Jump to content

TOPPJAKT 09/10


kimjorgen

Recommended Posts

Jeg har selv lagt merke til og hørt av andre at de største tiurene er ofte på de samme områdene, og at man finner igjen de samme stortiurene på samme hauger og i de samme skråningene. Det er om høsten.

Men jeg lurer lit på om de er like stedbestemt om vinteren også? eller om de er mer på "flyttefot" om vinteren?

skjønner at det ikke er noe fasitsvar, men det er alltid kjekt å få med seg andres meninger :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

da har det endelig kommet snø på bakken, også her hjemme til ho mor! så i mårra bærs det ut med hagla i hånden å rifla på ryggen! :D

 

Edit: i går oppdaga jeg viktigheten av en god håndkikkert på jakt! Har bare noen små kikkerter som jeg har fått i premier på skirenn o.l. som jeg trodde skulle funke til bruket, men det gjorde det slett ikke! Den var så jævlig uklår, at jeg måtte opp med rifla å bruke kikkertsikte hver gang jeg skulle sjekke tretoppene! frustrerende! :S

Har funnet en annen kikkert i huset som skal prøves i morgen, den har kommet i huset på samme måte som den andre, men på denne står det ihvertfall et merke :lol: så har trua på at den ihvertfall er LITT bedre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt min første fugl, en orrhane, på topp for to dager siden. Den datt på 185 meter (kom ikke nærmere pga hogstfelt). Jeg brukte Lapua Scenar 7 gr. (6,5 x 55) Skuddet satt midt i - likevel var det liv i den da jeg kom frem til treet. Neste dag ble det to orrer til på kortere hold. Begge helt døde. Jeg vet at Scenar finnes i 8 og 9 gram også, og lurer på om noen har erfaringer med disse, kontra 7g? Akkurat nå er jeg litt skeptisk til kula i 7g på tiur, selv om jeg vet er mye brukt av andre. Det finnes mange meninger om blyspiss/helmantel, har jeg forstått. Skulle likt å finne den perfekte toppjakt-kula. Scenaren er veldig bra på presisjon i mitt våpen, og kjøttødeleggelsene hittil minimale.

 

Forøvrig var det ned mot minus 15 grader, og det så ikke ut til å holde fuglene på bakken :D

 

Etter 20 år med hagle i hånd, er mitt førsteinntrykk av toppjakta at det er den mest spennende jaktformen jeg har prøvd meg på. Synd sesongen snart er over her til lands.....

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en tur på søndag sjøl. Tre timer, men ikke en eneste fugl å se. Oppholdsvær og til dels klart. Ca 10 minus. 20 cm snø på bakken, samt endel snø på trærne. Vindstille. Det kunne vel egentlig ikke bli bedre forhold, men altså null fugl å se, verken på bakken eller i trærne. Det eneste jeg så var en orrhane som fløy forbi i godt driv da jeg stod utenfor bilen og tittet om det var mulig å gå akkurat i det terrenget. Vekslet mellom å gå der det var tettere og der det var store åpne flater, men niks. :(

 

De tre gangene jeg har vært i området før, inntil for to uker siden, har det vært brukbart med fugl, og aller mest tiur, så ble litt skuffet, men neste år!

 

Dessuten er svensketur i januar bestilt... :twisted:

 

Bare jeg snart får toppjaktrifal mi snart!!! Bestilte en brukt Brno Fox .222 for seks uker siden, men den lar vente på seg. Telefon til selger i går, og de forespeilet 12. januar da børsemakerne har både ferie og mye å gjøre i mellomtida. Pussig nok sjekket han litt, og løpet er faktisk allerede kappet og gjenget. Men så var det kikkertsiktet da... Det dukker ikke opp før uti januar, men han sender børsa som den er snarest, så da får en tåle at det sitter noe ræl oppå. Den har 3-9x forstørrelse, og en billigkikkert fungerer i dagslys den og!

Link to comment
Share on other sites

Gikk en 4,5 tim tur på Hedmarken i dag. Ble med en gammeltiur på 4,3 kg og en blåhane hjem. Så totalt 15 orrfugle og 1 tiur. Fantastisk dag i skogen. Fikk litt stor uthøl på begge fugelene. 9 grams Scenar i 6,5x55 lada relativt snillt i 50 cm løp så hastigheten var ikke den helt store. Var nok innom noe bein.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer 308 med forsvarets 7.62 helmantel på topp? Må da være bra det, kan ikke skjønne annet?Marius

Lurt å pange litt på papp for å sjekke samling før en bruker forsvarets 7,62 på annet enn opprinnelig tiltenkt bruksområde.

I mange rifler gir ikke denne type ammo veldig gode samlinger. 5-8 cm/100 m må en regne som bra samling, litt lot avhengig. Sikkert kjent fenomen for de fleste, bare nevner det.

 

Oddgeir - Min erfaring er ikke lik det du beskriver. I de tilfeller (som ikke er veldig mange) jeg har brukt denne patronen/kula på annet enn papp/stål har den oppført seg helt lik andre FMJ kuler......... helt retningstabilt........og i medium som yter mer motstand enn det en tiur gir, for å si det slik.

 

Bruker ikke denne "kombinasjonen" på jakt da patronen ikke gir tilfredstillende presisjon i mine rifler innenfor de bruksområder i jaktsammenheng, denne patronen, eller mer presist kula..... lovlig kan benyttes.

 

Uansett - lykke til uansett kule/kaliber/patronkombinasjon :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle med tiurfangst!

 

Jeg hadde en super tur rett før jul, med ekstremt gode forhold for toppjakt. Mye løs snø, kaldt vær og nesten vindstille. Vi var tre mann og skjøt fire tiur. Så godt med fuggel, men som vanlig satt de veldig konsentrert.. Dessverre vil jeg ikke røpe hvor.. :)

 

Har lagt ut noen bilder her: http://andersmossing.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Halla folkens!

 

Uke 4 drar jeg til burtrask 4 mil fra skellefteå for å dra en hel uke sammen men elever på naturbruksgymnasiumet i Burtrask.

Gjorde litt forberedelser idag og sjekket hvor jeg ligger når det gjelder skyting. Med min kjære Tikka T3 Laminated Stainless 6,5x55 med en Leupold 3-9x50 så ble det på 200 meter en 3 skudds samling innen for snusboksen med Norma jaktmatch Electron Fågel. :D

 

 

Gleder meg som en liten unge til julaften:D

Har aldri vært på toppjakt og jeg har aldri skutt Tiur så jeg håper jeg får sjangsen.

Aldri sett fugl i topp heller så det blir sykt spennende:D.

 

Noen som har vært i nærheten av Burtrask? Eller Skellefteå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en remington 700 i 243 win.

Det jeg matet den med var 80 grs hornady fmj!

Tiurn ble spotta på 800m, men holdet var 190m i det den fikk seg et skudd i halsen 8)

Krapylet veide vel rundt 4 kg

og jakta foregikk sånn ca 12-15 mil nord for østersund :wink:

Bilde123.jpg?t=1262897128

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jepsi pepsi :D

 

Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsene over som går det å glede seg!! Vi skal avgårde om 14 dager, samt at jeg får en bonushelg sistehelga. Det er bare helt avsindig, og jeg tenker som sagt på dette nesten hele tiden; ser jeg en kråke på toppen av en bøk, beregnes avstand og hodet begynner å jobbe.

 

Kjenner også at jeg gruer meg litt, det er hard vinter i skogene nå, og vintrene i Finnmark virker så lenge siden.

 

Jeg har lyst å ta med drillingen, en frekk tanke, men kanskje på sin plass siden vi går sammen. Jeg vil da kunne representere et spenningsmoment på haglesiden.....de andre kan håndtere de virkelig lange holdene når 4.5 x blir for spedt på en blåhane på 150 m ...?

 

Og skal jeg være ærlig, får skeptikeren litt vel å mye å si vedr forventningene mine. Dvs at en tiur på topp tør jeg faktisk bare å drømme forsiktig om, dette er første vinterturen i januar etter skogsfugl...men en blåhane hadde vært gull!

 

Uansett, spenningen er der, og det uforutsette har ofte vært min venn. Man kommer langt med bare å sette i marsj :D

 

To be continued :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du snakker om natoammunisjon fra forsvaret i 308.

Så vil jeg ikke anbefale det, den er så baktung at den setter igang en heftig spinn ved treff.

Og det ender opp med sentrifugert tiur med bare mos innvendig...

 

Har delvis samme erfaring som deg.

Har skutt en stokkand på 150m+ som så ut som det var brukt M72 på. Kula hadde tydeligvis rotert i fuglen.

Har skutt halsskudd på grågås hvor den har fungert ypperlig.

Ellers hadde jeg super presisjon med NATO ammoen, men har lagt den til side nå.

Link to comment
Share on other sites

Meldte meg inn på robsoft.nu i Sverige, blant annet for å få litt tips om kaliberet jeg har (.222) og toppjakt. Svenskene er ganske mye mer erfarne på toppjakt, og har lengre tradisjoner, og dermed i utgangspunktet mer peiling enn oss her på bjerget.

 

Har hørt mange si at helmantel på tiuren ikke er brukbart, og lurer jo litt på dette, så spurte i forumet der.

 

Her er svaret jeg fikk om blyspiss i .222:

 

Hej Ko-stens.

222 är inte marginell på tjäder, skjut på rätt avstånd så har du tuppen, aldrig blyspets det skulle förbjudas i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer 308 med forsvarets 7.62 helmantel på topp? Må da være bra det, kan ikke skjønne annet?

 

 

Marius

 

UL!

 

Nato fungerer helt ok det Marius. Vidar bikket da en i fjor uten noen ødeleggelse. Men, som tidligere sagt. Den er spiss og tjukk i rævva. Det vil si at hvis det treffer noe kvist eller et vingebein på veien inn, kan du få litt effekt :mrgreen:

 

Kjøp deg Norma Jaktmatch. 9,7 grams kule. Den er litt tungre og er rundere i snuten. Tipper den vil gå ganske likt med blyspissen din.

 

Ellers drar jeg og brodern til Håckren og henter resten av tiurene som ble igjen i fjor siste helga i januar.!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Go dag!

 

 

Ja det må eikes litt da sju...nån sm ule i dåli samlinga etc på hold, men d stemme jo d med vidar...Fikk forøvrig tak i meg nytt kikkertsikte her o dagen. Wingevapen har opptil 60% på all optikk som er demo og utstilt....kosta egenlig 6000,- det jeg kjøpte,før jul, fikk det for 2990,- Så da vart d kikkert og montasje da. Bi vel greitt ja.

 

 

Vi drar inn ved vilhelmina siste helga....fikk tak i en svensk som selg 8 kort på 180 000 mål skog...så da e det ivertfall lite følk der....om det e fugl gjenstår å se. Men bra opplegg ordna han til oss ivertfall med 3 dager jakt, og skikkelig stor og bra hytte og jaktkort.

Bli spennede å prøve der. En delegasjon skal over nå til helga, så skal legge igjen rapport fra de...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg 222 med tanke på toppfugljakt, men fått et veldig dårlig førsteinntrykk. Trodde helmantelen nærmest bare gikk rett igjennom og bare etterlot seg et hull, men det manglet det mye på.. Skutt 2 tiurer på topp med den, med 2 typer helmantel og samme resultat. På begge tiurene var et av bryststykkene nesten blåst bort, så jeg mistet helt sansen og dro hjem fra jakta. Var nok litt uheldig og traff bein, men synes skadene var store alikevel. Brukte jaktmatch fågel og sellier og bellot ammo

 

Du har nok vært litt uheldig med treffpunkt tenker jeg. .222 er et mye brukt toppjaktskaliber i Sverige, og der har de riiimelig mye mer erfaring enn oss her på berget. Titt litt på www.robsoft.nu sine forumsider under kalibrer. Der står det noe. I tillegg har de et eget område om fuglejakt. Der er det noen tråder om toppjakt. Det ser ut som om man er ganske fornøyd med Norma sin "fågel". Den er nok litt i raskeste laget uansett.

 

Begynn å lade sjøl. Har lest at ferdigrullet kan være litt sinte, også Norma fågel (50 grs i 880 m/s). Jeg skal ta med Lapua 55 grs som futter av gårde i ca 860 m/s. Dette var en fin ladning har jeg fått beskjed om. Dyrt å begynne, men du verden så moro det er! Også kan du skreddersy BILLIGE patroner. :)

Link to comment
Share on other sites

6.5*55 ladd med N160 49grs i tuppen så sitter ei kule fra lapua 100grs såkalt trainer,,, han gubben som bruker disse putter dem i en tikka hunter å han er meget fornøyd med pippen som faller ned(di gangene dem gjør det :mrgreen: har faktisk klart å prestere å kjøpt børse med bom i,,,,,han hjortefanten borti lia her si skyld :lol: )

 

men det er lite rødt hull inn og et lite rødt ut igjenn,,,,, har skadeskutt en orre med denne patronen og den traff jeg der møkka kommer ut,,,,, :evil: å den ble borte for meg,,,,,

 

men jeg får ikke fullrost denne ladningen på fugl,,,,, går temmelig flatt,,,

Link to comment
Share on other sites

Da er tur til sverige om ca 10 dager 99% :D Spetsen skal få svømme litt i løssnøen..... Ikke ideelle forhold (30-50 cm løssnø), men klarer ikke la turen være. På med vinterkamo, truger, kikkert og elgrifla på ryggen.

 

Ser ut til at terrenget er kjempefint med store myrområder avgrenset av furuskog.

Link to comment
Share on other sites

I morgen går turen til Dorotea i Sverige for fire fete fyrer som skal på toppjakt. Skal jakte frem t.o.m søndag, og forventningene er såpass høye at de umulig kan bli innfridd... :shock:

Er det noen som har vært i området i det siste, som har lyst til å gi en liten rapport? Mye/lite fugl? Snødybde?

Link to comment
Share on other sites

I morgen går turen til Dorotea i Sverige for fire fete fyrer som skal på toppjakt. Skal jakte frem t.o.m søndag, og forventningene er såpass høye at de umulig kan bli innfridd... :shock:

Er det noen som har vært i området i det siste, som har lyst til å gi en liten rapport? Mye/lite fugl? Snødybde?

 

Har fått rapport om at der ikke er så veldig bra, men har ikke vert der selv. Snødybbde ca 30-40 cm.

 

Vi er oxo en liten gjeng som lurer på å reise dit i siste helga. Hadde vert kjekt om vi fikk en liten rapport med deg

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat hjem fra Malung etter 3 dagers jakt.

3 mann har sett 2 Tiur og ca 30 orrfugl, 2 orrer har blitt med hjem.

Har vært litt under middels bestand i høst. Flere av orrfuglene lå i dokk så bruk kombi eller drilling hvis dere har. Min erfaring fra vinterjakt på skogsfugl er at man har like mange sjanser med hagle som med rifle.Ta gjerne med fuglehund, ligger orrfuglen i dokk kan man få utrolige skuddsjanser.Igjensnødde skogbilveier som går igjennom ungskog er ofte populære dokkområder.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme igjen etter 2 dager i Dorotea (Mårdsjøen). Vi så veldig mye fugl langs veien, når vi kjørte bil, men når vi gikk ut i terrenget var det skuffende lite å se. Det var -18 til -23 grader, og vi gikk opp noe fugl som lå i dokk, men i toppene var det stort sett tomt...

3 mann, to fulle jaktdager= 1 skuddsjans. (som ble bom, da en skjefteskrue hadde løsnet :cry: )

Link to comment
Share on other sites

"Vârmland du skjöna" i helgen.

 

Imponerende å se 5-6 tjäder samtidig i topp pluss flokk på kanskje 40 orrar.

Været bør tydeligvis være kaldt og klart for tjäderen, da så en dem "overalt", omslag til vind-mildt-snødrev resulterte i null observasjoner.

 

Kort fortalt resulterte 2,5 jaktdag med 8 jegere i 2 felte tjäder (kal 6,5 og ca 130 og 150m).

I tillegg en tjäder og en orre påskutt, men ikke funnet.

Tungt skiføre, bra med scooterledor hjelper på.

Badestamp, sauna, alt det som er godt, til langt på natt, veldig hyggelig å få jakte i broderlandet!

 

(;>)

Link to comment
Share on other sites

Blir bra det vettu!

 

Blir bare meg og brodern i år. Vi kjører storflon og fognerflon. Booket stuga hos hu samme som i fjopr og kort hos Matz. Kjører safe. Det gav resultater i fjor :-)

 

Ellers har det blitt rangefinder i år da.

 

Vi eiker inn ettermiddag/kveld den 26 og jakter alle dager tom 31.jan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...