær meg har innehaveren satt ei tønne, og oppi den har han stukket mange gamle enkeltløpete hagler og annet gammelt. Til salgs for 2- 400 kr. pr stk. Akkurat som i restehylla i klesbutikken. Men det er "no takers". Ingen kjøper ei gammel Baikal enkeltløpet hagle til 300 kroner, når det betyr at de må kvitte seg med noe finere. Det vil nok være mye billig brukt å få tak i framover for de som kan nytte seg av tilbudene.

 

Hvor er dette?

Jeg har to våpen til på kvota nemmelig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Som andre sier blir nok mange som får dette svaret fremover. Personlig ser jeg på min garderobe som fyllt (har 6 jaktvåpen) - jeg kan like godt selge noe unna før jeg prøver meg på en søknad.

Ser bruktpris i butikk har gått ned mest sannsynlig p.g.a. dette - men "gjengen" på finn holder tydeligvis motet oppe....

 

Å få satt over en krag til annet formål bør vel være mulig - har vel kommet fram at DN ikke anser kragen som jaktvåpen. (var vel snakk om storvilt, men er den ikke bra nok til det så er den ivertfall ikke bra nok til mindre vilt (var vel snakk om presisjon, regnvær o.s.v.))

Link to comment
Share on other sites

I en våpenbutikk nær meg har innehaveren satt ei tønne, og oppi den har han stukket mange gamle enkeltløpete hagler og annet gammelt. Til salgs for 2- 400 kr. pr stk. Akkurat som i restehylla i klesbutikken. Men det er "no takers". Ingen kjøper ei gammel Baikal enkeltløpet hagle til 300 kroner, når det betyr at de må kvitte seg med noe finere. Det vil nok være mye billig brukt å få tak i framover for de som kan nytte seg av tilbudene.

 

Hvor er dette?

Jeg har to våpen til på kvota nemmelig :lol:

 

Kom til Stavanger...

Link to comment
Share on other sites

Hei takker for alle raske svar.Jeg snakket med våpenkontoret idag om hvordan jeg kunne løse problemet mitt, og la frem at kragen min ikke var et jaktvåpen men en affeksjon for meg. Da anbefalte de og sende dette skriftlig så skulle de ta en titt og problemet var sannsynlig løst.

Link to comment
Share on other sites

Bra det ser ut til å ordne seg. Har selv ei gammel krag som jeg fikk omgjort fra jakt våpen til arv, med affeksjonsverdi. (fikk den av farsan).

Låner tråden din litt da jeg sitter her å lurer på et tenkt tilfelle. I morges hadde vi en husbrann her i byen. Det gikk bra med folkene, de kom seg ut i tide. (Stakkars folk, også nu rett før jul..), men hvordan hadde det stilt seg hvis det var mitt hus som brant, og våpnene gikk tapt. Har flere enn 6 jakt våpen som er maks for den nye "garderoben". Forsikringsmessig er det jo greit, men hadde jeg fått lov å erstatte "garderoben" min med det samme antall våpen jeg hadde før det brant?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ehh, nei...

Plomberes våpenet er det ikke mulig å innlemme det i en vanlig våpengarderobe.

Arver man et våpen eller på annen måte erverver et våpen med affeksjonsverdi er det jo fullt mulig å omgjøre dette til en ordinær del av våpengarderoben, om man skulle ønske det på et senere tidspunkt (eller selge det til noen som ønsker å ha våpenet i sin våpengarderobe).

Link to comment
Share on other sites

viss du har vaapen med sokegrunnlag affeksjonsverdi saa betyr det enkelt og greit at du ikke har lov til aa bruke dem. Det staar anmerket paa vaapenkort.

 

Er du helt sikker på dette? Kan ikke finne noe i den nye forskriften eller rundskrivet til forskriften som tilsier at det du skriver her skal stemme. Har du sett at dette står anmerket på våpenkort for affeksjonsvåpen?

 

 

Beklager at dette muligens er litt OT.

Link to comment
Share on other sites

Svigerfar har våpenkort hvor det står at han ikke får kjøpe ammunisjon, så ja, slike våpenkort finnes.

 

Ja, det finnes tydligvis slike våpenkort men det betyr vel ikke at man "enkelt og grei ikke har lov til å bruke dem"?

Din svigerfar har kanskje ikke andre våpen, og våpenkort, slik at han har et dokumentert behov for å kunne kjøpe ammo.

Har man derimot våpenkort på andre våpen, i tillegg til våpenet som er registrert på grunnlag av affeksjon, så ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skulle kunne skyte med våpenet.

 

Jeg presiserer at jeg mener det å ha lov til å kjøpe amunisjon og det å ha lov til å skyte med våpenet er to forskjellige ting.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vel blitt gjort for at man, nå med den nye garderoben, ikke skal kunne arve/erverve fritt med affeksjon som årsak

og likevel jakte og trene med disse våpenene som om de var ervervet til jakt.

Har fått signaler på at dette vil bli passet litt på, slik at garderoben skal ha sin effekt.

Link to comment
Share on other sites

@tunderbrd

Jeg forstår deg dithen at du har fått signaler om at det ikke er ønskelig at våpen som i hovedsak skal benyttes til jakt erverves på grunnlag av affeksjon, og jeg har også forstått det slik. At det er ønskelig at våpen erverves på grunnlag av den aktiviteten man har tenkt å ha med våpenet. Jeg skal ikke lage noen stor diskusjon ut av det, jeg reagerte bare på at det ble sagt at man ikke kunne skyte med våpen ervervet på grunnlag av affeksjon og at det da stod anført på våpenkortet, og det tror jeg ikke er riktig. Jeg kan imidlertid ta feil, og det er derfor jeg spør om vedkommende er helt sikker og om han har sett det selv. Det er lett å referere til noe man tror, på en måte som gjøre at det ser ut som om man er sikker på det, når man skriver på nett

 

I rundskrivet som fulgte den nye forskriften står det vel at man kan erverve inntill tre rifler/hagler på grunnlag av affeksjon, så slik sett ligger det jo allerede en begrensning der som hindrer fritt erverv på grunnlag av affeksjon.

 

edit: unødig sittering fjernet

Link to comment
Share on other sites

min svigermor har 4-5 våpen ervervet av affeksjonsverdi, og der står det værtfall annmerket på våpenkortet, men nå skal det sies at hun ikke har noen våpen ervervet for bruksformål fra før. Det er ikke mange måneder siden hun søkte på disse våpnene, men om det var før etter nye forskriften det skal jeg ikke banne på.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en hagle arvet fra bestefar (registrert ved det første amnestiet) som jeg tok som arv affeksjon.. Står at detn ikke skal brukes på kortet. Den smeller nok alikevell om jeg putter skudd i den, men mulig jeg ville ha slitt om jeg ble påtruffet i skogen med den på jakt.

Link to comment
Share on other sites

På mine nye våpenkort som ble utstedt 14.12.09 står det, ( Ervervet på grunnlag av affeksjon-ikke tillatt som bruksvåpen ).for min del er det helt greit da jeg har arvet de og av den grunn synes det hadde vært synd og kvitte seg med de for og få plass til jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Før var det slik at våpen registrert på afeksjon, både kunne eller ikke ha bruksforbud og da alltid med amo forbud. Dette alt etter som om eier hadde annet gyldig behov for våpen (jegerprøve/DFS skytter etc). Typisk var det slik at ved arv, der mor ikke hadde gyldig kjøpsbehov, ble det satt bruksforbud på våpenet. Merk at dette bruksforbudet kun gjaldt innehaver, og at våpenet kunne lånes ut til personer med gyldig behovsgrunnlag (t.d jegre). dette sto det en del om i de gamle foreskriftene.

 

Etter å ha lest nåværende foreskrift, finner jeg ikke en grunn utover de gamle med manglende gyldigt kjøpsbehov. Til å sette bruksforbud på våpen registrert på afeksjon. Man kan nok diskutere om at der er en mulighet for å sette bruksforbud mot jakt, slik at disse ikke brukes som en del av jaktvåpen garderoben. Men det står ingenting om dette i foreskriften.

 

Jeg ser som sagt ikke noe som tilsier bruksforbud skulle være nødvendigt der innehaver har gyldig behov. Spesielt siden vi her nå snakker om kun maks 3 våpen på afeksjon, og at våpen registrert på afeksjon, normalt ikke er de man tar med seg først ut på jakt. Selv om det er en egen følelse å ta med seg ut og lufte gamle mauseren i ny og ned. Kansje la den få prøve seg på litt vilt i ny og ne (om den er egnet til det da), eller i hvertfall la den få noe papp å bite i. Slik jeg ser det, er hele poenget med å ta vare på noe på grunn av afeksjon. Nettopp er det å kunne få føling med historien via bruk. Kan ikke se at gamle mauseren blir med på den daglige hjortejakten, men kansje en og annen finværs dag?

Link to comment
Share on other sites

Alt som det faktisk står om afeksjon i våpenforeskrift og rundskriv.

 

Fra våpenforeskriften:

§ 20. Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

 

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

 

I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt. Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke.

 

Fra rundskriv 2009/009

3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi - Arv

Etter våpenforskriften § 20 kan det gis tillatelse til å erverve og inneha inntil tre rifler

og/eller hagler til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde

omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise et annet

behov for våpenet.

Videre kan det gis tillatelse til å erverve og inneha pistol, revolver og våpen som ikke er

tillatt benyttet til jakt, i spesielle tilfeller til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje på

grunnlag av arv og affeksjonsverdi alene.

Når det gjelder erverv av arvede våpen, er søkeren ofte interessert i å beholde våpenet som

et minne om arvelater uten at vedkommende kan påvise noe direkte behov for våpenet.Bestemmelsen innebærer at det ved arv kan gis ervervstillatelse til søker i rett opp- og

nedadstigende linje for inntil 3 rifler og/eller hagler som lovlig kan benyttes til jakt.

Søknad om ervervstillatelse på grunnlag av arv for pistol/revolver og/eller rifler/hagler som

ikke lovlig kan benyttes til jakt, skal i alminnelighet avslås. Forskriften åpner imidlertid for å

innvilge slike søknader «i spesielle tilfeller». § 20 annet ledd siste punktum bestemmer at

begrensningen til tre våpen likevel ikke gjelder. Politidirektoratet antar at

Justisdepartementet med dette mener at vedkommende ikke kan forvente å kunne erverve

inntil tre våpen av disse våpenkategorier.

Slike søknader kan f.eks. innvilges hvor det kan sannsynliggjøres at arvelater eller en annen i

rett oppadstigende linje har brukt det aktuelle våpen i motstandskampen under siste krig.

Det vil likeledes kunne tenkes å foreligge grunnlag for ervervstillatelse i andre helt spesielle

tilfeller.

Det reises ofte spørsmål på hvilket tidspunkt våpen kan overdras på bakgrunn av arv.

Utgangspunktet må være at arvelater enten har avgått ved døden eller at vedkommende er

så syk evt av andre årsaker ikke lenger er i stand til å ta vare på våpnene på en betryggende

måte, slik at det er naturlig å overdra våpnene til nære slektninger som følge av arv.

Direktoratet har f eks hatt en forespørsel fra et politidistrikt hvor en frisk 40- åring forlangte

å få overført sine rifler/hagler til sin 16-årige sønn som arv, hvoretter han selv skulle kjøpe

nye våpen og i egenskap av verge skulle disponere de våpen som var tenkt overført til

sønnen. Sistnevnte forhold faller klart utenfor reglene om overføring av våpen som følge

av arv. I slike tilfelle må en ordinær behovsprøving legges til grunn for at våpnene skal

kunne overdras til sønnen.

Direktoratet viser til at forskriften § 20 ikke har affeksjonsverdi som selvstendig grunnlag

for erverv, uten at denne er knyttet opp til en arvesituasjon i rett opp- eller nedadstigende

linje. Politidirektoratet viser imidlertid til at våpenloven § 7 tredje ledd om «annen rimelig

grunn» fortsatt må vurderes på selvstendig grunnlag. Dette innebærer at det også vil kunne

gis ervervstillatelse på grunnlag av arv/affeksjon i andre tilfelle, for eksempel til

gjenværende ektefelle eller mellom søsken. Forskriften § 20 vil da ikke komme til

anvendelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...