Jump to content

Magnum kalibre


Joggen

Recommended Posts

Rino: hvorfor i all verden vil du ikke guide en med rekylbrems? Er ikke det diskriminerende da. og du har da vel fingre til å stikke i øra du også :D

 

Nå har jeg sterkt redusert hørsel igjen på høyre øre og konstant tinitus (?) på begge grunnet nettopp rekylbrems og ET skudd som kom uten at jeg var klar over det. Jeg sto en halv meter bak og en meter fra munningen til jegeren som skjøt. Det går desverre ikke ann å gardere seg mot noen som blir litt hete i ny og ne...

Så det er grunnen. Jeg vil altså gjerne beholde resten av den høselen jeg har tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Det foresvever meg som en noe håpeløs diskusjon, for/mot magnum. Dyret blir ikke annet en dødt og hva du velger å drepe det med, 6,5 eller 500 er da en høyst privat sak. Samme som med bil, hus eller kjærring/partner for den del :lol:

 

Det blir da MYE dauere med en 500, så klart! :lol::lol:

Dette er en håpløs diskusjon ja. Jeg prøvde i det lengste å holde kjeft, for slike debatter har det vært en million av, men når noen går ut og forkynner for almenheten at ALT annet enn det de driver med sjøl er noe tull, så bare måtte jeg.........sorry!! 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

Har vært mye artig lesing her i tråden jeg startet for ei stund siden. Har ledd så tårene trillet når både magnum Tore og luft gevær Per har følt seg tråkket på, å blåst ut meningene sine. Treffer av og til begge på skytebanen, Luftgevær Per er mer beskjeden, å holder seg litt i bakrunnen, mens Magnum Tore er mer frempå, å gjør seg mer bemerket når han legger seg ned med ei rifle som har grovere løp en eksos anlegget på den flotte firma bilen parkert på utsiden. Neida ikke alle er sånn da. Lurte bare på hva bruker en disse grove kalibrene på?. Da tenker jeg på det aller groveste, som han selgeren visste meg. Åssen er det å skyte en elg/hjort med noe sånt?.

Link to comment
Share on other sites

Hva du bruker dem på er det egentlig bare du som kan bestemme. De grøvste er vel konstruert med tanke på stort afrikansk vilt, men det betyr jo ikke at du ikke kan skyte norsk hjort og elg med samme kaliber. Dyret dør akkurat på samme måten, hull i lunger, hjerte> blodtrykksfall>død.Mange spør seg så om det er nødvendig, noe det selvfølgelig ikke er med tanke på å drepe dyret, men for jegeren som er interessert i store patroner så gir det jo selvfølgelig tilfredstillelse å jakte med dem. På samme måte som vi liker forskjellige biler liker vi også forskjellige rifler og kaliber. Det er ikke mer mystisk enn det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv ingen "magnum eier" - og er ikke på for/mot-sporet, men forstår jeg har noe å lære her. Ser særlig på 7mm rem mag. Har denne noen egenskaper som for eksempel 30-06 ikke har på norsk vilt ? Det virker jo tiltalende med en flattskytende rifle - men, får jeg først fordelen med magnumen i rifler med dyktig lange løp (mp jeg kjøpe lenger løp enn det rifla er levert med standard) ? - Kan jeg like gjerne velge en .270 win?

 

Jeg bare spør ...

 

Anvendelse: snauflaterifle opp til og med elg (og jeg skyter allerede elg med 6,5x55 )

og evt varmint/rev

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Rino: hvorfor i all verden vil du ikke guide en med rekylbrems? Er ikke det diskriminerende da. og du har da vel fingre til å stikke i øra du også :D

 

Nå har jeg sterkt redusert hørsel igjen på høyre øre og konstant tinitus (?) på begge grunnet nettopp rekylbrems og ET skudd som kom uten at jeg var klar over det. Jeg sto en halv meter bak og en meter fra munningen til jegeren som skjøt. Det går desverre ikke ann å gardere seg mot noen som blir litt hete i ny og ne...

Så det er grunnen. Jeg vil altså gjerne beholde resten av den høselen jeg har tilbake.

 

Det er en fair grunn det. Det kom bare ikke slik ut i forige innlegg synes jeg : :D

Sliter med radiosus og piping selv etter at en fjott smalt av en rødfis i ag'm med munningen 50 cm fra øret mitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...