Jump to content

TOPPJAKT 09/10


kimjorgen

Recommended Posts

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ok, dåkk må vær forberedt på ekstremt lite snø..! kollega har hytte der inne...knapt skiføre....samme lengre nord også...snakket med toppjegere som har vært i området vårt i helga, hadde sett mye fugl, men lite snø i trea gav dårlig resultat. mye som letta fra bakken og gikk i tre, men satt urolig og dro kort tid etter....

 

at det itj ska vårrå snø på den her årstia e ivertfall merkelig...

Link to comment
Share on other sites

Jaja. Da er årets tur til Sverige avsluttet. Nok en tur som føyer seg inn i en endeløs rekke av bomturer. Kom opp fredag kveld og tok inn på hytta som ligger midt i jaktområdet. Vi gikk ut kl ni om morgenen og var ikke tilbake før det var mørkt, kl 1700. Så èn tiur, men den støkket vi inni skogen. Gikk etter, men håpløst å komme innpå. Det var alt vi så på hele turen. Tok en totimers runde i formiddag et annet sted i terrenget, men null å se. Gikk både høyt og lavt i terrenget. Topp forhold, litt skiftende skydekke og 8 - 10 minus og vindstille), men ingen spor av fugl noe sted. Konklusjonen er at det ikke kan være noe særlig med fugl i det området i hvertfall.

 

Kjedelig jakt, men trivelig med liten guttetur uansett. Men til Dalsvallen i Harjedalen skal vi ikke mer. To bomturer på samme sted på rappen (så ikke en eneste fugl i fjor - horribelt dårlig vær da) frister ikke mer enn akkurat passe.

 

Pussig nok fikk vi se et par fugl i topp likevel! På tur hjem, gjennom Lofsdalen så vi plutselig to tiurer i toppen av en furu, 150 meter fra veien! Provoserende! :twisted: Den ene reiste da vi rygget tilbake, men vi ble sittende og banne over den som satt igjen, seks mil fra jaktområdet vi var i... Artig å se da, for jeg har til dags dato, etter fem år, aldri sett fugl i topp, selv etter fem, seks toppjaktturer (to i Sverige).!

 

Èn ting har jeg lært da. Jeg skal kjøpe riflesekk! Lånte av en kompis, og det er genialt behagelig å gå med! :)

Link to comment
Share on other sites

Det ble to på oss også pluss en orrhane. Så forholdsvis lite fulg, med tanke på bra forhold og føre. Var delvis på nye terreng, og det tar litt tid å bli kjent. Opplevde for første gang å få to sjanser på samme fulg. Holdet var drøyt (180m), men jeg holdt rett på og bommet med førsteskuddet. Den satt imidlertid rolig, og jeg prøvde andreskuddet litt ovenfor skuddflekken. Da gikk den i bakken :D

Hare var det dårlig med, men det ble da i det minste los

Link to comment
Share on other sites

Ja, da var corvus tilbake fra et snøfattig sverige. Uhyrlig mengde med inntrykk, tanker og følelser i dag, mest på godt, noe vil forfølge meg til dauans dag, uansett hvor rasjonelt jeg måtte prøve å vinkle det; utvilsomt en jegers lodd i livet. Mye kan sikkert skrives under avsnittet "første gang på toppjakt og feil jeg ikke akter å gjøre igjen", men det slår meg at denne varianten er for...ja, entusiaster. Det betyr at alle som er inne og leser på disse sidene representerer noe utenom det vanlige.

 

Jeg fikk meg en upper cut i forrige uke da sauern ikke var venn på skytebanen. Det resulterte i at jeg nektet å ta med rukkelet i skogen og satset på at drillingen, nyervervet sådan, ville representere en viss fare for en tupp i topp. Jeg pugget ballistikker, leste meg frempå med teori og hadde en grei feeling på banen; 30 mm på 111 m holdt til godfølelsen.

 

Ved en kontrollskyting, i seineste laget etter to uforklarlige bommer på 73 m på en tiur, hadde 7x57en ramlet 8 cm. Ja, jeg hadde lest om en potensiell seinere kruttforbrenning ved kaldt vær, men tatt på senga likevel; jepp. Sur måte å innse at de tre skuddene skulle vært avfyrt før vi tok på oss skiene om morgenen..snakk om å etse inn en prosedyre for resten av karrieren!

 

Om ettermiddagen, altså ti på to, skjønte vi raskt at orrhanene lenge hadde vært klar for natten og deilig bysselall i snøen. Derfor hadde jeg skogsvei-trikset fra dette glimrende forum friskt i minne. Der gikk det dessuten an å bevege seg greit sjøl om det ikke var brøytet. I terrenget forøvrig var det til tider et reint h; høye kneløft i løs snø. Dessuten helt ufattelig hvor lite nedbør som er kommet der borte siden det ble kaldt i høst! Hadde det ikke vært for et uforutsigbart svensk skogsbruk, som ligger under snøen og umuliggjør gange, hadde vi vurdert seriøst å skippe både ski og truger.

 

Tilbake til skogsveien, så spruter det brått opp noen flotte haner. De var fan så nærme at jeg så det blafre i stjerten :lol: Erfaring nr 2 som kommer til å sitte en stund er at kahlesen skal ned i gruen under marsj, det sideskuddet med en hane i retikkelen var alt annet enn noe som gikk av seg sjøl. Likevel kommer jeg aldri til å glemme dette øyeblikket, var sikkert 10 haner, som dro i vei i tur og orden. Vel, grådighet er en uting, en hane i sekken rettferdiggjør det meste. Neste gang er det hagleskytteren som luffer innover, och då jävlar!

 

En siste ting jeg har lyst å dele er det faktum hvor brått død skog kan forvandle seg til en hønsegård. Vi har heldigvis jaktet storfugl noen år om høsten. Rød beredskap har påfallende ofte gitt oss uttelling i 12. time. Av de tiurene jeg har felt, er flere fra litt pussige situasjoner. Fellesnevneren er likevel at vi har vært på hugget. Dette skjedde også i går. En tilsynelatende tom skog gav oss 3 flotte tiurer fordi vi gikk den siste kilometeren. Pussig å være 87 % utpsyket i ene øyeblikket, i tiurhimmelen det neste. På det meste hadde vi 12 tiur i luften samtidig. De fire timene i forkant så vi ikke en dokk, en dritt, en tupp! Skjønner det ikke helt, men har landet på at timing må nå være en jævla viktig faktor i denne sporten!? Og ingen blir arrestert om det omskrives til flaks.

 

Til helgen bærer det av sted igjen, denne gangen med en sliten adl 700 fra slutten av 80-tallet. Denne har visstnok blitt hunket en smule opp; hissig avtrekk, bedding, hausken og en drøy zeiss fra den tiden god optikk medførte noe vekt :twisted:

 

Eieren har lovet meg at om jeg gjør min del av jobben, kan jeg skyte en tiur i brystvortene. Så da så :mrgreen:

 

ikke lenger hvitt belte i toppjakt!

Link to comment
Share on other sites

Dato: 25.01.10 Snø på fjelltoppene:ja Tint snø: nei

 

På jakt i område: Burtrask

 

Jakt med hund:Nei

Været denne dag

Natt:Snø Morgen: Litt overskyet Formiddag:Overskyet Ettermiddag:Sol Kveld Fint

 

Bemerkes: Mye fugl men vanskeli å finne

 

Sett: 30 orrfugler, mest svartfugl

 

FANGST

 

Sted:Burtrask Kl :14.30 Dyr/Vekt/Avstand Orrhane, 70m Pels: Vinter Ammo: Norma Helmantel Bakken: SnøVegetasjon Furu, åpent terreng

 

Sted: Kl Dyr/Vekt/Avstan Pels: Ammo Bakken Vegetasjon H.o.h

Sted: Kl Dyr/Vekt/Avstand Pels: Ammo Bakken Vegetasjon H.o.h

Sted: Kl Dyr/Vekt/Avstand Pels: Ammo Bakken Vegetasjon H.o.h

Sted Kl Dyr/Vekt/Avstand Pels: Ammo Bakken Vegetasjon H.o.h

 

 

Notater: Utrulig spennende med Toppjakt! Dette ga mersmak! Sammen med Svensk skole Våpen: Tikka

25012010696_2.jpg

 

Dato: 26.01.10 Snø på fjelltoppene: ja Tint snø: Nei

 

På jakt i område: Burtrask

 

Jakt med hund: Nei

Været denne dag

Natt:Overskyet Morgen: Stille, overskyet Formiddag: Stille overskyet Ettermiddag: Overskyet og vind! Kveld: Snø og vind

 

Bemerkes: Lite fugl, vanskelig å finne.

 

Sett: 1 høne og 2 haner orrfugl

 

FANGST

 

Sted: Burtrask Kl: 13..10 Dyr/Vekt/Avstand: Orrhane, 70m Pels:Vinter Ammo: Norma helmantel Bakken: Grusvei Vegetasjon: Furu, bjørk og gran

 

Notater: Kjempearti og spennende.. Gikk etter en vei og plutseli er hanen på hold og sitter i en bjørk som henger over skogsveien. Var bare å legge seg ned å skyte.

Turen har vært sammen med en svensk jaktklasse vg3.

 

Våpen: Tikkaen

26012010700.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dunkerante: Takker! :D kjekt at noe som er blitt så altoppslukende for meg faller i god jord.

 

222. Nitro: Det var da fanden så flotte disse hanene dine var! Orrhane er en deilig, deilig fugl og i særdeleshet slike eksemplarer av arten. Du er god på detaljer, tipper du kan slå i bordet m vekt? :)

Link to comment
Share on other sites

Dunkerante: Takker! :D kjekt at noe som er blitt så altoppslukende for meg faller i god jord.

 

222. Nitro: Det var da fanden så flotte disse hanene dine var! Orrhane er en deilig, deilig fugl og i særdeleshet slike eksemplarer av arten. Du er god på detaljer, tipper du kan slå i bordet m vekt? :)

 

 

Takk takk:)

 

Ja, skal finne ut vekten i morgen;).

Link to comment
Share on other sites

Var på skogen i helga, og at dette er et godt skogsfuglterreng har jeg aldri tvilt på, og det slår heller aldri feil at så fort man runder julaften, sitter det tett med orrfugl i bjørkene på tunet på formiddagen. Og det skjedde altså nå i helga :D

Telte 18 orrfugl på det meste i trærne rundt der. Satt med vinduet åpent og hørte hvordan de kommuniserte på 10m hold, mye klukking ja :lol:

 

orrfugl.jpg

 

Var visst no tull med autofokusen på kameraet, så ble ikke no kjempebilder av det, men er jo litt artig å se.

 

Hmm, ble redusert veldig av en eller annen grunn...

Link to comment
Share on other sites

dere som nå har fått fugl med dere hjem, hvordan bæres denne i skogen? Selv har jeg kjøpt meg en helt grei riflesekk fra jahti jakt...den er selvfølgelig uten noe viltpose på utsiden. Hva er mest praktisk her? Har aldri båret tiur på ryggen......Men, har håp i helga, da bers det til jemtland i 3 dager....det er nysnø...20cm........stille vær....ca -15grader........

Link to comment
Share on other sites

I en riflesekk fra Jahti Jakt er det plass til to ungtiurer, en liten termos, ei lita matpakke og noen ekstra patroner. De andre tiurene får du henge på utsiden. Det går an å feste snorer i hullene på toppen av sekken. Den er riktig nok ikke særlig god å bære med flere tiurer hengende på utsiden, men akkurat den vekta kjennes god uansett. :)

Link to comment
Share on other sites

Var i sverige selv denne helgen og ikke så langt i fra der du har vært. Vi var fire stykker og fikk med oss to tiur og en orrhane. Vi så også lite fugl, men trur det har med at nesten all fugl lå i dokk. Fant flere gamle dokk hull og støkket tiur ut av dokk. Skal også sies at det har vært lite med fugl der i høst. Så vi var nok heldige som fikk det vi fikk.

Jaja. Da er årets tur til Sverige avsluttet. Nok en tur som føyer seg inn i en endeløs rekke av bomturer. Kom opp fredag kveld og tok inn på hytta som ligger midt i jaktområdet. Vi gikk ut kl ni om morgenen og var ikke tilbake før det var mørkt, kl 1700. Så èn tiur, men den støkket vi inni skogen. Gikk etter, men håpløst å komme innpå. Det var alt vi så på hele turen. Tok en totimers runde i formiddag et annet sted i terrenget, men null å se. Gikk både høyt og lavt i terrenget. Topp forhold, litt skiftende skydekke og 8 - 10 minus og vindstille), men ingen spor av fugl noe sted. Konklusjonen er at det ikke kan være noe særlig med fugl i det området i hvertfall.

 

Kjedelig jakt, men trivelig med liten guttetur uansett. Men til Dalsvallen i Harjedalen skal vi ikke mer. To bomturer på samme sted på rappen (så ikke en eneste fugl i fjor - horribelt dårlig vær da) frister ikke mer enn akkurat passe.

 

Pussig nok fikk vi se et par fugl i topp likevel! På tur hjem, gjennom Lofsdalen så vi plutselig to tiurer i toppen av en furu, 150 meter fra veien! Provoserende! :twisted: Den ene reiste da vi rygget tilbake, men vi ble sittende og banne over den som satt igjen, seks mil fra jaktområdet vi var i... Artig å se da, for jeg har til dags dato, etter fem år, aldri sett fugl i topp, selv etter fem, seks toppjaktturer (to i Sverige).!

 

Èn ting har jeg lært da. Jeg skal kjøpe riflesekk! Lånte av en kompis, og det er genialt behagelig å gå med! :)

Link to comment
Share on other sites

Vinterstid har jeg, med bare gode erfaringer, brukt forsvarets stridsvest som supplement til sekken. Ammo, øks, niste, vann, om tempen tillater det, kan fordeles i ulike lommesystemer, de breie skulderstroppene gjør at dette blir en forholdsvis bekvem byrde. Da har jeg hatt rudolfen, jervenduken og boblejakka på sekken, noe som også funker som brukbar støtte i skuddsituasjonen.

 

Riflesekk skal umiddelbart sjekkes ut!

 

2 dager til siste eventyret :D

Link to comment
Share on other sites

I en riflesekk fra Jahti Jakt er det plass til to ungtiurer, en liten termos, ei lita matpakke og noen ekstra patroner. De andre tiurene får du henge på utsiden. Det går an å feste snorer i hullene på toppen av sekken. Den er riktig nok ikke særlig god å bære med flere tiurer hengende på utsiden, men akkurat den vekta kjennes god uansett. :)

 

Et par tiurer om dagen holder vel egentlig lenge for de fleste ;) Riflesekk er genialt, vært nok av ganger da jeg ikke har klart å løfte armen etter noen dagers toppjakt med rifla over skuldra,hehe..

Ble to tiur igår, og den ene ble ny pers når det gjelder vekt for min del. 4980 gr veid dagen etter, så den runder jeg opp til 5 kg ;)

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Tor Ola Dehli"

 

Et par tiurer om dagen holder vel egentlig lenge for de fleste ;) Riflesekk er genialt' date=' vært nok av ganger da jeg ikke har klart å løfte armen etter noen dagers toppjakt med rifla over skuldra,hehe..

Ble to tiur igår, og den ene ble ny pers når det gjelder vekt for min del. 4980 gr veid dagen etter, så den runder jeg opp til 5 kg ;)[/quote]

 

det var en pen tiur det ja :D

Link to comment
Share on other sites

Da var årets toppjakttur over.......Drog inn torsdagskveld, 4 pers fulle av forhåpninger. Komm inn til et nedsnødd jemtland, 40-50cm snø...som var av pulver..dvs trøkka skistaven glatt igjennom og nedi speiken/lyngen. Det var mildt sagt et H å gå....i tillegg hadde vi -30 grader på det kaldeste. Vi så 2 tiurer og 1 orrhane som ble støkket ut inni tetteste granskogen. Resten var nok snødd ned og gått i dokk for å spare energi og holde varmen....det ble 2 jaktdager, og vi var mildt sagt skuffet over forholdene etc....er vel sikkert den eneste som ikke rapporterer om fugl her inne, ser det er mange som har lyktes, men noen må jo mislykkes og....får prøve igjen neste år...da er det 3 forsøk på å få løsnet skudd på fugl på topp....Dette var altså rett innom midt norge.

Link to comment
Share on other sites

Vel, da var det over. Tiden fremover skal brukes til glede og evaluering, glede over å ha noe i meg som brenner så sterkt, evaluering av det som gikk bra og det som kunne gått bedre. Jeg har funnet ut at for min del henger det sterke engasjementet sammen med nettopp de tingene, som av ikke alltid åpenbare grunner gikk i sekketyngdens favør. Denne balansefilosofien er temmelig universell forsåvidt, men dog uhyre relevant for meg sett opp i mot jakt; jeg skyter inn drillingen på drøye 100 og er happy med den biten. I Sverige er det betraktelig kaldere, i hvert fall nå i helga, og jeg lar våpen og ammo ligge i bilen over natta før ny prøveskyting om morgenen. Leican finner ei bjørk på 133 m; 10 mm samling litt høyt i åttern på en coltskive. Med andre ord god nok stemning før de høye kneløft settes i verk i svensk puddersnø. Jeg koser meg over tanken over den stakkars tiuren på 150 m, som skal få siktet midt i, tiurene på 100 kan få dotten liiitegranne lavere, men så stor fugl burde tåle variasjonen på 45 mm fra en 7x57. Herregud hvor kjekt!!

 

Nå er jeg vel hjemme igjen. Som forrige helg endte turen med flere skuddsjanser med rifleskudd uten at det førte til ytterligere hakk i skjeftet. Som forrige helg fikk jeg en blåhane med hagla fordi jeg på mine gamle dager har rød beredskap fra revelje til tappenstrek. Jeg plukket ut en hane i et virvar av haner da jeg skulle frem og henge opp skiva for prøveskyting i umiddelbar nærhet av hytta. Forunderlige greier...midt ute i tjukkeste skauen velger altså disse feite, vidunderlige fuglene å gå i dokk. Rundt hiet til per ulv! Mulig det henger sammen med den grusveien som går forbi, men likevel. Tingen var at jeg hadde en sitring i magen og måtte ha spettet med meg frem, og da det tar laus er jeg klar som om jeg sto på skeeten. Andre som har det slik?

 

Uansett. Ironien er jo at dette ble helgens utbytte, reint viltmessig sett. Ergo fikk jeg belønning for en snikende halvdiagnose av dokkparanoia, som er mer enn viktig. Likevel havner jeg på tankekjøret siden det ikke ble uttelling for riflebiten, alle forberedelser til tross. Og siden jeg nekter å innrømme at det har noe...jo, det har noe med skytinga å gjøre, jeg vet bare fan ikke hva. Tiurhelvete satt på 134 m, en jæla meter lenger enn drømmeprøveskuddet 1 time tidligere. Jeg hadde århundrets avtrekk, i hvert fall 3. gangen jeg skjøt...klatring, vil kanskje noen hviske ømt i øret mitt. Jo, men vi snakker fremdeles om en tiur?

 

Har for lengst funnet løsningen. Foruten å tilbringe halve våren på skytebanen, skal jeg fra neste sesong ha fått skikk på riflefronten; riflesekk med en dertilegnet splitter ny 6.5 blir med i tillegg til drillingen. Med mindre jeg oppdager på banen at det er barnemat å skyte sikkert på 200 m med drilling og 5x forstørrelse. Men det er det ikke.

 

For å være helt ærlig, så er det ganske hektisk oppi knotten nå..jeg leter febrilsk etter løsningen på hva som har skjært seg så vederstyggelig på skytesiden i skogen, når det funker på banen. Jeg har til og med skutt stående på 60 m med skur og korn med drillingen for å simulere hurtige reaksjonssituasjoner, der du bare ser det er nanosekunder før svinepelsen sier hadeja; de velkjente bevegelsene med hodet og tråkkinga med beina..helt kurante treff også der.

 

Gresset er alltid grønnere. Nå venter ny kikkert m stabilt heavy duplex og håpet om et reinere skuddbilde, der jeg slipper at en feit dott dekker 97% av en orrhane på 100 m. Och då jävlar!

 

Samtidig sier realisten i meg at det handler om personlige feil i mange av tilfellene. Altså mer skyting. Det viser seg jo at det ikke er noe i veien med nesa, så forhåpentligvis sitter jeg med en annen evaluering 1. februar 2011. Der vil etter alle solemerker bli skutt etter tiur igjen, sånn er det bare.

 

En siste ting som slår meg er at dette innlegget hadde nok ikke funnet veien til kammeret dersom livet hadde vært en opplevelse av innertiere både her og der og fryseren full av tiur felt med et gjesp på 220 m.. :)

 

Og 222. Nitro; badevekt...hallo! :roll::D Uansett er 1.4 meget pent. Meget.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur hos söta bror fredag og lørdag. På vei inn i terrenget sitter 3 orrer i topp. Når vi leter parkering ser vi 6 i topp. Begynner å få det travelt med å parkere. Først testskyting. Ut med blinken og da støkker kompisen en tiur. Det var første gangen i dette terrenget og kan si at det lovet bra. testskyting var midt i prikken og da var tiden moden for å se om orrene hadde flytta på seg eller ikke. Det hadde de selvfølgelig gjort... Gikk i nydelig terreng hele dagen, men det var tungt å gå. Mye løssnø! Ikke noe mer fugl å se før det fløy ei røy over veien 200 meter før vi var ved bilen.

Lørdag startet med 24- og noe vind. På vei inn i terrenget (ett annet enn dagen før) så flyr det ca 20 orrfugl over veien og det ser ut som om de setter seg inn i ett furufelt 7-10 meter høye. Kjører forbi og ser ett par av dem sitte i topp. Rett ved parkering drar det en tiur over veien. Etter parkering forsøker vi å gå på nevnte orrfugl, men det var så inne i gamperæva tett at vi måtte ha vært på 30 meter for å se de. Så da var fuglen fløyet. Labba av gårde med bra håp om fugl. Kommer ut til første myra og spotter 3 orrfugl i topp. Nærmer meg 200 meter og da flyr de. Går etter i retningen de fløy og etter 300 meter ser vi først 4 fugl i ei bjørk. Står nå på 280 meter. Står og koser oss med synet. Så begynner de å røre på seg. Det kommer fler og fler. Drar vel i vei nærmere 20 fugl som drar ut på flanken. 10 sekunder senere så kommer det 8-10 som drar rett over hodet på oss og setter seg inn fra 50 til 200 meter bak oss (i nevnte furuhelv...). Hører de kakler og koser oss med tillstanden vi har før jeg begynner å se om det er mulig å komme til skudd. Med det samme jeg ser fugl så letter de. Dette skjer 3 ganger. Situasjon er avklart uten bytte i sekken, men herlighet for en opplevelse!!! Etter en rådslagning så går vi rundt for å se om det kan være noe på myra på andre siden av dette feltet. Stopper for en liten matbit i veien 250 fra bilen. Heisann, sitter orrfugl i topp 30 meter bak bilen. kommer inn på 200 meter og finner godt anlegg, men klarer å bomme. Ser ikke skuddreaksjon og i området rundt der de sitter er det hverken fjær eller blod. Vi labber ned mot myra og ganske snart ser vi to villsvin krysse myra. Ble helt paff først da jeg ikke var klar over at det fantes der. Står å diskuterer dette og gleder oss over synet så lander det en tiur i topp i perfekt siluett 280 meter unna. Er inne på 200 meter, men etter bommen tidligere i dag så gjøres en omgående manøver for å komme inn på 140-150 meter. Bruker lang tid på dette, men det var fantastisk spennende. Kommer frem til odden og da har fuglen fløyet. Diskuterer videre straategi og da oppdages en orrfugl lengre inn. Må igjen ta sjangsen for en omgående manøver da vi kun hadde mulighet for stående skudd fra der vi er. Kommer rundt og fuglen er borte. Igjen mat og drikke og da oppdages en tiur i topp 200 meter unna. Vi står noe inn i skogen og det er 40 meter frem til myrkanten og en perfekt høyde til anlegg. Smyger rolig fremover og fuglen flyr og drar med seg en tiur til. Så fantastisk herlig å se disse flotte fuglene i denne posituren.

 

Deretter ble det en haug med labbing uten å se mer fugl før vi nærmet oss bilen igjen. Støkker da ut en orrfugl og ei røy i topp på 30-50 meter avstand begge ganger.

 

Alt i alt en fantastisk tur med mye observert fugl, bra vær og god kompis. Hva mer kan man forvente?

 

Erfaringene var at man må være klar for ett skudd på 200 meter og at skogsfugl hører godt. Gleder meg allerede til neste år!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Bruk helmantel. Norma sin jaktmatch 55 grs kan gå. Den er litt rask, med 940 m/s. Ellers har de også en 50 grs som går i 850 m/s i utgangshastighet. Lurer på om det er sistnevnte som heter "Fågel".

 

Har selv ladet meg Norma 50 fmj med N-110 (13,8 grs) til 801 m/s til slikt formål til min .222.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva slags rifle du har, men normalt er det 1:14 riflestigning på .222. Da kan du få problemer med å stabilisere kuler tyngre enn 55 grs. Noen 55 grs kan også være problematiske, som feks Partizan. Den går i alle himmelretninger i børsa mi.

 

Lader du selv kan du feks enten bruke Norma 50 fmj (om den produseres lenger), Norma 55 fmj eller Lapua 55 fmj. Disse skal være gode kuler til fugl. Det sies i hvert fall at butte kuler er bedre enn spisse.

 

Lettere kuler enn 50 grs i helmantel vet jeg ikke om er så mye av. Uansett, disse går nok fort og kan fragmentere lettere enn de tyngre. 55 grs er muligens det beste, om den går godt i rifla.

 

Norma får man både som jaktmatch og "fågel". Kjenner ikke så mye detaljer om dem, men det går an å lese om dem på http://www.norma.cc

 

Lapua har også ferdigammo, men jeg har aldri sett dem i noen butikk. Er sikkert noen som selger et eller annet sted, men jeg vet ikke hvor.

 

Ulempen med ferdigammo er gjerne at de går litt fort. Det er endel historier om sprengte ryper feks. På lengre hold (har lest at .222 er fin opptil 180 m) er det greit, da sakker jo kula av og mister energi. Skyter du fugl på 30 meters hold kan det gå galt om man treffer bein.

 

Det letteste å få tak i er nok Norma jaktmatch. Disse har de "overalt" tror jeg.

 

Jeg har valgt å begynne å lade selv, for da kan jeg skreddersy ammo til alt. Jeg følger med andre ord ikke med på hva butikkene har! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...