Jump to content

Ulovlig oppført hundegård!


nico

Recommended Posts

Har fått brev fra kommunen at de har registrert en ulovlig oppført hundegård på min adresse. De henviser til §93 i byggningsloven.

 

§ 93. Tiltak som krever søknad og tillatelse

 

Følgende tiltak, på eller i grunnen, i vassdrag eller i sjøområder, må ikke utføres uten at søknad, og eventuelt søknad om dispensasjon, på forhånd er sendt kommunen, og den deretter har gitt tillatelse:

 

a) Oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg.

b) Fasadeendring, vesentlig endring eller vesentlig reparasjon av tiltak som nevnt under a.

c) Bruksendring eller vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak som nevnt under a.

d) Riving av tiltak som nevnt under a.

e) Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner.

f) Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i boliger samt annen ombygging som medfører fravikelse av bolig.

g) Oppføring av innhegning mot veg, skilt eller reklameinnretninger o.l.

h) Deling av eiendom eller opprettelse av enhet som kan festes bort i mer enn 10 år. Slik tillatelse er ikke nødvendig for deling som skjer som ledd i jordskifte i samsvar med rettslig bindende plan.

i) Vesentlig terrenginngrep.

j) Anlegg av veg eller parkeringsplass.

 

Tillatelse etter første ledd er ikke nødvendig for tiltak som utføres i medhold av §§ 81, 85, 86a eller 86b. I forskrift kan departementet unnta tiltak fra bestemmelsene i kap. XVI. Tiltakshaver er ansvarlig for at tiltak som er unntatt likevel utføres i samsvar med de krav som ellers følger av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven.

 

Endret ved lover 20 juni 1986 nr. 37, 11 juni 1993 nr. 85, 5 mai 1995 nr. 20, se dens III (i kraft 1 juli 1997), 25 april 2003 nr. 26, se dens II (i kraft 1 juli 2003 iflg. res. 25 april 2003 nr. 488). Endres ved lov 17 juni 2005 nr. 101 (i kraft 1 jan 2010 iflg. res. 5 juni 2009 nr. 600). Endres ved lov 29 juni 2007 nr. 94 (i kraft 1 jan 2010 iflg. res. 5 juni 2009 nr. 601).

 

Da under punkt a, konstruksjon og anlegg.

 

Har god kontakt med naboene rundt meg, bortsett fra en...

Alle skryter av hvor imponerende det er at hundene mine holder kjeft. Ingen uling, ingen bjeffing. Ikke engang når andre passerer på veien 5-6 meter ifra.

 

Men så var det denne ene naboen da. Han klaget til min mor(som da arbeidet i kommunen sammen med han) for ca 2-3 år siden, ved to forskjellige anledninger. Han var sint og oppfarende.

Ved begge anledningene var jeg og hundene borte, ikke bare akkurat den dagen, men hele uka. Det ble da ganske stilt fra den kanten.

Vi skjønner at det er han som har sendt dette inn til kommunen.

 

Mitt spørsmål er da: kan virkelig en slik surpeis ordne slik at jeg enten blir nødt å flytte eller å avvikle mitt hundehold?

 

Sendte kjærringa ned på kommunen for å diskutere med dem, og det hørtes ikke lovende ut. Klageren klagde på mye støy fra hundegården.

Og når jeg leser meg opp på internett på slike saker, virker det som hundeholderen taper uansett.

 

Noen tips til en fortvilet hundeeier???

Link to comment
Share on other sites

Mitt spørsmål er da: kan virkelig en slik surpeis ordne slik at jeg enten blir nødt å flytte eller å avvikle mitt hundehold?

 

Hvis jeg forstår deg rett er det vel hundegården og ikke bikkjene du har fått klage på?

Bikkjene kan jo fortsatt stå i kjetting selv om du må ta bort hundegården. Da tenker jeg naboen blir litt lang i maska. I hvertfall hvis du flytter bikkjene helt inn mot grensa hans.

Link to comment
Share on other sites

Jeg konkluderte med det samme. Men da kjærringa tok dette opp med saksbehandleren på bygg og planlegging, sa han at det var hundene det ble klagd på. Men i ytterste konsekvens blir det lang kjetting på hundene og ned med nettingen.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har satt opp gjerde for løpegård på sikkert 30 kv..

 

Men det er minst 30 meter til naboens eiendom. Og det finnes bærbusker, lekestue og en tett hekk med bjørk mellom. Han ser vel toppen av gjerdet, en litt av resten mellom alt.

 

Forresten, soveromsvinduet mitt går ut i hundegården. Jeg hører den minste fis. Det er stilt her. Punktum.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg ville jeg fått tak i skarpskodd advokat m/fordypning i eiendomsrett/hunde hold. Og satt vedkommende på saken. Pipa får fort en annen låt når det kommer en med kjennskap til lov og rett inn i bilde. Kommer til og koste deg en del høvdinger. Men da er du ihvertfall på rett spor med engang. Og minimal skade skjedd. Kommuniser med kommunen og naboen igjennom advokaten. Slipper du mye surr og vas.

Link to comment
Share on other sites

vis det er leven han klager på så gjelder generell ro og orden,,,,mellom 06 eller 07 til 2300 så er det nesten fritt frem,jeg hadde også en nabo som klagde på bjeffing, jeg ringte politiet for og høre hva dem sa, å di sa at det er normalt ro og orden som gjelder, så jeg ga blanke i naboen jeg 8) vi hadde en sikkelig krangel da men hehe

Link to comment
Share on other sites

Du må finne ut om det er hundene eller hundegården som det klages på.

Det er 2 veldig forskjelige ting.

Er det hundegården det klages på går det mest sansynlig i orden.

Det er fult mulig at hundegården er meldeliktig er den det. går du til kommunen og beklager og sier at du ikke viste osv. Gjør nødvendig pairarbeid og betal gebyr. så orner det seg.

Er det hundene som det klages på kan det bli et helvete.

Link to comment
Share on other sites

Jeg konkluderte med det samme. Men da kjærringa tok dette opp med saksbehandleren på bygg og planlegging, sa han at det var hundene det ble klagd på. Men i ytterste konsekvens blir det lang kjetting på hundene og ned med nettingen.

 

I så fall motsier saksbehandleren sine egne argumenter i brevet - for der handler det om oppført bygg uten tillatelse. Enten må saksbehandleren finne riktig hjemmel, eller så må saksbehandleren finne seg en annen jobb.

Link to comment
Share on other sites

Antall m2 hundegård skal ikke ha noe å si. Det må i såfall gjelde størrelse på hundehus eller andre bygg i hundegården. Hvis jeg ikke husker feil så har du lov å gjerde inn en viss lengde (lurer på om det var 50m) med høyde inntil 1,5m uten byggesøknad. Kan sjekke det opp i morgen. Kan ikke forstå at dette i forhold til plan og bygningsloven skal være noen sak i det hele tatt så sant ikke hundegården din er helt utenom det vanlige. Er vel heller en sak i forhold til naboloven og støy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg konkluderte med det samme. Men da kjærringa tok dette opp med saksbehandleren på bygg og planlegging, sa han at det var hundene det ble klagd på. Men i ytterste konsekvens blir det lang kjetting på hundene og ned med nettingen.

Unnskyld meg, men hva i alle dager har bygg og planlegging med hunder og eventuell støy fra hunder å gjøre?

 

Be de gi en avklaring på hundegården (og vis gjerne til uttalelser fra høyere hold som den som var postet tidligere i posten), og prøver de seg på at det gjelder hundene igjen. Kan man jo rolig påpeke at det ikke er noe de på noen måte har noe å gjøre med. Henvis til at det har med politivedtekter og eventuelt komunelegen å gjøre, og at sist du så etter, hadde hverken politi eller komunelege kontor på bygg og planlegging. :twisted:

 

De fleste i slike stillinger, liker ikke å ha noe å gjøre med personer som vet litt om sine rettigheter.

 

P.s Skaff deg gjerne underskrevne papir fra fra andre naboer om at støyplagen er ikke eksisterende (om de faktisk synes det da :wink: ). For å kunne dra frem ett slikt dokument om noen forsøker seg med forstyrrelse av offentlig ro, og politiet vill ha en liten prat. Så er det jaggu ikke ikke dumt å kunne dokumentere hvordan tingene virklig er før det blir en sak av det.

 

Selv har jeg blitt forsøkt annmeldt for en trimming av en hekk (grov trimming :wink: ), som ble lovligt gjort med løyve fra rettighetshaver. Grunneier ville annmelde meg (men tok ikke kontakt med meg som hadde trimmet hekken :roll:) , men da det kom frem at ingenting annet enn saken henlagt grunnet intet straffbart forhold (godta aldri å få en sak henlagt på grunn av bevisets stilling når der finnes klare bevis for at en er uskyldig), eller en rettsak. Ville bli godtatt fra meg, kombinert med klar beskjed om at når saken var vunnet (på den ene eller andre måten), så vill annmelder bli annmeldt for falsk/uriktig annmeldelse av meg. Med de følger det da ville få få for annmelder (jeg hadde selvfølglig med meg dokumentasjon som tydligt viste at grunneier var på det vi kaller en solid bærtur).

Resultatet av bevisførsel og klar beskjed om hva som ventet, gjorde at lensmannen formlig sparket grunneier ut av sitt kontoret for grunneiers egen skyld, etter å ha forklart henne hva konsekvensene kunne bli om hun gikk videre med sine da beviste falske annklager.

 

Vi er fortsatt ikke akkurat venner (hun nekter åsnakke til meg med mindre hun har advokat tilstede :roll: ), men det kan jeg fint leve med (det neste blir vel at jeg gir henne ett pent lite takk for sist, nettopp ved hjelp av bygg og planleggings etaten, pent påpresset av fylkets overoppsyn). :twisted:

 

Så sørg for å få papirene i orden, sjekk dine rettigheter og plikter. Dokumenter det du kan dokumenter (og ha ett godt forhold til de av dine naboer det går med). Og så sover du søtt i visset om at plagånden ikke kommer noen vei med deg og ditt. :wink:

 

P.s2

Har selv nabo med bikkje som bjeffer i tide og utide (også natt), så viss dine holder kjeft, burde naboen din prise seg lykklige (for det er ikke lett å gjøre noe med akkurat den saken). :?

Give som get some. Sier nå jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har noen års fartstid som saksbehandler i kommunen.......

 

Har du fått pålegg om å rive hundegården, evt påleggg om å søke om byggetillatelse eller bare et brev om at de har registrert ulovlig bygging?

 

Alle pålegg skal være i form av fattede (og begrunnede) vedtak med tilhørende klagerett.

 

Men da kjærringa tok dette opp med saksbehandleren på bygg og planlegging, sa han at det var hundene det ble klagd på.

 

 

 

Her er saksbehandler på jordet, for ikke å si på feil jorde.......(Eller lar seg bruke av din nabo til å ramme deg)

 

En hjemmel kan ikke brukes for å oppnå/ivareta andre hensyn en det den er tiltenkt (selv om den mange ganger kan ha en bieffekt).

 

Enten må kommunen ivareta plan og bygningsloven og da ved å gi deg pålegg som følge av påviste brudd på denne (da skal du forøvrig ha litt av en hundegård for at den skal rammes av bestemmelsen), eller så må de ivareta folks helse gjennom bestemmelser vedr feks støy, og da gjennom kommunelegen.

 

Forholdet kan også være regulert gjennom politivedtektene, Hundeloven m/evt tilhørende forskrifter vedtatt av kommunen, Dyrevernlova OSV. Det som er felles for disse er at de håndheves av andre enn kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Aller først, det er ikke riktig at dette alltid går i klagers favør, jeg er i hvert fall et eksempel på det motsatte. Dersom det er tilfelle at én eneste nabo klager så vil han slite - får han derimot med seg flere så kan saken stille seg noe annerledes, men det vil alltid være vanskelig å tvinge deg til å avvikle et hundehold med mindre hundene dine holder et level fra ville helvete døgnet rundt. Noe støy på dagtid må man alltid regne med når man bor tett, uansett.

 

Men til første punkt, dette har ingenting med byggningsloven å gjøre med mindre du faktisk har brutt den. Bygningsloven i seg selv kan ikke regulere en hundegård da dette enten er å regne for en innhegning eller et gjerde. Dersom det finnes lokale reguleringsbestemmelser der du bor kan disse være strengere - så sjekk disse. Men som nevnt, en hundegård satt opp 4 meter fra tomtegrensen kan i praksis ingen si noe på med mindre lokale reguleringsbestemmelser sier at hundegård ikke tillates satt opp (slik er det enkelte steder, dog ikke med tilbakevirkendekraft). Jeg har selv en hundegård på 150-200 kvm, fikk samme klage som deg men fikk kommunens medhold i at dette var fullt lovlig satt opp uten å måtte søke.

 

Når det gjelder støy er dette noe som angår kommunelegen og ingen andre, de må bestemme seg hvilken etat dette tilhører og hva det faktisk klages på. Jeg fikk selvsagt også den mot meg, med diverse påstander tatt ut i fra enhver virkelighet. Men det som er viktig er å være saklig her og dra det videre så langt du kan - det gjorde jeg og det endte med et møte hos kommunenen med en særdeles slukøret klager ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en hundegård på 150-200 kvm,

 

Oi. Det blir litt av en hundegård!

 

Finnes det noen form for paragrafer, eventuelt avgjørelser som støtter påstanden om at gjerdet rundt hundene ikke er ulovlig satt opp? Tenker da som vedlegg til mitt svar til sakbehandler.

Link to comment
Share on other sites

Her blander dere flere saker.

 

Om du har fått skriftelig beskjed fra kommunen om at du skulle ha levert søknad om byggetillatelse for hundegården, så send inn en slik søknad.

Lag best mulig skisser på forhånd, og ta deg en tur til kommunen, så hjelper de deg sikkert med dette.

 

Om naboen klager på hundene, så overhør dette. Om samme mann i kommunen behandler både byggesaker og de sakene som ligger under kommunelegen, må det være en meget liten kommune :lol: Jeg gjetter på at saksbehandler har forsøkt å fortelle at det nok er hundene som naboen vil ha bort, og derfor har klaget på hundegården.

 

Om du har noen fremtidige planer om endringer av hundegårdens utforming, eller tror at noen forandringer kunne bidra til å blidgjøre naboen, så forsøk å ta dette med i søknaden med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Antall m2 hundegård skal ikke ha noe å si. Det må i såfall gjelde størrelse på hundehus eller andre bygg i hundegården. Hvis jeg ikke husker feil så har du lov å gjerde inn en viss lengde (lurer på om det var 50m) med høyde inntil 1,5m uten byggesøknad. Kan sjekke det opp i morgen. Kan ikke forstå at dette i forhold til plan og bygningsloven skal være noen sak i det hele tatt så sant ikke hundegården din er helt utenom det vanlige. Er vel heller en sak i forhold til naboloven og støy.

 

Sjekket kursheftet mitt fra kurs i den nye plan- og bygningslova:

Det er fritak for søknad for:

 

-Oppføring, endring, riving og fjerning av mindre frittliggende bygning inntil 15m2 på bebygd eiendom med maks mønehøyde 3,0m og gesimshøyde 2,5m og minimum avstand til annen bygning 1,0m, SAK §5 nr 1a.

 

-Levegg, skjermvegg med høyde maks 1,8m og lengde 10m, SAK §5 nr. 3a

 

-Innhegning inntil 1,5m høyde, SAK §5 nr 3c.

 

-Andre mindre tiltak som kommunen bestemmer, SAK §5 nr 4

 

Om innhegningen din er høyere enn 1,5m og består av flettverksgjerde bør all fornuft tilsi at det går inn under siste punkt dersom det er en "normal" hundegård.

Link to comment
Share on other sites

Hmm , ante virkelig ikke at man måtte søke komunen om oppføring av hundegård. Min hundegård er vel ca 2,5m høy , hvor mange kvm vet jeg ikke. Har ikke fått klager fra naboer ennå så får vel bare holde et godt forhold da til mine naboer jeg da , noe jeg forøvrig har :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, godt forhold til alle bortsett fra en. Dette er da en slik kar som har for vane å anmelde folk rundt seg. Desverre.

Ingen klager, har til og med gått bakveien. Dvs fohørt meg via tredjepart i tilfelle noen ikke turte å prate med meg. Eneste respons jeg får, er at folk er imponert over at det er så stille hos meg.

Legger forøvrig ned mye arbeid i at det skal være slik.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres ut som en rar sak...Saksbehendler er tydligvis inne med klager på et eller annet område,sannsynligvis bekjent. At hundene bjeffer går under alminnelig ro og orden,og har ingenting med at du har satt opp hundegård.

 

Når sakens kjerne ikke eksisterer sitter du igjen med at saksbehandleren har gjort feil og du bør kontakte hans nærmeste overordnede og kontakte komunnens kontrollorgan.

Sivilombudsmannen har desverre utspilt sin rolle og der vil du aldri få et annet svar en at de ser ikke grunn til å gå inn i sakens kjerne,de har blitt noen ulldotter der etterhvert.

 

Hadde også kontaktet en Advokat med spesialisering innen private eiendomsrett og bedt om en redegjørelse fra kommunen.

 

Du kan slappe helt av,denne saken vinner du ;-)

Link to comment
Share on other sites

Saksbehendler er tydligvis inne med klager på et eller annet område,sannsynligvis bekjent.

 

Jeg synes det er meget utrolig at du på bakgrunn av 2 debattsider i kammeret kan sansynliggjøre at saksbehandler og klager er bekjente :!: Jeg regner med at du sitter på ytterligere fakta som støtter din påstand. Hvis ikke, synes jeg dette er grove beskyldninger som bør trekkes umiddelbart!

 

 

Om hundegården er søknadspliktig/meldepliktig beror på om den er å anse som en konstruksjon/anlegg, hvor høyt gjerdet er, terrengarbeider?, osv.

 

Er det kun et gjerde på plen eller allerede opparbeidet gårdsplass, og høyden å gjerdet er innenfor makshøyden vedtatt av kommunen, kan det oppføres uten særskilt tillatelse. Dette tilsvarer inngjerding av egen eiendom. Det er viktig å være klar over at makshøyden varierer fra kommune til kommune, og ikke er fast på 150cm slik som det blir påstått lenger oppe i tråden :!:

 

Dersom det er gjort terrengarbeider eller oppføring av grunnmur/såle i forbindelse med hundegården kan det for bli ansett som en konstruksjon/anlegg. Og følgelig vil det være meldepliktig/søknadspliktig tiltak. I tillegg må man huske 4m-regelen.

 

Dersom man begynner å bruke plenen/utearealet sitt til lufting/bosted for mange hunder (eks en hundekjører) kan man kanskje også vurdere dette til å være en bruksendring som igjen utløser søknad-/meldeplikt. Antall hunder, hvor ofte er hundene ute, og hvor befinner eiendommen seg villastrøk vs på landet) er viktige punkter å vurdere om det er å anse som en vesentlig bruksendring.

 

Så til kommentarene om kommunelegen og byggesaksbehandleren. Kan byggesak avslå en søknad pga støy? Ja det kan de. Dersom et tiltak gir fare for støy (eller andre vesentlige ulemper) kan søknaden sendes ut på intern høring i kommunens andministrasjon. Dersom feks kommunelegen fraråder tiltaket, kan byggesak avslå søknaden for tiltaket. I dette tilfellet ville nok ikke kommunelegen frarådet hundegården, men dersom trådstarter var hundekjører eller ønkser å drive kennel er sjansene større (spesielt et tettbygd strøk). Fare for støyplager kan derfor være et selvstendig avslagsgrunlag også etter plan- og bygningsloven. PBL § 78 (som også nevnt i en sak som er linket til lenger oppe i tråden).

 

Siden du er part i dette..

 

skaff deg innsyn i saken..

 

Til orientering. Denne saken skal IKKE være undratt fra offentligheten, og følgelig kan hvem som helst skaffe seg innsyn i saken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mener du med dette at jeg kan finne eventuell klager ved å forlange innsyn i saken? Hva er det isåfall jeg finner ut med innsyn?

 

Dersom kommunen har fått inn skriftelige dokumenter (e-post, brev ol) skal dette ligge i arkivet, og man kan få innsyn i dette. Det kan være at man kan unnta (kald det også sensurerer) hvem som har sendt inn klagen/tipset til kommunen (er litt usikker på om man kan undra dette fra offentligheten). Derimot bør du kunne få dokumentet (eller sammendrag av klagen/tipset hvis det var muntelig) men hvor avsender er sladdet/utelatt.

 

Hvem klageren/tipseren er, er strengt tatt helt uten betydning for deg og saken! Er det ikke :wink: Det bør isåfall være det. Ofte kommer slike tips/klager fra folk som ønsker å være anonyme. Dersom et tiltak er ulovelig oppført er det den som har oppført det som har gjort feil og eventuelt skal få sin straff, ikke klageren/tipseren!

 

Dersom hundegården din er et ulovelig oppført tiltak er det uansett kommunen du skal forholde deg til og kommunen so behandler ulovelighetssaken. I dette tilfellet bør du få muligheter til å søke godkjennning av tiltaket i etterkant. Da må du samle inn eventuelle nabomerknader fra alle naboene, som sendes inn sammen med søknaden/meldingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Saksbehendler er tydligvis inne med klager på et eller annet område,sannsynligvis bekjent.

 

Jeg synes det er meget utrolig at du på bakgrunn av 2 debattsider i kammeret kan sansynliggjøre at saksbehandler og klager er bekjente :!: Jeg regner med at du sitter på ytterligere fakta som støtter din påstand. Hvis ikke, synes jeg dette er grove beskyldninger som bør trekkes umiddelbart!

 

 

Javel,og hvorfor må jeg trekke disse umiddelbart? Er noen nevnt med navn? Har jeg truet noen? :mrgreen:

Jeg er i min fulle rett til å mene hva jeg vil og når jeg vil,så lenge jeg ikke injurerer noen! Slike holdninger du spyr ut her hører hjemme i land vi ikke ønsker å sammenligne oss med..Kanskje du har hørt om ytringsfrihet og at vi lever i Norge og ikke Kongo...??

Slik belærende hersketeknikk fungerer kanskje på kona di/typen din (Hva vet jeg...???) men slutt å skjule deg bak fine ord og belærende ordspill,her inne på kammeret er det takhøyde,noe du muligens ikke har der du oppholder deg! I fare for å bli oppfattet som injurerende skal jeg ikke kalle deg det jeg mener,men det begynner på t og slutter på ing... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

veldig enkelt. har du brutt plan og bygningsloven må du krype til korset, søke kommunen om å få ha hundegården osv.

om du ikke har brutt plan og bygningsloven kan du påpeke dette ovenfor kummunen.

værre skal det ikke være.

 

i værstefall må du rive hundegården, men da kan du jo bygge den opp på nytt som 2 gårder på 15m2 hver, med ca 1 meter i mellom. da er det ikke søknadspliktig sannsynligvis.

Link to comment
Share on other sites

Etter samtale med politi og mattilsyn, kan jeg ikke helt innse hva det er for noe jeg har forbrudt meg mot i bygningsloven. Har derfor bedt, på en meget høflig og underdanig måte, om å få hjelp til å forstå dette ifra plan og bygg. Dette for 2,5 uke siden. Venter på svar. Dere blir oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Beagle og Dachs.

Korthåret begge. Kan ikke legge en blaut hund i huset på høsten når det er rundt 0 grader ute.

 

Varmen står kun på når det er kaldt. Dette har vi gjort i 20 år.

 

Har aldri sett annet en positiv effekt av det.

 

Kun de hunder som bor inne jeg ser sliter med for lite fett og fryser på jakt.

 

Vi snakker om en liten kabel på 60W (1m kabel på 60w pr m. Selv reg)

Link to comment
Share on other sites

HVilken hund har du som trenger varme i huset sitt?

Generelt er dette ødeleggende for pels og hundens varmeapparat..

En hund som er vant til å ligge på varmekabel, mister all underpelsen.

 

Generelt, kommer vel litt ann på hvor mye guffe du har i gulvet. Jeg har 50 watts kabel i begge hundehusene, og de slås kun på

når det er kaldt ute. Men jeg har registrert opp mot 26 varmegrader i terrierhuset, men da har det vært omslag til mildvær, men terrierne

ser ikke ut som at de misliker varmen. Ser når jeg har de inne, da ligger de foran ovnen til det nesten begynner å frese av dem.

 

Hovedgrunnen til at jeg har varmekabler er fordi jeg vil at det skal tørke opp inne i huset hvis det blir fuktig, den andre grunnen er for

hjelpe til når det er kaldt ute, slik at de slipper å bruke så mye energi på å holde varmen. Jeg bruker store frysebokser til hundehus, ferdig isolert, vann og vindtett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker store frysebokser til hundehus

 

Lurer på hva kommunen har sagt hvis jeg hadde brukt slikt...

 

Forresten ikke dumt til hundehus. Vindtett og isolert.

 

Må inrømme at jeg ser poenget med ett tørt, oppvarmet hus til hund. Brukt med forsiktighet er det nok ikke dumt. Har enkelte som konsekvent lar hundene ligge på varmekabel, og de hundene har ikke god pels.

Konklusjonen blir nok en gang: Alt med måte..

Link to comment
Share on other sites

Mine hunder bor ute, i isolerte, pustende vanntette og vindtette hus. Med godt med halm i. Får variert kost, laks, vom, kjøtt og til og med noe tørrfor. Pels er blank og hundene er glade. Og går mil på mil..

 

Hunder er ikke skapt for å ligge inne og sløve på varmekabler.

 

Forøvrig lurer jeg på hvorfor det tar så lang tid å få svar ifra kommunen. Nærmer seg tre uker nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker store frysebokser til hundehus

 

Lurer på hva kommunen har sagt hvis jeg hadde brukt slikt...

 

 

For da være måte på hva kommunen skal legge seg oppi, skal de legge seg opp i material valg til hundehus også? Om det skulle

være skjemmende på noen måte så bygg fryseren inn i treverk, og heng ett skilt over inngangen hvor det står "Fido" :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Sendte kjærringa ned på kommunen for å diskutere med dem, og det hørtes ikke lovende ut. Klageren klagde på mye støy fra hundegården.

Og når jeg leser meg opp på internett på slike saker, virker det som hundeholderen taper uansett.

 

Noen tips til en fortvilet hundeeier???

 

 

Sendte kjerringa ned på kommunen? Har du ikke baller nok til å gå ned dit selv? :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...