Jump to content

Optikk på praktisk rifle


Klatrechris

Recommended Posts

Har hatt en millett 1-4. Likte den ikke, solgte den og kjøpte en meopta 1-4 k-dot.

Problemet med millett er at den ikke har lys som synes i dagslys, den har lite synsfelt og er litt for nøye på øyeplasseringen.

 

Synes Meoptaen er mye bedre. Men den koster også 2-3 ganger så mye.

 

Ang aimpoint og 3x så er det en kurrant løsning. Har ett slikt oppsett på tjeneste våpenet mitt.

Men da må du kjøpe en vippe montasje, slik at du får raskt byttet mellom 3x og uten.

Denne pakken kommer til å koste deg mer enn en Meopta, og da mener jeg det sier seg selv hva som er den beste løsningen i den pris klassen.

 

Eotech er kun 1x og da sliter du på stålplater og skiver over 200meter.

 

Ps. Practac hadde Millett sikter før. Men om de har det nå etter fusjonen vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Practac har Millett, en kompis handlet en der på sensommeren.

 

Tror også du sliter med budsjettet hvis du skal handle aimpoint+tre X og montasjer.... Jeg har ett slikt oppsett og det kom ikke på 3-4000 kroner for å si det slik...

 

Skal du handle nytt over disk kan du nok regne med en 3X på det prisestimatet.

Link to comment
Share on other sites

På lik linje som man tilfører Aimpointen en kikkert så kan man tilføre Eotecsiktet tilsvarende.

Så vil man ikke slite med stålplatene med dette siktet.

 

Det kan man. Men man må uansett ha en "svingmontasje", man har ikke lov til å ta av og på en 3x/4x.

 

Men som sagt ellers her, en Meopta er nok både billigere og bedre til praktisk rifle

Link to comment
Share on other sites

takk for innspillene..

 

Hva er det som faktisk fungerer best til praktisk rifle? er utallige forskjellige retikler.

 

dot, k-dot, mildot, rangefinder, vanlig trådkors, stang, trestrek, sirkel osv...

 

hva er preferabel str på retikklet? og zoom.. 1-4, 2-7 eller 3-9? og eventuelt en doctors dot på topp/siden.

 

hva er den gjennomsnittelig skyteavstanden for eks i NM kontra ett Level 2 stevne?

 

har prøvd Aimpoint med 2MOA på 50 på ipsc skiva og 200 på DFS skiva og syns det fungerte greit med det på de avstandene.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har skutt endel med er på privaten 1,5-8X IOR og i andre sammenhenger aimpoint M2 med 4 moa dot og i den siste tiden Aimpoint M4 med 2 moa dot samt 3Xen litt sånn ved "behov".

 

Synes det blir noe tregere med 1,5X enn med 1X aimpointen, men dette kan like gjerne ha sammenheng med ting som mindre synsfelt i kikkerten som årsak, som at den 0,5X biten spiller mye rolle oa.

 

Har en SuB PMII 1-4X i bestilling. så får jeg se om happyfaktoren blir oppfylt med SuBen... Dog er ingen av disse budsjettvarianter... :mrgreen::oops:

Link to comment
Share on other sites

takk for innspillene..

 

Hva er det som faktisk fungerer best til praktisk rifle? er utallige forskjellige retikler.

 

dot, k-dot, mildot, rangefinder, vanlig trådkors, stang, trestrek, sirkel osv...

 

hva er preferabel str på retikklet? og zoom.. 1-4, 2-7 eller 3-9? og eventuelt en doctors dot på topp/siden.

 

hva er den gjennomsnittelig skyteavstanden for eks i NM kontra ett Level 2 stevne?

 

har prøvd Aimpoint med 2MOA på 50 på ipsc skiva og 200 på DFS skiva og syns det fungerte greit med det på de avstandene.

 

Det som fungerer best i mine øyne vil være Meopta Meostar 1-4 i mellomsjiktet, og Zeiss 1-4/1,5-6(m/ret. 0) eller Swartovski Z6i 1-6 i toppsjiktet.

 

Blandt de billigere modellene så tror jeg det vil være vanskelig å finne en med lys som vises i dagslys, så da kan det være like greit å kjøpe en billig en uten lys, du kommer jo til å bytte den ut etterhvert uansett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Aimpoint og 3x på svingmontasje øker vekten mer enn et kikkertsikte. Det er et moment å tenke på.

 

Jeg gikk til innkjøp av optikk selv til en AR for litt siden, men budsjettet er meget lavt i år.

Hadde i utgangspunktet lyst på en 1-4x Nightforce med American Defence montasje som jeg kan ta av og på. Har planer om å også skyte i Standard klassen med jernsikter, så trenger quick release system.

 

Siden lånekassa ikke lenger føler for å sponse min hobby, så må jeg leve på et mye lavere budsjett.

Enn så lenge får jeg overleve med Et Barska Euro 1.25-4.5x26 rektikkel 4a (til ca 1400 kroner) og en billig montasje fra midway.

Montasjen jeg valgte var Command Arms Scope Mount Picatinny-Style with Integral 30mm Rings with 1" Inserts Matte til den hele sum av 343 kroner :)

image?saleitemid=578080image?saleitemid=252714

Faktisk er jeg meget fornøyd med valget. Montasjen sitter godt fast, og kikkerten er meget god for den prisen.

Jeg ser ikke behovet for å stille kikkerten etter avstand på målet, for kulebanen opp til 300 meter er ikke så vanskelig å huske, og så bare legge siktet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke den omtalte kikkerten, men med litt trening skulle det gå nogenlunde an å skyte på laveste forstørrelse med begge øynene åpne, jeg får det ihvertfall greit til med en kikkert jeg har som i samme forstørrelsesområdet. Hva du evetuellt får igjen for kikkerten ved salg, har jeg ingen formening om - kommer vel an på alder og generell tilstand...

 

En kikkert som ikke har dukket opp i diskusjonen enda er Trijicon 1,1-4X, den har kommet med 30mm mellomrør og får generellt sett hederlig omtale på amerikanske siter. Jeg har tittet litt på den og er ihvertfall sympatisk innstilt til den,prismessig omtrent mellom Millett og Meopta...

Link to comment
Share on other sites

Lov? Det er meningen at du skal pugge regelverket :)http://ipsc.org/pdf/RulesRifle.pdf

 

har lest over den en gang tidligere. men finner ikke noe som tilsier at kikkertsikte med innbygd avstandsmåler er lov eller ei.

 

dette var det jeg fant i farta fra lista

 

13 Optical/electronic sights permitted Yes

 

Står det at det er forbudt noen plass.....nei, altså tillatt. Men man har absolutt ingen fordeler med avstandsmåler i kikkerten i praktisk, bare ulemper, kikkerten blir tyngre

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da er kikkerten akuratt bestilt. Skal på en Mini 14 som skal brukes til bukkejakt. Kommer med en tilbakemelding etter jeg har fått testet den....

 

Da er kikkerten hentet på posten og montert på rifla. Prisen ble 1200 kroner + 280 toll og gebyr, totalt 1480 kroner.

Kikkerten er en Bushnell Trophy 1-4x24, 4a opplyst rektikkel.

 

Har ikke skutt med den, men kan jo komme med noen kommentarer så langt.

- Grei optikk

- Standard bushnell klikk, grei følelse

- Den opplyste prikken er god, men ikke veldig lyssterk. Passer godt til jakt hvor opplyst prikk er en fordel. Ikke fullt så bra til bruk i sterkt dagslys, men da trengs jo ikke opplyst rektikkel uansett.

- Litt dorulleffekt, men mindre enn et Barska sikte jeg har i samme prisklasse.

- Prikken er passe stor. Kan bli et problem på små mål og lange avstander, men skal du forlegge siktet så er det jo fint å legge prikken over målet. Under og på siden er det veldig tynne striper før den går over i et tykt trådkors.

 

Vurderer faktisk å sette kikkerten på praktisk rifla, men nå skal den først testet på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Wadcutter; har du fått testet denne Bushnell Trophy kikkerten om den er duganes?

 

..grunnen til at jeg spørr er at jeg nettopp fikk min i posten. Føler meg litt lurt da jeg trodde 1x i forstørrelse innebar ett 1:1 forhold slik at begge øynene lettere kan holdes åpne, men ser at det er noe sånnt som 1.5x :roll:

Vurderer å bytte den, men ser jo i grunnen helt grei ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Klatrechris; ta dette som mine erfaringer, ikke som råd om hva du bør kjøpe:

Jeg skyter "en del" med HK 416 hvor vi har en Aimpoint som standard sikte. Til min egen AR-15 klone ville jeg ha et sikte med lys og forstørrelse. Valget mitt ble en Zeiss 1.25-4x Varipoint med innebygd skinne under(ZM?). Den satte jeg på med en MAK montasje for Weaver/Picatinny skinne. Høyden ble da perfekt for meg. (Ikke prøv å montere kikkerten for lavt, da sliter man, egen erfaring etter testing). Nå har jeg et kikkertsikte med gode muligheter for skyting fra 10-300m på standard IPCS skiver. Lyset er ok på solrike dager og mørke kvelder.

Erfaringer med aimpoint: ikke rundt retikkel(trøbler mer enn gjennomsnittet med dette etter div skader og operasjoner på øynene opp gjennom årene, har litt mer arr på hornhinnene som bryter lys litt ujevnt, enn folk flest)

For å få forstørrelse på Aimpoint må ekstra utsyr monteres på og da har du 4 istedet for to linser med muligheter for dogg, smuss og fuktighet som kan være vanskelig å fjerne uten å ta av noe.

På Aimpoint av nyere utgave kan du gjerne glemme å skru av lyset i streng kulde. Det tar tid før batteriet brukes opp. Aimpoint er robust og lett å skyte med under stress. Jeg bruker ikke flip-up cover og klarer meg bra under alle forhold. Litt vann på linsa gjør ikke så mye.

 

Som sagt egne erfaringer med og rundt Aimpoint på "praktiske rifler" kontra Zeiss siktet jeg bruker sivilt. Om det en dag smeller og jeg skal ut i krigen tar jeg Zeiss siktet og monterer på HK-416 min. Aimpointe legger jeg i bagen som reservesikte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
Trijicon 1,1-4X kan jeg anbefale, brukt den nå i et par år, er veldig god øyeavstand, hurtig retikkel og veldig lett å bruke med begge øyene åpne, lysende retikkel men ikke noe batteri, er tritium som lades opp via fiberoptikk.

 

Jeg vil si meg helt enig med at Trijicon 1-4x24 med stolpe og opplyst tupp er genialt på en AR15. Mye mindre "rot" i synsfeltet, og man "finner siktet" veldig lett. Dette lyset vil og justere seg ift. lyset, og vil i skumring benytte seg av en hydrogen-isotop som lyser opp retikkelet til passende styrke.

Monter en upper receiver montasje med en skrånet weaverskinne, og monter en Burris FastFire refleks sikte (ligger rundt 1000kr under de andre merkene som Docter, Zeiss, Trijicon etc.). En lett vinkling på AR'en når du er på kloss hold og du har 2 sikter på samme børsa. Både Trijicon og Burris reflex kan kjøpes hos Bergen Aktiv i C.Sundts gate 15. Spør etter Rune eller Karl, og du vil få en god pris (ut ifra veiledende). Rune har selv drevet med IPSC, så han fikser det meste man trenger. De skaffer også ringer for montasje på kikkert, slik at man kan montere enten Weaverskinne eller en annen rør-kikkert direkte på den kikkerten som står på toppskinna. Men, disse spesial montasjene er svindyre uansett hvor man kjøper dem. 800-1200kr kan man for regne med. Burris siktet kostet ca. 2500kr og Trijicon rett under 10 høvdinger.

Håper dette hjelper. Jeg er iallefall strålende fornøyd og synes denne kombinasjonen er midt i blinken for hvordan jeg bruker min kjære AR15. :)

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp montert samme Trijicon 1-4 på børsa mi sammen med en aimpoint micro i offsettmontasje, glasset i Trijicon er vel ikke helt på høyde med swaro, men mer enn godt nok til mitt bruk. og det brukes vel faktisk også av diverse ARskyttere på høyt nivå rundtomkring. Det er i alle fall ikke til hindring for skyttere på mitt nivå.

Link to comment
Share on other sites

Trijicon 1,1-4X kan jeg anbefale, brukt den nå i et par år, er veldig god øyeavstand, hurtig retikkel og veldig lett å bruke med begge øyene åpne, lysende retikkel men ikke noe batteri, er tritium som lades opp via fiberoptikk.

 

Jeg vil si meg helt enig med at Trijicon 1-4x24 med stolpe og opplyst tupp er genialt på en AR15.

 

 

Her må dere passe på. Trijicon 1,1-4 og 1-4 er ikke samme kikkert. Den er forøvrig 1,25-4 som er alternativet. Den har MYE dårligere synsfelt enn 1-4X versjonen. Egenerfaring :x

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 10 months later...

Jeg skal ha et nytt sikte til min ar 15. Jeg ser at det er noen som bruker og anbefaler trijicon 1 -4. Men jeg har mest lyst på et trijicon acog sikte.

Er dette et dårligere alternativ ? Kan noen forklare hvorfor det er det ? Det skal brukes til konkurranse skyting, så jeg vil helst ha det som er best egnet til det.

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med ACOG er at det har fast forstørrelse og noen av modellene har veldig kort øyeavstand.

 

Jeg anbefaler en god kikkert, med ett belyst rødpunkt som synes selv i sterkt sollys, forstørrelse 1-4 eller 1-6.

Zeiss 1-4 og Swarovski 1-6 er mye brukt av de som ikke tenker på pris, 15-25`kr.

Meopta 1-4 har kommet med militær utgave med BDC retikkel, ca 9`kr

Vortex har en 1-4 og kommer med en 1-6 i løpet av sommer/høst 5-14`kr.

Trijicon 1-4 er også populær, ca 10`kr.

 

Alle disse modellene er egnet til praktisk skyting, har stort synsfelt og kraftig belysning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for tiden en Acog og en trijicon 1-4 hjemme. I første omgang så foretrekker jeg sistnevnte fremfor acog, sidne det er det jeg er vant til. Acog har en spesiel sikteteknikk, hvor man bruker begge åynene åpne (red on target...) som jeg ikke helt har kalrt å meste enda, ender opp med å fokusere igjennom kikkerten og sa blir overgangen til kloss hold litt for sen. Da er det "bedre" med kikkert og skråmontert rødpunkt. Men jeg er ikke helt sikker på om jeg skal gi opp acogen helt enda, prøve å tren litt med den, og se om jeg får det hele på stell.

(Men klart, jeg kan alltids bytte den bort mot en 1-4 kikkert med lys av kosher kvalitet. :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Montasje... den billigste?

Jeg har brukt mye rart, som jeg har liggende å slenge. (men tacticoole montasjer er jo tøft. Er veldig opp til egne preferanser om hvordan høyt du vil ha kikkerten osv. Fordelen med Acog er jo at den kommer ferdig med montasje skinne.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye med ACOG. Til hurtig korthold-skyting er det krevende og krever mye trening. ACOG ECOS har rødpunkt på toppen, men det blir ganske stor avstand mellom siktelinje og kjernelinje. Noe å tenke over når en skyter på mål som krever lite spredning i høyde.

 

Skal jeg bruke ACOG til praktisk, foretrekker jeg den i kombo med sidemontert Aimpoint micro.

http://www.laruetactical.com/aimpoint-m ... ount-combo" target="_blank

Nettopp for å senke siktelinjen.

Link to comment
Share on other sites

Meopta 1-4 har kommet med militær utgave med BDC retikkel, ca 9`kr

 

n_1404042636.jpg

Litt off topic,

Den ser ut som om den bare er 24cm lang. Noe som gjør at den kan være et spennende alternativ til å montere på gamle brekkvåpen som har baser tilpasset gamle faste 4x32 sikter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...