Jump to content

Magnum kalibre


Joggen

Recommended Posts

Var innom en større våpensjappe mandag, å lissom så hva som ble solgt av våpen og kalibre, da jeg lurer på kanskje å kjøpe meg ei litt kortere og lettere rifle en dag. Mannen bak disken visste hva som var "inn" i kaliber for tiden. Først kom han med 9,3x62, og det var greittnok, litt grovt, men sikkert råd å bruke til noe mente jeg. Det var ikke grovt, for han kom med noe han kalte norma 400 et eller annet. Dette solgte han mye av om dagen. Det var den samme 9,3 kula men hylsa var sikkert ikke langt unna å være omtrendt dobbelt så lang som den 9,3x62 ammoen. På grensen til Artilleri?. Min 6,5 x 55 virket som salong amo i forhold.

 

Lurer på hvem kan bruke noe sånt, og til hva i Norge??. Ikke nok med det tror et skudd i Oryx kostet rundt 100 kr. Hva jakter en med sånt?. Skjønner at digert feks Afrikansk vil ala elefant, kan være greitt. Men det er vel ikke så mange i Trondheims området som jakter elefant?.

 

Men å se på alle de nye riflene på veggen var morro da. Blaser, Strasser og hva de nå het alle. Artig å se de nye typene mekanismer. Med bare å skyve bolten frem og tilbake, og skifte løp i en håndvending. Men prisen begynnte som regel på rundt 25000 kr for dem enkle, og gikk opp imot et par hundre tusen for dem meste ekslusive, med motiv gravert i låskassen og koffert i mahogni koffert. Noen hadde til og med en afrika reise inkludert i prisen.

 

Da gikk det opp for meg at jeg er en BONDETAMP!!!!!. Har alltid klart meg med Mauser, Reminton og Sauer i 30.06 og 6,5. Men en sånn lekker tysk ingeniør rifle hadde jeg kunnet tenkt meg!. Flotte våpen!!!. Lurer på åssen er presisjonen i sånne bolt makanismer?. Låser dem bolten mot kammeret som "vanlige" bolt rifler?.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg Mork, synes dette med disse nye mekanismene virket litt nifst. For jeg manglet lissom den følelsen av å låse, som jeg gjør med vanlig bolt rifler når jeg tar armen ned. I den ene Heym(tror jeg?), var det bare noen små kuler i enden som skulle låse og holde det hele. Kan dem selge sånne når dem når de ikke er pålitelige da?. Særlig når de fleste kalibre jeg så var nokså brutale.

Link to comment
Share on other sites

Kan dem selge sånne når dem når de ikke er pålitelige da?.

 

Nei

Og så gjør de da heldigvis ikke det heller..

Det var et par tilfeller med blaser, som nok kan ha andre årsaker en dårlig konstruksjon... men Blaser har uansett fikset på det som potensielt kan ha vært farlig.

At det er umoralsk å skyte med rettrekker er en helt annen sak :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, mener å huske at det var det han kalte den, men er ikke helt sikker da. Kunne det vært Norma 478 magnum?. Husker å ha sett ei pris liste over Norma Oryx over div diiigre magnum kalibere, å da var den der + div andre, å da kostet dem rundt 140-150 kr skuddet. Men en ting er jeg sikker på da, det var ei 9,3 kule, i ei hylse som virket nesten dobbelt så lang som den 9,3 x 62. For jeg syntes den var litt grov, å da kom han med den digre saken jeg ikke husket navn og nr på. Men som du skriver, så kunne det kanskje være den 10,16 mm kula, ikke lett å se forskjell på dem i farten. Kanskje tok han selgeren feil å sa til meg at det var 9,3 kule, å så var det 10,16.

Link to comment
Share on other sites

Nja, nå, vel?!

 

Fra spøk til alvor, så synes jeg vel disse ekstreme magnumkaliberene er litt provoserende. Verste jeg vet er å ligge på banen med en "ultra-super-vanvittighyper-magnum" ved siden av. Får liksom ikke kost meg på standplass. Derfor jeg reagerer, men ikke legg noe mere i det.

Link to comment
Share on other sites

Nja, nå, vel?!

 

Fra spøk til alvor, så synes jeg vel disse ekstreme magnumkaliberene er litt provoserende. Verste jeg vet er å ligge på banen med en "ultra-super-vanvittighyper-magnum" ved siden av.

 

Er nettopp litt provosert jeg blir også.... :|

Skyting skal være gøy, og alle skal med............ :wink:

 

Da må du skyte mere da, hvis du blir distrahert av slikt.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Synes jeg også, at alle skal være med. Generelt sett for lite interesse for skytesport, i alle fall der jeg bor.

 

Skutt har jeg gjort mye av, jobbet i Forsvaret i 3 år, og fikk dosen min med ag, mp5 og glock der, for å si det mildt, så tror ikke mangel på avfyrte skudd gjør til at jeg blir distrahert.

 

Problemet er bare at når man ligger så tett som man ofte gjør på standplass, blir jeg irritert når "magnum-tore" på siden min forstyrrer min skyting.

 

Det er alt jeg har å si om denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Ironi på;Nei, la oss holde unna alle som skyter store kuler i vannvittige hastigheter, Eventuellt så får de slippe til de siste 5 minuttene på banen. Ironi av.

Man trenger ingen fiender når man er blandt slike venner...

Bare og nyte det synes nå jeg om det kommer noe uvanlig på banen.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

har faktisk aldri hatt problem med "magnum-tore" på stand plass, og skyting er en sport for alle så det skal være plass til alle fra "luftgevær-per" til "magnum-tore"

men selvsagt så bør jo de med heftige rekyldempere og kalibre vise litt forståelse når de er på stand plass, men aldri opplevd problemer med dette der jeg har skutt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

For mange herrens år siden da jeg nettop hadde anskaffet min første 375H&H ble jeg nærmest jaget fra standplass.

 

Overbygget var kledd under taket med en slags filtlignende duk, og da jeg sendte avgårde den første treskuddserien begynte det å drysse ned over oss, pent og forsiktig, et hvitt støv nærmest som nysnø :lol:

 

Dette var en liten og enkel DFS bane hvor til da det grøvste var en 30-06 eller 7,62 lang som den het på de traktene.

Og jeg fikk klar beskjed, at skulle jeg fortsette å skyte med denne elefantbørsa måtte jeg pent vente til de andre var ferdige.

 

De vente seg til meg etterhvert så vi forble gode venner selv om de ristet på hodet av meg og "kanonen" min :)

Link to comment
Share on other sites

Slike kalibre er for å drepe fjell.

 

Gammel nostalgi fra safarijakt som gjør at disse kalibrene er i salg ennå.

 

Tje, i de fleste tilfeller hvor magnumkalibere/grove kalibere blir brukt på jakt, så blir slakta mye penere med ei tung kule i moderat fart enn hvis det blir brukt 6,5 og .30 kaliber i høy fart. Da tenker jeg ikke på høyhastighets magnumer.

 

Når det er snakk om gammel nostalgi: Hva med 6,5x55 eller div .30 kaliber?

 

Ang. irritasjon over "magnumtore" så er vel smellen like ille fra de som dukker opp med rekyldemper på 6,5 og .308.

 

 

Nei, det bør være såpass til tolleranse blant skyttere og jeger at det er plass til alle. Uansett om en kommer med .22 eller kjempesmellmagnum.

Link to comment
Share on other sites

men en ting som irriterer meg grønnjævlig er de som sier til meg at min .300 win mag bare er tull å kjøpe. dette var en spesialbygd rifle som jeg har gledet meg til å få i lang tid. og selv om det holder lenge med 6,5 eller .30-06 til jakt så kjøper jeg et kaliber etter hjertet og hva jeg selv ønsker å ha i mitt skap.

 

og som det sto skrevet i jakt og fiske så sier folk at det ikke er nødvendig med noe kraftigere enn 6,5 til all norsk jakt. men det står også skrevet at vi skal være litt forsiktig med å se på jakt med nødvendighetens briller. vi velger kaliber ut ifra hjertet og hva vår lidenskap er.

 

en annen ting som folk har sagt til meg er at .30-06 i min tikka t3 lite bare er tull siden rekylen er stor. og at jeg vil skyte bedre med en 6,5, men på stand plass i år har jeg i liggende skutt jevnt 10'ere.

men de som vil ha et magnum kaliber bør kunne håndtere det og selv om man er rekylredd så er det visse øvelser vi kan gjøre for å kvitte oss med rekyl frykten. nøkkelen til god skyting er trening, trening og trening. akkurat som med alle andre kalibre

DET MENER JEG!

Link to comment
Share on other sites

Nei, disse er farlige. Flere uhell har skjedd med rettrekkere. Styr unna!

 

 

 

d skjer jo uhell med flere enn bare rettrekkere så den kommentaren tror jeg ikke på!!!

har selv blaser med RETTREKKER uten at jeg har sett at den kommer flygende i hodet på meg, slike kommentarer kommer bare i fra folk som er misunnlige og ikke har råd til slikt selv!!!

 

Uhell har jo skjedd m M98 mekanismen åsså men det blir bare dysset ned :!::evil:

Link to comment
Share on other sites

har selv blaser med RETTREKKER uten at jeg har sett at den kommer flygende i hodet på meg, slike kommentarer kommer bare i fra folk som er misunnlige og ikke har råd til slikt selv!!!

 

Det synes jeg var en totalt unødvendig kommentar :!: Nei, jeg har ikke råd til en Blaser, men jeg er fa** ikke misunnelig på de som har det..! Det er noen som elsker blaser og det er noen som hater dem. Jeg ville aldri hatt en blaser, ikke engang om jeg hadde jeg fått den kastet etter meg, da hadde jeg heller plukket den opp og solgt den tvert. Ikke synes jeg de er spesielt fine og jeg synes ei børse skal ha ordentlig bolt!

Link to comment
Share on other sites

Får nesten nevne i fjor, en gang på skytebanen. Lå og knertet på blink med lille, nusselige kombien min med .222. La ikke merke til karen som satte seg på plassen ved siden av. Ikke lenge etterpå braket det løs, og lufttrykket omtrent tok fatt i meg! Føltes slik ut i hvertfall... Han dæljet løs med en customrifle i .378 Weatherby magnum. Da følte jeg meg liten da... :oops:

 

Håper ikke det er slik at størrelsen teller på skytebanen og! Da må jeg bytte raskt! :lol:

 

Kanskje det er slik at noen føler det som om å stå ved siden av andre ved urinalen på utestedet? Man smugtitter bortpå naboen liksom... Gjelder å ha stor kanon da! :lol:

 

Hva er det egentlig med oss menn og størrelse?

 

Heldigvis finnes det mange som har hjertet sitt for andre kalibre enn Ford-kalibrene og! Har sjøl en SakoFord i .308 i skapet. Makan til kjedeligere kaliber finnes da ikke! Samme gjelder 6,5x55 og 30-06. "Alle" har det. Bra saker, bevares, men sjarm? Nei. Er glad det finnes entusiaster der ute som vil bruke sitt eget! Derfor kjører noen Volvo stasjonsvogn og andre en Mercedes cabriolet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

hehe nei er ikke størrelsen jeg var ute etter når jeg kjøpte .300 win mag, men det var heller det at det er et kaliber jeg vet har dominert langtholds skytekonkurranser på Camp perry i usa opp til 1000 yards.

men når man sammenligner .30-06 patron og .300 win mag patron så er det ikke en så vanvittig stor forskjell heller

Link to comment
Share on other sites

Kan hende at noen har litt mere interesse for dette, og har kommet litt lenger enn andre........?

For maaaaaaange år siden så hadde jeg også "bare" en .308, og syntes ALT annet var bare tull, helt til jeg satte meg litt mere inn dette.

For de som IKKE har satt seg inn i dette, synes jeg skal respektere at noen har dratt sin hobby "litt lenger" enn 6,5x55mm.

At noen hopper opp på barrierene og skriker om hva som skulle vært lov og ikke, og hva som er irriterende, bare himler jeg med øynene av. Jeg har sett og hørt det for mange ganger til at jeg gidder å bry meg. Det grunner ofte på for liten innsikt, mangel på forståelse, og/eller liten erfaring. 8)

Skyter med alt fra 22LR til 585 Nyati og nyyyter det, og driter i om noen skulle føle seg stødt av det! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Uten magnum hadde det vært kjedelig i denne verden, jeg syns det er ok med standard ammo, men det er noe spesielt med grøvere skyts må jeg innrømme. 300 Win mag er en bra patron enesete aberet syns jeg er den korte halsen og som den rifla jeg hadde med den var den korte magsinboksen for standard patroner.

 

tofot er et bra hjelpemiddel for å sikre et bra skudd , bare en lærer seg å bruke en god patron er det fint, men jeg syns ikek noe om den diskrimieringen som 6,5 Nissene bedriver, det vitner om en arroganse av de sjeldne og en elitisme som vi kunne vært foruten. Det er ok med mindre patroner hvis en treffer der en skal, men har ikek ei tyngre og grøvre kule som er plassert samme sted bedre energi i treffet ...

 

Sjutoognitti er ikke noe annet enn 8x57 IS, og med den splintervirkningen som nevnes er det nok en Plastic Tip eller annen type kule som brukes og det er ikek det beste valget for den klassiske gamle patronen.

 

 

Jeg har en rifle i .450 NE, kanskej en magnum, men med lading fra .45-70, opp til nesten .460 wby er det utrolig allsidig ladning med bare patronskifte i Ruger nr 1 rifla.

 

Neste prosjekt for meg nå er en Brno i .338-378 Imp, for langhold bruk og spesialisert jaktbruk.

 

 

Og en Rem i 6mm Br Norma er snart ferdig, så det er både og , noe for en hver bruk og smak, men yndlingen min er .358 Norma Magnum , den er vanskelig å slå syns jeg med sine pistolkuler til trening opp til 20 grams kuler på tyngste siden med hederlige 14.5 , 16.2 og 17.5 grams kuler av diverse typer for jakt bruk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldri hatt behov for magnum. Jeg kunne godt ha klart meg med 308'en min i alle år. MEN så har jeg satt meg som mål å ha ei grovere og ei finkalibra rifle i tillegg. Så nå går jeg bare å venter på ei 338WM, jeg har ikke så stort behov for den (DVS jeg fikk overbevist fruen om istedet for at hun kjøpte seg elgrifle så kunne heller ho bruke 308'en min åså kunne jeg kjøpe meg ei ny ei :mrgreen: ) Dermed kom havesyken for fullt og jeg tenkte at jeg skulle ha noe med større enn .30 og noe med beltehylse! Synes det er gøy med rekyl ja! Gleder meg som en unge på julaften! Jeg skal pakke den inn og legge den under juletreet med lapp "Til LeivVidar, fra Julenissen!"

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke det er slik at størrelsen teller på skytebanen og! Da må jeg bytte raskt! :lol:

 

Kanskje det er slik at noen føler det som om å stå ved siden av andre ved urinalen på utestedet? Man smugtitter bortpå naboen liksom... Gjelder å ha stor kanon da! :lol:

 

378 W'by Mag - Teeeeny weeenie

6,5x55 - Mr. Roundtree

 

Kompensasjoner folkens, kompensasjoner!

 

Nå skal det sies at jeg har en 338 Win mag i skapet jeg også da..

 

Hører du det Buster?

Link to comment
Share on other sites

Nja, nå, vel?!

 

Fra spøk til alvor, så synes jeg vel disse ekstreme magnumkaliberene er litt provoserende. Verste jeg vet er å ligge på banen med en "ultra-super-vanvittighyper-magnum" ved siden av. Får liksom ikke kost meg på standplass. Derfor jeg reagerer, men ikke legg noe mere i det.

 

Det er bra vi er forskjellige :D

Jeg koser meg på banen da kompisene dundrer løs med 416, 378wby, 460wby så det drøsser fra taket, hvis man da samtidig vasser i .223 hylser fra ett par praktisk rifler med komp smiler jeg hele veien hjem fra banen :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

uansett det vi alle må inn finne oss med er vel at det finnes like mange forskjellige skyttere som det finnes veier til Rom. og bra er det at vi har et mangfold blant oss. tenk hvor kjedelig alt hadde vært hvis alle hadde hatt bare ei rifle i 6,5.

 

men synes det blir feil av noen med et standard kaliber å rette pekefingeren mot de med magnum å si: "det der er bare tull"

 

jeg skyter med min .30-06 og min .300 win mag fordi jeg koser meg med den nye rifla, fordi jeg elsker jakt og skyting og fordi jeg har en lidenskap til alt som har med norges flotte natur å gjøre :D

Link to comment
Share on other sites

 

Det er bra vi er forskjellige :D

Jeg koser meg på banen da kompisene dundrer løs med 416, 378wby, 460wby så det drøsser fra taket, hvis man da samtidig vasser i .223 hylser fra ett par praktisk rifler med komp smiler jeg hele veien hjem fra banen :mrgreen::mrgreen:

 

Må si meg enig her. Jeg storkoser meg og synes det er meget interessant når andre kommer med "spesielle" kalibre på banen. Gjerne så det rister på standplass, gjør meg ingenting, jeg skyter like godt (evt. dårlig) uansett. :D PÅ skytebanen er det jo dessuten påbudt med hørselvern i en eller annen form, så smellen skader jo ikke noe mer en andres....

:D

Link to comment
Share on other sites

Buster skrev:

Kan hende at noen har litt mere interesse for dette, og har kommet litt lenger enn andre........?

For maaaaaaange år siden så hadde jeg også "bare" en .308, og syntes ALT annet var bare tull, helt til jeg satte meg litt mere inn dette.

For de som IKKE har satt seg inn i dette, synes jeg skal respektere at noen har dratt sin hobby "litt lenger" enn 6,5x55mm.

At noen hopper opp på barrierene og skriker om hva som skulle vært lov og ikke, og hva som er irriterende, bare himler jeg med øynene av. Jeg har sett og hørt det for mange ganger til at jeg gidder å bry meg. Det grunner ofte på for liten innsikt, mangel på forståelse, og/eller liten erfaring.

Skyter med alt fra 22LR til 585 Nyati og nyyyter det, og driter i om noen skulle føle seg stødt av det!

 

Du har ikke holdt på lenge nok, Buster! :lol: Jeg var der du er nå for ett tiår siden. Hadde vel over 10 forskjellige kaliber samtidig, har hatt over 20 forskjellige opp igjennom årene. Det stoppet riktignok med 375H&H. Nå brukes stort sett 6,5en til alt...

 

Når det gjelder kaliber og moter, er vel absolutt trenden standardkaliber for tiden, også blandt våpenskriblentene. Se bare på Jørund Lien, var selv på foredrag med han på 90-tallet, der han mente det var bortimot dyreplageri å skyte på en elg med 30-06. Nå fnyser han hver gang hver gang noen nevner ordet "magnum"

Link to comment
Share on other sites

 

Det er bra vi er forskjellige :D

Jeg koser meg på banen da kompisene dundrer løs med 416, 378wby, 460wby så det drøsser fra taket, hvis man da samtidig vasser i .223 hylser fra ett par praktisk rifler med komp smiler jeg hele veien hjem fra banen :mrgreen::mrgreen:

 

Må si meg enig her. Jeg storkoser meg og synes det er meget interessant når andre kommer med "spesielle" kalibre på banen. Gjerne så det rister på standplass, gjør meg ingenting, jeg skyter like godt (evt. dårlig) uansett. :D PÅ skytebanen er det jo dessuten påbudt med hørselvern i en eller annen form, så smellen skader jo ikke noe mer en andres....

:D

 

Beklager siteringen, men.... Jeg er enig hvis gutta med "høytrykkspatroner" kan håndtere dem uten alt som har med rekylbrems å gjøre. Det er noe av det verste som har blitt funnet opp i mine øyne (og ører). Det blir vel kanskje OT, men i mine øyne er det bare dumt og latterlig hvis man er nødt til å bruke rekyldemper i et kaliber for å kunne klare å skyte med det. Slikt burde i alle fall ikke være brukt på en bane uten å gjøre alle andre oppmerksom på at de blir brukt.

Og jeg vil ALDRI guide en jeger med rekylbrems på rifla si!

 

Ellers bør vi vel bare være glad for at vi kan velge den patronen eller kaliberet vi vil...

 

Fader... Dette ble kanskje totalt OT...... Beklager!!

 

Se bare på Jørund Lien, var selv på foredrag med han på 90-tallet, der han mente det var bortimot dyreplageri å skyte på en elg med 30-06. Nå fnyser han hver gang hver gang noen nevner ordet "magnum"

 

Dette har vel noe med ”mote” eller trender å gjøre ikke sant? Om noen år vil fete magnumkalibre/patroner dukke opp igjen. Slik har det vel alltid vært.. Og skribentene henger seg på og ”må” vel mene hva tidens trender forlanger.

Link to comment
Share on other sites

 

Beklager siteringen, men.... Jeg er enig hvis gutta med "høytrykkspatroner" kan håndtere dem uten alt som har med rekylbrems å gjøre. Det er noe av det verste som har blitt funnet opp i mine øyne (og ører). Det blir vel kanskje OT, men i mine øyne er det bare dumt og latterlig hvis man er nødt til å bruke rekyldemper i et kaliber for å kunne klare å skyte med det. Slikt burde i alle fall ikke være brukt på en bane uten å gjøre alle andre oppmerksom på at de blir brukt.

Og jeg vil ALDRI guide en jeger med rekylbrems på rifla si!

 

Ellers bør vi vel bare være glad for at vi kan velge den patronen eller kaliberet vi vil...

 

Fader... Dette ble kanskje totalt OT...... Beklager!!

 

 

Joda, er helt enig i det med rekylbrems på rifler, når det kommer til blåsten. Derfor vi her kaller den "smellforsterker". Det syns jeg også er unødvendig, da de fleste modeller "blåser" i trynet på naboen. Men sånn lydmessig på banen gjør det meg ingenting, da det er påbudt med hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

 

Du har ikke holdt på lenge nok, Buster! :lol: Jeg var der du er nå for ett tiår siden. Hadde vel over 10 forskjellige kaliber samtidig

 

:lol::lol:

Tja. Noen mener jeg er født for seint, og personlig synes jeg at jeg er født for tidlig.....(sku gjerne vært litt yngre og kveikere.)

Jeg ser ingen grunn til å slutte med min hobby selv om noen andre har hatt den samme hobbyen før meg..... 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Beklager siteringen, men.... Jeg er enig hvis gutta med "høytrykkspatroner" kan håndtere dem uten alt som har med rekylbrems å gjøre. Det er noe av det verste som har blitt funnet opp i mine øyne (og ører). Det blir vel kanskje OT, men i mine øyne er det bare dumt og latterlig hvis man er nødt til å bruke rekyldemper i et kaliber for å kunne klare å skyte med det. Slikt burde i alle fall ikke være brukt på en bane uten å gjøre alle andre oppmerksom på at de blir brukt.

Og jeg vil ALDRI guide en jeger med rekylbrems på rifla si!

 

Det er riktignok smellforsterker på riflene, men de håndterer dem uten også.

De er ikke så halvgærne til å skyte heller, vil kanskje si de er relativt habile skyttere tilogmed :mrgreen::mrgreen:

 

Rino: hvorfor i all verden vil du ikke guide en med rekylbrems? Er ikke det diskriminerende da. og du har da vel fingre til å stikke i øra du også :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...