Jump to content

Hjelp Tikka T3 tennstift plasthylse problem!!


Zorro

Recommended Posts

  • Replies 198
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Å si at Tikka har solgt seg til djevelen :evil: og å antyde at T3en er et dårlig våpen synes jeg blir helt feil. Har selv en T3 S/S i 222rem, har nettopp kjøpt den, jeg har vel skutt ca.300 skudd med den, så av egne erfaringer kan jeg ikke si så mye, annet enn at den er herlig og presis.

 

Jeg har flere kompiser som har skutt MYE med T3. To av dem har vært på selfangst med disse, hvorav den ene børsa har vært med på to turer, han ene av disse er for øvrig våpenforhandler. Bare på fangst er den ene skutt over 2000 skudd med og den andre over 3000. De hadde den høyeste treffprosenten på ishavet det ene året, 1,27 skudd pr sel, det er sannsynligvis noe av det beste noensinne. De har ikke hatt noe probl med disse, og dette må vel gå inn i kategorien ”ekstrembruk”. Etter over 2500 skudd byttet de pipe, ikke fordi det var nødvendig men fordi rederen dekket det, det var ingen merkbar endring i presisjon. Og på det meste skaut han ene 400 skudd på en dag uten våpenpuss, heller ikke det hadde noen innvirking på ytelsen.

 

Ang den plasthylse saken: Har dere som har byttet el skal bytte ut denne med aluminium/stål snakket med importøren Schou Våpen om dette? Det er, slik jeg har blitt forklart, meningen at den skal være slik nettopp av sikkerhetsmessige årsaker. Den skal gi etter dersom trykket blir for høyt. Altså om du lader for hardt, så holder den kanskje de første skuddene men vil etter hvert bli defekt, nettopp for å hindre at du over lang tid skyter med for hard ladning og kanskje sprenger hele skiten. Den er visstnok også konstruert på en slik måte at den skal gjøre minst mulig skade dersom noe skjer og trykket må ut en vei. Som han ene sa: ”jeg vil heller ha litt plast i øyet enn stål”.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente med å si at Tikka har solgt seg til "djevelen" står jeg nok ennå inne for, dette med bakgrunn i å eie og ha eid flere eldre Tikka modeller fra før Beretta kom inn i bildet. Sier ikke at T3 på noen måte er en dårlig rifle, men at den er dårligere enn de gamle tikkaene, ja uten tvil spør du meg (min mening da!)

 

Flere ting som ikke henger på greip på T3:

 

:arrow: Samme låskasselengde uansett patron - Beretta sparer penger

 

:arrow: Enkelte har rekylklakk i alu, "utslitt" etter x antall skudd, ikke den tighte fiten som de eldre Tikkaene har - spare spare

 

:arrow: Plastdingsen: har selv sett 2 ryke på ei 223 SV m fabrikkammo, gått totalt 50-60 skudd, og 2 stk plasthylser er konsumert! Fortell ikke meg at dette er noe som er nøye overveid fra Tikkas side som en sikkerhetsanordning, dette er rett og slett for dårlig materialevalg også dette for å spare penger.

 

At T3 brukes på ishavet er seff god reklame, da forholdene der ikke alltid er de beste. Har en kompis som var skytter i vestisen, de brukte konsekvent Sako75 og hadde vel aldri feil på de heller som jeg har hørt om iallefall.

 

Misforstå meg rett, T3 er ikke dårlig, bare dårligere enn de burde vært, var ikke ett steg fremover for Tikka når de lanserte de nye modellene, men heller ett steg bakover :arrow: solgt sin sjel til djevelen................. :evil:

 

Om jeg ikke tar helt feil er det vel maaaaange som føler det samme vedr Sako75 vs de nye "beretta sako 85"

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper veldig gjerne en til meg selv og en til en kamerat med samme problem....

 

Eg kjøper gjerne 3 stykker (helst i rustfritt) En til meg, og til to jaktkamerater. Vi har ikke hatt problem med denne plast delen. Men viss eg kan forhindre ansikts/øye skade så gjør eg det gjern..

Link to comment
Share on other sites

 

Ang den plasthylse saken: Har dere som har byttet el skal bytte ut denne med aluminium/stål snakket med importøren Schou Våpen om dette? Det er, slik jeg har blitt forklart, meningen at den skal være slik nettopp av sikkerhetsmessige årsaker. Den skal gi etter dersom trykket blir for høyt. Altså om du lader for hardt, så holder den kanskje de første skuddene men vil etter hvert bli defekt, nettopp for å hindre at du over lang tid skyter med for hard ladning og kanskje sprenger hele skiten. Den er visstnok også konstruert på en slik måte at den skal gjøre minst mulig skade dersom noe skjer og trykket må ut en vei. Som han ene sa: ”jeg vil heller ha litt plast i øyet enn stål”.

 

Undskyld min meget direkte facon.

Tikka laver meget precice og generelt velfungerende rifler, herom ingen tvivl.

 

 

Men denne udtalelse fra en importør, er dog den værste gang plidderpladder der er hørt siden et tysk forsøg på bortforklaring og baggatelisering.

 

At forsøge at forklare at en billig og ekstrem svag plastdims skulle være en sikkerhedsmæssig detalje, er på linje med bevidst vildledning, (populært kaldet lodret løgn)

På de fleste andre rifler dækker boltmuffen for eventuelt udstrømmende gasser ved et uheld, så skytten ikke får en svejseflamme ind på næsen, precist midt mellem begge øjne.

Til dem der stadig tror på julemanden og Scous representant, kan jeg kun sige , prøv at fjerne plastdimsen, så har du frit og uhindret udsyn gennem det rømmede spor helt frem til låseområdet. Jeg har et videoklip af en prøvesprængning af en tikkalås. Her fløj plastdimsen 5 meter væk, og en fæl stikflamme slog mere end 40 cm bagud gennem det rømmede spor, stikflammen indeholdt masser af både krudtrester, og messingsplinter.

Hvis der havde været monteret en tilstrækkelig stor og stærk afslutning, ville gas og partikler være blevet stoppet, og ledt væk fra skyttens ansigt (prøvesprængningen foregik heldigvis med snoretræk, så ingen midstede synet)

 

Udtalelsen virker endnu mere utroværdig, da samme firma på deres "ikke discountudgave" (Sako)anvender (ja gæt engang) en stabil ståldel .

 

Egentligt synes jeg ikke tikka har fortjent dette indlæg, Men hvis den citerede udtalelse virkelig kommer fra importøren, har de selv lagt tonen an. Og kan ikke forvente at det forbliver ukommenteret.

Personligt håber jeg de Schou dementere udtalelsen, og genvinder troværdigheden

Link to comment
Share on other sites

Artig fremstilt innlegg ignorant! :lol:

 

Den prøvesprengningen du nevnte, hvordan ble den gjennomført?

Slik det fremkommer i tråden her vil kanskje 1 av 3 børser blåse ut denne plastbiten før eller siden. :shock:

Det er jo ikke tilfelle.

 

Nå vet ikke jeg hvor lik/ulik Sako er i forhold til Tikka. Men de SER hvertfall ganske så like ut.

Ville en slik muffe fra Sako passe på en Tikka :?:

 

Men er nå helt enig med deg. Hvis uttalelsene fra Schou om at dette er den sikreste måten å gjøre dette på, ja da kan man bare lure... Flåsete utspill spør du meg. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Artig fremstilt innlegg ignorant! :lol:

 

Den prøvesprengningen du nevnte, hvordan ble den gjennomført? En gradvis forøgelse af ladning til bøssen havarerede. Dette skjete ved et tryk ca 60% højre en hvad som krævedes for at havarere en m98

Slik det fremkommer i tråden her vil kanskje 1 av 3 børser blåse ut denne plastbiten før eller siden. :shock:

Det er jo ikke tilfelle.

 

Nå vet ikke jeg hvor lik/ulik Sako er i forhold til Tikka. Men de SER hvertfall ganske så like ut.

Ville en slik muffe fra Sako passe på en Tikka :?:Nej

 

Men er nå helt enig med deg. Hvis uttalelsene fra Schou om at dette er den sikreste måten å gjøre dette på, ja da kan man bare lure... Flåsete utspill spør du meg. :roll:

 

 

Som tur er, er der kun ekstremt sjellent brug for den gasblokerende funktion fra plastdimsen.

frormodentligt klart mindre en 1 gang pr år i et land som norge, som regel på grund af overladet hjemmerulning. Og i mange situationerne, klarer skytten sig ved rent tur.

Men derfra til at forsøge at omskabe en billig simpel produktionsbesparende løsning til en sikkerhedsdetalje, ja så kandidere man til et job i et Tysk propagandabureau.

Link to comment
Share on other sites

Har enda ikke fått plastdingsen fra importøren..... , dette trekker ut. Som dere skriver, så går det vel bra med den litt defekte som sitter på fortsatt, men man kan lure på hva de holder på med?

Noen som vet hvordan det går med alu-prosjektet :?:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en T3 lite SS .223 hvor den hetta mistet litt av sideflaten. Limte den på igjen med Loctite Hurtiglim for generelt bruk. Fungerer bra inntil videre.

 

Hvis kostnaden for disse 316L / aluminiums moffene blir lave er det svært interessant!

 

Men kan vi ikke få til et design der den "kanalen", som ble nevnt skulle lede gasser bakover, videreføres inn i muffen og ut til siden??

Det er jo "bare" snakk om å bore opp et tynt lite hull i en vinkel mot høyre og noen grader opp (for å ikke treffe høyrehanda), og et hull som treffer det igjen innenfra, direkte fra hullet i sluttstykket.

 

Hvis nevnte oppboring foretas i en Ø > det andre hullet skulle sikkerheten være ivaretatt (større pga. vinkelen det blir ved avbøyningen og ditto økte friksjon).

 

Foretrekker muffe i 316L / A4 kvalitet da aluminium og rustfritt kan ende i korrosjonsproblemer. Aluminium er ikke bra i maritimt miljø heller.

 

Sorry hvis det ble litt for teknisk fra ingeniøren :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt samme tanke selv om trykkreduksjonshull opp og til høyre (event rett opp). Men jeg er slettes ikke sikker da muffa er meget åpen under.

Skulle likt å vist hva t.d Ignorant mener om en slik løsning?

 

Materialkvalitet i forhold til rustfritt, hmm. Vill virklig eloksert Alu reagere med rustfritt?

 

Håper der er fremdrift på muffe prosjektet stqrm, måtte la nokre gås gå her om dagen. Har jo ikke boltmuffe på rifla (neida det hadde sikkert gått bra, men der blåste meir enn jeg tror 223r liker). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt samme tanke selv om trykkreduksjonshull opp og til høyre (event rett opp). Men jeg er slettes ikke sikker da muffa er meget åpen under.

Det ville være spild af tid, da der næsten ingen adgang er fra indvendigt i sluttstykket, og ud i plasthætten. Årsagen til at plasthætten flyver ad helvede til ved en fænghættepunktering, er manglfuld udluftning af sluttstykket, der får tændstift og fjedersæde til at virke som et stempel, og farer bagud og slår plastdimsen aht.

Skulle likt å vist hva t.d Ignorant mener om en slik løsning?

Materialkvalitet i forhold til rustfritt, hmm. Vill virklig eloksert Alu reagere med rustfritt?

 

Håper der er fremdrift på muffe prosjektet stqrm, måtte la nokre gås gå her om dagen. Har jo ikke boltmuffe på rifla (neida det hadde sikkert gått bra, men der blåste meir enn jeg tror 223r liker). :wink:

 

Hvorfor ikke bare lave en stak i stål, og give dem en saltbadsnitrering, så er de stærke, Billige, mere rustbestandige end resten af bøssen.

Derudover vil den opfylde det formål allerflest andre slutmuffer gør DÆKKE FOR DE 2 RØMMEDE SPOR der går helt frem til forenden af låsekassen, og ellers leder en stor stikflamme ud i skallen på dig hvis hylstret separere.

 

Hvor mange er kunder, og hvor meget vil man betale pr slutmuffe i stål

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår Ignorant, er ett viktigt tillegg til sikkerheten ganske enkelt å gi mer plass til tennåla i lengde rettning (litt lengre muffe, med litt lengre innvendig utborring for tennål).

 

Pris? om jeg skal si hva jeg mener folk flest er villig til å strekke seg stil (ikke jeg, men jeg er ikke folk flest :wink: ), så bør den vel ned på ca 8-900kr i butikk (skjer noe med folk når ting passerer 999kr). Så det er viktig at utformingen lar seg utføre i sin helhet i styrt maskin (helst på en oppspenninmg om det går).

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville moderert meg til 5-600,-

Hvis nok folk skal ha en slik vil vel ikke kostnadene bli for høye heller (serieproduksjon..)

 

Dessuten bør man kanskje velge en rustfri / syrefast kvalitet som ikke trenger særlig behandling av overflatene etter maskinering, fremfor noe som krever saltbad, eloksering, pulvelakkering eller noe slikt.

Prislappen gjenspeiler gjerne arbeidsmengde + litt material kostnad, så hvis material kostnaden går ørlite opp mens arbeidsmengden reduseres til et minimum blir det nok rimelig ok pris.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Tror jeg ville moderert meg til 5-600,-

Hvis nok folk skal ha en slik vil vel ikke kostnadene bli for høye heller (serieproduksjon..)

 

Ikke at jeg på noen måte kritiserer "budene" som er kommet inn - men hva får en for 500kr i dag? Masseprodusert plastmagasin til t3'en kommer vel på rundt dette. Så skal vel "produsenten" sitte igjen med noen kroner for at det skal være interessant å ta et slikt oppdrag.

 

Opplaget blir mest sannsynlig lavt, da det helst er spesiellt interesserte som ønsker en slik dings. Samtlige av de våpen butikkene jeg har snakket med anser ikke plast muffen som noe problem.

 

Igjen - ingen kritikk av budene - bare noen tanker rundt kostnader.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville moderert meg til 5-600,-

Hvis nok folk skal ha en slik vil vel ikke kostnadene bli for høye heller (serieproduksjon..)

 

Dessuten bør man kanskje velge en rustfri / syrefast kvalitet som ikke trenger særlig behandling av overflatene etter maskinering, fremfor noe som krever saltbad, eloksering, pulvelakkering eller noe slikt.

Prislappen gjenspeiler gjerne arbeidsmengde + litt material kostnad, så hvis material kostnaden går ørlite opp mens arbeidsmengden reduseres til et minimum blir det nok rimelig ok pris.

 

 

Jeg er ikke enig, det er billigere å lage den i et "enklere" materiale, og så nitrere eller eloksere om man det blir en alu variant.

Link to comment
Share on other sites

Har vi en produksjonsstart kommende?

 

Ganske mange som har "bestilt" seg et eksemplar og to og tre her nå. Ganske stilig at et forum starter opp en hel liten bedrift.

 

Noen kan jo lage seg et levebrød av å skaffe ting folk ikke finner tak i / har problemer med her inne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå, så enkelt er det nok ikke å holde liv i seg. Men nisje produkter kan være med på å fylle ledig maskintid, og således være ett av de mange små ben en liten bedrift trenger for å overleve. Produktutvikkling er alfa og Omega i dagens samfunn, og er man først og størst, kan det bli noen kroner av det.

 

Problemet slik jeg ser det, er at de høye råvareprisene vi har i dag. Ikke gjør det så lønsomt å produsere opp passende batcher av ett produkt for lager, "alt" må ut for ikke å brenne penger i hyllene.

 

På den annen side, har man ett produkt som er rett priset i forhold til markede. Og som blir oppfattet som standard ekstrautstyr, da kan det bli noe av det. Spesielt med tanke på at T3 nå selges i USA, kunne det være en ide med å skaffe seg innpass på det markedet. Men da må nok prisen ned i 100$ sjiktet for å selge der borte som custom parts.

 

 

Om jeg fikk drømme om ting jeg ønsket meg var annerledes på min T3, så kommer Boltmuffa opp som det første med tanke på at jeg rett og slett føler meg bedre bak en metallklump, enn en plastikk bit.

Dernest er savnet av magasiner til min 223r, med en fornuftig totallengde for hjemmeladede 75grs patroner. Etter mitt syn ett problem Tikka har skapt helt unødigt, for hva er poenget med 1/8 twist og så korte magasiner som det som følger med.

Dett er for meg en gåte, spesielt siden der er plass i bøtter og spann å ta av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det ville vært utrolig artig hvis en klumsete amatørs trådstart hadde ført til at mange kunne fått seg en fin spesialsak til T3-ene sine. Og hvis noen kunne skaffet seg et lite nisjemarked hadde det virkelig vært artig!! :D

Det illustrer jo også hvordan internett og tidens kommunikasjon endrer mye...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beklager virkelig karer... jeg gir opp!

Jeg har tegna "muffa" i 3D, men virker umuilig (for meg ivertfall), å få til en tydelig 2D tegning av den. "Rissa" blir liksom oppå hverandre, målsettinga blir feil pga dette og av en annen rar grunn (vansklig å forklare)...

Til og med solid edge "guru'n" på skolen måtte gi opp på denne...

 

Men jeg har da 3D tegninga :wink:

 

Send PM de som vil ha tegninga...

 

Beklager virklig at jeg har brukt så utrulig lang tid :oops: Men jeg har hatt en del å henge fingrene i, for å si det slik (ikke ment som en unskyldning)...

 

VM: Da kan du bare komme å hente muffa di når du har tid...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hørtes ut som at de gav opp her inne, så jeg får dreid en hylse som jeg må gjøre alt fresearbeidet på selv. Kan bli litt av en utfordring med Dremel, men får ta tiden til hjelp.

 

I følge min Schouprtner leverandør så er hetta / muffa bare ren kosmetikk for å holde dritt borte fra den biten av sluttstykket som stikker ut. Så da er det vel bare å prøve å lage den noenlunde lik.

 

La inn litt ekstra lengde bakover for tennstiften, slik at den ikke skal ha noen grunn til å slenge hetta bakover slik det er nevnt her.

 

Men får se når dreiebenken har jobbet litt.

Link to comment
Share on other sites

Har lige kørt en serie på 50 stk i stål, den anden dag. Mangler dernæst overfladebehandling.

 

Herefter vil der være en effektiv afdækning, både ved tændhættepunktering, og i tilfælde af hylsterhovedpunktering, vil de rømmede spor i låsekassen også være afblændet, så man ikke kan få ild, gnister og krudt og messingpartikler i ansigtet.

 

Pris følger

Link to comment
Share on other sites

Har lige kørt en serie på 50 stk i stål, den anden dag. Mangler dernæst overfladebehandling.

 

Herefter vil der være en effektiv afdækning, både ved tændhættepunktering, og i tilfælde af hylsterhovedpunktering, vil de rømmede spor i låsekassen også være afblændet, så man ikke kan få ild, gnister og krudt og messingpartikler i ansigtet.

 

Pris følger

 

Forsto jeg det rett, så har du produsert 50 sånne?

 

Da vil jeg isåfall tinge 1 stk av deg :D

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...